Druk oponderstaande knop om mij iets te vertellen.
09-07-2009
geef mij maar een raam
(warning : als deze eerste zin u compleet onbekend overkomt, scroll dan best toch even wat dieper)
... Hij zag niet waar hij naar keek, maar hij wist dat het Eva was. Adam draaide zich weg, niet in staat om naast het sleutelgat te kijken, droomde de rest erbij en hij voelde dat Eva de mooiste was... Niet te doen dacht God, echt niet te doen. Als dit zo verder gaat dan wordt dit hier een Vlaams schlagerfestival. Maar veel tijd om te reflecteren had God niet want Adam kwam voor hem staan. Ik wil nog een sleutelgat. ik wil Eva beter leren kennen. En God was zo dom om te luisteren en goed te doen. Kijkend naar een obsessieve Adam die gestuurd door verlangen zich concentreerde op datgene wat hij niet zag maar wat er mogelijks wel zou kunnen zijn, zakte de moed in de sandalen van de Goddelijke man. Doeme toch. Het viel nog te verwerken dat Adam Eva beschreef als een persoon gelijkend op hem met armen en benen, ogen en oren. Het werd al iets moeilijker toen Adam haar lichaamsdelen toebedeelde die totaal tegenovergesteld waren aan zijn onderdelen. Heuvels waar normaal platheid hoorde te zijn, blanke kaalte waren haren moesten zijn, een nis waar een pilaar had moeten zijn. Doeme toch. Gods schepping werd niet alleen onteerd, ze werd compleet op z'n kop gezet! Maar het liep algeheel en totaal verkeerd af toen Adam vreemd heen. Met een sleutelgatgeleide fixatie omarmde hij een boom. Een boom die recht op, hard... Engel Sens Oer roept weer even tot de orde. God kon het niet meer aanzien. Dit was niet meer te verdragen. Adam was totaal ontspoord in een onrealistisch verlangen. Hoe meer hij de rib negeerde, hoe meer hij Eva begeerde. Buiten, schreeuwde hij, eruit decadent jonk. En met een niet onaardige schop onder de kont vloog Adam uit het paradijs. Maar, en u raadt het al, Adam kwam terug. Zich van geen kwaad bewust maar wel vol verlangen. Doeme toch. God moest snel iets effectievers bedenkers. Hij verkleinde Adam tot ongeveer een meter tachtig en wrong, met een relatief satanische grijns de rib door het sleutelgat. JAWEL !! Kloef voor de ogen van de toen kleine Adam (in het paradijs is een meter tachtig belachelijk klein). Maar kunt u zich een schoner lijf voorstellen dan een lijf met ronde vormen, strak aflopend naar een beneden ? Zo schiep God finaal de vrouw. Adam was totaal de kluts kwijt. Elk verlangen was weg. Wat hij onbestaand achtte stond daar zomaar voor hem. Oh die mens was colèrig. En alzo moest God zich spoeden om ze buiten te kicken, zo ver, zo laag en zo diep als mogelijk. En om elke terugkeer te voorkomen gebood hij Engel CE en Engel Ment in de rapte een dikke muur op te trekken. Maar eens de muur er stond was het zo saai in Eden. Zo vervelend. En God die hoorde van alles aan de andere kant van de muur maar hij zag het niet ! Doeme toch. Toen riep hij Jozef. Iemand waar hij een goed gevoel bij had en dacht dat daar nog wel mee te scoren zou vallen en sprak de legendarische woorden : geef mij maar een raam
(warning : u kan deze post niet lezen als u de vorige niet in u hebt opgenomen) Nu daar zaten ze dan, de rib en het sleutelgat. Geen idee op welk stuk van haar fysieke verschijning Eva de nadruk moest leggen. Laat staat dat ze zonder ogen ook maar iets zag van haar eigenste rib. Maar, en dat is dan weer het schone van het paradijs, zeker als het nog in een prematuur stadium vertoeft, die rib wist gewoon precies wat ze moest doen, ogenloos. Adam was zich ondertussen van geen kwaad bewust. Niet alleen omdat 'het kwaad' op zich nog niet bestond, eigenlijk vooral omdat hij nog steeds in een diepe slaap verzeild was. Zijn ziel en lichaam waren nog steeds in elkaar verankerd in een lichtheid die enkel door een overdosis goddelijkheid kan bewerkstelligd worden. Het is een bewezen feit dat Eden in het begin klimaatloos was, het vroor er niet, het regende er niet en het was ook niet koud. Met andere woorden het was er behagelijk warm. Maar ook al zijn de temperaturen aangenaam en is men relatief bezorgd om eigen hygiëne, op zo'n rib komt finaal toch haar te staan. Dikke korte zwarte licht krullende haartjes. Combineer dit met een sleutelgat en je krijgt waarschijnlij al een vaag idee tot welke hallucinante beelden dit kan leiden. En dat is nu net het jammer aan het paradijs. Dan komt Engel Sens Oer en wordt er gecut. Maar laat ons niet verdwalen in deze beperking. Het gaat immers nog steeds over hoe het sleutelgat finaal het verlangen in de wereld bracht. Adam werd dan toch wakker en keek eerst verdwaasd rondom zich. Zijn buik deed pijn en zijn zijde voelde wak en kleverig. De zon duwde de bladeren open en wierp het sleutelgat eerst als zwarte schaduw over zijn lichaam. Hij veerde recht en werd in de beperktheid van de driekhoekige ronde vorm getrokken. Hij begreep niet wat hij zag maar hij wist dat het Eva was. Hij had geen enkele houvast om de overweldigende beperktheid te vatten maar hij wist dat het Eva was. Hij kon zich enkel het begin en het einde fantaseren, zelfs niet wetend of wat er tussen zag, maar hij wist dat het Eva was. Hij zag niet waar hij naar keek, maar hij wist dat het Eva was. Adam draaide zich weg, niet in staat om naast het sleutelgat te kijken, droomde de rest erbij en hij voelde dat Eva de mooiste was.
(warning : dit kan u onmogelijk lezen als u de vorige post Niet gelezen hebt) Het begon allemaal nog voor de ramen waren uitgevonden. Ik herinner me niet meer precies wanneer, maar het was koud, vochtig en tochtig. Wat op zich het ontbreken aan ramen volledig verklaart. Er was nochtans hout en er was het kristalhelder water waar je doorheen kon kijken, er lagen overal stenen waartussen je de vensters kon plaatsen. En toch, ze waren er nog niet. Noch de ramen, noch de ruiten, noch de vensters, laat staan de ijzeren hengsels om ze mee op te hangen. Sloten waren er wel, en sleutelgaten ook, waarmee je ramen zou kunnen afsluiten. Maar los van ramen en zelfs deuren, u weet het waarschijnlijk ook, sloten en zeker sleutelgaten zijn van alle tijden. De mens heeft eigenlijk al altijd de behoefte gehad om dingen op te sluiten, af te sluiten, in te sluiten. En sleutelgaten om met van de kleine stiekeme oogjes bij een ander binnen te kijken, ook gewoon om het gluren wat meer présence te geven, om de grote verwarrende wereld even heel klein te maken met maar één focus en vooral met veel begrenzingen. Het is eigenlijk door het sleutelgat dat de begeerte in de wereld is gekomen. Dankzij het sleutelgat is verlangen ontstaan. Het is geen toeval dat zowel in sleutelgat als in verlangen dezelfde twee 'e's zitten alsook de 'a' en de 'l'. En nu komen zeggen dat in paddestoel ook twee e's en een a en een l zitten doet hier niets terzake en leidt ons af van het onderwerp. De appel is een sprookje, een prematuur Limburgs promofilmpje voor Katarakt. De appel is een fabel, de slang was gratis. In elke paradijs zijn slangen. Heb je immers al eens goed je composthoop bekeken, dat kleine bruine paradijsje van vruchtbaarheid, jameneer jamevrouw, vol met wormen die volgens mij direct verwant zijn aan de slang, als was het puur op basis van vormelijke gelijkenissen. Maar ook dit doet eigenlijk niet terzake. Op de slang komen we later nog terug, op het moment dat de pastoor bijna ontvlamt en de brandweer met emmers moest blussen. De appel was eigenlijk een sleutelgat. En niet de slang, maar God heeft dat aan Eva gegeven. Toen Adam net geopereerd en , nog zo dwaas als een achterdeur vanwege veel te slecht gedoseerde narcose, uit zijn bed was gevallen, had De vader een babbel met Eva. Als rib was ze hoogst onaantrekkelijk, eigenlijk gewoonweg lelijk. En dat was een probleem. God had al altijd meer aandacht gehad voor de buitenkant en het zo direct geconfronteerd worden met zijn eigenste bedachte binnenkant viel hem zwaar. Hij moest iets bedenken dat zodanig de nadruk op een detail legt dat het geheel totaal onbelangrijk wordt. Toen kwam het sleutelgat. Als uit het niets. Er zijn zwarte gaten en er zijn sleutelgaten. De schepper gaf dit aan Eva en sprak de woorden. "Laat Adam nooit meer dan je sleutelgat zien." Toen is het allemaal pas echt goed begonnen....
ik weet niet of het aan mij ligt of aan Michael Jackson, maar terwijl hij per sateliet vertrekt zit ik hier de eerste woorden te tikken. Ik weet niet precies waarom ik niet deelachtig wil zijn aan dit gebeuren. Iedereen gaat immers dood, maar ik hoop toch in stilte dat men iets goed over me zegt voor ik sterf. Ik kijk wel elke dag met een positieve blik naar de wereld en ik ben ervan overtuigd dat het nog beter zou zijn als ik mijn ramen zou kuisen. Ik wou eerst 'poetsen' schrijven, wat binnen de gezegde 'de plaat poetsen' naadloos zou aansluiten bij het overlijden van MJ. Maar de relevantie is te beperkt om dit hier binnen de context van mijn ramen te gebruiken. Ik heb er nochtans veel, elk met een andere blik op de wereld. Elk met een ander zicht. Ik zou echt eens actie moeten ondernemen maar het vuil filtert ook zacht mijn blik én bovenal ze blokt het inkijken van de buren, die hoe menselijk hun vormen ook mogen zijn, lelijk, vervelend en niet van deze aardbol zijn. Soms hoor ik hun ogen langs de vensters schrapen en zie ik streepjes vuil stof van de vensters knarsen. En dan denk ik, het is tijd, het is Zover. Ik moet gordijnen kopen. Maar gordijnen zijn kleinburgerlijk. Ik ben dat niet. Ik ben ook geen gordijn trouwens
De vraag waar alles natuurlijk om draait is : hoe komt het in godsnaam dat mijn ramen zo vuil zijn (geworden) ? Was het er heel plots, zo maar op een dag of is het langzaam komen aanslibben van ik weet niet waar ? Tijd voor onderzoek. En daar ben ik goed in!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:Michael jackson, gordijnen, het begin, blik op de wereld, buren, kleinburgerlijk, poetsen, onderzoek