Quiz en lezing Kaj Poelman
Het was meteen fijn binnenkomen. We werden in groepjes
verdeeld doormiddel van puzzelstukken. Er werd ons meteen koffie, thee en een
koekje aangeboden. De sfeer zat er meteen in.
Na een korte babbel vlogen we er meteen in. Iedereen had
thuis voordien een vraag opgeschreven met bijhorend antwoord. We speelden
hier het spel mix en ruil mee. Op deze manier werd onze kennis die we voordien
gelezen hadden opgefrist en/of aangevuld.
Meteen nadien begon de grote quiz. Het groepje dat won
mocht zich de wereldburgers noemen dus de motivatie was enorm groot. J
Tijdens de quiz waren er praktische en theoretische vragen. De ene vraag lag
ons al wat beter dan de andere.
Na een klein uurtje kwam er een winnaar naar voren. De
stresskipjes worden vanaf heden aangesproken als de wereldburgers. Maar dat was
niet alles. Zij kregen ook als eerste de kans om een heerlijk stuk cake of een wafeltje te nuttigen.
Na een korte pauze nam Kaj Poelman van Cavaria het over.
Hij kwam ons wat meer vertellen over gender en seksuele diversiteit in het
onderwijs. Tijdens deze lezing werden we vaak geconfronteerd met de invloed van
reclame op onze stereotypen.
Hieronder wat belangrijke informatie over de lezing:
Wat is gender?
Gender verwijst naar culturele en sociale (aangeleerde)
verschillen op basis van geslacht.
≠ geslacht
(biologische verschillen)
Waarom is het belangrijk dat je afstand neemt van
stereotype?
Wanneer je blijft hangen bij de stereotype gedachten
wordt je zelfbeeld bepaald Hierdoor worden je ontplooiingskansen beperkt
waardoor je misschien wel je talent misloopt. Denk maar aan het voorbeeld dat
Kaj over zichzelf vertelde van het dansen.
De stereotype zoals mannen zijn beter in ruimtelijk
inzicht zijn uiteraard wetenschappelijk onderzocht. Maar wat velen vergeten is
dat het verschil tussen beide niet groot is. Er wordt enkel gefocust op het
vaak minieme verschil.
Belangrijke
zaken om mee te nemen naar de klaspraktijk:
-
Impliciet
i.p.v. expliciet: Het is heel belangrijk dat je het onderwerp gender
ook aanhaalt in andere lessen. Wanneer
je dit niet doet en enkel lessen geeft die enkel in het teken van gender staan,
heeft deze les geen nut.
Enkele voorbeelden van het impliciet
aanbrengen van het onderwerp:
o
Boeken waarbij het onderwerp impliciet
aan bod komt. (bv. De koe die een ei legde.)
o
In rekenverhaaltjes niet enkel
stereotype gebruiken maar bijvoorbeeld ook eens een brandweervrouw, een gezin
met mamas, homokoppel,
o
Wanneer je met kinderen praat over
beroepen en wanneer je prenten toont, moet je fotos tonen van zowel mannen als
vrouwen. (brandweervrouw en brandweerman, meester en juf, vrouwelijke
loodgieter en mannelijke loodgieter, kinderverzorgster en kinderverzorger.
o
Wanneer je met kinderen in gesprek gaat
over gender is het erg belangrijk dat je doorvraagt. Wanneer kinderen hun mening
geven is het belangrijk dat je vraagt waarom ze dat denken. Wordt nooit kwaad
op de kinderen of dring je mening nooit op.
Kant -en klaar materiaal is te vinden op:
www.schooluitdekast.be
www.genderbijdemelk.be
Evelien, Anneke en Stephanie
|