Deze namiddag hebben we weer wat cultuur
opgesnoven. We zijn naar het vliegmuseum gegaan. We besloten om met onze fiets
tot daar te rijden. Het was een mooi museum, waarvan het laatste gedeelte
helemaal gerenoveerd was. Je kon er (natuurlijk) verschillende vliegtuigen
bekijken, maar je kon ook zelf eens een vliegtuig proberen te besturen, zelf
eens in de cockpit zitten, in oude passagiersstoelen zitten... Het was zeker de
moeite! De vliegtuigen kwamen allemaal uit de jaren 1900 en verder.
Oorlogsvliegtuigen, zweefvliegtuigen, helikopters... Noem maar op!
Vrijdagavond mochten we weer gaan uit eten bij een studente die een internationale avond organiseerde. Iedereen die wou komen, mocht komen, maar moest wel iets klaar maken dat typisch is van het land waarvan hij/zij afkomstig is.
Yasmine en ik wilden hier graag aan mee doen, omdat er ook veel mensen naar toe gingen die we ondertussen al goed kennen, maar ook om weer nieuwe mensen te leren kennen.
We besloten om chocomousse te maken... Al was het eerder een chocosaus geworden....
Het had niet lang genoeg in de frigo kunnen staan jammer genoeg, maar ze vonden het allemaal wel heel lekker dus zo erg was het niet!
Er was nog een andere jongen van België gekomen die we nog niet kenden. Hij had stoofvlees gemaakt, dit was goed gelukt!
Voor de rest heb ik veel lekkere, soms vernieuwende dingen kunnen proeven.
Spanje: tortilla de patata
Japan: rijst met vis
Duitsland: bladerdeeg met spekjes en ajuin en/of met paprika
Nederland: Groentesoep (ze vond geen boerenkool hier, zei ze, dus had ze maar soep gemaakt )
Afgelopen donderdag hadden we ons eerste examen van het vak 'Film and Video'. Spannend!!! We moesten onze film tonen aan de leerkracht en aan de andere groep. Het onderwerp van onze film was: De fantasie van een kind. Dit probeerden we te tonen door een kindje dat een gewone, kartonnen doos in 't oog kreeg. Ze kroop hier in en kwam uiteindelijk in een hele andere wereld terecht. Deze wereld hebben wij weergegeven in de vorm van Stop Motion (allemaal foto's achter elkaar trekken van figuurtjes en deze snel achter elkaar laten afspelen).
Achteraf gaven we nog extra uitleg over het thema van de film, waarom we dat gekozen hadden, wat we geleerd hadden... etc. We waren allemaal een beetje zenuwachtig, maar dit was uiteindelijk nergens voor nodig, want de leerkracht was erg tevreden over onze film. Hij vond het een goed thema en zei dat we het goed en juist uitgewerkt hadden. Oef!!! Eén examen van de drie al overleefd. Nog twee te gaan. Ik heb mijn persoonlijke paper al volledig af en aan mijn academische paper ben ik ook al begonnen. Op zondag 9 maart moeten we de papers doormailen naar onze leerkracht. Ik heb dus nog wel eventjes de tijd.
Omdat we deze donderdag examen hebben van onze film die we moesten maken, hebben we vorige week een groepswerk-week gehouden. We hebben enorm veel gewerkt aan onze film. Het idee was om 'stopmotion' te gebruiken. Heel veel foto's achter elkaar trekken zodat het op een filmpje lijkt. Hier begonnen we woensdag aan. We tekenden, kleurden, knipten alle figuren uit die we nodig hadden. Hier hebben we erg lang aan gewerkt. Donderdag zijn we dan verder gegaan (van 10u tot 22u30!!!) met het filmen, het aan elkaar plakken, het bewerken op computer.... Dit laatste was het lastigste. Mijn groepsgenoten en ik zijn helemaal niet gewend om met een MacBook te werken! We wisten totaal niet hoe we ons filmpje in het juiste programma moesten krijgen, hoe we alles moesten plaatsen, hoe we de juiste volgorde kregen... Hier hebben we lang mee gesukkeld. Om 20u30 waren we dit beu, en hebben we hulp ingeroepen van een vriend uit Duitsland. Hij werkt blijkbaar erg veel met dat programma en heeft zelf ook een MacBook. Uiteindelijk wist hij dus hoe hij ons filmpje in iMovie moest krijgen! Dat was een opluchting!!!
Hierna hebben we nog even doorgewerkt en uiteindelijk zijn we dan allemaal moe naar huis teruggekeerd. Hopelijk was het de moeite waard en krijgen we goede punten!
Maandag 3 februari was het eindelijk zover!!! We verhuisden van de jeugdherberg (waar we de eerste drie weken doorbrachten) naar ons echt kot, gelegen in Ryd. Om 13u gingen we de sleutels ophalen in het 'International office' en vervolgens sleurden we opnieuw met al onze bagage tot aan ons kot. Yasmine en ik wonen nu niet meer samen, maar er ligt gelukkig maar een klein straatje tussen. Ik lig nog geen 2 minuten van haar af. We wonen allebei erg dicht bij het winkelcentrum, de bushalte, de school... Ideaal dus!
Ik heb nu een eigen badkamer, de keuken en living zijn natuurlijk gemeenschappelijk en deze deel ik met nog 7 andere, leuke kotgenoten!
Omdat mijn kot wel nog wat aankleding kon gebruiken, zijn we dinsdag naar de Ikea gegaan. Ik kocht verschillende zaken die ik nodig had, maar ook mooie spulletjes om mijn kamer wat te decoreren. In de supermarkt heb ik ook spullen gekocht om te poetsen, want dat zal ik vanaf nu ook allemaal zelf moeten doen!
Toen ik terug thuis kwam met 5 grote winkelzakken, vroeg een kotgenote, Erika, of ik niet mee ging naar HG. Dat is een soort van pub waar studenten op dinsdagavond altijd goedkoop naar toe kunnen gaan. Natuurlijk wou ik mee gaan!
We gingen eerst wat voordrinken op iemand anders zijn kot. Dit was fijn en heel grappig. Opnieuw heb ik hier weer wat mensen leren kennen. We sloten de avond/nacht af in HG.
Maandag
werden we van 15u tot 17u op school verwacht voor onze derde les Film and Video.
We hadden afgelopen weekend al een groot deel van ons boek moeten lezen (in het
Engels!). Deze les ging hier voornamelijk over. De leerkracht (Rizwan) had een
grote samenvatting gemaakt van het boek op een PowerPoint. Er werden vier
hoofdzaken besproken die les: film, radio, instructional TV en computer. Bij
elk onderdeel ging hij in op hoe dit in de jaren 1900 op school werd gebruikt.
Hoe ze hier onderzoek naar deden, hoe vaak het gebruikt werd, wat de voordelen
waren, wat de effecten waren Net zoals in het boek ook geschreven stond, maar
in het boek stond dit veel uitgebreider.
De
les hielp wel om het boek beter te vatten, omdat er natuurlijk altijd Engelse
woorden in staan die moeilijk te begrijpen zijn.
Aan
het einde van de les deelde Rizwan ons ook nog leuke materialen uit. Een Apple
laptop, een filmcamera, een staander voor de camera, een micro, een houder voor
de micro Dit alles mogen we gebruiken om onze film te maken (= examen). We
moesten de materialen verdelen onder onze groepsleden, zodat niet één persoon
alles moest dragen en meenemen naar huis. Ik koos natuurlijk voor de
Apple-laptop!! Hier heb ik me s avonds ook even op bezig gehouden om er mee te
leren werken. Misschien een tip als terugkomstcadeautje, mama en papa?
Dit
was (jammer genoeg) wel de enige dag deze week dat we les hadden. De andere
vakken zijn nog niet gestart en de stage ook nog niet.
Dinsdagavond
zijn we naar de film geweest hier. De filmzaal was erg klein en zag er wat ouder uit, maar wel heel
gezellig. We kozen voor de film 12 years a slave. Dit was gelukkig een film
die in het Engels gesproken werd, want hij had Zweedse ondertitels, en zo goed
kan ik dat nog niet lezen! Ik vond de film erg aangrijpend, maar wel zeker een
aanrader.
Vrijdagavond
deden we mee aan een Flying Diner. Het concept: een soort van Komen Eten,
maar dan met 6 personen. Met je toegewezen partner moet je een gang
voorbereiden en dan voor de overige gangen mag je bij iemand anders gaan eten.
Keng-Yu (uit Taiwan) en ik moesten het dessert voorbereiden. Via Facebook
spraken we af om een fruitsalade te maken met ijs en slagroom. Voor het
voorgerecht werden we verwacht bij Daniel Fuhrrmann (uit Duitsland) en Carole
Bertho (uit Frankrijk). Hier
kwamen ook nog 2 andere gasten eten. We waren dus met 6. We kregen
een bruschetta broodje met tomaat, mozerella en serano ham. Ze serveerden hier nog
een lekker slaatje bij met okkernoot en appel. Mmmmm!!
Voor het hoofdgerecht wandelden we dan weer naar Rafaela Flach (uit
Brazilië) en Nicolas Berteloot (uit Frankrijk). Toen de twee andere gasten
gearriveerd waren, aten we varkenshaasje met een soort quiche van tomaat en
kaas.
Het
dessert werd als laatste dan bij Keng-Yu zijn thuis opgegeten. Hier ontmoetten
wij weer 4 nieuwe gasten. Het was een erg leuke, lekkere en creatieve manier om
andere mensen te leren kennen!
Donderdag zijn we gaan zwemmen. We namen
de bus tot daar omdat het anders wat ver was en het sneeuwde heel hard! Het was
heel chique; met verschillende zwembaden, veel glijbanen, sauna, bubbelbaden
Ook was er een groot zwembad om baantjes te trekken. Hier heb ik 30 baantjes
getrokken en voor de rest nog wat genoten van het bubbelbad!
De universiteit in Norrköping is erg mooi!!! Hij is helemaal omringd met water, omdat er een rivier door Linköping en Norrköping stroomt. Hier is het ook normaal dat er microgolfovens zijn op school, dus wat velen hier doen is een diepvriesmaaltijd kopen voor 's middags en ze dan opwarmen in de micro's.
Op maandagavond werden we uitgenodigd, door de
studentenvereniging LIKES, voor een etentje met alle Education-studenten.
LIKES staat voor Linköping International Knights of Education Science. We werden verwacht aan Hemköpp (= een supermarkt) om
18u15. Hier wachtten de mensen van LIKES ons op om zo samen te wandelen naar de plaats
waar we zouden eten. Gebruikelijk hier is met een winkelkar naar huis wandelen, in plaats van alles in zakken te steken.
Zo namen de studenten alle winkelwaren die ze gekocht hadden mee in hun kar en
rolden zo over straat.
Eens we daar waren, werden we in 4 groepen verdeeld. De
bedoeling was om binnen het uur het menu klaar te maken (Kötbullar mit
potatismos), je andere groepsleden zo goed mogelijk te leren kennen en een
groepsnaam te bedenken. We gingen ijverig aan het werk. We volgden de
instructies op ons papier en probeerden het er zo goed mogelijk van af te
brengen. Het was uiteindelijk ook nog redelijk goed gelukt! Na het eten, speelden we nog wat kennismakingsspelletjes. Dit was erg grappig
om te doen en een leuke manier om iedereen beter te leren kennen.
Dinsdag namen we deel aan een tour door Gamla Linköping
(= old Linköping). Je kan het vergelijken met Bokrijk bij ons. Gamla Linköping
is een klein dorpje op zichzelf met allemaal huisjes uit de jaren 1900. We
kregen hier een half uurtje uitleg en zagen een huis uit een rijke familie
en een huis uit een arme familie. Verder ontdekten we nog het politiekantoor, een
oud cafeetje, een winkeltje Dit was mooi en gezellig om te doen.
Woensdag, donderdag en vrijdag hadden we les. Woensdag begonnen
we onze eerste cursus: Film and Video as
aesthetic expression. Hier zullen we meer leren over hoe je film en video
kan gebruiken in de kleuterklas. Als examen moeten we zelf een film maken, maar
ook 2 papers schrijven. Vrijdag werden we al een beetje begeleid in hoe je je
film in elkaar kan steken. We gingen hiervoor aan de slag in een lokaal vol met
Apple-computers!!! De schermen waren ongeveer zo groot als een TV en zo stonden
er een 20-tal computers. Dit vonden we natuurlijk erg leuk. We oefenden om
beelden aan elkaar te plakken, muziek op de achtergrond toe te voegen, tekst te
laten verschijnen . Maandag gaan we verder met dit vak, dan zullen we meer
inhoud zien.
Afgelopen donderdag kregen we uitleg over de stage. Ze vertelden
ons dat de kleuterschool hier van 1 tot 6 jaar duurt. Het kan dus ook zijn dat
we terug tussen de pampers terecht komen. We zouden nog een mail ontvangen waarin
staat welke stageschool we toegewezen krijgen. In totaal zullen we 4 weken
stage moeten doen.
Zaterdagavond gingen we naar een Game-Night. Hier speelden
we de hele avond lang allerlei spelletjes en konden zo ook weer nieuwe mensen
ontmoeten.