Nemen kinderen een goede start voor Frans in het basisonderwijs en hoe zit het met de kennis van wiskunde bij leerlingen in de B-stroom van het secundair onderwijs? Dat zijn vragen waarop het interdisciplinaire onderzoeksteam van de KULeuven een antwoord zocht tijdens de peilingtoetsen Frans en wiskunde eind vorig schooljaar. Minister van Onderwijs Vandenbroucke verhoogde sinds 2007 de peilingen van één naar twee per jaar, zodat de overheid én de scholen sneller een goed zicht krijgen op de kwaliteit van het onderwijs. Telkens leveren deze peilingen interessante gegevens op voor verbetertrajecten, zowel in de scholen als op het overkoepelende beleidsniveau. Met de peiling Frans sluiten we voorlopig een reeks taalpeilingen af nu moeten de beleidsconclusies uitgevoerd worden en verschuift de aandacht naar wiskunde in het basisonderwijs en in de eerste graad (waarvoor peilingen voorzien zijn bij het einde van dit schooljaar).
Lees het volledige bericht op http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2009/0324-peilingtoetsen.htm
24-03-2009 om 18:13
geschreven door admin 
|