Vandaag heb ik de achterkant van het voorste gebouw, de kant aan de binnenkoer, gemodelleerd. De glazen wanden, waar ik de vorige keer verscheidene dagen voor nodig had, heb ik nu op een paar uur afgewerkt. En Sketchup zelf heeft me nu niet zitten tegen te werken zoals de vorige keer, toen Sketchup weigerde om de faces (de glaswanden) te maken.
Jammer genoeg heb ik tegen het einde een fout gemaakt: op een van de muren van de binnenkoer zijn er 2 identieke ramen, 1 voor de gelijkvloers en 1 voor de 1ste verdieping. Die moeten normaal gezien op dezelfde breedte moeten liggen, maar dat was bij mij niet zo. Het onderste raam staat iets dichter tegen de hoek. Volgende week beter in orde maken.
Textures op heel het net, maar geen zonder watermerk
Met de muren overal recht getrokken is het tijd om de bestaande situatie opnieuw te modelleren. Opnieuw ben ik begonnen met het voorste gebouw, waar ik de ramen, zitbank en het dak heb uitgewerkt.
In tegenstelling tot de vorige keer heb ik nu ook de regenpijpen en de dakgoot erbij gemodelleerd. En nu dat Sketchup en ik een beetje beter met elkaar overeen komen was het toevoegen van faces en oppervlaktes een pak makkelijker. Iets wat me de vorige keer een aantal dagen kostte, kostte me nu slechts een aantal uren.
Het probleem dat ik vandaag wel had waren de textures. Die ben ik nu ook kwijt en ik heb geen idee meer waar ik die de vorige keer vanaf heb gehaald. Dan maar via Google gezocht maar elke keer als ik de juiste texture vond had die een watermerk. Grrr >:(
Vandaag mocht ik terug aan Vlinderwijs beginnen... yay? :p Anyway, ik kan beter rap terug in actie schieten, want het ik eigenlijk mijn schuld dat die bestanden die ik had nu weg zijn. Had ik maar een backup gemaakt. Nu wil ik zo rap mogelijk die verloren tijd terug inhalen.
Ik had wel een beetje een gevoel van deja vu: die lange zijgevel kwam weeral niet uit zoals de vorige keer, en net zoals de vorige keer heb ik alles opnieuw nagemeten en de hoeken opnieuw berekent.
Maar dit keer ga ik niet zozeer op de details letten (ook al probeer ik alles zo gedetaileerd mogelijk te maken in 3D) en ga ik geen rekening meer houden met de dikte van de muren. Dit keer ga ik voor gewoon platte faces als muren van Vlinderwijs: dit maakt dat ik sneller kan werken en beter ook. Toen de contouren af waren heb ik de push/pull tool gewoon gebruikt om het hele gebouw recht te trekken. Op 1 dag heb ik nu dus de contouren en de muren al af. Morgen aan de details werken dus en de verschillen gebouwen uitwerken.
Was ik toch niet vergeten de vloerbalken ook omhoog te trekken...
Dat is iets dat me toch een pak tijd gekost heeft aangezien Sketchup connecterende lijnen als een geheel beschouwt, en er dus voor zorgt dat als je zoiets wilt verplaats, je de faces waar die lijnen mee verbonden zijn ook uitrekt en verplaats, of als je cut/paste wilt doen er gaten achterblijven in de faces... Sketchup haat me precies.
Maar ja, er waren nog een paar dingen aan het model die nog aangepast worden, dus het was vandaag vooral voormiddag vloerbalken verplaatsen, en namiddag de andere aanpassingen.
(en ja, de foto's van gisteren zijn hierbij ook aangepast, die tonen nu het laatste model)