Inhoud blog
  • het zit erop
  • etentje met de kotgenoten
  • de laatste stagedag...
  • bewegingsparcours
  • 23 mei: bezoekje aan de preschool-class
    fröken Marthe i Linköping

    06-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.boekendag
    boeken-dag

    Het was 'boeken-dag' op stage, afgelopen woensdag. Iedereen mocht zijn favoriete boekje meebrengen van thuis en hier konden ze dan de hele dag in lezen, kijken, over vertellen... Ook lazen de leidsters op sommige momenten wat boekjes voor. Ik ging eerst meehelpen bij de kleintjes, hier gingen ze beginnen met boeken lezen. Ze lazen van elk kindje een boekje voor en dit duurde ongeveer zo'n drie kwartier, tot bijna een uur. Ik vond het wat raar, omdat na een tijd hun aandacht verdween, zeker die van de 1,5-jarigen. De leidster vertelde me dat ze het belangrijk vonden dat elk boek van elk kindje aan bod kwam, dus dat ze dat daarom deden. Ik kon haar ergens wel begrijpen, maar ik zou het dan eerder verspreid hebben over enkele dagen of over een hele week... Zo komt ook ieder kindje aan bod, en hier hoeven de kleintjes niet zo lang stil te zitten en te luisteren. Namiddag ging ik bij de oudste kleuters mee volgen, mijn mentor ging hier wat boekjes voorlezen die zij hadden meegebracht. Ik zelf had ook wat Nederlandstalige boekjes bij die mama me had opgestuurd. Ik zei tegen haar dat ik ook graag eens een boekje zou voorlezen (ik had dit al een aantal keer geprobeerd met de Zweedse boekjes, maar dit was niet altijd even makkelijk). Mijn mentor was meteen enthousiast en vond het ook leuk dat ik Nederlandstalige boeken bij had. Ze stelde voor om deze ook eens echt in het Nederlands voor te lezen aan hun en te kijken wat ze er van zouden begrijpen. Dit wilde ik natuurlijk heel graag doen. Ik koos wel nog voor een boekje met simpelere prenten (Dottie's eieren), omdat ik het nu toch in een vreemde taal zou voorlezen voor hun en dat hier de moeilijkheid was (dacht ik). Tijdens het lezen werkte ik zoveel mogelijk met geluiden, emoties, mimiek, gebaren... zodat de boodschap hopelijk duidelijk zou zijn. Toen het boek uit was, vroeg ik samen met mijn mentor waar het boek over ging, wat er gebeurde, hoe het eindigde enzovoort! Ze konden allemaal perfect aangeven wat er gebeurde, hoe Dottie zich voelde op sommige momenten, waarom ze alle dieren af ging, hoe het eindigde... Ik vond het zo leuk om te zien dat kinderen je toch kunnen begrijpen, ook al spreek je een totaal andere taal....

    06-04-2014 om 21:03 geschreven door Marthe  



    Archief per week
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs