De stichting Media Makkers heeft zich sinds de oprichting in april 2004 ingezet voor het verbeteren van het bewustzijn over jongeren, media en commercie. De activiteiten in 2005 waren voornamelijk gericht op het verbeteren van het commerciële bewustzijn van jongeren. In 2005 werd tevens uitgebreid onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat jongeren tegenwoordig moeite hebben media-inhoud te onderscheiden van allerlei vormen van commercie. Daarnaast bleek uit het rapport 'Mediawijsheid, nieuw burgerschap' van de Raad voor Cultuur uit Juli 2005 dat er behoefte is aan een nieuwe vorm van media-educatie. Ook ouders blijken een speciaal mediavak op school noodzakelijk te achten om jongeren kennis en begrip over de werking en de rol van de media bij te brengen (bron: Marketresponse januari 2006). Genoeg redenen voor Stichting Media Makkers om in 2006 meer aandacht te besteden aan het verbeteren van de mediawijsheid van jongeren en jongeren tot 16 jaar. Daarbij blijft het herkennen en kritisch benaderen van commercie een belangrijk thema.
Lees zeer aandachtig http://www.cyberpesten.be/cyberpestenenschool.htm en geef dan in je digitaal portfoilio (rubirke BLOG 1) een antwoord op de vraag: "Wat doe jij preventief als leerkracht van de derde graad om cyberpesten in je klas en bij je leerlingen te voorkomen?"
Je schijft hierover maximum dertig regels tekst en je komt die verduidelijken tijdens de mondelinge proef op het einde van dit tweede semester.
18-03-2008 om 00:00
geschreven door admin
17-03-2008
Wikipedia4kids
Op www.wikikids.nl kan je een soort wikipedia vinden voor kinderen. Bekijken met een kritisch oog is de boodschap.
Op www.ictgids.be kan je een online bijkomende inofrmatie vinden die hoort bij de brochure Veilig Online. Deze brochure kan je gratis verkrijgen via de website van het departement onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (www.ond.vlaanderen.be ) - dienst publicaties
15-03-2008 om 00:00
geschreven door admin
13-03-2008
GIMP !
Gimp staat voor GNU Image Manipulation Program. Het is het gratis antwoord op dure grafische programma's als Adobe Photoshop en heeft sinds zijn introductie in 1995 een grote groep trouwe gebruikers aan zich weten te binden. In eerdere versies van The Gimp zagen we al features opduiken die we ook in Adobe Photoshop aantreffen, zoals lagen, kanalen en een overvloed aan andere tools.
Voor de vierde keer organiseert de voorgezette bacheloropleiding leraar zorgverbreding en remediërend leren (BAZO) van de KHMechelen een studiedag in Campus De Vest, Zandpoortvest 60 Mechelen. Deze Vlaamse Impulsdag, dit jaar op zaterdag 15 maart, krijgt ook ministeriële belangstelling.
Geen dissecties van dieren meer in het Vlaams onderwijs
In het secundair onderwijs hoeven dissecties van dieren niet langer. Er zijn voldoende alternatieven voorhanden. Vlaams minister Frank Vandenbroucke gaf de impuls tot een akkoord.
Het akkoord stelt dat geen enkel leerplan dissecties als aangewezen methode zal suggereren noch opleggen. De betrokken partijen, waaronder het Vlaams departement van onderwijs en dierenrechtenorganisaties, verwijzen voor deze beslissing naar wijzigende opvattingen binnen de samenleving over deze problematiek. Tevens zijn er voldoende alternatieven voorhanden waarvoor geen dieren moeten sterven, zoals softwarepakketten, videofilms en namaakdieren.
bron: nieuwsbrief Schoolwinkel.net
11-03-2008 om 18:00
geschreven door admin
06-03-2008
Data terughalen van je schijf of memostick ?
Twee gratis programma's kunnen je misschien helpen om je 'gewiste' bestanden terug te halen. PhotoRec is software om gewiste bestanden terug te halen. Het is ooit geschreven voor het terughalen van foto's, maar werkt ook bij andersoortige bestanden. Ideaal dus als je een bestand van je bijna defecte memostick wil terughalen.
Lees beide stellingen grondig en kritisch. Probeer in een korte tekst je eigen mening erover zo duidelijk mogelijk te formuleren.
1/ ICT in de klas: een meerwaarde? Wat denk je er zelf over? Misschien kan het hoofdstuk 'Computeren met peuters en kleuters' in de syllabus 'ICT in de kleuterschool' (blz 20 e.v) je al een eindje op weg helpen.
2/ Lees het volgende citaat: "leren lezen en schrijven is wereldwijd een logische eerste stap in het onderwijs. Zonder taal is communicatie onbestaande. Vandaag is die communicatie heel dikwijls audiovisueel, en dus niet uitsluitend literair.
De grammatica, de structuur, het schrijven, het inzicht in het creëren van de beeldtaal is essentieel om beeldtaal zo juist mogelijk te kunnen lezen of interpreteren. De manipulatie door de media en de moeilijkheden om het beeld dat ons over de samenleving wordt voorgeschoteld zo juist mogelijk te plaatsen, neemt elke dag toe. Wij creëren als filmmakers fictie en we manipuleren van de eerste tot de laatste seconde. We proberen de mensen te doen geloven dat ons verhaal klopt, we verdraaien of versterken de waarheid, verzinnen om het even wat."( Stijn Coninx) Kan je bij deze uitspraak 2 voorbeelden geven uit de film- en reclamewereld die deze stelling illustreren. Hoe zou je met je kleuters rond dit gegeven kunnen werken? Hoe zou je hen bewust laten worden van deze manipulatie, verdraaiing van de werkleijkheid en hen er weerbaar voor maken?
De lente komt dichterbij Daarom nu al de eerste suggestie. Naast werkbladen, knutselsuggesties en kralenplanken ook leuke ideeën om de klas in te richten.
Punthoofdpuntbe vernieuwt automatisch elk kwartier de hoofdpunten uit het nieuws in de Vlaamse pers.
Je kan selecteren op hoofdpunten, buitenland, binnenland, economie, politiek, sport, wetenschap, media en 'weird'. Ook kan je per hoofdpunt doorlinken naar verschillende kranten en tijdschriften (vb. De Morgen, De Standaard, DeTijd, Knack,...)
Punthoofdpuntbe is de 'geautomatiseerde journalist' van webspecialist Anthony Liekens (bekend van o.a. Last.fm en het Vlaams Woordenboek). Hij presenteert de top 10 van de nieuwsberichten van het moment.
In 2006 verscheen een boek over het zogenaamde vertellend leren. (Hans Jansen en Renée van der Linde, Vertellend leren. Digital Storytelling binnen levend leren, ISBN 90-77834-19-2). Een boek waarin je geleerd wordt hoe je een digitale vertelling (Digital Storytelling) kunt maken. Hiermee wordt een kort verhaal bedoeld dat wordt verteld in digitale beelden, voorzien van (ingesproken) teksten, muziek geluiden en effecten. Het verhaal wordt gemaakt met digitale video, audio en fotografie als een verhalend en verbeeldend hulpmiddel in leerprocessen.
Gebruikers van Hotmail en Windows Live Messenger hebben het gisteren een groot deel van de dag zonder hun webdiensten moeten stellen. Het was zo goed als onmogelijk om in te loggen, al was er weinig te merken voor wie de hele dag online bleef.
Waar moet je op letten als je kleine kinderen (0-4 jr) wilt laten internetten? Frederike Lems, pedagoge en media-deskundige, vertelt wat goed is en wat niet, aan de hand van twee praktijkvoorbeelden terug te vinden op de website van Ouders Online
Als je een lesje wereldoriëntatie ICT-verrijkend wil maken, kan misschien gebruik maken met materiaal (freeware) dat je kan terugvinden op wereldoriëntatie.net
Op 29 mei vindt er een peiling over de eindtermen Frans plaats in 111 Vlaamse scholen. Alle leerlingen van het zesde leerjaar maken een schriftelijke toets voor lezen, luisteren en schrijven. Daarnaast legt een beperkt aantal leerlingen een praktische proef 'spreken' af. In elke school is tijdens de peiling een externe toetsassistent aanwezig, die samen met de leraar de toetsen afneemt. Scholen, klassen en leerlingen nemen volledig anoniem deel. Begin 2009 worden de algemene resultaten bekendgemaakt. De deelnemende scholen krijgen dan een samenvatting van hun eigen resultaten. De overheid wil met de peilingen een betrouwbaar antwoord krijgen op de vraag in welke mate de leerlingen in het Vlaamse onderwijs de eindtermen beheersen.
Lees meer in de omzendbrief over de peiling van de eindtermen Frans http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=13963
22-02-2008 om 00:00
geschreven door admin
20-02-2008
Bewegingstussendoortjes
Schouder rock 'n roll, krabshake, tai movin, . Niet de nieuwste danshypes, maar wel veilige, leuke en korte oefeningen die tijdens of tussen de lessen de ideale break vormen. Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG), de Stichting Vlaamse Schoolsport (SVS) en Still Movin bundelden ze in het pakket 'Bewegingstussendoortjes in de klas'.
In principe moeten jongeren minstens een uur per dag matig intensief bewegen. Slechts één op de vier jongens en één op de zes meisjes doet dat. Jongeren zitten gemiddeld vier uur per dag aan het scherm gekluisterd (tv, computer, spelletjes )
lees meer op http://www.ond.vlaanderen.be/schooldirect/BL801/bewegingstussendoortjes.pdf
20-02-2008 om 13:41
geschreven door admin
Werkblaadjes maken voor je rekenles
Op de website http://themathworksheetsite.com kunnen leerkrachten basisonderwijs werkbladen voor wiskunde genereren. De vier hoofdbewerkingen in meerdere moeilijkheidsgraden, breuken, kloklezen,... je hebt keuze genoeg.
20-02-2008 om 00:00
geschreven door admin
Deze blog wordt bijgehouden ter ondersteuning van de opleiding bachelor leraar lager onderwijs aan de KHMechelen door Brenda De Bouw en Marc Gorremans - info over de studierichtingen aan de KHMechelen kan je lezen op www.khm.be