Omdat het vandaag 21 graden was en zalig weer, wilden we natuurlijk niet binnen blijven zitten. We zochten een mooie plek op om te genieten van de zon, in de mooie rustige natuur, omringd met meren... en kwamen uit bij natuurreservaat 'Viggeby'. Het was zo mooi om hier rond te wandelen en daarna neer te liggen in de zon, te genieten van de rust en van de natuur.
We hadden ook van alles meegebracht om te barbecuen, ideaal bij dit weer. Het was een hele fijne namiddag. Kijk zelf maar naar de foto's
In mijn kleuterschool hier vieren ze ook Pasen, maar niet op dezelfde manier als bij ons. Ten eerste mogen zij geen Godsdienst geven. Je hebt natuurlijk sommige scholen waar ze dat wel geven, maar hier niet. Zij vieren Pasen door zich te verkleden in een 'Påskkärring', dit is een soort van paasheks (de meisjes doen dit vooral, de jongens kiezen soms gewoon iets of verkleden zich als een soort van Paas-mannetje: een hoedje met veren en een gekleurd kledingstuk). De paasheks is geen enge zwarte heks zoals bij Halloween, maar een vrolijke heks met veel gekleurde kleren. De kinderen gaan dan verkleed rond, delen paaskaartjes uit, zingen liedjes voor de mensen/ouders en krijgen dan soms ook wat snoep in de plaats... De Påskkärring komt zogezegd elk jaar bij Pasen, daarom verkleden zij zich hier in. Daarna gaat ze weer terug naar een bepaald eiland en viert daar feest met de andere heksen tot volgend jaar.
Het middageten was op deze dagen ook niet zoals gewoonlijk. Er werd een hele lange en mooie tafel gedekt waar iedereen aan kon en ze aten een heus paasbuffet. Dit was erg gezellig en lekker! Marie, de kokin, had goed haar best gedaan.
Ik ging ook met de jongste kindjes mee naar de paas-parade. Hier kwam iedereen verkleed samen (als een paasheks weliswaar), wandelde een kleine route en kreeg een gevuld paasei op het einde. Overal hoorde je muziek en zag je blije gezichtjes. De parade eindigde bij een grote boom versierd met veren. Hier deden alle kindjes een dansje rond om de parade af te sluiten. Het waren leuke paasdagen op school! De kleutertjes hun paasvakantie bestaat uit vrijdag, zaterdag, paaszondag en paasmaandag. Zij krijgen geen twee weken zoals wij, maar zij vinden dat ook helemaal niet erg....
Vorige week was het eindelijk zover: Benne, mama en papa, Lien en Lore, mijn meter en mijn nonkel kwamen me bezoeken. Na een lange dag vol heen en weer gereis van de luchthaven tot aan mijn kot, waren ze allemaal gearriveerd. Hun hotel lag niet zo ver van mijn kot af, dus dat was wel mooi meegenomen. We hebben allerlei leuke dingen gedaan zoals: Norrköping en Stockholm bezocht, een kijkje genomen op mijn scholen, terrasjes gedaan, af en toe van het zonnetje kunnen genieten... Het waren fijne dagen! Jammer genoeg kwam hier ook een einde aan en moest ik na 5 dagen alweer afscheid nemen... Al zal het nu niet meer zo lang duren eer ik terug ben, nog ongeveer 7 weken! Dat lukt nog wel
Het was 'boeken-dag' op stage, afgelopen woensdag. Iedereen mocht zijn favoriete boekje meebrengen van thuis en hier konden ze dan de hele dag in lezen, kijken, over vertellen... Ook lazen de leidsters op sommige momenten wat boekjes voor. Ik ging eerst meehelpen bij de kleintjes, hier gingen ze beginnen met boeken lezen. Ze lazen van elk kindje een boekje voor en dit duurde ongeveer zo'n drie kwartier, tot bijna een uur. Ik vond het wat raar, omdat na een tijd hun aandacht verdween, zeker die van de 1,5-jarigen. De leidster vertelde me dat ze het belangrijk vonden dat elk boek van elk kindje aan bod kwam, dus dat ze dat daarom deden. Ik kon haar ergens wel begrijpen, maar ik zou het dan eerder verspreid hebben over enkele dagen of over een hele week... Zo komt ook ieder kindje aan bod, en hier hoeven de kleintjes niet zo lang stil te zitten en te luisteren. Namiddag ging ik bij de oudste kleuters mee volgen, mijn mentor ging hier wat boekjes voorlezen die zij hadden meegebracht. Ik zelf had ook wat Nederlandstalige boekjes bij die mama me had opgestuurd. Ik zei tegen haar dat ik ook graag eens een boekje zou voorlezen (ik had dit al een aantal keer geprobeerd met de Zweedse boekjes, maar dit was niet altijd even makkelijk). Mijn mentor was meteen enthousiast en vond het ook leuk dat ik Nederlandstalige boeken bij had. Ze stelde voor om deze ook eens echt in het Nederlands voor te lezen aan hun en te kijken wat ze er van zouden begrijpen. Dit wilde ik natuurlijk heel graag doen. Ik koos wel nog voor een boekje met simpelere prenten (Dottie's eieren), omdat ik het nu toch in een vreemde taal zou voorlezen voor hun en dat hier de moeilijkheid was (dacht ik). Tijdens het lezen werkte ik zoveel mogelijk met geluiden, emoties, mimiek, gebaren... zodat de boodschap hopelijk duidelijk zou zijn. Toen het boek uit was, vroeg ik samen met mijn mentor waar het boek over ging, wat er gebeurde, hoe het eindigde enzovoort! Ze konden allemaal perfect aangeven wat er gebeurde, hoe Dottie zich voelde op sommige momenten, waarom ze alle dieren af ging, hoe het eindigde... Ik vond het zo leuk om te zien dat kinderen je toch kunnen begrijpen, ook al spreek je een totaal andere taal....
Woensdag 19 maart was het de deadline voor mijn tweede paper. Deze moest gaan over 'education for sustainable development' (= duurzame ontwikkeling in het onderwijs). Je moest het hebben over verschillende visies hierop, over verschillende visies/acties/theorieën in België en als laatste moest je ook nog bespreken hoe België er voor staat, hoe we er aan werken, wat er nog beter kan... etc. In totaal heb ik zo'n 7 pagina's volgeschreven. Ik vond het interessant om hierover dingen op te zoeken en zo ook bij te leren, zelfs nog over België. Duurzame ontwikkeling in het onderwijs kan je zo een beetje zien als werken rond thema's als honger in de wereld, mensenrechten, fair-trade, armoede, gezondheid, diversiteit, opwarming van de aarde... van die dingen.
Wel interessant dus en nu besef ik weer eens opnieuw dat deze thema's ook heel belangrijk zijn om rond te werken in de kleuterklas.
Voor we deze paper moesten maken, kregen we natuurlijk eerst een beetje les rond duurzame ontwikkeling in het onderwijs, maar de rest was zelfstudie en opzoekwerk.
Op mijn eerste paper voor dit vak heb ik trouwens een A gehaald (is het hoogste dat ze hierop gaven),
dus hopelijk kan ik dit zo blijven volhouden en zal deze paper ook goed zijn!
Van andere vakken of papers heb ik nog geen punten gekregen, maar dat zullen jullie wel te horen
Vorige week zondag was het zo mooi weer, dat een paar vrienden, vriendinnen en ik besloten om iets te gaan drinken! We maakten eerst een klein fietstochtje (zonder dikke winterjas!!) en toen we een gezellig cafeetje zagen in de stad, kozen we om buiten op het terras te zitten. We bestelden allemaal iets om te drinken, maar dit was toch duurder dan verwacht. Mijn pint kostte 65 kronen (ongeveer 7 euro!). Daarom hebben we het maar traag opgedronken en genoten van de zon! Het was blijkbaar 15 graden die dag, dus we konden natuurlijk niet binnen blijven zitten. De rest van de week is het ook nog mooi gebleven, altijd rond de 10, soms 14-15 graden (en dat is veel voor hier en voor de tijd van het jaar). Ze zeiden dat het dit weekend opnieuw kon beginnen sneeuwen, maar dat heeft het nog niet gedaan. Laten we hopen dat het ook niet meer gaat beginnen, want dit mooie lenteweer is zalig!! Zo mag het voor mij altijd blijven !
Dinsdag, 4 maart, was het 'Vette dinsdag' hier in Zweden, oftewel 'Fettisdagen' genoemd. Dit is de dag voor Aswoensdag en omdat het dus de laatste dag is voor de vasten begint, vieren ze dat hier door 'Semlor' (of Fettisdagsbullar) te eten. Dit zijn ronde deegbollen gevuld met room en een soort van amandelspijs.
Hier bestaan ondertussen ook al varianten op zoals bijvoorbeeld een Semla met room en pudding, een Semla uit bladerdeeg... Maar een échte Zweedse Semla is dus gemaakt met room en amandel.
In de kleuterschool moesten ze hier natuurlijk ook aan meedoen. Alles stond in teken van 'Semlor'. Elk kindje mocht zijn eigen Semla maken, rollen, duwen en bakken. Achteraf konden ze dit ook nog opvullen met room en confituur (i.p.v. de amandelspijs wegens allergische kindjes). Ze hebben genoten en gesmuld. Het was erg leuk en ook leerrijk voor mij. Het recept heb ik meegekregen en nu kan ik eindelijk zeggen dat ik iets typisch Zweeds kan bakken.
Omdat we heel graag eens een
ijshockeywedstrijd live wilden bijwonen en dat hier toch wel een bekende sport
is, gingen Yasmine, Carole en ik zaterdag naar eentje kijken. Linköpings HC
speelde tegen HV71. Het was een fietstochtje van 20 minuutjes en toen we
aankwamen was er al erg veel volk te zien. Het was een grote arena waar wij
helemaal bovenaan zaten. Toch hadden we nog een redelijk goed zicht. Als er
sport op TV te zien is, zap ik dat meestal weg. Maar zon wedstrijd in het echt
zien, is totaal anders. Al dat volk, de muziek, de sfeer, de spanning Het was geweldig om dat eens mee
te maken! Een ijshockeywedstrijd bestaat
uit 3 keer 20 minuten (exclusief pauzes tussenin en het stoppen van de tijd),
maar ik heb elke minuut aandachtig gevolgd. Heel chique om het team te zien
samenwerken, om het publiek te horen juichen, om te spannende muziek te horen Linköping begon niet zo sterk naar
mijn mening, maar na de eerste pauze waren ze dit wel. Uiteindelijk wonnen ze
met 5-1 waarbij ze het vijfde punt nog maakten in de laatste 15 seconden!!! Heel
spannend dus, al waren ze anders ook gewonnen.s Avonds gingen we nog naar Annas
verjaardagsfeestje, waar we de fijne dag afsloten!
Afgelopen maandag hadden we een afspraak met onze mentor, Helene Öhlin. Zij zal ons begeleiden in onze stage die we hier doen en ons zoveel mogelijk dingen bijleren.
Toen we bij het schooltje aankwamen, was onze eerste indruk wat minder. Het zag er een redelijk oud en niet zo modern huis uit. Het leek totaal niet op een school. Maar vanaf dat we Helene zagen en zij ons verwelkomde, verdween dit gevoel meteen. Ze liet ons de hele 'school' zien en liet ons ook al kennis maken met de kleuters.
In België bestaat een school uit zo'n 10-tal klassen, dit schooltje had eigenlijk maar 1 klas van 25 kleuters. De leeftijd gaat van 1 tot 5 jaar. Alle kleuters spelen hier ook gewoon samen en af en toe worden er activiteiten in leeftijdsgroepen gedaan.
De school begint al om 7u30 en eindigt rond 17u. Niet iedereen komt zo vroeg en ook niet iedereen blijft zo lang. De ouders kiezen eigenlijk wanneer ze hun kind naar school brengen en wanneer ze het komen ophalen (dit moeten ze wel steeds doorgeven aan de leerkrachten, zodat zij een overzicht hebben van wie wanneer komt).
Omdat de school al om 7u30 begint, is er natuurlijk ook ontbijt, tussendoortjes en een middagmaal voorzien. Dit middagmaal wordt elke dag vers gemaakt door een kokkin die daar vast werkt.
Er heerst een huiselijke sfeer in dat schooltje, wat het wel heel gezellig maakt.
In Belgische kleuterklasjes is de klas meestal verdeeld in hoeken en het bestaat vaak maar gewoon uit één ruimte.
Deze school was eigenlijk een echt huis, waar in elke kamer iets anders te doen was. Zo had je een bouwkamer, een knutselkamer, een beweegkamer, een poppenkamer, de eetkamer... Sommige dingen zijn dus hetzelfde als bij ons, maar op een andere manier ingedeeld of weergegeven.
Er werken hier 3 kleuterleidsters en nog eens 3 kinderverzorgsters. Elke kleuterleidster heeft een eigen leeftijdsgroep die ze apart neemt als ze een leeftijdsgebonden activiteit doen. De kinderverzorgsters helpen waar nodig. Omdat het lange dagen zijn, werken ze hier in posten.
Na onze rondleiding en kennismaking, zijn we in een aparte ruimte onze datums voor de stage gaan bespreken en hebben we nog wat gebabbeld over hoe hun systeem en ons systeem werkt.
Ik kijk er erg naar uit om hier stage te doen, want ik denk dat hun manier van werken ook wel een meerwaarde heeft die ik zeker nog ga kunnen gebruiken in mijn toekomst!
Deze namiddag hebben we weer wat cultuur
opgesnoven. We zijn naar het vliegmuseum gegaan. We besloten om met onze fiets
tot daar te rijden. Het was een mooi museum, waarvan het laatste gedeelte
helemaal gerenoveerd was. Je kon er (natuurlijk) verschillende vliegtuigen
bekijken, maar je kon ook zelf eens een vliegtuig proberen te besturen, zelf
eens in de cockpit zitten, in oude passagiersstoelen zitten... Het was zeker de
moeite! De vliegtuigen kwamen allemaal uit de jaren 1900 en verder.
Oorlogsvliegtuigen, zweefvliegtuigen, helikopters... Noem maar op!
Vrijdagavond mochten we weer gaan uit eten bij een studente die een internationale avond organiseerde. Iedereen die wou komen, mocht komen, maar moest wel iets klaar maken dat typisch is van het land waarvan hij/zij afkomstig is.
Yasmine en ik wilden hier graag aan mee doen, omdat er ook veel mensen naar toe gingen die we ondertussen al goed kennen, maar ook om weer nieuwe mensen te leren kennen.
We besloten om chocomousse te maken... Al was het eerder een chocosaus geworden....
Het had niet lang genoeg in de frigo kunnen staan jammer genoeg, maar ze vonden het allemaal wel heel lekker dus zo erg was het niet!
Er was nog een andere jongen van België gekomen die we nog niet kenden. Hij had stoofvlees gemaakt, dit was goed gelukt!
Voor de rest heb ik veel lekkere, soms vernieuwende dingen kunnen proeven.
Spanje: tortilla de patata
Japan: rijst met vis
Duitsland: bladerdeeg met spekjes en ajuin en/of met paprika
Nederland: Groentesoep (ze vond geen boerenkool hier, zei ze, dus had ze maar soep gemaakt )
Afgelopen donderdag hadden we ons eerste examen van het vak 'Film and Video'. Spannend!!! We moesten onze film tonen aan de leerkracht en aan de andere groep. Het onderwerp van onze film was: De fantasie van een kind. Dit probeerden we te tonen door een kindje dat een gewone, kartonnen doos in 't oog kreeg. Ze kroop hier in en kwam uiteindelijk in een hele andere wereld terecht. Deze wereld hebben wij weergegeven in de vorm van Stop Motion (allemaal foto's achter elkaar trekken van figuurtjes en deze snel achter elkaar laten afspelen).
Achteraf gaven we nog extra uitleg over het thema van de film, waarom we dat gekozen hadden, wat we geleerd hadden... etc. We waren allemaal een beetje zenuwachtig, maar dit was uiteindelijk nergens voor nodig, want de leerkracht was erg tevreden over onze film. Hij vond het een goed thema en zei dat we het goed en juist uitgewerkt hadden. Oef!!! Eén examen van de drie al overleefd. Nog twee te gaan. Ik heb mijn persoonlijke paper al volledig af en aan mijn academische paper ben ik ook al begonnen. Op zondag 9 maart moeten we de papers doormailen naar onze leerkracht. Ik heb dus nog wel eventjes de tijd.
Omdat we deze donderdag examen hebben van onze film die we moesten maken, hebben we vorige week een groepswerk-week gehouden. We hebben enorm veel gewerkt aan onze film. Het idee was om 'stopmotion' te gebruiken. Heel veel foto's achter elkaar trekken zodat het op een filmpje lijkt. Hier begonnen we woensdag aan. We tekenden, kleurden, knipten alle figuren uit die we nodig hadden. Hier hebben we erg lang aan gewerkt. Donderdag zijn we dan verder gegaan (van 10u tot 22u30!!!) met het filmen, het aan elkaar plakken, het bewerken op computer.... Dit laatste was het lastigste. Mijn groepsgenoten en ik zijn helemaal niet gewend om met een MacBook te werken! We wisten totaal niet hoe we ons filmpje in het juiste programma moesten krijgen, hoe we alles moesten plaatsen, hoe we de juiste volgorde kregen... Hier hebben we lang mee gesukkeld. Om 20u30 waren we dit beu, en hebben we hulp ingeroepen van een vriend uit Duitsland. Hij werkt blijkbaar erg veel met dat programma en heeft zelf ook een MacBook. Uiteindelijk wist hij dus hoe hij ons filmpje in iMovie moest krijgen! Dat was een opluchting!!!
Hierna hebben we nog even doorgewerkt en uiteindelijk zijn we dan allemaal moe naar huis teruggekeerd. Hopelijk was het de moeite waard en krijgen we goede punten!
Maandag 3 februari was het eindelijk zover!!! We verhuisden van de jeugdherberg (waar we de eerste drie weken doorbrachten) naar ons echt kot, gelegen in Ryd. Om 13u gingen we de sleutels ophalen in het 'International office' en vervolgens sleurden we opnieuw met al onze bagage tot aan ons kot. Yasmine en ik wonen nu niet meer samen, maar er ligt gelukkig maar een klein straatje tussen. Ik lig nog geen 2 minuten van haar af. We wonen allebei erg dicht bij het winkelcentrum, de bushalte, de school... Ideaal dus!
Ik heb nu een eigen badkamer, de keuken en living zijn natuurlijk gemeenschappelijk en deze deel ik met nog 7 andere, leuke kotgenoten!
Omdat mijn kot wel nog wat aankleding kon gebruiken, zijn we dinsdag naar de Ikea gegaan. Ik kocht verschillende zaken die ik nodig had, maar ook mooie spulletjes om mijn kamer wat te decoreren. In de supermarkt heb ik ook spullen gekocht om te poetsen, want dat zal ik vanaf nu ook allemaal zelf moeten doen!
Toen ik terug thuis kwam met 5 grote winkelzakken, vroeg een kotgenote, Erika, of ik niet mee ging naar HG. Dat is een soort van pub waar studenten op dinsdagavond altijd goedkoop naar toe kunnen gaan. Natuurlijk wou ik mee gaan!
We gingen eerst wat voordrinken op iemand anders zijn kot. Dit was fijn en heel grappig. Opnieuw heb ik hier weer wat mensen leren kennen. We sloten de avond/nacht af in HG.
Maandag
werden we van 15u tot 17u op school verwacht voor onze derde les Film and Video.
We hadden afgelopen weekend al een groot deel van ons boek moeten lezen (in het
Engels!). Deze les ging hier voornamelijk over. De leerkracht (Rizwan) had een
grote samenvatting gemaakt van het boek op een PowerPoint. Er werden vier
hoofdzaken besproken die les: film, radio, instructional TV en computer. Bij
elk onderdeel ging hij in op hoe dit in de jaren 1900 op school werd gebruikt.
Hoe ze hier onderzoek naar deden, hoe vaak het gebruikt werd, wat de voordelen
waren, wat de effecten waren Net zoals in het boek ook geschreven stond, maar
in het boek stond dit veel uitgebreider.
De
les hielp wel om het boek beter te vatten, omdat er natuurlijk altijd Engelse
woorden in staan die moeilijk te begrijpen zijn.
Aan
het einde van de les deelde Rizwan ons ook nog leuke materialen uit. Een Apple
laptop, een filmcamera, een staander voor de camera, een micro, een houder voor
de micro Dit alles mogen we gebruiken om onze film te maken (= examen). We
moesten de materialen verdelen onder onze groepsleden, zodat niet één persoon
alles moest dragen en meenemen naar huis. Ik koos natuurlijk voor de
Apple-laptop!! Hier heb ik me s avonds ook even op bezig gehouden om er mee te
leren werken. Misschien een tip als terugkomstcadeautje, mama en papa?
Dit
was (jammer genoeg) wel de enige dag deze week dat we les hadden. De andere
vakken zijn nog niet gestart en de stage ook nog niet.
Dinsdagavond
zijn we naar de film geweest hier. De filmzaal was erg klein en zag er wat ouder uit, maar wel heel
gezellig. We kozen voor de film 12 years a slave. Dit was gelukkig een film
die in het Engels gesproken werd, want hij had Zweedse ondertitels, en zo goed
kan ik dat nog niet lezen! Ik vond de film erg aangrijpend, maar wel zeker een
aanrader.
Vrijdagavond
deden we mee aan een Flying Diner. Het concept: een soort van Komen Eten,
maar dan met 6 personen. Met je toegewezen partner moet je een gang
voorbereiden en dan voor de overige gangen mag je bij iemand anders gaan eten.
Keng-Yu (uit Taiwan) en ik moesten het dessert voorbereiden. Via Facebook
spraken we af om een fruitsalade te maken met ijs en slagroom. Voor het
voorgerecht werden we verwacht bij Daniel Fuhrrmann (uit Duitsland) en Carole
Bertho (uit Frankrijk). Hier
kwamen ook nog 2 andere gasten eten. We waren dus met 6. We kregen
een bruschetta broodje met tomaat, mozerella en serano ham. Ze serveerden hier nog
een lekker slaatje bij met okkernoot en appel. Mmmmm!!
Voor het hoofdgerecht wandelden we dan weer naar Rafaela Flach (uit
Brazilië) en Nicolas Berteloot (uit Frankrijk). Toen de twee andere gasten
gearriveerd waren, aten we varkenshaasje met een soort quiche van tomaat en
kaas.
Het
dessert werd als laatste dan bij Keng-Yu zijn thuis opgegeten. Hier ontmoetten
wij weer 4 nieuwe gasten. Het was een erg leuke, lekkere en creatieve manier om
andere mensen te leren kennen!
Donderdag zijn we gaan zwemmen. We namen
de bus tot daar omdat het anders wat ver was en het sneeuwde heel hard! Het was
heel chique; met verschillende zwembaden, veel glijbanen, sauna, bubbelbaden
Ook was er een groot zwembad om baantjes te trekken. Hier heb ik 30 baantjes
getrokken en voor de rest nog wat genoten van het bubbelbad!
De universiteit in Norrköping is erg mooi!!! Hij is helemaal omringd met water, omdat er een rivier door Linköping en Norrköping stroomt. Hier is het ook normaal dat er microgolfovens zijn op school, dus wat velen hier doen is een diepvriesmaaltijd kopen voor 's middags en ze dan opwarmen in de micro's.