BELVUE
democracity

Groep A werd om 13:30 uur verwacht aan het BELvue museum. We werden
vriendelijk onthaald door Olivier, een sympathieke man die voordien ook in het
onderwijs stond. Hij informeerde ons kort over de educatieve dienst van het
Brusselse museum aan de hand van een PowerPointpresentatie. Sinds november 2003
is de educatieve dienst een feit in het BELvue-museum. Zij staan in
partnerschap met de Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap maar ook met het
Vlaams, Federaal en Europees parlement. De Vlaamse gemeenschap mag van geluk
spreken want het museum biedt voor hen een detachering van 2 leerkrachten aan
voor hun school.
Wil je met je klas naar BELvue dan kan je vanaf 15 mei je online
inschrijven. Let op: max. 2 animaties per school en 24 deelnemers per animatie.
De educatieve dienst van Belvue heeft een groot
aanbod.
·
Zo organiseren
zij daganimaties rond democratie, justitie en geschiedenis.
·
Op de website (http://www.belvue.be/nl/education) is pedagogisch
materiaal beschikbaar.
è
Als voorbereiding
op bezoek of als naverwerking. (driedeling)
è
Ook autonoom te
gebruiken in klasverband.
·
Pedagogisch
materiaal voor bezoek aan permanente en tijdelijke tentoonstellingen BELvue.
Hieronder een voorbeeld van een
animatie: (workshop over democratie en justitie)
Reporters zonder/met montage (3de graad van het
basisonderwijs en secundair onderwijs)
De groep wordt in 4 groepen verdeeld en
werken rond 4 aspecten van de werking van het federaal parlement. Elke groep
maakt dan kennis van het onderwerp via een dossier. Nadien wordt de kennis
vertaald naar een draaiboek. Dan filmen de 4 groepen in het parlement in
aanwezigheid van een parlementariër en tenslotte wordt de ruwe versie van de
film opgestuurd of gemonteerd.
Na het luisteren naar Olivier werden we in
drie groepen (of mochten we toen al van drie politieke partijen spreken?)
verdeeld. We kregen individueel een lijst met politieke themas waaruit iedereen
elk 10 themas selecteerde waarvan hij/zij vond waar de politiek zich mee moest
bezighouden. Het was een top 10 die niet eenvoudig was om op te stellen. Wat
vind ik écht belangrijk en in welke mate? Nadien bespraken we in groep onze
eigen top 10 en zochten we naar 5 gemeenschappelijke themas. Het werd al snel
duidelijk dat iedereen zijn/haar eigen mening had maar dit was een interessant
gegeven om samen als een politieke partij aan de slag te gaan. We schreven een
kort partijprogramma uit met 5 partijpunten waarin we duidelijk maakten wat wij
belangrijk vonden en wat wij wilden doen voor de mensen én hoe we dit zouden
aanpakken.
Spel : democracity
Democracity is een leuk rollenspel: in groepjes vormen de deelnemers een
politieke partij en stellen hun programma op. De kinderen leren al doende over
de werking van de politiek. Door te discussiëren met andere partijen en
argumenten aan te brengen, bouwen de deelnemers aan een stad. Zij moeten hun
prioriteiten verdedigen en rekening houden met de realiteit van de begroting.
Terwijl zij allemaal de beperkingen en de uitdagingen van de representatieve
democratie ervaren, leren zij meer over de werking van onze instellingen.
In elke politieke partij had men 5 verschillende mensen met hun eigen
rol:
-
De architect;
-
De voorzitter;
-
De secretaris;
-
Het commissielid;
-
De woordvoerder.

Er is ook een speldoos
Al het nodige (de werkbladen voor de leerlingen, de handleiding voor de
leerkracht) om zelf Democracity in de klas te spelen.
"Democracity" is een inleefspel.
De leerlingen vormen politieke partijen, zij verdedigen hun standpunten en
prioriteiten bij het bouwen van een democratische stad. De leerlingen ervaren
dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een
democratische samenleving en dat ieders stem telt. Het spel kan gespeeld worden
met minimum 12 en maximum 28 spelers.
Duur: tussen de 80 en 150 minuten.
Bij het maken van de doos werd er rekening
gehouden met eindtermen van het basisonderwijs en met de vakoverschrijdende eindtermen
van het secundair onderwijs.
De speeldoos kan ook gebruikt worden bij verenigingen van het middenveld
(vakbonden, VZW's, socio-culturele organisaties), jeugdhuizen en
jeugdbewegingen.
De doos wordt geleverd met een handleiding in de drie landstalen.
"Democracity" kan besteld worden aan 45.
Permanente tentoonstellingen zonder gids
(autonoom bezoek voor 2de, 3de graad LO en 1ste
graad SO)
Er zijn nieuwe thematisch en interactieve
tentoonstellingen over België die zowel de jonge als de oude bezoekers zal
verrassen.
De nieuwe parcours laat u kennismaken met
België en zijn geschiedenis aan de hand van zeven actuele maatschappelijke
themas: democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, taal en
Europa. U kunt die themas eerst verkennen vanuit een hedendaags oogpunt en
vervolgens komt u meer te weten over hun historische context.
De tentoonstelling is ontworpen om een
breed publiek, en vooral jongeren te bereiken. Het werkt met verschillende
media en biedt op die manier zowel de mogelijkheid om te kijken, te luisteren
als te voelen.
Een hedendaagse en interactieve aanpak om
zich te verdiepen in de geschiedenis van het land en onze huidige samenleving
beter te begrijpen.
Enkele nieuwe permanente tentoonstellingen
zijn.
-
Mimi & Momo
-
Ik ben de
minister!
-
Op stap met zeno
-
Koninklijke
missie
-
De ronde van
belvue
Deze tentoonstellingen kunnen jullie
raadplegen op de website en de folder.
Mening van Belvue
Het rollenspel Democracity is een leuk gegeven. De kinderen ervaren
hoe het er in de poltiek aan toe gaat. Ze richten zelf een partij op en
debateren over hun mening. Ze ervaren dat het niet altijd eenvoudig is om elke
partij tevreden te stellen en hun mening te argumenteren.



Rani, Yannick,
Elien en Laiza
|