Groep A werd om 13:30 uur verwacht aan het BELvue museum. We werden
vriendelijk onthaald door Olivier, een sympathieke man die voordien ook in het
onderwijs stond. Hij informeerde ons kort over de educatieve dienst van het
Brusselse museum aan de hand van een PowerPointpresentatie. Sinds november 2003
is de educatieve dienst een feit in het BELvue-museum. Zij staan in
partnerschap met de Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap maar ook met het
Vlaams, Federaal en Europees parlement. De Vlaamse gemeenschap mag van geluk
spreken want het museum biedt voor hen een detachering van 2 leerkrachten aan
voor hun school.
Wil je met je klas naar BELvue dan kan je vanaf 15 mei je online
inschrijven. Let op: max. 2 animaties per school en 24 deelnemers per animatie.
De educatieve dienst van Belvue heeft een groot
aanbod.
·
Zo organiseren
zij daganimaties rond democratie, justitie en geschiedenis.
è
Als voorbereiding
op bezoek of als naverwerking. (driedeling)
è
Ook autonoom te
gebruiken in klasverband.
·
Pedagogisch
materiaal voor bezoek aan permanente en tijdelijke tentoonstellingen BELvue.
Hieronder een voorbeeld van een
animatie: (workshop over democratie en justitie)
Reporters zonder/met montage (3de graad van het
basisonderwijs en secundair onderwijs)
De groep wordt in 4 groepen verdeeld en
werken rond 4 aspecten van de werking van het federaal parlement. Elke groep
maakt dan kennis van het onderwerp via een dossier. Nadien wordt de kennis
vertaald naar een draaiboek. Dan filmen de 4 groepen in het parlement in
aanwezigheid van een parlementariër en tenslotte wordt de ruwe versie van de
film opgestuurd of gemonteerd.
Na het luisteren naar Olivier werden we in
drie groepen (of mochten we toen al van drie politieke partijen spreken?)
verdeeld. We kregen individueel een lijst met politieke themas waaruit iedereen
elk 10 themas selecteerde waarvan hij/zij vond waar de politiek zich mee moest
bezighouden. Het was een top 10 die niet eenvoudig was om op te stellen. Wat
vind ik écht belangrijk en in welke mate? Nadien bespraken we in groep onze
eigen top 10 en zochten we naar 5 gemeenschappelijke themas. Het werd al snel
duidelijk dat iedereen zijn/haar eigen mening had maar dit was een interessant
gegeven om samen als een politieke partij aan de slag te gaan. We schreven een
kort partijprogramma uit met 5 partijpunten waarin we duidelijk maakten wat wij
belangrijk vonden en wat wij wilden doen voor de mensen én hoe we dit zouden
aanpakken.
Spel : democracity
Democracity is een leuk rollenspel: in groepjes vormen de deelnemers een
politieke partij en stellen hun programma op. De kinderen leren al doende over
de werking van de politiek. Door te discussiëren met andere partijen en
argumenten aan te brengen, bouwen de deelnemers aan een stad. Zij moeten hun
prioriteiten verdedigen en rekening houden met de realiteit van de begroting.
Terwijl zij allemaal de beperkingen en de uitdagingen van de representatieve
democratie ervaren, leren zij meer over de werking van onze instellingen.
In elke politieke partij had men 5 verschillende mensen met hun eigen
rol:
-
De architect;
-
De voorzitter;
-
De secretaris;
-
Het commissielid;
-
De woordvoerder.
Er is ook een speldoos
Al het nodige (de werkbladen voor de leerlingen, de handleiding voor de
leerkracht) om zelf Democracity in de klas te spelen.
"Democracity" is een inleefspel.
De leerlingen vormen politieke partijen, zij verdedigen hun standpunten en
prioriteiten bij het bouwen van een democratische stad. De leerlingen ervaren
dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een
democratische samenleving en dat ieders stem telt. Het spel kan gespeeld worden
met minimum 12 en maximum 28 spelers.
Duur: tussen de 80 en 150 minuten.
Bij het maken van de doos werd er rekening
gehouden met eindtermen van het basisonderwijs en met de vakoverschrijdende eindtermen
van het secundair onderwijs.
De speeldoos kan ook gebruikt worden bij verenigingen van het middenveld
(vakbonden, VZW's, socio-culturele organisaties), jeugdhuizen en
jeugdbewegingen.
De doos wordt geleverd met een handleiding in de drie landstalen.
"Democracity" kan besteld worden aan 45.
Permanente tentoonstellingen zonder gids
(autonoom bezoek voor 2de, 3de graad LO en 1ste
graad SO)
Er zijn nieuwe thematisch en interactieve
tentoonstellingen over België die zowel de jonge als de oude bezoekers zal
verrassen.
De nieuwe parcours laat u kennismaken met
België en zijn geschiedenis aan de hand van zeven actuele maatschappelijke
themas: democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, taal en
Europa. U kunt die themas eerst verkennen vanuit een hedendaags oogpunt en
vervolgens komt u meer te weten over hun historische context.
De tentoonstelling is ontworpen om een
breed publiek, en vooral jongeren te bereiken. Het werkt met verschillende
media en biedt op die manier zowel de mogelijkheid om te kijken, te luisteren
als te voelen.
Een hedendaagse en interactieve aanpak om
zich te verdiepen in de geschiedenis van het land en onze huidige samenleving
beter te begrijpen.
Enkele nieuwe permanente tentoonstellingen
zijn.
-
Mimi & Momo
-
Ik ben de
minister!
-
Op stap met zeno
-
Koninklijke
missie
-
De ronde van
belvue
Deze tentoonstellingen kunnen jullie
raadplegen op de website en de folder.
Mening van Belvue
Het rollenspel Democracity is een leuk gegeven. De kinderen ervaren
hoe het er in de poltiek aan toe gaat. Ze richten zelf een partij op en
debateren over hun mening. Ze ervaren dat het niet altijd eenvoudig is om elke
partij tevreden te stellen en hun mening te argumenteren.
Na het hele infomoment was het dan eindelijk zover. We
mochten de straat op om met onze eigen te zien hoe het er in de Marollen en
Kuregem aan toe gaat.
Kuregem
We begonnen onze tocht met een filmpje over een jongen, Jona
genaamd. Jona is een jongen die nog maar 8 maanden in Brussel verblijft. Hij
vertelde ons over zijn familie, waar hij gewoond heeft en waar hij nu woont,
wie zijn leerkrachten zijn en welke ondersteuning hij krijgt voor de
Nederlandse taal,
Voorzienigheidsschool
Kuregem
Na dit prachtige verhaal trokken we erop uit om op onze tocht
Kuregem beter te leren kennen. Onderweg kregen we verschillende opdrachtjes. Zo
moesten we 4 mensen onderweg goedendag zeggen en hun reacties onthouden, de weg
vragen, eens een winkeltje binnengaan om de sfeer op de snuiven,
Onze eerste stop was in de Voorzienigheidsschool.
Wanneer we hier binnen stapten, was onze eerste indruk
positief. De speelplaats zag er enorm fijn uit. Wanneer je dit dan beter
bekeek, zag je dat er helemaal niets groen op de speelplaats te zien was en dat
de speelplaats ook heel klein was. Dit komt door de ligging van de school. De
school ligt namelijk midden in de stad. Hier is heel weinig plaats omdat de
bevolkingsdichtheid in Kuregem ontzettend hoog ligt.
In deze school kregen we ook uitleg over de werking van de
school en over de samenwerking met de ouders. De school probeert de ouders zo
goed mogelijk te betrekken bij activiteiten op school. De voorzienigheid school
is een brede school en daarmee wordt bedoeld dat de school samenwerkt met veel
organisaties uit de buurt, zoals KIK, Buurtsport, Walala, Brusselleer, KAV,
Kuregemnet, ... Hierdoor kan de school beroep doen op externe expertise en
leren de leerlingen niet alleen binnen de schoolmuren.De communicatie met de
ouders verloopt zo ook veel vlotter omdat dit extra ondersteuning is voor zowel
de leerlingen, als de ouders, als het hele schoolteam.
Tijdens de middag kunnen de leerlingen deelnemen aan tal van
activiteiten zoals dansen, sporten, muzische activiteiten, Dit is omdat de
meeste gezinnen van deze school kansarm zijn. Thuis hebben ze niet altijd de
middelen om aan sport te doen, .... en daarom wil de school hen op deze manier een
eerlijke kans geven om ook te sporten, .
Na deze boeiende uitleg zetten we onze weg verder door
richting de Cosmos. Met een kleine omweg zijn we er uiteindelijk toch geraakt.
De Cosmos
s Middags werden we samen met een andere groep verwacht in
de Cosmos. In dit sociale restaurant kregen we een overheerlijk menu
voorgeschoteld.
Erwin vertelde ons tijdens het eten wat meer over de werking
van de Cosmos. Het is een dienstencentrum waar senioren en zorgbehoevenden
elkaar kunnen ontmoeten. Ze willen ervoor zorgen dat ze langer en
kwaliteitsvoller thuis kunnen blijven wonen en contacten kunnen leggen met
buurtbewoners. In de middag kunnen ze gezellig samen komen eten in het
restaurant en in de namiddag worden er activiteiten georganiseerd voor hen. Gemiddeld
gezien komen er zon 150 mensen per dag genieten van een heerlijke maaltijd.
In de keuken is er een hoofdchef die de andere werkkrachten
aanstuurt.
Onze obers waren heel vriendelijk. We kregen zelfs een
valentijnsdessertje!
Cultureghem
Nadat we ons buikje vol gegeten hadden, was het tijd voor het
vervolg van onze tocht. Ons laatste stoppunt was Cultureghem. Hier hebben we
kennis gemaakt met de sympathieke William. Hij nam ons mee naar de Ketmet, de
grootste overdekte markt en het grootste speelplein voor kinderen van ons land.
(Zon 10.000 m2 groot.)
Het contrast dat we hier zagen was enorm. Langs de ene kant
had je de straten van Kuregem waar het heel erg druk was en waar de huizen
dicht op elkaar geplaatst stonden en langs de andere kant had je de Abbatoire
van 10.000 m2 groot waar het enorm rustig was en heel weinig volk
rondliep.
Cultureghem heeft ervoor gezorgd dat deze plek een goede
invulling heeft gekregen. Iedere vrijdag, zaterdag en zondag kan je er terecht
voor een grote markt waar je tal van verse producten kan vinden.
Op vrijdag krijgen de ook de kans kinderen om met verse
groenten aan de slag te gaan in de klas van William. Ze gaan samen naar de
markt met hun gerecycleerde zak en nadien worden er overheerlijke gerechten
gemaakt met de verse producten.
Op woensdag kunnen alle kinderen er na school terecht voor
een middag vol spel en plezier. De hele marktplaats wordt omgebouwd tot een
heus speelplein. De ouders kunnen van deze gelegenheid ook gebruik maken om
gratis een vijfgangen menu te maken met de overschot van de groenten van de weekendmarkt.
Op deze manier wordt er een verbondenheid gecreëerd tussen de ouders en krijgen
ook de ouders de kans om kooktechnieken bij te leren en het voordeel van verse
groenten te ontdekken.
We kregen
een speciale ontvangst toen we s ochtends aankwamen in Studio Globo. We
mochten eerst doorheen het dorp lopen. A.d.h.v. dit dorp kunnen de leerlingen
de diversiteit ervaren. Ik kon het niet laten om even extra uitleg te vragen.
In elk huisje woont een gezin met elk zijn eigen achtergrond (diversiteit). Zo
is er bijvoorbeeld een meisje in een rolstoel, een kindje met 2 papas, een
gezin uit een ander land, De leerlingen mogen in groepjes de huisjes
verkennen. Ze krijgen dan extra uitleg over de gezinssamenstelling, de afkomst,
Per huisje is ook een andere activiteit voorzien. Zo moeten de leerlingen
bijvoorbeeld een circusact maken, een poppenkast maken, een liedje opnemen,
Via geheime gangen kunnen de leerlingen doorheen de huisjes reizen om de
diversiteit in de zonderhaatstraat te ontdekken. (FOTO)
Hierna speelden we een klein spelletje. We
moesten iets vertellen wat iedereen zou hebben en iets wat niemand anders
heeft. Op deze manier konden we zelf ervaren dat we allemaal gelijken en
verschillen hebben. Via een stellingenspel hebben ze ons ook doen beseffen dat
we ons vaak laten leiden door foute oordelen. Zo hadden er veel een positieve
ervaring met Brussel maar desondanks vonden ze toch dat Brussel een negatief beeld
heeft. Na deze inleiding hebben we een hele uiteenzetting gekregen over studio
globo.
Introductie
Studio Globo is een NGO voor
ontwikkelingssamenwerking die zich specialiseert in ontwikkelingseducatie. De
wereld ontdekken, positief leren omgaan met diversiteit, betrokken raken bij
mens en milieu en meebouwen aan een duurzame en solidaire wereld zijn hierbij
de voornaamste pijlers.
Deze pijlers streeft Studio Globo na door een
gevarieerd vormingsaanbod aan te bieden aan zowel kleuter-, lager, secundair en
hoger onderwijs.
De leerkrachten zijn hierbij onze
belangrijkste partners, en wij bieden dan ook een uitgebreide nascholing aan
voor zowel leerkrachten lager onderwijs, leerkrachten secundair onderwijs als
studenten.
Studio Globo heeft de uitdaging om via het
onderwijs met diversiteit aan de slag te gaan. Ze willen hierbij de kinderen
veel laten ervaren en vanuit het ervaringsgerichte vertrekken. Het doel is de
kinderen laten denken vanuit het WIJ-gevoel en niet vanuit het HIJ/ZIJ-gevoel.
Er zijn in Vlaanderen verschillende
vestigingen van Studio Globo.
Studio Globo heeft een groot aanbod. Ze bieden
op 3 verschillende vlakken materialen aan:
1.
Ervaringsgerichte werkvormen
-
inleefateliers (voorbeelden: achter de muur, landenateliers,
wonen op het dak, )
-
workshops secundair onderwijs
-
voorwerpenkoffers
-
projecten
2.
Didactische leermaterialen
-
publicaties
-
wereldreis
-
fotosets
-
lesmateriaal
3.
Vormingen en nascholingen
Genuanceerde beeldvorming.
Tijdens de inleidende uiteenzetting stonden we
stil bij hoe onze kijk of mindset onze opstelling tegenover anderen beïnvloedt.
Het is
goed om ons hiervan bewust te zijn. Zeker als we het hebben over het waarnemen
van mensen. Observaties van verschillende individuen kunnen op die manier
leiden tot veralgemeningen. Ons brein zoekt immers naar patronen en beschouwt iedereen van dezelfde
groep als een onderdeel van dat patroon. Als zo een veralgemening plaatsvindt,
zadelen we individuen op met de (vermeende) eigenschappen van de groep waartoe
we hen rekenen.
Vanuit deze genuanceerde
beeldvorming werkt Studio Globo ook rond brede diversiteit en kansarmoede.
Positieve benadering
en ervaringsgerichte werkvormen
Er wordt altijd
vertrokken vanuit de leefwereld van kinderen. Zo start men bijvoorbeeld vanuit
het verhaal van een leeftijdsgenoot in Afrika. Hoe ziet de dag van dat kind
eruit?
Vanuit zon positieve
benadering kunnen kinderen zich makkelijk identificeren met de andere en
ontstaat er een verbondenheid. Gelijkenissen en verschillen zijn even
belangrijk.
De problemen zoals
(kans)armoede, honger etc. worden niet uit de weg gegaan maar zijn niet het
uitgangspunt van de ontmoeting met andere culturen.
Studio Globo biedt
verschillende materialen aan voor de lagere school, secundair onderwijs en
studenten.
- voorwerpkoffers
- inleefateliers
- fotosets
- workshops voor het
secundair onderwijs
Voorzienigheidsschool
We startten onze wandeltocht door Brussel en
kwamen aan op onze eerste bestemming, de voorzienigheidsschool.
Er zijn twee Nederlandstalige scholen in
Kuregem, namelijk de Kameleonschool en de voorzienigheidsschool. Op deze
scholen vinden we heel veel diversiteit. Deze scholen zoeken ook voortdurend
nieuwe leerkrachten om hun team te versterken. Ze hebben ook een warme oproep
gedaan om ons hiervoor in te zetten. Dus voor de mensen die graag in Brussel
les willen geven, allen daarheen!
Middagmaal
Cosmos
s middags zijn we gaan eten in Cosmos. Dit is
een dienstencentrum voor senioren te Anderlecht. Tijdens de week worden er
dagelijks warme maaltijdens aangeboden. Er worden ook activiteiten voorzien
voor en met en door senioren. Er worden ook nog enkele diensten aangeboden
zoals pedicure, goedkope kleding, boodschappenhulp, enz.
In het Waq kan je heel goedkoop gaan eten. Zij
koken met de voedseloverschotten die ze op de markt krijgen. Daarnaast doen ze
ook heel veel voor de mensen van Brussel. Ze organiseren heel veel workshops
voor de kinderen, volwassenen en ouderen. Iedereen is welkom.
Naast het sociaal restaurant hebben ze ook een
kleerkast voor babykleren en kinderkleren. Hier kunnen de mensen een zak
kopen voor 1 euro. Deze zak mogen ze dan vullen met zoveel kleren als ze nodig
hebben. De kleren komen van mensen die ze niet meer nodig hebben. Zij zijn dan
zo vriendelijk om ze aan de vereniging te geven zodat ze door iemand anders
gebruikt kunnen worden.
Met onze
rugzakken op de rug en de bundel in de hand stonden we klaar om de Marollen te
ontdekken. De bundel nam ons mee naar verschillende stops, o.a. Recyclart, Elmir
in de stad en brede school Sint-Joris. Voor onderweg werden er enkele
opdrachten voorzien om de sfeer en het gebeuren in de Marollen nog meer te
ervaren.
Zo moesten
we ons even op een bankje zetten en de omgeving observeren. Op de voor ons
meest typerende plaats van de Marollen hielden we halt. Het Vossenplein was
zeer bruisend van leven, de drukte zorgde voor een gezellige sfeer en de
vriendelijke omgang tussen de mensen viel ons ook op.
Wandel
minimum 500m in stilte, was een volgende opdracht. Brussel is een levendige
stad en pas als je zelf volledig stil bent, valt het op hoeveel geluid er nog
is: autos, werken, mensen die praten,
Contact
maken met de mensen was ook een van de uitdagingen. Een winkeltje binnenstappen
en iets vragen, zes mensen goeiedag zeggen, Het viel op dat veel mensen ons
enthousiast terug begroetten met een knikje, een glimlach of woorden.
En zo gingen
we van stopplaats naar stopplaats op een gezellige en sociale manier.
Recyclart
zie foto's
Het restaurant
We werden
direct vriendelijk ontvangen in de bar. Het was op het eerste zicht een zeer
gezellige en rustige bar. Alleen het lawaai van de trein was in het begin wel
even wennen. Er werd ons meteen een drankkaart aangeboden, heel schappelijke
prijzen. Daarna moesten we ons hoofdgerecht kiezen. Er was keuze uit 5
gerechten. In de bar van Recyclart worden mensen te werk gesteld die het
moeilijk hebben. Ze krijgen vaak een 2 jaren contract aangeboden, daarna
moeten ze op zoek naar ander werk. De kans dat ze na deze 2 jaar werk vinden,
is 70 %. Dit vonden we zelf een zeer hoge procent.
Het station
Daarnaast
ligt Recyclart onder het station dat Brussel-Noord en Brussel-Zuid uit elkaar
houdt. De deuren zijn open tot 18u om op het station te geraken. Na 18u worden
de daklozen naar buiten gebracht. Soms is het zelfs zo dat ze ook menselijke
uitwerpselen moeten opkuisen. De houten scheiding tussen het station en de
feestzaal wordt dan opengezet. Dan is het tijd voor een feestje met minstens
600 man.
De deuren
sluiten heeft ook een symbolische waarde. Ze willen de scheiding tussen
Brussel-Noord en Brussel-Zuid doorbreken en er één geheel van maken. In de
zomervakantie worden er op donderdag en op vrijdag telkens fuiven gegeven.
Donderdag is het gratis, vrijdag wordt er een bedrag van 5 euro gevraagd.
Quote: Als ge goeie smaak hebt
van muziek en slechte vrienden hebt dan eindigde hier.
Het
kinderdagverblijf: Elmer
Elmer is een
kinderdagverblijf waar onze mond bij open viel. We werden hartelijk ontvangen door
een marokkaanse vrouw met hoofddoek. Elmer heeft 4 vestigingen in Brussel en is
opgestart door EVA. Het kinderdagverblijf bevindt
zich in kansarme wijken. Je kan je kinderen er naar toe brengen: urgentie,
deeltijds, voltijds, occasioneel of voor korte duur. Het kind staat helemaal
centraal. Zo worden de regels van thuis gerespecteerd. In het kinderdagverblijf
zelf wordt er wel heel de dag door Nederlands gepraat, maar met de ouders
praten de begeleiders wel de taal van de ouders. De ouders die in aanspraak
komen zijn ouders die een opleiding volgen, werk zoeken, werkende ouders, in
crisissituaties zitten, plots werk hebben gevonden of om sociale/medische
reden. Er is één vereiste: ze wonen in de buurt. Door de grote diversiteit in
het kinderdagverblijf wordt er uitsluitend vegetarisch gekookt. Zo werken ze
veel met eieren en vis omdat dit belangrijk is voor de kinderen. De kinderen
krijgen geen vlees aangeboden, door de verschillende culturen. De kinderen
krijgen wel een rijk aanbod aan groenten en pasta, couscous, rijst,
In het
kinderdagverblijf worden mensen aangenomen met kwalificaties, maar ook zonder
kwalificaties. Zo kan er ook stage worden gelopen, zijn er contracten met
Actiris en zijn er mensen die 3 dagen in de week in de crèche werken en 1 dag
in de week een opleiding volgen.
Brede school
Sint- Joris
Bij aankomst
aan de school Sint-Joris, stond Koen Spolspoel ons al op te wachten om ons met
veel plezier meer uitleg te geven over deze brede school. Aan de hand van een
ppt-presentatie en een rondleiding gaf hij ons alle informatie die we moesten
en wilden weten. Een brede school wil zeggen dat de school samenwerkt met
verschillende organisaties om zo meer kansen te bieden aan de kinderen. De
visie van Sint-Joris is dus niet voor niets: Samen op een creatieve en
positieve manier de lat van elk kind hoog leggen in een open en veilige
omgeving. Er worden praatgroepen voorzien voor zowel de kinderen, de ouders
als de leerkrachten. Er worden tijdens de middagspeeltijden ateliers
zoals circus gehouden of er worden na schooltijd in de turnzaal nog extra
muziek-, sport- of andere sessies voorzien. Zo wil de school voor
maximale ontwikkelingskansen zorgen bij alle kinderen.
SinJoris is
een Nederlandstalige school bestaande uit een crèche, een kleuterschool (een
eindje verderop), een lagere school en een middelbare school.
Het was meteen fijn binnenkomen. We werden in groepjes
verdeeld doormiddel van puzzelstukken. Er werd ons meteen koffie, thee en een
koekje aangeboden. De sfeer zat er meteen in.
Na een korte babbel vlogen we er meteen in. Iedereen had
thuis voordien een vraag opgeschreven met bijhorend antwoord. We speelden
hier het spel mix en ruil mee. Op deze manier werd onze kennis die we voordien
gelezen hadden opgefrist en/of aangevuld.
Meteen nadien begon de grote quiz. Het groepje dat won
mocht zich de wereldburgers noemen dus de motivatie was enorm groot. J
Tijdens de quiz waren er praktische en theoretische vragen. De ene vraag lag
ons al wat beter dan de andere.
Na een klein uurtje kwam er een winnaar naar voren. De
stresskipjes worden vanaf heden aangesproken als de wereldburgers. Maar dat was
niet alles. Zij kregen ook als eerste de kans om een heerlijk stuk cake of een wafeltje te nuttigen.
Na een korte pauze nam Kaj Poelman van Cavaria het over.
Hij kwam ons wat meer vertellen over gender en seksuele diversiteit in het
onderwijs. Tijdens deze lezing werden we vaak geconfronteerd met de invloed van
reclame op onze stereotypen.
Hieronder wat belangrijke informatie over de lezing:
Wat is gender?
Gender verwijst naar culturele en sociale (aangeleerde)
verschillen op basis van geslacht.
≠ geslacht
(biologische verschillen)
Waarom is het belangrijk dat je afstand neemt van
stereotype?
Wanneer je blijft hangen bij de stereotype gedachten
wordt je zelfbeeld bepaald Hierdoor worden je ontplooiingskansen beperkt
waardoor je misschien wel je talent misloopt. Denk maar aan het voorbeeld dat
Kaj over zichzelf vertelde van het dansen.
De stereotype zoals mannen zijn beter in ruimtelijk
inzicht zijn uiteraard wetenschappelijk onderzocht. Maar wat velen vergeten is
dat het verschil tussen beide niet groot is. Er wordt enkel gefocust op het
vaak minieme verschil.
Belangrijke
zaken om mee te nemen naar de klaspraktijk:
-
Impliciet
i.p.v. expliciet: Het is heel belangrijk dat je het onderwerp gender
ook aanhaalt in andere lessen. Wanneer
je dit niet doet en enkel lessen geeft die enkel in het teken van gender staan,
heeft deze les geen nut.
Enkele voorbeelden van het impliciet
aanbrengen van het onderwerp:
o
Boeken waarbij het onderwerp impliciet
aan bod komt. (bv. De koe die een ei legde.)
o
In rekenverhaaltjes niet enkel
stereotype gebruiken maar bijvoorbeeld ook eens een brandweervrouw, een gezin
met mamas, homokoppel,
o
Wanneer je met kinderen praat over
beroepen en wanneer je prenten toont, moet je fotos tonen van zowel mannen als
vrouwen. (brandweervrouw en brandweerman, meester en juf, vrouwelijke
loodgieter en mannelijke loodgieter, kinderverzorgster en kinderverzorger.
o
Wanneer je met kinderen in gesprek gaat
over gender is het erg belangrijk dat je doorvraagt. Wanneer kinderen hun mening
geven is het belangrijk dat je vraagt waarom ze dat denken. Wordt nooit kwaad
op de kinderen of dring je mening nooit op.