Na vrijdag van mijn garagist te horen hebben gekregen dat ik voor +- 15.000 uah (hryvna -delen door 7 is ongeveer in ) kosten zou hebben om zo goed als een nieuwe motor te laten plaatsen, zal ik vandaag dan een beetje het vervoer bespreken.
De hoofdwegen in de stad zijn tamelijk tot goed berijdbaar als er niet zo een drukte was. Vorig jaar rond deze tijd heb ik op een avond voor een afstand van 3 km bijna 1Hr15min gereden. (Alhoewel: gereden?) De wegen zitten hier dan ook overvol. Wel rijden er een heel ander soort van auto's rond dan bij jullie in Belgie, 70% van de auto's hier zijn jeeps; Porche Cayenne, Lexussen, Mercedessen, Bmw's, Hummers, enz ..... . Dan is er het soort van de Lada's, Skoda's en nog van zulk typetjes waarvan men de merknaam zelfs niet kan lezen.
Eerst een woordje over het grotere type. 1. Zeker niet verdiend met te werken. (wat hier de bevolking duidelijk in 2 klasse onderscheidt). 2. Dit is het soort dat geen rood licht kent, maar altijd groen licht heeft. 3. Bijna allemaal met (alle) ruiten in het donker zwart. Achteruit parkeren kunnen ze dan ook niet, waarmee ik mij dan ook kostelijk amusseer als ik dat geklungel moet aankijken. 4. Een éénrichtingsweg is voor hun dan ook de richting waarin zij op dat moment aan het rijden zijn. 5. In een file staan vinden ze ook heel vervelend en maken er gewoon een rijvak bij door in de tegenovergestelde richting hun koers te vervolgen. 6. Laat de politie op het moment als ze zo een auto zien net de zon in de ogen hebben.
Nu de kleine onder ons (middelklasse bestaat er niet). 1. Mensen die 6 dagen op zeven werken aan 10 of 11uur per dag. (wel aan het zuiderse tempo) 2. Bijna geen enkele nieuwe te zien, integendeel, hier rijden wrakken rond waarvan men zegt: "Hoe bestaat het dat die nog rijden". Geloof het of niet maar ik heb er bewondering voor. Wij gaan onmiddellijk naar een garage, maar hier wordt met een touwtje of elastiekje alles bij elkaar gehouden. 10 keer per dag stilvallen, maar ja hoor, zij krijgen hem steeds terug aan het sputteren. 1auto geeft wel een CO2 uitstoot van ongeveer 100 auto's in Belgie. 3. Geen donker ruiten, maar een reserve wiel boven op het dak. 4. 90% procent van deze auto's rijden rond zonder verzekering.
Algemeen: De politie staat iedere 500meter kontroles uit te voeren en laten ze nu net deze arme sloebers telkens van de baan plukken, die dan ook altijd moeten betalen. Nooit inorde, geen (omgekochte)keuring geen verzekering omdat het allemaal veel te duur is. dan zegt de politie: ,,STRAAF", en tasten deze stakkers, voor hun toch, diep in de geldbuidel en halen 30uah boven. Zonder een bewijs van betalen natuurlijk. Ik ben 2 weken terug op vakantie geweest in Oekraine, heb er 4 dagen rondgereden met een huurwagen ( Oekrainse nummerplaat) en ben er 7 keer tegengehouden geweest. Als er auto's moeten weggesleept worden zullen het ook altijd auto's van deze behorende klasse zijn. Parking in deze stad bestaat er niet. Iedereen parkeert hier in het wilde weg. Op straat, op het voetpad, in het park, voor een inrit, enz enz enz.... . De auto's zijn hier wel ongeveer 10 à 15% duurder dan in Belgie. Wolga's, zoals wij die vroeger kenden rijden hier ook nog rond, die worden immers nog altijd gefrabiceerd hier. Prachtige stevige ijzeren karkassen waarop ik soms wel met een jaloers oog naar toe tuur. Dit zijn nog steeds echte "TANKS".
Dit was alles over het "privé vervoer". Ik heb er ook nog een fotootje van het pleintje van onze appartementsblok bijgevoegd zodat je een idee van "het parkeren" hebt.
Groetjes
Reacties op bericht (2)
03-11-2007
zomaar
wat hoor ik, is moya naar de hondenhemel,troost je maar hij heeft een goed leven gehad. Schrijf jij maar rustig verder, want ik lees graag je verhalen en nieuwsjes dat weet ge hé. Nog veel inspiratie en tot later. daaaaag.
ma
03-11-2007 om 23:22 geschreven door maria
17-10-2007
hey erwin
Goed geschreven Erwin, lekker met veel humor. Doe zo verder en ik zal het zeker lezen.