Dit weekend stond er geen fietstocht op het programma. Wel was onze school twee dagen in de ban van het jaarlijkse schoolfeest. Op zaterdag en zondag mochten we telkens meer dan 700 mensen verwelkomen. Zij werden vergast op een schitterende musical gebracht door alle leerlingen van de school. Dit jaar was gekozen voor het Afrikaanse sprookje "Kirikou en de heks". De leerlingen van het zesde leerjaar zetten een knap staaltje acteerwerk op de planken. Ze blonken daarnaast ook uit in hun prachtige slotdans. De andere klassen zetten hun beste beentje voor als groene mamba's, dansende Afrikaanse krijgers, fetisjen, kraanvogels enzovoorts. Zij gingen mee in het enthousiasme van de zesdeklassers en zorgden zo voor een ongelooflijk mooi totaalspektakel. Juf Annemie en meester Gino tilden de kinderen op naar een ongekend toneelniveau. Meester Stefan zorgde voor indrukwekkende dansen op de beklijvende Afrikaanse muziek. De commentaar van de ouders, grootouders, vrienden en sympathisanten was dan ook unaniem lovend. Eén commentaar wil ik jullie niet onthouden van een mama met Afrikaanse roots : "Jullie jaarlijkse musical is altijd zo knap. Jullie brengen ook steeds een stuk met een dieperliggende boodschap. Het multiculturele in deze voorstelling was zo mooi, zonder in clichés te vervallen. Een dikke proficiat." De lekkere frietjes, spaghetti, barbecue, ijs en pannenkoeken gingen vlot over de toonbank. En ... we zagen alleen maar tevreden gezichten. Bedankt aan alle aanwezigen, maar ook aan alle helpers die zich dagenlang belangeloos hebben ingezet om er alweer een groot succes van te maken.
De voorbije jaren heb ik drie fietsvakanties ondernomen. In 2009 reed ik de Vlaanderen fietsroute, in 2010 de ronde van Nederland en in 2012 de Praagroute. Er zitten nog heel wat andere routes in de pijplijn, maar deze zomer wordt het Denemarken. Waarom ? Ik ben een echte natuurmens en naar het schijnt dat als je eenmaal de sfeer van rust en ruimte in de weidse natuur van Scandinavië hebt geproefd, je vaker terugkeert naar het Noorden. Scandinavië heb ik echter nog nooit eerder bezocht maar mijn lieve collega Karien heeft me met haar verhalen over Jylland warm gemaakt voor deze onderneming. Omdat Sandra een tweejaarlijkse fietsmaat is , trek ik er dit jaar op uit met Myriam, een sportieve vriendin die al enkele jaren had laten vallen dat ze zo'n fietsvakantie ook wel zag zitten. Dus nu is de tijd rijp. De route is al volledig gepland en de overnachtingen zijn vastgelegd. Onze fietsvakantie start in Emmen in Groningen . Deze stad trachten we te bereiken met de trein. Fyra- perikelen zullen we gelukkig niet hebben, want die trein rijdt niet meer en met de Thalys kunnen geen fietsen mee. Door alle omwegen die we zo moeten maken, zal de eerste halve dag een echt treinreisavontuur worden. Vanuit Emmen gaat het regelrecht richting Duitsland en trekken we door een onbekend en vergeten gebied. Oude veengebieden zullen afwisselen met beboste heuvels en uiterwaarden van de Weser en de Elbe. Een bezoekje aan het waddeneiland Helgoland staat daarbij ook op ons programma. Na 400 km wordt dan de Deense grens bereikt. Vanaf Schleswig-Holstein volgen we zeer oude handelswegen : de Ochsenweg en de Haervejen, met als onbetwist hoogtepunt het prachtige merengebied rond Silkeborg. Ook het koningsplaatsje Jelling met de beroemde stenen zullen we passeren. Vanaf Viborg fietsen we over Aalborg naar Hirtshals en Skagen . We fietsen dan nog een heel stuk terug langs de oostkust weer tot in Viborg. Daar zullen we de trein nemen naar Padborg om van daaruit met de nachttrein terug te keren naar Arnhem.
Dit jaar koppelen we onze fietstocht aan een ongelooflijk goed doel, Bednet.
Hoe we de route indelen kan je hier lezen: Dag 1 : treinreis Sint-Niklaas - Emmen fietstocht: Emmen - Dörpen: 48 km Dag 2 : Dörpen - Westerstede: 73 km Dag 3: Westerstede - Bremerhaven: 76 km Dag 4: Boottocht en bezoek Helgoland Dag 5: Bremerhaven - Armstorf: 82 km Dag 6: Armstorf - Hademarschen Hanerau: 83 km Dag 7: Hademarschen Hanerau - Schleswig : 65 km Dag 8: Bezoek Haithabu + Schleswig- Padborg: 50 km Dag 9: Padborg - Vojens : 70km Dag 10: Vojens - Bredsten: 80 km Dag 11: Bredsten - Ry: 70 km Dag 12: Ry - Viborg: 68 km Dag 13: rustdag Dag 14: Viborg - Nibe: 75 km Dag 15: Nibe - Skallerup Klit : 85 km Dag 16: Skallerup Klit - Skagen: 75 km Dag 17: Skagen - Saeby: 73 km Dag 18: Saeby- Svanfolk: 75 km Dag 19: Svanfolk - Viborg: 85 km Dag 20: Treinreis naar huis.
Langs dijken en door polders flirten met de grens.
Myriam trok gisteren met de fiets naar Herentals. De vijfde- en zesdeklassers fietsten naar Herentals als start van hun bosklassen. Zo zal haar gloednieuwe fiets wel al een beetje ingereden zijn. Nu nog de zadelpijn wegwerken en het komt wel in orde, want zij heeft een goede conditie. Carine wou er gisteren een doorgedreven training van maken. Daarom sprong zij in het zadel voor een tocht over 115 km. Hiervan volgt een verslagje.
Omdat ze prachtig weer afriepen wou ik nogal wat kilometers afmalen vandaag. Vanuit De Klinge reed ik richting Hulst om via mijn favoriete plekje in Zeeuws- Vlaanderen, de Luntershoek naar Axel te bollen. Van daaruit ging het richting Terneuzen. Wegens wegenwerken waren enkele kilometers langs een drukke baan mijn deel, maar daarna kwam ik op bijna verkeersvrije wegen terecht. In het gezellige Philippine was het tijd voor een eerste terrasje. Als het mosselseizoen is , kan je in dit dorp op de koppen lopen, maar nu was het er op enkele locals, wielertoeristen en motorrijders na verlaten. Ik richtte mijn steven naar het Meetjesland, meer bepaald Watervliet. Langs dijken en polders flirtte ik voortdurend met de Nederlandse grens. Ook kwam ik bij het begin van het statige Leopoldskanaal. In het gezellige Watervliet was het tijd voor een terrasje. Daarna draaide ik weer in oostelijke richting naar het Waasland toe. Via Wachtebeke, Moerbeke, Heikant en Stekene kwam ik weer aan in De Klinge. Onderweg kwam ik nog even voorbij het meest bizarre huis dat ik ooit heb gezien. In Moerbeke staat op de dijk een huis, zo scheef als een zichel, zegt men bij ons. Op de foto zal je een stukje zien wat ik bedoel, maar je moet het echt gezien hebben, want ook opzij is het helemaal scheef. 115 km stonden er op de teller.
Deze morgen vroeg uit de veren, want we gingen even profiteren van het zomerse weer om naar Lier te fietsen. Maar ... 's morgens was er van de zon nog niks te zien en was het ook nog heel fris toen we vertrokken. Dus maar enkele laagjes aangetrokken boven elkaar, maar wel met korte broek. Via het vertrouwde spoorwegpad ging het richting Sint-Niklaas waar ik Myriam, mijn reisgenoot van deze zomer ging oppikken. Van daaruit voerden rustige wegen ons naar Temse. Onder de brug van Temse was het even zoeken naar het juiste pad om op de dijk naast de Schelde te geraken. Maar eens op de dijk voerde de wind ons naar Rupelmonde waar de overzet naar Wintam op ons wachtte. Ondertussen was het zonnetje door de wolken gepriemd en konden we genieten van het rustieke karakter van de 'Stille Waters' - regio. In Wintam aangekomen moesten we onze weg zoeken over de imponerende zeesluis en stonden we in een wip aan de Rupel en het Rupelveer naar Niel. Langs de Rupel voerden de knooppunten ons tot in Boom. Daar werden we van de Rupel weggeleid om kennis te maken met de prachtige gerestaureerde sites van de steenbakkerijen in Noeveren. We werden in onze dromen teruggeflitst naar de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Nog maar net bekomen van dit schitterende historische erfgoed kwamen we terug aan de Rupel met zijn knappe fietsbruggen. Schitterende verkeersvrije en brede fietspaden tussen de Dijle en het kanaal van Leuven naar de Dijle, leidden ons tot in het centrum van Mechelen. In de schaduw van de Sint-Romboutstoren en het standbeeld van Margaretha van Oostenrijk fristen we onze oude geschiedenislessen nog even op uit ons gedeeld Presentatieverleden. Via Duffel ging het dan in een snel tempo naar Lier. Een terrasje op het Zimmerplein in de schaduw van de Zimmertoren sloot onze prachtige fietstocht af. Rond kwart voor zes fietsten we enkel nog richting station om de trein naar Sint-Niklaas te nemen. De treinreis begon weer maar eens met onvriendelijke loketbedienden wat ons de opmerking ontlokte dat je om te beginnen bij de NMBS eerst in een examen van onvriendelijkheid moet slagen. Gelukkig waren de treinbeambten supervriendelijk. Door spoorwegwerken stonden we twee uur later weer in Sint-Niklaas. Toch kon dit niet de pret drukken van deze mooie fietstocht.
Frank de weerman kondigde voor vandaag een mooie dag aan. Eindelijk ... na al die ellende van de voorbije dagen, weken, maanden. Dus maar snel een fikse fietstocht uitgestippeld. Ik vertrok langs ons vertrouwde spoorwegfietspad tot net door Sint-Pauwels. Langs rustige wegen werd ik naar Nieuwkerken geleid en zo richting recreatiedomein De Ster. Daar even naar Evelien gezwaaid die training aan het geven was aan de kleintjes van ACWaasland, de atletiekclub waar ze van jongsaf aan aangesloten is. In de Beeldstraat leidden de knooppunten mij naar een vreselijke kasseiweg. Hij zou niet misstaan in een editie van Parijs-Roubaix. Maar als je dit overleeft zonder een lekke band is dit net zo snel vergeten. Met de wind in de rug snelde ik naar Haasdonk. Nu de wegenwerken klaar zijn, is dit terug een heel gezellig dorpscentrum. Daarna ging het richting Kruibeke en Bazel. Aan het kasteel van Wissekerke was het tijd voor een eerste stop. En yes ... eindelijk eens een terrasje doen. Daarna genoot ik van een ritje door het prachtige park van het kasteel en fietste ik richting de Schelde. Eerst passeerde ik door het rustieke Rupelmonde waar Mercator hoog op zijn sokkel over het dorp waakt. Op het dorpsplein zorgden een heleboel oude en nieuwe brandweerwagens voor vele kijklustigen en animatie. Nog even naar de toren gereden waar Mercator gevangen heeft gezeten en dan naar mijn gezel voor heel wat kilometers, de Schelde. Hij leidde mij naar Steendorp, waar je nog voorbij de restanten van een van de oude steenbakkerijen fietst. Dan kwam de brug van Temse in het verschiet. Toch wel indrukwekkend als je eronder fietst. Door het centrum reed ik naar De Zaat , het terrein van de oude Boelwerf. Wat een mooie site . Ik bolde verder naar Tielrode, vanwaar de Durme mij gezelschap hield tot in Hamme , Waasmunster en het prachtige Molsbroek in Lokeren. Via het Verloren Bos werd ik naar Daknam, met nog zo'n gezellig dorpspleintje, geleid. Via Sinaai, Eksaarde en Stekene keerde ik terug naar De Klinge. Daar stond 99 km op mijn teller. Alweer een prachtige tocht door het Soete Waasland.
Het weerbericht zag er dreigend uit voor onze laatste dag. Daarom besloten we om op het eiland te blijven, zodat we indien nodig de snelste weg naar Wissenkerke konden nemen. Enkele spatjes regen niet te na gesproken bleef het gelukkig heel de dag droog en konden we nog 45 km genieten van de prachtige Zeeuwse natuur. Vanuit Wissenkerke vertrokken we naar de Collijnsplaat. Dit is een mooi stukje fietsen langs de Oosterschelde , waarbij je op een bepaald moment letterlijk onder de Zeelandbrug fietst. Indrukwekkend ! Vanop je fiets heb je ook een zicht op de oesterbanken bij laag water. Zo zagen we dat er 6 kisten Japanse oesters aangespoeld waren, vast gedumpt door een vrachtschip. Toen we er voorbij fietsten kwam de rivierpolitie al poolshoogte nemen. De wind leidde ons via Kats langs de dijken vlakbij de rivier naar Kortgene. Door de gunstige ligging aan het Veerse meer heeft Kortgene zich de laatste jaren sterk ontwikkeld op toeristisch gebied. Karakteristiek in het landschap is de grasdrogerij met de schoorstenen en condenspluim die vanuit alle hoeken van het eiland te zien is. Voor vele bewoners een begrip. Naast de grasdrogerij staat een prachtig ontworpen pompgebouw van de waterleidingsmaatschappij. Lange tijd heeft heeft het gebouw geen functie meer gehad, maar sinds kort wordt de pomp bij piekbelastingen weer ingezet. Een mooie combinatie van modern watermanagement en industrieel erfgoed. Vanuit Kortgene fietsten we naar Kamperland. Kamperland was van origine een landbouwdorp, maar heeft zich nu ook ontwikkeld tot een ideale verblijfplaats voor watersporters en strandgenieters. Een bijzondere activiteit in Kamperland is het brouwen van bier. Bierbrouwerij Emelisse is de enige brouwerij op Noord-Beveland en hier wordt dubbel abdijbier en witbier voor de fijnproever gebrouwen. Bij het brouwproces wordt mout gebruikt, gemaakt van Noord-Bevelandse brouwgerst. In het opvallende gebouw is het grand-café Emelisse gevestigd. Hier kan men deze bieren proeven en een lekker hapje eten. Ook de koffie smaakt er overheerlijk. Na dit intermezzo reden we terug naar Wissenkerke. Na een heerlijk avondmaal in HRC De Kroon keerden we uitgewaaid en opgeladen naar huis.
Op zaterdag stond er een rondje gezellige stadjes bezoeken op het programma. Via de website van "Een rondje met een pontje" hadden we ontdekt dat het veer van Kamperland naar Veere op zaterdag overtochten maakte. Dus ... als liefhebber van overzetbootjes (Misschien was ik in een vroeger leven wel een veerman.) kon ik deze gelegenheid niet voorbij laten gaan. Alleen ... het goot op het moment dat we moesten vertrekken pijpenstelen of regende het oude wijven ? Dus maar de regenjassen en -broeken aangetrokken , want op de buienradar werd aangekondigd dat het vanaf de middag droog zou zijn. Regenjassen en broeken moeten echter op tijd en stond gecontroleerd worden op hun waterdichtheid en wat bleek ? Iedereen had wel één kledingstuk dat niet zo waterdicht was als het moest zijn ! Ikzelf zal mij een nieuwe regenbroek moeten aanschaffen voor we naar Jutland vertrekken, want de binnenkant van mijn regenbroek heeft de natte tocht naar Praag schijnbaar niet zonder slag of stoot overleefd. Toen we van de veerboot in Veere stapten, konden we onze regenpakken al uittrekken en onze lekkages laten drogen. We doorkruisten het stadje na een kopje warme chocomelk en fietsten richting Middelburg. De lange Jan, de karakteristieke abdijtoren in het centrum van Middelburg, kondigde al van ver dit pittoreske stadje aan. De hoofdstad van Zeeland heeft een rijk verleden en dat is nog steeds zichtbaar. Middelburg is ontstaan in de 9e eeuw, toen de Vikingen Europa introkken. Om het eiland Walcheren tegen indringers te beschermen werd er een ringwalburg opgeworpen. Nadat de dreiging van landveroveraars voorbij was, begon de burcht te profiteren van de gunstige ligging aan het water en ontwikkelde zich tot handelscentrum. Omdat deze burcht de middelste burcht van Walcheren was, kreeg de stad de naam Middelburg. Lange tijd was Middelburg, na Amsterdam, de belangrijkste stad van Nederland. In 200 jaar tijd werden er ruim 300 nieuwe schepen gebouwd op de scheepswerven. Deze schepen vetrokken naar Azië om handel te drijven in o.a. specerijen, textiel en porselein. In het centrum van Middelburg zijn nog steeds panden te zien die herinneren aan deze gouden periode. Na een bombardement in 1940 waarbij in een verwoestende brand veel van de stad verloren ging, is Middelburg weer opgebouwd in traditionele stijl. Naast historische monumenten is moderne architectuur ook ruim aanwezig. Middelburg is echt een stad met een eigen karakter. Er zijn intieme pleintjes, leuke straatjes, gezellige cafeetjes en naast de grote winkelketens vind je er ook bijzondere boetiekjes, galeries en kunsthandels. Via Koudekerke ging het richting Noordzee. Via Dishoek ging het naar Zoutelande en Westkapelle langs een dijk naast de zee. In Westkapelle staat een eeuwenoude markante vuurtoren,die nog steeds dienst doet als baken voor de scheepvaart. De vijftig meter hoge vuurtoren is niet alleen voor de zeevaart een baken in de nacht; vanuit de meeste dorpen op Walcheren is het vuurtorenlicht te zien. Door het oprukken van de zee werd begin 15e eeuw het oude gedeelte van dijkwerkersdorp Westkapelle verlaten om meer landinwaarts een nieuw dorp en bijbehorende kerk, Willibrorduskerk genaamd, op te bouwen. Door verwoesting tijdens de tachtigjarige oorlog en na brand bleef alleen de toren over en is de kerk begin 1800 omgevormd tot vuurtoren. Met de haren in de wind vlogen we verder richting Domburg. Domburg is de oudste badplaats van Walcheren en de op twee na oudste badplaats van het land. Domburg kent een rijke geschiedenis van kunstenaars, zoals Mondriaan en Jan Toorop die er kwamen schilderen vanwege het grillige duinlandschap en het bijzondere licht. In Domburg kan je ook op een heel speciale locatie logeren. Twintig jaar geleden hebben we dit met de familie eens uitgeprobeerd. En dat was een unieke ervaring. Daarom gingen we deze locatie ook een bezoekje brengen: Kasteel Westhove dateert uit de 13de eeuw en is met zijn torens, slotgracht, koetshuizen, tuin en terrassen een echte bezienswaardigheid. Vanaf beide terrassen heb je een fantastisch uitzicht op het boslandschap van de Mantelinge. Dit bosgebied is uniek, omdat het direct onderaan de duinen ligt. Het kasteel ligt ook op loopafstand van het strand. In vroegere eeuwen deed Kasteel Westhove dienst als buitenhuis van voorname Zeeuwse families. Nu is het een jeugdherberg met 117 bedden, verdeeld over het kasteel en de aangrenzende koetshuizen. Iedereen kan zich hier dus kasteelheer of jonkvrouw voelen. Voorbij het kasteel fiets je door een bos dat perfect zou passen in een tekening van Anton Pieck. Daarna ging het opnieuw richting Wissenkerke, het eindpunt van deze schitterende tocht van 73 km !
Na een goede nachtrust en een prima ontbijt sprongen we onze fietsen op voor een tocht rond het Veerse meer. De lucht zag er dreigend uit met regenzwangere wolken, maar een strakke wind zou er voor zorgen dat het droog bleef tot na het avondeten. Bij het vertrek werden we aangesproken door een echtpaar uit Beveren- Waas. Zij hadden één van onze fietsvrienden herkend en dat zorgde voor een leuke babbel. Ook zij gingen een fietstocht maken en vertrokken samen met ons richting Oosterscheldekering. Na een zestal kilometer hielden ze de fietstocht voor gezien en maakten ze rechtsomkeer. De tegenwind was hen veel te sterk. Als doorwinterde fietsers zetten wij door, wetende dat we gedurende het tweede deel van onze tocht zouden vooruitgeblazen worden door de wind . Via een brede weg door schitterende duinen kwamen we terecht in Vrouwenpolder. Vrouwenpolder is rond 1300 ontstaan in een net ingepolderd gebied. Het dorp heeft lange tijd een grote rol gespeeld als bedevaartsoort vanwege wonderen die in het dorp plaats vonden. Mysterieuze lichten boven het landschap zouden aangegeven hebben waar de kerk gebouwd moest worden. Ook heeft een vreemdeling in één dag een paneel van Maria geschilderd, en is daarna van de aardbodem verdwenen. Deze madonna werd Onze-Lieve-Vrouwe van de Polder genoemd, de bijnaam waaraan het dorp haar naam te danken heeft. Mirakels hebben we hier niet gezien, maar een gezellige rommelmarkt zorgde voor een korte verpozing. Rond de middag bereikten we het historische stadje Veere.
De rijke geschiedenis van Veere, één van de zeventien beschermde stads- en dorpsgezichten in Zeeland blijkt uit de vele monumenten die het kleine stadje heeft:De grote kerk stamt uit 1348; Vanaf 1811 werd de kerk door soldaten van Napoleon gebruikt als militair hospitaal; de kerk is nog een tijdje bedelaarshuis geweest en kazerne. Het stadhuis van Veere uit de vijftiende eeuw met de prachtige voorgevel: de toren met het klokkenspel dateert van het eind van de zestiende eeuw. Het carillon is verkozen tot een van de mooiste van Nederland. De Schotse huizen aan de Kaai, in de zestiende eeuw gebouwd door rijke Schotse kooplieden. Deze twee huizen met de namen, "Het Lammeken" en "De Struijs" , bieden sinds 1950 onderdak aan het Museum 'De Schotse Huizen'.
Gedragen door de wind bolden we verder langs het Veerse meer, soms dichtbij, soms ervan gescheiden door dijken. Maar het landschap bleef prachtig. Ten noorden van Wolphaertsdijk staken we de brug over naar Kortgene. Via rustige wegen bereikten we opnieuw Wissenkerke. Het einde van een prachtige fietstocht met 72 km op de teller.
Gejaagd door de wind ... een heerlijk weekendje Zeeland
Hemelvaart : tijd voor een lang familieweekend met veel fietsplezier !
Dit jaar hadden we een fietsarrangement geboekt in Wissenkerke op het Zeeuwse eiland Noord- Beveland. Het werd in alle opzichten een meevaller van formaat. Hotel De Kroon was een gedroomde overnachtingsplaats met ruime kamers, lekker ontbijt en heerlijk avondeten. Daarnaast viel het weer mee, alleen de harde wind was soms van het goede teveel. Maar we hebben vier schitterende fietstochten gemaakt. Dus ... een kort verslagje en foto's die voor zich spreken.
Dag 1: Noord- Beveland en Schouwen Duiveland verbonden door de Zeelandbrug en de Oosterscheldekering. Op donderdag hadden we gekozen voor een fietstocht van een 56-tal km. We vertrokken in Wissenkerke richting Zeelandbrug. Gelukkig hadden we de wind in de zeilen bij het overbruggen van dit prachtige bouwwerk. De Zeelandbrug is een verkeersbrug over de Oosterschelde met een totale lengte van 5022 meter. Ze verbindt Noord- Beveland met Schouwen- Duiveland. In december 1965 werd deze brug geopend en tot 1989 moest er nog tol op worden betaald. Nu brengt ze je in een mum van tijd in het pittoreske stadje Zierikzee. Zierikzee had al in het begin van de 15e eeuw een belangwekkend silhouet met muren, poorten, kerken, toren en molens. De oude stadspoort geeft toegang tot de gezellige binnenstad met de vele winkeltjes en gezellige terrasjes. Een echt welkomstgevoel. Het opvallendste monument van Zierikzee is de St. Lievens Monstertoren, ook wel de Dikke Toren genoemd. De toren is al van verre te zien en lijkt als twee druppels water op de Sint-Romboutstoren in Mechelen. Ooit moest de toren de hoogste van het land worden. Door geldgebrek is slechts een deel tot stand gekomen. Hoog genoeg om nu, vanaf de toren, te genieten van een adembenemend uitzicht. Hier was het tijd om een hapje te eten. De zon nodigde ons uit om dit op een terrasje te doen. In de namiddag volgden we kilometerslang de dijken langs de Oosterschelde tot aan de Oosterscheldekering. Onderweg konden we genieten van een mooi landschap.De Oosterscheldekering fietsten we over met een flinke zijwind. Hij blies ons naar een gezellig terrasje voor een opwarmertje. Daarna was het tijd om naar Wissenkerke terug te keren. Door de omleiding in dit dorpje stond onze kilometerteller op 64 km. Een flinke start van het weekend.
Als voorbereiding op onze fietstocht maken we tijdens het weekend op zondag meestal een lange fietstocht. Op de blog zal u daarvan ook telkens een verslagje vinden.
We beginnen al met de fietstocht van vorig weekend. Ik besloot een fietstocht te maken naar Hamme, het land van de dichter Filip De Pillecijn. Het was een schitterende tocht, waar alleen de passage door de stadskern van Sint- Niklaas een minpunt was. Mooi is dat stukje niet, maar wel heel veilig. Eens de stad uit ging het richting Tielrode. Eerst genoot ik van de Roomacker om daarna met een vliegende duik het dorp binnen te suizen recht de Durmedijk op. Daar was het even wachten op de overzet , maar een prachtige bruid en haar gevolg zorgde ervoor dat de tijd snel voorbij was. Ik volgde de dijk en de Durme tot aan de monding in de Schelde. Vanaf dan werd de Schelde mijn reisgezel . Sint-Amands, Mariekerke en Baasrode lagen te blinken aan de overkant van de rivier. Net voor Sint-Amands boog ik af naar Moerzeke -Kastel. Via verhoogde dijken, afgezet met de typische Wase knotwilgen en populieren ging het terug richting Hamme. Via verkeersluwe wegen kwam ik in het dorp terecht waar ik bij de mooi onderhouden molen De Grote Napoleon tijd vond om een lekker gebakje te nuttigen. De knooppunten leidden mij naar de gezellige dries van Sombeke en de buitenwijken van Waasmunster. Daarna kwam ik weer op Sint-Niklaas' grondgebied. Via de vernieuwde Moortelhoek waar het even zoeken was naar de juiste richting bolde ik richting Sint-Pauwels. Een ommetje langs de Roomanmolen en de Twistkapelletjes bracht me in de wijk het Hol in Kemzeke. Van daaruit was het nog even doorzetten om weer in De Klinge te arriveren. Na 75 km zat mijn tocht erop.
Ik ben Carine
Ik ben een vrouw en woon in De Klinge () en mijn beroep is leerkracht lager onderwijs, zorgleerkracht.
Ik ben geboren op 25/06/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen, lezen, wandelen en kruiswoordpuzzels oplossen.
Ik ben mama van twee volwassen dochters.
Over mijzelf
Ik ben Myriam Heirbaut
Ik ben een vrouw en woon in Sint- Pauwels () en mijn beroep is mama.
Ik ben geboren op 14/09/1963 en ben nu dus 61 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Spaans, flamencodansen, zingen, muziek.
Ik heb een dochter van tien jaar oud.