Het was zo moeilijk om vanmorgen
op te staan! Mijn lichaam deed overal pijn: de turnles en de trappen van
gisteren zal ik niet gauw vergeten! Eenmaal ik uit mijn bed gesukkeld was,
gingen we ontbijten. Het ontbijt was weer maar eens minder dan gisteren: voor
vier personen kregen we vier croissants en twee broodjes. Wij Vlamingen zijn
natuurlijk weer veel te vriendelijk want andere mensen zouden hier iets van
gezegd hebben maar wij hielden allemaal onze mond. Ik eet ook nog gewoon brood
waardoor ik wel genoeg gegeten had maar sommige onder ons startten de dag met
een half broodje.
Na het ontbijt gingen we naar de
Kindergarten. Het was onze laatste dag hier dus we gingen eigenlijk met een
dubbel gevoel: blij dat nog eens konden gaan maar ook wat minder blij omdat we
de begeleiders en de kinderen nooit meer zouden zien. Vandaag hadden we besloten
om allemaal spelletjes te spelen met al de drie klassen in de Kindergarten. We
maakten in België zes spelletjes die we in de Kindergarten zouden laten en de
bedoeling was dat we deze met al de kinderen konden spelen zodat zij de
spelletjes kenden wanneer hun begeleiders deze volgende week met hen zouden
willen spelen. Toen we aankwamen, gaven we ook al de speculoospasta aan
Marianne en zij was hier zo blij mee. Na een kwartier kwam ze ons al vertellen
dat de pasta super lekker was en ze vroeg ook of we deze al waren tegengekomen
in Denemarken. Ze hadden de speculoospasta op vanillekoekjes gesmeerd en deze
uitgedeeld aan de kinderen: ze vonden het allemaal super lekker. Later de dag
zag je dat Marianne de speculoospasta overal met zich meenam en dat al de
begeleiders haar regelmatig passeerden.
We startten in de planetenklas
omdat deze om negen uur vertrokken op uitstap. Deze kinderen waren echt heel
enthousiast en deden heel goed mee. Het spel ringel ding vonden ze heel leuk
maar ze vonden het wel makkelijker om de elastiekjes op onze handen te hangen.
Hierna gingen we naar de grootste klas en hier was het niveau echt enorm laag!
De kleuters namen niets aan, snapten niets van de spelletjes en deden ook niet
veel moeite. In de sterrenklas merkte ik dan weer dat het niveau heel wat hoger
ligt. Deze begeleiders zijn ook het meest aangenaam dus hieraan merk je dat de
begeleiding ook hier een heel belangrijke rol speelt. Pia van de sterrenklas
kwam ons na een uurtje zoeken om te vragen of we naar haar klas wilden komen
omdat ze er alleen voor stond vandaag. Toen we de klas binnen kwamen, zagen we
dat er slechts acht kinderen waren en dit vond ze al vermoeiend om alleen te
doen! Pia vroeg ons of we de Tsjoe Tsjoe Wa nog eens wilden dansen met de
kinderen en terwijl wij deze in het Nederlands zongen, vertaalde zij deze in
het Deens voor de kinderen. Hierna heb ik het liedje opgezocht op Youtube en
opgeschreven want Pia wou het onthouden voor als wij weer naar België zouden keren.
Na het dansen was het weer tijd om te eten. Vandaag kregen we heerlijke
tomatensoep met balletjes en spaghetti! Ik zat alleen aan tafel en moest ervoor
zorgen dat mijn kinderen voldoende aten. Dit is echt niet zo evident wanneer je
de taal niet goed beheerst. Na een tijd merken de kinderen ook wel dat je hen
niet kan antwoorden waardoor ze apenkuren gaan uithalen. Zo belandde er al
snel spaghetti op de grond maar met de Deense woordjes die ik beheers, kan ik
de kleuters niet echt duidelijk maken dat dit niet kan. De kinderen vroegen me
ook de hele tijd iets in het Deens en aangezien Pia aan de andere tafel zat,
had ik geen idee wat ze me allemaal vroegen! Na een kwartier had ik eindelijk
door dat ze naar het toilet moesten gaan: ocharme die jongens! We vroegen ook
aan Pia of de ouders van de kinderen moeten betalen voor het eten want de
kinderen krijgen echt enorm veel eten op een dag! Pia vertelde ons dat ze sinds
twee jaar gestart zijn met het warme eten in school maar dat niet al de ouders
hiermee akkoord waren. Slechts een kleine meerderheid vond dit een goed idee
maar toch moeten al de ouders hiermee verder gaan en Pia gaf toe dat het echt
duur is voor de ouders. Een voordeel is dan wel weer dat de kinderen goed en
gezond hebben gegeten wanneer ze naar huis gaan waardoor het ook weer wat
makkelijker is voor de ouders.
Vandaag waren de oudste kleuters
ook niet aanwezig in de Kindergarten. Zij zijn in de voormiddag naar de primary
school gegaan om dit al eens te proberen omdat ze vanaf april naar de opvang
van de primary school gaan. De jongere kinderen zaten daarom verspreid in de
klassen van de oudste kleuters omdat zij vanaf april wisselen van opvang naar
Kindergarten.
Vandaag merkten we weer maar eens
dat de studenten hier heel weinig doen. Zij zitten gewoon aan tafel en bouwen
af en toe mee met de kinderen. Wanneer ze dit niet doen, praten ze met elkaar
en kijken naar het hele klasgebeuren. Ondanks de studenten hier bijna niets
doen, worden ze wel opgenomen in het team. Ik denk als wij zo in de klas zouden
staan als deze studenten, dat we onmiddellijk mochten vertrekken uit onze
stageschool!
Nadat de kleuters buiten hadden
gespeeld, zijn we afscheid gaan nemen van al de klassen. Ik begon met de klas
waar ik vorige week had gestaan. Aline en Line waren echt heel vriendelijk
(zoals altijd!) en vertelden me dat ik zeker nog eens moest terugkomen. Ze
zeiden: Ga nu een weekje naar huis en kom dan terug om hier te werken! De
mensen zijn hier zo vriendelijk en appreciëren je hulp zo hard! Hierna ging ik
naar de klas van Pia en zij was het meest enthousiast. Zij had samen met
Marianne ons evaluatieformulier ingevuld en er stond overal A(excellent) op geschreven.
Aan het einde van het verslag hadden ze in het groot geschreven: PLEASE, SEND
THEM BACK! Pia vond het heel moeilijk om afscheid van ons te nemen. Ze
vertelde ons dat ze het zo leuk vond dat wij in haar klas hadden gestaan en dat
we heel goed met kinderen om konden gaan. Ze zei dat we heel veel hadden gedaan
in de klas(dan moeten ze toch eens in België komen kijken! J) en dat we boordevol
goede ideeën zitten. Ze maakte ons ook duidelijk dat dit niet voor iedereen
bestemd is: wij hebben de ideeën maar kunnen ze ook uitvoeren terwijl dat niet
bij iedereen het geval is. Nadat ze ons een zeer dikke en hartelijke knuffel
had gegeven, gingen we naar de directrice. Zij vertelde ons dat we maar moesten
afstuderen in België en hierna naar Nykobing konden keren om in de Kindergarten
te komen werken: heel fijn om te horen!
Hierna keerden we terug naar de
B&B. We moesten nog een heel eind wandelen toen er opeens een auto langs
ons stopte: Jeroen vertrok juist naar een klein dorpje Hernaes. We stapten
allemaal de auto in en gingen met hem mee. Het was een plaats aan zee waar het
bos vlak naast de zee ligt. Het ene moment liepen we nog op het strand, waarna
we over een beekje zijn gesprongen en hierna in het bos aan het wandelen waren.
De geluiden die je daar hoorden waren echt tegenstrijdig: vogels die zingen in
het bos, takken die kraken wanneer je erop wandelt en op de achtergrond de
golven van de zee. Hierna reden we weer terug naar Nykobing en zijn we gestopt
in de Mc Donalds. Hier hebben we ons laatste avondmaal in Nykobing gegeten
(hoogstaand niveau, weliswaar!) en zijn we teruggekeerd naar de B&B.
Iedereen heeft zich nog snel gewassen en hierna hebben we de valiezen gemaakt.
Morgen is het onze laatste dag
hier in Denemarken. We vertrekken heel vroeg richting Kopenhagen maar rijden
niet onmiddellijk naar de luchthaven. We gaan snel nog eens een bezoekje
brengen aan Zweden: zo kunnen we vertellen dat we hier ook geweest zijn!
Hiervoor moeten we eerst door een tunnel onder de zee rijden en hierna op een
brug van ongeveer 25 kilometer! Ik ben eens benieuwd want ze zeggen hier dat
deze brug eindeloos lijkt! Na ons bezoekje aan Zweden keren we richting luchthaven
en hierna is ons avontuur alweer voorbij.
Vandaag gingen we voormiddag mee
met Jeroen naar de hoge school. Hier kregen we een praktijkles van hem rond
trefbal. De studenten waren heel enthousiast aangezien Jeroen gisteren ook les
aan hen had gegeven en dit in heel goede aard was gevallen. Ook de Deense
docent Mette was heel enthousiast. Er zaten drie zwangere vrouwen in de groep
en deze zaten aan de rand van het lokaal, deden niet mee maar noteerden wel
alles wat de andere studenten mee zodat zij dit konden doorgeven aan de andere
studenten. Mette zou de opwarming geven en we waren allemaal heel erg benieuwd
hoe dit hier zou lopen aangezien de mensen hier in Denemarken heel sportief
zijn! We moesten eerst onze spieren warm kloppen van Mette. Echt geen zicht
aangezien het helemaal geen zin heeft om te kloppen op je lichaam: je krijgt er
hoogstens een warm lichaam van maar echt geen warme spieren. Ik dacht in
mezelf: deze opwarming wordt hier een piece of cake maar dat had ik beter
niet gedacht. Mette zette een muziekje op en we begonnen te lopen doorheen de
zaal, we hebben de meest onmogelijke dingen moeten doen terwijl we liepen en
aangezien al de studenten ijverig meededen, wou ik mezelf niet laten kennen.
Uiteindelijk hebben we ook nog spurtjes moeten trekken vooraleer de les begon.
Natuurlijk waren wij al pompaf na de opwarming nee dat net niet maar het is
toch wel wat anders dan hier in België! Hierna was het Jeroen zijn beurt en we
speelden trefbal met verschillende gradaties. De studenten maakten twee teams
en het viel ons meteen op dat ze elkaar naam niet kennen. Als eerste speelden
we het gewone spel, hierna het spel met een extra bal, een koning, We hadden
dit spel al eens gespeeld in België vorig jaar maar dit spel ging er heel
anders aan toe aangezien je de studenten niet kent en aangezien er
handbalspelers tussen de groep zaten. Die jongens gooien zomaar, ze gooien echt
zo hard om iemand pijn te doen: vreselijk vond ik het! Uiteindelijk werd het
spel zo ingewikkeld dat het gewone trefbalspel aan de gang was maar dat er ook
nog mensen mochten overlopen om punten te rapen. Dit vond ik veel leuker dus
dit heb ik voornamelijk gedaan! J
De studenten vonden het spel zo leuk dat we het een aantal keren herhaald
hadden, ze vroegen zelfs niet achter pauze zoals ze dit bij Wendy wel deden! Om
tien uur kregen de studenten pauze en keerden ze allemaal langs de nooduitgang
naar buiten. Hier stonden zij rustig een sigaret te roken (naast het lokaal!).
In België mogen de studenten bij ons zelfs niet in school roken en hier roken
ze bijna in het lokaal zelf. Na de pauze hebben we regentrefbal gespeeld:
wanneer je aangegooid werd, mocht je naar het andere team lopen en daar weer
mee doen. Tijdens deze les viel me weer maar eens op dat de studenten hier heel
sportief zijnen dat ik dit absoluut niet ben! Na dit spel gaf Mette een balspel
dat de Deense studenten ook al eens hadden gespeeld. We speelden samen matbal:
een combinatie van rugby en waterpolo. We zaten per twee op de grond op een
matje en werden verdeeld in twee groepen en zo moesten we proberen de bal in
het doel te krijgen. Dit spel was wat te ruw voor mij en de studenten zijn ook
absoluut niet voorzichtig. Ze willen winnen, koste wat het kost. Zelfs de
meisjes doen heel ijverig mee: heel wat anders dan in België! Tijdens het
laatste spelletje heb ik gevraagd of Jeroen in mijn plaats wou meedoen: mijn
knieën lagen open en mijn lies was verrokken: sporten is gezond! Aan het einde
van de les deden we nog een cooldown en hier bleek ook dat ik absoluut niet
lenig ben! Na de les moesten al de studenten de tafels en stoelen terug in de
turnzaal plaatsen op de juiste manier. Blijkbaar moeten ze dit elke keer doen
nadat ze een praktijkles hebben gehad. De studenten hier in Denemarken hebben
drie keer per week vier uur beweging, in België hebben we misschien in heel
onze opleiding twintig uren beweging gehad. Het viel mij ook op dat de
studenten heel erg betrokken zijn geweest tijdens de turnles ondanks ze de
Engelse taal niet goed beheersen.
Namiddag zijn we nog een broodje
gaan eten in de cafetaria en hier zijn we Lise, de contactpersoon,
tegengekomen. We vertelde haar dat we namiddag op uitstap zouden gaan en zij
raadde ons nog een stadje aan dat we zeker moesten bezoeken. Rond 1 uur zijn we
dan vertrokken richting Mon, een plaats aan de zee waar allemaal krijtrotsen te
vinden zijn. Na een uurtje rijden met de auto, kwamen we aan. Ik denk dat ik in
mijn leven nog nooit zon prachtig uitzicht heb gezien! Ondanks de koude (er
stond een oostenwind en het was vier graden) was het echt geweldig! We zijn als
eerste helemaal naar beneden gewandeld langs de rotsen (m.b.v. trapjes) en zo
aangekomen op het strand. De zee was zo blauw, echt geweldig! Het strand
bestond uit allemaal stenen en ik heb allemaal krijtstenen geraapt om mee te
nemen naar huis zodat de kleintjes er mee kunnen tekenen op de stenen i.p.v.
met stoepkrijt. Na een kwartier te genieten van het uitzicht, moesten we weer
naar boven. Dit was zo zwaar! De trapjes waren veel hoger dan normaal en dan
hadden we ook nog eens een zak vol met krijtstenen mee te nemen! Na tien
minuten stonden we weer boven en hebben we even wat gegeten: onze benen trilden
namelijk helemaal van de inspanning van de praktijkles en de trappen! Hierna
zijn we naar boven gewandeld en stonden we helemaal bovenaan de top van de
rotsen! Het uitzicht hier was nog mooier dan beneden aan het strand: overal
waar je keek zag je een blauwe zee! We zagen aan de rotsen dat er scheuren in
de rotsen te zien waren. Jeroen vertelde ons dat dit ontstaan is tijdens de
ijstijd omdat het ijs tegen de rotsen aan het duwen was. Bovenaan de rots zagen
we ook een camera staan. Deze camera houdt blijkbaar de zee en de golven in de
gaten omdat het hier soms hevig aan toe kan gaan. Overal stond er ook
geschreven dat het betreden van de bergen en het strand op eigen risico was.
Gelukkig zijn we weer heel kunnen terugkeren! J
Hierna zijn we verder gereden naar het dorp Nyord. Onderweg kwamen we twee
bambis tegen (het eerste wild dat ik hier ben tegengekomen!). Ik wou nog een
foto maken voor Jan maar ik was te laat: de diertjes huppelden verder het bos
in. Na lang zoeken (en een aantal kilometers verkeerd te hebben gereden) kwamen
we aan in Nyord. Blijkbaar is dit dorpje in de zomer een echte toeristische
trekpleister maar vandaag was er niet veel te zien. Je zag nog wat
overblijfselen van de zomer: souvenirwinkels, cafés,.. maar er was nog niets
open. Het dorpje Nyord kan je vergelijken met Bokrijk: het is een heel oud
dorpje met typische huisjes van hier. Het ligt aan het water en de mensen
hebben een prachtig uitzicht! Het dorp zou voor mij veel te rustig zijn: in de
tijd dat we daar hebben rondgelopen, hebben we enkel twee honden horen blaffen.
Rond vijf uur zijn we dan terug gekeerd naar Nykobing en zijn we nog wat
inkopen gaan doen voor onze laatste dagen hier. Hierna zijn we gaan eten in een
Italiaans restaurantje en daarna was het tijd om naar onze B&B te gaan.
Ik ben echt blij dat Jeroen sinds
zaterdag naar hier is gekomen en een auto heeft gehuurd. Door de auto hebben we
vrijheid waardoor we kunnen gaan en staan waar we willen waardoor ik nu al een
heel deel van Denemarken heb kunnen zien. De eerste week zagen we enkel de vijf
straten van Nykobing maar nu heb ik al heel wat andere plaatsen en dorpjes
kunnen bewonderen. De natuur die je hier in Denemarken vindt, zie je in België
niet waardoor het echt een hele ervaring is.
Ik zou jullie heel graag de fotos
van vandaag willen laten zien want ze zijn echt geweldig maar helaas kan ik ze
hier niet posten! Jullie zullen dus nog een paar dagen moeten wachten en ze
thuis komen bewonderen!
Vandaag was het weer een nieuwe
dag in de Kindergarten! We zijn met de oudste kinderen op uitstap geweest naar
Marielyst, een stadje aan zee. Zondag waren we met zn allen hier al naartoe
geweest met de auto maar dit hadden we pas heel laat door aangezien al de namen
van de stadjes hier in de buurt zo fel op elkaar lijken. Toen we aankwamen in
de Kindergarten deden de kinderen onmiddellijk hun skipakken aan. Na een
tiental minuutjes gingen we samen naar buiten en wandelden we naar het station.
De kinderen slenterden echt maar de begeleiders hielden hier rekening mee. In
België zouden we al tien keer geroepen hebben van: loop eens door, sluit
eens aan, Hier in Nykobing hebben ze echt geluk aangezien ze maar een
kwartier moeten wandelen en ze zijn aan het station, hierdoor kunnen ze op
uitstap gaan naar waar ze maar willen. We stapten de bus in en reden richting
Marielyst. Het viel me op dat de kinderen heel rustig waren tijdens de bustrip.
In België krijg je na vijf minuten al barstende hoofdpijn omdat al de kinderen
door elkaar roepen. Waarschijnlijk is dit ook wel omdat de kinderen bijna
wekelijks zon uitstap maken. Na drie kwartiers kwamen we aan bij een
strandkerk in Marielyst. De kerk zag je bijna niet staan, maar het was een
kerk! Hier stond een grote bel voor met een aantal sparrenbomen. Omdat we nog
wat te vroeg waren, mochten de kinderen vrij spelen op het grasplein voor de
kerk. Nog geen minuut later hingen er jongens in de bomen en klommen ze met zn
allen op het hout van de bel. De kinderen mogen klimmen in de tuin van de
Kindergarten waardoor ze denken dat ze dit altijd en overal mag en blijkbaar
mogen ze dit ook. De begeleiders zeiden niets, zelfs niet toen de kinderen op
de takken van de bomen stonden zodat er een paar braken. Natuurlijk hebben wij dan
in België stoute kinderen want dit mogen de kinderen bij ons niet. Als we dit
allemaal toelieten, zouden er ook geen stoute kinderen bestaan aangezien ze
alles mogen. Ik vind het heel leuk dat de kinderen dit in de tuin van de
Kindergarten mogen maar vind het ook wel belangrijk dat ze nog een beetje
respect leren hebben voor de spullen van anderen en hun omgeving. Een kind mag
een kind zijn maar moet ook leren omgaan met zulke regels, volgens mij.
Om tien
uur kwam de pastoor aan en leidde ons rond in de kerk. Het was een super kleine
kerk waar maximum vijftig mensen in konden. De kinderen gingen allemaal vooraan
zitten en de pastoor begon te vertellen. Ik verstond niet alles van wat ze zei
maar kon toch wel afleiden over wat ze sprak door haar bewegingen en de
reacties van de kinderen. Het verbaasde me ook dat de kinderen toch ruime tijd
echt betrokken waren en vragen stelden. Na een kwartier merkte je dat ze het
beu waren maar toch bleven ze gewoon zitten op hun bank. Ze keken rond maar
begonnen niets vervelend te doen. Na enige tijd zijn we dan langs de zijkant
van de kerk naar buiten gegaan en hier gaf de vrouw nog wat uitleg. Eigenlijk
heeft de pastoor de hele tijd gepraat en de kinderen hebben vragen mogen
stellen. Wanneer wij in België op uitstap gaan (en ik geef toe dat dit veel te
weinig is!), zorgen wij wel voor wat meer actie. We laten de kinderen ook veel
meer zelf ontdekken i.p.v. gewoon te laten luisteren. Rond half elf gingen we
langs een klein oud poortje richting strand. Eenmaal de kinderen de duinen
zagen, waren ze niet meer te houden. Als zotten liepen ze verder en we
verzamelden samen in de duinen. Hier hebben we gezellig samen gegeten: ook dat
kan hier in Denemarken! We aten gewoon in de buitenlucht hoewel het koud was en
de wind sneed. De kinderen zetten hun op hun billen en de begeleiders delen het
eten uit. Het eten was weer heel gezond, zoals altijd! Ook wij kregen een
lunchpakket: roggebrood met leverpastei, kippewit en kruidenworst. Ik moet
eerlijk zijn dat het vlees van Hans en Lincy wel wat beter is maar ik heb
zoveel mogelijk gegeten. Emelina en Tsana hadden niets gegeten van het brood en
aten alleen de groenten op. Nu heb ik wel spijt dat ik dat roggebrood heb
gegeten (als je begrijpt wat ik bedoel!) Na het eten vertelde Pia ons dat we
drie kleuters mochten uitkiezen die wij zouden bewaken aangezien de kinderen
onmiddellijk naar het water zouden lopen als we ze gewoon los zouden laten. Ik
koos drie meisjes en ging samen met hen het strand op. Hier hebben we
tekeningen gemaakt in het zand en stenen gegooid in het water. De eerste worp
in het water die ik samen deed met een meisje ging het al mis. Het meisje
gooide klets- een steen tegen mijn vingers. Dan moet je weten dat het ongeveer
drie graden was met koude handen: dat doet pijn! We wandelden wat verder op het
strand en daar zag ik mijn stenen van zondag nog liggen! Ik had Stijn zijn naam met stenen gemaakt en ze
lagen er nog allemaal: een goed teken, toch? J
Hierna ging ik op het strand zitten en begon een zandkasteel te maken. De
kleuters volgende al snel en zo hebben we een heel leuk zandkasteel gemaakt. In
België zouden de kleuterjuffen schepjes, emmers, vormen, meenemen maar hier in
Denemarken hebben de kinderen genoeg fantasie om zichzelf bezig te houden. Ze
haalden mossels, stenen en zeewier om het zandkasteel te versieren en deden dit
allemaal met hun handen. Ze gingen op de grond liggen en maakten engeltjes,
schreven hun naam, tekenden hartjes, gooiden stenen in het zand, Na een uur
kwam Pia ons vertellen dat we wat vroeger zouden vertrekken aangezien het nog
kouder werd. Toen we verzamelden wist ik ook waarom: Noah, een jongen van vijf
jaar was klets nat: hem hadden ze dus niet kunnen tegenhouden! Toen we allemaal
verzameld waren (en dat ging heel vlot!) zijn we naar de bushalte gewandeld.
Hier aten we nog een stukje komkommer en toen was de bus er al. We reden vijf
minuutjes verder en opeens stopte de bus in het midden van het centrum. De
chauffeur stapte uit en ging op zijn gemak een sigaretje roken: hier in
Denemarken is het dus de gewoonte dat er pauze wordt genomen om te kunnen
roken. Ook in de hoge school krijgen de studenten na drie kwartiers telkens
vijf minuten pauze zodat ze kunnen gaan roken. Ze leven hier heel gezond:
joggen veel, eten groenten als tussendoortje maar roken is hier heel hip
blijkbaar
Na de busrit die veel te lang
duurden aangezien er maar mensen in de bus bij gedropt werden, kwamen we terug
aan in de Kindergarten. Hier zijn we nog mee naar buiten gegaan met de
begeleiders en hebben we met de kinderen buiten gespeeld. Het valt me steeds
harder op dit deze kinderen zo veel verder staan op vlak van beweging. Een
vierjarige kleuter die zich kan optrekken aan de baren of tuimelen rond een
balk is niets nieuws. De kinderen hebben ook veel meer materialen op de
speelplaats dan onze kleuters. Zij mogen ook overal spelen met dit speelgoed
terwijl in België de schepjes in de zandbak moeten blijven, de fietsen links en
de voetbal rechts moet blijven. In mijn stageschool in België hebben we meer
fietsjes dan hier in Denemarken en toch wordt er altijd ruzie om gemaakt: dit
is het enige boeiende materiaal op de speelplaats en in Denemarken hebben ze
zoveel meer: huisjes, speeltuigen, bomen waarin ze mogen klimmen,.. Zij maken
dus nooit ruzie om materiaal. Ook is me opgevallen dat de studenten hier in de
Kindergarten echt part of the team zijn. Je merkt zelfs niet dat het
studenten zijn: hun foto hangt aan de deur, ze doen zelfstandig toezicht, In
België is de grens tussen leerkracht en stagiaire toch groter. Rond twee uur
zijn we terug naar de B&B gegaan zodat we onze reflecties weer konden
schrijven. Jeroen had les tot vier uur in de hogeschool en wanneer hij terug
was en we ons allemaal hadden gewassen, zijn we weer richting centrum gekeerd.
Hier heb ik lekkere tomatensoep gegeten en toen zijn we terug gekeerd naar de
B&B. Ik ging vroeg slapen aangezien ik elke dag meer moe wordt. We maken
lange dagen, slapen niet in ons eigen bed en eten niet zo gezond als thuis. Ik
voel dat mijn lichaam moe begint te worden en dat het stilaan tijd wordt dat ik
terug gewone boerenkost kan eten thuis!
We merken alle drie dat de uren
in de Kindergarten ook langer en langer beginnen te duren. Wij zijn het drukke,
actieve leven in België gewoon en in vergelijking met dat doen ze hier in Denemarken
niets. De begeleiders lopen tijdens de middag makkelijk twee uur buiten rond en
laten de kinderen gewoon buiten spelen. Wanneer ze binnen zijn spelen ze
zelfstandig of helpen de begeleiders hen met eten. Ik geef toe dat het
onderwijs in Vlaanderen er mooier uit zou zien wanneer er wat meer rust zou
zijn in de kleuterklassen maar een combinatie tussen Denemarken en België zou
perfect zijn. Kleuterjuffen zouden zoveel meer kunnen doen in de klas wanneer
er hen niet zoveel verplicht zou worden. Ze kunnen dan veel meer genieten van
hun kinderen en hun ontwikkeling en gevoel beter opvolgen. Er zouden veel meer
kleuterjuffen liever gaan werken en de kinderen zouden zelf ook rustiger zijn
in de klassen. In België leven we in een rush en dat moet ook niet. Omdat ik
dit gewoon ben, ken ik ook niet anders maar nu ik het leven hier in Denemarken
zie, weet ik ook wel dat wij niet goed bezig zijn. We moeten meer leren
genieten van de kleine dingen en vooral meer tijd voor onszelf en de omgeving
nemen!
Vandaag was het weer een nieuwe
dag in de Kindergarten! We zijn met de oudste kinderen op uitstap geweest naar
Marielyst, een stadje aan zee. Zondag waren we met zn allen hier al naartoe
geweest met de auto maar dit hadden we pas heel laat door aangezien al de namen
van de stadjes hier in de buurt zo fel op elkaar lijken. Toen we aankwamen in
de Kindergarten deden de kinderen onmiddellijk hun skipakken aan. Na een
tiental minuutjes gingen we samen naar buiten en wandelden we naar het station.
De kinderen slenterden echt maar de begeleiders hielden hier rekening mee. In
België zouden we al tien keer geroepen hebben van: loop eens door, sluit
eens aan, Hier in Nykobing hebben ze echt geluk aangezien ze maar een
kwartier moeten wandelen en ze zijn aan het station, hierdoor kunnen ze op
uitstap gaan naar waar ze maar willen. We stapten de bus in en reden richting
Marielyst. Het viel me op dat de kinderen heel rustig waren tijdens de bustrip.
In België krijg je na vijf minuten al barstende hoofdpijn omdat al de kinderen
door elkaar roepen. Waarschijnlijk is dit ook wel omdat de kinderen bijna
wekelijks zon uitstap maken. Na drie kwartiers kwamen we aan bij een
strandkerk in Marielyst. De kerk zag je bijna niet staan, maar het was een
kerk! Hier stond een grote bel voor met een aantal sparrenbomen. Omdat we nog
wat te vroeg waren, mochten de kinderen vrij spelen op het grasplein voor de
kerk. Nog geen minuut later hingen er jongens in de bomen en klommen ze met zn
allen op het hout van de bel. De kinderen mogen klimmen in de tuin van de
Kindergarten waardoor ze denken dat ze dit altijd en overal mag en blijkbaar
mogen ze dit ook. De begeleiders zeiden niets, zelfs niet toen de kinderen op
de takken van de bomen stonden zodat er een paar braken. Natuurlijk hebben wij dan
in België stoute kinderen want dit mogen de kinderen bij ons niet. Als we dit
allemaal toelieten, zouden er ook geen stoute kinderen bestaan aangezien ze
alles mogen. Ik vind het heel leuk dat de kinderen dit in de tuin van de
Kindergarten mogen maar vind het ook wel belangrijk dat ze nog een beetje
respect leren hebben voor de spullen van anderen en hun omgeving. Een kind mag
een kind zijn maar moet ook leren omgaan met zulke regels, volgens mij.
Om tien
uur kwam de pastoor aan en leidde ons rond in de kerk. Het was een super kleine
kerk waar maximum vijftig mensen in konden. De kinderen gingen allemaal vooraan
zitten en de pastoor begon te vertellen. Ik verstond niet alles van wat ze zei
maar kon toch wel afleiden over wat ze sprak door haar bewegingen en de
reacties van de kinderen. Het verbaasde me ook dat de kinderen toch ruime tijd
echt betrokken waren en vragen stelden. Na een kwartier merkte je dat ze het
beu waren maar toch bleven ze gewoon zitten op hun bank. Ze keken rond maar
begonnen niets vervelend te doen. Na enige tijd zijn we dan langs de zijkant
van de kerk naar buiten gegaan en hier gaf de vrouw nog wat uitleg. Eigenlijk
heeft de pastoor de hele tijd gepraat en de kinderen hebben vragen mogen
stellen. Wanneer wij in België op uitstap gaan (en ik geef toe dat dit veel te
weinig is!), zorgen wij wel voor wat meer actie. We laten de kinderen ook veel
meer zelf ontdekken i.p.v. gewoon te laten luisteren. Rond half elf gingen we
langs een klein oud poortje richting strand. Eenmaal de kinderen de duinen
zagen, waren ze niet meer te houden. Als zotten liepen ze verder en we
verzamelden samen in de duinen. Hier hebben we gezellig samen gegeten: ook dat
kan hier in Denemarken! We aten gewoon in de buitenlucht hoewel het koud was en
de wind sneed. De kinderen zetten hun op hun billen en de begeleiders delen het
eten uit. Het eten was weer heel gezond, zoals altijd! Ook wij kregen een
lunchpakket: roggebrood met leverpastei, kippewit en kruidenworst. Ik moet
eerlijk zijn dat het vlees van Hans en Lincy wel wat beter is maar ik heb
zoveel mogelijk gegeten. Emelina en Tsana hadden niets gegeten van het brood en
aten alleen de groenten op. Nu heb ik wel spijt dat ik dat roggebrood heb
gegeten (als je begrijpt wat ik bedoel!) Na het eten vertelde Pia ons dat we
drie kleuters mochten uitkiezen die wij zouden bewaken aangezien de kinderen
onmiddellijk naar het water zouden lopen als we ze gewoon los zouden laten. Ik
koos drie meisjes en ging samen met hen het strand op. Hier hebben we
tekeningen gemaakt in het zand en stenen gegooid in het water. De eerste worp
in het water die ik samen deed met een meisje ging het al mis. Het meisje
gooide klets- een steen tegen mijn vingers. Dan moet je weten dat het ongeveer
drie graden was met koude handen: dat doet pijn! We wandelden wat verder op het
strand en daar zag ik mijn stenen van zondag nog liggen! Ik had Stijn zijn naam met stenen gemaakt en ze
lagen er nog allemaal: een goed teken, toch? J
Hierna ging ik op het strand zitten en begon een zandkasteel te maken. De
kleuters volgende al snel en zo hebben we een heel leuk zandkasteel gemaakt. In
België zouden de kleuterjuffen schepjes, emmers, vormen, meenemen maar hier in
Denemarken hebben de kinderen genoeg fantasie om zichzelf bezig te houden. Ze
haalden mossels, stenen en zeewier om het zandkasteel te versieren en deden dit
allemaal met hun handen. Ze gingen op de grond liggen en maakten engeltjes,
schreven hun naam, tekenden hartjes, gooiden stenen in het zand, Na een uur
kwam Pia ons vertellen dat we wat vroeger zouden vertrekken aangezien het nog
kouder werd. Toen we verzamelden wist ik ook waarom: Noah, een jongen van vijf
jaar was klets nat: hem hadden ze dus niet kunnen tegenhouden! Toen we allemaal
verzameld waren (en dat ging heel vlot!) zijn we naar de bushalte gewandeld.
Hier aten we nog een stukje komkommer en toen was de bus er al. We reden vijf
minuutjes verder en opeens stopte de bus in het midden van het centrum. De
chauffeur stapte uit en ging op zijn gemak een sigaretje roken: hier in
Denemarken is het dus de gewoonte dat er pauze wordt genomen om te kunnen
roken. Ook in de hoge school krijgen de studenten na drie kwartiers telkens
vijf minuten pauze zodat ze kunnen gaan roken. Ze leven hier heel gezond:
joggen veel, eten groenten als tussendoortje maar roken is hier heel hip
blijkbaar
Na de busrit die veel te lang
duurden aangezien er maar mensen in de bus bij gedropt werden, kwamen we terug
aan in de Kindergarten. Hier zijn we nog mee naar buiten gegaan met de
begeleiders en hebben we met de kinderen buiten gespeeld. Het valt me steeds
harder op dit deze kinderen zo veel verder staan op vlak van beweging. Een
vierjarige kleuter die zich kan optrekken aan de baren of tuimelen rond een
balk is niets nieuws. De kinderen hebben ook veel meer materialen op de
speelplaats dan onze kleuters. Zij mogen ook overal spelen met dit speelgoed
terwijl in België de schepjes in de zandbak moeten blijven, de fietsen links en
de voetbal rechts moet blijven. In mijn stageschool in België hebben we meer
fietsjes dan hier in Denemarken en toch wordt er altijd ruzie om gemaakt: dit
is het enige boeiende materiaal op de speelplaats en in Denemarken hebben ze
zoveel meer: huisjes, speeltuigen, bomen waarin ze mogen klimmen,.. Zij maken
dus nooit ruzie om materiaal. Ook is me opgevallen dat de studenten hier in de
Kindergarten echt part of the team zijn. Je merkt zelfs niet dat het
studenten zijn: hun foto hangt aan de deur, ze doen zelfstandig toezicht, In
België is de grens tussen leerkracht en stagiaire toch groter. Rond twee uur
zijn we terug naar de B&B gegaan zodat we onze reflecties weer konden
schrijven. Jeroen had les tot vier uur in de hogeschool en wanneer hij terug
was en we ons allemaal hadden gewassen, zijn we weer richting centrum gekeerd.
Hier heb ik lekkere tomatensoep gegeten en toen zijn we terug gekeerd naar de
B&B. Ik ging vroeg slapen aangezien ik elke dag meer moe wordt. We maken
lange dagen, slapen niet in ons eigen bed en eten niet zo gezond als thuis. Ik
voel dat mijn lichaam moe begint te worden en dat het stilaan tijd wordt dat ik
terug gewone boerenkost kan eten thuis!
We merken alle drie dat de uren
in de Kindergarten ook langer en langer beginnen te duren. Wij zijn het drukke,
actieve leven in België gewoon en in vergelijking met dat doen ze hier in Denemarken
niets. De begeleiders lopen tijdens de middag makkelijk twee uur buiten rond en
laten de kinderen gewoon buiten spelen. Wanneer ze binnen zijn spelen ze
zelfstandig of helpen de begeleiders hen met eten. Ik geef toe dat het
onderwijs in Vlaanderen er mooier uit zou zien wanneer er wat meer rust zou
zijn in de kleuterklassen maar een combinatie tussen Denemarken en België zou
perfect zijn. Kleuterjuffen zouden zoveel meer kunnen doen in de klas wanneer
er hen niet zoveel verplicht zou worden. Ze kunnen dan veel meer genieten van
hun kinderen en hun ontwikkeling en gevoel beter opvolgen. Er zouden veel meer
kleuterjuffen liever gaan werken en de kinderen zouden zelf ook rustiger zijn
in de klassen. In België leven we in een rush en dat moet ook niet. Omdat ik
dit gewoon ben, ken ik ook niet anders maar nu ik het leven hier in Denemarken
zie, weet ik ook wel dat wij niet goed bezig zijn. We moeten meer leren
genieten van de kleine dingen en vooral meer tijd voor onszelf en de omgeving
nemen!
Vandaag zijn we weer vroeg
opgestaan in de B&B. Na ons klaar te maken, zijn we naar het ontbijt
vertrokken. Het eten is hier steeds hetzelfde. J
Bij ons aan tafel zat er vandaag ook een ander meisje. Zij kwam van Zweden en
was een bekende thaibokser. Na het ontbijt zijn we weer vertrokken naar de
kindergarten. Hier keek ik erg naar uit, omdat we vandaag met de kleuters mee
op uitstap mochten.
Eens aangekomen in de
kindergarten waren de kleuters al bijna helemaal klaar voor vertrek. Ze trokken
hun skipakken, sjalen, mutsen en regenlaarzen aan en zo vertrokken we allemaal
samen naar het station. Hier namen we de bus naar Marielyst. (ongeveer 30 min. rijden
van Nykobing. Aangekomen in Marielyst bezochten we eerst een kleine kerk. We moesten
eventjes wachten tot we binnen konden gaan, want het was nog gesloten. Om de dode tijd in te vullen,
mochten de kleuters de omgeving gaan verkennen. Ze konden naar het kerkje langs
buiten kijken, maar dit interesseerde hun niet echt. Hun interesse ging meer uit naar de dingen waar ze in of op konden kruipen, zoals een boom of een
constructie waar de kerkklok aanhing.
Na een kwartiertje was de mevrouw
met de sleutel aangekomen. De kleuters kregen de kans om eventjes rond te
kijken en daarna moesten ze op de bankjes in de kerk gaan zitten. hier kregen
ze het verhaal te horen over de kerk. Natuurlijk was alles in het Deens, dus
wij verstonden er niets van. Het enigste wat ik begreep was dat er een doopvond
stond. Voor de kleuters was het eigenlijk ook niet zo interessant. Je zag ook dat ze hun concentratie verloren na een tijdje. Na de uitleg over de kerk
vertrokken we richting een smal paadje naar het strand. Door de duinen heen. Hier
namen we eventjes een pauze om te picknicken. Dit was erg gezellig, want we
zaten allemaal samen in een kring tussen de duinen. De kinderen kregen deze keer weer
enkele stukjes groenten aangeboden en boterhammen. Dit Deense eten is niet zo
echt voor mij bestemd. Het was roggebrood (erg vast brood) en alles wat ze er
tussen smeerden, is erg fel van smaak. Vandaag zat er leverpastei en kippenwit
tussen.
Na het picknicken kregen ik,
Emelina en Lize de kans om met een 3-tal kindjes op het strand te gaan spelen. We
hadden een beetje gewandeld, steentjes in het water gegooid en samen met de
kleuters een zandkasteel gebouwd. Omdat het weer begon te verslechteren, zijn
we vroeger vertrokken, terug met de bus naar de kindergarten. De buschauffeurs
hebben hier ook een hele rare trek. Als ze zin hebben om te roken, stoppen ze
gewoon aan een bushalte en stappen ze uit om te roken. Eens aangekomen, zijn we
nog eventjes mee buiten gaan spelen en daarna was het alweer tijd om te
vertrekken.
Nog twee belangrijke punten die
me vandaag zijn opgevallen in de kindergarten zijn
- dat de stagiairs echt in het
team worden opgenomen. Ze worden niet gezien als stagiairs, maar het zijn echte
begeleiders, echte helpers! Ze zijn een enorme steun!
- de kinderen maken hier nooit
ruzie om speelgoed of fietsjes. Als ze met iets niet kunnen spelen, dan nemen
ze gewoon iets anders of wachten ze eventjes. Erg knap!
Nu gaan we straks nog lekker uit eten
(ALWEER!) en daarna gaan we er nog een gezellig avondje van maken in de
b&b!
Vandaag was ik alweer om zes uur
wakker maar ben weer even ingedommeld tot kwart voor zeven. Tsana was al wakker
waardoor het gezellig was omdat we samen konden babbelen in de
gemeenschappelijke ruimte. Om half acht zouden we gaan eten en om twintig na
zeven zaten. Toen we boven in de ontbijtruimte aankwamen, zagen we dat er nog
minder broodjes waren dan gisteren. Gisteren had namelijk iemand één broodje
laten liggen waardoor de vrouw dacht dat het vandaag opnieuw zo zou zijn. Omdat
ik nog een broodje wou, heeft ze toen een broodje van gisteren genomen en in de
toaster gestoken zodat deze weer te eten was: Patricia probeert echt op elke
mogelijke manier geld uit te sparen! In ons verblijf liggen ook overal
papiertjes dat we de lichten moeten doven en de verwarming moeten toedraaien.
Toen we vandaag terug kwamen van de Kindergarten, was elke verwarming dicht
gedraaid.
Ondanks dit alles heb ik toch
goed gegeten en was ik klaar voor een nieuwe dag in de Kindergarten. Toen we
daar aankwamen, waren de kleuters enorm druk. We hadden ze nog nooit zo zien
rondlopen en zien spelen. Na een tijdje werd het duidelijk waarom: al de deuren
tussen de klassen stonden open waardoor ze naar elke klas mochten lopen. Het
was mijn eerste dag in de Kindergarten (voordien stond ik bij de echte opvang,
bij de allerkleinsten) en het viel me meteen op dat deze kinderen wel al echt
spelen. De tafels liggen hier vol met speelgoed en de poppenkamer is ook meer
uitgebreid. Toch miste ik de begeleide activiteiten van de begeleiders. Elke
begeleider zat gewoon aan tafel met de kinderen mee te spelen maar bracht zelf
geen activiteit aan. Het viel me ook op dat we soms met drie begeleiders, dan
weer met één begeleider in de klas zaten. Blijkbaar hebben ook zij de gewoonte
om onderling eens te wisselen van klas. Ook de kleuters bleven van de ene naar
de andere klas hoppen waardoor we soms met vijf, dan weer met vijftien kinderen
in de klas zaten. We hadden besloten om vandaag met ons drieën in eenzelfde
klas te staan zodat we elkaar konden ondersteunen. Op deze manier werd iemand
de begeleider en de andere twee speelden kinderen zodat we de kinderen konden
uitnodigen zonder taal te gebruiken (want nee, mijn Deens is nog steeds niet
gebeterd!). We startten met speeldeeg te maken. Al snel stonden er twee meisjes
aan tafel die ons hielpen met de bloem, het zout en het water bij elkaar te
doen. Het viel me op dat zij het water met grote precisie en voorzichtigheid op
de tafel goten, in België zou dat bekertje water onmiddellijk leeggegoten zijn
en over de tafel vloeien. We startten de activiteit met twee kleuters maar zijn
geëindigd met de hele klas. De kleuters vlogen als vogels op de tafel: precies
alsof ze nog nooit zon activiteit gedaan hadden. De begeleiders vertelden ons
dat ze dit wel als een gedaan hadden maar dat ze het speeldeeg zelf maakten en
de kinderen dit dus niet lieten doen. We hadden verschillende soorten kleuters
aan tafel: kleuters die echt gingen fantaseren en onmiddellijk een werkje
maakten maar ook kleuters die nog hele tijd aan het experimenteren waren
vooraleer ze aan een product begonnen. Zo hebben we één meisje gehad dat niets
gemaakt heeft maar gewoon de hele tijd geëxperimenteerd heeft door speeldeeg in
een beker te doen, extra water bij te voegen, Dé regel die tijdens deze
activiteit gold was: VUIL MAKEN MAG! Gedurende de activiteit lag de tafel en de
grond al vol met stukjes speeldeeg. In België zou de leidster hier onmiddellijk
ingrijpen en dit opruimen maar de begeleiders hier namen een borstel en veegden
deze stukjes onder tafel: op deze manier konden wij en ook de kinderen er niet
doorheen lopen. Na een tijdje kwam een begeleider mee aan tafel zitten en
vertaalden wat de kinderen gemaakt hadden. Het is zo de gewoonte dat de
kinderen komen vertellen wat ze gemaakt hebben. Tijdens deze activiteit begonnen
de kinderen ons enorm veel te vertellen omdat ze ons meer en meer vertrouwden.
Het was echt vervelend om dan niet te kunnen antwoorden maar we deden ons best.
Zo gebruikten we veel lichaamstaal maar ook enkele Deense woordjes. Het
voordeel bij zon oudere kinderen is dat wanneer jij iets aanduidt, zij onmiddellijk
de naam geven waardoor je snel woorden kan leren. Ondanks dat we geen
impressiemoment hadden en dus ook voor geen inleiding hadden gezorgd (omwille
van de taal) was de activiteit wel een succes. De kinderen maakte verschillende
werkjes zoals een ijsberg, een vulkaan, bloemen, een tyrannosaurus rex,
Terwijl we deze activiteit aan
het doen waren, begonnen opeens twee jongens te vechten. Ik dacht dat de
begeleider er wel meteen zou tussen komen maar niks was minder weer. Ze keek
naar de jongens en ging dan weer verder. Na een tijdje begonnen de jongens
elkaar echt te stampen zoals de Nina Turtles dit vroeger deden en ik wist
niet wat ik zag. In België zou de leerkracht onmiddellijk recht schieten en
ervoor zorgen dat de kinderen weer rustig zijn. Hier in de Kindergarten ging de
begeleidster op een stoel zitten bij de jongens. Ze keek naar het hele gebeuren
en wanneer ze merkte dat het te wild werd, voegde ze een nieuwe regel toe. Zo
mochten ze bv. niet stampen op het lichaam (wel doen alsof), niet naar de keel
grijpen en niet op het hoofd slaan. Ze vertelde me nadien dat ze dit toeliet
omdat de jongens hier echt nood aan hebben zodat ze hun energie kwijt kunnen.
Op deze manier leren de jongens ook wat mag en niet mag en leren ze ook om met
regels om te gaan. De jongens kwamen haar ook vragen of ze dit mochten doen en
zij laat dit toe: wanneer er geen plaats is in de klas, gaan ze hiervoor naar
buiten en anders moeten ze wachten tot ze samen naar buiten gaan. Op zich vond
ik dit wel een goed idee omdat de kinderen op deze manier ook leren omgaan met
elkaar en ook weten dat vechten niet zomaar mag en dat er dus ook regels gelden
in de klas. Nadat we de tafel hadden opgeruimd, haalde ik bewegingskaarten
boven. In het begin stonden Emelina en ik heel onnozel die bewegingen alleen
uit te voeren maar al snel kwam er een jongen bij. Hij koos dan de prenten die
wij moeten nabootsen en hierna begonnen de kleuters ook mee te doen. Ze blijven
wel altijd eerst de kat uit de boom kijken maar eenmaal ze op gang zijn, doen
ze goed mee. Nadat we al de bewegingen hadden uitgevoerd, begonnen ze de
kleuren van de kaarten te sorteren. De kaarten zijn nog gedurende de hele
voormiddag gebruikt in de verschillende hoeken en uiteindelijk heb ik ze
gevonden in de poppenkamer.
Na deze korte beweging, ging er
een kleuter pompen. Een begeleider pikte daarop in en deed een spieroefening
voor om je billen sterker te maken. De kleuters probeerden dit na te doen en
vooraleer je het wist, lagen er twaalf kleuters op de grond deze spieroefening
na te doen. Hierna probeerden ze een evenwichtsoefening waarbij je op je hoofd
moest staan en hebben sommige meisjes elkaar ook opgenomen zoals in het circus.
Hierna gingen we dansen met de kleuters. We hadden allemaal Vlaamse liedjes mee
maar het waren allemaal dansjes met veel herhaling waardoor de kinderen deze al
snel kenden. In het begin dansten er maar twee meisjes mee maar al snel kwamen
er kleuters bij. Voor de jongens was het moeilijk om hen mee te krijgen, zij
keken liever. Zo hebben we een dik half uur gedanst en hierna kozen we ervoor
om de kleuters weer rustig te krijgen omdat het bijna tijd was om te eten. Na
het dansen is een begeleidster ons komen zeggen dat ze het apprecieert dat we
deze activiteiten in hun klas willen doen: dat was wel fijn om te horen!
Tijdens het eetmoment viel me op
dat deze kinderen nog zelfstandiger zijn. Twee kleuters dekken volledig
zelfstandig de tafel en de bussen melk worden opengedaan door de kinderen.
Vandaag kregen we warme havermout met kaneel, suiker en rozijnen en hoewel de
havermout gloeiend heet was, schepten de kinderen deze zelf uit. Wij kregen
weer een trog vol havermout maar ik heb er echt van genoten. Het was weer
veel te veel maar toch wou ik niets laten staan. Ook de kinderen aten met veel
smaak en sommige namen zelfs twee tot drie borden! Hierna ruimden de kinderen
hun borden zelf af en gingen weer aan tafel zitten. Hier moesten zij één minuut
stil zijn, volledig muisstil en dit lukte zonder moeite!
Toen de kinderen naar buiten
gingen, zagen we dat sommige met een begeleidster de lavendel aan het knippen
waren die op de speelplaats stond. Deze legden ze allemaal in een kleine kruiwagen
en hierna werd deze naar de rand van de speelplaats gebracht. Buiten doen de
kinderen hier de gekste dingen! Ze klimmen in boven (en het zijn hier geen
kleine bomen!), ze tuimelen rond de baren, hangen aan speeltuigen, Zij leren
hier zoveel door gewoon buiten te spelen: jammer dat dit in België allemaal
niet mag.
Na het eten kwam een begeleidster
ons vragen of we zwanger waren. Ik dacht : oei, ben ik dan zo dik geworden?
Blijkbaar is de vijfde kinderziekte uitgebroken in de Kindergarten, ook wel de rode
kaken ziekte genoemd. Wanneer je deze ziekte hebt, lijkt het alsof er iemand
jou in je gezicht heeft geslagen omdat je wangen zo rood zien. Eigenlijk was
het al te laat om dit aan ons te vertellen omdat je besmet wordt wanneer de symptomen
nog niet zichtbaar zijn en vandaag zaten er twee meisjes in de klas die de
symtomen hadden dus zij hadden dit al een tijdje. Ik vertelde de begeleidster
dat we al van vorige week last hebben van jeuk en uitslag aan onze benen. Ook
doet mijn keel aan de buitenkant al sinds vorige week pijn en ze vertelde me
dat dit allemaal symptomen zijn. Vorige week was de ziekte ook al opgemerkt dus
het zou goed kunnen dat we hiermee besmet zijn. De ziekte is niet erg of
gevaarlijk want het is een virus en het gaat verdwijnt dus gewoon. Enkel voor
zwangere vrouwen is deze ziekte gevaarlijk dus als er thuis iemand zwanger is,
zullen ze het op tijd moeten laten weten! (en zo weten we dat ook weer ineens!)
Na
de Kindergarten zijn we nog even door het stad gewandeld omdat dit nu op onze
terugweg ligt aangezien de B&B aan de andere kant van de stad ligt. We
hebben maar een kleine(lees: grote) omweg gemaakt naar de Aldi en hierna zijn
we terug naar de B&B gekeerd. Het zonnetje scheen de hele dag waardoor het
vakantiegevoel nu wat meer naar boven komt.