Inhoud blog
  • 17/02 Dossin kazerne
  • 16/02 ABC deel 2
  • 16/02 ABC
  • 15/02 De senaat
  • 15/02 Belvue
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Kind in de wereld
    Overzicht van de week
    14-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14/02 Studio Globo

    De Marollen

     

    Met onze rugzakken op de rug en de bundel in de hand stonden we klaar om de Marollen te ontdekken. De bundel nam ons mee naar verschillende stops, o.a. Recyclart, Elmir in de stad en brede school Sint-Joris. Voor onderweg werden er enkele opdrachten voorzien om de sfeer en het gebeuren in de Marollen nog meer te ervaren.

    Zo moesten we ons even op een bankje zetten en de omgeving observeren. Op de voor ons meest typerende plaats van de Marollen hielden we halt. Het Vossenplein was zeer bruisend van leven, de drukte zorgde voor een gezellige sfeer en de vriendelijke omgang tussen de mensen viel ons ook op.

    Wandel minimum 500m in stilte, was een volgende opdracht. Brussel is een levendige stad en pas als je zelf volledig stil bent, valt het op hoeveel geluid er nog is: auto’s, werken, mensen die praten, …

    Contact maken met de mensen was ook een van de uitdagingen. Een winkeltje binnenstappen en iets vragen, zes mensen goeiedag zeggen, … Het viel op dat veel mensen ons enthousiast terug begroetten met een knikje, een glimlach of woorden.

    En zo gingen we van stopplaats naar stopplaats op een gezellige en sociale manier.

     

    Recyclart

    zie foto's


    Het restaurant

    We werden direct vriendelijk ontvangen in de bar. Het was op het eerste zicht een zeer gezellige en rustige bar. Alleen het lawaai van de trein was in het begin wel even wennen. Er werd ons meteen een drankkaart aangeboden, heel schappelijke prijzen. Daarna moesten we ons hoofdgerecht kiezen. Er was keuze uit 5 gerechten. In de bar van Recyclart worden mensen te werk gesteld die het ‘moeilijk’ hebben. Ze krijgen vaak een 2 jaren contract aangeboden, daarna moeten ze op zoek naar ander werk. De kans dat ze na deze 2 jaar werk vinden, is 70 %. Dit vonden we zelf een zeer hoge procent.

     

    Het station

    Daarnaast ligt Recyclart onder het station dat Brussel-Noord en Brussel-Zuid uit elkaar houdt. De deuren zijn open tot 18u om op het station te geraken. Na 18u worden de daklozen naar buiten gebracht. Soms is het zelfs zo dat ze ook menselijke uitwerpselen moeten opkuisen. De houten scheiding tussen het station en de feestzaal wordt dan opengezet. Dan is het tijd voor een feestje met minstens 600 man.

    De deuren sluiten heeft ook een symbolische waarde. Ze willen de scheiding tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid doorbreken en er één geheel van maken. In de zomervakantie worden er op donderdag en op vrijdag telkens fuiven gegeven. Donderdag is het gratis, vrijdag wordt er een bedrag van 5 euro gevraagd.


     

    Quote: “Als ge goeie smaak hebt van muziek en slechte vrienden hebt dan eindigde hier.”

     

    Het kinderdagverblijf: ‘Elmer’

     

    Elmer is een kinderdagverblijf waar onze mond bij open viel. We werden hartelijk ontvangen door een marokkaanse vrouw met hoofddoek. Elmer heeft 4 vestigingen in Brussel en is opgestart door EVA.  Het kinderdagverblijf bevindt zich in kansarme wijken. Je kan je kinderen er naar toe brengen: urgentie, deeltijds, voltijds, occasioneel of voor korte duur. Het kind staat helemaal centraal. Zo worden de regels van thuis gerespecteerd. In het kinderdagverblijf zelf wordt er wel heel de dag door Nederlands gepraat, maar met de ouders praten de begeleiders wel de taal van de ouders. De ouders die in aanspraak komen zijn ouders die een opleiding volgen, werk zoeken, werkende ouders, in crisissituaties zitten, plots werk hebben gevonden of om sociale/medische reden. Er is één vereiste: ze wonen in de buurt. Door de grote diversiteit in het kinderdagverblijf wordt er uitsluitend vegetarisch gekookt. Zo werken ze veel met eieren en vis omdat dit belangrijk is voor de kinderen. De kinderen krijgen geen vlees aangeboden, door de verschillende culturen. De kinderen krijgen wel een rijk aanbod aan groenten en pasta, couscous, rijst, …

    In het kinderdagverblijf worden mensen aangenomen met kwalificaties, maar ook zonder kwalificaties. Zo kan er ook stage worden gelopen, zijn er contracten met Actiris en zijn er mensen die 3 dagen in de week in de crèche werken en 1 dag in de week een opleiding volgen.




    Brede school Sint- Joris

     

    Bij aankomst aan de school Sint-Joris, stond Koen Spolspoel ons al op te wachten om ons met veel plezier meer uitleg te geven over deze brede school. Aan de hand van een ppt-presentatie en een rondleiding gaf hij ons alle informatie die we moesten en wilden weten. Een brede school wil zeggen dat de school samenwerkt met verschillende organisaties om zo meer kansen te bieden aan de kinderen. De visie van Sint-Joris is dus niet voor niets: “Samen op een creatieve en positieve manier de lat van elk kind hoog leggen in een open en veilige omgeving”. Er worden praatgroepen voorzien voor zowel de kinderen, de ouders als de leerkrachten.  Er  worden tijdens de middagspeeltijden ateliers zoals circus gehouden of er worden na schooltijd in de turnzaal nog extra muziek-,  sport- of andere sessies voorzien. Zo wil de school voor maximale ontwikkelingskansen zorgen bij alle kinderen.

    SinJoris is een Nederlandstalige school bestaande uit een crèche, een kleuterschool (een eindje verderop), een lagere school en een middelbare school.  

    Bekijk zeker de sfeerbeelden

     

    Elle Busschots, Evy Moerman

     



















    14-02-2017 om 20:02 geschreven door BALO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13/02 VOORMIDDAG (quiz + Kaj Poelman)

    Quiz en lezing Kaj Poelman

    Het was meteen fijn binnenkomen. We werden in groepjes verdeeld doormiddel van puzzelstukken. Er werd ons meteen koffie, thee en een koekje aangeboden. De sfeer zat er meteen in.

    Na een korte babbel vlogen we er meteen in. Iedereen had thuis voordien een vraag opgeschreven met bijhorend antwoord. We ‘speelden’ hier het spel mix en ruil mee. Op deze manier werd onze kennis die we voordien gelezen hadden opgefrist en/of aangevuld.

    Meteen nadien begon de grote quiz. Het groepje dat won mocht zich de wereldburgers noemen dus de motivatie was enorm groot. J
    Tijdens de quiz waren er praktische en theoretische vragen. De ene vraag lag ons al wat beter dan de andere.

    Na een klein uurtje kwam er een winnaar naar voren. De stresskipjes worden vanaf heden aangesproken als de wereldburgers. Maar dat was niet alles. Zij kregen ook als eerste de kans om een heerlijk stuk cake of een wafeltje te nuttigen.

    Na een korte pauze nam Kaj Poelman van Cavaria het over. Hij kwam ons wat meer vertellen over gender en seksuele diversiteit in het onderwijs. Tijdens deze lezing werden we vaak geconfronteerd met de invloed van reclame op onze stereotypen.  

    Hieronder wat belangrijke informatie over de lezing:

    Wat is gender?

    Gender verwijst naar culturele en sociale (aangeleerde) verschillen op basis van geslacht.
    ≠ geslacht (biologische verschillen)

    Waarom is het belangrijk dat je afstand neemt van stereotype?

    Wanneer je blijft hangen bij de stereotype gedachten wordt je zelfbeeld bepaald Hierdoor worden je ontplooiingskansen beperkt waardoor je misschien wel je talent misloopt. Denk maar aan het voorbeeld dat Kaj over zichzelf vertelde van het dansen.

    De stereotype zoals mannen zijn beter in ruimtelijk inzicht zijn uiteraard wetenschappelijk onderzocht. Maar wat velen vergeten is dat het verschil tussen beide niet groot is. Er wordt enkel gefocust op het vaak minieme verschil.

    Belangrijke zaken om mee te nemen naar de klaspraktijk:

    -          Impliciet i.p.v. expliciet: Het is heel belangrijk dat je het onderwerp gender ook aanhaalt in andere lessen.  Wanneer je dit niet doet en enkel lessen geeft die enkel in het teken van gender staan, heeft deze les geen nut.  

    Enkele voorbeelden van het impliciet aanbrengen van het onderwerp:

    o   Boeken waarbij het onderwerp impliciet aan bod komt. (bv. De koe die een ei legde.)

    o   In rekenverhaaltjes niet enkel stereotype gebruiken maar bijvoorbeeld ook eens een brandweervrouw, een gezin met mama’s, homokoppel,…

    o   Wanneer je met kinderen praat over beroepen en wanneer je prenten toont, moet je foto’s tonen van zowel mannen als vrouwen. (brandweervrouw en brandweerman, meester en juf, vrouwelijke loodgieter en mannelijke loodgieter, kinderverzorgster en kinderverzorger.

    o   Wanneer je met kinderen in gesprek gaat over gender is het erg belangrijk dat je doorvraagt. Wanneer kinderen hun mening geven is het belangrijk dat je vraagt waarom ze dat denken. Wordt nooit kwaad op de kinderen of dring je mening nooit op.

    Kant -en klaar materiaal is te vinden op:

    www.schooluitdekast.be

    www.genderbijdemelk.be

    Evelien, Anneke en Stephanie

    13-02-2017 om 18:28 geschreven door BALO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 13/02-19/02 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs