Als gevolg van de wet op de privacy van 8 december 1992, heeft iedereen het recht om gegevens en/of beeldmateriaal met betrekking tot zijn eigen persoon of zij/haar minderjarige kind(eren), van deze site te laten verwijderen.
Indien u dit wenst, gelieve mij dan via de link hieronder een mailtje te sturen.
Groetjes, juf Elke L.
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
BEZOEKERS
Juf Elke's Blog
Kom en kijk mee in ons klasje Kleuterpraat, foto's en alles wat er in ons klasje te beleven is...
10-04-2011
Foto's Sportvoormiddag donderdag
Donderdagvoormiddag hadden we sportdag samen met de andere 1ste kleuterklasjes. Alle juffen hadden een doorschuifsysteem gekregen van de turnjuffen om alles in goede banen te leiden.
De kleuters mochten hun eigen fietsje meenemen naar school. Dit vonden ze allemaal heel erg leuk. Nadat we in onze klas de boekentasjes leeggemaakt hadden en de kalenders aangepast hadden, mochten we op onze kleuterspeelplaats met onze eigen fietsjes vrij fietsen! Leuk hoor! De kindjes die geen fietsje meehadden, kregen er eentje van de school.
Daarna mochten we naar hartenlust springen op het springkasteel op onze speelweide.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Meer info om het springkasteel te kunnen huren?
Animo-Prom
054/33.28.64
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Na het springkasteel mochten we in de kleine turnzaal vrij experimenteren en spelen met grote en kleine ballen.
Na het spelen met de ballen ging de bel voor de speeltijd. Na de speeltijd aten we vlug ons fruit op en dronken we van onze drinkbus in de klas om er nadien weer volop tegenaan te kunnen gaan op het klim- en klauterparcours in de grote turnzaal!
Juf vond het een leuk idee om van alle kapoenen die aanwezig waren een foto te nemen in de blauwe ton: Ik vind het in ieder geval een leuk resultaat!
Jelle Naomie Emanuel
Arwen Senna Zoë
Leeloo Luna Bjarne
Alexander Noha Grace Marie
Robbe Elise Sven
Yentl Tayssir
Na het klim- en klauterparcours mochten we naar hartelust experimenteren en spelen met ballonnen in een ander deel van de grote turnzaal.
De ballonnen in de lucht gooien en erop slaan, de ballon tussen de knieën stoppen en er zo mee proberen stappen.
De ballon tussen 2 vriendjes en zo proberen stappen.
Meer naar het einde van de sportvoormiddag toe werden onze kapoenen al goed moe en kregen ze serieus wat honger en dorst! Diegene die echt niet meer met de ballonnen wilden spelen, mochten op de bank gaan zitten.
Als het belletje ging voor de middagpauze, maakten we een lange trein en zo gingen we naar onze klas. De kindjes voor de warme maaltijden, gingen plassen en op de bank gaan zitten tot ze werden opgehaald om naar de refter te gaan. De kindjes die naar huis gaan, gingen ook plassen, deden hun jasje aan en gingen in de kring zitten tot ze werden afgehaald. En de andere kindjes,... Wel daar deelde de juf snel snel de brooddozen voor uit samen met hun drankje, want die konden en wilden echt niet langer wachten! Resultaat: alle brooddozen zo goed als helemaal leeg! En de tuinkers uit de lentetafel zo goed als leeggeplunderd door onze nog lichtjes hongerige kapoenen...
Het was een heel fijne sportvoormiddag! Alle kleuters hebben goed meegedaan en hebben zeer veel pret en plezier gehad!
En in de namiddag was het feest voor Senna, dus onze donderdag was meer dan geslaagd!
Deze week was een heuse feestweek in onze klas met maar liefst 3 jarige vriendjes! Maar natuurlijk hebben we niet alleen maar gefeest en gevierd!
Maandag hadden we zoals altijd eerst turnen. Na de speeltijd, leerden we een leuk liedje over kippen en kuikens.
Liedje:
Tok, tok, tokke, tokke, tok, Zingen alle kippen. Tok, tok, tokke, tokke, tok, In het kippenhok, Tok, tok, tok!
Tsjip, tsjip, tsjippe, tsjippe, tsjip, Zingen alle kuikens. Tsjip, tsjip, tsjippe, tsjippe, tsjip, In het kuikenhok, Tsjip, tsjip, tsjip.
Na de middagspeeltijd hadden we vrij spel in onze klas in de volgende hoekjes:
* In de blokkenhoek:
* In de spelletjeshoek:
* In onze maïstafel: Deze werd wat aangevuld binnen ons thema met plastic en kartonnen eitjes van verschillende grootte,...
* Aan de puzzeltafel
* In de autohoek:
Dinsdag stond Jelle in the spotlight in onze klas, want hij was jarig en dat hebben we uitgebreid gevierd in onze klas!
Jelle mocht de verjaardagstroon versieren met bloemenkransen en hij mocht de verjaardagscape aandoen. Als je jarig bent, mag Jules bij jou op de troon komen zitten, dit vond Jelle supertof! We maakten een mooie kroon voor Jelle en hij koos een geschenkje uit onze verjaardagscadeautjeskoffer! Natuurlijk hebben we ook gezongen voor Jelle zijn verjaardag en we hebben ook vuurwerk gemaakt en sterretjes geplukt voor Jelle! Allemaal héél erg leuk! Hij genoot met volle teugen van de aandacht!
Jelle trakteerde ons op lekkere cake en lekkere fruitsapjes! Jelle werd 4 jaar, dus moest juf 4 kaarsje doen branden op de cake en daarna mocht Jelle deze natuurlijk uitblazen! Ze waren alle vier direct uitgeblazen, van de eerste keer!
Lekker genieten van het fruitsapje.
De klasgenootjes mochten allemaal een kleurplaat uitzoeken die ze aan de tafel voor Jelle inkleurden voor zijn verjaardagsboekje. Dat is ons klascadeautje voor Jelle! Hij vond het heel mooi, allemaal die tekeningen!
Iedereen deed flink zijn best om de kleurplaat mooi in te kleuren. Op het einde bundelde juf al de tekeningen en mocht Jelle zijn verjaardagsboek samen met Jules op het einde van de dag mee nemen naar huis! Dit vond Jelle ook supertof!
Op woensdag maakten we voor de speeltijd aan de hand van een stappenplan lekkere eiersla. 6 kleutertjes mochten de juf helpen en de andere kindjes van de klas speelden in de hoekjes ondertussen of namen een stoeltje en keken toe hoe wij aan het koken waren. Juf had op dat moment klasbezoek... Hierdoor heb ik jammer genoeg geen foto's kunnen nemen van deze activiteit, maar hieronder zien jullie alvast het eindresultaat!
Hier zie je de eiersla en de beschuitjes waarop we ze serveerden.
Hmm, lekkere eiersla opeten op een beschuitje! Lekker!
Alle kleuters kregen een beschuitje met wat eiersla op! Iedereen proefde ervan! En daar ben ik heel erg fier op!
Sommige kindjes vonden het uiteindelijk niet zo héél erg lekker, maar wel goed genoeg om met smaak op te eten...
Andere kindjes vonden het wel héél erg lekker!
En nog andere kindjes konden er geen genoeg van krijgen en bleven maar om meer vragen! Juf had 3 doosjes met beschuitjes voorzien en dacht dat 2 doosjes wel zouden volstaan,... Niets is minder waar! De kleuters hebben samen maar liefst alle 3 de doosjes leeg gegeten samen met de eiersla! Er was bijna niks meer over in onze mengkom!
Na de speeltijd versierden we onze paasboom met plastic eitjes! Iedereen mocht hierbij helpen!
µ
Alle kleutertjes hielpen maar wat graag!
En dit is het eindresultaat! Is het geen mooie paasboom!
Donderdag hadden we in de voormiddag sportdag! De foto's hiervan zal ik in een apart berichtje zetten!
Dankzij onze sportdag hadden we 's middags een reuzegrote honger! Onze boterhammen waren in een mum van tijd op en onze drankjes waren in een mum van tijd leeg! Sommige kleuters hadden nog een beetje honger... In onze kring stond nog steeds onze lentetafel! De kleuters hadden al een geproefd van de tuinkers en vonden deze best wel lekker! En zoals jullie op de onderstaandje foto's kunnen zien hebben ze er nog een beetje van gesmuld nadat hun brooddoosjes leeg waren! Onze tuinkers is nu bijna helemaal op! Ze vinden het duidelijk lekker!
Donderdagnamiddag vierden we de verjaardag van Senna!
Ook Senna mocht de cape dragen en de verjaardagstroon versieren! Ze vond dit heel erg leuk!
Hier zie je Senna op haar verjaardagstroon met haar cape en kroon samen met Jules en het cadeautje dat ze uit de verjaardagscadeautjeskoffer gekozen heeft! Ze was duidelijk fier!
Senna werd 4 jaar dus moest juf 4 kaarsje op de cake zetten.
En Senna blaasde eerst de kaarsjes rechts uit en...
daarna de kaarsjes die links op de cake stonden.
Hier deelt ze de lekkere cake uit aan de vriendjes van de klas.
Samen genieten van de lekkere traktatie.
We hebben ook voor Senna mooie tekeningen gemaakt die juf dan samenbundelde tot een verjaardagsboek.
En natuurlijk mocht ook deze keer Jules gaan logeren bij Senna!
Vrijdagvoormiddag vierden we de verjaardag van Bjarne.
De troon versieren.
Op de troon met zijn kroon, cape, Jules en zijn gekozen cadeau'tje. Zie hem eens stralen!
Bjarne had voor ons lekkere cakejes mee. Hij werd ook 4 jaar, dus juf moest terug 4 kaarsje op het cakeje zetten.
Bjarne blaasde ze alle vier direct allemaal tesamen uit!
Samen smullen van de lekkere traktatie!
En we sloten het verjaardagsfeestje feestelijk af door eventjes te dansen op echte verjaardagsmuziek! Keileuk!
Ook voor Bjarne maakten onze vriendjes van de klas een mooie tekening
En ook deze keer bundelde juf deze tekeningen tot een mooi verjaardagsboekje!
Na de middagpauze kwamen we terug in onze gang... We hoorden precies geluiden komen uit onze klas... Onze gordijnen waren dicht en onze klasdeur was op slot! Wie zou er in onze klas zitten? Juf deed de deur snel open en tot onze verbazing zagen we niemand in onze klas! Maar we vonden we iets, paaseitjes!!!!
Joepie, de paasklokken en paashaas zijn geweest! De kleuters mochten overal in de klas op zoek gaan naar de paaseitjes. Als ze er eentje gevonden hadden, moesten ze deze in een grote doos in de autohoek komen leggen zodat juf ze later mooi kon verdelen over onze zelfgemaakte paasmandjes!
Geniet mee van de foto's die genomen werden tijdens de zoektocht naar paaseitjes in onze klas!
Na de zoektocht gingen we in de kring zitten om eventjes 'uit te rusten' van en na te praten over onze zoektocht...
Maar plots hoorden we muziek! Waar kwam die vandaan? Van op de speelplaats van het lager misschien? We deden snel onze gordijnen open en ja hoor, de 3 klassen van het 2de leerjaar stonden voor onze ramen een dansje te oefenen! Alle kleuters wilden hiernaar kijken maar door 1 raam kan je niet met 25 kapoenen kijken... Dus gingen we naar buiten. We gingen onder onze ramen zitten en genoten van het hele dansspektakel! Juf vond het een leuk dansje en deed eventjes mee met het de kinderen van het 2de leerjaar. Dit vonden de kleuters superleuk!
Na het dansspektakel gingen we terug naar binnen en aten ons fruit op. Na de namiddagspeeltijd maakten we onze boekentasje en juf deelde alle boekjes, werkjes,... uit. Ook onze paasmandjes kregen we mee naar huis met 2 paaseitjes erin! Ook kregen de kindjes allemaal 1 snoepje dat ze zelf mochten uitkiezen omdat ze deze week toch wel best flink zijn geweest!
Hieronder zie je ons paasmandje in opbouw en het eindresultaat!
Rond ene blik kleefde juf een gele strook die wij geel gestempeld hadden. Daarop kleefde ze het snaveltje dat we met wasco oranje gekleurd hadden. Ook werden er oogjes op gekleefd. En onderaan het blik kwamen de pootjes die we ook met wasco oranje gekleurd hadden.
Na al dat knip en kleefwerk, mocht juf in de 25 blikken 2 gaatjes boren: tesamen 50 gaatjes dus! Een geluk dat ik wat hulp gekregen heb!
In deze gaatjes stopte juf een pijpenrager die dienst doet als handvatje zodat we ons paasmandje goed vast kunnen houden!
Daarna kleefde juf er nog 2 pluimpjes op en zo werd een gewoon blik een leuk paasmandje in de vorm van een kuikentje!
De kleuters hebben hier flink aan gewerkt en het resultaat mag er zijn vind ik!
Hierboven zie je alle 25 kuikentjes klaarstaan om opgevuld te worden met 2 lekkere paaseitjes per kleuter.
En hierboven zijn alle 25 kuikentjes paasmandjes gevuld met 2 paaseitjes.
Het was een heel feestelijke, drukke, maar leuke week in onze klas!
Na de vakantie werken we rond volgende thema in ons klasje: "Moederdag"
Vrijdag ga ik onze kapoenen grimeren vlak voor het naar huis gaan, om de vakantie toch ietwat feestelijk in te zetten...
Als jullie kapoen allergisch zou kunnen zijn of is aan schmink, zouden jullie me dit dan aub kunnen laten weten via het schriftje, het gastenboek of via mail (zie link linkerkolom).
Alvast van harte bedankt!
Vrijdag krijgen de kleuters ook hun paasmandje mee (met de paaseitjes erin die de kleuters gezocht hebben in de klas) samen met de knutsels van afgelopen maand en het vakantieboekje van dopido.
De komende week (04/04 - 08/04) hebben we heel wat verjaardagen gepland in ons klasje!!!
Dinsdag 05/04 vieren we in ons klasje de verjaardag van Jelle! Jelle zal ons op iets lekkers trakteren in de voormiddag, dus een koekje hebben we niet nodig. In de namiddag eten we zoals altijd een stukje fruit, dus dat moet wel in het boekentasje zitten.
Donderdag 07/04 vieren we de verjaardag van Senna!!! Senna zal ons net zoals Jelle in de voormiddag trakteren op iets lekkers, dus hebben we geen koekje nodig! Maar natuurlijk moet er wel nog een stukje fruit voorzien worden in de boekentas voor in de namiddag!
Vrijdag 08/04 vieren we de verjaardag van Bjarne!!! Bjarne zal ons net zoals Jelle en Senna in de voormiddag trakteren op iets lekkers, dus hebben we opnieuw geen koekje nodig! Maar natuurlijk moet er wel nog een stukje fruit voorzien worden in de boekentas voor in de namiddag!
Alvast héél erg bedankt voor de medewerking!
Ik ben ervan overtuigd dat het 3 onvergetelijke verjaardagfeestjes zullen worden!
Deze week hebben we samen met Jules de lente ontdekt in en rondom onze school! Het is toch zo fascinerend voor onze kleuters hoe moeder natuur na haar winterslaap terug beetje bij beetje ontluikt!
Maandag hadden we na ons onthaal en morgenritueel zoals altijd turnen samen met juf Caren tot aan de speeltijd. Na de speeltijd hebben we onze koek opgegeten en van onze drinkbus gedronken. Hierna las juf een verhaaltje voor over Jules: Jules in de Lente.
Verhaal:
Jules geniet in de tuin samen met zijn hondje. Hij gaat liggen in de schaduw van een boom, want het is wel wat warm buiten nu het zonnetje zo volop schijnt. Hij kijkt naar de lucht, de wolken, de vogels die erin vliegen. Hij ruikt aan de bloemen en luisterd naar de vogels. Plots voelt hij een druppel op zijn been... Hij veegt het weg met zijn zakdoek... Eerst denkt hij dat het een regendruppel is, maar als hij de vogeltjes in de boom ziet die een nestje aan het bouwen zijn, beseft hij dat het geen regendruppel is, maar een vogelpoepje...
Na de middagspeeltijd trokken we erop uit samen met Jules! We gingen op lentewandeling naar onze speelweide en naar de voortuin aan de school om daar de lente te gaan zoeken... En we hebben de lente gevonden hoor! Kijk maar naar de volgende foto's over onze lentewandeling!
Jules moest natuurlijk mee op lentewandeling én Hanne had haar boekentasje nog bij, dus hebben we haar boekentasje gebruikt om Jules gemakkelijk mee te kunnen nemen op onze lentewandeling! Jules had ook een sjaal aan, want ook al scheen het zonnetje nog zo fel, een fris windje was er wel...
Na een korte plaspauze zochten we een vriendje en gingen we in een mooie trein naar onze eerste halte: onze speelweide op onze speelplaats. Zouden we hier de lente vinden?
Jules mocht op de weide uit de boekentas van Hanne om samen met de kleuters naar de lente te zoeken. Opeens was hij verdwenen, we zagen hem niet meer... Oei, oei, waar was Jules nu naartoe? Maar plots hoorden we iets... Het was Jules die in een boom geklommen was, hij had een beetje lente gevonden!
Jules had jonge blaadjes, knopjes, knopen en bloesems gevonden in die boom! Wat een hele ontdekking voor de kleuters!
Toen was Jules er terug vandoor! We vonden hem terug tussen de madeliefjes! Hij vroeg aan de kleuters om zelf ook op zoek te gaan naar een plekje op de speelweide waar nog zo van die bloemetjes, madeliefjes, stonden. De zoektocht begon! De kleuters liepen heel de weide af én vonden overal nog madeliefjes!
"Kijk Jules, hier ook zo van die bloemetjes!"
"En hier ook!"
"Kijk juf, ik heb zo een bloemetje als dat van Jules geplukt!"
Door al dat zoeken waren we Jules terug even uit het oog verloren... Nu vonden we hem terug bij een andere bloem... Wie herkent deze bloem? Juf zei dat het een paardenbloem was... "Neen, juf! Dat is een plasbloem!" riep een kapoen van onze klas... Tja, sommige mensen noemen deze bloem ook een pisbloem, het is dus alletwee juist, wat kon juf daar nu op zeggen... Iedereen moest wel eens lachen bij het horen van de woorden plas- en pisbloem! "Dat is wel een rare naam hé juf!" was de opmerking van een andere kapoen in verband met die andere naam voor de paardenbloem...
Jules ging er terug vandoor, maar deze keer volgden we hem direct. Hij liep naar een plek op de speelweide en ging dan liggen, net zoals in het verhaal. De kleuters volgden zijn voorbeeld.
Iedereen gaat rond Jules zitten en uiteindelijk ook neerliggen... Waar zou Jules toch naar kijken?
Alle kleuters liggen net als Jules op hun rug naar de lucht te kijken... Wat zien ze allemaal? Wel, ze hebben het volgende 'allemaal' gezien: wolkjes, de zon, een vliegtuig, diertjes (insecten ), vogeltjes,...
Jules bleef maar liggen, maar het was tijd om naar de minituintjes te gaan kijken op de parking van onze school. Hanne nam Jules bij de hand: "Kom Jules, we gaan nog lentewandelen!"
Jules ging terug in de boekentas, want zo veel stappen, dat kan ons Juleske nog niet zo goed als wij... We hielden halt aan het eerste minituintje... Hierin staat een boom die stilletjes aan terug groen aan het worden is door de blaadjes die eraan groeien, maar op de grond, in de aarde, daar groeiden nog geen plantjes... "Jammer hé juf!" Inderdaad, best wel een beetje jammer... Misschien hadden we in het volgende minituintje wat meer succes?!
En ja hoor! In dit tuintje stonden struiken en die droegen ook al blad en op sommige struiken stonden zelfs bloemetjes! Maar de grote struik, die zijn blaadjes zijn bruin! "Hoe komt dat juf?!" Tja, die struik moet zijn blaadjes eerst allemaal nog verliezen... Dat is een hele speciale struik, die houdt in de winter zijn blaadjes in tegenstelling tot andere struiken en bomen... En in de lente laat die struik zijn blaadjes vallen en dan komen er nieuwe, groene blaadjes aan! "Oke!" was het antwoord op mijn uitleg... Kort maar krachtig...
Langs het wandelpadje om van de straat naar de school te stappen gingen we verder met Jules in de boekentas naar de voortuin...
Jules ging onmiddellijk terug op zoek naar mooie bloemen en vond ... hele mooie narcissen! Het woord narcis bleek voor sommige kindjes toch wat moeilijk om uit te spreken, daarom vertelde juf dat deze bloemetjes ook een andere naam hadden, namelijk paasbloem! De reactie van de kleuters: "Joepie, paasbloemen, ... Juf krijgen wij dan paaseitjes nu?" Oeps,... Nee, die had juf niet bij, die moeten nog komen... De paasklokken en paashaas, zullen deze wel brengen! Nog een beetje geduld uitoefenen...
Jules klom in een jonge boom om de paasbloemen in de tuin te bewonderen en de kleuters gingen voor het tuintje gaan zitten om de bloemen goed te kunnen bekijken en natuurlijk ook te bewonderen, want er stonden verschillende soorten paasbloemen in: witte, gele, wit/gele, geel/witte... De kleuters vonden ze allemaal MOOI!!!
De kleuters gingen spontaan ook eens gaan liggen,... Eerst om naar Jules te kijken in de boom en daarna om naar de lucht te kijken... Zouden we deze keer hetzelfde zien als daarjuist op de speelweide?! Ja hoor, we zagen ook de zon, de wolkjes, diertjes en zelfs een vliegtuig! We hoorden ook de vogeltjes! We genoten van hun gefluit! Tot we plots iets heel anders hoorden! ... Wat was dat?
Het was een groene werfwagen die wegreed van onze bouwwerf op school! "Kijk juf een camion! Die is ook groen, zoals het gras! Hij is ook een beetje lente nu hé juf?!" ... "Hihi, ja kapoenen, zo zou je het ook kunnen verklaren dat die vrachtwagen groen gekleurd is...!"
We keken verder in de tuin en vonden dit aan een takje van een boompje... Het voelde heel zachtjes aan, want raar maar waar er stonden ieniemieniehaartjes op!
Dit kleine takje kreeg al veel blaadjes!
En ook al hebben de mensen deze boom/struik kortgesnoeid,... Er groeien opnieuw blaadjes aan! "Juf, kijk, zo raar! Die blaadjes zijn rood! Euhm, nee paars! Euhm, nee toch rood!" Dat is inderdaad wel een beetje raar, maar er bestaan natuurlijk niet alleen plantjes, struiken en boompjes met alleen maar groene blaadjes... Sommige dragen ook rode blaadjes, ook al is het geen herfst!
Jules had iets verderop sleutelbloemetjes gevonden!
De kindjes stonden er heel snel rond om er goed naar te kunnen kijken!
Plots was Jules toch weer even zoek, hij speelde precies verstoppertje! Eindelijk vonden we hem onder een struik, met GELE !!! blaadjes! Dit vonden de kleuters nog meer verbazingwekkend dan daarjuist het kleine takje met de rode blaadjes!
Als afsluiter van onze lentewandeling speelden we in de voortuin op het gras nog eventjes een spelletje voor we terug naar ons klasje gingen. We speelden zakdoekje leggen! Jules zat in het midden, de kleuters zaten er rond en de juf liep rond om zo het spel in goede banen te kunnen leiden! Zowel de kleuters als de toevallige voorbijgangers genoten met volle teugen van dit leuke spelletje buiten, in de natuur, in open lucht!
Op dinsdag had juf een tafel mee naar de klas, een speciale tafel... Eigenlijk is het een water- en zandtafel, maar wij zouden ze willen omtoveren tot Lentetafel! Hoe gingen we dat nu doen?! "Met zwart juf!" Met potgrond bedoelden ze dus! Voor het gemak van de kleuters hebben we het bij de benaming aarde gehouden...
We vulden de tafel samen met potgrond en we vulden ook een klein stukje van de tafel met watten die we goed nat maakten! Op die watten en in het midden van de Lentetuin zaaiden we tuinkers! Eens benieuwd hoe lang het zal duren voor we onze tuinkers kunnen zien groeien en ook proeven! Daarnaast zaaiden we ook zonnebloemzaadje en zaadjes van afrikaantjes of ook wel eens stinkertjes genoemd... We gebruiken maïs om de perkjes toch wat te scheiden zodat we kunnen zien wat we waar gezaaid hebben... Hieronder zie je het eindresultaat...
Juf Ilse van de derde kleuterklas ging ook op bijscholing vandaag, daarom kwamen er vandaag drie vriendjes van haar klasje meespelen in onze klas! Hieronder zie je Robin, Rune en Samuel van juf Ilse. Ze hebben er alledrie van genoten om nog eens in de eerste kleuterklas te komen spelen en 'leren' voor een dagje! En wij hebben er 3 nieuwe en toffe speelvriendjes bij!
Terwijl de 3 vriendjes van juf Ilse aan het spelen waren in onze klas begonnen wij te knutselen aan ons paasmandje... We bestempelden wit papier helemaal geel met sponsjes! Wat dit later gaat worden, dat blijft nog even een geheimpje, we willen jullie allemaal namelijk verrassen met onze knutselkunsten!
We leerden ook een versje over de lente en het zaaien en planten:
Versje:
Zon en zaadje, licht en water, groeien, groeien, groeien maar!
Zon en zaadje, licht en water, Bloemetje nu ben je klaar!
Op woensdag knutselden we een lenteboom! Eerst mochten we allemaal onze boomstam en de takken ervan bruin kleuren met wasco's.
En daarna deden we onze schortjes aan en mochten we met wattenstaafjes bloesems en blaadjes op onze lenteboom stempelen!
De kleuters zijn duidelijk gefascineerd door de lente en onze lentetafel! Tijdens iedere speeltijd gaan ze op zoek naar de lente en zo af en toe brengen ze bloemetjes, takjes met bloesems erop en blaadjes mee binnen in onze klas! En wat doen wij daar dan mee? Wel we stoppen die mooi in onze lentetafel erbij! De juf is benieuwd of deze takjes en bloemtjes het goed zullen doen in onze lentetafel?!
Donderdag knutselden we in de voormiddag verder aan onze lenteboom.
En in de namiddag, na ons turnuurtje met juf Inge, knutselden we verder aan ons eerste deel voor onze paasmandjes.
De voorbije dagen zorgden we heel goed voor onze zaadjes in onze lentetafel! We gaven ze lekker water zodat ze goed konden groeien! En stilletjes aan groeiden onze zaadjes ook! De voorbije dagen kon je de geur van de tuinkers die aan het kiemen was al heel goed ruiken!
En toen we vrijdagmorgen in onze klas aankwamen, wat zagen we daar? ... "Juf!!!!! De plantjes zijn gegroeid!!!" En ja hoor, onze tuinkers was inderdaad al heel goed gegroeid! Zowel op de watten als in de aarde. Enkel de zaadjes van onze afrikaantjes en zonnebloemen kiemen nog niet, maar die hebben natuurlijk nog wat meer tijd nodig, tijd die ze natuurlijk krijgen, want onze lentetafel blijft staan tot we mooie bloemetjes hebben! Kijk maar naar de onderstaande foto'tjes.
Na het waarnemen van de veranderingen in onze lentetafel hebben we nog wat verder gewerkt aan ons paasmandje: deel 2! Zijn jullie nog niet nieuwsgierig? Ik kan jullie in ieder geval al beloven dat het iets heel leuks en mooi wordt!
Natuurlijk werd er doorheen deze week rond de lente ook nog gespeeld in de verschillende hoekjes in onze klas!
We hebben tijdens dit thema zelfs een nieuw hoekje gemaakt: een heuse maïstafel waarin we naar hartelust kunnen spelen met de maïs en de andere spulletjes die in de maïstafel liggen. Op ons keuzebord werd de maïstafel aangeduid met het prentje van onze zandtafel! Het is natuurlijk goed te begrijpen dat dit een heel druk bezocht en gekozen hoekje was deze week!
* De maïstafel:
* De autohoek:
* De blokkenhoek:
In de ene helft van de blokkenhoek speelden we deze week met de noppers
en in de andere helft de ene keer met de grotere bouwblokken en ...
de andere keer met de duplo bouwblokken
* De speeltafel:
Deze keer mochten we aan de speeltafel met het huisje van the Little People van Fisher Price spelen! Leuk seg!!!
* De Puzzeltafel:
* De spelletjestafel:
Sommige kleuters wilden liever met Jules spelen dan in de hoekjes! Iedere 'avond' voor we naar huis gaan doen we Jules zijn pyjama aan en daarna komt Jules ons allemaal een kusje geven voor we hem in zijn bedje stoppen! Dit moet nogal een indruk nalaten bij deze kapoenen, want ze deden niet liever dan samen met Jules de hele klas rond te gaan van hoekje naar hoekje om daar samen met Jules iedereen eens te zoenen op de wang! Een heel leuk en lief gezicht en een toffe afsluiter voor het laatste vrij spel van deze week!
Kijk en geniet van de onderstaande foto's van een zoenende Jules!
Het was een hele leuke week! Ik ben nogal in de bloemetjes gezet door mn lieve kleuters, letterlijk!
Onze kalenders van de klas - onthaal - morgenritueel
Dit is ons takenbord!
1ste taakje = Weekkalender en dagkalender aanpassen 2de taakje = Weerkalender aanpassen 3de taakje = Gordijnen dicht doen + kaarsje uitblazen 4de taakje = 1 jongen en 1 meisje mogen vooraan in de rij staan 5de taakje: 3 vriendjes (= vroeger, NU = 2 kindjes) voeren de taakjes van de juf uit.
Het takenbord wordt iedere maandag aangepast. De juf kiest enkele symbooltjes, kleeft deze op en die kindjes voeren een hele week lang de taakjes die ze toebedeeld gekregen hebben zo goed mogelijk uit! De week daarna is het de beurt aan andere kindjes van onze klas, zo komt iedereen eens aan de beurt voor alle taakjes.
Dit is onze daglijn!
Dit is een foto van onze daglijn op een woensdag tijdens thema muziek, een korte daglijn dus... Op een andere dag, is deze bijna 'dubbel' zo lang... De kaartjes willen het volgende zeggen: 1 = Naar school komen 2 = Onthaal 3 = muziek maken met allerlei instrumenten + werken en spelen in de hoekjes 4 = Toiletbezoek 5 = Speeltijd 6 = Koekje / Fruit eten + Drankje drinken + (ondertussen) naar filmpje op tv kijken 7= Activiteit in de kring 8 = Naar poppenkast of tiktak kijken 9 = Naar huis gaan
Er zijn natuurlijk nog heel veel andere kaartjes... Op een ander moment zal ik deze hierbij zetten en verduidelijken.
Dit is onze Week- en Weerkalender!
1ste rij: De dagen van de week
2de rij : Jules De kleuters verzetten Jules op de dag die we zijn, hier was dat dus een woensdag
3de rij: Het weer De kleuters kleven een weerkaartje dat overeenstemd met het weer die dag onder Jules en de andere laten we hangen, zo krijgen we een weekoverzichtje dat we vrijdag overlopen: hoe was het weer deze week?
4de rij: Speciale gebeurtenissen: Maandag en donderdag hebben we turnen Woensdag is het fruitdag en eten we fruit van de school, geen meegebracht koekje of fruit. Hier wordt er ook op aangeduid als er iemand jarig is, dus als er feest gevierd wordt. Hier wordt ook op aangeduid wanneer juf tik tak voor ons speelt, hier was dat op vrijdag...
Dit zijn de belangsrijkste kringafspraken!
1ste Winnie: Ik zit mooi (= goed) en stil op mijn plaats in de kring 2de Winnie: Ik zwijg, ik ben stil als de juf of een vriendje praat/spreekt/iets verteld 3de Winnie: Als ik een vraag heb of als ik iets wil zeggen, dan steek ik mn vinger in de lucht 4de Winnie: Ik luister naar wat de juf zegt/verteld/uitlegd en ik luister ook naar een vriendje als die iets verteld in onze kring.
Wie zijn kindjes komt afhalen 's middags, gelieve pas te komen vanaf ten vroegste 11u30 zodat we ons rustig kunnen klaarmaken en de voormiddag rustig kunnen afsluiten. Gelieve ook tot aan de klasdeur te komen, de juf zal jullie kind dan tot bij jullie laten komen. De kleuters NIET in de gang afhalen terwijl ze hun jas of boekentas komen halen! Ze moeten deze in de klas komen aandoen en dan op hun plaats in de kring wachten tot er iemand om hen komt! Enkel zo kan de juf het overzicht bewaren over wie wel degelijk al weg is met een familielid en wie niet!
Als een kleuter boterhammen heeft blijven eten, is het niet de bedoeling dat het daarna afgehaald wordt om 12u als we naar de speelplaats vertrekken of om 12u50 als de activiteiten in de klas opnieuw aanvangen. Het is dan beter voor het kind dat het op school blijft en de dag mee verder doorloopt met alle andere kinderen van de klas. Als u het kind in de namiddag thuis wilt houden, dan wordt het samen met de andere kinderen aan de klasdeur afgehaald om 11u30! Als het kind ziek is en u werd opgebeld door de juf, dat is natuurlijk een andere zaak.
Alvast héél erg bedankt voor de medewerking!
Namiddag: 12u50 - 15u30
De familieleden die om de kleutertjes komen, mogen hun kapoenen al vanaf 15u25 komen afhalen aan de blauwe deur van de gang van de klasjes van hun kleuterjes. Meestal zijn we nog bezig met het avondritueel om de dag af te sluiten, mag ik dan ook vragen om niet voor de vensters te komen staan en naar jullie kleuter te zwaaien of binnen te kijken in de klas? Dit is waarschijnlijk een moeilijke vraag, maar enkel op deze manier kunnen we de dag rustig afsluiten zonder onderbrekingen ofzo en gaat alles vlotter en sneller. Gelieve ook buiten de deur te wachten en niet binnen te komen, dit is veel gemakkelijker voor onze kleuters en ook voor ons als juf om een goed overzicht te kunnen bewaren!
Familieleden die een kleutertje komen afhalen, mogen het kind al komen afhalen om 11u35, dit om de grootste drukte van de lagere school en de opvang ietwat te kunnen ontlopen. Gelieve buiten de blauwe gangdeur te wachten, dit om het onze kleuters en de juffen gemakkelijker te maken om het overzicht te bewaren!
Zelfde afspraak als op maandag, dinsdag en donderdag.
Namiddag: 12u50 - 15u00
Familieleden die een kleutertje komen afhalen, mogen het kind al komen afhalen ten vroegste om 14u50, dit om de grootste drukte van de lagere school en de opvang ietwat te kunnen ontlopen. Gelieve niet voor de ramen van de klas te gaan staan, dit zorgt voor afleiding van de kleuters en zo kan de dag niet afgesloten worden zoals het zou moeten. Zonder afleiding zal alles ook vlotter en sneller verlopen! Gelieve buiten de blauwe gangdeuren te wachten, dit om het voor onze kleuters en ook voor de juffen gemakkelijker te maken om het overzicht te bewaren.
Beste ouders, Heel veel van jullie vragen zich af wat jullie kapoen zo allemaal doet in ons klasje... Via deze blog wordt er al een tipje van de sluier opgelicht, maar daarmee weten jullie natuurlijk nog niet hoe een dag bij ons verloopt in de klas. Vandaar dat ik hier even 'kort' zal schetsen hoe een dagje in onze klas verloopt:
Start schooldag:
1) De bel is al 2 keer gegaan en de muziek begint te spelen: we verzamelen in onze rij en gaan 2 aan 2 gaan staan.
2) We stappen 2 aan 2 in een rij mooi naar onze klas.
3) We doen onze jas uit, hangen hem aan de kapstok en gaan met onze boekentas naar binnen. In de klas maken we onze boekentas zelfstandig leeg op een muziekje, aan het eind van het laatste liedje moeten al onze boekentasjes leeg zijn en terug op hun plaats staan in de gang.
Onthaal en morgenritueel:
1) Juf zet het muziekje op waarop wij onze boekentassen leegmaken.
- Koekjes in de koekjesbak - Fruit in de fruitbak - Brooddoos + 1 drankje in de boterhammenbak - Schrifjes in de schriftjesbak.
Zoals jullie kunnen zien, wordt alles tesamen gelegd van alle kindjes in de daartoe bestemde bakken. DAAROM is het héél belangrijk dat op ieder doosje of stuk fruit de naam van jullie kleuter staat! Zouden jullie er ook willen op toezien dat het fruit (behalve een banaan) al reeds geschild (indien nodig, de ene kleuter lust bijvoorbeeld wel z'n appel met de schil er nog aan, de andere niet...) in een doosje zit met de naam van jullie kleuter erop?! Het is namelijk onmogelijk voor mij om van alle 25 kindjes van de klas te onthouden wie wat heeft meegebracht en de kleuters weten dit meestal zelf niet meer op het moment dat het fruit uitgedeeld wordt in onze klas.
2a) Iedere maandag passen we ons takenbord aan:
- 1 kleuter mag Jules op de weekkalender verzetten en de pijl op onze daglijn verzetten. - 1 kleuter mag onze weerkalender aanpassen. - 1 kleuter mag het kaarsje uitblazen bij ons godsdienstig moment. - 2 kleuters (1 jongen en 1 meisje) mogen vooraan staan in de rij. - 2 kleuters krijgen de taakjes van de juf (stoelen goedzetten, controleren of alles goed opgeruimd is, Jules wakker maken/in bed stoppen, de deur dicht doen als we ons klasje verlaten of binnenkomen,...)
2b) Juf zet het goedemorgenliedje op waarop we Jules wakker maken: 1 kleuter van de 2 die de taakjes van de juf heeft, mag Jules gaan wakker maken en zijn valiesje met kleertjes tot bij de juf brengen zodat we hem kunnen aankleden. De juf kleedt Jules aan.
Liedje:
3) De register wordt overlopen aan de hand van een liedje. De juf zegt de naam en de kleuters antwoorden met goedemorgen of koekkoek.
Liedje: Doe je handjes voor je ogen en als je je naam hoort, roep dan koekkoek.
4) We zingen het goedemorgenlied van Jules en doen er aangepaste bewegingen bij:
Liedje:
5) We passen onze daglijn en week- en weerkalender aan.
Liedjes:
Liedje weekkalender:
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. In een week zijn 7 dagen, 7 dagen in een week. Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.
Liedje weerkalender:
We kijken door de ruiten, welk weer is het buiten? Zien we de zon, of zijn er wolken, hangt er veel mist of is er regen, is het erg koud of valt er wat sneeuw? We kijken door de ruiten, welk weer is het buiten?
6) Godsdienstig momentje:
- We doen de gordijnen dicht, ons lichtje gaat uit en we steken ons kaarsje aan. - We bidden ons gebedje. - Het kaarsje wordt uitgeblazen, de gordijnen gaan weer open en ons lichtje aan.
Liedjes en gebedje godsdienstig momentje:
Liedje kaarsje doen branden:
Kijk ik steek een kaarsje aan, 't is voor Jezus, 't is voor Jezus. Kijk ik steek een kaarsje aan, 't is een straaltje van de maan.
Liedje handen vouwen:
Gebedje:
Lieve Jezus, Ik wil vandaag weer heerlijk spelen. Ik spring en zing een vrolijk lied. En altijd, altijd is er iemand die naar me kijkt en me graag ziet! Amen
Liedje kaarsje uitblazen:
Kijk ik blaas het kaarsje uit. 't was voor Jezus, 't was voor Jezus. Kijk ik blaas het kaarsje uit, wees nu stil, maak geen geluid.
7) Bewegingsmomentje:
- We dansen iedere ochtend op het zelfde liedje ons zelfde dansje
Liedje:
Ik, en ik, en ik, en ik. Wijzen met je vingers naar jezelf Jij, en jij, en jij, en jij. Wijzen met je vingers naar verschillende vriendjes van de klas. Wij zijn samen in ons klasje, De armen voor je lichaam strekken en zachtjes opendoen respectievelijke naar linkerarm naar links en rechterarm naar rechts + met je 2 wijsvingers naar de grond wijzen bij de woorden 'in ons klasje'. Samen is het fijn. We springen in de lucht en stoppen onze beide duimen vooruit of hoog in de lucht!
Dit wordt 2x gezongen en gedanst.
Start van de dag in onze klas:
1) Gezamenlijke geleide activiteit door de juf (impressiemoment) [en/of spelen/werken in de hoekjes 1+ eventueel opruimen]
7a) Kindjes voor de warme maaltijden gaan plassen en doen hun jas aan (afhankelijk van het weer).
7b) Kindjes die naar huis gaan eten, gaan plassen en doen hun jas aan. Wie thuis blijft maakt ook zijn boekentas klaar om mee te nemen. Wie terugkomt, laat zijn boekentas gewoon op zijn plaats staan.
7c) Kindjes die boterhammen eten in de klas, nemen plaats aan de tafels. Als ze klaar zijn met de boterhammen, mogen ze hun drankje drinken. Als alles op/leeg is, gaan ze plassen in de klas en worden de jassen aangedaan (afhankelijk van het weer). Als iedereen klaar is, gaan we naar de speelplaats
MIDDAGSPEELTIJD
8) In de rij naar de klas, jassen aan de kapstok en binnen in de kring gaan zitten.
9) Middagonthaal
- Juf vult de register aan: zelfde werkwijze als bij het ochtendonthaal - We zingen ons goedemiddagliedje
11) Vrij spel in alle opengestelde hoekjes in de klas (of buiten: alleen bij mooi zonnig weer) + opruimen. En eventueel afwerken van (knutsel-)werkjes.
12) Jas aan (afhankelijk van het weer), naar de speelplaats gaan en daar gaan plassen.
NAMIDDAGSPEELTIJD
13) In de rij naar de klas, jassen aan de kapstok en binnen in de kring gaan zitten.
14) Fruit of koekje opeten en eventueel drinken wie dorst heeft.
Avondritueel: afsluiten van de dag:
1) Boekentasjes maken en onder onze bank klaarzetten
2) Jules zijn pyjama aandoen
Liedje:
3a) Als we nog een beetje tijd over hebben doen we nog een gezamenlijk kringactiviteit:
Deze week hebben we heel veel leuke dingen gedaan rond het muzikale sprookje van Sergej Prokovjef, "Peter en de wolf.".
Op maandag hadden we na het onthaal en morgenritueel zoals altijd eerst turnen samen met juf Caren. Ze had voor ons een leuk bewegingsparcours opgezet waar we volop konden klimmen en klauteren! Leuk!!!! :D Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd hebben nog enkele vriendjes van de klas hun werkblaadje afgewerkt van vorige week (thema muziek).
En nog een paar andere kapoenen hebben hun schuddoodje nog afgewerkt. Reepjes glanspapier knippen of scheuren in kleine stukjes en daarna opkleven op hun kaasdoosje. Juf werkte deze dan later af met wat froezelpapier en later op de week hebben de vriendjes ze meegekregen naar huis. Hopelijk hebben ze al eens hun muzikale capaciteiten laten horen?!
We hadden ook nog 3 vriendjes van de derde kleuterklas van juf Ilse in onze klas. Zij kon in de voormiddag niet aanwezig zijn op school en daarom werden haar kindjes opver alle kleuterklassen verdeeld. Hieronder zie je aan de spelletjestafel een vriendinnetje van bij juf Ilse zitten bij onze kapoenen.
En hieronder zie je nog 2 vriendjes zitten van juf Ilse bij onze kapoenen in onze autohoek.
Na de middagspeeltijd was het vrij spel: de vriendjes mochten in alle hoekjes die open waren spelen in onze klas. Na de namiddagspeeltijd en nadat we ons fruit/koekje opgegeten hadden en onze boekentasjes gemaakt hadden, vertelde juf nog een verhaal, het verhaal van "Peter en de wolf".
Verhaal:
Peter speelt in opa's tuin aan de rand van een donker bos. Van zijn opa mag hij niet in het bos gaan spelen omdat er een wolf losloopt! Peter luistert echter niet naar opa en gaat toch door het hekje uit opa's tuin en in het bos. De eend uit de opa's vijver gaat mee met Peter naar het bos en ook de kat gaat mee. In het bos komen ze een vogel (een merel) tegen in een boom. De vogel en de eend beginnen ruzie te maken en de kat sluipt naar hen toe! Peter roept om de vogel en de eend te waarschuwen! Hij roept zo luid dat de wolf hem kan horen!!! De wolf rent naar Peter en zijn dierenvriendjes toe! Peter kan net op tijd in een boom springen, de kat duikt net op tijd in een struik en de vogel vliegt vlug omhoog in de lucht, maar het eendje,... Die had pech, ze was niet snel genoeg en de wolf at haar gewoon helemaal op! Peter is hier heel erg boos om en wil de wolf een lesje leren. Hij neemt een lang touw om de wolf te vangen en de vogel vliegt rondjes rondom de boom terwijl de wolf hem achtervolgt. Peter kan zo de wolf bij zijn staart vangen en houdt het touw heel goed vast, hij laat de wolf niet meer gaan! Op dat moment komt er een jager uit het bos. Samen stoppen ze de wolf in een kooi en samen brengen ze hem naar de dierentuin! En slimme Peter, die is nu een kleine held, want hij had de wolf kunnen vangen!
Dinsdag werkten we verder rond ons thema "Peter en de Wolf". Terwijl enkele vriendjes een wolvenhoekje aan het maken waren (een wolf op papier beschilderen in grijze/bruine verf en er daarna met een kam overgaan - haar imiteren) luisterden een paar andere kapoenen van de klas naar het verhaal op de laptop van de juf terwijl ze naar de prenten in het boekje keken. De hoedjes werk ik dit weekend af en zullen ergens volgende week meegeven worden...
Het zonnetje scheen zo lekker warm dinsdag na de middagspeeltijd en de kleuters genoten er zichtbaar van! Daarom besloten we (juf Sofie, juf Annick, juf Maaike en juf Kelly) dat we in plaats van vrij spel in onze klasjes te geven, dat de kleutertjes gerust buiten mochten genieten van hun vrij spel in het lekkere zonnentje! De kleuters waren heel blij toen ze hoorden dat ze buiten mochten blijven spelen! Het gras op onze speelweide was ook droog genoeg, dus mochten de kindjes hier ook op voor de eerste keer dit schooljaar!
Klimmen en klauteren en rennen doen we graag!
Oei, wat is er hier gebeurd zie je deze 2 kapoenen denken?! Het waren gewoon de besjes die van de struik gevallen waren... :-p
Op de speelkasteel...
Op de klimperamides en glijbaan.
Met z'n allen op de wip en hoe hoger, hoe liever!!!
De lente is in het land en dat is niemand ontgaan! Alle kapoenen kijken hun ogen uit op de struikjes die in bloem staan en de vele madeliefjes en andere bloempjes die op onze speelweide groeien! En af en toe plukken ze eens een paar mooi bloemetjes voor hun juf...
Om de 14 dagen komt op dinsdagnamiddag juf Cindy ons een handje helpen in ons klasje! Zoals jullie kunnen zien vinden onze kindjes haar heel erg lief! Ze willen allemaal op de schoot zitten van juf Cindy!
Juf Kelly ging om de bellenblaas en blies héél veel belletjes! De kleuters gierden van het lachen en hadden heel veel plezier om de belletjes stuk te prikken en te achtervolgen...
Van al dat spelen krijg je honger! Dus ging juf om het fruit en de koekjes terwijl juf Cindy op de kindjes lette. De kleuters vonden het heerlijk om in het zonnetje hun fruit of koekje op te eten! Als alles op was, zijn we terug naar onze klas gegaan om onze boekentasjes te maken en Jules in bed te stoppen voor de avond.
Toen alle boekentasjes gemaakt waren en klaar onder de bank stonden, las juf Cindy ons nog eens het verhaaltje voor van "Peter en de wolf"!
Woensdag hebben we een werkblaadje gemaakt... We moesten schaduwprentjes eerst verknippen, daarna op de juiste plaats leggen op ons opdrachtenblad en daarna mochten we de schaduwen op ons blad opkleven. Dit ging bij de meeste vriendjes al héél goed!
Donderdag kwamen de kindjes in de klas en wat stond daar?! Een tv en de film van "Peter en de wolf" die Hanne meegebracht had naar onze klas. Maar het ongeluk sloeg opnieuw toe, de tv was stuk!!! Hij wou niet opstarten!!! Dus bedacht juf iets anders... Verandering van plan.... :-p
Zoë en Fleur hadden boekjes meegebracht ivm wolven! De kleuters mochten er eentje uitkiezen en die las juf dan voor. De kindjes waren zeer geboeid door het verhaal van de wolf en het lamsboutje!
Hieronder zie je een heuse kleuterpolonaise. Deze kindjes hadden al gedaan met het eten van hun boterhammen. Tijdens ons middagmaal zet juf altijd muziek op om het een beetje leuker te maken en het wachten ook wat minder lang te doen lijken... Op een gegeven moment vormden 2 kleuters een treintje en stapten rond de tafel in onze kring, algauw deden alle kleuters die klaar waren mee! In deze kleutertrein zijn we ook naar de speelplaats gemarcheerd! Reuzetof! Wat het zonnetje allemaal niet kan doen met een kind! Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk,...
Vrijdagvoormiddag gingen we samen met de vriendjes van juf Sofie naar de aula van het middelbaar. Daar gingen we op het grote scherm kijken naar de video van "Peter en de Wolf" (van Walt Disney) die Hanne meegebracht had. Alle kindjes keken ernaar in complete stilte met met open mond! Zo een muzikaal sprookje spreekt duidelijk aan! Jammer genoeg heb ik hier geen foto's van kunnen nemen, het fototoestel lag nog in de klas...
Na de voormiddagspeeltijd hebben we nog een beetje geknutseld in onze klas. Vele kindjes vonden het heel jammer van het eendje, dat het werd opgegeten door de wolf. Daarom besloot juf op het eendje in de vijver te kopieren op A3-formaat. En de kleuters mochten de vijver dan blauw verven. Zo zagen ze allemaal het eendje nog eens terug!
Natuurlijk werd er ook nog gespeeld in ons klasje in de verschillende hoekjes:
* In de blokkenhoek:
* Aan de puzzeltafel:
* Met onze trein en spoorweg wordt er aan de zandtafel of in de kring (als de blokkenhoek dicht is) gespeeld:
* In de boekenhoek:
* In de poppenhoek:
* In onze autohoek:
* Met onze houten treintjes en blokjes wordt er op de zandtafel gespeeld:
* Aan onze spelletjestafel:
Het was een hele leuke week rond ons thema "Peter en de Wolf"! Het heeft onze kindjes heel erg aangesproken en dat maakt de juf heel erg blij!
Volgende week werken we in ons klasje rond het volgende thema: "Lente - Nieuw leven - Bloemen en dieren".
Sinds de krokusvakantie is Jules onze nieuwe klaspop! De kleuters zijn dol op hem en hij vindt het ook zeer fijn om in ons klasje te wonen en om zoveel te leren in onze klas en natuurlijk ook om zo fijn te spelen met alle andere kleutertjes van onze klas! Hij heeft al een eigen bedje, dat hij zeer mooi vindt, in onze poppenhoek waarin hij iedere avond gaat slapen vlak voor wij naar huis gaan.
Maar we hebben een probleem...
Momenteel zit Jules gewoon bovenop de kast als wij met z'n allen in de kring zitten, maar dat vindt hij niet zo fijn: het is een beetje te hoog (en ook een beetje gevaarlijk voor zo een kleine jongen... ) Juf heeft jammer genoeg geen stoeltje meer over in de klas of thuis voor Jules en in alle andere klasjes hebben ze ook hun stoeltjes allemaal nodig...
Een foto'tje van onze klaspop Jules zodat jullie een beeld kunnen krijgen van hoe groot (klein) hij wel is...
Vandaar de volgende vraag:
Is er iemand die thuis toevallig nog een klein stoeltje (poppenstoeltje ofzo, Jules is namelijk niet groter dan 50cm )heeft staan? Het zou namelijk heel leuk zijn voor Jules en onze vriendjes, als Jules echt op zijn stoeltje in onze kring zou kunnen zitten en zo ook beter zou kunnen deelnemen aan alle activiteiten die we doen in onze kring. Tijdens het spel en werken in onze hoekjes nemen we Jules overal al mee, maar als we in onze kring werken, spelen enzo zit Jules helemaal alleen bovenop de kast...
Mochten jullie een stoeltje (of krukje of poefje of zeteltje of wat doen ook) hebben voor Jules dat jullie zouden kunnen missen, dan is dit zeker en vast welkom in ons klasje! We zullen er goed zorg voor dragen en natuurlijk krijgen jullie het stoeltje op het einde van het schooljaar terug!
Laten jullie mij aub iets weten via een reactie op dit berichtje of via een berichtje in het gastenboek?!
Deze week hebben we met onze vriendjes gewerkt, gespeeld, beleefd, geëxperimenteerd, geëxploreerd, ontdekt en nog veel meer van dit allemaal rond ons thema muziek en muziekinstrumenten.
Maandag, na het turnen en na de voormiddagspeeltijd kwamen we terug in ons klasje en wat vonden we daar? Onze ontdektafel stond open en er lagen spulletjes is,... We zijn eens gaan kijken wat voor dingen het waren! Het waren muziekinstrumentjes! Jules en juf hadden ze meegebracht voor ons om volop mee te mogen experimenteren en muziek mee te maken. Gedurende de week groeide onze muziekontdektafel verder en verder aan dankzij de leuke instrumentjes die de kleuters ook meebrachten naar onze klas. De kleuters hebben zich stuk voor stuk kostelijk geamuseerd in onze muziektafel! De ene maakte al wat mooiere muziek dan de andere,... Een geluk hebben de oortjes van Jules en juf het overleefd deze week... Dit weekend zullen ze kunnen genieten van een beetje welverdiende rust/stilte...
Natuurlijk hebben we niet alleen in onze muziekontdektafel gespeeld. Juf heeft ook het verhaal verteld van de Barmhartige Samaritaan. We hebben het bijbelverhaal besproken en ook toegepast op ons eigen kleuterleventje in onze klas en daarbuiten: hoe kunnen wij een Barmhartige Samaritaan zijn? ==> "Door lief te zijn voor elkaar en elkaar te helpen, juf!!!", dit was het antwoord van onze kleuters! Lief he?! Na het verhaal, kleurden de kleuters een tekening in van de Barmhartige Samaritaan uit het verhaal.
Dinsdag toverden Jules en juf een grote doos en een blauw koffertje op onze tafel midden in de kring! Alle kleutertjes waren verbaasd en vroegen: "Juf, wat zit daarin?!" We bekeken eerst het koffertje, daar zat iets in, want er kwam geluid uit... Juf haalde er 2 stokjes uit... En de kleuters riepen spontaan: "Joepie, tikstokjes!!!!" Iedereen kreeg 2 tikstokjes en samen hebben we er even mee geëxperimenteerd en we hebben er natuurlijk ook muziek mee gemaakt. 's Avond hebben we er ook nog twee spelletjes mee gespeeld:
- Dirigentje: 1 kleuter maakte muziek met de stokjes op een andere manier en de anderen deden hem/haar na, enz.
- Regenmuziek: Met onze tikstokjes bootsten we de regen na: dikke druppels, zachte regenbui, storm, niks = mooi weer,...
Dit vonden de kleuters zeer fijn!
Daarna was onze grote doos aan de beurt. Daarin zaten nog meer muziekinstrumentjes! Iedere kleuter haalde er een instrumentje uit... Kende de kleuters hun gekozen instrument? Hoe noemt het? Hoe spelen we erop? Welk geluid/wat voor muziek maakt het? Horen we het graag, ja of nee? Op het einde van onze waarneming van de muziekinstrumenten hebben we een kleine fanfare gemaakt en stapten we door onze klas terwijl iedereen op zijn muziekinstrumentje speelde...
Na al die muziekinstrumentjes en het muziek maken, besloten we om zelf ook een muziekinstumentje te maken in onze knutselhoek. We gingen aan de slag met papier: knippen en scheuren. En daarna kleefden we de stukjes papier op ons meegebracht kaasdoosje met lijm. Juf zal ze dit weekend afwerken en volgende week krijgen we onze zelfgemaakt schuddoosje mee naar huis!
Woensdag had juf een spelletje mee ivm muziek en muziekinstrumentjes, een muziekmemorie!!! We bekeken alle prentjes op de kaartjes en kwamen tot de constatie dat er van alles 2 waren! Hierna hebben we alle kaartjes met hun prentje naar beneden op tafel gelegd.
Speluitleg: 1 kleuter mocht eerst 1 kaartje omdraaien en op de plaats laten liggen en daarna een 2de. Waren het 2 dezelfde kaartjes, dan mocht de kleuter de kaartjes houden. Waren het 2 verschillende kaartjes dan moesten de kaartjes terug op hun plaats met hun prentje naar beneden omgedraaid worden. En dan is het aan de volgende kleuter. Het spel gaat door tt alle kaartjes gevonden zijn.
In het begin verliep het wat moeilijk, je beurt afwachten duurt voor sommige kindjes namelijk héél lang... Maar na een paar kaartjes, ging het al veel beter en vond iedereen het een superleuk spelletje. Juf begeleide dit spelletje bij iedereen eens op woensdag om erop toe te zien dat alles goed verliep, maar vanaf donderdag werd het spelletje aangeboden tijdens het vrij spel in de spelletjeshoek waar de kindjes er zelfstandig mee aan de slag konden, zonder de hulp van juf.
Donderdag hebben we in ons klasje gewerkt en gepuzzeld tegelijkertijd! Dat moet je kunnen he! We kregen van juf een groot opdrachtpapier en een klein reepje papier! Op alletwee stonden er helften van muziekinstrumentjes! We moesten de helften van het reepje papier mooi uitknippen. Daarna legden we ze naast hun andere helft op het opdrachtenblad. En als het juist was, mochten we het opkleven! Dit ging bij veel kleuters redelijk vlot! Voor sommigen is knippen dan weer nog wat moeilijk, maar oefening (en soms ook wel wat concentratie ) doen wonderen!
Natuurlijk hebben we ook nog wat verder moeten werken aan onze schuddoosjes, want nog niet iedereen had al kunnen komen knutselen aan zijn kaasdoosje...
De hele week hadden we al naar allerlei soorten muziek geluisterd en we hebben er ook vaak spelletjes op gedaan en gedanst, maar 1 soort muziek hadden we nog niet beluisterd, namelijk klassieke muziek. Een vriendje van onze klas, Arne, had de onderstaande DVD mee en het leek me dan ook hét uitgelezen moment om deze in mn laptop te stoppen en de kleuters klassieke muziek te laten leren kennen op een mooie, interessante en ludieke manier. In het begin vonden de kleuters het best wel raar, die klassieke muziek, maar naarmate de DVD verder speelde en er beeldmateriaal verscheen die de muziek ondersteunde, hoe meer en meer ze de klassieke muziek tof begonnen te vinden!
Veel kleutertjes zaten met open mondjes samen met Jules te kijken naar de DVD ivm klassieke muziek... Even een muisstil moment in onze klas, op de klassieke muziek na natuurlijk tijdens deze muzikale week...
Toen we na de eerste speeltijd terug binnen kwamen, zagen we dat juf allerlei prenten in onze klas omhoog gehangen had van een Burundees meisje (Actie Broederlijk Delen). We bespraken de foto's, we zagen dat we verschillend leven, dat wij het hier goed hebben in België en dat sommige kindjes het in hun land wat minder goed hebben... Via het verhaal bij deze prenten, schakelden we over op het bijbelverhaal van Jezus, de kindervriend. We hebben een kort gesprekje gehad over wie onze 'beste' vriend is, hoe we goede vriendjes kunnen zijn voor elkaar en voor anderen,... Als verwerkingsactiviteit, gaf juf de kleuters een tekening over dit bijbelverhaal die ze mooi mochten inkleuren.
Buiten onze muziekontdektafel, hadden we ook nog een ander nieuw hoekje in onze klas... Enkele kleuters hadden DVD's mee met liedjes op en filmpjes ivm muziek en muziekinstrumentjes... De klasgenootjes vroegen hier heel vaak naar. Juf had haar laptop al meegebracht naar de klas om een powerpointvoorstelling ivm muziekinstrumenten en de muziek die ze maken te laten zien en horen... Dus, we besloten allemaal tesamen om de laptop een vast plekje te geven in onze klas voor deze week. Juf zette iedere dag na de middagspeeltijd, tijdens het vrij spel een ander filmpje op. De kleuters mochten hier dan voor kiezen op ons keuzebord. De laptop met de filmpjes over muziek(instrumenten) was een druk bezocht hoekje in onze klas! En natuurlijk keek Jules mee met onze kleuters naar de mini-tv van de juf (uitspraak van een kleutertje)!
Natuurlijk werd er ook nog volop gespeeld in onze klas in de verschillende hoekjes in onze klas:
* In de blokkenhoek:
Hieronder zie je Bjarne en Alexander met hun zelfgemaakte vliegtuigjes! Ze waren hier heel fier op!
Hieronder zie je Senna met haar zelfgemaakte creatie!
En hieronder zie je een creatie van al onze kapoenen tesamen uit de blokkenhoek...
* In de puzzelhoek
* In de spelletjeshoek
Hanne en Fleur maken hier iets heel moois met de steekparels! De steekparels zijn altijd populair in onze spelletjeshoek!!!
Hieronder zie je enkele kleuters aan de knutseltafel, nog bezig aan hun schuddoosje en Ketsia, onderaan de foto probeert de memorie nog eens uit.
* In de poppenhoek
* In de autohoek
Hieronder zie je David spelen in de autohoek. En je ziet ook 2 van onze vriendjes voor ons keuzebord staan.
Keuzebord: Hierop kleeft juf de pictogrammen van de hoeken die open zijn. Deze pictogrammen hangen ook in het groot bij die hoek. Naast die pictogrammen hangen velcro'tjes, deze duiden het aantal plaatsen aan die er in die hoek zijn. Er kunnen bijvoorbeeld maar 6/4/3/2 vriendjes in een bepaalde hoek en dan is het hoekje vol. De kleuters mogen allemaal zelf kiezen waar ze gaan spelen. Als alle velcro'tjes van een hoekje volgekleefd zijn met de symbolen van een paar vriendjes, dan is het hoekje vol en kan er niemand meer bij en moeten de andere kleuters voor een ander hoekje kiezen. Eenmaal voor een hoekje gekozen, kleven ze er hun symbool bij en vertrekken naar die hoek om er te gaan spelen. Als ze daar niet meer willen gaan spelen mogen ze opnieuw naar het keuzebord gaan om te kijken of er in ee ander hoekje van hun keuze nog plaats is om te gaan spelen. Dit is zeer goed voor de (denk)ontwikkeling van onze kleuters: ze leren min of meer tellen, ze leren na te denken, ze leren te kiezen, ze leren om hun beurt af te wachten,...
* In de boekenhoek waar specifieke boekjes ivm muziek(instumentjes) inlagen naast onze boekjes die er altijd inliggen.
Het was weer een heel fijne week samen met de kleutertjes en de muziekinstrumentjes!
Volgende week werken we in onze klas rond het volgende thema: "Boekjes: Peter en de wolf!"
Thema: Carnaval - Clowntjes - Afwezige clowntjes tijdens stoet
Deze vriendje van onze klas, waren er jammer genoeg niet bij op de dag van onze carnavalstoet... Dat vonden we allemaal een beetje jammer omdat ze hun kostuum niet hebben kunnen dragen waar ze zo goed en flink aan gewerkt hadden! Daarom hebben we hun het kostuum toch nog aangedaan, vlak voor ze naar huis gingen... De mama's waren heel blij verrast toen ze hun clowntjes van school kwamen halen!
Clowntje Zoë
Clowntje Tayssir
Clowntje Ketsia (had geen t-shirt meegebracht) en clowntje Leeloo (was vrijdag haar hoedje vergeten)
Hier vertekt onze stoet nog maar net: juf vooraan als locomotief van kleutertrein met veel kleuterwagonnetjes en...
Achteraan stapt de mama van de juf mee als laaste wagon samen met nog enkele kapoenen van onze klas.
Hier stappen we al in de Lindestraat en het gaat zoals jullie kunnen zien zeer goed! De kleuters hebben flnk meegestapt en waren heel erg onder de indruk van de grote massa volk die aan de zijlijn hen aanmoedigden en allerlei lieve commentaren toeriepen...
We zijn bijna aan onze school, nog 1 blokje om en we zijn aan onze kleuteringang van onze school. Oef, eindelijk, want sommige dappere stappertjes werden al wat moe... ;-) En zoals jullie kunnen zien waren niet enkel onze sloebers van de klas versierd als een clown, ook de juf heeft haar best gedaan om zich een beetje te verkleden in een clown... :-p
Ons laatste wagonnetje liep een eindje achterop,... De trein moest even stilstaan vooraan totdat deze kapoenen er terug bij waren! Het was dan ook wel een serieus afstandje om te wandelen he, als je nog maar zulke kleine beentjes hebt... ;-)
En voila, de laatse rechte lijn naar onze kleuterspeelplaats! Iedereen was al wat moe geworden van al dat stappen, een geluk dat er een lekkere wafel klaarlag voor onze kleuters om terug op krachten te komen! En die wafels hebben heel goed gesmaakt hoor, ze waren supersnel op!
En na de wafels was er dan de caramellenworp,... Wie de winnaar hiervan was, kan je in het berichtje hieronder lezen.
Ik heb ook een leuk videobestandje gekregen van een mama van onze klas. Klik op het woordje videobestand om de link te openen om de video te kunnen bekijken... Zo kunnen jullie en jullie kapoenen nog even genieten van de sfeer tijdens onze carnavalstoet.
Tijdens dit leuke thema hebben onze vriendjes heel wat beleefd in ons klasje! We hebben onze aandacht vooral gericht op clowns. We hebben 'onderzocht' hoe clowns eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze zich schminken, welke attributen ze gebruiken,... We waren ook benieuwd of we zelf ook en hoe we een echt clowntje konden worden... Buiten al de clowntjesgekte hebben we het ook gehad over carnaval zelf! Wat is carnaval? Wat vinden we leuk aan carnaval? Wat doen we tijdens carnaval?,... Op al deze vragen hebben we een antwoord gezocht tijdens onze activiteiten in onze klas en tijdens ons spel in de verschillende hoekjes van onze klas die al dan niet aangepast waren in ons huidige thema.
Vorige week waren we al begonnen met het maken van ons clownkostuum. De eerste stap was het versieren van onze witte T-shirt: we bestempelden ze eerst met ballonnen. Maar dit bleek niet zo gemakkelijk, de ballonnen wilden vooral gaan vliegen of gingen stuk met hier en daar een traantje erbij van een geschrokken kapoen... Daarom besloten we verder te stempelen met ronde stempels, dit was veel gemakkelijk én het resultaat mag er ook wezen!
Maandag hadden nog een paar kleuters een witte Tshirt mee. Na het turnuurtje op maandag hebben we deze T-shirts ook mooi versierd met onze stempels voor we aan de rest van onze knutselwerkjes begonnen om ons clownkostuum volledig te maken.
Toen dinsdag al onze t-shirts klaar waren, zijn we begonnen aan ons clownhoedje. Hiervoor mochten we een papieren bordje verven in onze favoriete kleur. Juf sneed hierin dan een gat als de hoedjes droog waren, duwde er een yoghurtpotje in en naaide er een rekkertje in vast zodat het papieren bordje een echt clownhoedje werd! Het resultaat mag er best wel wezen!
Natuurlijk hebben we op maandag en dinsdag ook gespeeld in onze hoekjes van de klas:
* In de spelletjeshoek
* In de blokkenhoek
* In de autohoek
* Aan de puzzeltafel en in de ontdektafel (= tafel met attributen van de clowntjes)
Hieronder zie je de kleuters spelen aan de puzzeltafel (linksbovenaan), in de ontdektafel (midden bovenaan), in de boekenhoek (naast de ontdektafel) en aan de spelletjestafel (onderaan de foto).
Op woensdag las juf het verhaal voor van Jules die carnaval op school mag vieren:
Verhaal:
Jules mag verkleed naar school gaan, want er is een groot carnavalfeestje op school! Net voor ze naar school moeten vertrekken beseft Jules dat hij iets vergeten is ivm zijn verkleedkostuum! Maar er is geen tijd meer om het te zoeken,dus gaat Jules zonder zijn mooie hoed naar school. Jules is heel triest! De directeur ziet dat Jules triest is en vraagt hem waarom hij zo triest is. Jules vertelt hem waarom hij zo triest is. En rarara, de directeur is net zo verkleed als Jules en is zo lief om zijn hoed aan Jules te lenen! Nu is Jules dolgelukkig en zo wordt het nog een supercarnavalfeestje op school voor Jules!
Juf speelde ook tik tak waarin carnaval en clowns een grote rol speelden: er werd gejongleerd met ballen, er werden serpentines geblazen, er werd met confetti gegooid en er werd met kleuren getoverd! De kindjes zaten allemaal stil vol van verwondering ivm wat er zich allemaal afspeelde in tik tak!
Toen we donderdag binnenkwamen in onze klas waren we het allemaal over eens: brrr, het was er heel erg koud! Onze verwarming was stuk! En ook onze lichten wilden niet branden! Het was zo danig koud dat alle juffen beslisten om de kindjes hun jas te laten aanhouden en ze te laten spelen in de klas zodat ze het toch nog ietjes warm konden krijgen en hebben. De kleuters vonden dit wel een hele ervaring, zo met hun jas aan in de klas spelen, eten en drinken! Het was wel niet al te handig, maar het ging toch redelijk goed. Af en toe deden we ook eens een bewegingstussendoortje zodat we zeker warm konden krijgen en warm bleven!
We hadden op donderdag een briefje meegegeven waarin werd uitgelegd dat onze verwarming en elektriciteit stuk was en dat alle kleuters vanaf de namiddag welkom waren voor de carnavalstoet op vrijdag. Ook de kleuters van wie de ouders geen opvang konden regelen, konden naar school komen, want de juffen waren sowieso aanwezig op school!
Alle juffen waren heel erg benieuwd hoeveel kindjes ze zouden hebben in hun klasje! De ouders hebben heel erg positief gereageerd op ons bericht van donderdag, maar gelukkig zijn er nog kleutertjes doorgekomen op vrijdagvoormiddag! We konden met alle kleuterklasjes (van de peuters tot en met de derde kleuterklassers) tesamen in de (verwarmde) aula naar muziek luisteren en naar een fimpje kijken tot aan de voormiddagspeeltijd! Tijdens de speeltijd deden we onze jassen opnieuw aan, gingen we buiten spelen en aten we ons koekje op. Na de speeltijd ging het terug richting aula tot aan het middageten.
Er speelde wat muziek in de aula om naar te luisteren en ondertussen zorgden meester Kevin en juf Ilse ervoor dat we op het grote scherm naar een filmpje konden kijken!
Er werd heel aandachtig gekeken naar Sneeuwwitje zoals jullie kunnen zien! ;-)
Na de middagpauze kwamen alle kindjes terug naar ons klasje en toen begon de drukte! Gelukkig was ook de mama van de juf langsgekomen om te helpen met het aankleden van de kindjes! Eerst de t-shirt aandoen, daarna er de strik opnieten en daarna het juiste hoedje op het juiste hoofdje binden en daarna werden alle kleuters geschminkt als een clowntje! Dit laatste zorgde voor de finishing touch! Ze waren allemaal prachtig, onze kapoenen! Toen we allemaal klaar waren, gingen we naar buiten en stapten we mee in onze heuse schoolcarnavalstoet! Dit vonden we allemaal superleuk! De kleuters genoten met volle teugen van de aandacht tijdens de stoet!
Er werden natuurlijk ook foto's getrokken van onze stoet, deze kunnen jullie terugvinden op onze schoolwebsite:
De kleuters van de 1ste kleuterklasjes stapten maar een deel van de stoet mee, want de volledige stoet meestappen zou te vermoeiend geweest zijn... Toen we aankwamen op school hebben we ons goed opgesteld op de speelplaats van het lager zodat we de andere klassen die de volledige stoet meestapten konden bewonderen als ook zij terug op onze school aankwamen!
Hieronder kan je onze vriendjes van de klas bewonderen in hun mooi zelfgemaakt clownkostuum:
Clowntjes Senna, Arwen en David
Clowntjes Hanne, Alexander en Bjarne
Clowntjes Marie, Emmanual en Fleur
Clowntjes Sven, Naomie, ... , Elise en Luna
Clowntjes Jelle en Kenzo
Clowntjes Yentl, Leeloo en Arne.
Jammer genoeg waren er een paar vriendjes van onze klas niet bij, zij zullen volgende week hun kostuum mee krijgen naar huis!
Nadat alle klassen terug op school aangekomen waren, gingen we met alle kleuterklassen terug naar de kleuterspeelplaats. Hier hebben we in het zonnetje allemaal een lekkere wafel gekregen van onze juf om op te smullen na zo een lange wandeling! :)
Nadat alle wafels op waren, verschenen plots de prins en prinses carnaval op het dak van onze kleuterblok! Het was tijd voor de caramellenworp!!! Wie de gouden snoep kon vangen, moest deze bij de juf brengen en die kreeg dan een cadeau'tje! :) Alle kleuters deden flink hun best om zoveel mogelijk snoepjes te rapen! Ze brachten ze allemaal bij de juf en ik heb deze na afloop eerlijk verdeeld over alle aanwezige kleuters van onze klas!!!
Én een kapoen van onze klas heeft ook de gouden snoep kunnen vangen!!! Een hele dikke proficiat aan Hanne! Zij kreeg ook nog een leuk cadeau'tje als aandenken dat ze de gouden snoep heeft kunnen vangen! Veel plezier met je cadeau'tje Hanne en nog eens een dikke proficiat van je juf!!!
Het was een zeer toffe en soms zotte carnavalweek, maar daar dient carnaval voor hé, om eens lekker zot te doen!
Na de vakantie zullen we werken rond het volgende thema: Muziek en muziekinstrumenten!
Groetjes, juf Elke L.
Aan iedereen een zalige en misschien ook knotsgekke krokus- of carnavalvakantie!!!!
Tijdens dit leuke thema zijn we samen dieper ingegaan op alles wat met ballen en ballonnen te maken heeft! We hebben ballen en ballonnen bekeken, betast, vergeleken, we hebben ermee geëxperimenteerd, gespeeld,... We hebben vooral heel veel ballen- en ballonnenplezier beleefd tijdens dit thema!
Maandag had juf een leuk spelletje opgesteld in de klas... Een ballenwerpdoel! De kleuters moesten de juiste balletjes op de juiste plaats in het doel werpen (kleuren leren). Eerst mochten ze dit vrij doen, maar eens alles goed verliep werden er grenzen opgesteld van waarachter de kleuters de balletjes moesten werpen om het wat moeilijker te maken! Sommige kleuters konden er maar geen genoeg van krijgen en bleven maar spelen in deze nieuwe hoek! ;-)
We hebben natuurlijk ook geknusteld! We hebben geverfd met behulp van een doos, wat verf en knikkers!!! Juf legde een blad papier in de bak met een tekening van een bal erop en dan mochten enkele kleuters bewegen met de bak. Zo gingen de knikkers aan het rollen in de verf en zo met de verf over het papier! Het gaf een zeer leuk resultaat! Alle kleuters vonden het héél fijn dat ook zij eens mochten toveren met de verf en de knikkers! Ze waren allemaal héél erg fier! ;-)
Papier, verf en knikkers in een doos en rollen en bewegen maar!
En dit zijn 2 mooie resultaatjes! Het werkje dat jullie kleuter heeft gemaakt hebben jullie nu wel al gekregen. Hopelijk zijn jullie even fier op jullie kleuters hun werkje als zijzelf en hopelijk heeft het een mooi plaatsje gekregen...
Op dinsdag had juf nog een verrassing mee! Een echte ballentent en héél véél verschillende soorten ballen! We mochten kiezen welke ballen we in de ontdektafel (= nu de ballentafel) en in de ballentent wilden plaatsen. Samen hebben we deze 2 nieuwe hoekjes ingericht! De kleuters vonden dit heel erg tof om te doen! En ze hebben er allemaal van genoten om erin te spelen!
Dit is onze ballentent!
En dit is onze ballentafel. En je kan ook nog een deel van onze nieuwe boekenhoek zien...
Woensdag waren er al heel wat vriendjes die flink een witte T-shirt meegebracht hadden. Deze kleuters mochten hun T-shirt aan de knutseltafel versieren door er met ballonnen op te stempelen! Dit ging niet altijd even gemakkelijk! De ene keer ging onze ballon eens vliegen en de andere keer ging onze ballon stuk... Bij sommige kindjes vloeiden er traantjes toen dit laatste gebeurde... Maar die traantjes waren snel gedroogd! Het eindresultaat wordt een mooi kostuum voor tijdens onze carnavalstoet volgende week vrijdagnamiddag!
Omdat het toch wat moeilijk bleek met ballonnen stempelen, zijn we overgestapt naar ronde stempels om de ballonnen te vervangen... ;-) Dit ging veel vlotter!
Van donderdag en vrijdag zijn er jammer genoeg geen foto's, want juf was haar fototoestel thuis vergeten... Maar we hebben deze dagen nog druk verder gewerkt aan ons mooie carnavalkostuum. ;-)
En natuurlijk hebben we ook héél veel gespeeld in onze verschillende hoekjes in de klas tijdens deze week:
* In onze oude autohoek (voor hij werd verhuisd op woensdag ... ;) )
En hier in onze nieuwe autohoek, na de verhuis op woensdag...
* Aan onze nieuwe spelletjestafel en in onze ballentent
* In onze nieuw verhuisde poppenhoek sinds woensdag
* In onze nieuwe kring en tegelijkertijd ook blokkenhoek.
* Aan onze nieuwe puzzeltafel sinds woensdag
Het was een leuke week vol ballen en ballonnen!
Volgende week gaan we werken rond het volgende thema: Carnaval - Clowntjes
Tijdens dit leuke thema zijn we met onze vriendjes dieper ingegaan op onze dagelijkse hygiëne. Onze neuzen snuiten, onze snoet poetsen, onze handen wassen, onze tanden poetsen, Hoe moeten we dat nu doen? Wat hebben we hiervoor nodig? Hoe moeten we al die materialen gebruiken en waar dienen ze voor? Wat is hygiënisch (proper) en wat niet en waarom? Op al deze vragen hebben we de afgelopen week een antwoord gezocht en gevonden tijdens de vele leuke activiteiten in de klas en ons spel in de verschillende hoeken die aangepast werden binnen ons huidig thema.
Maandag, nadat we terugkwamen van ons turnuurtje, had juf een verrassing voor ons... De klas was helemaal anders gezet ten opzichte van vorige week!!! En ze had ook nog een andere verrassing bij: een watertafel vol met water en flesjes, busjes, zeepjes, parels, washandjes,... De kleuters mochten naar hartelust spelen en experimenteren in de watertafel! Dat vonden ze heel erg fijn zoals jullie op de foto's kunnen zien. Natuurlijk vonden ze het ook fijn dat ze zelf spulletjes mee mochten brengen voor in onze watertafel! Nogmaals hartelijk dank!
Natuurlijk hebben we ook nog andere dingen gedaan in onze klas behalve in de watertafel spelen! We leerden ook hoe we onze neus moesten snuiten volgens een stappenplan van Jules! De kleuters hadden dit al snel onder de knie, maar hier en daar waren er nog kindjes die door hun mondje blaasden in plaats van door hun neus...
Dinsdag hebben we gewerkt aan ons knutselwerkje: Jules zit in blad en wij moeten de zeepbellen met papieren zakdoekjes bestempelen en zijn gezicht en het eendje en de poten van het bad bestmpelen we met wattenstaafjes.
Maar onze handen worden hier best wel vuil van! Daarom hebben we ook geleerd hoe we onze handjes moesten wassen via een doeliedje en het stappenplan van Handige Hans:
Liedje:
Vuile handen? Kraantje open. Laat het water nu maar lopen Handen wrijven, handen wassen: plietse, pletse, plonse, plassen. Handen drogen, kijk nu maar. Handen proper, ik ben klaar! Op woensdag las juf het verhaal voor van Jules op het toilet:
Verhaal
In dit verhaal kan Jules helemaal alleen naar het toilet gaan! Maar deze keer valt het een klein beetje tegen... Hij gaat op school naar het toilet: hij plast, poept, veegt zijn bips af en wast zijn handen. Hij is heel trots en vertelt het aan zijn juf! Ook deze is heel fier op Jules! s' Avonds moet Jules in bad. Hij doet al zijn kleren uit, ook zijn onderbroekje,... En wat ziet mama in zijn onderbroekje?! Vlekjes,...
Op donderdag leerden we hoe we onze snoet moesten poetsen aan de hand van een doeversje:
Doeversje
Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin. Dit is mijn mondje met mijn tandjes erin. Dit zijn mijn oren, mijn ogen, mijn haar. Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar!
Na enkele keren oefenen ging dit al heel goed bij onze kleuters: kijk maar naar de foto's!
Tijdens het vrij spel in de hoekjes in de namiddag, maakten we ook nog een mooie tekening in verband met ons thema hygiëne - Pret in bad.
Vrijdag mochten we allemaal onze eigen tandenborstel, beker en tandpasta meebrengen naar de klas. We hebben daarmee onze tanden leren poetsen via een stappenplan van Jules, kijk maar naar de leuke foto's!
1. Tandpasta op onze tandenborstel doen 2. Onze tanden poetsen 3. Onze mond goed spoelen: water in de mond nemen en... 4. Water terug uitspuwen en dan tandenborstel wassen en water uitgieten in wastafel.
Natuurlijk hebben we tijdens deze week ook heel wat gespeeld in onze hoekjes van de klas:
* Aan de spelletjestafel:
* In de blokkenhoek:
* In de puzzelhoek en de autohoek:
Het was een supertoffe en ook best wel een natte week in onze klas! ;-)
Volgende week werken rond het thema: Ballen en Ballonnen!
Ik ben geboren op 18/07/1987. In juni 2009 ben ik afgestudeerd als kleuteronderwijzeres. Mijn hobbies zijn: dansen, zingen, knutselen, lachen, plezier beleven,...
Veel plezier op onze blog!
KLASPOP
Jules
KINDJES
De ?? vriendjes van onze klas zijn:
De meisjes
??
De jongens
??
FRUITDAG
Iedere ???dag
Op ???dag eet ik fruit! Nee, mama en papa, de koekjes komen er dan echt niet uit! Ze blijven in mijn tasje, want op ???dag eten we gezond in ons klasje!
AFSCHEID
Lieve mama en papa, Geef mij een kusje, en breng met tot bij de juf. Dag mama, dag papa, ga nu maar vlug! Voor je het weet, keren we naar ons huisje terug!