Ik ben niet gelukkig met de nieuwe regeling i.v.m. de ophaling van grof huisvuil en schroot. Volgens mij zal dit voor de burger heel wat ongemakken meebrengen. Voorheen waren er twee ophalingen waar iedereen zich aan hield om zijn stukken aan te bieden, dit op goed gecommuniceerde dagen naar de bevolking toe. De nieuwe regeling voorziet vier ophalingen ( 2 gratis en 2 betalende), weliswaar na telefonische afspraak en omschrijving van de stukken bij IVBO ten laatste 1 week op voorhand. Daar knelt volgens mij het schoentje.
NADELEN EN ENKELE BEMERKINGEN VAN DIT NIEUWE SYSTEEM:
- De meerkosten (o.a. in dienst nemen van een medewerker om de administratie bij te houden) zullen niet opwegen tegenover de bewering van IVBO dat er minder straten zullen moeten worden aangedaan en aldus de ophaling sneller zal verlopen.
- Hoe zal de communicatie naar de burger verlopen?
- Voor heel wat mensen (o.a. ouderen en vereenzaamden) zal dit een hele rompslomp worden om telefonisch te verwittigen, van vereenvoudiging gesproken! Zal men na de werkuren nog een afspraak kunnen maken? Kan men eventueel mailen of faxen, kan er een gratis nummer worden voorzien
dit zijn maar enkele vragen die bij mij opkomen.
- De dag van de ophaling kan men niets meer aanbieden indien niet vooraf afgesproken werd bij IVBO.
- Volgens mij zullen de voetpaden na een ophaling nog vol staan met niet meegenomen stukken, waar geen afspraak voor werd gemaakt, wat dan weer het sluikstorten in de hand zal werken.
MIJN BESLUIT:
De burger, de man en vrouw uit de straat is de dupe van deze volgens mij weinig doordachte maatregel.
Jean-Pierre Lamote - gemeenteraadslid CD&V Stationsstraat 184 8340 Damme email: jplamote@skynet.be
02-12-2010 om 10:48
geschreven door Jean-Pierre
|