WELKOM

Fijn dat je
een kijkje
komt nemen!

SCHOOL

LOGO

De ?? kleuterklas
van het ??
te ??

Site: ??

Blog als favoriet !
Foto

DATUM

THEMA

Het thema van de week is:

"...?..."


JARIGE

??? wordt gevierd op
??? 2011

??? wordt gevierd op
??? 2011

Proficiat!!!

TURNEN

???dag:

Met turnjuf/meester ???

??u?? - ??u??

???dag:

Met turnjuf/meester ???

??u?? - ??u??




Wet op de Privacy!

Als gevolg van de wet op de privacy van 8 december 1992, heeft iedereen het recht om gegevens en/of beeldmateriaal met betrekking tot zijn eigen persoon of zij/haar minderjarige kind(eren), van deze site te laten verwijderen.

Indien u dit wenst, gelieve mij dan via de link hieronder een mailtje te sturen.

Groetjes, juf Elke L.

portret'

E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

BEZOEKERS

Juf Elke's Blog
Kom en kijk mee in ons klasje
Kleuterpraat, foto's en alles wat er in ons klasje te beleven is...
16-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: "Vaderdag" - Week 2

Ook tijdens onze 2de week rond vaderdag hebben we de handen uit de mouwen gestoken!!!

Maandag hebben we aan schrijfdans gedaan met behulp van wat water, wat scheerschuim van de papa van de juf en van wat verfdruppels in het scheerschuim...



Op muziek maakten we bewegingen in het scheerschuim op de tafel. Zo werd het scheerschuim over de tafel gespreid.

    

Daarna deed juf enkele druppels verf op het scheerschuim en herhaalden we de bewegingen nog eens op dezelfde muziek. Eerst vonden de kleuters het best wle raar... Ze wilden hun handjes niet echt vuil maken aan dat rare schuim... Maar al gauw beleefden ze superveel plezier bij het schrijfdansen!



Daarna drukten we er ons papier in en dit is het resultaat... Dit is het voorlaatste onderdeel van ons vaderdagscadeau'tje...

Ondertussen waren onze papa's hoek en onze papa's ontdektafel nog steeds immens populair bij onze kapoenen.









Dinsdag maakten we een tekening van papa voor papa...





Als dit dan allemaal uitgeknipt is, dan kan juf alle vaderdagscadeau'tje afwerken en daarna dan mooi inpakken...

En ook vandaag werd er nog volop gespeeld in onze papa's hoek en onze papa ontdektafel.





Woensdag was het opnieuw fruitdag en we kregen lekkere appelsienen van onze school... Hmm, dat wordt smullen!!!







Donderdag en vrijdag ging het in onze klas ook nog over onze papa's...
We hebben namelijk knutselwerkjes gemaakt waarbij we het haar van onze papa's op hun hoofd moesten verven/kleuren...
Daarbuiten zijn we ook gestart met het inoefenen van ons dansje voor ons optreden op het schoolfeest...
Jammer genoeg had ik mijn fototoestel deze 2 dagen niet bij en zijn er van deze 2 dagen dus geen foto's...

En hieronder zie je de afgewerkte vaderdagsgeschenkjes: een dubbele fotokader!!!



De achterkant met het versje en de voorkant met de tekening van papa voor papa.



De linkerbinnenkant met de schrijfdansafdruk en de rechterbinnenkant met het versje.



En hierboven zie je alle ingepakte cadeau'tjes plus het dasje dat we in onze 1ste week rond vaderdag voor papa geknutseld hebben...
Hopelijk waren alle papa's zeer aangenaam verrast en zijn ze allemaal heem erg blij met hun cadeau'tje!

Groetjes, juf Elke

16-06-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Thema's
15-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: "Vaderdag" - Week 1

Maandag zijn we na het turnen en de speeltijd direct aan de slag gegaan voor ons cadeau'tje voor papa...
We stempelden met behulp van een flesje en verf leuke en mooie rondjes op een papier met 2 vierkantjes op.

    

    

    

    



We maakten ook een leuke das voor onze papa: we bestempelden een papieren das met kurken stopsels...



    



Voor we naar huis gingen, las juf nog een bijbelverhaal voor... Het verhaal van het verloren schaap.

Op dinsdag las juf het verhaal 's morgens nog eens voor. Daarna knutselden we een zacht schaapje als verwerking op het bijbelverhaal.
We trokken stukjes watte van elkaar en kleefden dit nadien op de buik en het hoofd van het schaapje op ons papier.

    

    

    

We maakten ook de mama's ontdektafel leeg en vulden ze daarna met spulletjes van de juf haar papa en onze eigen papa's!!! Nu hebben we dus een papa's ontdektafel!!!





Op woensdagmorgen, nadat we Jules net aangekleed hadden tijdens ons morgenritueel, kwam Marit bij mij...

"Juf," zei ze, "Jules heeft dezelfde kleertjes aan als mij!!! Maar wel veel veel veel kleiner hé juf?!"



En inderdaad, ze hadden alletwee een t-shirt/truitje aan met streepjes, een korte blauwe broek en sportschoentjes!!!

Juf introduceerde na het morgenritueel en voor de speeltijd ook een nieuwe hoek in onze klas!!!



Een papa's hoekje met een echt werktafel en werkmaterialen!!! Supertof seg!!!!





En het was meteen de hoek waar iedereen in wou spelen!!!! Het zal nog een druk bezochte hoek worden de komende dagen/week...

Na de speeltijd was het fruittijd!



Deze keer waren het lekkere nectarines die we van de school kregen!!! Dat zal smaken!


Donderdag en vrijdag waren er 2 vrije dagen, geen school dus en dus ook geen foto's...


Groetjes, juf Elke

15-06-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's
04-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: "Dozen."

Maandag vertelde juf een verhaal over Jules, "het huis van Jules".

ga naar: het huis van Jules

Verhaal:

De zus van Jules maakt uit een grote kartondoos een poppenhuis
en Jules maakt een huis voor zichzelf... Maar Jules is niet blij!!!
Zijn huis is niet echt!!! Wat nu gedaan?!?!


Na het verhaal mochten we een tekening inkleuren van Jules in zijn kartonnen huis.
De helft van de klas deed dit op maandag en de andere helft van de klas deed dit op dinsdag!









Op woensdag was het fruitdag, we kregen lekkere appels!!! Hmm,...



We gingen allmaal op de speelplaats van het lager zitten, nog wat genieten van het lekkere weertje terwijl juf de appels in stukjes sneed. Arwen heeft de 'taakjes van de juf' deze week, dus zij mocht vandaag de stukjes appels uitdelen aan de andere vriendjes van de klas!









Op donderdag en vrijdag mochten de kleuters dan stickers op het huis van Jules kleven.
Hiermee oefenden de kleuters hun fijne motoriek op een manier die ze heel erg leuk vinden!



















We kregen ook bezoek in onze klas van enkele leerlingen van het derde leerjaar van juf Kristien en juf Inge!
Zij hadden allemaal een minitoneelstukje geleerd met handpoppen en kwamen dat opvoeren in onze klas!
De kleuters vonden het megasupertof en leuk!!! Hopelijk komen de leerlingen van het derde snel nog eens langs met zo'n leuk toneelstukje, want de kleuters hebben er van genoten!!!





Volgende week werken we rond het thema Vaderdag!

Groetjes, juf Elke

04-06-2011 om 13:52 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Thema's
16-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Musical "De Sprookjessprokkelaar".

Deze week stond de Musical van onze lagere school in the spotlight in onze klas: "De Sprookjessprokkelaar".
In deze musical staan de volgende sprookjesfiguren centraal:
* Assepoester met de boze stiefmoeder en lelijke stiefzusjes.
* Sneeuwwitje met haar 7 dwergen en knappe prins en de boze heks.
* Pinokkio en zijn vader Gepetto.
* De Tinnen Soldaatjes

We hebben de eerste 3 sprookjes eens onder de loep genomen in onze klas. En speciaal voor de musical hebben we een hele mooie poster geknutseld ivm Assepoester: Een mooie Assepoester omringd door haar glazen muiltjes. Deze poster hing in de inkomhal van de zaal van het IKSO waar de Musical opgevoerd werd.

Maandag zijn we zoals altijd gestart met een superleuke turnles samen met juf Caren na het morgenritueel.
Na de speeltijd las juf het sprookje voor van Assepoester uit haar dikke sprookjesboek!!! Dit vonden de kleuters heel erg fijn.



Na het verhaaltje was het reeds tijd om onze boterhammetjes/warme maaltijd op te eten. En na de middagpauze was er natuurlijk vrij spel in de hoekjes van onze klas tot aan de namiddagspeeltijd. Daarna aten we buiten in het zonnetje ons fruitje op, daarna maakten we onze boekentasjes en las juf nogmaals het sprookje voor van Assepoester en daarna mochten we naar huis.

Juf had haar fototoestel wel mee vandaag, maar de batterij liet het jammer genoeg afweten, vandaar dat er jammer genoeg van maandag geen foto's zijn. Sorry...

Dinsdag kleurden we allemaal een kleurplaat van Assepoester in.

         

          

En we speelden natuurlijk ook nog in de hoekjes van onze klas:

* De maïstafel:

         



* In de mama's hoek:

Deze wou ik vrijdag meenemen naar huis, maar op uitdrukkelijke vraag van de kleuters heb ik besloten ze nog even in onze klas te laten staan...

         



* In de autohoek:



* In de puzzelhoek:



* In de ontdektafel:

De kleuters blijven enorm mooi spelen met de spulletjes in de ontdektafel ivm moederdag, dus laat ik deze ook nog eventjes zo in de klas staan met deze inhoud.

         



* In de poppenhoek:



* Aan de spelletjestafel:



Op het einde van de dag, voor we ons klaarmaakten om naar huis te gaan, keken we naar het sprookje van Assepoester op de laptop van de juf. Alle kleutertjes zaten muisstil op hun stoeltje te kijken en gingen helemaal in het verhaal op! Het was heel leuk om dit te zien als juf!!!



Woensdag begonnen we aan ons eerste en belangrijkste onderdeel van onze poster: de glazen muiltjes van Assepoester.
Alle kleuters mochten eerst zilverpapier verscheuren. Daarna mochten ze de stukjes zilverpapier op een prent van een schoen kleven.
Juf zal dan nadien de schoentjes uitknippen en op onze poster kleven.

         

Een ander groepje kleurde ondertussen een mini-assepoester om in het midden van de poster te kleven.



En de kindjes die even niet aan het knutselen of 'werken' waren, die speelden in de hoekjes van onze klas:

* In de ontdektafel:

         

* In de boekenhoek:



Kijk eens hoe lief Alexander en Kenzo een boekje tonen/voorlezen aan onze Jules!!!   Jules vond dit heel erg leuk!!!

* In de maïstafel:



* In de mama's hoek:



Na de speeltijd gingen we naar buiten: het aangename aan het nuttige koppelen --> Ons fruitje van school opeten in het lekker warme zonnetje!



Deze keer kregen we lekkere sappige mandarijntjes!!! Hmm, lekker!!!

         

Alle kleuters die met smaak van hun mandarijntje aan het eten zijn op een lange rij.

Donderdag stond het sprookje Pinokkio centraal in onze klas. We keken naar het eerste deel van de DVD van het sprookje van Pinokkio na het morgenritueel.



Daarna liet juf de leuke kleurplaat van Pinokkio zien die ze meegebracht had voor de kindjes. Ze mochten de kleurplaat inkleuren met wasco's.

         



Terwijl enkele kleuters aan het kleuren gingen, gingen de andere kleuters gaan spelen in de verschillende hoekjes in onze klas:

* In het nog steeds immens populaire mama's hoekje:





Lief he hoe Hanne hier het haar van Marie aan het kammen is, net zoals de mama's en de juf dat doen...

* In de boekenhoek:



* In de ontdektafel:





* In de autohoek:



* In de poppenhoek:



Na de middagspeeltijd hadden de kleuters turnen met juf Inge en haar handpop Fiona. De kleuters kwamen nog even naar de klas om hun dorst te lessen en dan was het alweer namiddagspeeltijd.
Na deze speeltijd en vlak voor we naar huis gingen, keken we met zn allen naar het tweede deel van de DVD van het sprookje van Pinokkio.
De kleutertjes waren opnieuw heel erg stil en gingen helemaal op in het verhaal!!!



Vrijdag stond Sneeuwwitje met haar 7 dwergen centraal in onze klas. We keken opnieuw naar het eerste deel van de DVD van het sprookje van Sneeuwwitje na het morgenritueel net zoals bij Pinokkio. Wederom veroverde een sprookje de hartjes van onze kapoenen van de klas.



Sommige kindjes kleurden verder aan hun kleurplaten van Assepoester en Pinokkio en anderen speelden ondertussen in onze klas:

* In het mama's hoekje:



* In de maïstafel:



En voor we ons klaar gingen maken om naar huis te gaan, keken we nog naar het tweede deel op de DVD van het sprookje van Sneeuwwitje.



Het was een hele leuke en magische week!

Dit weekend (13,14 en 15/05) voeren de leerlingen van de lagere school de Musical De Sprookjessprokkelaar op in de zaal van het IKSO in de Middenstraat te Denderleeuw! Iedereen is van harte welkom!!!

Volgende week gaan we nog verder werken rond het thema De Musical: "De Sprookjessprokkelaar".
Juf zal de DVD kopen van de musical en deze zullen we in de klas eens samen bekijken. Zo kunnen de kleuters ook eens zien waar we een hele week naartoe gewerkt en geleefd hebben!

Groetjes, juf Elke

16-05-2011 om 23:03 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's
09-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: "Moederdag" - Week 2

Aangezien we in onze tweede week héél veel werk verricht hebben voor onze kaart en voor ons cadeau'tje heb ik expres gewacht met dit blogberichtje te posten... Het moest immers nog een verrassing blijven he voor al onze lieve mama's wat ze van hun kleine kapoen allemaal zouden (te horen) krijgen...

Maandag hadden we zoals altijd na het morgenritueel turnles tot aan de eerste speeltijd samen met turnjuf Karen! Deze keer ging Jules ook mee turnen! Zowel de kleuters als Jules vonden dit héél erg leuk!!!

Na de speeltijd zijn we met z'n allen aan de slag gegaan om onze kaart voor moederdag mooi te versieren.

         

         

Hierboven zie je alle kleuters flink aan het werk aan hun moederdagkaart!

Na het werk aan de kaart, was het tijd om ons klaar te maken voor de middag. De kleuters die warm eten, gaan plassen en doen hun jas aan en worden opgehaald om naar de eetzaal te gaan. Daarna mogen de kleuters die naar huis gaan eten, gaan plassen en daarnu hun jasje gaan aandoen en dan in de kring gaan zitten. Daar mogen ze dansen, naar muziek luisteren of een boekje lezen. Dit mogen ze zelf kiezen.



En alle kleuters die boterhammetjes eten, gaan op hun vaste plaatsen zitten en eten eerst hun boterhammetjes op en drinken daarna hun drankje uit. Als ze klaar zijn doen ze hun brooddoos en leeg bekertje of brikje weg, gaan ze naar het toilet, doen hun jasje aan (afhankelijk van het weer buiten) en gaan dan in de kring zitten totdat iedereen klaar is en we met z'n allen naar de speelplaats gaan.



Wie klaar is mag in de kring gaan zitten en kan kiezen tussen: luisteren naar muziek, dansen op muziek, lezen/kijken in een boekje... Meestal kiezen de kleuters voor het dansen en dan het liefst van al samen met Jules! We hebben ook 2 helpertjes in onze klas van uit het 5de leerjaar (deze zie je op de achtergrond). Zij helpen de kleuters bij het zich klaarmaken voor de speeltijd en ruimen nadien de tafels af en maken deze ook schoon. Het zijn al goede vriendjes van onze kleuters!!!

Na de middagspeeltijd was er vrij spel in onze opengestelde hoekjes van de klas:



Kiezen is niet altijd even gemakkelijk als je graag overal speelt!!!

* Aan de puzzeltafel:



* In de poppenhoek:

         

Zoë is hier iets heel lekkers aan het maken!!! Nieuwsgierig? Lekkere pasta!!!

         

Hier zie je mama Hanne die haar baby heel goed verzorgt, net zoals alle mama's hun baby'tje verzorgen!

* In de autohoek:



* In mama's hoekje:

         

Hier maakt Bjarne marit mooi op om dan nadien ervoor te zorgen dat hij er natuurlijk ook megacool uitziet met die stoere zonnebril!!!



Het was maandag ook een speciale dag op onze school... Het was de startdag van relationele vorming met de nadruk over de gevoelens (leren (her)kennen en benoemen). Daarom keken we vlak voor het naar huis gaan nog naar een powerpointpresentatie met aangepaste geluiden om de gevoelens te benadrukken en duidelijker te maken voor onze jonge kapoenen! De kleuters kenden de gevoelens heel goed! Ze leefden zich echt in het verhaal in! Juf heeft het wel 3 keer na elkaar moeten vertellen!
(Boekje: muis waar ben je?)



Dinsdag moesten nog 2 kleuters die maandag ziek waren, werken aan hun kaart voor moederdag.



Enkele andere kleuters maakten ondertussen nog een leuk knutselwerkje voor hun mama. Ze mochten hartjes inkleuren met wasco en later gaan we dit dan overschilderen met waterverf of ecoline. Dit zal een leuk effect geven. Dit werkje krijgen ze op een later tijdstip mee naar huis.

          

         

         


En de andere kleuters mochten ondertussen in de open hoekjes spelen van de klas:

* In de poppenhoek:



* In de autohoek:

         

* In de mama's hoek:

         

* In de puzzelhoek:

         

* In de mama's hoek:

         

* Aan de spelletjestafel met het huisje en de boerderij:

         

Hieronder een klasoverzichtje van alle kleuters ofwel aan het knutselen ofwel aan het spelen in onze 1ste kleuterklas.



* In de boekenhoek:



Hier zie je Fleur en Hanne het verhaaltje voorlezen dat ik vorige week verteld had. Ze lezen/horen het nog altijd heel graag!

Woensdag knutselden we een mooie ketting voor onze mama met de techniek scheuren en plakken. De kleuters hebben allemaal heel flink gewerkt! Het waren stuk voor stuk prachtige kettingen!!!

         



Ondertussen speelde de andere kleuters die niet aan het knutselen waren in de hoekjes van de klas:

* Aan de puzzeltafel:



* In de autohoek:

         

* In de mama's hoek:

         

   

* Aan de spelletjestafel met de boerderij:

         

* In de blokkenhoek:



* In de boekenhoek:



Woensdag was het terug fruitdag. Deze keer waren het lekkere bananen!!!



Zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien hebben alle kapoenen lekker gesmuld van de bananen!!!



Donderdag hebben nog enkele kindjes aan hun ketting voor mama geknutseld,



terwijl de andere kindjes van de klas in de verschillende hoekjes speelden:

* In de autohoek:
Met de houten treintjes en de autobaan.

         

* In het mama's hoekje:

                   

Het was goddelijk om te zien hoe de kleuters zich als mama verzorgden en verkleden...

* In het poppenhoekje:



* In de puzzelhoek:



* In de spelletjeshoek:

         

* In de ontdektafel:
We hadden/hebben een nieuw hoekje/tafeltje in onze klas. Daarin gaat juf per thema leuke spulletjes stoppen waar we vrij mee mogen spelen en experimenteren naar hartenlust. De kleuters hebben dit hoekje al heel veel bezocht sinds het in onze kring staat. Ze vinden het een leuk hoekje!!!

         

* In de boekenhoek:

         

Donderdag waren alle wenskaarten klaar om ingepakt te worden. Jules vond ze allemaal stuk voor stuk heel erg mooi!!!



Vrijdag knutselden nog enkele kleuters verder aan hun ketting voor hun mama.



De kleuters van juf Annik van de 2de kleuterklas moesten naar het medisch onderzoek vandaag in enkele groepjes. Daarom kregen wij in de voormiddag 2 vriendjes van haar erbij in ons klasje tot ze terug was van het medisch onderzoek 's middags. Na de middag gaan deze 2 kapoenen mee met juf Annik naar het medisch onderzoek en komen er 3 andere kapoenen in onze klas die reeds in de voormiddag naar het medisch onderzoek meegegaan waren.
Hieronder zie je Havanour en Siara spelen aan onze spelletjestafel. Ze vonden het best fijn om nog eens in de 1ste kleuterklas te zijn!



En de andere kapoenen speelden in de open hoekjes van de klas:

* In het mama's hoekje:



* In de ontdektafel:

         

* In de boekenhoek:



* Aan de puzzeltafel:

         

* In de autohoek:



* In de blokkenhoek:





Kijk eens naar onze creatieve Robbe!!! Hij maakte met de konijntjesblokken een heuse kruiwagen of poppenwagen... Toch fantastisch wat die kindjes allemaal kunnen doen met wat blokken en fantasie!!!

* Aan de spelletjestafel:



* Aan de creatafel:
Hier mochten de kleuters vrij een tekening maken over hun mama of voor hun mama.



Na de laatste speeltijd aten we ons fruit of 2de koekje en maakten we onze boekentasjes en onszelf klaar.
Je kan onze 3 gasten zien van juf Annik (tegen de witte kastjes): Keano, Gabrielle en Toon. Ze waren heel flink in onze klas en van vonden het net als Havanour en Siara fijn om nog eens in de 1ste kleuterklas te zijn!

Als iedereen klaar was, grimeerde de juf de kindjes 1 voor 1 terwijl we naar leuke muziek luisterden van K3. Daarna deelde juf de ingepakte cadeau'tjes uit aan de kleuters. Juf had gezegd dat de kleuters hun geschenkje goed moesten tegen hun buikje houden zodat mama het niet zou kunnen zien en dat ze het thuis moesten verstoppen tot zondag... De kleuters lieten zich dit geen 2 keer zeggen en drukten hun cadeau'tje voor mama heel stevig tegen hun buik!!!



Hier alle kleuters klaar om naar huis te gaan, gegrimeerd en met de boekentas op de rug en hun cadeau'tjes in de hand.



Hier zie je de kapoenen van juf Annik (die ook gegrimeerd wilden worden door de juf) samen met onze kapoenen, klaar om naar huis te gaan.

Keano, Leeloo, Jelle, Gabrielle, Toon, Yentl, Elise, Fleur, Tayssir en een stukje van Luna.



Een stukje opnieuw van Luna, Alexander, Ketsia, Noa, Arne en Arwen.



De kindjes die naast de juf mogen zitten. David en Bjarne.
Bjarne heeft een goed verstopplaatsje gevonden voor zijn cadeau'tje.



Senna, Robbe, Noha Grace, Sven, Naomie, Marie, Hanne, Marit, Zoë



De coole 'tattoo' die juf op de kindjes hun kaak gegrimeerd had om de mama's een beetje te verrassen!
Het fotomodel op deze foto is Fleur van onze klas.



En hierboven zie je Alexander met zijn tattoo en zijn geschenkje voor moederdag.

Inhoud van ons cadeau'tje:

Juf had ons cadeau'tje voor mama in onze wenskaart verstopt zodat de mama's zeker en vast niet konden zien wat ze voor hen geknutseld hadden... Hopelijk is het plannetje van juf goed gelukt!



Het is een zakdoekje waarop de kleuters hun handje gestempeld hebben met textielverf. De rand is ook versierd met textielverf via de vingerverftechniek.
Hopelijk zijn alle mama's heel blij met hun cadeau'tje!



Ik wens alle mama's aanstaande zondag een supermegafijne moederdag toe!!!!
Dat het zonnetje volop mag schijnen en dat alle mama's maar eens goed in de watten gelegd worden!!!





Volgende week werken we in ons klasje rond het volgende thema: De musical van onze lagere school:

'De sprookjessprokkelaar'

Met in de hoofdrol de volgende sprookjes:
- Assepoester
- Roodkapje
- Pinokkio
- Sneeuwwitje


Vele lieve groetjes, juf Elke

09-05-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's
30-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: "Moederdag" - week 1

Dankzij paasmaandag hadden we nog een extra dagje vakantie!!!

Maar op dinsdag was het terug zover, na twee weken genieten van thuis te zijn en het warme zonnetje dat volop scheen, was het terug schooltijd!

Dinsdag hebben we onze decoratie uit onze paasboom genomen. Iedere kleuter mocht 1 of 2 eitjes uit de boom nemen.



Hun eitje dat ze uit de boom gehaald hadden, moesten ze dan in het juiste eierdoosje leggen: sorteren op kleur.



Er waren gele, groene, blauwe en oranje eitjes,... En sommige eitjes hadden 2 kleuren! Dus het was niet zo gemakkelijk om te sorteren, maar onze kleuters hebben dat zéér goed gedaan!



Daarna hebben we een gesprekje gehad over onze mama's: hoe heten ze, hoe zien ze eruit, waarom vinden we hen zo lief, wat doen we het liefste van al met hen,... De kleuters vertelden heel graag heel veel over hun lieve mama!

Na dit gesprekje hebben de juf en enkele kapoenen van de klas een echt mama's hoekje in de klas geinstalleerd!

Na de middagspeeltijd mochten de kleuters vrij spelen in de hoekjes:



Hierboven zie je Bjarne en Alexander die aan het keuzebord staan te kijken in welke hoek ze nu eens zouden gaan spelen...

* In de boekenhoek / blokkenhoek:

De boekenhoek is tijdelijk in de blokkenhoek ondergebracht om zo wat ruimte te creëren voor onze mama's hoek...



* Aan de puzzeltafel:



* In de autohoek:



* In onze mama's hoek:

Hierin staat een kaptafel en een doos met verkleedkledij en echte kledij van mama. Later zal deze nog aangevuld worden met verzorgingsproducten, make-up, juwelen en andere accessoires...



* In onze maïstafel:



Op het einde van onze eerste dag terug in de klas na de vakantie, heeft juf ook nog een verhaaltje voorgelezen van Jules:
Mama kriebelt Jules.

ga naar: mama kriebelt  Jules

Verhaal:

Jules maakt zich klaar om naar bed te gaan met een beetje hulp van mama. Als Jules in z'n blootje naar z'n kamer rent, loopt mama achter hem aan. "Pas op, ik ga je kriebelen!" roept ze. Jules kruipt snel op zijn bed. Mama komt de kamer binnen en kriebelt Jules op zijn buik. Jules moet hiervan héél luid lachen! Mama stopt met kriebelen en Jules doet zijn pyjama aan en kruipt opnieuw in bed. Mama kriebelt nu aan de tenen van Jules! Jules roept weer hel erg luid: "Stop mama, stop, dat kriebelt!" Mama stopt met kriebelen en dekt Jules. Ze geeft hem een zoen en streelt eens over zijn wang. "Slaap wel Jules." zegt mama. Jules pakt zijn zachte knuffelbeer dicht bij zich en valt lekker in slaap.

Woensdag hebben we geknutseld voor onze mama's. We mochten het haar verven op een tekening van een mama. We verfden het haar op deze tekening zoals het haar van onze mama. Kleur, lang/kort, krullen/sluik,... Niet altijd even gemakkelijk voor onze kapoenen, maar ze vonden het wel héél erg leuk!



Na al dat knutselen hebben we ook ons versje voor moederdag geleerd.
Dit ga ik hier nog niet opzetten, want jullie kapoen zal jullie hiermee verrassen op moederdag zelf!
We zijn nog volop alles aan het oefenen, want we willen dat goed doen hé voor onze mama's!

Woensdag is ook fruitdag bij ons op school...
Iedere woensdag na de speeltijd is het ons fruitmomentje in de klas. Dan schilt of pelt de juf het fruit en wordt het over alle kindjes van de klas verdeeld. Iedereen krijgt evenveel van het lekkere fruit en ons koekje of zelfmeegebracht fruit, dat blijft in onze boekentas zitten, dus nee, dat komt er niet uit!



Deze keer waren het lekkere zoete appels.
Het duurde wel eventjes voor alle 25 appels versneden waren, maar eens alle appels gesneden waren, was het smultijd!

    



Zoals jullie kunnen zien eten alle kleutertjes heel smakelijk van het fruit! Samen genieten van iets lekkers is toch zo fijn, zeker als juf een nieuwe cd meegebracht heeft met leuke liedjes waarnaar we samen luisteren tijdens ons fruitmomentje!

Donderdag mochten de kleuters wiens knutselwerkje reeds droog was, de tekening verder afwerken door deze in te kleuren met kleurpotloden.

         


De andere kleuters die dit nog niet gedaan hadden, hebben verder geknutseld aan onze 'kale' mama's!



We zijn ook gestart aan ons cadeau'tje voor moederdag, maar daarvan publiceer ik nu nog geen foto's!!!
Dat moet een grote verrassing blijven!!!! Sorry nieuwsgierige mama's!

Verder werd er natuurlijk ook nog in de hoekjes gespeeld door de kindjes die op dat moment niet aan het knutselen waren:

* Aan de puzzeltafel:



* In de autohoek:



* In de enorm populaire mama's hoek!



* In de blokkenhoek samen met Jules:



* In de boekenhoek:



Hierboven zie je hoe Fleur en Hanne het verhaal van Jules aan het navertellen zijn met behulp van de prenten aan enkele vriendjes van de klas die aan de overkant van de kring zitten. Net zoals de juf dat op dinsdag gedaan heeft...  
Zouden ze later ook juf willen worden?

Op donderdag hebben onze kapoenen ook kleuterturnen na de middagspeeltijd samen met juf Inge en Fiona.



Dit zijn juf Inge en Fiona.

Ik kan me wel voorstellen dat jullie je afvragen wat ze tijdens dit turnuurtje allemaal wel niet doen?! Wel ze beleven heel veel plezier, zoals je op de volgende foto's kan zien!

Juf Inge had enkele parcours gemaakt voor onze turnkampioenen:



Dit is een overzicht van de turnzaal vanaf de deur.



De kleuters die volop plezier beleven tijdens het turnen op het eerste parcours:
1 kleuter zit en de andere duwt die ene kleuter langs een parcours rond tussen de kegels. Op het einde wisselen ze van plaats.



Het tweede parcours:
Een kersenpitkussentje nemen, over de bank stappen en het kussentje op een doel gooien, van de bank springen en met je kussentje opnieuw in de rij gaan staan.



En hier zie je de turnzaal vanuit een andere hoek. De kleuters zijn hier bezig met parcours 3:
Een balletje tussen de blauwe brugjes rollen.

En met parcours 4:
Over de plint klimmen, eraf springen, op de mat stappen of kruipen en dan over het rode blokje kruipen en daarna terug in de rij gaan staan...

Op vrijdag hebben we een mooie tekening voor onze mama's ingekleurd met 2 groepjes

         

terwijl een derde groepje verder aan het knutselen was aan de 'kale' mama's.



En de andere kleuters hebben ondertussen nog wat in de andere hoekjes gespeeld.

* In de maïstafel:



* In de autohoek:



En ook nog in  de blokkenhoek, de mama's hoek en de boekenhoek.

Na de middagspeeltijd scheen het zonnetje heel erg warm! Daarom besloot juf dat we ons vrij spel niet in de hoekjes van de klas gingen doen, maar op de speelweide van onze kleuterspeelplaats. Juf moest dit de kleuters geen 2 keer vragen! Ze waren super enthousiast!!!

Ook de kleutertjes van juf Maaike, juf Kelly en juf Sofie kwamen mee met ons spelen op de speelweide!!! Héél erg leuk!
Tijdens de namiddagspeeltijd kwamen ook de kindjes van juf Annick bij ons op de speelweide spelen. We bleven op de speelweide spelen tot na de namiddagspeeltijd! Joepie!!!

         

         

Na de namiddagspeeltijd zijn we terug naar ons klasje gegaan. Daar hebben we ons fruitje of tweede koek opgegeten. We hebben ook van onze drinkbus gedronken, want van al dat spelen krijg je dorst!!! Daarna hebben we onze boekentasjes gemaakt. En toen iedereen klaar was om naar huis te gaan, heeft juf nog eens het verhaaltje herhaald van mama kriebelt Jules.

Volgende week werken we nog verder rond het thema moederdag!!!

Vele lieve groetjes, juf Elke en Jules.

30-04-2011 om 14:28 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Thema's
09-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Pasen

Deze week was een heuse feestweek in onze klas met maar liefst 3 jarige vriendjes!
Maar natuurlijk hebben we niet alleen maar gefeest en gevierd!

Maandag hadden we zoals altijd eerst turnen. Na de speeltijd, leerden we een leuk liedje over kippen en kuikens.
 
Liedje:

Tok, tok, tokke, tokke, tok,
Zingen alle kippen.
Tok, tok, tokke, tokke, tok,
In het kippenhok,
Tok, tok, tok!

Tsjip, tsjip, tsjippe, tsjippe, tsjip,
Zingen alle kuikens.
Tsjip, tsjip, tsjippe, tsjippe, tsjip,
In het kuikenhok,
Tsjip, tsjip, tsjip.

Na de middagspeeltijd hadden we vrij spel in onze klas in de volgende hoekjes:

* In de blokkenhoek:







* In de spelletjeshoek:





* In onze maïstafel:
Deze werd wat aangevuld binnen ons thema met plastic en kartonnen eitjes van verschillende grootte,...





* Aan de puzzeltafel





* In de autohoek:





Dinsdag stond Jelle in the spotlight in onze klas, want hij was jarig en dat hebben we uitgebreid gevierd in onze klas!



Jelle mocht de verjaardagstroon versieren met bloemenkransen en hij mocht de verjaardagscape aandoen. Als je jarig bent, mag Jules bij jou op de troon komen zitten, dit vond Jelle supertof! We maakten een mooie kroon voor Jelle en hij koos een geschenkje uit onze verjaardagscadeautjeskoffer!
Natuurlijk hebben we ook gezongen voor Jelle zijn verjaardag en we hebben ook vuurwerk gemaakt en sterretjes geplukt voor Jelle! Allemaal héél erg leuk! Hij genoot met volle teugen van de aandacht!



Jelle trakteerde ons op lekkere cake en lekkere fruitsapjes! Jelle werd 4 jaar, dus moest juf 4 kaarsje doen branden op de cake en daarna mocht Jelle deze natuurlijk uitblazen! Ze waren alle vier direct uitgeblazen, van de eerste keer!



Lekker genieten van het fruitsapje.



De klasgenootjes mochten allemaal een kleurplaat uitzoeken die ze aan de tafel voor Jelle inkleurden voor zijn verjaardagsboekje. Dat is ons klascadeautje voor Jelle! Hij vond het heel mooi, allemaal die tekeningen!



Iedereen deed flink zijn best om de kleurplaat mooi in te kleuren. Op het einde bundelde juf al de tekeningen en mocht Jelle zijn verjaardagsboek samen met Jules op het einde van de dag mee nemen naar huis!
Dit vond Jelle ook supertof!

Op woensdag maakten we voor de speeltijd aan de hand van een stappenplan lekkere eiersla. 6 kleutertjes mochten de juf helpen en de andere kindjes van de klas speelden in de hoekjes ondertussen of namen een stoeltje en keken toe hoe wij aan het koken waren.
Juf had op dat moment klasbezoek... Hierdoor heb ik jammer genoeg geen foto's kunnen nemen van deze activiteit, maar hieronder zien jullie alvast het eindresultaat!



Hier zie je de eiersla en de beschuitjes waarop we ze serveerden.



Hmm, lekkere eiersla opeten op een beschuitje! Lekker!



Alle kleuters kregen een beschuitje met wat eiersla op! Iedereen proefde ervan! En daar ben ik heel erg fier op!



Sommige kindjes vonden het uiteindelijk niet zo héél erg lekker, maar wel goed genoeg om met smaak op te eten...



Andere kindjes vonden het wel héél erg lekker!



En nog andere kindjes konden er geen genoeg van krijgen en bleven maar om meer vragen! Juf had 3 doosjes met beschuitjes voorzien en dacht dat 2 doosjes wel zouden volstaan,... Niets is minder waar! De kleuters hebben samen maar liefst alle 3 de doosjes leeg gegeten samen met de eiersla! Er was bijna niks meer over in onze mengkom!

Na de speeltijd versierden we onze paasboom met plastic eitjes! Iedereen mocht hierbij helpen!

     

µ

Alle kleutertjes hielpen maar wat graag!



En dit is het eindresultaat! Is het geen mooie paasboom!

Donderdag hadden we in de voormiddag sportdag!
De foto's hiervan zal ik in een apart berichtje zetten!

Dankzij onze sportdag hadden we 's middags een reuzegrote honger! Onze boterhammen waren in een mum van tijd op en onze drankjes waren in een mum van tijd leeg!
Sommige kleuters hadden nog een beetje honger... In onze kring stond nog steeds onze lentetafel! De kleuters hadden al een geproefd van de tuinkers en vonden deze best wel lekker! En zoals jullie op de onderstaandje foto's kunnen zien hebben ze er nog een beetje van gesmuld nadat hun brooddoosjes leeg waren! Onze tuinkers is nu bijna helemaal op! Ze vinden het duidelijk lekker!





Donderdagnamiddag vierden we de verjaardag van Senna!



Ook Senna mocht de cape dragen en de verjaardagstroon versieren! Ze vond dit heel erg leuk!



Hier zie je Senna op haar verjaardagstroon met haar cape en kroon samen met Jules en het cadeautje dat ze uit de verjaardagscadeautjeskoffer gekozen heeft! Ze was duidelijk fier!



Senna werd 4 jaar dus moest juf 4 kaarsje op de cake zetten.



En Senna blaasde eerst de kaarsjes rechts uit en...



 daarna de kaarsjes die links op de cake stonden.



Hier deelt ze de lekkere cake uit aan de vriendjes van de klas.



Samen genieten van de lekkere traktatie.



We hebben ook voor Senna mooie tekeningen gemaakt die juf dan samenbundelde tot een verjaardagsboek.

En natuurlijk mocht ook deze keer Jules gaan logeren bij Senna!


Vrijdagvoormiddag vierden we de verjaardag van Bjarne.



De troon versieren.



Op de troon met zijn kroon, cape, Jules en zijn gekozen cadeau'tje.
Zie hem eens stralen!



Bjarne had voor ons lekkere cakejes mee. Hij werd ook 4 jaar, dus juf moest terug 4 kaarsje op het cakeje zetten.



Bjarne blaasde ze alle vier direct allemaal tesamen uit!



Samen smullen van de lekkere traktatie!



En we sloten het verjaardagsfeestje feestelijk af door eventjes te dansen op echte verjaardagsmuziek!
Keileuk!



Ook voor Bjarne maakten onze vriendjes van de klas een mooie tekening



En ook deze keer bundelde juf deze tekeningen tot een mooi verjaardagsboekje!

Na de middagpauze kwamen we terug in onze gang... We hoorden precies geluiden komen uit onze klas... Onze gordijnen waren dicht en onze klasdeur was op slot! Wie zou er in onze klas zitten? Juf deed de deur snel open en tot onze verbazing zagen we niemand in onze klas! Maar we vonden we iets, paaseitjes!!!!

Joepie, de paasklokken en paashaas zijn geweest! De kleuters mochten overal in de klas op zoek gaan naar de paaseitjes. Als ze er eentje gevonden hadden, moesten ze deze in een grote doos in de autohoek komen leggen zodat juf ze later mooi kon verdelen over onze zelfgemaakte paasmandjes!

Geniet mee van de foto's die genomen werden tijdens de zoektocht naar paaseitjes in onze klas!

  

   

  

  

Na de zoektocht gingen we in de kring zitten om eventjes 'uit te rusten' van en na te praten over onze zoektocht...

Maar plots hoorden we muziek! Waar kwam die vandaan? Van op de speelplaats van het lager misschien? We deden snel onze gordijnen open en ja hoor, de 3 klassen van het 2de leerjaar stonden voor onze ramen een dansje te oefenen! Alle kleuters wilden hiernaar kijken maar door 1 raam kan je niet met 25 kapoenen kijken... Dus gingen we naar buiten. We gingen onder onze ramen zitten en genoten van het hele dansspektakel!
Juf vond het een leuk dansje en deed eventjes mee met het de kinderen van het 2de leerjaar.
Dit vonden de kleuters superleuk!

   

Na het dansspektakel gingen we terug naar binnen en aten ons fruit op. Na de namiddagspeeltijd maakten we onze boekentasje en juf deelde alle boekjes, werkjes,... uit. Ook onze paasmandjes kregen we mee naar huis met 2 paaseitjes erin! Ook kregen de kindjes allemaal 1 snoepje dat ze zelf mochten uitkiezen omdat ze deze week toch wel best flink zijn geweest!

Hieronder zie je ons paasmandje in opbouw en het eindresultaat!



Rond ene blik kleefde juf een gele strook die wij geel gestempeld hadden. Daarop kleefde ze het snaveltje dat we met wasco oranje gekleurd hadden. Ook werden er oogjes op gekleefd. En onderaan het blik kwamen de pootjes die we ook met wasco oranje gekleurd hadden.



Na al dat knip en kleefwerk, mocht juf in de 25 blikken 2 gaatjes boren: tesamen 50 gaatjes dus!
Een geluk dat ik wat hulp gekregen heb!

In deze gaatjes stopte juf een pijpenrager die dienst doet als handvatje zodat we ons paasmandje goed vast kunnen houden!



Daarna kleefde juf er nog 2 pluimpjes op en zo werd een gewoon blik een leuk paasmandje in de vorm van een kuikentje!

De kleuters hebben hier flink aan gewerkt en het resultaat mag er zijn vind ik!



Hierboven zie je alle 25 kuikentjes klaarstaan om opgevuld te worden met 2 lekkere paaseitjes per kleuter.



En hierboven zijn alle 25 kuikentjes paasmandjes gevuld met 2 paaseitjes.

Het was een heel feestelijke, drukke, maar leuke week in onze klas!


Na de vakantie werken we rond volgende thema in ons klasje: "Moederdag"


Lieve groetjes, juf Elke.

09-04-2011 om 16:25 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Thema's
01-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Lente - Nieuw Leven - Bloemen en Dieren

Deze week hebben we samen met Jules de lente ontdekt in en rondom onze school! Het is toch zo fascinerend voor onze kleuters hoe moeder natuur na haar winterslaap terug beetje bij beetje ontluikt!

Maandag hadden we na ons onthaal en morgenritueel zoals altijd turnen samen met juf Caren tot aan de speeltijd.
Na de speeltijd hebben we onze koek opgegeten en van onze drinkbus gedronken. Hierna las juf een verhaaltje voor over Jules: Jules in de Lente.



Verhaal:

Jules geniet in de tuin samen met zijn hondje. Hij gaat liggen in de schaduw van een boom, want het is wel wat warm buiten nu het zonnetje zo volop schijnt. Hij kijkt naar de lucht, de wolken, de vogels die erin vliegen. Hij ruikt aan de bloemen en luisterd naar de vogels. Plots voelt hij een druppel op zijn been... Hij veegt het weg met zijn zakdoek... Eerst denkt hij dat het een regendruppel is, maar als hij de vogeltjes in de boom ziet die een nestje aan het bouwen zijn, beseft hij dat het geen regendruppel is, maar een vogelpoepje...

Na de middagspeeltijd trokken we erop uit samen met Jules! We gingen op lentewandeling naar onze speelweide en naar de voortuin aan de school om daar de lente te gaan zoeken... En we hebben de lente gevonden hoor! Kijk maar naar de volgende foto's over onze lentewandeling!



Jules moest natuurlijk mee op lentewandeling én Hanne had haar boekentasje nog bij, dus hebben we haar boekentasje gebruikt om Jules gemakkelijk mee te kunnen nemen op onze lentewandeling!  Jules had ook een sjaal aan, want ook al scheen het zonnetje nog zo fel, een fris windje was er wel...



Na een korte plaspauze zochten we een vriendje en gingen we in een mooie trein naar onze eerste halte: onze speelweide op onze speelplaats. Zouden we hier de lente vinden?



Jules mocht op de weide uit de boekentas van Hanne om samen met de kleuters naar de lente te zoeken. Opeens was hij verdwenen, we zagen hem niet meer... Oei, oei, waar was Jules nu naartoe? Maar plots hoorden we iets... Het was Jules die in een boom geklommen was, hij had een beetje lente gevonden!



Jules had jonge blaadjes, knopjes, knopen en bloesems gevonden in die boom! Wat een hele ontdekking voor de kleuters!



Toen was Jules er terug vandoor! We vonden hem terug tussen de madeliefjes! Hij vroeg aan de kleuters om zelf ook op zoek te gaan naar een plekje op de speelweide waar nog zo van die bloemetjes, madeliefjes, stonden. De zoektocht begon! De kleuters liepen heel de weide af én vonden overal nog madeliefjes!



"Kijk Jules, hier ook zo van die bloemetjes!"



"En hier ook!"



"Kijk juf, ik heb zo een bloemetje als dat van Jules geplukt!"

Door al dat zoeken waren we Jules terug even uit het oog verloren... Nu vonden we hem terug bij een andere bloem... Wie herkent deze bloem? Juf zei dat het een paardenbloem was... "Neen, juf! Dat is een plasbloem!" riep een kapoen van onze klas... Tja, sommige mensen noemen deze bloem ook een pisbloem, het is dus alletwee juist, wat kon juf daar nu op zeggen...  Iedereen moest wel eens lachen bij het horen van de woorden plas- en pisbloem!
"Dat is wel een rare naam hé juf!" was de opmerking van een andere kapoen in verband met die andere naam voor de paardenbloem...



Jules ging er terug vandoor, maar deze keer volgden we hem direct. Hij liep naar een plek op de speelweide en ging dan liggen, net zoals in het verhaal. De kleuters volgden zijn voorbeeld.



Iedereen gaat rond Jules zitten en uiteindelijk ook neerliggen... Waar zou Jules toch naar kijken?



Alle kleuters liggen net als Jules op hun rug naar de lucht te kijken... Wat zien ze allemaal? Wel, ze hebben het volgende 'allemaal' gezien: wolkjes, de zon, een vliegtuig, diertjes (insecten ), vogeltjes,...



Jules bleef maar liggen, maar het was tijd om naar de minituintjes te gaan kijken op de parking van onze school. Hanne nam Jules bij de hand: "Kom Jules, we gaan nog lentewandelen!"



Jules ging terug in de boekentas, want zo veel stappen, dat kan ons Juleske nog niet zo goed als wij... We hielden halt aan het eerste minituintje... Hierin staat een boom die stilletjes aan terug groen aan het worden is door de blaadjes die eraan groeien, maar op de grond, in de aarde, daar groeiden nog geen plantjes... "Jammer hé juf!" Inderdaad, best wel een beetje jammer... Misschien hadden we in het volgende minituintje wat meer succes?!



En ja hoor! In dit tuintje stonden struiken en die droegen ook al blad en op sommige struiken stonden zelfs bloemetjes!
Maar de grote struik, die zijn blaadjes zijn bruin! "Hoe komt dat juf?!" Tja, die struik moet zijn blaadjes eerst allemaal nog verliezen... Dat is een hele speciale struik, die houdt in de winter zijn blaadjes in tegenstelling tot andere struiken en bomen... En in de lente laat die struik zijn blaadjes vallen en dan komen er nieuwe, groene blaadjes aan! "Oke!" was het antwoord op mijn uitleg... Kort maar krachtig...



Langs het wandelpadje om van de straat naar de school te stappen gingen we verder met Jules in de boekentas naar de voortuin...



Jules ging onmiddellijk terug op zoek naar mooie bloemen en vond ... hele mooie narcissen! Het woord narcis bleek voor sommige kindjes toch wat moeilijk om uit te spreken, daarom vertelde juf dat deze bloemetjes ook een andere naam hadden, namelijk paasbloem! De reactie van de kleuters: "Joepie, paasbloemen, ... Juf krijgen wij dan paaseitjes nu?" Oeps,... Nee, die had juf niet bij, die moeten nog komen... De paasklokken en paashaas, zullen deze wel brengen! Nog een beetje geduld uitoefenen...



Jules klom in een jonge boom om de paasbloemen in de tuin te bewonderen en de kleuters gingen voor het tuintje gaan zitten om de bloemen goed te kunnen bekijken en natuurlijk ook te bewonderen, want er stonden verschillende soorten paasbloemen in: witte, gele, wit/gele, geel/witte... De kleuters vonden ze allemaal MOOI!!!



De kleuters gingen spontaan ook eens gaan liggen,... Eerst om naar Jules te kijken in de boom en daarna om naar de lucht te kijken... Zouden we deze keer hetzelfde zien als daarjuist op de speelweide?! Ja hoor, we zagen ook de zon, de wolkjes, diertjes en zelfs een vliegtuig! We hoorden ook de vogeltjes! We genoten van hun gefluit! Tot we plots iets heel anders hoorden! ... Wat was dat?



 Het was een groene werfwagen die wegreed van onze bouwwerf op school! "Kijk juf een camion! Die is ook groen, zoals het gras! Hij is ook een beetje lente nu hé juf?!" ... "Hihi, ja kapoenen, zo zou je het ook kunnen verklaren dat die vrachtwagen groen gekleurd is...!"



We keken verder in de tuin en vonden dit aan een takje van een boompje... Het voelde heel zachtjes aan, want raar maar waar er stonden ieniemieniehaartjes op!



Dit kleine takje kreeg al veel blaadjes!



En ook al hebben de mensen deze boom/struik kortgesnoeid,... Er groeien opnieuw blaadjes aan! "Juf, kijk, zo raar! Die blaadjes zijn rood! Euhm, nee paars! Euhm, nee toch rood!" Dat is inderdaad wel een beetje raar, maar er bestaan natuurlijk niet alleen plantjes, struiken en boompjes met alleen maar groene blaadjes... Sommige dragen ook rode blaadjes, ook al is het geen herfst!



Jules had iets verderop sleutelbloemetjes gevonden!



De kindjes stonden er heel snel rond om er goed naar te kunnen kijken!



Plots was Jules toch weer even zoek, hij speelde precies verstoppertje! Eindelijk vonden we hem onder een struik, met GELE !!! blaadjes! Dit vonden de kleuters nog meer verbazingwekkend dan daarjuist het kleine takje met de rode blaadjes!



Als afsluiter van onze lentewandeling speelden we in de voortuin op het gras nog eventjes een spelletje voor we terug naar ons klasje gingen. We speelden zakdoekje leggen! Jules zat in het midden, de kleuters zaten er rond en de juf liep rond om zo het spel in goede banen te kunnen leiden!
Zowel de kleuters als de toevallige voorbijgangers genoten met volle teugen van dit leuke spelletje buiten, in de natuur, in open lucht!


Op dinsdag had juf een tafel mee naar de klas, een speciale tafel... Eigenlijk is het een water- en zandtafel, maar wij zouden ze willen omtoveren tot Lentetafel! Hoe gingen we dat nu doen?! "Met zwart juf!" Met potgrond bedoelden ze dus! Voor het gemak van de kleuters hebben we het bij de benaming aarde gehouden...

We vulden de tafel samen met potgrond en we vulden ook een klein stukje van de tafel met watten die we goed nat maakten! Op die watten en in het midden van de Lentetuin zaaiden we tuinkers! Eens benieuwd hoe lang het zal duren voor we onze tuinkers kunnen zien groeien en ook proeven! Daarnaast zaaiden we ook zonnebloemzaadje en zaadjes van afrikaantjes of ook wel eens stinkertjes genoemd...
We gebruiken maïs om de perkjes toch wat te scheiden zodat we kunnen zien wat we waar gezaaid hebben...
Hieronder zie je het eindresultaat...



Juf Ilse van de derde kleuterklas ging ook op bijscholing vandaag, daarom kwamen er vandaag drie vriendjes van haar klasje meespelen in onze klas!
Hieronder zie je Robin, Rune en Samuel van juf Ilse.
Ze hebben er alledrie van genoten om nog eens in de eerste kleuterklas te komen spelen en 'leren' voor een dagje!
En wij hebben er 3 nieuwe en toffe speelvriendjes bij!



Terwijl de 3 vriendjes van juf Ilse aan het spelen waren in onze klas begonnen wij te knutselen aan ons paasmandje... We bestempelden wit papier helemaal geel met sponsjes! Wat dit later gaat worden, dat blijft nog even een geheimpje, we willen jullie allemaal namelijk verrassen met onze knutselkunsten!



We leerden ook een versje over de lente en het zaaien en planten:

Versje:

Zon en zaadje, licht en water,
groeien, groeien, groeien maar!

Zon en zaadje, licht en water,
Bloemetje nu ben je klaar!

Op woensdag knutselden we een lenteboom! Eerst mochten we allemaal onze boomstam en de takken ervan bruin kleuren met wasco's.



En daarna deden we onze schortjes aan en mochten we met wattenstaafjes bloesems en blaadjes op onze lenteboom stempelen!



De kleuters zijn duidelijk gefascineerd door de lente en onze lentetafel!
Tijdens iedere speeltijd gaan ze op zoek naar de lente en zo af en toe brengen ze bloemetjes, takjes met bloesems erop en blaadjes mee binnen in onze klas! En wat doen wij daar dan mee? Wel we stoppen die mooi in onze lentetafel erbij! De juf is benieuwd of deze takjes en bloemtjes het goed zullen doen in onze lentetafel?!



Donderdag knutselden we in de voormiddag verder aan onze lenteboom.



En in de namiddag, na ons turnuurtje met juf Inge, knutselden we verder aan ons eerste deel voor onze paasmandjes.



De voorbije dagen zorgden we heel goed voor onze zaadjes in onze lentetafel! We gaven ze lekker water zodat ze goed konden groeien! En stilletjes aan groeiden onze zaadjes ook! De voorbije dagen kon je de geur van de tuinkers die aan het kiemen was al heel goed ruiken!

En toen we vrijdagmorgen in onze klas aankwamen, wat zagen we daar? ... "Juf!!!!! De plantjes zijn gegroeid!!!" 
En ja hoor, onze tuinkers was inderdaad al heel goed gegroeid! Zowel op de watten als in de aarde.
Enkel de zaadjes van onze afrikaantjes en zonnebloemen kiemen nog niet, maar die hebben natuurlijk nog wat meer tijd nodig, tijd die ze natuurlijk krijgen, want onze lentetafel blijft staan tot we mooie bloemetjes hebben!
Kijk maar naar de onderstaande foto'tjes.











Na het waarnemen van de veranderingen in onze lentetafel hebben we nog wat verder gewerkt aan ons paasmandje: deel 2! Zijn jullie nog niet nieuwsgierig?  
Ik kan jullie in ieder geval al beloven dat het iets heel leuks en mooi wordt!



Natuurlijk werd er doorheen deze week rond de lente ook nog gespeeld in de verschillende hoekjes in onze klas!

We hebben tijdens dit thema zelfs een nieuw hoekje gemaakt: een heuse maïstafel waarin we naar hartelust kunnen spelen met de maïs en de andere spulletjes die in de maïstafel liggen.
Op ons keuzebord werd de maïstafel aangeduid met het prentje van onze zandtafel! Het is natuurlijk goed te begrijpen dat dit een heel druk bezocht en gekozen hoekje was deze week!



* De maïstafel:





* De autohoek:





* De blokkenhoek:

In de ene helft van de blokkenhoek speelden we deze week met de noppers



en in de andere helft de ene keer met de grotere bouwblokken en ...





de andere keer met de duplo bouwblokken







* De speeltafel:

Deze keer mochten we aan de speeltafel met het huisje van the Little People van Fisher Price spelen! Leuk seg!!!



* De Puzzeltafel:









* De spelletjestafel:



Sommige kleuters wilden liever met Jules spelen dan in de hoekjes!
Iedere 'avond' voor we naar huis gaan doen we Jules zijn pyjama aan en daarna komt Jules ons allemaal een kusje geven voor we hem in zijn bedje stoppen!
Dit moet nogal een indruk nalaten bij deze kapoenen, want ze deden niet liever dan samen met Jules de hele klas rond te gaan van hoekje naar hoekje om daar samen met Jules iedereen eens te zoenen op de wang!
Een heel leuk en lief gezicht en een toffe afsluiter voor het laatste vrij spel van deze week!

Kijk en geniet van de onderstaande foto's van een zoenende Jules!







Het was een hele leuke week! Ik ben nogal in de bloemetjes gezet door mn lieve kleuters, letterlijk!

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Volgende week werken we in ons klasje rond het volgende thema: "Pasen".

Lieve groetjes, juf Elke

01-04-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Thema's
25-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Boekjes - Peter en de wolf

Deze week hebben we heel veel leuke dingen gedaan rond het muzikale sprookje van Sergej Prokovjef, "Peter en de wolf.".

Op maandag hadden we na het onthaal en morgenritueel zoals altijd eerst turnen samen met juf Caren. Ze had voor ons een leuk bewegingsparcours opgezet waar we volop konden klimmen en klauteren! Leuk!!!! :D Daarna was het speeltijd.
Na de speeltijd hebben nog enkele vriendjes van de klas hun werkblaadje afgewerkt van vorige week (thema muziek).



En nog een paar andere kapoenen hebben hun schuddoodje nog afgewerkt. Reepjes glanspapier knippen of scheuren in kleine stukjes en daarna opkleven op hun kaasdoosje. Juf werkte deze dan later af met wat froezelpapier en later op de week hebben de vriendjes ze meegekregen naar huis. Hopelijk hebben ze al eens hun muzikale capaciteiten laten horen?!




We hadden ook nog 3 vriendjes van de derde kleuterklas van juf Ilse in onze klas. Zij kon in de voormiddag niet aanwezig zijn op school en daarom werden haar kindjes opver alle kleuterklassen verdeeld. Hieronder zie je aan de spelletjestafel een vriendinnetje van bij juf Ilse zitten bij onze kapoenen.



En hieronder zie je nog 2 vriendjes zitten van juf Ilse bij onze kapoenen in onze autohoek.



Na de middagspeeltijd was het vrij spel: de vriendjes mochten in alle hoekjes die open waren spelen in onze klas.
Na de namiddagspeeltijd en nadat we ons fruit/koekje opgegeten hadden en onze boekentasjes gemaakt hadden, vertelde juf nog een verhaal, het verhaal van "Peter en de wolf".



Verhaal:

Peter speelt in opa's tuin aan de rand van een donker bos. Van zijn opa mag hij niet in het bos gaan spelen omdat er een wolf losloopt! Peter luistert echter niet naar opa en gaat toch door het hekje uit opa's tuin en in het bos. De eend uit de opa's vijver gaat mee met Peter naar het bos en ook de kat gaat mee. In het bos komen ze een vogel (een merel) tegen in een boom. De vogel en de eend beginnen ruzie te maken en de kat sluipt naar hen toe! Peter roept om de vogel en de eend te waarschuwen! Hij roept zo luid dat de wolf hem kan horen!!! De wolf rent naar Peter en zijn dierenvriendjes toe! Peter kan net op tijd in een boom springen, de kat duikt net op tijd in een struik en de vogel vliegt vlug omhoog in de lucht, maar het eendje,... Die had pech, ze was niet snel genoeg en de wolf at haar gewoon helemaal op! Peter is hier heel erg boos om en wil de wolf een lesje leren. Hij neemt een lang touw om de wolf te vangen en de vogel vliegt rondjes rondom de boom terwijl de wolf hem achtervolgt. Peter kan zo de wolf bij zijn staart vangen en houdt het touw heel goed vast, hij laat de wolf niet meer gaan! Op dat moment komt er een jager uit het bos. Samen stoppen ze de wolf in een kooi en samen brengen ze hem naar de dierentuin! En slimme Peter, die is nu een kleine held, want hij had de wolf kunnen vangen!

Dinsdag werkten we verder rond ons thema "Peter en de Wolf". Terwijl enkele vriendjes een wolvenhoekje aan het maken waren (een wolf op papier beschilderen in grijze/bruine verf en er daarna met een kam overgaan - haar imiteren) luisterden een paar andere kapoenen van de klas naar het verhaal op de laptop van de juf terwijl ze naar de prenten in het boekje keken.
De hoedjes werk ik dit weekend af en zullen ergens volgende week meegeven worden...



Het zonnetje scheen zo lekker warm dinsdag na de middagspeeltijd en de kleuters genoten er zichtbaar van! Daarom besloten we (juf Sofie, juf Annick, juf Maaike en juf Kelly) dat we in plaats van vrij spel in onze klasjes te geven, dat de kleutertjes gerust buiten mochten genieten van hun vrij spel in het lekkere zonnentje! De kleuters waren heel blij toen ze hoorden dat ze buiten mochten blijven spelen! Het gras op onze speelweide was ook droog genoeg, dus mochten de kindjes hier ook op voor de eerste keer dit schooljaar!







Klimmen en klauteren en rennen doen we graag!



Oei, wat is er hier gebeurd zie je deze 2 kapoenen denken?! Het waren gewoon de besjes die van de struik gevallen waren... :-p



Op de speelkasteel...







Op de klimperamides en glijbaan.







Met z'n allen op de wip en hoe hoger, hoe liever!!!



De lente is in het land en dat is niemand ontgaan! Alle kapoenen kijken hun ogen uit op de struikjes die in bloem staan en de vele madeliefjes en andere bloempjes die op onze speelweide groeien! En af en toe plukken ze eens een paar mooi bloemetjes voor hun juf...



Om de 14 dagen komt op dinsdagnamiddag juf Cindy ons een handje helpen in ons klasje! Zoals jullie kunnen zien vinden onze kindjes haar heel erg lief! Ze willen allemaal op de schoot zitten van juf Cindy!



Juf Kelly ging om de bellenblaas en blies héél veel belletjes! De kleuters gierden van het lachen en hadden heel veel plezier om de belletjes stuk te prikken en te achtervolgen...



Van al dat spelen krijg je honger! Dus ging juf om het fruit en de koekjes terwijl juf Cindy op de kindjes lette. De kleuters vonden het heerlijk om in het zonnetje hun fruit of koekje op te eten!
Als alles op was, zijn we terug naar onze klas gegaan om onze boekentasjes te maken en Jules in bed te stoppen voor de avond.



Toen alle boekentasjes gemaakt waren en klaar onder de bank stonden, las juf Cindy ons nog eens het verhaaltje voor van "Peter en de wolf"!

Woensdag hebben we een werkblaadje gemaakt... We moesten schaduwprentjes eerst verknippen, daarna op de juiste plaats leggen op ons opdrachtenblad en daarna mochten we de schaduwen op ons blad opkleven. Dit ging bij de meeste vriendjes al héél goed!





Donderdag kwamen de kindjes in de klas en wat stond daar?! Een tv en de film van "Peter en de wolf" die Hanne meegebracht had naar onze klas. Maar het ongeluk sloeg opnieuw toe, de tv was stuk!!! Hij wou niet opstarten!!! Dus bedacht juf iets anders... Verandering van plan.... :-p



Zoë en Fleur hadden boekjes meegebracht ivm wolven!
De kleuters mochten er eentje uitkiezen en die las juf dan voor. De kindjes waren zeer geboeid door het verhaal van de wolf en het lamsboutje!



Hieronder zie je een heuse kleuterpolonaise. Deze kindjes hadden al gedaan met het eten van hun boterhammen. Tijdens ons middagmaal zet juf altijd muziek op om het een beetje leuker te maken en het wachten ook wat minder lang te doen lijken... Op een gegeven moment vormden 2 kleuters een treintje en stapten rond de tafel in onze kring, algauw deden alle kleuters die klaar waren mee! In deze kleutertrein zijn we ook naar de speelplaats gemarcheerd! Reuzetof! Wat het zonnetje allemaal niet kan doen met een kind! Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk,...



Vrijdagvoormiddag gingen we samen met de vriendjes van juf Sofie naar de aula van het middelbaar. Daar gingen we op het grote scherm kijken naar de video van "Peter en de Wolf" (van Walt Disney) die Hanne meegebracht had. Alle kindjes keken ernaar in complete stilte met met open mond! Zo een muzikaal sprookje spreekt duidelijk aan!
Jammer genoeg heb ik hier geen foto's van kunnen nemen, het fototoestel lag nog in de klas...

Na de voormiddagspeeltijd hebben we nog een beetje geknutseld in onze klas. Vele kindjes vonden het heel jammer van het eendje, dat het werd opgegeten door de wolf. Daarom besloot juf op het eendje in de vijver te kopieren op A3-formaat. En de kleuters mochten de vijver dan blauw verven. Zo zagen ze allemaal het eendje nog eens terug!







Natuurlijk werd er ook nog gespeeld in ons klasje in de verschillende hoekjes:

* In de blokkenhoek:









* Aan de puzzeltafel:











* Met onze trein en spoorweg wordt er aan de zandtafel of in de kring (als de blokkenhoek dicht is) gespeeld:





* In de boekenhoek:





* In de poppenhoek:





* In onze autohoek:









* Met onze houten treintjes en blokjes wordt er op de zandtafel gespeeld:



* Aan onze spelletjestafel:







Het was een hele leuke week rond ons thema "Peter en de Wolf"! Het heeft onze kindjes heel erg aangesproken en dat maakt de juf heel erg blij!

Volgende week werken we in ons klasje rond het volgende thema: "Lente - Nieuw leven - Bloemen en dieren".

Groetjes, Juf Elke.

25-03-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Thema's
20-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Muziek

Deze week hebben we met onze vriendjes gewerkt, gespeeld, beleefd, geëxperimenteerd, geëxploreerd, ontdekt en nog veel meer van dit allemaal rond ons thema muziek en muziekinstrumenten.

Welke muziekinstumenten kwamen allemaal aan bod?:
- Tamboerijn - Bellenkrans - xylofoon - Tikstokjes -
- Handtrom - Blokfluit - klokkenspel - Houtblok -
- Tommel - Triangel - Schellenstok- Sambaballen -

Meegebrachte instrumentjes van de kleuters:
- Handtrommeltje - Saxofoon - Trompet -

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Maandag, na het turnen en na de voormiddagspeeltijd kwamen we terug in ons klasje en wat vonden we daar? Onze ontdektafel stond open en er lagen spulletjes is,... We zijn eens gaan kijken wat voor dingen het waren! Het waren muziekinstrumentjes! Jules en juf hadden ze meegebracht voor ons om volop mee te mogen experimenteren en muziek mee te maken. Gedurende de week groeide onze muziekontdektafel verder en verder aan dankzij de leuke instrumentjes die de kleuters ook meebrachten naar onze klas.
De kleuters hebben zich stuk voor stuk kostelijk geamuseerd in onze muziektafel! De ene maakte al wat mooiere muziek dan de andere,... Een geluk hebben de oortjes van Jules en juf het overleefd deze week... Dit weekend zullen ze kunnen genieten van een beetje welverdiende rust/stilte...













Natuurlijk hebben we niet alleen in onze muziekontdektafel gespeeld. Juf heeft ook het verhaal verteld van de Barmhartige Samaritaan. We hebben het bijbelverhaal besproken en ook toegepast op ons eigen kleuterleventje in onze klas en daarbuiten: hoe kunnen wij een Barmhartige Samaritaan zijn? ==> "Door lief te zijn voor elkaar en elkaar te helpen, juf!!!", dit was het antwoord van onze kleuters! Lief he?!
Na het verhaal, kleurden de kleuters een tekening in van de Barmhartige Samaritaan uit het verhaal.



Dinsdag toverden Jules en juf een grote doos en een blauw koffertje op onze tafel midden in de kring! Alle kleutertjes waren verbaasd en vroegen: "Juf, wat zit daarin?!"
We bekeken eerst het koffertje, daar zat iets in, want er kwam geluid uit... Juf haalde er 2 stokjes uit... En de kleuters riepen spontaan: "Joepie, tikstokjes!!!!" Iedereen kreeg 2 tikstokjes en samen hebben we er even mee geëxperimenteerd en we hebben er natuurlijk ook muziek mee gemaakt. 's Avond hebben we er ook nog twee spelletjes mee gespeeld:

- Dirigentje:
1 kleuter maakte muziek met de stokjes op een andere manier en de anderen deden hem/haar na, enz.

- Regenmuziek:
Met onze tikstokjes bootsten we de regen na: dikke druppels, zachte regenbui, storm, niks = mooi weer,...

 Dit vonden de kleuters zeer fijn!

Daarna was onze grote doos aan de beurt. Daarin zaten nog meer muziekinstrumentjes! Iedere kleuter haalde er een instrumentje uit... Kende de kleuters hun gekozen instrument? Hoe noemt het? Hoe spelen we erop? Welk geluid/wat voor muziek maakt het? Horen we het graag, ja of nee? Op het einde van onze waarneming van de muziekinstrumenten hebben we een kleine fanfare gemaakt en stapten we door onze klas terwijl iedereen op zijn muziekinstrumentje speelde...



Na al die muziekinstrumentjes en het muziek maken, besloten we om zelf ook een muziekinstumentje te maken in onze knutselhoek. We gingen aan de slag met papier: knippen en scheuren. En daarna kleefden we de stukjes papier op ons meegebracht kaasdoosje met lijm. Juf zal ze dit weekend afwerken en volgende week krijgen we onze zelfgemaakt schuddoosje mee naar huis!



Woensdag had juf een spelletje mee ivm muziek en muziekinstrumentjes, een muziekmemorie!!! We bekeken alle prentjes op de kaartjes en kwamen tot de constatie dat er van alles 2 waren! Hierna hebben we alle kaartjes met hun prentje naar beneden op tafel gelegd.

Speluitleg:
1 kleuter mocht eerst 1 kaartje omdraaien en op de plaats laten liggen en daarna een 2de. Waren het 2 dezelfde kaartjes, dan mocht de kleuter de kaartjes houden. Waren het 2 verschillende kaartjes dan moesten de kaartjes terug op hun plaats met hun prentje naar beneden omgedraaid worden. En dan is het aan de volgende kleuter. Het spel gaat door tt alle kaartjes gevonden zijn.

In het begin verliep het wat moeilijk, je beurt afwachten duurt voor sommige kindjes namelijk héél lang...
Maar na een paar kaartjes, ging het al veel beter en vond iedereen het een superleuk spelletje. Juf begeleide dit spelletje bij iedereen eens op woensdag om erop toe te zien dat alles goed verliep, maar vanaf donderdag werd het spelletje aangeboden tijdens het vrij spel in de spelletjeshoek waar de kindjes er zelfstandig mee aan de slag konden, zonder de hulp van juf.



Donderdag hebben we in ons klasje gewerkt en gepuzzeld tegelijkertijd! Dat moet je kunnen he!
We kregen van juf een groot opdrachtpapier en een klein reepje papier! Op alletwee stonden er helften van muziekinstrumentjes! We moesten de helften van het reepje papier mooi uitknippen. Daarna legden we ze naast hun andere helft op het opdrachtenblad. En als het juist was, mochten we het opkleven! Dit ging bij veel kleuters redelijk vlot! Voor sommigen is knippen dan weer nog wat moeilijk, maar oefening (en soms ook wel wat concentratie ) doen wonderen!



Natuurlijk hebben we ook nog wat verder moeten werken aan onze schuddoosjes, want nog niet iedereen had al kunnen komen knutselen aan zijn kaasdoosje...



De hele week hadden we al naar allerlei soorten muziek geluisterd en we hebben er ook vaak spelletjes op gedaan en gedanst, maar 1 soort muziek hadden we nog niet beluisterd, namelijk klassieke muziek. Een vriendje van onze klas, Arne, had de onderstaande DVD mee en het leek me dan ook hét uitgelezen moment om deze in mn laptop te stoppen en de kleuters klassieke muziek te laten leren kennen op een mooie, interessante en ludieke manier.
In het begin vonden de kleuters het best wel raar, die klassieke muziek, maar naarmate de DVD verder speelde en er beeldmateriaal verscheen die de muziek ondersteunde, hoe meer en meer ze de klassieke muziek tof begonnen te vinden!



Veel kleutertjes zaten met open mondjes samen met Jules te kijken naar de DVD ivm klassieke muziek...
Even een muisstil moment in onze klas, op de klassieke muziek na natuurlijk tijdens deze muzikale week...



Toen we na de eerste speeltijd terug binnen kwamen, zagen we dat juf allerlei prenten in onze klas omhoog gehangen had van een Burundees meisje (Actie Broederlijk Delen). We bespraken de foto's, we zagen dat we verschillend leven, dat wij het hier goed hebben in België en dat sommige kindjes het in hun land wat minder goed hebben... Via het verhaal bij deze prenten, schakelden we over op het bijbelverhaal van Jezus, de kindervriend. We hebben een kort gesprekje gehad over wie onze 'beste' vriend is, hoe we goede vriendjes kunnen zijn voor elkaar en voor anderen,...
Als verwerkingsactiviteit, gaf juf de kleuters een tekening over dit bijbelverhaal die ze mooi mochten inkleuren.





Buiten onze muziekontdektafel, hadden we ook nog een ander nieuw hoekje in onze klas...
Enkele kleuters hadden DVD's mee met liedjes op en filmpjes ivm muziek en muziekinstrumentjes... De klasgenootjes vroegen hier heel vaak naar. Juf had haar laptop al meegebracht naar de klas om een powerpointvoorstelling ivm muziekinstrumenten en de muziek die ze maken te laten zien en horen...
Dus, we besloten allemaal tesamen om de laptop een vast plekje te geven in onze klas voor deze week. Juf zette iedere dag na de middagspeeltijd, tijdens het vrij spel een ander filmpje op. De kleuters mochten hier dan voor kiezen op ons keuzebord. De laptop met de filmpjes over muziek(instrumenten) was een druk bezocht hoekje in onze klas! En natuurlijk keek Jules mee met onze kleuters naar de mini-tv van de juf (uitspraak van een kleutertje)!







Natuurlijk werd er ook nog volop gespeeld in onze klas in de verschillende hoekjes in onze klas:

* In de blokkenhoek:



Hieronder zie je Bjarne en Alexander met hun zelfgemaakte vliegtuigjes! Ze waren hier heel fier op!



Hieronder zie je Senna met haar zelfgemaakte creatie!  



En hieronder zie je een creatie van al onze kapoenen tesamen uit de blokkenhoek...



* In de  puzzelhoek





* In de spelletjeshoek







Hanne en Fleur maken hier iets heel moois met de steekparels!
De steekparels zijn altijd populair in onze spelletjeshoek!!!



Hieronder zie je enkele kleuters aan de knutseltafel, nog bezig aan hun schuddoosje en Ketsia, onderaan de foto probeert de memorie nog eens uit.



* In de poppenhoek







* In de autohoek



Hieronder zie je David spelen in de autohoek.
En je ziet ook 2 van onze vriendjes voor ons keuzebord staan.

Keuzebord:
Hierop kleeft juf de pictogrammen van de hoeken die open zijn. Deze pictogrammen hangen ook in het groot bij die hoek.
Naast die pictogrammen hangen velcro'tjes, deze duiden het aantal plaatsen aan die er in die hoek zijn. Er kunnen bijvoorbeeld maar 6/4/3/2 vriendjes in een bepaalde hoek en dan is het hoekje vol. De kleuters mogen allemaal zelf kiezen waar ze gaan spelen. Als alle velcro'tjes van een hoekje volgekleefd zijn met de symbolen van een paar vriendjes, dan is het hoekje vol en kan er niemand meer bij en moeten de andere kleuters voor een ander hoekje kiezen. Eenmaal voor een hoekje gekozen, kleven ze er hun symbool bij en vertrekken naar die hoek om er te gaan spelen. Als ze daar niet meer willen gaan spelen mogen ze opnieuw naar het keuzebord gaan om te kijken of er in ee ander hoekje van hun keuze nog plaats is om te gaan spelen.
Dit is zeer goed voor de (denk)ontwikkeling van onze kleuters: ze leren min of meer tellen, ze leren na te denken, ze leren te kiezen, ze leren om hun beurt af te wachten,...



* In de boekenhoek waar specifieke boekjes ivm muziek(instumentjes) inlagen naast onze boekjes die er altijd inliggen.



Het was weer een heel fijne week samen met de kleutertjes en de muziekinstrumentjes!

Volgende week werken we in onze klas rond het volgende thema: "Boekjes: Peter en de wolf!"

Groetjes, juf Elke.

20-03-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's
09-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Carnaval - Clowntjes

Tijdens dit leuke thema hebben onze vriendjes heel wat beleefd in ons klasje! We hebben onze aandacht vooral gericht op clowns. We hebben 'onderzocht' hoe clowns eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze zich schminken, welke attributen ze gebruiken,... We waren ook benieuwd of we zelf ook en hoe we een echt clowntje konden worden...  Buiten al de clowntjesgekte hebben we het ook gehad over carnaval zelf! Wat is carnaval? Wat vinden we leuk aan carnaval? Wat doen we tijdens carnaval?,... Op al deze vragen hebben we een antwoord gezocht tijdens onze activiteiten in onze klas en tijdens ons spel in de verschillende hoekjes van onze klas die al dan niet aangepast waren in ons huidige thema.

Vorige week waren we al begonnen met het maken van ons clownkostuum. De eerste stap was het versieren van onze witte T-shirt: we bestempelden ze eerst met ballonnen. Maar dit bleek niet zo gemakkelijk, de ballonnen wilden vooral gaan vliegen of gingen stuk met hier en daar een traantje erbij van een geschrokken kapoen... Daarom besloten we verder te stempelen met ronde stempels, dit was veel gemakkelijk én het resultaat mag er ook wezen!

Maandag hadden nog een paar kleuters een witte Tshirt mee. Na het turnuurtje op maandag hebben we deze T-shirts ook mooi versierd met onze stempels voor we aan de rest van onze knutselwerkjes begonnen om ons clownkostuum volledig te maken.



Toen dinsdag al onze t-shirts klaar waren, zijn we begonnen aan ons clownhoedje. Hiervoor mochten we een papieren bordje verven in onze favoriete kleur. Juf sneed hierin dan een gat als de hoedjes droog waren, duwde er een yoghurtpotje in en naaide er een rekkertje in vast zodat het papieren bordje een echt clownhoedje werd! Het resultaat mag er best wel wezen!



Natuurlijk hebben we op maandag en dinsdag ook gespeeld in onze hoekjes van de klas:

* In de spelletjeshoek




* In de blokkenhoek



* In de autohoek



* Aan de puzzeltafel en in de ontdektafel (= tafel met attributen van de clowntjes)



Hieronder zie je de kleuters spelen aan de puzzeltafel (linksbovenaan), in de ontdektafel (midden bovenaan), in de boekenhoek (naast de ontdektafel) en aan de spelletjestafel (onderaan de foto).



Op woensdag las juf het verhaal voor van Jules die carnaval op school mag vieren:



Verhaal:

Jules mag verkleed naar school gaan, want er is een groot carnavalfeestje op school!
Net voor ze naar school moeten vertrekken beseft Jules dat hij iets vergeten is ivm zijn verkleedkostuum!
Maar er is geen tijd meer om het te zoeken,dus gaat Jules zonder zijn mooie hoed naar school.
Jules is heel triest! De directeur ziet dat Jules triest is en vraagt hem waarom hij zo triest is.
Jules vertelt hem waarom hij zo triest is. En rarara, de directeur is net zo verkleed als Jules
en is zo lief om zijn hoed aan Jules te lenen! Nu is Jules dolgelukkig en
zo wordt het nog een supercarnavalfeestje op school voor Jules!


Juf speelde ook tik tak waarin carnaval en clowns een grote rol speelden: er werd gejongleerd met ballen, er werden serpentines geblazen, er werd met confetti gegooid en er werd met kleuren getoverd! De kindjes zaten allemaal stil vol van verwondering ivm wat er zich allemaal afspeelde in tik tak!

Toen we donderdag binnenkwamen in onze klas waren we het allemaal over eens: brrr, het was er heel erg koud! Onze verwarming was stuk! En ook onze lichten wilden niet branden! Het was zo danig koud dat alle juffen beslisten om de kindjes hun jas te laten aanhouden en ze te laten spelen in de klas zodat ze het toch nog ietjes warm konden krijgen en hebben. De kleuters vonden dit wel een hele ervaring, zo met hun jas aan in de klas spelen, eten en drinken!
Het was wel niet al te handig, maar het ging toch redelijk goed. Af en toe deden we ook eens een bewegingstussendoortje zodat we zeker warm konden krijgen en warm bleven!










We hadden op donderdag een briefje meegegeven waarin werd uitgelegd dat onze verwarming en elektriciteit stuk was en dat alle kleuters vanaf de namiddag welkom waren voor de carnavalstoet op vrijdag. Ook de kleuters van wie de ouders geen opvang konden regelen, konden naar school komen, want de juffen waren sowieso aanwezig op school!

Alle juffen waren heel erg benieuwd hoeveel kindjes ze zouden hebben in hun klasje! De ouders hebben heel erg positief gereageerd op ons bericht van donderdag, maar gelukkig zijn er nog kleutertjes doorgekomen op vrijdagvoormiddag!
We konden met alle kleuterklasjes (van de peuters tot en met de derde kleuterklassers) tesamen in de (verwarmde) aula naar muziek luisteren en naar een fimpje kijken tot aan de voormiddagspeeltijd! Tijdens de speeltijd deden we onze jassen opnieuw aan, gingen we buiten spelen en aten we ons koekje op. Na de speeltijd ging het terug richting aula tot aan het middageten.



Er speelde wat muziek in de aula om naar te luisteren en ondertussen zorgden meester Kevin en juf Ilse ervoor dat we op het grote scherm naar een filmpje konden kijken!



Er werd heel aandachtig gekeken naar Sneeuwwitje zoals jullie kunnen zien! ;-)



Na de middagpauze kwamen alle kindjes terug naar ons klasje en toen begon de drukte!
Gelukkig was ook de mama van de juf langsgekomen om te helpen met het aankleden van de kindjes! Eerst de t-shirt aandoen, daarna er de strik opnieten en daarna het juiste hoedje op het juiste hoofdje binden en daarna werden alle kleuters geschminkt als een clowntje! Dit laatste zorgde voor de finishing touch! Ze waren allemaal prachtig, onze kapoenen!
Toen we allemaal klaar waren, gingen we naar buiten en stapten we mee in onze heuse schoolcarnavalstoet! Dit vonden we allemaal superleuk! De kleuters genoten met volle teugen van de aandacht tijdens de stoet!

Er werden natuurlijk ook foto's getrokken van onze stoet, deze kunnen jullie terugvinden op onze schoolwebsite:

http://www.kcd.be/

De kleuters van de 1ste kleuterklasjes stapten maar een deel van de stoet mee, want de volledige stoet meestappen zou te vermoeiend geweest zijn... Toen we aankwamen op school hebben we ons goed opgesteld op de speelplaats van het lager zodat we de andere klassen die de volledige stoet meestapten konden bewonderen als ook zij terug op onze school aankwamen!

Hieronder kan je onze vriendjes van de klas bewonderen in hun mooi zelfgemaakt clownkostuum:




Clowntjes Senna, Arwen en David



Clowntjes Hanne, Alexander en Bjarne



Clowntjes Marie, Emmanual en Fleur



Clowntjes Sven, Naomie, ... , Elise en Luna



Clowntjes Jelle en Kenzo



Clowntjes Yentl, Leeloo en Arne.

Jammer genoeg waren er een paar vriendjes van onze klas niet bij, zij zullen volgende week hun kostuum mee krijgen naar huis!

Nadat alle klassen terug op school aangekomen waren, gingen we met alle kleuterklassen terug naar de kleuterspeelplaats. Hier hebben we in het zonnetje allemaal een lekkere wafel gekregen van onze juf om op te smullen na zo een lange wandeling! :)

Nadat alle wafels op waren, verschenen plots de prins en prinses carnaval op het dak van onze kleuterblok! Het was tijd voor de caramellenworp!!! Wie de gouden snoep kon vangen, moest deze bij de juf brengen en die kreeg dan een cadeau'tje! :)
Alle kleuters deden flink hun best om zoveel mogelijk snoepjes te rapen! Ze brachten ze allemaal bij de juf en ik heb deze na afloop eerlijk verdeeld over alle aanwezige kleuters van onze klas!!!



Én een kapoen van onze klas heeft ook de gouden snoep kunnen vangen!!!
Een hele dikke proficiat aan Hanne! Zij kreeg ook nog een leuk cadeau'tje als aandenken dat ze de gouden snoep heeft kunnen vangen! Veel plezier met je cadeau'tje Hanne en nog eens een dikke proficiat van je juf!!!

Het was een zeer toffe en soms zotte carnavalweek, maar daar dient carnaval voor hé, om eens lekker zot te doen!

Na de vakantie zullen we werken rond het volgende thema: Muziek en muziekinstrumenten!

Groetjes, juf Elke L.




Aan iedereen een zalige en misschien ook knotsgekke krokus- of carnavalvakantie!!!!

09-03-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Ballen en Ballonnen

Tijdens dit leuke thema zijn we samen dieper ingegaan op alles wat met ballen en ballonnen te maken heeft!
We hebben ballen en ballonnen bekeken, betast, vergeleken, we hebben ermee geëxperimenteerd, gespeeld,...
We hebben vooral heel veel ballen- en ballonnenplezier beleefd tijdens dit thema!

Maandag had juf een leuk spelletje opgesteld in de klas... Een ballenwerpdoel! De kleuters moesten de juiste balletjes op de juiste plaats in het doel werpen (kleuren leren). Eerst mochten ze dit vrij doen, maar eens alles goed verliep werden er grenzen opgesteld van waarachter de kleuters de balletjes moesten werpen om het wat moeilijker te maken!
Sommige kleuters konden er maar geen genoeg van krijgen en bleven maar spelen in deze nieuwe hoek! ;-)



We hebben natuurlijk ook geknusteld! We hebben geverfd met behulp van een doos, wat verf en knikkers!!!
Juf legde een blad papier in de bak met een tekening van een bal erop en dan mochten enkele kleuters bewegen met de bak. Zo gingen de knikkers aan het rollen in de verf en zo met de verf over het papier! Het gaf een zeer leuk resultaat!
Alle kleuters vonden het héél fijn dat ook zij eens mochten toveren met de verf en de knikkers! Ze waren allemaal héél erg fier! ;-)




Papier, verf en knikkers in een doos en rollen en bewegen maar!



En dit zijn 2 mooie resultaatjes! Het werkje dat jullie kleuter heeft gemaakt hebben jullie nu wel al gekregen. Hopelijk zijn jullie even fier op jullie kleuters hun werkje als zijzelf en hopelijk heeft het een mooi plaatsje gekregen...



Op dinsdag had juf nog een verrassing mee! Een echte ballentent en héél véél verschillende soorten ballen! We mochten kiezen welke ballen we in de ontdektafel (= nu de ballentafel) en in de ballentent wilden plaatsen. Samen hebben we deze 2 nieuwe hoekjes ingericht! De kleuters vonden dit heel erg tof om te doen! En ze hebben er allemaal van genoten om erin te spelen!

Dit is onze ballentent!




En dit is onze ballentafel. En je kan ook nog een deel van onze nieuwe boekenhoek zien...



Woensdag waren er al heel wat vriendjes die flink een witte T-shirt meegebracht hadden. Deze kleuters mochten hun T-shirt aan de knutseltafel versieren door er met ballonnen op te stempelen! Dit ging niet altijd even gemakkelijk! De ene keer ging onze ballon eens vliegen en de andere keer ging onze ballon stuk... Bij sommige kindjes vloeiden er traantjes toen dit laatste gebeurde... Maar die traantjes waren snel gedroogd!
Het eindresultaat wordt een mooi kostuum voor tijdens onze carnavalstoet volgende week vrijdagnamiddag!




Omdat het toch wat moeilijk bleek met ballonnen stempelen, zijn we overgestapt naar ronde stempels om de ballonnen te vervangen... ;-) Dit ging veel vlotter!



Van donderdag en vrijdag zijn er jammer genoeg geen foto's, want juf was haar fototoestel thuis vergeten...
Maar we hebben deze dagen nog druk verder gewerkt aan ons mooie carnavalkostuum. ;-)

En natuurlijk hebben we ook héél veel gespeeld in onze verschillende hoekjes in de klas tijdens deze week:

* In onze oude autohoek (voor hij werd verhuisd op woensdag ... ;)  )



En hier in onze nieuwe autohoek, na de verhuis op woensdag...







* Aan onze nieuwe spelletjestafel en in onze ballentent





* In onze nieuw verhuisde poppenhoek sinds woensdag







* In onze nieuwe kring en tegelijkertijd ook blokkenhoek.



* Aan onze nieuwe puzzeltafel sinds woensdag



Het was een leuke week vol ballen en ballonnen!

Volgende week gaan we werken rond het volgende thema: Carnaval - Clowntjes

Groetjes, Juf Elke L.


09-03-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's
07-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Hygiëne - Pret in bad

 

Tijdens dit leuke thema zijn we met onze vriendjes dieper ingegaan op onze dagelijkse hygiëne. Onze neuzen snuiten, onze snoet poetsen, onze handen wassen, onze tanden poetsen,… Hoe moeten we dat nu doen? Wat hebben we hiervoor nodig? Hoe moeten we al die materialen gebruiken en waar dienen ze voor? Wat is hygiënisch (proper) en wat niet en waarom? Op al deze vragen hebben we de afgelopen week een antwoord gezocht en gevonden tijdens de vele leuke activiteiten in de klas en ons spel in de verschillende hoeken die aangepast werden binnen ons huidig thema.

Maandag, nadat we terugkwamen van ons turnuurtje, had juf een verrassing voor ons... De klas was helemaal anders gezet ten opzichte van vorige week!!! En ze had ook nog een andere verrassing bij: een watertafel vol met water en flesjes, busjes, zeepjes, parels, washandjes,... De kleuters mochten naar hartelust spelen en experimenteren in de watertafel! Dat vonden ze heel erg fijn zoals jullie op de foto's kunnen zien. Natuurlijk vonden ze het ook fijn dat ze zelf spulletjes mee mochten brengen voor in onze watertafel! Nogmaals hartelijk dank!











Natuurlijk hebben we ook nog andere dingen gedaan in onze klas behalve in de watertafel spelen! We leerden ook hoe we onze neus moesten snuiten volgens een stappenplan van Jules! De kleuters hadden dit al snel onder de knie, maar hier en daar waren er nog kindjes die door hun mondje blaasden in plaats van door hun neus...

  picto's neussnuiten-kl

Dinsdag hebben we gewerkt aan ons knutselwerkje: Jules zit in blad en wij moeten de zeepbellen met papieren zakdoekjes bestempelen en zijn gezicht en het eendje en de poten van het bad bestmpelen we met wattenstaafjes.



Maar onze handen worden hier best wel vuil van! Daarom hebben we ook geleerd hoe we onze handjes moesten wassen via een doeliedje en het stappenplan van Handige Hans:



Liedje:

Vuile handen? Kraantje open. Laat het water nu maar lopen
Handen wrijven, handen wassen: plietse, pletse, plonse, plassen.
Handen drogen, kijk nu maar. Handen proper, ik ben klaar!
 

Op woensdag las juf het verhaal voor van Jules op het toilet:

6-kl

Verhaal

In dit verhaal kan Jules helemaal alleen naar het toilet gaan!
Maar deze keer valt het een klein beetje tegen... Hij gaat op school naar het toilet:
hij plast, poept, veegt zijn bips af en wast zijn handen. Hij is heel trots en vertelt
het aan zijn juf! Ook deze is heel fier op Jules! s' Avonds moet Jules in bad.
Hij doet al zijn kleren uit, ook zijn onderbroekje,... En wat ziet mama in zijn onderbroekje?!
Vlekjes,...

Op donderdag leerden we hoe we onze snoet moesten poetsen aan de hand van een doeversje:

Doeversje

Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin.
Dit is mijn mondje met mijn tandjes erin.
Dit zijn mijn oren, mijn ogen, mijn haar.
Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar!

Na enkele keren oefenen ging dit al heel goed bij onze kleuters: kijk maar naar de foto's!










Tijdens het vrij spel in de hoekjes in de namiddag, maakten we ook nog een mooie tekening in verband met ons thema hygiëne - Pret in bad.



Vrijdag mochten we allemaal onze eigen tandenborstel, beker en tandpasta meebrengen naar de klas. We hebben daarmee onze tanden leren poetsen via een stappenplan van Jules, kijk maar naar de leuke foto's!



1. Tandpasta op onze tandenborstel doen
2. Onze tanden poetsen
3. Onze mond goed spoelen: water in de mond nemen en...
4. Water terug uitspuwen en dan tandenborstel wassen en water uitgieten in wastafel.

















Natuurlijk hebben we tijdens deze week ook heel wat gespeeld in onze hoekjes van de klas:

* Aan de spelletjestafel:







* In de blokkenhoek:









* In de puzzelhoek en de autohoek:







Het was een supertoffe en ook best wel een natte week in onze klas! ;-)

Volgende week werken rond het thema: Ballen en Ballonnen!

Groetjes, juf Elke L.

07-03-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's
05-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Lekkere Soepgroenten!

Deze week hebben we lekker veel gedaan rond het thema soepgroenten!

Op maandag hebben we vooral rond de wortel gewerkt. We hebben deze waargenomen in de kring, we hebben de wortel geschild en we hebben er allemaal lekker van gesmuld!

Op Dinsdag hebben we dan weer meer rond de aardappel gewerkt. We hebben hem waargenomen, hebben hem mogen schillen en we hebben zelfs geknusteld met de aardappel! We hebben met de aardappel op een afbeelding van een wortel gestempeld! De kleutertjes vonden dit echt geweldig!

Op Woensdag was het Lichtmis.
Juf heeft het verhaal over Maria verteld en hierover hebben we kort een gesprekje gehad. Toen werd er opeens op onze deur geklopt! Het waren juf Sofie en haar vriendjes van de eerste kleuterklas B en wat hadden ze mee??? Lekkere pannenkoeken!
En zoals het spreekwoord luidt: met lichtmis is er geen vrouwke zo arm, of ze maakt haar panneke warm, hebben we samen met de kleutertjes van Juf Sofie genoten van de lekkere pannenkoeken zoals je op onderstaande foto kan zien!
Hmm, alle kindjes hebben volop genoten van deze lekkere traktatie van de juffen!

          

Op donderdag hadden al een heleboel vriendjes van onze klas verschillende soorten groenten bij die we allemaal in de soep konden doen. We hadden de volgende groenten: ajuinen, selder, prei, aardappelen, wortelen, tomaten... We hebben al deze groenten goed waargenomen, vergeleken en van sommige groenten hebben we ook nog eens geproefd! We doen dat toch zo graag, lekker smullen!
Daarna hebben we met enkele kapoenen onze handen gewassen en onze keukenschorten aangedaan en hebben we samen lekkere frietjes gesneden! Juf schilde de aardappel, sneed hem in schijfjes en wij mochten deze in lekkere frietjes snijden! Toen juf vroef of we de frietjes nu zo gewoon konden opeten, waren alle vriendjes het erover eens dat deze frietjes er niet uitzagen zoals die van thuis of van bij de frituur... Wat moesten we dan doen om die frietjes wel lekker eetbaar te maken? Ze in een frituurketel doen en bakken! Daarvoor gingen we met zn allen naar het klasje van juf Sofie. Daar hebben de juffen lekkere frietjes gebakken terwijl wij wat samen met de vriendjes van juf Sofie in de klas speelden!
De frietjes waren superlekker, dat willen we nog eens doen juf!!!!

En dan was het eindelijk vrijdag! De dag waarop we van al onze lekkere groentjes soep gingen maken!
Enkele kleuters hebben de handen gewassen en een keukenschort aangetrokken om de juf te helpen met het versnijden van de vele soorten groenten! Een schijfje van een aardappel, een stukje peterselie, een stukje prei en een stukje tomaat, dat ging allemaal zeer vlot om te snijden, maar een stukje wortel, dat bleek wat moeilijk! "Die wortel is wel heel hard hé juf!" was de conclusie, dus moest de juf zelf maar de wortel snijden met haar scherp mes! En de ajuin, die lieten de kleuters ook liever over aan de juf, want die prikte nogal in de oogjes!

En zie hieronder het resultaat: alle groenten versneden in een kom, wat water erbij en kippen- en groentenbouillon en daarna nog wat kruiden... 

 

Hmm, het was zeer lekkere zelfgemaakte soep! Iedereen heeft er van gesmuld! Sommige kindjes konden er zelfs niet genoeg van krijgen en dronken maar liefst 4 bekertjes soep leeg! En sommige kindjes wilden ook nog soep bij de boterhammen!

              

En terwijl de soep aan het koken was hebben we natuurlijk ook nog veel gespeeld in onze vernieuwde klas! Juf had zelfs nieuw speelgoed mee! Hierboven zie je een treinspoor met alles erop en eraan. En hieronder een doos vol met nieuwe blokken! Leuk hoor, zo nieuw speelgoed krijgen om met te spelen!

              

Volgende week gaan we in ons klasje werken rond het thema Tegenstellingen!

Lieve groetjes, Juf Elke

05-03-2011 om 00:00 geschreven door Juf Elke L

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Thema's



JUF


Ik ben juf Elke Laureys.


Foto

Ik ben geboren op
18/07/1987.
In juni 2009 ben ik
afgestudeerd
als kleuteronderwijzeres.
Mijn hobbies zijn:
dansen, zingen, knutselen,
lachen, plezier beleven,...

Veel plezier op onze blog!


KLASPOP



Jules


KINDJES

De ?? vriendjes van onze klas zijn:

De meisjes

??

De jongens

??

19-kl'.jpg



FRUITDAG

Iedere ???dag

Op ???dag eet ik fruit!
Nee, mama en papa,
de koekjes komen er dan
echt niet uit!
Ze blijven in mijn tasje,
want op ???dag eten we
gezond in ons klasje!



AFSCHEID

Lieve mama en papa,
Geef mij een kusje, en breng met tot bij de juf.
Dag mama, dag papa, ga nu maar vlug!
Voor je het weet, keren we naar ons huisje terug!


Categorieën
  • Foto's & Filmpjes (11)
  • Info (3)
  • Jarig zijn (12)
  • Liedjes en Versjes (0)
  • Thema's (14)
  • Varia (10)
  • Welkom (1)

  • Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in ons gastenboek. Dat vinden we supertof! Juf Elke


    Foto

    Archief per week
  • 08/08-14/08 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs