Als gevolg van de wet op de privacy van 8 december 1992, heeft iedereen het recht om gegevens en/of beeldmateriaal met betrekking tot zijn eigen persoon of zij/haar minderjarige kind(eren), van deze site te laten verwijderen.
Indien u dit wenst, gelieve mij dan via de link hieronder een mailtje te sturen.
Groetjes, juf Elke L.
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
BEZOEKERS
Juf Elke's Blog
Kom en kijk mee in ons klasje Kleuterpraat, foto's en alles wat er in ons klasje te beleven is...
30-03-2011
Onze kalenders van de klas - onthaal - morgenritueel
Dit is ons takenbord!
1ste taakje = Weekkalender en dagkalender aanpassen 2de taakje = Weerkalender aanpassen 3de taakje = Gordijnen dicht doen + kaarsje uitblazen 4de taakje = 1 jongen en 1 meisje mogen vooraan in de rij staan 5de taakje: 3 vriendjes (= vroeger, NU = 2 kindjes) voeren de taakjes van de juf uit.
Het takenbord wordt iedere maandag aangepast. De juf kiest enkele symbooltjes, kleeft deze op en die kindjes voeren een hele week lang de taakjes die ze toebedeeld gekregen hebben zo goed mogelijk uit! De week daarna is het de beurt aan andere kindjes van onze klas, zo komt iedereen eens aan de beurt voor alle taakjes.
Dit is onze daglijn!
Dit is een foto van onze daglijn op een woensdag tijdens thema muziek, een korte daglijn dus... Op een andere dag, is deze bijna 'dubbel' zo lang... De kaartjes willen het volgende zeggen: 1 = Naar school komen 2 = Onthaal 3 = muziek maken met allerlei instrumenten + werken en spelen in de hoekjes 4 = Toiletbezoek 5 = Speeltijd 6 = Koekje / Fruit eten + Drankje drinken + (ondertussen) naar filmpje op tv kijken 7= Activiteit in de kring 8 = Naar poppenkast of tiktak kijken 9 = Naar huis gaan
Er zijn natuurlijk nog heel veel andere kaartjes... Op een ander moment zal ik deze hierbij zetten en verduidelijken.
Dit is onze Week- en Weerkalender!
1ste rij: De dagen van de week
2de rij : Jules De kleuters verzetten Jules op de dag die we zijn, hier was dat dus een woensdag
3de rij: Het weer De kleuters kleven een weerkaartje dat overeenstemd met het weer die dag onder Jules en de andere laten we hangen, zo krijgen we een weekoverzichtje dat we vrijdag overlopen: hoe was het weer deze week?
4de rij: Speciale gebeurtenissen: Maandag en donderdag hebben we turnen Woensdag is het fruitdag en eten we fruit van de school, geen meegebracht koekje of fruit. Hier wordt er ook op aangeduid als er iemand jarig is, dus als er feest gevierd wordt. Hier wordt ook op aangeduid wanneer juf tik tak voor ons speelt, hier was dat op vrijdag...
Dit zijn de belangsrijkste kringafspraken!
1ste Winnie: Ik zit mooi (= goed) en stil op mijn plaats in de kring 2de Winnie: Ik zwijg, ik ben stil als de juf of een vriendje praat/spreekt/iets verteld 3de Winnie: Als ik een vraag heb of als ik iets wil zeggen, dan steek ik mn vinger in de lucht 4de Winnie: Ik luister naar wat de juf zegt/verteld/uitlegd en ik luister ook naar een vriendje als die iets verteld in onze kring.
Wie zijn kindjes komt afhalen 's middags, gelieve pas te komen vanaf ten vroegste 11u30 zodat we ons rustig kunnen klaarmaken en de voormiddag rustig kunnen afsluiten. Gelieve ook tot aan de klasdeur te komen, de juf zal jullie kind dan tot bij jullie laten komen. De kleuters NIET in de gang afhalen terwijl ze hun jas of boekentas komen halen! Ze moeten deze in de klas komen aandoen en dan op hun plaats in de kring wachten tot er iemand om hen komt! Enkel zo kan de juf het overzicht bewaren over wie wel degelijk al weg is met een familielid en wie niet!
Als een kleuter boterhammen heeft blijven eten, is het niet de bedoeling dat het daarna afgehaald wordt om 12u als we naar de speelplaats vertrekken of om 12u50 als de activiteiten in de klas opnieuw aanvangen. Het is dan beter voor het kind dat het op school blijft en de dag mee verder doorloopt met alle andere kinderen van de klas. Als u het kind in de namiddag thuis wilt houden, dan wordt het samen met de andere kinderen aan de klasdeur afgehaald om 11u30! Als het kind ziek is en u werd opgebeld door de juf, dat is natuurlijk een andere zaak.
Alvast héél erg bedankt voor de medewerking!
Namiddag: 12u50 - 15u30
De familieleden die om de kleutertjes komen, mogen hun kapoenen al vanaf 15u25 komen afhalen aan de blauwe deur van de gang van de klasjes van hun kleuterjes. Meestal zijn we nog bezig met het avondritueel om de dag af te sluiten, mag ik dan ook vragen om niet voor de vensters te komen staan en naar jullie kleuter te zwaaien of binnen te kijken in de klas? Dit is waarschijnlijk een moeilijke vraag, maar enkel op deze manier kunnen we de dag rustig afsluiten zonder onderbrekingen ofzo en gaat alles vlotter en sneller. Gelieve ook buiten de deur te wachten en niet binnen te komen, dit is veel gemakkelijker voor onze kleuters en ook voor ons als juf om een goed overzicht te kunnen bewaren!
Familieleden die een kleutertje komen afhalen, mogen het kind al komen afhalen om 11u35, dit om de grootste drukte van de lagere school en de opvang ietwat te kunnen ontlopen. Gelieve buiten de blauwe gangdeur te wachten, dit om het onze kleuters en de juffen gemakkelijker te maken om het overzicht te bewaren!
Zelfde afspraak als op maandag, dinsdag en donderdag.
Namiddag: 12u50 - 15u00
Familieleden die een kleutertje komen afhalen, mogen het kind al komen afhalen ten vroegste om 14u50, dit om de grootste drukte van de lagere school en de opvang ietwat te kunnen ontlopen. Gelieve niet voor de ramen van de klas te gaan staan, dit zorgt voor afleiding van de kleuters en zo kan de dag niet afgesloten worden zoals het zou moeten. Zonder afleiding zal alles ook vlotter en sneller verlopen! Gelieve buiten de blauwe gangdeuren te wachten, dit om het voor onze kleuters en ook voor de juffen gemakkelijker te maken om het overzicht te bewaren.
Beste ouders, Heel veel van jullie vragen zich af wat jullie kapoen zo allemaal doet in ons klasje... Via deze blog wordt er al een tipje van de sluier opgelicht, maar daarmee weten jullie natuurlijk nog niet hoe een dag bij ons verloopt in de klas. Vandaar dat ik hier even 'kort' zal schetsen hoe een dagje in onze klas verloopt:
Start schooldag:
1) De bel is al 2 keer gegaan en de muziek begint te spelen: we verzamelen in onze rij en gaan 2 aan 2 gaan staan.
2) We stappen 2 aan 2 in een rij mooi naar onze klas.
3) We doen onze jas uit, hangen hem aan de kapstok en gaan met onze boekentas naar binnen. In de klas maken we onze boekentas zelfstandig leeg op een muziekje, aan het eind van het laatste liedje moeten al onze boekentasjes leeg zijn en terug op hun plaats staan in de gang.
Onthaal en morgenritueel:
1) Juf zet het muziekje op waarop wij onze boekentassen leegmaken.
- Koekjes in de koekjesbak - Fruit in de fruitbak - Brooddoos + 1 drankje in de boterhammenbak - Schrifjes in de schriftjesbak.
Zoals jullie kunnen zien, wordt alles tesamen gelegd van alle kindjes in de daartoe bestemde bakken. DAAROM is het héél belangrijk dat op ieder doosje of stuk fruit de naam van jullie kleuter staat! Zouden jullie er ook willen op toezien dat het fruit (behalve een banaan) al reeds geschild (indien nodig, de ene kleuter lust bijvoorbeeld wel z'n appel met de schil er nog aan, de andere niet...) in een doosje zit met de naam van jullie kleuter erop?! Het is namelijk onmogelijk voor mij om van alle 25 kindjes van de klas te onthouden wie wat heeft meegebracht en de kleuters weten dit meestal zelf niet meer op het moment dat het fruit uitgedeeld wordt in onze klas.
2a) Iedere maandag passen we ons takenbord aan:
- 1 kleuter mag Jules op de weekkalender verzetten en de pijl op onze daglijn verzetten. - 1 kleuter mag onze weerkalender aanpassen. - 1 kleuter mag het kaarsje uitblazen bij ons godsdienstig moment. - 2 kleuters (1 jongen en 1 meisje) mogen vooraan staan in de rij. - 2 kleuters krijgen de taakjes van de juf (stoelen goedzetten, controleren of alles goed opgeruimd is, Jules wakker maken/in bed stoppen, de deur dicht doen als we ons klasje verlaten of binnenkomen,...)
2b) Juf zet het goedemorgenliedje op waarop we Jules wakker maken: 1 kleuter van de 2 die de taakjes van de juf heeft, mag Jules gaan wakker maken en zijn valiesje met kleertjes tot bij de juf brengen zodat we hem kunnen aankleden. De juf kleedt Jules aan.
Liedje:
3) De register wordt overlopen aan de hand van een liedje. De juf zegt de naam en de kleuters antwoorden met goedemorgen of koekkoek.
Liedje: Doe je handjes voor je ogen en als je je naam hoort, roep dan koekkoek.
4) We zingen het goedemorgenlied van Jules en doen er aangepaste bewegingen bij:
Liedje:
5) We passen onze daglijn en week- en weerkalender aan.
Liedjes:
Liedje weekkalender:
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. In een week zijn 7 dagen, 7 dagen in een week. Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.
Liedje weerkalender:
We kijken door de ruiten, welk weer is het buiten? Zien we de zon, of zijn er wolken, hangt er veel mist of is er regen, is het erg koud of valt er wat sneeuw? We kijken door de ruiten, welk weer is het buiten?
6) Godsdienstig momentje:
- We doen de gordijnen dicht, ons lichtje gaat uit en we steken ons kaarsje aan. - We bidden ons gebedje. - Het kaarsje wordt uitgeblazen, de gordijnen gaan weer open en ons lichtje aan.
Liedjes en gebedje godsdienstig momentje:
Liedje kaarsje doen branden:
Kijk ik steek een kaarsje aan, 't is voor Jezus, 't is voor Jezus. Kijk ik steek een kaarsje aan, 't is een straaltje van de maan.
Liedje handen vouwen:
Gebedje:
Lieve Jezus, Ik wil vandaag weer heerlijk spelen. Ik spring en zing een vrolijk lied. En altijd, altijd is er iemand die naar me kijkt en me graag ziet! Amen
Liedje kaarsje uitblazen:
Kijk ik blaas het kaarsje uit. 't was voor Jezus, 't was voor Jezus. Kijk ik blaas het kaarsje uit, wees nu stil, maak geen geluid.
7) Bewegingsmomentje:
- We dansen iedere ochtend op het zelfde liedje ons zelfde dansje
Liedje:
Ik, en ik, en ik, en ik. Wijzen met je vingers naar jezelf Jij, en jij, en jij, en jij. Wijzen met je vingers naar verschillende vriendjes van de klas. Wij zijn samen in ons klasje, De armen voor je lichaam strekken en zachtjes opendoen respectievelijke naar linkerarm naar links en rechterarm naar rechts + met je 2 wijsvingers naar de grond wijzen bij de woorden 'in ons klasje'. Samen is het fijn. We springen in de lucht en stoppen onze beide duimen vooruit of hoog in de lucht!
Dit wordt 2x gezongen en gedanst.
Start van de dag in onze klas:
1) Gezamenlijke geleide activiteit door de juf (impressiemoment) [en/of spelen/werken in de hoekjes 1+ eventueel opruimen]
7a) Kindjes voor de warme maaltijden gaan plassen en doen hun jas aan (afhankelijk van het weer).
7b) Kindjes die naar huis gaan eten, gaan plassen en doen hun jas aan. Wie thuis blijft maakt ook zijn boekentas klaar om mee te nemen. Wie terugkomt, laat zijn boekentas gewoon op zijn plaats staan.
7c) Kindjes die boterhammen eten in de klas, nemen plaats aan de tafels. Als ze klaar zijn met de boterhammen, mogen ze hun drankje drinken. Als alles op/leeg is, gaan ze plassen in de klas en worden de jassen aangedaan (afhankelijk van het weer). Als iedereen klaar is, gaan we naar de speelplaats
MIDDAGSPEELTIJD
8) In de rij naar de klas, jassen aan de kapstok en binnen in de kring gaan zitten.
9) Middagonthaal
- Juf vult de register aan: zelfde werkwijze als bij het ochtendonthaal - We zingen ons goedemiddagliedje
11) Vrij spel in alle opengestelde hoekjes in de klas (of buiten: alleen bij mooi zonnig weer) + opruimen. En eventueel afwerken van (knutsel-)werkjes.
12) Jas aan (afhankelijk van het weer), naar de speelplaats gaan en daar gaan plassen.
NAMIDDAGSPEELTIJD
13) In de rij naar de klas, jassen aan de kapstok en binnen in de kring gaan zitten.
14) Fruit of koekje opeten en eventueel drinken wie dorst heeft.
Avondritueel: afsluiten van de dag:
1) Boekentasjes maken en onder onze bank klaarzetten
2) Jules zijn pyjama aandoen
Liedje:
3a) Als we nog een beetje tijd over hebben doen we nog een gezamenlijk kringactiviteit:
Ik ben geboren op 18/07/1987. In juni 2009 ben ik afgestudeerd als kleuteronderwijzeres. Mijn hobbies zijn: dansen, zingen, knutselen, lachen, plezier beleven,...
Veel plezier op onze blog!
KLASPOP
Jules
KINDJES
De ?? vriendjes van onze klas zijn:
De meisjes
??
De jongens
??
FRUITDAG
Iedere ???dag
Op ???dag eet ik fruit! Nee, mama en papa, de koekjes komen er dan echt niet uit! Ze blijven in mijn tasje, want op ???dag eten we gezond in ons klasje!
AFSCHEID
Lieve mama en papa, Geef mij een kusje, en breng met tot bij de juf. Dag mama, dag papa, ga nu maar vlug! Voor je het weet, keren we naar ons huisje terug!