thema afval op school
Afgelopen week werkten we rond afval op school. Na dat de aanwezigheden waren opgenomen, trokken de oudste kleuters, ik en nog 2 andere juffen onze fluo-vestjes aan en stapten richting bos. We namen ook drinken en fruit mee, om daar het eetmomentje te houden. We hadden appels en bananen bij, en deelden deze uit toen we eenmaal in het bos zaten. Het klokkenhuis werd opzettelijk niet uit de appel gesneden. Toen de appels en bananen op waren, vroegen de kleuters wat ze met hun klokkenhuizen en bananenschillen moesten doen. Er ontstond meteen een kringgesprekje, waar er vooral gesproken werd over afval in de natuur. Toen iedereen zijn ideeën gedeeld en vragen gesteld had, deden we een experiment. De kleuters mochten een gaatje graven in de grond, waar ze daarna van alles in staken. Klokkenhuizen, bananenschillen, kauwgom, papier, een kartonnen doosje en een stukje plastic. Daarna groeven ze alles toe en verstopten het een beetje met wat takken, zodat zeker alles goed zou blijven liggen. Deze week zullen de kleuters teruggaan om te kijken wat er nog ligt en wat niet. Zo leren ze wat de natuur kan gebruiken en wat het nodig heeft, maar ook wat totaal niet en wat we dus in de vuilbak moeten gooien. Het was een fijne ervaring en een fijn experiment waarbij de kleuters erg betrokken waren. Zo simpel, maar toch zo leerrijk.






05-05-2014 om 15:42
geschreven door Marthe 
|