Inhoud blog
  • Onze laatste dag in de Kindergarten
  • Uitstap met de Kindergarten
  • Uitstap met de Kindergarten
  • dinsdag 25 maart
    Lize in Denemarken

    19-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Denemarken, het land waar...

    Denemarken...

    Het land waar WiFi alleen te vinden is in de Mc Donalds...

    Het land waar de trottoirs schever dan scheef liggen...

    Het land waar ze de stoeptegels van een afstandje naast elkaar lijken gemieterd te hebben....

    Het land waar het hoogste nationale punt ergens op een voetpad gelegen is...

    Het land waar de treinen over water rijden... ( omdat je de brug onder de rails natuurlijk niet ziet vanuit de trein)

    Het land waar je TomTom nodig hebt om de weg te vinden naar de jeugdherberg...

    Het land waar de jeugdherberg op wandelafstand ligt van het station...

    Het land waar het begrip 'wandelafstand' relatief is als je een zware koffer bij je hebt...

    Het land waar elke inwoner je een andere kant op stuurt met je koffer...

    Het land waar de inwoners maar één zin Engels leren op school: 'It is not far away'...

    Het land waar Engels en aardrijkskunde geen nationale talenten zijn...

    Het land waar 'okay' meerdere betekenissen heeft: van 't is goed tot ik snap er geen yota van...

    Het land waar de dorpels onder de deur 4 centimeter hoger liggen dan de vloer...

    Het land waar je blijft struikelen over die ellendige dingen...

    Het land waar de zon nooit ondergaat, maar ook nooit te voorschijn lijkt te komen...

    Het land waar de wind niet van links of van rechts komt, maar vanuit elke mogelijke hoek tegelijk...

    Het land waar ze besparen via de gaten in hun munten...

    Het land waar je stille wagons in de treinen hebt... (je mag er zelfs niet fluisteren!)

    Het land waar de zondag al begint op zaterdagmiddag... ( in de winkelstraat in elk geval)

    Het land waar je meer parkeerplaatsen hebt in de straten dan auto's...

    Het land waar drie kleuterleidsters per klas doen wat wij in ons eentje kunnen...( of 'moeten')

    Het land waar het ontwikkelingsplan uit maar liefst zes (6, six, ******, zes? Ja, je leest het goed) bladzijden bestaat..

    Het land waar die zes bladzijden voor meer dan de helft zelfs gevuld zijn met illustraties...

    Het land waar de mensen volgens eigen zeggen gezond leven, geen chocolade eten, maar wel op tijd pauze nemen om te roken...

    Het land waar de joggers de auto's in aantal overstijgen... En soms ook in snelheid...

    Het land waar je nog nostalgisch in de hondenpoep op de stoep trappen... Of van drol naar drol kan joggen...

    Het land waar de trein twee keer per dag naar het vaste land rijdt: 's morgens veel te vroeg en 's middels veel te laat...

    Het land waar je op het station nergens een informatiebord met iets op ziet...

    Het land waar alles op wandelafstand is, maar je wel driekwart uur onderweg bent...

    Het land waar je een Mc Flurry moet eten om op internet te kunnen...

    Het land met een speciale kijk op de internationale keuken: Hamburgers of Italiaans... But nothing else

    Het land waar er rust heerst in de kleuterklassen...

    Het land waar ze drie stapelbedden in elkaar kunnen schuiven...

    Het land waar je een 'bak' vol rijstpap krijgt als lunch...

    Het land waar anderhalfjarige peuters beter kunnen opruimen dan drie studenten in één kamer...

    Het land waar je de kleuters wel van op de rug mag fotograferen, maar waar ze vergeten dat die kindertjes zich spontaan omdraaien na de flits...

    Het land waar alle huizen door éénzelfde architect uit de jaren '50 gebouwd lijken te zijn...

    Het land waar je geen nieuwbouwwoningen vindt...

    Het land waar je binnenshuis op je sokken loop, huppelend tussen de gaten door...

    Het land waar de studenten geen GSM gebruiken In de les...

    Het land waar de leerkracht een post-it op je laptop plakt als je op Facebook zit in plaats van de les te volgen...

    Het land waar de studenten volwassenen blijken te zijn...

    Het land waar de gemiddelde  leeftijd van de studenten 26 jaar is...

    Het land waar de lokale ( ja, alleen die!) bewegingsdocenten een opvallende string in een veel te strakke joggingbroek dragen...

    Het land waar je de naam 'Jeroen' op evenveel manieren uitgesproken krijgt als er inwoners zijn...

    Het land waar de bussen niet rijden in het weekend...

    Het land waar de auto's niet stoppen voor voetgangers aan een zebrapad, maar de fietsers wel...

    Het land waar ze echte Coca Cola verkopen in de Aldi...

    Het land waar het Aldi-interieur zo uit België lijkt te komen...

    Het land waar je de munteenheid moet delen door 7 om naar euro's om te rekenen...

    Het land waar we René (wiskundedocent bij ons n.v.d.r.) bij ons zouden moeten hebben om te weten of iets duur is...

    Het land waar we dus niet meer uittellen wat ons eten kost, maar de getallen enkel bewaren voor de pincode van de VISA...

    Het land waar je in de Mc Donalds een McFlurry kan en mag betalen met VISA...

    19-03-2014 om 21:39 geschreven door Lize

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Culturele verschillen
    Als opdracht van de KHLim moesten we ook even opsommen wat de culturele verschillen zijn tussen Denemarken en België. Als bijlage vinden jullie een document waar ik ze allemaal even op een rijtje zet!

    Bijlagen:
    Culturele verschillen tussen België en Denemarken.docx (14.5 KB)   

    19-03-2014 om 21:24 geschreven door Lize

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste indruk Kindergarten

    Het is niet zo evident om te communiceren in een taal die je absoluut niet kent. Op voorhand hadden we afgesproken dat we vooral met ‘body language’ zouden werken in de kindergarten. Dit is ook absoluut niet zo evident. Probeer maar eens duidelijk te maken aan een kind van anderhalf jaar dat het kindje naast hem wil helpen en dat we moeten delen met materiaal. Gelukkig schieten de begeleiders dan soms in actie en leren ons wat Deense woorden. Soms zie je ze ook wel gniffelen omdat we woorden totaal verkeerd uitspreken of zien ze ons sukkelen. Soms stel ik hen ook vragen in het Nederlands maar aan hun gezicht te zien merk je al snel dat ze dit niet verstaan. Het is niet zo evident om die klik te maken maar naarmate we hier langer verblijven, wordt die knop wel al wat sneller omgezet.

    De kindergarten mag je niet vergelijken met een Vlaamse kleuterschool. Een kindergarten is GEEN school, je kan het vergelijken met een Vlaamse opvang met net dat tikkeltje meer.

    Om structuur te krijgen in mijn eigen hoofd, wil ik even de plus- en minpunten opsommen en ook de gelijkenissen en verschillen aankaarten.

    - In de kindergarten doet IEDEREEN zijn schoenen uit. Zowel de kinderen, de begeleiders als de ouders die de kinderen komen brengen of halen, doen hun schoenen uit. Dit zodat de klassen proper blijven maar ook om een gezellige en huiselijke sfeer te creeëren.

    - De lokalen in de kindergarten zijn heel kaal en heel neutraal. Op het eerste moment lijkt dit niet aangenaam maar het positieve hieraan is dat de kinderen heel weinig afgeleid worden door omgevingsprikkels waardoor hun speller veel intenser en dieper is. De kleuters van de kindergarten hebben twee uur lang met enkel lego en duplo gespeeld. Zij waren allemaal gedurende de hele tijd betrokken aan het spelen.

    - In de kindergarten wordt er rekening gehouden met elk kind als individue. Hier spreken ze niet van driejarigen, maar geven ze de leeftijd in maanden weer zodat ze gericht op niveau kunnen werken.

    - De Deense taal valt al bij al wel mee: het is een vreemd taaltje en wanneer begeleiders onder elkaar praten, is het echt grappig. Ze spreken de woorden met een heel andere intonatie uit. Toch kan je de gesprekken meestal wel volgen aangezien de taal heel hard op een mix lijkt van Engels en Duits.

    - De kinderen hier zijn veel zelfstandiger dan in België. De kinderen van anderhalf jaar kunnen zelfstandig kiezen wat ze willen eten en eten ook volledig zelfstandig.

    - De kinderen hier mogen slapen indien ze hier nood aan hebben. De jongste kinderen (anderhalf- drie jaar) gaan sowieso een dutje doen: sommige buiten, andere in de slaapzaal. De kinderen vanuit de kindergarten die nog nood hebben aan een dutje, gaan rustig in de klassen van de jongste kinderen liggen met een slaapzak. Hier zit een begeleider bij tot de kinderen slapen, hierna kunnen ze genieten van een heerlijk dutje.

    - De jongste kinderen kunnen al heel goed praten. Een kleuter van één jaar heeft makkelijk de woordenschat van een kleuter die in België pas naar school gaat. Dit komt omdat de begeleiders heel veel individueel kunnen werken en veel kunnen herhalen van taal.

    - De kinderen hier hebben heel veel discipline. Ze weten wat er van hen verwacht wordt en doen het ook zo: een andere manier wordt niet getolereerd. Ze zwijgen tot iedereen zijn eten heeft, blijven zitten aan tafel, eten alles op,…

    - De begeleiders in de klassen worden nooit boos. Ze maken duidelijk wat ze willen zonder hun stem te verheffen. De kleuters luisteren ook echt naar hen: je merkt dat er hier echt met een wederzijds respect wordt gewerkt.

    - Voor de kinderen eten, wordt er telkens met een stiltemoment gewerkt. Ze werken met een handpop, een belletje of een verkeerslicht om aan te tonen dat de kinderen rustig moeten worden. Gedurende het eetmoment zwijgen de kinderen ook voortdurend.

    - Er wordt heel veel gewerkt met gebaren, mimiek en expressie. De liedjes worden altijd ondersteund met gebaren die zelfs de jongste kinderen al nadoen. Vaak wordt er ook gewerkt met geluiden die de kinderen makkelijk kunnen nabootsen.

    - De begeleiders eten samen met de kinderen aan tafel. Er is wel een personeelskamer maar deze wordt niet door iedereen tegelijkertijd gebruikt. Om de beurt hebben de begeleiders pauze en hier kunnen ze dan iets drinken. Het eetmoment is een gezellig moment tussen de kleuters en de begeleiders.

    - De kinderen spelen ook heel rustig: tijdens het vrij spel wordt er eigenlijk niet geroepen. Ze zijn allemaal aan het spelen en verheffen hun stem niet. Er wordt ook geen ruzie gemaakt tussen de kleuters.

    19-03-2014 om 21:20 geschreven door Lize

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The University College

    Dag allemaal,

    Vandaag gingen we –samen met Wendy- les volgen in the University College. Wendy zou les geven aan Deense studenten over de hersenontwikkeling in relatie tot de motorische ontwikkeling. Een groot deel van deze les hadden we al in België gekregen aan het begin van het schooljaar waardoor het makkelijk was om deze mee te volgen. Na twee uur les merkte ik opeens dat ik de Engelse taal al niet meer omzet naar de Nederlandse taal. Vreemd!

    Aan het begin van de les gaf Wendy wat informatie over België en het onderwijssysteem. Hier stelde ze ons ook voor en vertelde  de studenten dat we vrijdag een korte presentatie zouden geven over België. Tijdens deze presentatie zal ook een proefmomentje voorkomen: ik ben echt benieuwd wat de studenten van onze Belgische chocolade en speculaas zullen vinden!

    Nadat Wendy haar las vlot gestart was, begonnen ook wij te noteren. Na een kwartiertje kreeg ik dorst waardoor ik mijn flesje vlot open draaide. Natuurlijk was ik vergeten dat ik bruiswater mee had en ja hoor… heel de tafel, mijn papieren en mijn broek zaten vol onder het water. Mooie eerste indruk, off course! Wat me meteen opviel was dat de studenten een pak ouder waren dan ons. Het is hier geen vreemde zaak om zwangere vrouwen in de les te hebben: de gemiddelde leeftijd is dit jaar 23 jaar maar de meeste jaren is dit 28 jaar. Dit komt omdat de studenten na hun middelbare school of gaan werken of naar de universiteit gaan. De richting ‘peddagogs’ wordt voornamelijk gekozen door studenten die op latere leeftijd opnieuw willen studeren of de verkeerde richting hebben gekozen. Ondanks de studenten veel ouder zijn, is hun leergierigheid niet minder. Gedurende de vier uren waren zij muisstil: zij letten de hele les op en hun gsm blijft mooi in hun boekentas: dat is in België dus niet het geval! Wanneer de studenten toch hun gsm erbij namen, schreef de docent een briefje en plakte het op hun laptop omdat ze de les niet wou storen.

    Ook viel me op dat de relatie tussen de docent en de studenten veel losser is: de docent vindt het belangrijk dat er een pauze ingelast wordt zodat de studenten op tijd kunnen roken. Heel vreemd want hier in Denemarken heb ik nog geen enkel persoon met fast food of andere smerigheid gezien en iedereen eet hier gezond. Je ziet hier meer joggers dan auto’s voorbijreden en toch wordt het roken precies gestimuleerd. Na de les van Wendy gingen we samen in de cafetaria eten. Hier hebben we een gezond broodje zelf mogen samen stellen: heerlijk! Eindelijk kreeg ik nog eens echt eten in mijn mond want al dat restaurant eten ben ik echt beu! Ik kijk nu al uit naar ‘poetenstoemp met spek’! In de cafetaria werd onze laptop opgezet en voor we het wisten was het al drie uur. De cafetaria was volledig leeg en ook de tafels werden op een efficiënte manier (met swiffer) gepoetst. Nadat we terug naar onze hostel waren gekeerd, gingen we winkelen in de Aldi omdat ons brood op was voor morgen vroeg. Hier hebben we echt veel leukere dingen gezien dan bij ons! Ik heb al besloten om al mijn kleine centjes hier op te kopen zodat ik wat ‘cadeautjes’ kan meenemen voor de jongens. J

    Na ons wandelingetje op ‘wandelafstand’ (lees: half uur wandelen) keerden we terug naar de hostel. Hier hebben we nog wat reflectieverslagen geschreven (ja hoor, zelfs in het Engels!) en hierna zijn we weer eten gaan zoeken. We hebben zo het gevoel dat onze dag voornamelijk bestaat uit ‘eten zoeken’. Bij ons in België vindt je in een grote stad als Hasselt toch regelmatig wat restaurantjes met gewoon eten… hier vindt je voornamelijk Italiaanse restaurants: je kan dus al raden wat er gebeurd: een maag en darmen die niet meer zo goed functioneren als voordien.

     Morgen keren we terug naar de Kindergarten: eindelijk! Ik ga op uitstap met de allerkleinste kindjes en hoop dat we naar het strand gaan!

    Ik heb al geprobeerd om foto’s te posten op de blog maar dit gaat niet. Wie foto’s te zien wil krijgen, zal volgend weekend op bezoek moeten komen om een uitgebreid verslag te krijgen bij elke foto!

    Tot de volgende keer!

    Lize 

    19-03-2014 om 20:54 geschreven door Lize

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kindergarten
    Dag allemaal,

    Vandaag was eindelijk de grote dag: we zouden eindelijk naar onze stageplaats gaan: de Kindergarten Sofiehuset. Gelukkig had Lise ons gisteren al verteld waar de kindergarten precies was zodat we hem snel vonden. Om half negen stipt arriveerden we en we werden onmiddellijk heel vriendelijk onthaald door Greta, de verantwoordelijk van de kindergarten. Zij gaf ons een korte rondleiding doorheen de kindergarten en hierna was het ‘teatime!’ We werden naar de personeelskamer geleid en hier mochten we kiezen uit koffie, chocomelk of thee. We praatten wat met elkaar en hierna was het tijd om te beslissen welke leeftijd we zouden nemen.

    De kindergarten is opgesplitst in twee grote delen: enerzijds heb je de jongste kinderen (van een half jaar tot drie jaar) en daarnaast heb je de kindergarten. (kinderen van drie tot zes jaar). De kindergarten hier in Denemarken is eigenlijk een soort van opvang met dat tikkeltje meer. Je mag het niet vergelijken met ons onderwijs want het is iets helemaal anders. In de kindergarten worden de kinderen eigenlijk voorbereid op de primary school (die loopt vanaf zes jaar), vanaf dan kan je spreken van echt onderwijs. Hier in Denemarken lopen de schooljaren ook anders. Het schooljaar begint hier niet in september, maar in augustus. De oudste kinderen in de kindergarten kunnen dus in principe vanaf 1 augustus naar de primary school gaan. In Denemarken hebben ze hier nog een leuk alternatief op gevonden. De oudste kinderen mogen vanaf 1 april naar de opvang gaan in de primary school. Hier worden de kinderen (en de ouders!) voorbereid op het schoolgaan in de primary school. Op deze manier komen de kinderen al eens in contact met de school, de klassen, de leerkrachten en de leerlingen en leren de ouders dat de kinderen op tijd moeten komen in de school en wat er van hen verwacht wordt.

    De kindergarten kan je dus vergelijken met een opvang. De ouders kiezen dan ook zelf wanneer ze de kinderen brengen: sommige kinderen zijn al aanwezig vanaf kwart na zes, andere worden pas om tien uur gebracht. Wanneer de ouders de kinderen brengen, moeten ze hen ‘inchecken’ zodat het personeel weet welke kinderen aanwezig zijn. Wanneer ze de klas binnenkomen, duiden ze op een bord aan rond hoe laat ze het kind komen halen zodat de leerkrachten hierop voorbereid zijn. Nuja, leerkrachten mag ik eigenlijk niet zeggen. In de kindergarten werken pedagogen, helpers en studenten. Wij in België studeren voor kleuterjuffrouw, in Denemarken studeren ze voor pedagoog. Naast de pedagogen heb je ook de helpers (kan je vergelijken met zorgjuf) en studenten van ‘psychical education’ die studeren voor pedagoog. De klassen met de jongste kinderen (0-3jaar) zitten ongeveer met vijftien kinderen en hebben vier tot vijf begeleiders. De klassen met de oudste kinderen (de kindergarten) bestaan uit 21 kinderen met elk drie begeleiders: één pedagoog, één helper en één student. Hier kan het onderwijs in Vlaanderen nog wat van leren!

    Ik koos ervoor om deze week bij de jongste kinderen te staan. Enerzijds omdat ik hier naar benieuwd was maar anderzijds ook omdat ik aanvoel dat ik nog te weinig met de jongste kleuters in België heb gestaan. Het kan zijn dat ik volgend jaar wordt ondergedompeld in een klas met 2.5 jarigen en daarom wou ik wat meer ervaring hierin opdoen. Toen ik mijn klasje binnen wandelde, kreeg ik onmiddellijk een thuisgevoel: Neel en Lars zouden zo kunnen voorbij trippelen. Ik had de kinderen van 1,5 tot drie jaar. Toch mag je hier in Denemarken niet spreken over jaren, hier spreken ze over maanden. Een kind is geen tweejarige maar een twee jarige en tien maanden. Op deze manier houden ze rekening met elk kind, met zijn/ haar leeftijd en vooral met zijn/haar niveau! De kinderen worden hier heel individueel bekeken en begeleid en er wordt dus niet verwacht dat ze allemaal hetzelfde kunnen.

    Om tien uur begonnen de mensen de kinderen te verversen: dit gebeurd niet op een manier zoals in België: de kinderen worden proper verzorgd, hun poep wordt gewassen en de tafel en de handjes van de kinderen wordt ontsmet. Op deze manier willen ze enerzijds ziektes vermijden maar ook de kinderen bewust maken van hygiëne.

    Om elf uur arriveerden de kar met eten. In de kindergarten is er een vrouw die elke dag middag maakt voor 130 kinderen! Ook wij kregen eten en ik had lekker donker brood met paté, tonijnsalada, salami en wat rauwkost. Het eetmoment hier verloopt ook heel wat anders dan in België. Aan elke tafel zitten ongeveer zes kinderen en één begeleider. De begeleider gaat regelmatig rond met het bord met vlees en groenten en de kinderen (anderhalf jaar!) beslissen zelf wat ze willen eten. De regel is dat alles wat ze nemen, ze ook moeten opeten. Hoewel de kinderen zelf beslissen wat ze eten, eten ze niet weinig! Hier kan Chiel nog wat van leren J. Ze eten ook volledig zelfstandig en vragen bij wanneer ze nog honger hebben. Als het kind genoeg heeft, heeft het genoeg. Het wordt nooit ‘gepushed’, in niks. De kinderen hebben allemaal een groot slabbetje aan waarop zij hun eten leggen. (vandaag kon dit want het was rauwkost en brood).Ik zat naast een jongetje dat nog geen twee jaar was en hij bleef maar eten. Nadat zijn handje weer leeg was, zat hij weer in mijn bord op zoek naar iets dat hij ook lekker vond. Na het eten mochten de kleuters nog even spelen en hierna was het opruimtijd. De kinderen waren 1.5- 3 jaar en ze ruimden alles zelfstandig op! De begeleider moest niets helpen: ik wist niet wat ik zag! Vijftien kleine kinderen die de klas volledig alleen opruimen! De kinderen lieten mij zelfs niet helpen: ze wilden het volledig alleen doen.

    Na het opruimmoment gingen de kinderen van mijn klas slapen. De jongste kleuter ging buiten in zijn/haar kinderwagen slapen. Deze kinderwagens zijn van de kindergarten zelf, elk kind heeft een eigen kinderwagen en een eigen dekentje. De oudere kinderen van mijn klas (twee jaar) gingen in de slaapzaal slapen. Dit is echt geweldig om te zien: elk kind neemt zijn/haar tut en knuffelbeer en kruipt in zijn eigen bedje. Hier blijven twee begeleiders even zitten tot iedereen slaapt, hierna blijft één begeleider in de zaal om erop toe te zien dat de kinderen elkaar niet wakker maken of dat er geen gevaarlijke dingen gebeuren (kinderen die gaan rechtstaan in het bedje). Wanneer de kinderen wakker worden, worden ze door de begeleider uit de slaapzaal gehaald en opnieuw naar de klas gebracht. Elk kind slaapt op zijn of haar tempo. Terwijl deze kinderen slapen, gaan de kinderen uit de kindergarten buiten spelen. In mijn kindergarten hebben ze helaas geen dieren (dat was mijn droombeeld) maar ze hebben wel enorm veel materiaal buiten. Wij zijn ook een half uur naar buiten gegaan: al de kinderen en begeleiders hadden een skipak aan en al snel wisten we waarom.. De wind hier in Nykobing snijdt enorm fel. Het is hier ongeveer een acht graden maar de gevoelstemperatuur is toch een pak lager. Mijn begeleider kwam me na een tijdje vragen of ik al break had genomen. Ik vertelde haar dat dit niet nodig was waarop ze zei: ‘Je moet break nemen, anders wordt je moe!’ Hier is de sfeer ook zo los en de begeleiders zijn allemaal super vriendelijk. Ik voelde me al meteen opgenomen in de groep en vond het geweldig om te zien dat deze begeleiders ALLEMAAL het beste willen voor de kinderen. Rond kwart voor twee ging ik naar binnen met mijn begeleider Liene. Zij ging rustig de kinderen wakker maken (dit gebeurd echt rustig, wanneer een kind echt nog moe is, mag het op zijn/haar tempo wakker worden. Zelfs wanneer ze ‘vervelend’ doen omdat ze nog moe zijn, wordt het kind even bij een begeleider genomen zodat het nog de warmte voelt vanuit zijn/haar bedje) Hierna vroeg Aline me of ik pampers wou verversen. Ik heb dit al wel enkele keren gedaan bij Neel en Lars maar hier in Denemarken doen ze het helemaal anders dan in België bij kinderen ouder dan twee jaar. Omdat deze kinderen te groot zijn om op de tafel te gaan liggen, vervangen ze hun pampers al staand. En jawel, ook Lize heeft pampers ververst van kinderen die rechtstaan! Deze kindjes moeten hebben wel gewoon geplast en moeten hierna nog naar toilet gaan. Hierna stonden ze op een rijtje te wachten tot ik hen ververste en hun kleren aan deed. Hierna gingen ze hun handjes wassen en zo gingen ze terug de klas in. Hierna kregen ze allemaal nog een stukje fruit (peer, meloen of appelsien) op mama haar manier: allemaal in kleine reepjes gesneden en de kindjes nemen het in hun handjes (zoals Lars en Neel dit doen). Opnieuw kozen de kindjes zelf wat ze wilden eten en wat niet op voorwaarde dat ze alles opaten wat ze hadden genomen.

    Zo was het al snel drie uur en was het tijd op terug naar de hostel te gaan. Daar wachtte Wendy ons op want zij was haar les aan het voorbereiden voor morgen. Morgen gaan we met z’n allen naar the University College van Nykobing. Hier geeft Wendy ons les over de psychomotoriek (in het Engels!)

    Jullie horen het: ‘my English with hair on’ zal hopelijk een beetje verdwijnen want hoewel ik absoluut niet zeker ben over mijn taalgebruik, moet ik me hier wel redden met het Engels dat ik beheers. Ik heb er bewust voor gekozen om alleen in een klas te staan zodat ik m’n mannetje moet staan en zodat ik zelf Engels moet spreken. Donderdag ga ik nog met dit klasje op uitstap. Elke week heeft elke klas een vaste dag waarop ze op uitstap gaan: naar het bos, het busstation, het strand,… Ik ben echt eens benieuwd! Volgende week maandag ga ik in de kindergarten zelf staan zodat ik activiteiten kan doen met de kleuters met dezelfde leeftijd als de kleuters van mijn stageklas in België. Toch vind ik het een hele mooie kans om met zo’n jonge kinderen te staan in de opvang aangezien ik zie dat zelfs zij zo zelfstandig en zelfredzaam zijn. Daar kunnen wij in Vlaanderen nog heel wat van leren!

    Tot de volgende!

    Groetjes,

    Lize 

    (Jullie zien het goed, ik heb alles vlak na elkaar gepost. We hebben namelijk geen internet in onze jeugdherberg waardoor we in de Mc Donalds gaan zitten met z'n allen omdat we hier wel wifi hebben! Natuurlijk hoort daar een Mc Flurry bij!)

    18-03-2014 om 21:30 geschreven door Lize

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste dag!

    Hallo allemaal,

    Na lang wachten en zenuwachtig in de auto te stappen, kwamen we aan in Zaventem rond half acht. We waren veel te vroeg maar dit zorgde ervoor dat we rustig en ontspannen onze gate konden zoeken. De vrouw aan de incheck balie vertelde ons dat we om tien uur ten laatste het vliegtuig moesten betreden. Om tien uur zaten we nog steeds rustig aan gate 47 te wachten totdat Wendy opeens merkte dat er iets niet pluis was. Ze ging eens op de borden kijken en daar zag ze dat de gate nog één minuut open zou zijn. Blijkbaar was de gate op het laatste moment veranderd van 47 naar 52 zonder dat we het wisten. We hadden het echt niet gehoord dat dit was afgeroepen. Als vier zotten liepen we naar de gate en daar stond de vrouw juist aan het poortje. We mochten nog naar binnen gaan en na ons kwamen er ook nog heel wat mensen het vliegtuig binnen die de wisseling niet gehoord hadden.

    De vlucht was een echte hel. Ik heb al een aantal keren gevlogen maar deze overtrof alles. Zo’n twintig minuten voor landing kregen we turbulentie. We hoopten dat deze snel zou overgaan maar deze turbulentie heeft echt twintig minuten geduurd. Het vliegtuig ging steeds met sprongetjes naar boven en naar beneden waardoor het leek alsof we in een attractie in Bobbejaanland zitten. De mensen die mij kennen weten dat ik niet te vinden ben voor zo’n attracties en dat mijn maag hier helemaal niet tegen kan. Ook Emelina naast mij kreeg het aan haar maag en zij begon het bekende ‘zakske’ al te zoeken. Toen ik dit hoorde, begon het bij mij ook. Als twee debielen zaten we daar met ons ‘zakske’ op onze schoot. Ik heb het gelukkig niet moeten gebruiken maar het scheelde echt niet veel. Eenmaal geland zag ik lijkbleek en was ik heel futloos. Als ik toen onmiddellijk zou hebben opgestaan, zou ik flauw gevallen zijn. Ik hoop dus echt dat de landing in België volgende week wat vlotter verloopt!

     In de luchthaven van Kopenhagen vonden we al snel de trein die we moesten nemen. Na een overstap in Kopenhagen centrum, een val van Wendy en een uurtje in de trein over het water, kwamen we aan in Nykobing. Wat ons als eerste opviel was dat Denemarken toch niet zoveel verschilt van België op vlak van uitzicht. Het verkeer is hier wel een pak minder en er zijn ook helemaal niet zoveel mensen op straat als bv. in Hasselt. Natuurlijk waren we vergeten te kijken waar ons hostel was waardoor we heel wat tijd verloren hadden. Ik dacht dat ik met de oplossing zou komen want ik had een plannetje van Nykobing in mijn handbagage zitten. Voordat ik naar Denemarken vertrok had ik een blitse handbagage gekocht met cijferslot. Toen ik mijn plannetje uit deze handbagage wou  nemen, merkte ik dat mijn code niet meer werkte met als gevolg dat ik ook niet meer in mijn handbagage geraakte. Voor de mensen die me kennen weten dat Lize en onvoorziene omstandigheden niet samen horen waardoor er paniek ontstond. Het gevoel van paniek mocht ik niet laten doorkomen aangezien we al een half uur met onze valiezen stonden rond te draaien. Toen zijn we in de Mc Donalds gaan vragen waar ons hostel was en de man daar stuurde ons in de goede richting maar ons hostel was in de verste verte niet te zien. Na meer dan een half uur stappen, twintig keer te zijn gestopt en een hand vol blaren kwamen we eindelijk aan in het hostel. We verkende de kamer en het gebouw wat (en merkte al heel snel dat het niet zo proper was als op de foto’s!) en gingen hierna de omgeving wat verkennen. We zijn wat inkopen gaan doen zodat we dinsdagmorgen konden eten en hierna zijn we gaan eten in de Mc Donalds. Dit heeft ons toch gesmaakt maar ik wil hier geen gewoonte van maken! Ik wil niet dat ze me na twee weken uit het vliegtuig kunnen rollen J. In de Mc Donalds ontmoetten we Lise, de verantwoordelijke persoon hier in Nykobing die onze stage heeft geregeld. Hier hebben we wat afspraken gemaakt over het verloop van de week. Al snel merkte ik dat mijn Engels toch niet zo slecht was als ik zelf dacht en eigenlijk mocht het ook niet want anders zou ik met al mijn vragen blijven zitten. Na een uurtje te praten ging Lise naar huis en wij besloten om nog even te blijven zitten. We babbelden nog wat, maakten gebruik van het gratis internet en aten een ijsje. Ik vrees dat deze traditie de volgende twee weken in ere wordt gehouden! (een ijsje eten per dag mag zeker want we wandelen hier heel veel!) Eenmaal aangekomen in het hostel praatten we nog wat op de kamer en hierna viel ik al snel in slaap.

    Mij viel het in het begin niet onmiddellijk op dat we daadwerkelijk in Denemarken zaten. Bomma vertelde me dat je Denemarken wat kan vergelijken met Nederland en hierin geef ik haar volledig gelijk. Het uitzicht van Denemarken is plat (ondanks die berg die ik met twee valiezen heb moeten opzeulen en die er echt te veel aan was!, net zoals dat in Nederland. Ook de natuur kan je vergelijken met Nederland: er zijn hier veel open velden en hier kan je nog meters ver kijken wat je in België niet kan doen. Denemarken is dubbel zo groot als België en toch leven hier maar vijf miljoen mensen wat wil zeggen dat het niet zo’n overbevolkt land is en dat je nog veel natuur hebt. Hoewel wij in een stad als Nykobing zitten, hebben we toch nog heel wat natuur. Achter onze jeugdherberg hebben we een natuurpark en wanneer je twee minuten uit het centrum wandelt, zou je zeggen dat je in Paal terecht bent gekomen. Ook het verkeer hier in Denemarken is veel rustiger. Je kan hier makkelijk op straat wandelen en de auto’s op twee handen tellen. Ook heb ik de indruk dat de mensen hier veel rustiger leven, dit merk ik voornamelijk in het verkeer en in de winkelstraten: alles gaat hier op het 'gemakske'.

    Groetjes,

    Lize 

    18-03-2014 om 21:16 geschreven door Lize

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwachtingen
    Hallo allemaal,

    Nog maar twintig dagen en we vertrekken naar Denemarken!

    Samen met Tsana en Emelina ga ik naar Nykøbing, gelegen op het eiland Falster in Denemarken. Hier verblijven we de eerste week in een jeugdherberg waarna we de tweede week slapen in een Bed & Breakfast. 
    Tijdens onze stage hier in Denemarken hebben we twee taken: als eerste zullen we meelopen in de Kindergarten 'Sofiehuset' en we zullen ook lessen meevolgen (Physical education) samen met de Deense studenten. Tijdens onze lessen op de universiteit zullen we zelf ook een presentatie geven over België om ons onderwijssysteem te duiden aan de Deense studenten. Ik ben benieuwd hoe het onderwijssysteem voor deze studenten in zijn werk gaat: is dit anders dan bij ons in België? Krijgen zij ook zoveel praktijkvoorbeelden en mogen ze zelf ook veel stage doen? Is er een opleiding 'kleuterjuf' zoals bij ons of studeren zij enkel voor psycholoog/pedagoog? Hoeveel jaren moeten zij studeren vooraleer ze in een Kindergarten mogen werken?...

    Natuurlijk verheug ik mij het meest op de stage in de Kindergarten. Dit is de voornaamste reden dat ik deze stage in Denemarken wou doen. In Denemarken zijn er geen kleuterscholen, ze spreken hier over een Kindergarten waar kinderen van drie tot zes jaar opgevangen worden. Ik heb gelezen dat kinderen in een Kindergarten vooral buiten in de natuur zitten ongeacht het weer. Ik ben dus echt benieuwd hoe dit allemaal loopt en zeker wat het effect van dit 'buitenonderwijs' is op de kinderen. 

    Verder hoop ik dat ik deze ervaring mee kan nemen in mijn eigen klas volgend jaar. Ik wil daarom het onderwijs in Denemarken grondig vergelijken met dat van België zodat ik zie wat de voor- en nadelen zijn en zo de perfecte mix in mijn eigen klas kan gebruiken want ik ben er zeker van dat het onderwijs hier in België nog wat kan leren van dat van Denemarken... maar hoe en wat allemaal vertel ik jullie wanneer ik in Denemarken zit!

    Tot in Denemarken!
    Lize 

    25-02-2014 om 16:37 geschreven door Lize

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 24/02-02/03 2014


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs