Inhoud blog
  • 17/02 Dossin kazerne
  • 16/02 ABC deel 2
  • 16/02 ABC
  • 15/02 De senaat
  • 15/02 Belvue
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Kind in de wereld
    Overzicht van de week
    16-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15/02 Belvue

    BELVUE

    democracity



    Groep A werd om 13:30 uur verwacht aan het BELvue museum. We werden vriendelijk onthaald door Olivier, een sympathieke man die voordien ook in het onderwijs stond. Hij informeerde ons kort over de educatieve dienst van het Brusselse museum aan de hand van een PowerPointpresentatie. Sinds november 2003 is de educatieve dienst een feit in het BELvue-museum. Zij staan in partnerschap met de Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap maar ook met het Vlaams, Federaal en Europees parlement. De Vlaamse gemeenschap mag van geluk spreken want het museum biedt voor hen een detachering van 2 leerkrachten aan voor hun school.

     

    Wil je met je klas naar BELvue dan kan je vanaf 15 mei je online inschrijven. Let op: max. 2 animaties per school en 24 deelnemers per animatie.

     

     

    De educatieve dienst van Belvue heeft een groot aanbod.

    ·       Zo organiseren zij daganimaties rond democratie, justitie en geschiedenis.

    ·       Op de website (http://www.belvue.be/nl/education)  is pedagogisch materiaal beschikbaar.

    è Als voorbereiding op bezoek of als naverwerking. (driedeling)

    è Ook autonoom te gebruiken in klasverband.

    ·       Pedagogisch materiaal voor bezoek aan permanente en tijdelijke tentoonstellingen BELvue.

     

    Hieronder een voorbeeld van een animatie: (workshop over democratie en justitie)

    Reporters zonder/met montage (3de graad van het basisonderwijs en secundair onderwijs)

     

    De groep wordt in 4 groepen verdeeld en werken rond 4 aspecten van de werking van het federaal parlement. Elke groep maakt dan kennis van het onderwerp via een dossier. Nadien wordt de kennis vertaald naar een draaiboek. Dan filmen de 4 groepen in het parlement in aanwezigheid van een parlementariër en tenslotte wordt de ruwe versie van de film opgestuurd of gemonteerd.

     

    Na het luisteren naar Olivier werden we in drie groepen (of mochten we toen al van drie politieke partijen spreken?) verdeeld. We kregen individueel een lijst met politieke thema’s waaruit iedereen elk 10 thema’s selecteerde waarvan hij/zij vond waar de politiek zich mee moest bezighouden. Het was een top 10 die niet eenvoudig was om op te stellen. Wat vind ik écht belangrijk en in welke mate? Nadien bespraken we in groep onze eigen top 10 en zochten we naar 5 gemeenschappelijke thema’s. Het werd al snel duidelijk dat iedereen zijn/haar eigen mening had maar dit was een interessant gegeven om samen als een politieke partij aan de slag te gaan. We schreven een kort partijprogramma uit met 5 partijpunten waarin we duidelijk maakten wat wij belangrijk vonden en wat wij wilden doen voor de mensen én hoe we dit zouden aanpakken.

     

     

    Spel : democracity

    Democracity is een leuk rollenspel: in groepjes vormen de deelnemers een politieke partij en stellen hun programma op. De kinderen leren al doende over de ‘werking’ van de politiek. Door te discussiëren met andere partijen en argumenten aan te brengen, bouwen de deelnemers aan een stad. Zij moeten hun prioriteiten verdedigen en rekening houden met de realiteit van de begroting. Terwijl zij allemaal de beperkingen en de uitdagingen van de representatieve democratie ervaren, leren zij meer over de werking van onze instellingen.


    In elke politieke partij had men 5 verschillende mensen met hun eigen rol:

    -        De architect;

    -        De voorzitter;

    -        De secretaris;

    -        Het commissielid;

    -        De woordvoerder.




    Er is ook een speldoos …

    Al het nodige (de werkbladen voor de leerlingen, de handleiding voor de leerkracht) om zelf Democracity in de klas te spelen.

    "Democracity" is een inleefspel. De leerlingen vormen politieke partijen, zij verdedigen hun standpunten en prioriteiten bij het bouwen van een democratische stad. De leerlingen ervaren dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving en dat ieders stem telt. Het spel kan gespeeld worden met minimum 12 en maximum 28 spelers.

     

    Duur: tussen de 80 en 150 minuten.

     

    Bij het maken van de doos werd er rekening gehouden met eindtermen van het basisonderwijs en met de vakoverschrijdende eindtermen van het secundair onderwijs.

    De speeldoos kan ook gebruikt worden bij verenigingen van het middenveld (vakbonden, VZW's, socio-culturele organisaties), jeugdhuizen en jeugdbewegingen.

    De doos wordt geleverd met een handleiding in de drie landstalen.

    "Democracity" kan besteld worden aan 45€.

     

     

     Permanente tentoonstellingen zonder gids (autonoom bezoek voor 2de, 3de graad LO en 1ste graad SO)

     

    Er zijn nieuwe thematisch en interactieve tentoonstellingen over België die zowel de jonge als de oude bezoekers zal verrassen.

     

    De nieuwe parcours laat u kennismaken met België en zijn geschiedenis aan de hand van zeven actuele maatschappelijke thema’s: democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, taal en Europa. U kunt die thema’s eerst verkennen vanuit een hedendaags oogpunt en vervolgens komt u meer te weten over hun historische context.

     

    De tentoonstelling is ontworpen om een breed publiek, en vooral jongeren te bereiken. Het werkt met verschillende media en biedt op die manier zowel de mogelijkheid om te kijken, te luisteren als te voelen.

    Een hedendaagse en interactieve aanpak om zich te verdiepen in de geschiedenis van het land en onze huidige samenleving beter te begrijpen.

     

    Enkele nieuwe permanente tentoonstellingen zijn.

    -        Mimi & Momo

    -        Ik ben de minister!

    -        Op stap met zeno

    -        Koninklijke missie

    -        De ronde van belvue

    Deze tentoonstellingen kunnen jullie raadplegen op de website en de folder.

     

    Mening van Belvue 

    Het rollenspel ‘Democracity’ is een leuk gegeven. De kinderen ervaren hoe het er in de poltiek aan toe gaat. Ze richten zelf een partij op en debateren over hun mening. Ze ervaren dat het niet altijd eenvoudig is om elke partij tevreden te stellen en hun mening te argumenteren.






    Rani, Yannick, Elien en Laiza 

    16-02-2017 om 21:00 geschreven door BALO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14/02 Studio Globo

    Namiddag:

     

    Na het hele infomoment was het dan eindelijk zover. We mochten de straat op om met onze eigen te zien hoe het er in de Marollen en Kuregem aan toe gaat.

     

    Kuregem

    We begonnen onze tocht met een filmpje over een jongen, Jona genaamd. Jona is een jongen die nog maar 8 maanden in Brussel verblijft. Hij vertelde ons over zijn familie, waar hij gewoond heeft en waar hij nu woont, wie zijn leerkrachten zijn en welke ondersteuning hij krijgt voor de Nederlandse taal, …

     

    Voorzienigheidsschool Kuregem

    Na dit prachtige verhaal trokken we erop uit om op onze tocht Kuregem beter te leren kennen. Onderweg kregen we verschillende opdrachtjes. Zo moesten we 4 mensen onderweg goedendag zeggen en hun reacties onthouden, de weg vragen, eens een winkeltje binnengaan om de sfeer op de snuiven, …

     

    Onze eerste stop was in de Voorzienigheidsschool.

    Wanneer we hier binnen stapten, was onze eerste indruk positief. De speelplaats zag er enorm fijn uit. Wanneer je dit dan beter bekeek, zag je dat er helemaal niets groen op de speelplaats te zien was en dat de speelplaats ook heel klein was. Dit komt door de ligging van de school. De school ligt namelijk midden in de stad. Hier is heel weinig plaats omdat de bevolkingsdichtheid in Kuregem ontzettend hoog ligt.

     

    In deze school kregen we ook uitleg over de werking van de school en over de samenwerking met de ouders. De school probeert de ouders zo goed mogelijk te betrekken bij activiteiten op school. De voorzienigheid school is een brede school en daarmee wordt bedoeld dat de school samenwerkt met veel organisaties uit de buurt, zoals KIK, Buurtsport, Walala, Brusselleer, KAV, Kuregemnet, ... Hierdoor kan de school beroep doen op externe expertise en leren de leerlingen niet alleen binnen de schoolmuren.De communicatie met de ouders verloopt zo ook veel vlotter omdat dit extra ondersteuning is voor zowel de leerlingen, als de ouders, als het hele schoolteam.

     

    Tijdens de middag kunnen de leerlingen deelnemen aan tal van activiteiten zoals dansen, sporten, muzische activiteiten, … Dit is omdat de meeste gezinnen van deze school kansarm zijn. Thuis hebben ze niet altijd de middelen om aan sport te doen, .... en daarom wil de school hen op deze manier een eerlijke kans geven om ook te sporten, … .

     

    Na deze boeiende uitleg zetten we onze weg verder door richting de Cosmos. Met een kleine omweg zijn we er uiteindelijk toch geraakt.

     

    De Cosmos

    ‘s Middags werden we samen met een andere groep verwacht in de Cosmos. In dit sociale restaurant kregen we een overheerlijk menu voorgeschoteld.

    Erwin vertelde ons tijdens het eten wat meer over de werking van de Cosmos. Het is een dienstencentrum waar senioren en zorgbehoevenden elkaar kunnen ontmoeten. Ze willen ervoor zorgen dat ze langer en kwaliteitsvoller thuis kunnen blijven wonen en contacten kunnen leggen met buurtbewoners. In de middag kunnen ze gezellig samen komen eten in het restaurant en in de namiddag worden er activiteiten georganiseerd voor hen. Gemiddeld gezien komen er zo’n 150 mensen per dag genieten van een heerlijke maaltijd.

    In de keuken is er een hoofdchef die de andere werkkrachten aanstuurt.

    Onze obers waren heel vriendelijk. We kregen zelfs een valentijnsdessertje!

     Cultureghem

    Nadat we ons buikje vol gegeten hadden, was het tijd voor het vervolg van onze tocht. Ons laatste stoppunt was Cultureghem. Hier hebben we kennis gemaakt met de sympathieke William. Hij nam ons mee naar de Ketmet, de grootste overdekte markt en het grootste speelplein voor kinderen van ons land. (Zo’n 10.000 m2 groot.)

    Het contrast dat we hier zagen was enorm. Langs de ene kant had je de straten van Kuregem waar het heel erg druk was en waar de huizen dicht op elkaar geplaatst stonden en langs de andere kant had je de Abbatoire van 10.000 m2 groot waar het enorm rustig was en heel weinig volk rondliep.

     

    Cultureghem heeft ervoor gezorgd dat deze plek een goede invulling heeft gekregen. Iedere vrijdag, zaterdag en zondag kan je er terecht voor een grote markt waar je tal van verse producten kan vinden.

    Op vrijdag krijgen de ook de kans kinderen om met verse groenten aan de slag te gaan in de klas van William. Ze gaan samen naar de markt met hun gerecycleerde zak en nadien worden er overheerlijke gerechten gemaakt met de verse producten.

    Op woensdag kunnen alle kinderen er na school terecht voor een middag vol spel en plezier. De hele marktplaats wordt omgebouwd tot een heus speelplein. De ouders kunnen van deze gelegenheid ook gebruik maken om gratis een vijfgangen menu te maken met de overschot van de groenten van de weekendmarkt. Op deze manier wordt er een verbondenheid gecreëerd tussen de ouders en krijgen ook de ouders de kans om kooktechnieken bij te leren en het voordeel van verse groenten te ontdekken.

     















    14-02-2017 om 20:45 geschreven door BALO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14/02 Studio Globo

    Verwelkoming

    We kregen een speciale ontvangst toen we ’s ochtends aankwamen in Studio Globo. We mochten eerst doorheen het dorp lopen. A.d.h.v. dit dorp kunnen de leerlingen de diversiteit ervaren. Ik kon het niet laten om even extra uitleg te vragen. In elk huisje woont een gezin met elk zijn eigen achtergrond (diversiteit). Zo is er bijvoorbeeld een meisje in een rolstoel, een kindje met 2 papa’s, een gezin uit een ander land, … De leerlingen mogen in groepjes de huisjes verkennen. Ze krijgen dan extra uitleg over de gezinssamenstelling, de afkomst, … Per huisje is ook een andere activiteit voorzien. Zo moeten de leerlingen bijvoorbeeld een circusact maken, een poppenkast maken, een liedje opnemen, … Via geheime gangen kunnen de leerlingen doorheen de huisjes reizen om de diversiteit in de ‘zonderhaatstraat’ te ontdekken. (FOTO)

    Hierna speelden we een klein spelletje. We moesten iets vertellen wat iedereen zou hebben en iets wat niemand anders heeft. Op deze manier konden we zelf ervaren dat we allemaal gelijken en verschillen hebben. Via een stellingenspel hebben ze ons ook doen beseffen dat we ons vaak laten leiden door foute oordelen. Zo hadden er veel een positieve ervaring met Brussel maar desondanks vonden ze toch dat Brussel een negatief beeld heeft. Na deze inleiding hebben we een hele uiteenzetting gekregen over studio globo.

    Introductie

    Studio Globo is een NGO voor ontwikkelingssamenwerking die zich specialiseert in ontwikkelingseducatie. De wereld ontdekken, positief leren omgaan met diversiteit, betrokken raken bij mens en milieu en meebouwen aan een duurzame en solidaire wereld zijn hierbij de voornaamste pijlers.

    Deze pijlers streeft Studio Globo na door een gevarieerd vormingsaanbod aan te bieden aan zowel kleuter-, lager, secundair en hoger onderwijs.

    De leerkrachten zijn hierbij onze belangrijkste partners, en wij bieden dan ook een uitgebreide nascholing aan voor zowel leerkrachten lager onderwijs, leerkrachten secundair onderwijs als studenten.

    (bron: http://www.studioglobo.be/nl/over-studio-globo)

     

    Studio Globo heeft de uitdaging om via het onderwijs met diversiteit aan de slag te gaan. Ze willen hierbij de kinderen veel laten ervaren en vanuit het ervaringsgerichte vertrekken. Het doel is de kinderen laten denken vanuit het WIJ-gevoel en niet vanuit het HIJ/ZIJ-gevoel.

    Er zijn in Vlaanderen verschillende vestigingen van Studio Globo.

    Studio Globo heeft een groot aanbod. Ze bieden op 3 verschillende vlakken materialen aan:

    1.    Ervaringsgerichte werkvormen

    -          inleefateliers  (voorbeelden: achter de muur, landenateliers, wonen op het dak,…)

    -          workshops secundair onderwijs

    -          voorwerpenkoffers

    -          projecten

     

    2.    Didactische leermaterialen

    -          publicaties

    -          wereldreis

    -          fotosets

    -          lesmateriaal

     

    3.    Vormingen en nascholingen

    Genuanceerde beeldvorming.

    Tijdens de inleidende uiteenzetting stonden we stil bij hoe onze kijk of mindset onze opstelling tegenover anderen beïnvloedt.  

    Het is goed om ons hiervan bewust te zijn. Zeker als we het hebben over het waarnemen van mensen. Observaties van verschillende individuen kunnen op die manier leiden tot veralgemeningen. Ons brein zoekt immers naar patronen en beschouwt iedereen van dezelfde groep als een onderdeel van dat patroon. Als zo een veralgemening plaatsvindt, zadelen we individuen op met de (vermeende) eigenschappen van de groep waartoe we hen rekenen.

     

    Vanuit deze genuanceerde beeldvorming werkt Studio Globo ook rond brede diversiteit en kansarmoede.

     

     

    Positieve benadering en ervaringsgerichte werkvormen

     

    Er wordt altijd vertrokken vanuit de leefwereld van kinderen. Zo start men bijvoorbeeld vanuit het verhaal van een leeftijdsgenoot in Afrika. Hoe ziet de dag van dat kind eruit?

     

    Vanuit zo’n positieve benadering kunnen kinderen zich makkelijk identificeren met de ‘andere’ en ontstaat er een verbondenheid. Gelijkenissen en verschillen zijn even belangrijk.

     

    De problemen zoals (kans)armoede, honger etc. worden niet uit de weg gegaan maar zijn niet het uitgangspunt van de ontmoeting met andere culturen.

     

    Studio Globo biedt verschillende materialen aan voor de lagere school, secundair onderwijs en studenten.

     

    - voorwerpkoffers

    - inleefateliers

    - fotosets

    - workshops voor het secundair onderwijs

     

     

    Voorzienigheidsschool

    We startten onze wandeltocht door Brussel en kwamen aan op onze eerste bestemming, de voorzienigheidsschool.

    Er zijn twee Nederlandstalige scholen in Kuregem, namelijk de Kameleonschool en de voorzienigheidsschool. Op deze scholen vinden we heel veel diversiteit. Deze scholen zoeken ook voortdurend nieuwe leerkrachten om hun team te versterken. Ze hebben ook een warme oproep gedaan om ons hiervoor in te zetten. Dus voor de mensen die graag in Brussel les willen geven, allen daarheen!

     

    Middagmaal

     

    Cosmos

    ’s middags zijn we gaan eten in Cosmos. Dit is een dienstencentrum voor senioren te Anderlecht. Tijdens de week worden er dagelijks warme maaltijdens aangeboden. Er worden ook activiteiten voorzien voor en met en door senioren. Er worden ook nog enkele diensten aangeboden zoals pedicure, goedkope kleding, boodschappenhulp, enz.

    (bron: http://www.cosmosvzw.be/)

    Waq

    In het Waq kan je heel goedkoop gaan eten. Zij koken met de voedseloverschotten die ze op de markt krijgen. Daarnaast doen ze ook heel veel voor de mensen van Brussel. Ze organiseren heel veel workshops voor de kinderen, volwassenen en ouderen. Iedereen is welkom.

    Naast het sociaal restaurant hebben ze ook een ‘kleerkast’ voor babykleren en kinderkleren. Hier kunnen de mensen een zak kopen voor 1 euro. Deze zak mogen ze dan vullen met zoveel kleren als ze nodig hebben. De kleren komen van mensen die ze niet meer nodig hebben. Zij zijn dan zo vriendelijk om ze aan de vereniging te geven zodat ze door iemand anders gebruikt kunnen worden.

     













    14-02-2017 om 20:26 geschreven door BALO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14/02 Studio Globo

    De Marollen

     

    Met onze rugzakken op de rug en de bundel in de hand stonden we klaar om de Marollen te ontdekken. De bundel nam ons mee naar verschillende stops, o.a. Recyclart, Elmir in de stad en brede school Sint-Joris. Voor onderweg werden er enkele opdrachten voorzien om de sfeer en het gebeuren in de Marollen nog meer te ervaren.

    Zo moesten we ons even op een bankje zetten en de omgeving observeren. Op de voor ons meest typerende plaats van de Marollen hielden we halt. Het Vossenplein was zeer bruisend van leven, de drukte zorgde voor een gezellige sfeer en de vriendelijke omgang tussen de mensen viel ons ook op.

    Wandel minimum 500m in stilte, was een volgende opdracht. Brussel is een levendige stad en pas als je zelf volledig stil bent, valt het op hoeveel geluid er nog is: auto’s, werken, mensen die praten, …

    Contact maken met de mensen was ook een van de uitdagingen. Een winkeltje binnenstappen en iets vragen, zes mensen goeiedag zeggen, … Het viel op dat veel mensen ons enthousiast terug begroetten met een knikje, een glimlach of woorden.

    En zo gingen we van stopplaats naar stopplaats op een gezellige en sociale manier.

     

    Recyclart

    zie foto's


    Het restaurant

    We werden direct vriendelijk ontvangen in de bar. Het was op het eerste zicht een zeer gezellige en rustige bar. Alleen het lawaai van de trein was in het begin wel even wennen. Er werd ons meteen een drankkaart aangeboden, heel schappelijke prijzen. Daarna moesten we ons hoofdgerecht kiezen. Er was keuze uit 5 gerechten. In de bar van Recyclart worden mensen te werk gesteld die het ‘moeilijk’ hebben. Ze krijgen vaak een 2 jaren contract aangeboden, daarna moeten ze op zoek naar ander werk. De kans dat ze na deze 2 jaar werk vinden, is 70 %. Dit vonden we zelf een zeer hoge procent.

     

    Het station

    Daarnaast ligt Recyclart onder het station dat Brussel-Noord en Brussel-Zuid uit elkaar houdt. De deuren zijn open tot 18u om op het station te geraken. Na 18u worden de daklozen naar buiten gebracht. Soms is het zelfs zo dat ze ook menselijke uitwerpselen moeten opkuisen. De houten scheiding tussen het station en de feestzaal wordt dan opengezet. Dan is het tijd voor een feestje met minstens 600 man.

    De deuren sluiten heeft ook een symbolische waarde. Ze willen de scheiding tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid doorbreken en er één geheel van maken. In de zomervakantie worden er op donderdag en op vrijdag telkens fuiven gegeven. Donderdag is het gratis, vrijdag wordt er een bedrag van 5 euro gevraagd.


     

    Quote: “Als ge goeie smaak hebt van muziek en slechte vrienden hebt dan eindigde hier.”

     

    Het kinderdagverblijf: ‘Elmer’

     

    Elmer is een kinderdagverblijf waar onze mond bij open viel. We werden hartelijk ontvangen door een marokkaanse vrouw met hoofddoek. Elmer heeft 4 vestigingen in Brussel en is opgestart door EVA.  Het kinderdagverblijf bevindt zich in kansarme wijken. Je kan je kinderen er naar toe brengen: urgentie, deeltijds, voltijds, occasioneel of voor korte duur. Het kind staat helemaal centraal. Zo worden de regels van thuis gerespecteerd. In het kinderdagverblijf zelf wordt er wel heel de dag door Nederlands gepraat, maar met de ouders praten de begeleiders wel de taal van de ouders. De ouders die in aanspraak komen zijn ouders die een opleiding volgen, werk zoeken, werkende ouders, in crisissituaties zitten, plots werk hebben gevonden of om sociale/medische reden. Er is één vereiste: ze wonen in de buurt. Door de grote diversiteit in het kinderdagverblijf wordt er uitsluitend vegetarisch gekookt. Zo werken ze veel met eieren en vis omdat dit belangrijk is voor de kinderen. De kinderen krijgen geen vlees aangeboden, door de verschillende culturen. De kinderen krijgen wel een rijk aanbod aan groenten en pasta, couscous, rijst, …

    In het kinderdagverblijf worden mensen aangenomen met kwalificaties, maar ook zonder kwalificaties. Zo kan er ook stage worden gelopen, zijn er contracten met Actiris en zijn er mensen die 3 dagen in de week in de crèche werken en 1 dag in de week een opleiding volgen.




    Brede school Sint- Joris

     

    Bij aankomst aan de school Sint-Joris, stond Koen Spolspoel ons al op te wachten om ons met veel plezier meer uitleg te geven over deze brede school. Aan de hand van een ppt-presentatie en een rondleiding gaf hij ons alle informatie die we moesten en wilden weten. Een brede school wil zeggen dat de school samenwerkt met verschillende organisaties om zo meer kansen te bieden aan de kinderen. De visie van Sint-Joris is dus niet voor niets: “Samen op een creatieve en positieve manier de lat van elk kind hoog leggen in een open en veilige omgeving”. Er worden praatgroepen voorzien voor zowel de kinderen, de ouders als de leerkrachten.  Er  worden tijdens de middagspeeltijden ateliers zoals circus gehouden of er worden na schooltijd in de turnzaal nog extra muziek-,  sport- of andere sessies voorzien. Zo wil de school voor maximale ontwikkelingskansen zorgen bij alle kinderen.

    SinJoris is een Nederlandstalige school bestaande uit een crèche, een kleuterschool (een eindje verderop), een lagere school en een middelbare school.  

    Bekijk zeker de sfeerbeelden

     

    Elle Busschots, Evy Moerman

     



















    14-02-2017 om 20:02 geschreven door BALO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13/02 VOORMIDDAG (quiz + Kaj Poelman)

    Quiz en lezing Kaj Poelman

    Het was meteen fijn binnenkomen. We werden in groepjes verdeeld doormiddel van puzzelstukken. Er werd ons meteen koffie, thee en een koekje aangeboden. De sfeer zat er meteen in.

    Na een korte babbel vlogen we er meteen in. Iedereen had thuis voordien een vraag opgeschreven met bijhorend antwoord. We ‘speelden’ hier het spel mix en ruil mee. Op deze manier werd onze kennis die we voordien gelezen hadden opgefrist en/of aangevuld.

    Meteen nadien begon de grote quiz. Het groepje dat won mocht zich de wereldburgers noemen dus de motivatie was enorm groot. J
    Tijdens de quiz waren er praktische en theoretische vragen. De ene vraag lag ons al wat beter dan de andere.

    Na een klein uurtje kwam er een winnaar naar voren. De stresskipjes worden vanaf heden aangesproken als de wereldburgers. Maar dat was niet alles. Zij kregen ook als eerste de kans om een heerlijk stuk cake of een wafeltje te nuttigen.

    Na een korte pauze nam Kaj Poelman van Cavaria het over. Hij kwam ons wat meer vertellen over gender en seksuele diversiteit in het onderwijs. Tijdens deze lezing werden we vaak geconfronteerd met de invloed van reclame op onze stereotypen.  

    Hieronder wat belangrijke informatie over de lezing:

    Wat is gender?

    Gender verwijst naar culturele en sociale (aangeleerde) verschillen op basis van geslacht.
    ≠ geslacht (biologische verschillen)

    Waarom is het belangrijk dat je afstand neemt van stereotype?

    Wanneer je blijft hangen bij de stereotype gedachten wordt je zelfbeeld bepaald Hierdoor worden je ontplooiingskansen beperkt waardoor je misschien wel je talent misloopt. Denk maar aan het voorbeeld dat Kaj over zichzelf vertelde van het dansen.

    De stereotype zoals mannen zijn beter in ruimtelijk inzicht zijn uiteraard wetenschappelijk onderzocht. Maar wat velen vergeten is dat het verschil tussen beide niet groot is. Er wordt enkel gefocust op het vaak minieme verschil.

    Belangrijke zaken om mee te nemen naar de klaspraktijk:

    -          Impliciet i.p.v. expliciet: Het is heel belangrijk dat je het onderwerp gender ook aanhaalt in andere lessen.  Wanneer je dit niet doet en enkel lessen geeft die enkel in het teken van gender staan, heeft deze les geen nut.  

    Enkele voorbeelden van het impliciet aanbrengen van het onderwerp:

    o   Boeken waarbij het onderwerp impliciet aan bod komt. (bv. De koe die een ei legde.)

    o   In rekenverhaaltjes niet enkel stereotype gebruiken maar bijvoorbeeld ook eens een brandweervrouw, een gezin met mama’s, homokoppel,…

    o   Wanneer je met kinderen praat over beroepen en wanneer je prenten toont, moet je foto’s tonen van zowel mannen als vrouwen. (brandweervrouw en brandweerman, meester en juf, vrouwelijke loodgieter en mannelijke loodgieter, kinderverzorgster en kinderverzorger.

    o   Wanneer je met kinderen in gesprek gaat over gender is het erg belangrijk dat je doorvraagt. Wanneer kinderen hun mening geven is het belangrijk dat je vraagt waarom ze dat denken. Wordt nooit kwaad op de kinderen of dring je mening nooit op.

    Kant -en klaar materiaal is te vinden op:

    www.schooluitdekast.be

    www.genderbijdemelk.be

    Evelien, Anneke en Stephanie

    13-02-2017 om 18:28 geschreven door BALO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 13/02-19/02 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs