Inhoud blog
  • Mijn laatste dag :(
  • Voor, achter en zijkanten. Wat ontbreekt? De binnenkant
  • Brug
  • ... en de rups kruipt
  • De cocon staat stil...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Stage Virtual Production KdG
    Kristof Christoffels
    10-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lijst
    Ik heb verder zitten werken aan het klooster, maar meneer Van Aelst heeft telefoon gekregen en we hebben zo te horen gekregen dat het niet meer nodig was. Ik was al bezig met de ramen en extra details aan het toevoegen aan de voorgevel, maar dat heb ik nu laten vallen om op de meer belangrijkere dingen te werken.

    Daarmee heb ik dan, samen met meneer Van Aelst, een lijst opgesteld van de zaken die nog moesten gebeuren aan het model, zoals bv de fietsenstalling en afvalberging toevoegen, de parking verder uitwerken, toegangspoorten in de straatmuur uitsnijden,...

    Ik ben er met goede moed aan begonnen en ik hoop dit zo snel mogelijk af te krijgen. 

    10-02-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klooster
    Vandaag heb ik een betere manier om te sculpten gevonden. Voorheen had ik vooral last van ongewenste lijnen die verschenen zodra ik een edge manueel wilde verplaatsen en die extra lijnen zorgden ervoor dat andere delen van het oppervlak in andere richtingen bewoog zodat ik niet de vorm kon krijgen die ik wilde.

    Nu heb ik ontdekt dat als ik de Hidden Geometry activeer en die lijnen (of driehoek oppervlakken) eerst ook nog roteer, het oppervlak effen blijft en dat niet alle punten op de mesh extra lijnen bijvoegt op het oppervlak. Dus feitelijk kan ik nu een mesh sculpten en het grotendeels houden zoals ik het wil.

    Ook heb ik, via een plugin, toegang tot de Flatten tool. Dus kan ik ervoor zorgen dat ongewenste heuvels enzo niet meer voorkomen in de mesh.

    De parking is bijna klaar, maar meneer Van Aelst heeft gevraagd of ik aan de andere kant van de sketch een maquette van het klooster kan toevoegen, voor een vollediger overzicht van het project. Ik heb een aantal afmetingen gekregen van de muur tussen het klooster en de geplande gebouwen, samen met een aantal foto's (ook van Google Maps). Ik heb een ruwe sketch gemaakt ervan op basis van de afbeelding, al vind ik zelf dat het nogal breed uitgevallen is. Misschien kan ik dat later nog aanpassen?

    07-02-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sculpten
    Vandaag 2 nieuwe tools bijgeleerd: de Drape en de Stamp tool. Ik moest de parking in de landscape weten te krijgen maar het probleem was dat als ik de Stamp tool gebruikte, Sketchup alleen de parking zelf en niet de trap of het weggetje in de landscape zou drukken. Het zelfde met de Drape tool: die nam alleen de trap en de weg maar niet de parking.

    Uiteindelijk heb ik de parking en de weg/trap gesplitst en alle 2 de tools gebruikt om het resultaat te krijgen dat verlangd was. 

    Verder heb ik niet veel kunnen doen. Ik heb de landscape rondom de parking manueel zitten sculpten, een proces dat langer duurde dan dat ik verwacht had. Sketchup zelf was ook best irritant op dat vlak: elke keer als ik een face naar boven op de Blue Axis wilde bewegen voegde Sketchup een aantal hulplijnen toe aan de mesh. En door het grote aantal lijn verloor ik meer en meer de controle over het sculpten van de mesh omdat elke keer als ik dan een lijn wilde bewegen, een ander deel van de mesh ook bewoog in een manier die ik niet wilde.

    Hopelijk kan ik morgen beter overweg met het sculpten.

    06-02-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parking + Ecoforum
    Het eerste dat ik gedaan heb vandaag is verder gewerkt aan de parking. Ik heb de hellingen nog eens afgemeten, de hoogtes vergeleken met die van de architectuur plannen en waar nodig aangepast.

    Tegelijkertijd heb ik de berm van de parking toegevoegd en de landscape achter de huizen verbetert. Door het sculpten vooraan de huizen leek het vanachter "zoals een krater" zoals meneer Van Aelst het tegen mij zei. Ik heb van de Architect Tools plugin voor Sketchup de Flatten-tool gebruikt en die platte stukken geroteerd om zo die ruwe verhogingen en randen platter te krijgen.

    Tijdens het maken van de trap van de parking, die nogal laag lag omdat elke trede slechts 5 cm was, heb ik ontdekt dat ik op een verkeerde paslaag aan het meten was. In het oorspronkelijke bestand van de vorige stagiair was er al een "Pas 0"-laag waarmee ik werkte, maar die lag veel te hoog. Dus ik heb een nieuwe paslaag op de Origin (0,0,0) aangemaakt en nu ligt de parking zoals hij moet. Jammer genoeg staat alles (de huizen enzo) 3,5 cm te hoog en ik krijg dat niet allemaal naar in 1 keer naar beneden. Dus denk ik dat het beter is om bij alles 3,5 cm toe te voegen voorlopig en later dan als ik beter overweg kan met Sketchup dan naar beneden te trekken.

    Tegen het einde van mijn werkuren heb ik ook nog een beetje gewerkt aan de Ecoforum website. Er stonden blijkbaar een aantal Javascript bestanden op die van de provider als malware waren geflagt en verwijdert moesten worden. 

    05-02-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pythagoras? In het echte leven?
    Vandaag een pak bijgeleerd over Sketchup.

    Ik was gisteren al begonnen aan de parking van de Batis tôit, door de vorm van de parking al klaar te zetten en gegevens te verzamelen om die vandaag dan te modellen. Ik heb afmetingen genomen om de parking op de juiste plaats te zetten.

    Daarna moest ik de hellingen berekenen om daarmee dan een hoek te krijgen waarin ik die parking moest roteren om zo de helling te bekomen. Hiervoor heb ik de stelling van Pythagoras gebruikt (iets waarvan ik dacht dat ik het nooit in het echte leven zou gebruiken ;) ). Ik had de overstaande zijde al (de helling/lengte van de parking) en het hellingspercentage. Uit dat percentage heb ik de overstaande zijde (de verhoging aan het einde van de helling) berekent en met die 2 lengtes heb ik de aanliggende zijde berekent. Op die manier heb ik de hoeken berekent en de parking geroteerd om een helling van 2% in de lengte en 1% in de breedte te creëren.

    Daarnaast heb ik geleerd hoe ik textures kan kopiëren van 1 face op een andere door de Alt-toets te gebruiken met de Paint-tool. Ook heb ik voor de eerste keer arcs gebruikt, wat wel best lastig is aangezien er weinig controle is over die arcs, en hoe dat ik die arcs kan opvullen door edge points te gebruiken samen met de Explode-tool. Nu kan ik met gemak bochten en wegen modellen in Sketchup.

    De parking heb ik vandaag weten af te krijgen, nu ga ik een paar tutorials thuis volgen om overweg te kunnen met de Stamp-tool zodat ik die parking op de landscape kan zetten.

    04-02-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naast het modelleren
    Ik heb een beetje pech gehad met het 3D modelling vandaag: de steunpillaren en de fundering heb ik opnieuw moeten maken. Blijkbaar moesten die over de hele lengte van het huis lopen i.p.v. een deel pillaren verspreid onder het huis. Zo erg was dat niet aangezien ik gewoon de componenten gekopieerd en uitgerokken heb met de push/pull tool.

    Maar de landscape heb ik helemaal opnieuw moeten doen. Er moest blijkbaar een ruimte van 30cm voorzien zijn onder de vloer van de huizen (foutje van de vorige stagiair) dus heb ik de fundering opnieuw moeten laten zakken en ik moest dan uiteraard ook nog de grond met een extra 30 cm naar beneden trekken.

    Jammer genoeg had ik de landscape al zo gesculpt dat ik het niet meer in orde kreeg. Dus ben ik van voor af aan opnieuw moeten beginnen. Maar deze keer kreeg ik de landscape op een uur of 2 al af, waarschijnlijk omdat ik nu al iets beter overweg kan met Sketchup.

    Ik heb naast het modelleren ook nog meneer Van Aelst geholpen een extra station in 1 van de computers in te bouwen, en ik moest ook nog even kijken naar zijn mail client. Blijkbaar was er een account die geen mails meer kon verzenden. Het was al sinds het middelbaar dat ik nog een computer opengedaan had en iets ingebouwd, en ik kon ook niet zo goed overweg met Windows Live Mail. Maar uiteindelijk is alles in orde geraakt.

    03-02-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Funderingen

    Vandaag was niet echt een speciale dag zoals gisteren.

    Ik heb gewoon verder gewerkt aan de landscape, die ik vandaag (met nog een paar kleine foutjes erin) afkreeg. Door de sandbox die ik gebruikte te sculpten heb ik aan de muur tegen de straat een soort van verhoging gecreert zoals meneer Van Aelst het wou. Verder heb ik extra detail toegevoegt aan het terein, hier en daar de smoove tool gebruikt en de edges van de sandbox softer gemaakt zodat het terein er natuurlijker uitzag.

    Het laatste wat ik eraan deed was het terein texturen: een grond material toegepast op de plaatsen onder de huizen en een “artificial grass” texture op de rest van het terein.

    Er zaten nog een paar kleine foutjes erin, zoals een paar lijnen die ik moest masken en van die moeilijk op te merken gaten in het terein die erin zijn gekomen door het sculpten ervan. Die heb ik ook eruit moeten halen, en ik denk dat ik de meeste al heb. Misschien morgen nog eens checken voor de zekerheid.

    Nu het terrein af is ben ik begonnen met de funderingen en de steunpillaren onder de huizen. Daarvan heb ik componenten gemaakt voor zowel de funderingsblokken als voor de steunblokken en die heb ik in een groep samengevoegt. Maar om die te kopieren en te verspreiden over het terrein was iets lastiger. De manier om arrays en copies te maken in Sketchup 3D is nogal verwarrend.

      

    30-01-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werfbezoek

    Vandaag was meneer Van Aelst wel aanwezig en de dag begon ook heel interessant: we gingen kijken naar een werf van iemand genaamd Jeroen Cools.

    Het huis zelf zag er tof uit: het was helemaal van hout gemaakt, met stro als isolatie. Het huis stond ook op een aantal betonnen steunen bovenop een soort van kuip zodat de lucht eronder door kon voor verluchting.

    We waren er ongeveer anderhalf uur terwijl meneer Van Aelst samen met de werfleider de werken aan het bespreken waren en wat er nog allemaal aan moest gebeuren.

    Terug op het bureau bekeek ik de plannen van de Bâtis toit opnieuw en zag ik dat deze dezelfde “kuipen” hadden als het huis dat we juist bekeken hadden. Dus op basis daarvan heb ik in het 3D model ongeveer dezelfde kuipen onder de huizen gezet en de landscape erop aangepast.

    Ik heb vandaag ook nog een beetje zitten overwerken omdat m’n transport te laat was (ik heb zelf nog geen eigen auto), dus heb ik de landscape grotendeels af kunnen krijgen. Dan hoef ik morgen het alleen nog maar te texturen en de kleine foutjes in de details eruit krijgen.

     

    29-01-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste dag

    Voila, m’n eerste dag op de stage. Meneer Van Aelst was er jammer genoeg niet, maar er was wel iemand anders die me heeft kunnen begeleiden en die me ook geholpen heeft en voldoende uitleg gegeven heeft om aan de slag te kunnen.

    Toch heb ik niet zo veel kunnen doen vandaag: ik werd voorgesteld aan een bâtis toit project waar ik een soort van landscape onder de huizen moest ontwerpen. Hiervoor kreeg ik een aantal architectuur plannen waarop ik mij kon baseren en ik heb een nieuw programma gedownload dat ik hiervoor moest gebruiken: Sketchup 3D.

    Dus heb ik eigenlijk het meerendeel van mijn uren vandaag gespendeerd om dit nieuwe programma in te leren, aangezien ik Cinema 4D gewoon was voor 3D modelling, en ik heb Sketchup ook nog moeten uitbreiden met plugins zodat ik het makkelijker kan gebruiken voor dit soort werk.

    ’s Avonds tegen het einde kwam meneer Van Aelst terug en heb ik extra uitleg i.v.m. de plannen voor het modelleren, en hulp van hem gekregen voor dit project zoals extra software (Vectorworks 11) en een handleiding voor Sketchup. Dus nu kan ik volop aan de slag en ga ik proberen m’n best te doen voor deze stage.

    28-01-2014 om 00:00 geschreven door Kristof  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs