Deze werkjes maakten we voor moederdag. We hebben er lang en hard aan gewerkt. Het was megaleuk maar wel een beetje moeilijk. Nog een boodschap voor onze mama's: We love you !!!!!!
Met het zonnetje op onze snoet gaat het werken in de tuin best goed! We zaaiden in de klas al pompoenen en erwten. Die hebben we nu overgeplant in de volle grond. Eerst moesten we natuurlijk het onkruid, stenen, afval uit de moestuin verwijderen. Daarna konden we onze plantjes planten. Ze kregen lekker veel water want dat is nodig met dat mooie weer. Over de erwtjes spanden we een net want de vogels lusten ook wel erwten. Het was een heel karwei maar het was superleuk!
De voorbije weken oefenden we in de klas onze vertel- en voorleeskunsten. We gingen voorlezen in het 1ste leerjaar en in de kleuterklassen en mochten ook voor onze familie voorlezen. We maakten een verteltafel of maakten een powerpointpresentatie van de prenten zodat het nog leuker was voor ons publiek.
Vorige week dinsdag gingen we met het 3de en het 4de op stap naar Kessel-Lo, naar het provinciaal domein! We hebben ons in 2 groepen verdeeld. Wij mochten als eerste naar het ecohuis!
In het ecohuis kwamen we vanalles te weten over watervervuiling en hoe we hier iets aan kunnen doen. Wist je dat een douche veel beter is voor het milieu dan een bad? En dat die spaarknop op de toilet echt wel nuttig is? Laat het water ook niet lopen wanneer je je tanden poetst maar vang het eventueel op in een beker en doe dan de kraan dicht.
We namen een kijkje in het riool en zagen in verschillende stappen hoe ons water gezuiverd wordt en hoe het van bij ons thuis naar de zee gaat. We ontmoetten in het riool een heel bekende inwoner: de rat !
We gingen buiten kijken naar een waterzuiveringsinstallatie dat gemaakt is van ... riet!
In het ecohuis mochten we ook proefjes doen met water. Wist je dan één drupje afwasmiddel goed is om een heleboel kleine diertjes die in en op het water leven te doen verdrinken? Door die druppel is de oppervlaktespanning van het water stuk en kunnen ze niet op het water blijven lopen of drijven.
Door een filmpje beseften we dat waterdruppels eigenlijk superoud zijn! Nog ouder dan dino's! Want de druppels die in de tijd van de dino's leefden zijn nu nog steeds bij ons!
Gedurende deze Vastenactie steunen wij het project 'Mobile School' op school. We zamelen geld in voor straatkinderen overal in de wereld. Mobile School probeert hen op weg te helpen naar een betere toekomst. Met hun mobiele schooltjes leren ze kinderen lezen, rekenen, ...
STOEPKRIJTACTIE !!! We gaan donderdag met krijt tekenen op de speelplaats. Wil je ook graag je naam op onze speelplaats? Kom ons dan maar snel centjes geven! Voor één euro geven we je naam een plaatsje en steun je mee 'Mobile school'!
We maakten vorige week kennis met 'Mobile School' en speelden ook een spel. De winnaars waren Robbe, Johanna en Manon... echte straatkinderen-kenners !
Leuk nieuws: Wij mogen met het 3de leerjaar een moestuintje aanleggen op school! We krijgen een plekje in de tuin waar we zelf groenten kunnen zaaien, verzorgen, oogsten, Het is wel wat werk voor een juf en haar tuinders alleen. Gelukkig waren er twee superenthousiaste mamas die mee plannen maakten: Elke (mama van Jasper en Lilian) en Isabelle (mama van Louise, Matthias en Hanna). Zoals je ziet op de fotos zal het schooltuintje zich achteraan in de tuin bevinden. De frambozenstruikjes die we daar eerder plantten werden door een al te enthousiaste tuinman weggemaaid Gelukkig bleef de afbakening overeind en kunnen we die hergebruiken voor onze moestuin. Tegen de nabijgelegen muur komt ook een border met onder andere zonnebloemen, Oost-Indische kers en pompoenen. We vroegen aan de stad Leuven een kompostvat, zodat we op een milieuvriendelijke manier ons tuintje extra vitamientjes kunnen geven.
Op zaterdag 5 maart trokken enkele moedige ouders de tuin alvast in . Mieke (mama van Jan, Tom en Marie), Jeroen (papa van Anna en Jef) , Elke en Peter (ouders van Jasper en Lilian),Bart en Isabelle (ouders van Louise, Matthias en Hanna). De perkjes werden netjes afgebakend en de bovenste graszoden werden verwijderd. De bestaande compostbak werd leeggemaakt. De perkjes werden omgespit, de aarde vermengd met compost en de nieuwe compostbak werd op tegels gezet.
Vorige week zaaiden we de aangekochte zaden eerst in de klas:doperwten, de klassieke pompoenen en boterpompoenen gleden door de groene vingers.We hebben een lekker zonnige klas, dus hopelijk zullen de zaadjes goed groeien.
Binnenkort zijn de radijsjes, zonnebloemen, Oost-Indische kers en sterafrikaantjes aan de beurt. Maar die kunnen we in de volle grond zaaien.
De lente is op komst! Bloemen komen uit hun bollen piepen waar de zon is gebleven. De paasboom staat in onze klas... het aftellen tot Pasen is begonnen! Elke dag komt er een versiering bij in de boom. 40 versieringen, 40 dagen tot Pasen.
In de lente zie je ook veel jonge dieren rondspringen in de wei. Zo ook in de wei van Merel. Merel , Maud en juf An brachten hun lammetje mee naar school. Mekkie is nog maar net geboren en hij mag al mee de les volgen in het 3de leerjaar! We brachten eerst een bezoek aan het 1ste leerjaar, de klas van Maud.
Daarna kwam Mekkie mee naar onze klas en heeft hij flink opgelet tijdens Godsdienst. Hij knabbelde ook wel een beetje aan onze schrijfleitjes.
Na Godsdienst deed Mekkie mee taal. Hij voelde zich al een echte meester. Wel een meester die stiekem in een hoekje onder een bank gaat pipi doen... de deugeniet! Fijn, zo een lammetje in de klas. Maar het was toch een klein beetje moeilijker om op te letten.
Dinsdag kwam Jan De Kinder op bezoek in onze school. Hij vertelde ons enkele van zijn verhalen, met en zonder prenten. Wat kon hij goed vertellen! We hingen aan zijn lippen. Hij tekende een stier op het bord... de stier met de mooie benen... net zoals in zijn gelijknamige prentenboek. Hij vertelde ons een spannend verhaal van een huisje bij hem in de buurt... een verlaten huisje waar 30 jaar geleden Berta woonde... tot ze op een geheimzinnige manier plots verdween...
Blokkenbouwsels bouwen in de klas: Bij metend rekenen leren de kinderen over 'blokkenbouwsels'. Hoe kunnen we dit beter begrijpen dan door het te doen? Daarom bouwden we een hele rekenles lang bouwsels... het was een hele leuke rekenles!
Vrijdag gingen we met het 3de en het 4de naar Museum M. Elke klas kreeg een gids.
Wij speelden met het 3de leerjaar het spel 'Leuven, Leuven aan de wand'. Een reuze Wat-is-het?-spel wachtte op ons waarbij we , volgens de regels van het bekende spel, zo snel mogelijk het juiste kunstwerk moesten proberen te raden.
Vervolgens trokken we het museum in op zoek naar de kunstwerken.
Dit kunstwerk noemt 'Miranda en Isala Van Diest', getekend door Pierre Joseph Steger in 1855. Deze zussen waren niet echt van Diest, ze waren van Leuven! Isala wilde graag dokter worden, net zoals haar vader. Maar in die tijd konden meisjes in België nog niet studeren voor dokter, dus haar ouders hebben haar in het buitenland laten studeren. Gelukkig kunnen wij vandaag wel alles studeren wat we willen, hé meisjes!
Dit is de 'Koningsketen van de Sint-Jacobsgilden'. Een gilde is een groep mensen met hetzelfde beroep. Hier gaat het over de gilde van de boogschutters. In de Middeleeuwen was er elk jaar in Leuven een schietwedstrijd. Deze wisseltrofee ging naar de beste boogschutter van dat jaar. Het jaar nadien kreeg dus de winnaar van dat jaar de ketting.
In de Middeleeuwen was er een vreselijke ziekte waaraan 3/4 van de mensen in Leuven stierven: De pest. Dit schilderij is 'De Pest in de Sint-Jacobsparochie in Leuven' en werd geschilderd in 1578. In die tijd waren en nog niet zo'n goede dokters en medicijnen als nu en de mensen waren ook niet zo hygiënisch. Ze mochten zomaar hun pipi en kaka uit hun 'pispot' uit het raam , recht op de straat gooien... wat een viespeuken! Er is al zoveel verbouwd aan de Sint-Jacobskerk dat je het bijna niet zou herkennen. Het rechtse torentje, dat is nog origineel uit de Middeleeuwen!
Herken je deze plaats? Het is 'De oude vismarkt in Leuven', geschilderd in 1871. In die tijd liep de Dijle nog op de vismarkt en kon men de verse vis zien zwemmen in de rivier. Vissers kwamen met hun boten aan op de vismarkt om hun vis te verkopen. Na verloop van tijd heeft men de vismarkt herbouwt , maar de Dijle stroomt nog steeds onder de vismarkt. We mochten even discussiëren wat we ervan vonden: open rivieren in de stad of liever niet? Onze meningen waren verdeeld: rivieren kunnen soms stinken, mensen gooien er afval in, ... maar water is ook mooi, er leven dieren in en op.... Wat denken jullie ervan?
Zoals jullie zien hebben we weer heel wat bijgeleerd. We hebben wel niet alle kunstwerken in het museum kunnen bekijken. Misschien voor een volgende keer!?
Hoekenwerk 'ziekenThuis' We hebben de afgelopen maand heel wat geleerd over het ziekenhuis en alles wat daar bij hoort. Als afsluiting deden we nog een hoekenwerk. Hier zie je enkele van de taakjes die we moesten uitvoeren:
Hoe zag de gezondheidszorg er vroeger uit ?
Maak een grafiek van het gewicht en de lengte van de leerlingen van de klas.