Vandaag heb ik een betere manier om te sculpten gevonden. Voorheen had ik vooral last van ongewenste lijnen die verschenen zodra ik een edge manueel wilde verplaatsen en die extra lijnen zorgden ervoor dat andere delen van het oppervlak in andere richtingen bewoog zodat ik niet de vorm kon krijgen die ik wilde.
Nu heb ik ontdekt dat als ik de Hidden Geometry activeer en die lijnen (of driehoek oppervlakken) eerst ook nog roteer, het oppervlak effen blijft en dat niet alle punten op de mesh extra lijnen bijvoegt op het oppervlak. Dus feitelijk kan ik nu een mesh sculpten en het grotendeels houden zoals ik het wil.
Ook heb ik, via een plugin, toegang tot de Flatten tool. Dus kan ik ervoor zorgen dat ongewenste heuvels enzo niet meer voorkomen in de mesh.
De parking is bijna klaar, maar meneer Van Aelst heeft gevraagd of ik aan de andere kant van de sketch een maquette van het klooster kan toevoegen, voor een vollediger overzicht van het project. Ik heb een aantal afmetingen gekregen van de muur tussen het klooster en de geplande gebouwen, samen met een aantal foto's (ook van Google Maps). Ik heb een ruwe sketch gemaakt ervan op basis van de afbeelding, al vind ik zelf dat het nogal breed uitgevallen is. Misschien kan ik dat later nog aanpassen?
Vandaag 2 nieuwe tools bijgeleerd: de Drape en de Stamp tool. Ik moest de parking in de landscape weten te krijgen maar het probleem was dat als ik de Stamp tool gebruikte, Sketchup alleen de parking zelf en niet de trap of het weggetje in de landscape zou drukken. Het zelfde met de Drape tool: die nam alleen de trap en de weg maar niet de parking.
Uiteindelijk heb ik de parking en de weg/trap gesplitst en alle 2 de tools gebruikt om het resultaat te krijgen dat verlangd was.
Verder heb ik niet veel kunnen doen. Ik heb de landscape rondom de parking manueel zitten sculpten, een proces dat langer duurde dan dat ik verwacht had. Sketchup zelf was ook best irritant op dat vlak: elke keer als ik een face naar boven op de Blue Axis wilde bewegen voegde Sketchup een aantal hulplijnen toe aan de mesh. En door het grote aantal lijn verloor ik meer en meer de controle over het sculpten van de mesh omdat elke keer als ik dan een lijn wilde bewegen, een ander deel van de mesh ook bewoog in een manier die ik niet wilde.
Hopelijk kan ik morgen beter overweg met het sculpten.
Het eerste dat ik gedaan heb vandaag is verder gewerkt aan de parking. Ik heb de hellingen nog eens afgemeten, de hoogtes vergeleken met die van de architectuur plannen en waar nodig aangepast.
Tegelijkertijd heb ik de berm van de parking toegevoegd en de landscape achter de huizen verbetert. Door het sculpten vooraan de huizen leek het vanachter "zoals een krater" zoals meneer Van Aelst het tegen mij zei. Ik heb van de Architect Tools plugin voor Sketchup de Flatten-tool gebruikt en die platte stukken geroteerd om zo die ruwe verhogingen en randen platter te krijgen.
Tijdens het maken van de trap van de parking, die nogal laag lag omdat elke trede slechts 5 cm was, heb ik ontdekt dat ik op een verkeerde paslaag aan het meten was. In het oorspronkelijke bestand van de vorige stagiair was er al een "Pas 0"-laag waarmee ik werkte, maar die lag veel te hoog. Dus ik heb een nieuwe paslaag op de Origin (0,0,0) aangemaakt en nu ligt de parking zoals hij moet. Jammer genoeg staat alles (de huizen enzo) 3,5 cm te hoog en ik krijg dat niet allemaal naar in 1 keer naar beneden. Dus denk ik dat het beter is om bij alles 3,5 cm toe te voegen voorlopig en later dan als ik beter overweg kan met Sketchup dan naar beneden te trekken.
Tegen het einde van mijn werkuren heb ik ook nog een beetje gewerkt aan de Ecoforum website. Er stonden blijkbaar een aantal Javascript bestanden op die van de provider als malware waren geflagt en verwijdert moesten worden.
Ik was gisteren al begonnen aan de parking van de Batis tôit, door de vorm van de parking al klaar te zetten en gegevens te verzamelen om die vandaag dan te modellen. Ik heb afmetingen genomen om de parking op de juiste plaats te zetten.
Daarna moest ik de hellingen berekenen om daarmee dan een hoek te krijgen waarin ik die parking moest roteren om zo de helling te bekomen. Hiervoor heb ik de stelling van Pythagoras gebruikt (iets waarvan ik dacht dat ik het nooit in het echte leven zou gebruiken ;) ). Ik had de overstaande zijde al (de helling/lengte van de parking) en het hellingspercentage. Uit dat percentage heb ik de overstaande zijde (de verhoging aan het einde van de helling) berekent en met die 2 lengtes heb ik de aanliggende zijde berekent. Op die manier heb ik de hoeken berekent en de parking geroteerd om een helling van 2% in de lengte en 1% in de breedte te creëren.
Daarnaast heb ik geleerd hoe ik textures kan kopiëren van 1 face op een andere door de Alt-toets te gebruiken met de Paint-tool. Ook heb ik voor de eerste keer arcs gebruikt, wat wel best lastig is aangezien er weinig controle is over die arcs, en hoe dat ik die arcs kan opvullen door edge points te gebruiken samen met de Explode-tool. Nu kan ik met gemak bochten en wegen modellen in Sketchup.
De parking heb ik vandaag weten af te krijgen, nu ga ik een paar tutorials thuis volgen om overweg te kunnen met de Stamp-tool zodat ik die parking op de landscape kan zetten.
Ik heb een beetje pech gehad met het 3D modelling vandaag: de steunpillaren en de fundering heb ik opnieuw moeten maken. Blijkbaar moesten die over de hele lengte van het huis lopen i.p.v. een deel pillaren verspreid onder het huis. Zo erg was dat niet aangezien ik gewoon de componenten gekopieerd en uitgerokken heb met de push/pull tool.
Maar de landscape heb ik helemaal opnieuw moeten doen. Er moest blijkbaar een ruimte van 30cm voorzien zijn onder de vloer van de huizen (foutje van de vorige stagiair) dus heb ik de fundering opnieuw moeten laten zakken en ik moest dan uiteraard ook nog de grond met een extra 30 cm naar beneden trekken.
Jammer genoeg had ik de landscape al zo gesculpt dat ik het niet meer in orde kreeg. Dus ben ik van voor af aan opnieuw moeten beginnen. Maar deze keer kreeg ik de landscape op een uur of 2 al af, waarschijnlijk omdat ik nu al iets beter overweg kan met Sketchup.
Ik heb naast het modelleren ook nog meneer Van Aelst geholpen een extra station in 1 van de computers in te bouwen, en ik moest ook nog even kijken naar zijn mail client. Blijkbaar was er een account die geen mails meer kon verzenden. Het was al sinds het middelbaar dat ik nog een computer opengedaan had en iets ingebouwd, en ik kon ook niet zo goed overweg met Windows Live Mail. Maar uiteindelijk is alles in orde geraakt.