Verwelkoming
We kregen
een speciale ontvangst toen we s ochtends aankwamen in Studio Globo. We
mochten eerst doorheen het dorp lopen. A.d.h.v. dit dorp kunnen de leerlingen
de diversiteit ervaren. Ik kon het niet laten om even extra uitleg te vragen.
In elk huisje woont een gezin met elk zijn eigen achtergrond (diversiteit). Zo
is er bijvoorbeeld een meisje in een rolstoel, een kindje met 2 papas, een
gezin uit een ander land,
De leerlingen mogen in groepjes de huisjes
verkennen. Ze krijgen dan extra uitleg over de gezinssamenstelling, de afkomst,
Per huisje is ook een andere activiteit voorzien. Zo moeten de leerlingen
bijvoorbeeld een circusact maken, een poppenkast maken, een liedje opnemen,
Via geheime gangen kunnen de leerlingen doorheen de huisjes reizen om de
diversiteit in de zonderhaatstraat te ontdekken. (FOTO)
Hierna speelden we een klein spelletje. We
moesten iets vertellen wat iedereen zou hebben en iets wat niemand anders
heeft. Op deze manier konden we zelf ervaren dat we allemaal gelijken en
verschillen hebben. Via een stellingenspel hebben ze ons ook doen beseffen dat
we ons vaak laten leiden door foute oordelen. Zo hadden er veel een positieve
ervaring met Brussel maar desondanks vonden ze toch dat Brussel een negatief beeld
heeft. Na deze inleiding hebben we een hele uiteenzetting gekregen over studio
globo.
Introductie
Studio Globo is een NGO voor
ontwikkelingssamenwerking die zich specialiseert in ontwikkelingseducatie. De
wereld ontdekken, positief leren omgaan met diversiteit, betrokken raken bij
mens en milieu en meebouwen aan een duurzame en solidaire wereld zijn hierbij
de voornaamste pijlers.
Deze pijlers streeft Studio Globo na door een
gevarieerd vormingsaanbod aan te bieden aan zowel kleuter-, lager, secundair en
hoger onderwijs.
De leerkrachten zijn hierbij onze
belangrijkste partners, en wij bieden dan ook een uitgebreide nascholing aan
voor zowel leerkrachten lager onderwijs, leerkrachten secundair onderwijs als
studenten.
(bron: http://www.studioglobo.be/nl/over-studio-globo)
Studio Globo heeft de uitdaging om via het
onderwijs met diversiteit aan de slag te gaan. Ze willen hierbij de kinderen
veel laten ervaren en vanuit het ervaringsgerichte vertrekken. Het doel is de
kinderen laten denken vanuit het WIJ-gevoel en niet vanuit het HIJ/ZIJ-gevoel.
Er zijn in Vlaanderen verschillende
vestigingen van Studio Globo.
Studio Globo heeft een groot aanbod. Ze bieden
op 3 verschillende vlakken materialen aan:
1.
Ervaringsgerichte werkvormen
-
inleefateliers (voorbeelden: achter de muur, landenateliers,
wonen op het dak,
)
-
workshops secundair onderwijs
-
voorwerpenkoffers
-
projecten
2.
Didactische leermaterialen
-
publicaties
-
wereldreis
-
fotosets
-
lesmateriaal
3.
Vormingen en nascholingen
Genuanceerde beeldvorming.
Tijdens de inleidende uiteenzetting stonden we
stil bij hoe onze kijk of mindset onze opstelling tegenover anderen beïnvloedt.
Het is
goed om ons hiervan bewust te zijn. Zeker als we het hebben over het waarnemen
van mensen. Observaties van verschillende individuen kunnen op die manier
leiden tot veralgemeningen. Ons brein zoekt immers naar patronen en beschouwt iedereen van dezelfde
groep als een onderdeel van dat patroon. Als zo een veralgemening plaatsvindt,
zadelen we individuen op met de (vermeende) eigenschappen van de groep waartoe
we hen rekenen.
Vanuit deze genuanceerde
beeldvorming werkt Studio Globo ook rond brede diversiteit en kansarmoede.
Positieve benadering
en ervaringsgerichte werkvormen
Er wordt altijd
vertrokken vanuit de leefwereld van kinderen. Zo start men bijvoorbeeld vanuit
het verhaal van een leeftijdsgenoot in Afrika. Hoe ziet de dag van dat kind
eruit?
Vanuit zon positieve
benadering kunnen kinderen zich makkelijk identificeren met de andere en
ontstaat er een verbondenheid. Gelijkenissen en verschillen zijn even
belangrijk.
De problemen zoals
(kans)armoede, honger etc. worden niet uit de weg gegaan maar zijn niet het
uitgangspunt van de ontmoeting met andere culturen.
Studio Globo biedt
verschillende materialen aan voor de lagere school, secundair onderwijs en
studenten.
- voorwerpkoffers
- inleefateliers
- fotosets
- workshops voor het
secundair onderwijs
Voorzienigheidsschool
We startten onze wandeltocht door Brussel en
kwamen aan op onze eerste bestemming, de voorzienigheidsschool.
Er zijn twee Nederlandstalige scholen in
Kuregem, namelijk de Kameleonschool en de voorzienigheidsschool. Op deze
scholen vinden we heel veel diversiteit. Deze scholen zoeken ook voortdurend
nieuwe leerkrachten om hun team te versterken. Ze hebben ook een warme oproep
gedaan om ons hiervoor in te zetten. Dus voor de mensen die graag in Brussel
les willen geven, allen daarheen!
Middagmaal
Cosmos
s middags zijn we gaan eten in Cosmos. Dit is
een dienstencentrum voor senioren te Anderlecht. Tijdens de week worden er
dagelijks warme maaltijdens aangeboden. Er worden ook activiteiten voorzien
voor en met en door senioren. Er worden ook nog enkele diensten aangeboden
zoals pedicure, goedkope kleding, boodschappenhulp, enz.
(bron: http://www.cosmosvzw.be/)
Waq
In het Waq kan je heel goedkoop gaan eten. Zij
koken met de voedseloverschotten die ze op de markt krijgen. Daarnaast doen ze
ook heel veel voor de mensen van Brussel. Ze organiseren heel veel workshops
voor de kinderen, volwassenen en ouderen. Iedereen is welkom.
Naast het sociaal restaurant hebben ze ook een
kleerkast voor babykleren en kinderkleren. Hier kunnen de mensen een zak
kopen voor 1 euro. Deze zak mogen ze dan vullen met zoveel kleren als ze nodig
hebben. De kleren komen van mensen die ze niet meer nodig hebben. Zij zijn dan
zo vriendelijk om ze aan de vereniging te geven zodat ze door iemand anders
gebruikt kunnen worden.





|