Vandaag heb ik niet echt zo veel kunnen doen. Ik heb verder gewerkt aan de vlindervleugels van het nieuwe gedeelte, en ronde openingen toegevoegd voor ramen aan de zijkanten van de vleugels. Misschien binnenkort wanneer dit project bijna af is een paar renders maken in Cinema 4D en die op de blog posten, ten minste als het ok is voor Henk en als ik die texture problemen eruit krijg tijdens het converteren van SKP -> DAE -> C4D
Tijdens de voormiddag waren Henk en Liesbet er, maar Henk moest de hele dag weg en Liesbet bleef maar tot de middag. Dus ik was de rest van de dag alleen op de bureau.
Ik heb vandaag ook een beetje pech gehad: het was nogal warm op de bureau en ik was zowel een preview van het model aan het renderen in Sony Vegas Pro (film voorstelling van dit project) als in Sketchup bezig. Resultaat = 1 oververhitte laptop -> uitgevallen. Ik heb dan maar m'n laptop ondersteboven gelegd zodat de onderkant kon afkoelen.
Toen dat klaar was heb ik alles maar 1 voor 1 gedaan: eerst een filmpje gerendert, dan in Sketchup alles afgewerkt wat er moest worden afgemaakt en een paar jpg renders van de jeugdherberg gemaakt. Die heb ik dan op USB stick gezet en op de bureau achtergelaten zodat Henk ze kon bekijken wanneer hij terug komt.
Gisteren was ik al begonnen met de arcs op te vullen op de linkervleugel van de vlinder, die uitkijkt op de autostraten. Het eerste dat ik vandaag heb gedaan was om dat af te werken. Het koste me toch de hele voormiddag om al die lijntjes te trekken en die organische vorm te krijgen, plus ik probeerde om de arcs met elkaar te verbinden op de plaats waar de voorvleugel samenkwam met de achtervleugel.
In de namiddag heb ik het model een beetje zitten opkuisen: verscheidene groepen en components in aparte layers gezet, overbodige lijnen gemasked of verwijderd waar het niet anders kon, ...
Ook hebben Henk, Lieselot en Liesbet besproken wat ik het beste kon doen om het model af te werken: de texture van de cocon veranderen, de rups uitvergroten en de ramen aanpassen.
Nu dat ik de vlinder af heb en getextured heb is het tijd om die verdieping helemaal uit te werken.
Ik heb van Henk een aantal referentiefoto's gekregen waarop ik me kon baseren: het liefst van al moest ik er een organische vorm aan geven. Ik had al eerst een idee om een soort van glazen wand te maken die iets in de vleugel zit zodat er een soort van afdak boven en onder het glas aan de buitenkant komt en dan het glas zelf afplatten.
Maar voor de vleugel aan de kant van de autostraten was een glazen wand niet zo interessant en was het beter om er een organische vorm te maken. Het duurde wel even om zoiets te maken in Sketchup, maar uiteindelijk heb ik een goede manier voor gevonden: een kopie maken van het vleugeldak om als grondvlak te dienen, nog een kopie in het midden tussen het dak en de nieuwe grond, die middelste kopie vergroten en dan kon ik zo arcs tekenen die het middelste vlak als buigingspunt konden gebruiken.
Al wat ik dan nog moest doen waren de ruimtes tussen de arcs opvullen, maar daar vond ik niet zo gauw een oplossing voor. Dur ben ik begonnen met manueel de lijntjes te trekken en zo dan de faces op te vullen. Saai werk :( maar jammer genoeg is het lastig om rap een bol-vormig object te maken in Sketchup.
Vandaag heb ik van Henk te horen gekregen dat de mensen van de jeugdherberg er een extra verdieping wilden heb tussen de vlinder en het bestaande dak. Henk heeft me dan uitgelegd dat het dan beter is om het huidige dak een soort van glazen sokkel te zetten waar ik dan de vlinder op kan zetten. Een hele verdieping in glas dus.
Verder heb ik dan de vleugels van de vlinder getextured en vorm gegeven zoals op de zijsnede stond, de cocon een andere, donkere texture gegeven en de rups aangepast aan de nieuwe verdieping.
Vandaag ben ik terug van een weekje "vakantie" (alhoewel ik ziek gevallen was ).
Ik was eerst niet van plan om vakantie te nemen, gewoon doordoen tot Pasen. Maar omdat ik fietspech heb (platte band) dacht ik dat het misschien toch handiger was om toch die week vrijaf te nemen zodat ik ondertussen m'n fiets terug naar Borsbeek kon krijgen en laten maken. Maar jammer genoeg is dat ook mislukt.
Eender hoe, terug aan het werk en verder gewerkt aan het project waar dat ik mee bezig was: de jeugdherberg. Ik heb me vandaag vooral bezig gehouden met het modelleren van de vleugels van de vlinder die op het dak moest komen. Het was wel wat lastig omdat ik niet echt handig ben in het maken van "organische" wezens (mensen/dieren), maar ik heb via Google een aantal afbeeldingen van vlinders gevonden en me daarop gebaseerd. Ook heeft Henk me af en toe een beetje bijgestuurd totdat de vorm van de vleugels in order was.
Aan het interieur hoefde ik vandaag niet meer verder te werken: meneer Van Aelst had me uitgelegd dat het misschien interessanter is om vooral te focusen op de vernieuwingen die moeten toegevoegd worden.
Ik had al een beetje van het interieur af: het gedeelte achter de "doorzichtige" vensters en deuren, dus dat kwam dan eigenlijk goed uit. :p
Ik heb dan een aantal nieuwe plannen en referentiefoto's gekregen van meneer Van Aelst, en van Lieselot heb ik de afmetingen van de vernieuwingen gekregen. Bovenop de daken van de bestaande jeugdherberg moet er een nieuwe verdieping komen in de vorm van een Rups, Cocon en Vlinder.
Het gaat de eerste keer zijn dat ik een organische vorm modeleer in een 3D pakket. Ik ben eigenlijk niet zo goed in het modelleren van mensen en dieren. Maar dit zal dan toch een deftige start zijn om er iets behendiger in te worden.
Vandaag heb ik verder gewerkt in Unity en heb ik een Livestream/Video recording pakket gedownload genaamd Open Broadcaster Software. Ik moest er blijkbaar geen .exe bestand (Virtuele Walkthrough) van maken maar een video rondleiding. Het was wel een beetje wennen aan het nieuwe pakket: ik gebruikte vroeger Fraps als ik iets wilde recorden, maar Fraps werkte slecht met bepaalde programma's enzo die ik op mijn laptop had staan. OBS werkt een pak beter en werkt ook uitstekend samen met Unity. En het is gratis ook nog :p
Nadat ik een preview filmpje heb gemaakt van ongeveer 12MB (MP4) mocht ik beginnen aan het interieur van de herberg. Ik had het me wel wat makkelijker gemaakt met die ramen (zie vorige posts) maar het was nog altijd een hele klus. Ik moest me vooral focusen op de plannen en de foto's die ik heb gekregen om de breedte van de muren en hun positie te berekenen.
Voila, de gevels van de jeugdherberg heb ik vandaag afgewerkt. De voorkant was wel wat lastig omdat ik de mesh zo gesculpt had dat de push/pull tool niet meer werkte, dus heb ik faces zitten verwijderen en opnieuw manueel moeten toevoegen. Er is wel nog een probleem met de deur aan de voorkant: die staat niet juist t.o.v. de kolommen onder het afdak.
Eender hoe, met de buitenkant af is het tijd om aan de binnenkant te werken. Ik hoop alleen dat al die voorzorgsmaatregelen die ik heb genomen met het sculpten van de buitenkant dat ik de binnenkant dan ook makkelijk kan modellen. Ik ga ook stukken van het model in andere layers moeten plaatsen (zoals "Dak", "1ste verdiep", enz...)
Maar dat is nog niet voor nu. Meneer Van Aelst heeft me gevraagd of ik het model in een soort van 3D Walkthrough kan zetten via Unity. (Dit is eigenlijk zoiets dat ik wil doen voor mijn eindwerk, een goeie oefening dus :p ) Het exporteren van het model verliep niet zo gemakkelijk: de textures ontbraken aan het model in Unity, hetzelfde probleem dat ik de vorige keer tijdens Projecten VP ook al had.
Gelukkig kan ik in de Free Version van Sketchup het model exporteren als een .dae bestand dat ik in Cinema 4D kan openen, en via Cinema 4D kan ik het nog eens exporteren als een .fbx bestand. Al wat ik dan nog moet doen zijn de texture afbeeldingen in een nieuwe map in de Unity project folder steken en ik kan het model foutloos in Unity importeren.
Het enige dat ik nog wel heb opgemerkt was dat in Cinema 4D er een pak fouten in de textures van het model zaten. Daar zal ik dan ook nog iets op moeten vinden.
Ik had gehoopt dat ik de gevels vandaag had kunnen afwerken, maar jammer genoeg heb ik teveel zitten prutsen met de zijgevel van de jeugdherberg.
Ik heb meestal het probleem dat als ik de voorkant van een object of mesh sculpt, dat er ongewenste bewegingen gebeuren aan de achterkant ervan. Ten minste, ik heb dat probleem in Sketchup. Ik heb een beetje moeten zoeken naar een manier om sommige delen van de muren te bewegen zonder dat Sketchup er moeilijk over deed of dat er van die ongewenste bewegingen gebeurden aan het gesculpte gedeelte van de mesh.
Uiteindelijk heb ik het model in orde gekregen en vanaf dan was het vooral bandwerk: gaten maken in de zijmuur voor de ramen, de vensterkaders bouwen en dan het glas toevoegen.
Nu moet ik alleen nog de voorkant doen (het gedeelte dat ik eerst heb willen doen, maar teveel sculpten vroeg) en dan zijn de gevels van de herberg af. Misschien moet ik ook nog de binnenmuren toevoegen, maar normaal gezien zou dat geen probleem moeten zijn aangezien ik de binnenkant van het model een beetje opgekuist heb en ervoor gezorgd heb dat de ramen makkelijk naar binnen getrokken kunnen worden.
Dit weekend ga ik ook nog zien naar een paar "advanced" tutorials van Sketchup, zodat ik wat geavanceerdere vormen maken maken. Dat zal van pas komen als ik de vlinder en zo moet toevoegen aan het model.
Vandaag terug verder gewerkt aan de jeugdherberg, deze keer aan de achterkant ervan. Tegelijkertijd heb ik ook de 4de kant van de binnenkoer afgewerkt en die ramen opgeslagen als component, want die kwamen wel opnieuw voor op een van de achtergevels.
Sommige van de foto's die ik heb gekregen waren wel iets wazig, maar gelukkig helder genoeg om een toch wat duidelijk beeld te geven voor dit 3D model. Ik heb wel 1 foutje gemaakt met een stel ramen op de achterkant: de foto was iets wazig en ik dacht dat het hout was, maar de ramen liepen blijkbaar door
Ook heb ik nog een aantal delen van de daken gemodelleerd, maar ik denk dat ik die effen ga laten totdat de gevels af zijn. Dan kan ik de daken in 1 keer afwerken.
Deze morgen ben ik begonnen met de laatste hand te leggen aan het 1ste bijgebouw: er waren nog een paar kleine foutjes die ik eruit moest werken zoals een bepaalde vorm die ik aan de achterkant moest uitsnijden. Sketchup had ervoor gezorgd dat de achterkant uit 2 verschillende faces bestond dus een vorm eruit snijden ging iets lastiger. De drape tool werkte al niet (Sketchup crashte de hele tijd wanneer ik wilde drapen) dus heb ik de vorm gewoon gemaakt en via de push/pull tool tot op het oppervlak uitgerokken en de randen manueel afgetekend. Het resultaat viel enorm goed mee.
Verder heb ik vandaag aan het 2de bijgebouw en aan de binnenkoer gewerkt. Aan het 2de bijgebouw was niet zo veel werk, een paar ramen en een nieuwe texture gemaakt. Aan de binnenkoer was iets meer werk aan, maar omdat ik de 2 bijgebouwen al af heb heb ik ook ineens 2 van de 4 wanden ook al gemodelleerd. De 3rd heb ik vandaag ook al afgekregen, de 4de ben ik al aan begonnen.
Meneer Fransen was vorige week donderdag hier geweest voor een bezoekje en om naar de beoordeling van meneer Van Aelst te luisteren...
...en het was eigenlijk zoals ik verwacht had.
Het belangrijkste punt van deze beoordeling was dat ik nogal een stille ben, ik ben nogal verlegen en onzeker over mezelf. Dit is hetzelfde probleem wat ik op al mijn vorige jobs en stages heb gehad en ik probeer hier echt aan te werken, maar aangezien ik hier al een lange tijd mee sukkel begin ik echt te twijfelen of ik hier echt iets aan kan doen.
De andere beoordelingen waren best goed: ik probeer altijd stipt te zijn op mijn werk en ik wil mijn werk ook altijd goed doen.
Ik heb veel bijgeleerd over Sketchup en ik heb nog een aantal tutorials gevonden die ik dit weekend ga volgen om mijn werk hier makkelijker en beter te maken, dus de motivatie zit er nog in :p En ik ga ook mijn best blijven doen voor deze stage, want alles wat ik hier bijleer (en wat ik heb geleerd op mijn vorige stages/jobs) gaat van pas komen als ik afstudeer en een job vind.
Over mijn eindwerk...
Ik was er al aan begonnen: concepten gemaakt, software verzamelt en ik was ook begonnen met modelleren, maar nu ben ik van plan om terug van voor af aan te beginnen.
Ik wilde een soort van Fantasy landscape en city te maken en die in Unity overbrengen voor een soort van walkthrough/museum visit. Het project heette Silverscape.
Maar nu denk ik dat als ik een soort van museum visit wil maken, het beter is om er slechts 1 gebouw van te maken: een hoge toren met verschillende verdiepingen. De landscape bewaar ik (speler begint buiten) en ik voeg er wel een toegangspoort, oprit en bijgebouwen toe, maar het belangrijkste blijft de toren.
Ook de naam van het project wil ik veranderen: van Silverscape naar Starscape. De top van de toren bereikt de sterrenhemel.
Anyways, kort samengevat, ik ga mijn best blijven doen voor de stage en herbeginnen met mijn eindwerk. En ik hoop dat alles goed gaat komen.
Vandaag heb ik verder gewerkt aan het detaileren van een van de bijgebouwen van de jeugdherberg. Ik ben wel met het lastigste gedeelte begonnen (schuin dak, verandas, gebogen muren, enz...) maar ik heb het vandaag toch zo goed als zeker af. Het bijgebouw dan toch
Voor de ramen heb ik een beetje een systeem ontwikkeld: eerst de grenzen aftekenen, dan de Push/Pull tool gebruiken om dat afgebakend gedeelte 15 cm naar achter te duwen, de vensterkaders aftekenen en texturen, dan die met de Push/Pull tool naar voren duwen (ongeveer 3cm) en dan in het middelpunt van het naar voren geduwde gedeelte een rechthoek tekenen: het raam.
Het zou handiger zijn om van de ramen een component of zo te maken (misschien dit weekend eens zien hoe dat ik dat het beste oplos) maar het probleem met dit model is dat de ramen bijna overal toch verschillend zijn. Dus ik denk niet dat ik veel tijd ga winnen als ik met componenten ga werken.
De ruwe schets van de jeugdherberg is af: de muren zijn volledig recht getrokken en het dak heb ik ook al toegevoegd. Ik heb wel wat problemen gehad met de binnenkoer aangezien er niet echt foto's waren van de noordkant, maar op de PDF plannen stond er genoeg informatie om die kant te sketchen.
Nu ben ik bezig om die schets verder uit te werken. Ik ben aan een bijgebouw begonnen: een aantal ramen toegevoegd, een balkon en het dak wat gedetailleerder te maken. Verder heb ik ook verscheidene textures toegepast die op die van het echte gebouw leken.
Via de plannen die ik heb gekregen ben ik begonnen met in Sketchup de grenzen af te bakenen: de buitenmuren. Ik ben er met goede moed aan begonnen maar tegen de middag aan begon ik er echt tegen te zien.
De jeugdherberg had aan 1 kant een muur met verscheidene hoeken, een soort zaagtand patroon. Dus ik was begonnen aan de ingang van de herberg en langs 1 kant de grenzen afgebakend tot aan die muur, en daarna langs de andere kant. Maar hoezeer ik de lengtes volgde en de hoeken die de plannen mij gaven, het kwam gewoon niet uit: die ene muur was ofwel te lang ofwel sloot hij niet aan.
Uiteindelijk heb ik gewoon een beetje gefoefeld om die muur te doen passen.
Ik ben vandaag ook al begonnen met de muren zelf recht te trekken: die hoogtes heb ik ook via het plan gekregen. Ik ben nog niet zo goed in het lezen van architect plannen, maar ik heb wel veel hulp gekregen van Lieselot en ik denk dat ik die plannen nu wel begrijp.
Deze voormiddag heb ik de laatste hand gelegd aan het Batis Toit project. Er waren een paar dingen die ik er nog uit moest werken en ik heb van zowel meneer Van Aelst als van Lieselot een paar suggesties gekregen om het model af te werken. Ook moest ik een van de perspectieven die ik gisteren had gemaakt vervangen door een nieuwe, omdat het beter was dat er ook een stuk van de parking te zien was.
Met dat achter de rug is het tijd om aan een nieuw project te starten: een jeugdherberg in de Eric Sasselaan in Antwerpen (niet zover van KdG campus Hoboken ;) ). Ik heb de herberg opgezocht via Google Maps en de plannen gekregen om de bestaande situatie in 3D na te bootsen.
Het eerste dat ik ga doen is om de grenzen, de buitenmuren, af te bakenen in Sketchup zodat ik aan de hand van de foto's de buitenmuren op de juiste plaats kan zetten en modelleren.
De deadline voor het project waar dat ik aan bezig was was vandaag. Dus ik heb in dubbel tempo gewerkt om de laatste hand aan te leggen aan dit model: de afval berging, een extra gehandicapten plaats, het drapen van het pad voor de huizen en de heggen die de tuinen van de huizen moesten afbakenen.
Er zaten nog een paar kleinigheden in die ik graag eruit zou gewerkt hebben, maar het was volgens meneer Van Aelst niet zo zeer nodig. Ik heb een aantal renders gemaakt van het geheel vanuit een aantal gevraagde perspectieven en die afgegeven zodanig dat we een bouwaanvraag konden indienen.
Aan het model zelf mocht ik nog verder werken zodat het op de website gezet kon worden, maar voor de klant was het al in orde.
Vandaag heb ik bijna de hele dag alleen gezeten op kantoor: meneer Van Aelst moest naar een werf en Lieselot was ziek geweest en zou pas in de namiddag kunnen komen. Ik was ook bijna te laat aangekomen: ik had de eerste tram gemist en de 2de tram deed er dubbel zo lang over om naar Berchem Station te rijden. Gelukkig had de trein naar Berlaar 20 min vertraging opgelopen zodat ik niet een uur heb moeten wachten op de volgende, kwestie van de schade wat te beperken.
Ik kwam juist op tijd aan, vlak voordat meneer Van Aelst ging vertrekken. Hij had al een briefje achtergelaten voor mij waarop stond dat ik de parking dan toch volgens plan moest afwerken.
En zo heb ik dan totdat Lieselot aankwam gewerkt aan de parking en die ook afgemaakt, samen met de landscape erom heen. Ik ben ook al aan de fietsenstalling begonnen en toen meneer Van Aelst terug kwam heb ik extra uitleg gekregen over hoe dat ik die moest afmaken. De stalling zelf is al bijna af, ik moet alleen nog de extra gehandicaptenplaats en de afval berging toevoegen.
Ik heb verder zitten werken aan het klooster, maar meneer Van Aelst heeft telefoon gekregen en we hebben zo te horen gekregen dat het niet meer nodig was. Ik was al bezig met de ramen en extra details aan het toevoegen aan de voorgevel, maar dat heb ik nu laten vallen om op de meer belangrijkere dingen te werken.
Daarmee heb ik dan, samen met meneer Van Aelst, een lijst opgesteld van de zaken die nog moesten gebeuren aan het model, zoals bv de fietsenstalling en afvalberging toevoegen, de parking verder uitwerken, toegangspoorten in de straatmuur uitsnijden,...
Ik ben er met goede moed aan begonnen en ik hoop dit zo snel mogelijk af te krijgen.