Met onze
rugzakken op de rug en de bundel in de hand stonden we klaar om de Marollen te
ontdekken. De bundel nam ons mee naar verschillende stops, o.a. Recyclart, Elmir
in de stad en brede school Sint-Joris. Voor onderweg werden er enkele
opdrachten voorzien om de sfeer en het gebeuren in de Marollen nog meer te
ervaren.
Zo moesten
we ons even op een bankje zetten en de omgeving observeren. Op de voor ons
meest typerende plaats van de Marollen hielden we halt. Het Vossenplein was
zeer bruisend van leven, de drukte zorgde voor een gezellige sfeer en de
vriendelijke omgang tussen de mensen viel ons ook op.
Wandel
minimum 500m in stilte, was een volgende opdracht. Brussel is een levendige
stad en pas als je zelf volledig stil bent, valt het op hoeveel geluid er nog
is: autos, werken, mensen die praten,
Contact
maken met de mensen was ook een van de uitdagingen. Een winkeltje binnenstappen
en iets vragen, zes mensen goeiedag zeggen, Het viel op dat veel mensen ons
enthousiast terug begroetten met een knikje, een glimlach of woorden.
En zo gingen
we van stopplaats naar stopplaats op een gezellige en sociale manier.
Recyclart
zie foto's
Het restaurant
We werden
direct vriendelijk ontvangen in de bar. Het was op het eerste zicht een zeer
gezellige en rustige bar. Alleen het lawaai van de trein was in het begin wel
even wennen. Er werd ons meteen een drankkaart aangeboden, heel schappelijke
prijzen. Daarna moesten we ons hoofdgerecht kiezen. Er was keuze uit 5
gerechten. In de bar van Recyclart worden mensen te werk gesteld die het
moeilijk hebben. Ze krijgen vaak een 2 jaren contract aangeboden, daarna
moeten ze op zoek naar ander werk. De kans dat ze na deze 2 jaar werk vinden,
is 70 %. Dit vonden we zelf een zeer hoge procent.
Het station
Daarnaast
ligt Recyclart onder het station dat Brussel-Noord en Brussel-Zuid uit elkaar
houdt. De deuren zijn open tot 18u om op het station te geraken. Na 18u worden
de daklozen naar buiten gebracht. Soms is het zelfs zo dat ze ook menselijke
uitwerpselen moeten opkuisen. De houten scheiding tussen het station en de
feestzaal wordt dan opengezet. Dan is het tijd voor een feestje met minstens
600 man.
De deuren
sluiten heeft ook een symbolische waarde. Ze willen de scheiding tussen
Brussel-Noord en Brussel-Zuid doorbreken en er één geheel van maken. In de
zomervakantie worden er op donderdag en op vrijdag telkens fuiven gegeven.
Donderdag is het gratis, vrijdag wordt er een bedrag van 5 euro gevraagd.
Quote: Als ge goeie smaak hebt
van muziek en slechte vrienden hebt dan eindigde hier.
Het
kinderdagverblijf: Elmer
Elmer is een
kinderdagverblijf waar onze mond bij open viel. We werden hartelijk ontvangen door
een marokkaanse vrouw met hoofddoek. Elmer heeft 4 vestigingen in Brussel en is
opgestart door EVA. Het kinderdagverblijf bevindt
zich in kansarme wijken. Je kan je kinderen er naar toe brengen: urgentie,
deeltijds, voltijds, occasioneel of voor korte duur. Het kind staat helemaal
centraal. Zo worden de regels van thuis gerespecteerd. In het kinderdagverblijf
zelf wordt er wel heel de dag door Nederlands gepraat, maar met de ouders
praten de begeleiders wel de taal van de ouders. De ouders die in aanspraak
komen zijn ouders die een opleiding volgen, werk zoeken, werkende ouders, in
crisissituaties zitten, plots werk hebben gevonden of om sociale/medische
reden. Er is één vereiste: ze wonen in de buurt. Door de grote diversiteit in
het kinderdagverblijf wordt er uitsluitend vegetarisch gekookt. Zo werken ze
veel met eieren en vis omdat dit belangrijk is voor de kinderen. De kinderen
krijgen geen vlees aangeboden, door de verschillende culturen. De kinderen
krijgen wel een rijk aanbod aan groenten en pasta, couscous, rijst,
In het
kinderdagverblijf worden mensen aangenomen met kwalificaties, maar ook zonder
kwalificaties. Zo kan er ook stage worden gelopen, zijn er contracten met
Actiris en zijn er mensen die 3 dagen in de week in de crèche werken en 1 dag
in de week een opleiding volgen.
Brede school
Sint- Joris
Bij aankomst
aan de school Sint-Joris, stond Koen Spolspoel ons al op te wachten om ons met
veel plezier meer uitleg te geven over deze brede school. Aan de hand van een
ppt-presentatie en een rondleiding gaf hij ons alle informatie die we moesten
en wilden weten. Een brede school wil zeggen dat de school samenwerkt met
verschillende organisaties om zo meer kansen te bieden aan de kinderen. De
visie van Sint-Joris is dus niet voor niets: Samen op een creatieve en
positieve manier de lat van elk kind hoog leggen in een open en veilige
omgeving. Er worden praatgroepen voorzien voor zowel de kinderen, de ouders
als de leerkrachten. Er worden tijdens de middagspeeltijden ateliers
zoals circus gehouden of er worden na schooltijd in de turnzaal nog extra
muziek-, sport- of andere sessies voorzien. Zo wil de school voor
maximale ontwikkelingskansen zorgen bij alle kinderen.
SinJoris is
een Nederlandstalige school bestaande uit een crèche, een kleuterschool (een
eindje verderop), een lagere school en een middelbare school.
Het was meteen fijn binnenkomen. We werden in groepjes
verdeeld doormiddel van puzzelstukken. Er werd ons meteen koffie, thee en een
koekje aangeboden. De sfeer zat er meteen in.
Na een korte babbel vlogen we er meteen in. Iedereen had
thuis voordien een vraag opgeschreven met bijhorend antwoord. We speelden
hier het spel mix en ruil mee. Op deze manier werd onze kennis die we voordien
gelezen hadden opgefrist en/of aangevuld.
Meteen nadien begon de grote quiz. Het groepje dat won
mocht zich de wereldburgers noemen dus de motivatie was enorm groot. J
Tijdens de quiz waren er praktische en theoretische vragen. De ene vraag lag
ons al wat beter dan de andere.
Na een klein uurtje kwam er een winnaar naar voren. De
stresskipjes worden vanaf heden aangesproken als de wereldburgers. Maar dat was
niet alles. Zij kregen ook als eerste de kans om een heerlijk stuk cake of een wafeltje te nuttigen.
Na een korte pauze nam Kaj Poelman van Cavaria het over.
Hij kwam ons wat meer vertellen over gender en seksuele diversiteit in het
onderwijs. Tijdens deze lezing werden we vaak geconfronteerd met de invloed van
reclame op onze stereotypen.
Hieronder wat belangrijke informatie over de lezing:
Wat is gender?
Gender verwijst naar culturele en sociale (aangeleerde)
verschillen op basis van geslacht.
≠ geslacht
(biologische verschillen)
Waarom is het belangrijk dat je afstand neemt van
stereotype?
Wanneer je blijft hangen bij de stereotype gedachten
wordt je zelfbeeld bepaald Hierdoor worden je ontplooiingskansen beperkt
waardoor je misschien wel je talent misloopt. Denk maar aan het voorbeeld dat
Kaj over zichzelf vertelde van het dansen.
De stereotype zoals mannen zijn beter in ruimtelijk
inzicht zijn uiteraard wetenschappelijk onderzocht. Maar wat velen vergeten is
dat het verschil tussen beide niet groot is. Er wordt enkel gefocust op het
vaak minieme verschil.
Belangrijke
zaken om mee te nemen naar de klaspraktijk:
-
Impliciet
i.p.v. expliciet: Het is heel belangrijk dat je het onderwerp gender
ook aanhaalt in andere lessen. Wanneer
je dit niet doet en enkel lessen geeft die enkel in het teken van gender staan,
heeft deze les geen nut.
Enkele voorbeelden van het impliciet
aanbrengen van het onderwerp:
o
Boeken waarbij het onderwerp impliciet
aan bod komt. (bv. De koe die een ei legde.)
o
In rekenverhaaltjes niet enkel
stereotype gebruiken maar bijvoorbeeld ook eens een brandweervrouw, een gezin
met mamas, homokoppel,
o
Wanneer je met kinderen praat over
beroepen en wanneer je prenten toont, moet je fotos tonen van zowel mannen als
vrouwen. (brandweervrouw en brandweerman, meester en juf, vrouwelijke
loodgieter en mannelijke loodgieter, kinderverzorgster en kinderverzorger.
o
Wanneer je met kinderen in gesprek gaat
over gender is het erg belangrijk dat je doorvraagt. Wanneer kinderen hun mening
geven is het belangrijk dat je vraagt waarom ze dat denken. Wordt nooit kwaad
op de kinderen of dring je mening nooit op.