Vrijdag gingen we met het 3de en het 4de naar Museum M. Elke klas kreeg een gids.
Wij speelden met het 3de leerjaar het spel 'Leuven, Leuven aan de wand'. Een reuze Wat-is-het?-spel wachtte op ons waarbij we , volgens de regels van het bekende spel, zo snel mogelijk het juiste kunstwerk moesten proberen te raden.
Vervolgens trokken we het museum in op zoek naar de kunstwerken.
Dit kunstwerk noemt 'Miranda en Isala Van Diest', getekend door Pierre Joseph Steger in 1855. Deze zussen waren niet echt van Diest, ze waren van Leuven! Isala wilde graag dokter worden, net zoals haar vader. Maar in die tijd konden meisjes in België nog niet studeren voor dokter, dus haar ouders hebben haar in het buitenland laten studeren. Gelukkig kunnen wij vandaag wel alles studeren wat we willen, hé meisjes!
Dit is de 'Koningsketen van de Sint-Jacobsgilden'. Een gilde is een groep mensen met hetzelfde beroep. Hier gaat het over de gilde van de boogschutters. In de Middeleeuwen was er elk jaar in Leuven een schietwedstrijd. Deze wisseltrofee ging naar de beste boogschutter van dat jaar. Het jaar nadien kreeg dus de winnaar van dat jaar de ketting.
In de Middeleeuwen was er een vreselijke ziekte waaraan 3/4 van de mensen in Leuven stierven: De pest. Dit schilderij is 'De Pest in de Sint-Jacobsparochie in Leuven' en werd geschilderd in 1578. In die tijd waren en nog niet zo'n goede dokters en medicijnen als nu en de mensen waren ook niet zo hygiënisch. Ze mochten zomaar hun pipi en kaka uit hun 'pispot' uit het raam , recht op de straat gooien... wat een viespeuken! Er is al zoveel verbouwd aan de Sint-Jacobskerk dat je het bijna niet zou herkennen. Het rechtse torentje, dat is nog origineel uit de Middeleeuwen!
Herken je deze plaats? Het is 'De oude vismarkt in Leuven', geschilderd in 1871. In die tijd liep de Dijle nog op de vismarkt en kon men de verse vis zien zwemmen in de rivier. Vissers kwamen met hun boten aan op de vismarkt om hun vis te verkopen. Na verloop van tijd heeft men de vismarkt herbouwt , maar de Dijle stroomt nog steeds onder de vismarkt. We mochten even discussiëren wat we ervan vonden: open rivieren in de stad of liever niet? Onze meningen waren verdeeld: rivieren kunnen soms stinken, mensen gooien er afval in, ... maar water is ook mooi, er leven dieren in en op.... Wat denken jullie ervan?
Zoals jullie zien hebben we weer heel wat bijgeleerd. We hebben wel niet alle kunstwerken in het museum kunnen bekijken. Misschien voor een volgende keer!?
Hoekenwerk 'ziekenThuis' We hebben de afgelopen maand heel wat geleerd over het ziekenhuis en alles wat daar bij hoort. Als afsluiting deden we nog een hoekenwerk. Hier zie je enkele van de taakjes die we moesten uitvoeren:
Hoe zag de gezondheidszorg er vroeger uit ?
Maak een grafiek van het gewicht en de lengte van de leerlingen van de klas.
Driekoningen, driekoningen, geef mij een nieuwe hoed ! We maakten in de klas geen nieuwe hoeden maar deze prachtige kronen ! En eigenlijk gaat het liedje in onze klas zo: Dertienkoningen, dertienkoningen, geef mij een nieuwe kroon !
Maandag 17 januari gaan we naar het toneelstuk Caroussel des moutons . Een toneelstuk vol circustoeren: jonglerie, acrobatie, muziek en veel humor. Pret verzekerd ! Wil je al een kijkje nemen? Klik dan op de prent ! Vergeet vooral niet te genieten van de mooie muziek! Veel luisterplezier !
Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria! Hipperdepip hoera voor Francesca ! Ze werd op 3 januari 8 jaar. Vandaag vierden we haar fopverjaardag in de klas! Een hele gelukkige verjaardag, lieve meid!
Hipperdepip... Hoera! Donderdag vierden we An-Sofie haar fopverjaardag in de klas ! Eigenlijk was ze gisteren, op 28 december, jarig. Een dikke, dikke, dikke, dikke.... proficiat!
Spreekbeurten: 'Mijn hobby' Vorige week mochten de leerlingen een spreekbeurt houden over hun hobby. We hebben veel bijgeleerd in de klas en over heel uiteenlopende dingen! Kijk zelf maar waarover we allemaal hebben geleerd!
Ballet Zwemmen Vogeltjes Circus ... en circusschool De Scouts
Paardrijden
Romelu Lukaku Lego Technic Viool David Villa Paarden Atlassen en wereldkaarten
Wij zijn vast hele flinke kinderen geweest. De Sint heeft ons veel leuk speelgoed gegeven. Kijk maar: het hele tafeltje lag vol! We hebben er deze namiddag fijn mee gespeeld. Bedankt, lieve Sinterklaas ! Piet moet wel dringend spelling komen volgen in de klas. Zijn berichtje aan het bord stond vol fouten. Foei, Piet! Je bent altijd welkom in onze klas. Op maandag geeft de juf spelling, kom dan maar eens langs!
Wat was het vandaag een leuke dag! We zijn naar de film gegaan, kijk maar eens naar onze gekke brilletjes! Rapunzel was een superleuke film ! In de klas lag er lekkers van de Sint. En in de namiddag hebben we hoekenwerk kunnen doen met Pieten!
Hij komt, hij komt... De lieve, goede Sint! En wij staan al te popelen van ongeduld! We tellen af naar vrijdag 3 december. Ja, de Sint komt al vroeger naar onze school. Hij heeft het op 6 december al druk genoeg!
Om het die dag nog leuker te maken gaan we met het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar naar de film. We gaan naar 'Rapunzel' kijken. En dan nog wel in 3D, we gaan dus met een gek brilletje in de zaal zitten.
Wil je al meer te weten komen over de film? Klik dan op de prent, dan kan je naar een voorfilmpje kijken.
Juf Sofie kwam in de klas op bezoek. En ze bracht iemand mee... haar dochtertje 'Hanne'. We mochten de lieve Hanne allemaal eens pakken en bewonderen! Lief hé, zo'n kleine baby!
We maakten deze namiddag een gezonde maaltijd. Koude schotel ! We verdeelden ons in verschillende groepjes en kregen elk ons taakje: - eitjes koken en van de schaal ontdoen - tomaten wassen en snijden - sla in stukjes doen en wassen - wortels schillen en raspen
Na het harde werk leerde de juf ons ook nog hoe de tafel moest gedekt worden en hoe we servietten kunnen plooien. Dan kregen we allemaal groentjes, hesp en mayonaise om ons bord te schikken. Het werden echte kunstwerken: gezichten, mandala's,... En dan... Smakelijk eten !