Inhoud blog
  • Eos week 7!!!
  • EOS week 6!!!
  • EOS week 5!!!
  • EOS week 4!!!
  • Spaans zakdoek leggen!!!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Iris en het EOS avontuur!!!

    13-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spaans zakdoek leggen!!!
    In Spanje hebben ze ook het spelletje zakdoek leggen. Het is niet helemaal hetzelfde, maar de kleuters herkende het wel. De kinderen moeten in een kring zitten met hun ogen dicht. Dan is er iemand met een voorwerp en die zingt een liedje. Als het liedje is gedaan vraagt die op welk cijfer het voorwerp gevonden wordt. De kinderen roepen een cijfer en er wordt een cijfer gekozen. vb: 4. De kinderen tellen tot 4 en voelen op het voorwerp achter hun ligt. Als het achter hun licht moeten ze de persoon die zong proberen te vangen.

    Het liedje wat ze zingen bij dit spelletje (ik ken het helemaal van buiten. Het is niet moeilijk om te leren en de kinderen vinden het super fijn):

    A la zapatilla por detrás tris tras, ni la ves ni la verás tris tras.
    Mirar para arriba que caen judias, mirar para abajo que caen garbanzos.
    A callar a callar que el diablo va a pasar.


    Veel succes ermee :)
    Groetjes
    Iris

    13-03-2010 om 17:31 geschreven door Iris  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spel voormiddag met de kleuters
    Onze Spel voormiddag was echt super!!! Het is voor herhaling vatbaar.

    Groetjes
    Iris








    13-03-2010 om 17:24 geschreven door Iris  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veronica met mijn ouders
    Het was echt een super gezellige avond. Ze is bij ons altijd welkom en het klikte met iedereen. Dat kan je wel zien op deze foto's.

    Groetjes
    Iris




    13-03-2010 om 17:18 geschreven door Iris  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EOS week 3!!!
    Maandag 08/03:
    Vandaag konden we nog de laatste hand leggen aan het theoretisch gedeelte. Nog eens goed nadenken hoe je de spellen aanbrengt bij de kinderen, hoe je de andere groep kan gebruiken tijdens de voormiddag (leider van een groepje, opvulling van een spel, groepje die een stukje drama speelt,...) Hier moeten goed afspraken over gemaakt worden en dit moet ook allemaal op papier gezet worden.

    Het is een lange dag geweest. Het eerste deel van het filmpje kregen we niet goed gemonteerd. Het was een heel gebeuren waar de nodige stress bij te pas kwam, maar uiteindelijk is alles goed gekomen. De hele groep is heel trots op het filmpje.

    Dinsdag 09/03:
    Nog 1 dag en dan kunnen we de kinderen ontvangen. De hele voormiddag gaat door in de kapel op school. Deze ruimte is niet erg aantrekkelijk voor de kinderen en daarom hebben we de hele dag nodig gehad om het mooi aan te kleden. Overal hebben we schoenen staan die de eerste jaars omgebouwd hebben tot muizen, vogels, huizen,... Ook het decor van het filmpje heeft een centrale plaats gekregen in de kapel. Zo hebben de kinderen een paar herkenningspunten wat voor hun heel fijn is.

    Ik ben wel blij als de dag morgen is aangebroken. Het is toch niet niks geweest om met de hele groep zo een voormiddag te organiseren. Ik heb heel erg de indruk gehad dat de Belgische studenten meer vertrouwd zijn met de kinderen en de activiteiten hier rond. De buitenlandse studenten denken wel na over activiteiten, maar ze denken niet na dat de kinderen te jong zijn, dan sommige activiteiten organisatorisch niet haalbaar is, dat kleuters niet kunnen lezen,... Hier hebben we de studenten heel vaak moeten bijsturen. Dit vergt veel energie, maar de studenten nemen alles heel goed aan en proberen na een tijdje onze denkwijze over te nemen. Het wordt al snel duidelijk dat ze eigenlijk helemaal geen ervaring hebben met het werken met kleuters. In hun land moeten ze de theorie verwerken en is de stage maar een bijkomend ding. Hier in België is het alle 2 een belangrijk gegeven.

    Op het einde van de dag is mijn laguna Veronica mee naar mijn ouders gekomen. Ze had veel zenuwen om mijn ouders te ontmoeten, maar dat was nergens voor nodig. Ook mijn ouders hadden de nodige zenuwen. Het is allemaal toch heel gezellig geweest. Na 5 minuten zeiden mijn ouders dat het voelde alsof ze elkaar al jaren kende. In de namiddag heb ik Veronica kennis laten maken met de geschiedenis van Maaseik. Het is eigenlijk wel heel fijn om iemand te gidsen door je eigen stad. Ik vond het heerlijk om te doen. Na het eten waren we helemaal klaar om naar de ZUMBA te gaan. Hier hebben we ons heel erg goed kunnen uitleven en lachen. Ze kon alle liedjes meezingen omdat ze natuurlijk Spaans spreekt. Zelfs de lesgeefster heeft hiermee moeten lachen. Na de les had mijn mama nog een verrassing voor haar. Wij kunnen na 16u gratis naar een land in Europa bellen. Ze mocht van mama haar ouders en haar vriendje bellen zo lang ze maar wilde en nodig had. Je had de ogen van haar moeten zien. Daar word je nu eens echt gelukkig van. Mijn ouders hopen haar snel weer te zien.
    Ons liedje wat we nu de hele tijd zingen is: Thalia- Arrasando. Als je het eenmaal hebt gehoord, blijft het in je hoofd hangen.

    Woensdag 10/03:
    We waren al vroeg aanwezig om alle spelletjes uit te proberen en de muziekinstallatie in orde te brengen. Om 09u00 kwamen de kinderen aan. We hebben eerst een klein onthaal met de kinderen gehouden. De buitenlandse studenten hebben in hun eigen taal zichzelf voorgesteld en de kinderen konden dit heel erg waarderen. Ze luisterde heel erg goed en waren gefascineerd door de taal die de studenten spraken. De Spaanse studenten hadden geluk. Er was een kleutertje die hun verstond. In het begin was hij wat verlegen om te vertalen, maar op het einde van de dag sprak hij vloeiend Spaans met de studenten en dat was heel leuk om te zien. De Belgische studenten hebben wel alles vertaald. Na het onthaal hebben we een klein namenspel gespeeld. Zo konden we de namen van de kinderen al eens leren. Na het spel was het tijd voor onze film. De kinderen waren laaiend enthousiast.

    Na de film hebben we de klas in groepjes van 4 verdeeld. Er was een doorschuif systeem om de kinderen alle spelletjes te laten spelen. De kinderen wisten dat ze moesten doorschuiven als ze het liedje van de smurfen hoorde. De verschillende spelletjes waren:
    •  Dansen op Turkse en Spaanse muziek.
    • Spaans zakdoek leggen
    • De buitenlandse studenten leerde de kinderen een Nederlands gedicht aan
    • Verven met schoenen. De kinderen moesten zichzelf op een groot stuk papier tekenen en alleen met behulp van schoenen moesten ze zichzelf inkleuren. Ze mochten alles van de schoenen gebruiken om te verven. De zool, de neus, de tong, de zijkant,..
    Op het einde hebben we nog een stuk film om de dag af te ronden en de kinderen hebben op het einde een schoenen medaille gekregen. We hadden nog spelletjes, maar we zijn eerder moeten stoppen omdat er nog een jarige in de klas was en de juf wilde haar verjaardag eens goed vieren. Dat is ook heel normaal. De verjaardag van een kind is heel belangrijk en dat gaat voor. De korte reflectie is heel positief en dat geeft ons als groep een heel goed gevoel.

    Donderdag 11/03:
    Vandaag hebben de studenten van de andere groep hun spel voormiddag. Hier kan ik jammer genoeg niet bij aanwezig zijn. Ik moest naar het ziekenhuis voor een maagonderzoek. Het was niet zo een fijn onderzoek, maar ik kan je verzekeren..........VALIUM is een heerlijk spul!!!
    Ik heb wel vernomen van de groep dat het goed heeft gedaan. EOS heeft het gewoon super gedaan.

    Vrijdag 12/03:
    Iedereen heeft een vrije dag. Behalve de groep die voor de rondleiding van Antwerpen heeft gekozen. We zijn met ons allen naar Antwerpen geweest om nog eens goed te kijken hoe lang we nodig hebben voor onze rondleiding en of de route wel tof genoeg is. Het was een hele gezellige dag en we hebben de week nog eens goed afgesloten.

    Tot volgende week!!!
    Groetjes
    Iris

    13-03-2010 om 17:07 geschreven door Iris  


    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie "What a shoe can do"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook Turkije heeft zijn traditionele dans laten zien. Wat me opviel is dat ik anders bewoog op het ritme dan de Turken zelf. Het is heel raar om hun snelheid van bewegingen te volgen, maar toch was het heel fijn om hun muziek en dans te leren kennen.

    10-03-2010 om 17:07 geschreven door Iris  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie "What a shoe can do"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze foto kan je zien hoe Henrietta uit Finland een traditionele dans laat zien. We hebben allemaal goed kunnen lachen en met Bert voor mij heb ik er een paar blauwe tenen aan overgehouden. We moesten naar voor en naar achter springen. Hij deed dit namelijk in de verkeerde volgorde.......soms pijnlijk dus!!!

    10-03-2010 om 17:02 geschreven door Iris  


    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie What a shoe can do!
    Tijdens de presentatie hebben we veel spreekwoorden uitgebeeld.
    • Naast je schoenen lopen.
    • In de kinderschoenen staan





    08-03-2010 om 21:04 geschreven door Iris  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EOS week 2!
    Maandag 01/03:
    Vandaag hebben we ons land en ons persoonlijk leven moeten voorstellen aan de hand het schoenen. Het thema van dit jaar is "What a shoe can do". De Belgische studenten hebben de spits mogen afbijten en op een hele muzische manier hebben we ons land voorgesteld. De Gouden Schoen, spreekwoorden met schoenen en Belgische kunst met schoenen mochten niet ontbreken. Zelf de Belgische sandalen van Michelle Obama zijn eens goed onder de loep genomen. De buitenlandse studenten hebben niet alleen kennis gemaakt met Belgische schoenen en het gebeuren er rond, maar ook met het muzische. Onze groep heeft heel wat spreekwoorden uitgebeeld en ook de aankleding speelde een grote rol.

    De buitenlandse studenten hebben ook allemaal hun best gedaan. Vele hadden een  mooie presentatie en bij de presentatie van Griekenland en Turkije hebben we zelfs mee mogen dansen op hun traditionele muziek. Ook hebben we bij de presentatie van Spanje een variant van "zakdoek leggen" leren kennen. Het was heel leuk om de landen aan de hand van schoenen te leren kennen.

    Dinsdag 02/03:
    Vandaag hebben we een workshop drama en art bijgewoond. Hier hebben we veel uitleg gekregen over hoe je met schoenen in de klas kan werken. Van Marleen hebben we de uitleg gekregen over drama. We hebben een "namen"spel gespeeld waarbij je een schoen moest gooien naar elkaar en de naam van die persoon ook nog een roepen. We moesten ook een schoen zoeken (tussen de 1000den schoen die Jo heeft verzameld) en er een karaktertje aan geven. Er is een schoenwinkel gemaakt en de schoen moest zichzelf verkopen. Dit was heel grappig om te doen. De verkooptechnieken van sommige studenten waren heel drastisch: "als je mij niet koopt, pleeg ik zelfmoord" dit waren de extremen onder ons natuurlijk...hahaha....

    Ook hebben de buitenlandse studenten leren werken vanuit een boekje. We hadden het boekje "ik wil bloemetjes schoenen". Aan de hand van dit boekje hebben we nog allemaal activiteiten gedaan. Dit was voor veel studenten helemaal nieuw. Niet te vergeten hebben we ook verschillende technieken geleerd over het praten: hard-zacht, hoog-laag,... (Marleen zou me iets aandoen als ik er dit niet bij zou zetten)

    Bij de les art hebben we kennis gemaakt met verschillende stop motion technieken. Het was om ons warm te maken voor een volgende opdracht.

    Woensdag 03/03:
    We zijn de dag begonnen met een workshop music. We hebben hier kennis leren maken met het maken van muziek met je schoenen. Alle schoenen hebben een andere geluid en dat geluid hebben we leren gebruiken. Dit aan de hand van een gedicht. Je moest het metrum en het ritme met je schoenen kunnen volgen. We stonden daar met ons allen op grote houten platen en ik kan jullie verzekeren.............geluid in overvloed!!!

    De buitenlandse studenten hebben ook kennis gemaakt met Stomp. We hebben allemaal materiaal gekregen rond schoenen: schoenborstel, schoenlepel, schoenpoets doosje, schoenen zelf,... Met deze materialen hebben we zelf een stukje stomp moeten voorbereiden. Het is ongelofelijk hoe verschillende de stukjes van iedereen klonk terwijl we toch hetzelfde materiaal gebruikte. Het was een aangename les waar we veel hebben geleerd van muziek, maar ook van elkaar.

    In de namiddag hebben we een workshop Physical expression gekregen. Hier hebben we leren bewegen op muziek. We hebben ook verschillende dansjes moeten maken in verschillende groepjes. Het was heel leuk om te doen en we hebben eens goed met elkaar kunnen lachen.

    Donderdag 04/03:
    Vandaag hebben we onze opdracht gekregen. Digital Assigment + concept of interactive event. Het komt erop neer dat er een groep voor kleuters en een groep voor het lager een filmpje moet maken rond schoenen en dat er een activiteiten voormiddag georganiseerd wordt rond schoenen. Ik zit in de groep van de kleuters. We hebben vandaag het concept gevonden en we zijn begonnen aan de foto's voor het filmpje. We hebben 4 uur foto's gemaakt. Dit zorgde voor een resultaat van 252 foto's en dat is welgeteld 31 seconde film. Op dat moment zakte me de moed in de schoenen. Het moet volgende week woensdag helemaal af zijn met geluid en al. We hebben toch doorgezet en het concept is helemaal klaar.

    Concept:
    Een meisje zorgt helemaal niet goed voor haar schoenen. Ze schuurt ermee over de vloer, als ze thuis komt schopt ze haar schoenen uit,... De schoen is er heel droevig voor en huilt zichzelf in slaap. De schoen droomt over de leuke dingen die hij allemaal kan doen met het meisje.

    Vrijdag 05/03:
    We hebben het filmpje bijna af en zijn nog volop muziek aan het zoeken om in het filmpje te zetten. Ook de activiteiten namiddag ronden we af vandaag. De activiteiten hangen samen met de verschillende workshops die we hebben gehad en schoenen hebben hier een belangrijke plaats in.We hebben dan ook gekozen voor (korte uitleg van de spelletjes):
    ART: verven van schoenen, schoen inkleuren met behulp van schoenen. De kinderen krijgen verf en schoenen en mogen alles van de schoen gebruiken om de GROTE schoen op het papier te vullen.
    DRAMA: de juiste schoen zoeken bij de prenten en tonen hoe jij je voelt bij die prent of het gebeuren.
    PHYSICAL EXPRESSION: de kinderen leren stukjes traditionele dans van Spanje en Turkije.
    Er zijn nog meer spellen voorzien, maar dit zijn de verschillende games waaraan je de verschillende muzische onderdelen kan koppelen.

    Ik ga echt iedere dag met plezier naar school. Het is zo gezellig met onze klas. Ik vind het eigenlijk jammer dat het weekend is. Ik kijk al uit naar maandag. Ik ben eens benieuwd wat we dan allemaal zullen uitsteken. Die gekke toeren kan je volgende week verder lezen op deze blog.

    Groetjes
    Iris

    08-03-2010 om 19:22 geschreven door Iris  




    Archief per week
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs