Voor de vakantie werkten we aan een kersthoekenwerk. Aan de hand van hoekenfiches en het bijhorende materiaal maakten we verschillende leuke kerstknutselwerkjes!
Zo mochten we zelf ons eigen cadeaupapier ontwerpen met sjablonen en ecolineverf.
Van zoutdeeg maakten we mooie kerstfiguurtjes voor in onze kerstboom!
We maakten gezellige kersthuisjes a.d.h.v. een vouwopdracht.
We knutselden hippe kerstkaarten d.m.v. een collagetechniek.
We schreven ons eigen kerstverhaal in een modern kleedje!
In de extra hoek snuffelden we in kerstboeken en mochten we kerstraadsels oplossen.
En dit alles met kerstmuziek op de achtergrond!
En als afsluiting gaven we onze kerstfiguurtjes een mooi kerstkleurtje!
Verleidelijk, die reclame! Vorige week én deze week werkten we rond het thema reclame. We bekeken verschillende reclamespots, bladerden in reclamefoldertjes en ontdekten wat een slogan of slagzin, een merk, een logo, een advertentie en een affiche is. We bedachten de gekste plaatsen waar je reclame kan maken en we maakten ook zelf een leuke affiche van een zelf verzonnen product. We bezochten ook een bakker in de buurt om de openingsuren te bekijken en hier wat oefeningetjes op te maken. Nadien mochten we zelf een leuke reclamespot verzinnen voor een zelf bedacht product! We gebruikten hiervoor onze eigen fantasie en verzonnen een merk, logo en slagzin. En de resultaten waren fantastisch!
* Renzo en Quinten: Mokkaships! En je geneest vanzelf.
* Emma, Amke en Vanessa: Hippie! Deze pakjes laten je vanzelf dansen.
* Bram, Jesse, Niels en Oscar: Spierdrank! Daar word je sterk van!
* Jeff (als Michael Jackson), Willem en Marthe: Pizza Gustafo! Op en top!
Sinterklaas kapoentje... legde wat in ons schoentje... Deze ochtend vertrokken we te voet naar de Kinepolis. Het was een goede wandeling maar de beloning was er: De pieten stonden ons boven in de Kinepolis op te wachten en gooiden met snoepjes. Daarna mochten we met onze klas bij de Sint. We zongen ons liedje van 'Sint houdt van koekjes...' En we kregen een zakje met 'iets lekkers: speculaas' en 'iets gezond: een appel'. Wanneer al de klassen bij de Sint waren geweest begon de film: De gelaarsde kat. Het was een megatoffe en grappige film! Sinterklaas is deze nacht ook in de klas geweest met zijn pieten. Hij schreef een lieve boodschap op het bord. We zijn flink geweest, werkten flink mee... Daarom kregen we allemaal wat lekkers! De pieten hadden onze schoenen wel verstopt, de deugenieten! We kregen enkele leuke spulletjes om mee te spelen in de klas... en dat deden we dan ook! We mochten een hele namiddag spelen! Bedankt lieve Sint, tot volgend jaar !
Er is een kindeke geboren... Neen, het gaat nog niet over Jezus... daar moeten we nog even op wachten! Op 1 december is Leon geboren... het kindje van juf Marijke en Filip. Ja ja, Noah is grote broer geworden! En als er feest wordt gevierd dan zijn we er graag bij! Daarom trok ik zaterdag met Emma richting Heilig-Hartziekenhuis in Tienen om de kleine Leon te gaan bewonderen. Emma was de fotograaf van dienst zodat jullie kunnen meegenieten.
Juf Marijke, trotse broer Noah, lieve Leon en Emma.
Fotograaf van dienst Emma maakt mooie foto's van Leon.
Ik mocht het mooie boelieke ook eens knuffelen... Leon is zooooooo lief en zoooooooooooooo zacht!
Trotse papa Filip met zijn kleine prins.
Nog een dikke proficiat, juf Marijke, papa Filip en broer Noah! Leon is een prachtig boelieke !
Deze namiddag maakten we in onze klas een knutselmap. Omdat wij graag tekenen , schilderen, knutselen,... hebben we een heleboel kunstwerken die we ergens in kwijt moeten. Daarom maakten we zelf onze knutselmap.
We bestudeerden eerst hoe een map er uit ziet. Hoe zien de flappen eruit? Blijven onze tekeningen er dan goed inzitten? Waar moeten we rekening mee houden?
Na veel denkwerk vooraf en na een demonstratie van de juf mochten de kids aan het werk. Flappen afmeten en goed met schilderstape bevestigen, zorg dat de flappen toe kunnen! Een groot papier halen, knutselmap er juist op kleven zodat we genoeg ruimte hebben aan de kanten om om te plooien! Niet te veel knoeien met de lijm, goed uitwrijven zodat onze map er mooi glad uitziet! Nu komt er nog meet- en tekenwerk! En concentreren ! Overal moet een rand van 2 cm afgetekend worden met onze lat en een potlood. We knippen netjes langs de lijnen en maken hoekjes waar de juf het ons toonde. Zo krijgen we een nette, mooie map!
Nadien mooi opruimen en de mappen laten drogen. We stempelen een naamkaartje zodat we weten van wie de mappen zijn want nu lijken ze nog erg op elkaar. Het resultaat tonen we nog niet! We moeten het nog personaliseren: ons naamkaartje komt er nog op en een mooie afbeelding. Misschien kunnen we jullie volgende week wel meer laten zien!
Hoekenwerk 'magie' De afgelopen week zijn we begonnen aan een hoekenwerk rond 'magie'. Deze hoeken kwamen er onder meer aan bod:
We maakten een magisch amulet van zoutdeeg.
We vertelden een griezelverhaal.
We maakten een magisch kunstwerk van 'Magritte' na.
We bestudeerden enkele 'optische illusies' en maakten een werk van de kunstenaar 'Escher' na.
Door een filmpje op internet leerden we hoe de mensen uit de middeleeuwen omgingen met 'heksen'.
2 griezelverhalen waren door elkaar getoverd. We maakten er terug 2 verhalen van .
We leerden Engels met het verhaal 'Nicky at the magic house'.
Toverkunst zit overal, ook in muziek. We mochten luisteren naar het symfonisch gedicht van 'Paul Dukas': De tovenaarsleerling en keken dan naar het filmpje van Walt Disney.
In de boekenhoek bestudeerden we enkele magische wezens zoals de basilisk, de griffoen en de woestijndraak.
Volgende week gaan we hieraan verder werken ... het was al magisch machtig mega leuk !
Happy birthday to you, in de wei staat een koe! En die koe zegt 'I LOVE YOU' 'HAPPY BIRTHDAY TO YOU !!!!!!' Gelukkige verjaardag, lieve Renzo! Bedankt voor je lekkere traktatie en het spelletje!
Elke maand hebben we op school een aandachtspunt. In september vertelden de vrienden van het 2de leerjaar ons hoe we de wereld netjes kunnen houden. We herhaalden nog eens welk afval in welke vuilnisbak moest en hoe we ons milieu properder kunnen maken.
Deze maand was het aan onze klas om het nieuwe aandachtspunt aan te kondigen: Mijn mening telt! We leerden in de klas dat we , als we het niet eens zijn of als we onze mening willen geven, gerust onze mening mogen zeggen! Het moet wel op een beleefde en respectvolle manier gebeuren!
We toonden door verschillende toneeltjes hoe we dat kunnen doen.
Wat is heel belangrijk? WEES BELEEFD ! DOE HET MET RESPECT !
We sloten af met een dansje op een liedje van K3 'geloof in jezelf'. Want dat komt alles wel goed !
Leve de gemachtigde opzichters! Bedankt mevrouw Martine! Wij vinden het fijn dat mevrouw Martine bijna elke ochtend met haar fluovestje en bordje aan het zebrapad staat. De Geldenaaksebaan kan erg druk zijn en automobilisten of fietsers hebben overstekende kindjes niet steeds gezien. Daarom is het erg nuttig dat mevrouw Martine daar staat om te helpen oversteken.
Mevrouw Martine heeft onlangs een examen gedaan om 'gemachtigd opzichter' te worden. Daarom mag ze nu zo'n vestje en bordje gebruiken. Gemachtigde opzichters mogen wel alleen kindjes oversteken of grote mensen met kindjes erbij. Wanneer grote mensen alleen oversteken mag mevrouw Martine niet helpen. Dat staat zo in het reglement.
We wilden mevrouw Martine daarom graag tonen dat we dit fijn vinden. Daarom maakten we in de klas een grappig verkeersbord waarop stond: 'Toeter 3 keer, Martine staat er weer!' Juf Sarah en ik trokken ermee naar de Geldenaaksebaan en spoorden de automobilisten aan om te toeteren , fietsers mochten bellen! We hadden succes want er werd heel wat afgetoeterd!
Nadien hebben we met de hele school nog eens een dikke 'dankjewel' geroepen en kreeg mevrouw Martine een plantje. Nogmaals: Een dikke merci aan onze gemachtigde opzichter, Dankjewel mevrouw Martine!
Gisteren vierden we Amke haar verjaardag. We kregen een lekkere taart en een fijn spel. Superhard bedankt, Amke! Lieve AMKE, we wensen jou nog een superfijne verjaardag! Hipperdepip... hoera !
Binnen ons WO-thema leren we over de taak van een begrafenisondernemer. Het toeval wilt dat Emma haar papa begrafenisondernemer is. Hij was zo lief om ons uit te nodigen op zijn werk: PUES. Heel erg bedankt dat we mochten komen en bedankt voor de fijne uitleg!
Vrijdag gingen we te voet naar het kerkhof aan de Phillipsite.
De poort van het kerkhof bij de sportoase. We zaten allemaal aan de ingang van het kerkhof in een huisje waar je afscheid kan nemen van een dode. We waren gaan kijken naar het columbarium. Waar de oma van Emma lag, Dina Rombauts: 1930-1988. De graven die we leuk vonden hebben we alvast getrokken! Hier 3 familiegraven.
Het monument van één van de vroegere Leuvense burgemeesters: Leopold Vander Kelen. De kindergraven waren er ook! Deze zijn al van wat grotere kinderen. En de strooiweide is er ook!!
Kinderen worden leerkracht! Vandaag mochten kinderen van de klas even de rol van de juf innemen. Een groepje van 5 kinderen van onze klas gaven vandaag de taalles. Gisteren hebben we dit onder de middag geoefend. We deden aan forumlezen. Een moeilijk woord maar een leuke les! Jef was de teamleider. Hij zorgde ervoor dat de les in goede banen liep, duidde kinderen uit de klas aan om te antwoorden en zorgde ervoor dat ieder lid van het team zijn taakje op het juiste moment deed. Bram was de secretaris. Hij zocht moeilijke woorden op en legde die uit aan de klas. Hij mocht ook als enige op het bord schrijven. Willem, Quinten en Marthe kunnen heel goed voorlezen. Ze waren materiaalmeesters en mochten hun stukje tekst voorlezen. We lazen en bespraken een verhaal uit ons lesboek van taal: Pablo. Het nepleerkrachtenteam bedacht 5 sterke vragen over het verhaal waar de kinderen op moesten antwoorden. De andere kinderen van de klas hebben supergoed opgelet en meegewerkt, wat wil je met 5 leerkrachten vooraan! Misschien zitten er tussen de 5 leerlingen wel echte toekomstige leerkrachten! Heel erg bedankt, Jeff, Bram, Quinten, Willem en Marthe, het was een fijne taalles!
Als je gelooft in jezelf, dan komt alles weer goed Want je begint gewoon te stralen En ik beloof je, je kan met een klein beetje moed Die ware ik steeds boven halen
Want jij bent sterker dan je denkt
Ik zie duizend regenbogen op een rij Een zon die nooit verdwijnt Ik zie een vriendin die alles doet met mij En niemand krijgt ons ooit nog klein Ik zal er voor je zijn (Na-na-na-na-na-na-na) Ik zal er voor je zijn
Op het moment dat je denkt, dit gaat helemaal fout Zal iemand jou de hand toereiken Zo een vriendin die je echt met je leven vertrouwt De hele wereld staat te kijken
Want jij bent sterker dan je denkt
Ik zie duizend regenbogen op een rij Een zon die nooit verdwijnt Ik zie een vriendin die alles doet met mij En niemand krijgt ons ooit nog klein Ik zal er voor je zijn
Wat een feest, wat een feest, wat een feest Wat een feest, wat een feest, wat een feest Wat een feest, wat een feest, wat een feest Wat een feest, wat een feest
Ik zie duizend regenbogen op een rij 't Zou Wonderland wel zijn Die donkere wolken zijn voorgoed voorbij En niemand krijgt ons ooit nog klein Ik zal er voor je zijn
Ik zie duizend regenbogen op een rij Een zon die nooit verdwijnt Ik zie een vriendin die alles doet met mij En niemand krijgt ons ooit nog klein Ik zal er voor je zijn (Na-na-na-na-na-na-na) Ik zal er voor je zijn (Na-na-na-na-na-na-na) Ik zal er voor je zijn
Vandaag hadden de kinderen superveel geluk... of misschien net niet? Er waren namelijk 3 juffen in de klas. Juf Ine en juf Caroline komen namelijk stage lopen in onze klas. Ze komen vanaf vandaag enkele donderdagen in onze klas oefenen op 'juf zijn'. Het was vandaag al een supertoffe voormiddag. We zijn begonnen met leuke kennismakingsspelletjes. Juf Ine leerde ons een nieuw woordpakket van spelling. Bij juf Caroline deden we deeltafelspelletjes. Bedankt, juf Caroline en juf Ine!