Vandaag was eindelijk de grote dag: we zouden eindelijk naar
onze stageplaats gaan: de Kindergarten Sofiehuset. Gelukkig had Lise ons
gisteren al verteld waar de kindergarten precies was zodat we hem snel vonden.
Om half negen stipt arriveerden we en we werden onmiddellijk heel vriendelijk
onthaald door Greta, de verantwoordelijk van de kindergarten. Zij gaf ons een
korte rondleiding doorheen de kindergarten en hierna was het teatime! We
werden naar de personeelskamer geleid en hier mochten we kiezen uit koffie,
chocomelk of thee. We praatten wat met elkaar en hierna was het tijd om te
beslissen welke leeftijd we zouden nemen.
De kindergarten is opgesplitst in twee grote delen:
enerzijds heb je de jongste kinderen (van een half jaar tot drie jaar) en
daarnaast heb je de kindergarten. (kinderen van drie tot zes jaar). De
kindergarten hier in Denemarken is eigenlijk een soort van opvang met dat
tikkeltje meer. Je mag het niet vergelijken met ons onderwijs want het is iets
helemaal anders. In de kindergarten worden de kinderen eigenlijk voorbereid op
de primary school (die loopt vanaf zes jaar), vanaf dan kan je spreken van echt
onderwijs. Hier in Denemarken lopen de schooljaren ook anders. Het schooljaar
begint hier niet in september, maar in augustus. De oudste kinderen in de
kindergarten kunnen dus in principe vanaf 1 augustus naar de primary school
gaan. In Denemarken hebben ze hier nog een leuk alternatief op gevonden. De
oudste kinderen mogen vanaf 1 april naar de opvang gaan in de primary school.
Hier worden de kinderen (en de ouders!) voorbereid op het schoolgaan in de
primary school. Op deze manier komen de kinderen al eens in contact met de
school, de klassen, de leerkrachten en de leerlingen en leren de ouders dat de
kinderen op tijd moeten komen in de school en wat er van hen verwacht wordt.
De kindergarten kan je dus vergelijken met een opvang. De
ouders kiezen dan ook zelf wanneer ze de kinderen brengen: sommige kinderen
zijn al aanwezig vanaf kwart na zes, andere worden pas om tien uur gebracht.
Wanneer de ouders de kinderen brengen, moeten ze hen inchecken zodat het
personeel weet welke kinderen aanwezig zijn. Wanneer ze de klas binnenkomen,
duiden ze op een bord aan rond hoe laat ze het kind komen halen zodat de
leerkrachten hierop voorbereid zijn. Nuja, leerkrachten mag ik eigenlijk niet
zeggen. In de kindergarten werken pedagogen, helpers en studenten. Wij in
België studeren voor kleuterjuffrouw, in Denemarken studeren ze voor pedagoog. Naast
de pedagogen heb je ook de helpers (kan je vergelijken met zorgjuf) en
studenten van psychical education die studeren voor pedagoog. De klassen met
de jongste kinderen (0-3jaar) zitten ongeveer met vijftien kinderen en hebben
vier tot vijf begeleiders. De klassen met de oudste kinderen (de kindergarten)
bestaan uit 21 kinderen met elk drie begeleiders: één pedagoog, één helper en
één student. Hier kan het onderwijs in Vlaanderen nog wat van leren!
Ik koos ervoor om deze week bij de jongste kinderen te
staan. Enerzijds omdat ik hier naar benieuwd was maar anderzijds ook omdat ik
aanvoel dat ik nog te weinig met de jongste kleuters in België heb gestaan. Het
kan zijn dat ik volgend jaar wordt ondergedompeld in een klas met 2.5 jarigen
en daarom wou ik wat meer ervaring hierin opdoen. Toen ik mijn klasje binnen
wandelde, kreeg ik onmiddellijk een thuisgevoel: Neel en Lars zouden zo kunnen
voorbij trippelen. Ik had de kinderen van 1,5 tot drie jaar. Toch mag je hier
in Denemarken niet spreken over jaren, hier spreken ze over maanden. Een kind
is geen tweejarige maar een twee jarige en tien maanden. Op deze manier houden
ze rekening met elk kind, met zijn/ haar leeftijd en vooral met zijn/haar
niveau! De kinderen worden hier heel individueel bekeken en begeleid en er
wordt dus niet verwacht dat ze allemaal hetzelfde kunnen.
Om tien uur begonnen de mensen de kinderen te verversen: dit
gebeurd niet op een manier zoals in België: de kinderen worden proper verzorgd,
hun poep wordt gewassen en de tafel en de handjes van de kinderen wordt
ontsmet. Op deze manier willen ze enerzijds ziektes vermijden maar ook de
kinderen bewust maken van hygiëne.
Om elf uur arriveerden de kar met eten. In de kindergarten
is er een vrouw die elke dag middag maakt voor 130 kinderen! Ook wij kregen
eten en ik had lekker donker brood met paté, tonijnsalada, salami en wat
rauwkost. Het eetmoment hier verloopt ook heel wat anders dan in België. Aan
elke tafel zitten ongeveer zes kinderen en één begeleider. De begeleider gaat
regelmatig rond met het bord met vlees en groenten en de kinderen (anderhalf
jaar!) beslissen zelf wat ze willen eten. De regel is dat alles wat ze nemen,
ze ook moeten opeten. Hoewel de kinderen zelf beslissen wat ze eten, eten ze
niet weinig! Hier kan Chiel nog wat van leren J.
Ze eten ook volledig zelfstandig en vragen bij wanneer ze nog honger hebben.
Als het kind genoeg heeft, heeft het genoeg. Het wordt nooit gepushed, in
niks. De kinderen hebben allemaal een groot slabbetje aan waarop zij hun eten
leggen. (vandaag kon dit want het was rauwkost en brood).Ik zat naast een
jongetje dat nog geen twee jaar was en hij bleef maar eten. Nadat zijn handje
weer leeg was, zat hij weer in mijn bord op zoek naar iets dat hij ook lekker
vond. Na het eten mochten de kleuters nog even spelen en hierna was het opruimtijd.
De kinderen waren 1.5- 3 jaar en ze ruimden alles zelfstandig op! De begeleider
moest niets helpen: ik wist niet wat ik zag! Vijftien kleine kinderen die de
klas volledig alleen opruimen! De kinderen lieten mij zelfs niet helpen: ze
wilden het volledig alleen doen.
Na het opruimmoment gingen de kinderen van mijn klas slapen.
De jongste kleuter ging buiten in zijn/haar kinderwagen slapen. Deze kinderwagens
zijn van de kindergarten zelf, elk kind heeft een eigen kinderwagen en een
eigen dekentje. De oudere kinderen van mijn klas (twee jaar) gingen in de
slaapzaal slapen. Dit is echt geweldig om te zien: elk kind neemt zijn/haar tut
en knuffelbeer en kruipt in zijn eigen bedje. Hier blijven twee begeleiders
even zitten tot iedereen slaapt, hierna blijft één begeleider in de zaal om
erop toe te zien dat de kinderen elkaar niet wakker maken of dat er geen
gevaarlijke dingen gebeuren (kinderen die gaan rechtstaan in het bedje).
Wanneer de kinderen wakker worden, worden ze door de begeleider uit de
slaapzaal gehaald en opnieuw naar de klas gebracht. Elk kind slaapt op zijn of
haar tempo. Terwijl deze kinderen slapen, gaan de kinderen uit de kindergarten
buiten spelen. In mijn kindergarten hebben ze helaas geen dieren (dat was mijn
droombeeld) maar ze hebben wel enorm veel materiaal buiten. Wij zijn ook een
half uur naar buiten gegaan: al de kinderen en begeleiders hadden een skipak
aan en al snel wisten we waarom.. De wind hier in Nykobing snijdt enorm fel.
Het is hier ongeveer een acht graden maar de gevoelstemperatuur is toch een pak
lager. Mijn begeleider kwam me na een tijdje vragen of ik al break had genomen.
Ik vertelde haar dat dit niet nodig was waarop ze zei: Je moet break nemen,
anders wordt je moe! Hier is de sfeer ook zo los en de begeleiders zijn
allemaal super vriendelijk. Ik voelde me al meteen opgenomen in de groep en
vond het geweldig om te zien dat deze begeleiders ALLEMAAL het beste willen
voor de kinderen. Rond kwart voor twee ging ik naar binnen met mijn begeleider
Liene. Zij ging rustig de kinderen wakker maken (dit gebeurd echt rustig,
wanneer een kind echt nog moe is, mag het op zijn/haar tempo wakker worden.
Zelfs wanneer ze vervelend doen omdat ze nog moe zijn, wordt het kind even
bij een begeleider genomen zodat het nog de warmte voelt vanuit zijn/haar
bedje) Hierna vroeg Aline me of ik pampers wou verversen. Ik heb dit al wel
enkele keren gedaan bij Neel en Lars maar hier in Denemarken doen ze het
helemaal anders dan in België bij kinderen ouder dan twee jaar. Omdat deze
kinderen te groot zijn om op de tafel te gaan liggen, vervangen ze hun pampers
al staand. En jawel, ook Lize heeft pampers ververst van kinderen die rechtstaan!
Deze kindjes moeten hebben wel gewoon geplast en moeten hierna nog naar toilet
gaan. Hierna stonden ze op een rijtje te wachten tot ik hen ververste en hun
kleren aan deed. Hierna gingen ze hun handjes wassen en zo gingen ze terug de
klas in. Hierna kregen ze allemaal nog een stukje fruit (peer, meloen of
appelsien) op mama haar manier: allemaal in kleine reepjes gesneden en de
kindjes nemen het in hun handjes (zoals Lars en Neel dit doen). Opnieuw kozen
de kindjes zelf wat ze wilden eten en wat niet op voorwaarde dat ze alles
opaten wat ze hadden genomen.
Zo was het al snel drie uur en was het tijd op terug naar de
hostel te gaan. Daar wachtte Wendy ons op want zij was haar les aan het
voorbereiden voor morgen. Morgen gaan we met zn allen naar the University
College van Nykobing. Hier geeft Wendy ons les over de psychomotoriek (in het
Engels!)
Jullie horen het: my English with hair on zal hopelijk een
beetje verdwijnen want hoewel ik absoluut niet zeker ben over mijn taalgebruik,
moet ik me hier wel redden met het Engels dat ik beheers. Ik heb er bewust voor
gekozen om alleen in een klas te staan zodat ik mn mannetje moet staan en
zodat ik zelf Engels moet spreken. Donderdag ga ik nog met dit klasje op
uitstap. Elke week heeft elke klas een vaste dag waarop ze op uitstap gaan:
naar het bos, het busstation, het strand,
Ik ben echt eens benieuwd! Volgende
week maandag ga ik in de kindergarten zelf staan zodat ik activiteiten kan doen
met de kleuters met dezelfde leeftijd als de kleuters van mijn stageklas in
België. Toch vind ik het een hele mooie kans om met zon jonge kinderen te
staan in de opvang aangezien ik zie dat zelfs zij zo zelfstandig en zelfredzaam
zijn. Daar kunnen wij in Vlaanderen nog heel wat van leren!
Tot de volgende!
Groetjes,
Lize
(Jullie zien het goed, ik heb alles vlak na elkaar gepost. We hebben namelijk geen internet in onze jeugdherberg waardoor we in de Mc Donalds gaan zitten met z'n allen omdat we hier wel wifi hebben! Natuurlijk hoort daar een Mc Flurry bij!)