Einde van een maand, tijd voor een taart voor alle personen, deze maand verjaard. Daniel, onze bakker (hier links op de foto) heeft ons weeral een goed dessert gemaakt. Goed voor de maag, slecht voor het buikje. Ondertussen gaat tijdens onze opdracht ook het gewone werk verder door. Een schip blijft onderhevig aan weer en wind en van tijd tot tijd dient het één en ander opgekalfaterd en bijgewerkt te worden. Toestellen dienen onderhouden te worden, herstellingen dienen uitgevoerd, steeds werk voorhanden dus. Één van deze taken is het aanbrengen van de scheepsnaam op de reddingsboeien, Lynn, lid van het dekpersoneel is hiermee bezig, ondertussen genietend van het zonnetje.
Tijd om eens een luchtje te scheppen voor Joël. Hij, samen met anderen, zorgt voor de radioverbindingen, zowel intern op schip als extern met andere eenheden. Waar er in vroegere tijden weinig communicatieapparatuur aan boord was, kan men dit nu niet meer stellen. Integendeel, ieder soort verbinding heeft wel ergens de nodige apparatuur hiervoor. In dit digitale tijdperk is het dus zaak om mee te zijn met de zaak en om alle apparatuur op adequate wijze te kunnen bedienen. Steeds slagen zij er in om op de één of andere wijze contact te maken. Zonder hen zou de buitenwereld als het ware blind zijn voor ons bestaan.
Ook schieten wordt regelmatig gedaan, dit maakt deel uit van ons trainingsprogramma. Iedereen dient te kunnen schieten (uiteindelijk is dit toch één van de basiselementen in een leger), van kok over technieker en van operator tot de commandant. Dit gebeurt onder begeleiding van hiervoor opgeleid en gebreveteerd personeel. Het thuisfront hoeft zich hierin dus geen zorgen te maken.
In de vrije tijd wordt er dan al eens een kaartje gelegd, dit om de verveling tegen te gaan. Ook films, boeken, sport, bingo en andere gezelschapsspelletjes zorgen ervoor dat wij ons niet vervelen. Denk echter niet dat uw en mijn belastinggeld niet goed besteed wordt. Terwijl de ene persoon vrij van dienst is, werkt iemand anders en omgekeerd, een schip is 24 uur op 24 en dag op dag in beweging. Men kan dus bij wijze van spreken niet om 16u het licht uit doen in de gang. Het werkt stopt nooit, er zijn slechts anderen die het werk voortzetten waar anderen mee gestopt zijn.
Ik hoop dat u allen ook weet waarmee zich bezig te houden in tijden van verveling.
De laatste dagen komen we in een regelmatige routine terecht, dit betekent echter niet dat er niet gewerkt wordt. Het leven gaat zijn gewone gang, ook aan boord.
Om maar eens te zeggen wat er allemaal kan gebeuren op een gewone dag:
Verkennende vluchten met onze heli, deze inspecteert vanop veilige afstand schepen en eventuele kampen aan land waar mogelijk middelen voor piraterij voorhanden zijn. Vóór dergelijke vluchten dient er telkenmale een FOD-ronde gelopen te worden. FOD staat voor Foreign Objects Disposal oftewel het verwijderen van alle vreemde materie, vuilnis, roestdeeltjes en dergelijke die een gevaar kunnen betekenen voor de helicopter en de omstaanders bij opstijgen en landen. (Deze deeltjes zouden in theorie in de aanzuig van de motor kunnen belanden waardoor deze stuk zou kunnen gaan, evengoed zouden deze deeltjes met hoge snelheid tegen iemand kunnen geprojecteerd worden met ernstig letstel tot gevolg). Einde theorie voor vandaag.
De (bijna) dagelijkse sportactiviteiten, "Mens sana in corpore sano", u weet wel, "een gezonde geest in een gezond lichaam".
Een dagelijkse Ops briefing, hiertoe wordt aan de Commandant en een kleine schare toeschouwers (anderen kunnen meeluisteren over de scheepsomroep) de situatie van het schip, de omgeving en zijn bemanning gerapporteerd. Het is belangrijk dat de Commandant, maar ook anderen weten waar we aan toe zijn. Dit om hierop gevat te kunnen reageren. Het is o.a. op basis van deze informatie dat het commando zijn krijtlijnen uitzet voor deze en volgende dagen. Diverse items worden aangehaald die mogelijk invloed kunnen hebben op de huidige operatie: o.a. de weersomstandigheden, al dan niet technische defecten, eventuele personeelstekorten, hoeveelheid levensmiddelen en brandstof aan boord, eventuele zieken, huidige locatie en dies meer.
De diverse maaltijden die nog steeds in goede aard vallen bij de bemanning. Merk op, ook 's nachts wordt er wacht gelopen dus ook dan dient er eten op tafel te staan. Merendeels is dit dan wel een restant van de avond- of middagmaaltijd, ook de koks hebben recht op rust, hen nodeloos aan het werk zetten hoeft dus niet.
Vuuroefeningen allerhande, zowel met de grote wapens (kanon e.d.) als met de kleine handvuurwapens (pistool, mitrailleur, geweer, etc).
Oefeningen "man over boord", brandoefeningen, enz... De laatste tijd is men terug begonnen met deze oefeningen onaangekondigd te doen, en maar goed ook. Een ongeval kondigt zich eveneens niet aan, toch dient men erop voorbereid te zijn.
Ik stel hier nog iemand voor, Steve is één van de personen die ervoor zorgt dat ook op elektronisch gebied de toestellen aan de gang blijven. Hij is o.a. verantwoordelijk voor het in stand houden van de diverse communicatieapparatuur (zenders, satelietcommunicatie, etc ...), evenals de zorg voor de navigatieapparatuur (barometer, windmeter, dieptemeter, kompassen, etc). Dan vergeet ik waarschijnlijk nog ettelijke toestellen.