Met hoofdtelefoons konden we overal in het museum luisteren naar muziekfragmenten van de instrumenten.
We leerden dat de muzikanten elk een vaste plaats hebben in het orkest.
's Middags konden we gebruik maken van een refter om onze boterhammen op te eten.
Onze gids, Elizabeth, gaf ons op de rondleiding uitleg over de instrumenten van het orkest. We mochten zelf ook spelen op de instrumenten. Er zitten echte muzikanten in onze klas !
Dinsdag was het directiedag. Daarom hebben we onze directie verrast. Mevrouw Martine kreeg van elke klas een pluim met lieve woordjes, want die verdient ze ook! Van ons kreeg ze een pluim en een taart... want dat is ze waard! We hadden met onze klas ook een fijne slogan: ONZE DIRECTIE IS ... TOPPIE !
Pesten is niet ok, daar willen Brahim en Charlotte van Ketnet iets aan doen! Wij zeggen ook NEE tegen pesten! De volgende weken gaan we samen de 'Move tegen pesten' dansen in de klas, op de speelplaats,... Op donderdag 16 februari gaan we samen met een heleboel andere Vlaamse scholen deze dans doen om te tonen dat we de pest hebben aan pesten! Als je op de foto klikt kan je naar de videoclip kijken en de danscoach legt al de moves stap voor stap uit! Doe de move en toon dat je 'NEEN' zegt tegen pesten!
Dag lieve dansers en danseressen! Zin om ons dansje thuis te oefenen? Klik dan op het prentje , dan hoor je de muziek van Laïs en kan je via youtube kijken hoe het dansje weer gaat. Veel dansplezier !
Op onderzoek in het museum voor Natuurwetenschappen !
Dinsdag maakten we met het 3de en 4de leerjaar een uitstap naar Brussel. We bezochten het museum voor Natuurwetenschappen. Wil je weten wat we daar allemaal gezien hebben? Kijk dan snel naar de foto's!
Deze dino wachtte ons op aan de ingang van het museum.
We mochten onze koek en ons middageten eten in deze picknickruimte.
We bezochten eerst de tentoonstelling van de dino's.
In de volgende zaal konden we de zoogdieren wat beter bestuderen. Al de dieren uit het museum zijn aan een natuurlijk dood gestorven, ze zijn dus niet speciaal doodgemaakt zodat ze een plaatsje zouden krijgen in het museum.
De zeedierenzaal was ook erg indrukwekkend.
Hier stonden we oog in oog met een Neanderthaler.
We kregen uitleg over de dieren en het leven in de oudste tijden.
In het atelier leerden we over de evolutie van de mens .
Het was superinteressant in het museum, we hebben een heleboel bijgeleerd! Zeker de moeite waard om nog eens een bezoekje te brengen!
15 koningen, 15 koningen, geef mij een nieuwe hoed... Onze oude is versleten, ons moeder mag het niet weten! Ons vader heeft het geld op de rooster geteld.
Voor de vakantie werkten we aan een kersthoekenwerk. Aan de hand van hoekenfiches en het bijhorende materiaal maakten we verschillende leuke kerstknutselwerkjes!
Zo mochten we zelf ons eigen cadeaupapier ontwerpen met sjablonen en ecolineverf.
Van zoutdeeg maakten we mooie kerstfiguurtjes voor in onze kerstboom!
We maakten gezellige kersthuisjes a.d.h.v. een vouwopdracht.
We knutselden hippe kerstkaarten d.m.v. een collagetechniek.
We schreven ons eigen kerstverhaal in een modern kleedje!
In de extra hoek snuffelden we in kerstboeken en mochten we kerstraadsels oplossen.
En dit alles met kerstmuziek op de achtergrond!
En als afsluiting gaven we onze kerstfiguurtjes een mooi kerstkleurtje!
Verleidelijk, die reclame! Vorige week én deze week werkten we rond het thema reclame. We bekeken verschillende reclamespots, bladerden in reclamefoldertjes en ontdekten wat een slogan of slagzin, een merk, een logo, een advertentie en een affiche is. We bedachten de gekste plaatsen waar je reclame kan maken en we maakten ook zelf een leuke affiche van een zelf verzonnen product. We bezochten ook een bakker in de buurt om de openingsuren te bekijken en hier wat oefeningetjes op te maken. Nadien mochten we zelf een leuke reclamespot verzinnen voor een zelf bedacht product! We gebruikten hiervoor onze eigen fantasie en verzonnen een merk, logo en slagzin. En de resultaten waren fantastisch!
* Renzo en Quinten: Mokkaships! En je geneest vanzelf.
* Emma, Amke en Vanessa: Hippie! Deze pakjes laten je vanzelf dansen.
* Bram, Jesse, Niels en Oscar: Spierdrank! Daar word je sterk van!
* Jeff (als Michael Jackson), Willem en Marthe: Pizza Gustafo! Op en top!
Sinterklaas kapoentje... legde wat in ons schoentje... Deze ochtend vertrokken we te voet naar de Kinepolis. Het was een goede wandeling maar de beloning was er: De pieten stonden ons boven in de Kinepolis op te wachten en gooiden met snoepjes. Daarna mochten we met onze klas bij de Sint. We zongen ons liedje van 'Sint houdt van koekjes...' En we kregen een zakje met 'iets lekkers: speculaas' en 'iets gezond: een appel'. Wanneer al de klassen bij de Sint waren geweest begon de film: De gelaarsde kat. Het was een megatoffe en grappige film! Sinterklaas is deze nacht ook in de klas geweest met zijn pieten. Hij schreef een lieve boodschap op het bord. We zijn flink geweest, werkten flink mee... Daarom kregen we allemaal wat lekkers! De pieten hadden onze schoenen wel verstopt, de deugenieten! We kregen enkele leuke spulletjes om mee te spelen in de klas... en dat deden we dan ook! We mochten een hele namiddag spelen! Bedankt lieve Sint, tot volgend jaar !
Er is een kindeke geboren... Neen, het gaat nog niet over Jezus... daar moeten we nog even op wachten! Op 1 december is Leon geboren... het kindje van juf Marijke en Filip. Ja ja, Noah is grote broer geworden! En als er feest wordt gevierd dan zijn we er graag bij! Daarom trok ik zaterdag met Emma richting Heilig-Hartziekenhuis in Tienen om de kleine Leon te gaan bewonderen. Emma was de fotograaf van dienst zodat jullie kunnen meegenieten.
Juf Marijke, trotse broer Noah, lieve Leon en Emma.
Fotograaf van dienst Emma maakt mooie foto's van Leon.
Ik mocht het mooie boelieke ook eens knuffelen... Leon is zooooooo lief en zoooooooooooooo zacht!
Trotse papa Filip met zijn kleine prins.
Nog een dikke proficiat, juf Marijke, papa Filip en broer Noah! Leon is een prachtig boelieke !
Deze namiddag maakten we in onze klas een knutselmap. Omdat wij graag tekenen , schilderen, knutselen,... hebben we een heleboel kunstwerken die we ergens in kwijt moeten. Daarom maakten we zelf onze knutselmap.
We bestudeerden eerst hoe een map er uit ziet. Hoe zien de flappen eruit? Blijven onze tekeningen er dan goed inzitten? Waar moeten we rekening mee houden?
Na veel denkwerk vooraf en na een demonstratie van de juf mochten de kids aan het werk. Flappen afmeten en goed met schilderstape bevestigen, zorg dat de flappen toe kunnen! Een groot papier halen, knutselmap er juist op kleven zodat we genoeg ruimte hebben aan de kanten om om te plooien! Niet te veel knoeien met de lijm, goed uitwrijven zodat onze map er mooi glad uitziet! Nu komt er nog meet- en tekenwerk! En concentreren ! Overal moet een rand van 2 cm afgetekend worden met onze lat en een potlood. We knippen netjes langs de lijnen en maken hoekjes waar de juf het ons toonde. Zo krijgen we een nette, mooie map!
Nadien mooi opruimen en de mappen laten drogen. We stempelen een naamkaartje zodat we weten van wie de mappen zijn want nu lijken ze nog erg op elkaar. Het resultaat tonen we nog niet! We moeten het nog personaliseren: ons naamkaartje komt er nog op en een mooie afbeelding. Misschien kunnen we jullie volgende week wel meer laten zien!
Hoekenwerk 'magie' De afgelopen week zijn we begonnen aan een hoekenwerk rond 'magie'. Deze hoeken kwamen er onder meer aan bod:
We maakten een magisch amulet van zoutdeeg.
We vertelden een griezelverhaal.
We maakten een magisch kunstwerk van 'Magritte' na.
We bestudeerden enkele 'optische illusies' en maakten een werk van de kunstenaar 'Escher' na.
Door een filmpje op internet leerden we hoe de mensen uit de middeleeuwen omgingen met 'heksen'.
2 griezelverhalen waren door elkaar getoverd. We maakten er terug 2 verhalen van .
We leerden Engels met het verhaal 'Nicky at the magic house'.
Toverkunst zit overal, ook in muziek. We mochten luisteren naar het symfonisch gedicht van 'Paul Dukas': De tovenaarsleerling en keken dan naar het filmpje van Walt Disney.
In de boekenhoek bestudeerden we enkele magische wezens zoals de basilisk, de griffoen en de woestijndraak.
Volgende week gaan we hieraan verder werken ... het was al magisch machtig mega leuk !