Maandag 29/03: Vandaag hebben we heel wat leerkrachten van andere landen mogen ontvangen op onze receptie. We hebben als internationale klas een receptie mogen opzetten met alle bijbehorende internationale hapjes en drank. Over dat laatste gesproken heeft Lieven een hele rare smaak, maar daar vertel ik jullie later in het verhaal meer over.
Lotte en Bert hebben de buitenlandse leerkrachten opgepikt aan hun hotel en naar de school gebracht. Daar hebben we ze ontvangen met de gebruikelijke en gezellige KHLim opening. Lieven, Ivo, Lieven en Nicolle (ja er zijn 2 Lievens) hebben zich van hun beste muzikale kant laten zien en horen en daar waren we als Belgische studenten van de KHLim heel fier op. Hier hebben we ook een speech gekregen van Odette Vanlaer. Hierna kon eindelijk onze receptie beginnen. Er waren heerlijke hapjes van Griekenland, Finland, Slovakije, Turkije,... Maar het drankje van Turkije sloeg echt alles. Het was gemaakt van yochurt, water en zout. Het was gewoon niet te drinken. 3 X raden wie het HEERLIJK vond.........natuurlijk onze LIEVEN FAES!!!!! Iedereen had moeite met het door te slikken en hij vond het heerlijk. We hebben er echt heel erg om kunnen lachen en ik vond het super dat Lieven zijn bekertje heeft uitgedronken. Ik had het hem niet nagedaan. Het was echt een super avond.
Ook de poetsvrouw mocht hier niet ontbreken. We hebben haar voorzien van de nodige wijn en hapjes. Ze vond het geweldig. Uiteindelijk hebben we haar ook zo ver gekregen om naar de receptie te komen en het is echt een toffe madam!
Dinsdag 30/03: Vandaag moeten we een presentatie van de buitenlandse leerkrachten bijwonen. We mogen er zelf 1 kiezen waar we het meeste interesse in hadden. Ik had gekozen voor de presentatie: The role of free playing in preschool. Dit werd gegeven door 2 dames uit Zweden. Ik had er erg hoge verwachtingen van omdat het onderwijs daar toch heel erg hoog scoort. Ik werd wel een beetje teleurgesteld. Ik vond sommige dingen niet overeen komen met de dingen die wij leren in het ervaringsgericht onderwijs. Verder hebben de dames wel heel erg hun best gedaan en dat vond ik al heel tof. Ik hoop dat we de volgende keer een beter zicht krijgen van een stukje onderwijs in Zweden.
Woensdag 31/03: Vandaag hebben we Rudi geholpen met het voorstellen van onze materialen aan de buitenlandse leerkrachten. Ze hebben hun ogen uitgekeken naar de ontdekdozen, bomen boeken en andere materialen die we zelf hebben gemaakt. Ze hebben hun vragen aan ons kunnen stellen en wij waren ook heel fier om onze materialen aan hun te mogen tonen. Het was echt fijn om te zien hoeveel vragen de leerkrachten bij alles hadden. Ze hebben veel kennis opgedaan denk ik vanuit onze materialen.
Donderdag 01/04: Hier hebben we een presentatie gevolgd van de Griekse Jina Kalogirou. Het ging over: an introduction to Surrealism through Art en Literature. Het was best interessant, maar ik vond soms erg moeilijk om te volgen. Ik zou jammer genoeg niet echt meer kunnen zeggen waar het over ging en wat ik er in de kleuterklas van kan gebruiken. Dit is natuurlijk jammer, maar ik vond het gewoon te moeilijk soms.
's Avonds was het natuurlijk feest. Het was de laatste avond van Quentin en dat moest gevierd worden. We hebben eerst een internationale avond gehouden op de StudHo met het bijbehorende eten en daarna zijn we naar Diepenbeek geweest om eens goed te feesten. Het was echt een super avond en het is echt heel jammer dat Quentin niet langer aan ons programma kan meedoen. Lieve Quentin we zullen je Frans accentje missen....hahaha...
Vrijdag 02/04: Dit was de fijnste dag van de week. We hebben in groepjes van 2 of 3 verschillende workshops mogen doen. De eerste die ik heb gedaan was het maken van Bulgaarse poppen. Om een popje van 5 cm te maken, heb je 9 m wol nodig. Het resultaat was wel heel erg mooi. Na de eerste workshop zijn we doorgegaan naar de 2de workshop en daar hebben we Chinees vouwen gekregen. Het was niet altijd gemakkelijk, maar wel eens leuk om te doen. Het Chinees dametje was echt heel lief en kon echt heel goed vouwen. Ik zou haar eens graag in mijn klasje uitnodigen voor met mijn kinderen te vouwen. Ik weet zeker dat de kinderen het ook geweldig zouden vinden. De derde workshop was Afrikaanse dans. Hier hebben we ons eens goed laten gaan. De mannen konden echt super dansen en muziek maken. Zelfs Rudi heeft zich eens laten gaan en dat was echt fijn om te zien. De EOS klas heeft zich van haar goede kant laten zien!!!
Maandag 22/03: Vandaag hebben de buitenlandse studenten een spoedcursus "ervaringsgericht onderwijs" gekregen. Dit was voor de studenten een hele boterham. Ze vonden het heel interessant om te zien en horen hoe wij werken in de klas, maar soms was het voor vele ook heel raar. Nefeli vertelde dat als ze met haar kinderen van haar stageklas in Griekenland naar de film wilde gaan. Ze moest eerst allemaal papieren invullen om van hogerop de toestemming te krijgen om weg te gaan met haar klas. Ze kon niet begrijpen dat wij gaan kijken naar de opbouw van een kermis, bouw van een nieuw huis naast de school,... Dit zou onmogelijk zijn in Griekenland. De studenten vonden het ook heel moeilijk. Vooral het scoren van welbevinden en betrokkenheid vonden ze niet gemakkelijk. Ik geef hun hier gelijk in. Wij hebben 3 jaar de tijd gehad om hier onze weg in te vinden. De studenten krijgen hier 1 dag voor. Het is ook moeilijk omdat ze alleen de theorie zien. Eigenlijk moesten we het ook laten zien in de stageklas. Jammer genoeg is dit te moeilijk en dat weet ik zelf ook, maar dat zou echt de ogen van de studenten open maken. Daar ben ik 100% zeker van.
Dinsdag 23/03: Gisteren hebben de studenten kennis gemaakt met het ervaringsgericht onderwijs. Vandaag mogen de kinderen kennis maken met de werking van het buitengewoon onderwijs. Hier merkte ik wel dat er heel wat dingen gelijkenissen zijn met het buitenland. Dat is wel fijn om te horen.
Niet alleen het buitengewoon onderwijs is aan bod gekomen. Ook de directeur van de Hazelaar is komen vertellen hoe het in zijn school aan toe gaat. Dat was heel interessant. Wel jammer dat de powerpoint in het Nederlands was. Ik heb mijn laguna nog eens alles moeten uitleggen omdat het veel te snel ging. Ze wilde naar luc luisteren en belangrijke dingen opschrijven. Dit was onmogelijk omdat het allemaal redelijk vlot verliep. De studenten konden ook de powerpoints niet volgen omdat het in het Nederlands geschreven was. Als dit in het Engels was, was de les helemaal super geweest. Het is eens heel fijn om de werking van een school van een directeur te horen. Zo merk je nog andere dingen op dat je normaal gezien zou opmerken als je het van een docent krijgt.
Na de school is Veronica weer met mij mee naar huis gegaan. Het was weer een gezellige avond. Eerst zijn we gaan ZUMBA- dansen en daarna heeft ze mijn vriend leren kennen. Het was heel leuk om met ons allen samen te zitten 's avonds. Veronica vertelde vol trots over haar dorp waar ze woonden en wat ze mij gaat laten zien als ik naar Spanje kom. (Ik ga met Lotte van 3 tot en met 7 april naar Spanje) Het was weer een super avond tot in de vroege uurtjes. GEZELLIG!!!!!!!!!!!!!!!
Woensdag 24/03: Het is vandaag een drukke dag. Er staan heel wat uitstappen op de planning en we hebben er allemaal heel veel zin in. Als eerste bezoeken we de Europaschool in Genk. Hier stond ons een hele fijne directeur op te wachten en heeft ons vol trots zijn school laten zien. Het was echt super om te zien hoe fier de directeur op zijn school is. Je krijgt er zo een warm gevoel bij dat ik echt het gevoel kreeg van: hier zou ik later wel willen werken. We hebben een uitleg gekregen van de werking van de school en daarna kregen we een uitgebreide rondleiding door heel de school. Ik wil de school een dikke proficiat wensen met hun ouderparticipatie. Veel scholen kunnen hier een voorbeeld aan nemen. EEN DIKKE DUIM!!!
Na de Europaschool stond er een volgend puntje op de agenda: de moske in Sledderlo. Het was een prachtig gebouw en we hebben er van een hele toffe mevrouw een rondleiding gekregen. Ik wist helemaal niet hoe het allemaal in zijn werking ging, maar het was heel interessant om te horen. de vrouw heeft echt haar best gedaan om zo veel mogelijk aan ons te laten zien en te vertellen. Doordat ze zelf zo gedreven was, slorpte ze ons helemaal mee in haar verhaal. Het was ook fijn om onze Turkse studenten bezig te zien. Ik had ze nog nooit met een hoofddoek gezien en nu deden ze er 1tje op. Ze gingen hun voeten wassen zoals het hoorde en ze gingen bidden. Ze vulde de vrouw heel vaak aan en dat vond ze helemaal niet erg. Het was fijn om een stukje van hun cultuur in ons land te mogen proeven.
Na een veel te kort bezoek moesten we weer verder naar het volgende adres: Oekrainse kerk in Waterschei. Het was allemaal heel interessant om mee te maken. Het was gewoon fijn om te zien en te voelen hoe trots deze mensen waren op alles wat met hun geloof en cultuur te maken had. Ze willen dit zo graag met ons delen. Als je laat zien dat je er open voor staat, ontvangen deze mensen je met open armen en willen ze je van alles leren. Het waren echt allemaal hele leuke uitstappen.
Om de dag gepast af te sluiten hebben we in een Spaans restaurant Paella gegeten. Het was heel lekker om het te proeven en het was een ideale afsluiter van de dag. De Spaanse meisjes waren helemaal in hun nopjes. Ze genoten met volle teugen van het eten en hebben zelfs van de Spaanse mevrouw doosjes meegekregen om de rest mee te nemen zodat ze nog wat eten hadden op kot. De Spaanse meisjes vonden het ook geweldig als ze zagen dat wij als Belgen het eten super vonden. Ze waren op dat moment zo trots als een pauw!
Donderdag 25/03: Vandaag hebben we een dagje vrij. Normaal zouden we naar Aken gaan, maar volgens Rudi zou het dan allemaal te veel worden. We hebben morgen examen en de buitenlandse studenten moeten hier heel wat voor studeren. Zij kennen het ervaringsgerichte onderwijs niet zo goed als ons en hij wilde hun de tijd geven om rustig te studeren. Dat vond ik heel aardig van hem. Ik denk dat de buitenlandse studenten dat ook heel erg vriendelijk van hem vonden.
Vrijdag 26/03: Vandaag was het de dag van het examen. Voor de Belgische studenten was het een super gemakkelijk examen, maar voor de buitenlandse studenten niet echt. We hebben ook heel lang in de gang gezeten om de studenten met hun tonnen zenuwen op te vangen. Het was wel eens leuk om te ervaren hoe zij met stress en zenuwen omgingen. Helemaal anders als ons, maar toch ook weer hetzelfde. Het is gewoon heel moeilijk om de sfeer in de juiste woorden om te zetten. Ik kan wel met volle overtuiging zeggen dat het weer een geslaagde week was!
Maandag 15/03: We zijn de week begonnen met een nieuwe opdracht. We moeten een gids tocht maken, door Hasselt, voor de kinderen van de lagere school. We moeten voor de nodige inhoud zorgen en de tweelingbroers Jans gaan het voor ons op een GSM zetten zodat de kinderen, via een soort van GPS, hun tour door Hasselt kunnen volgen. Deze les ging vooraf door de geschiedenis van het internet. Ik vond deze les een beetje overbodig. Ze hebben wel een paar interessante dingen laten tonen die handig zijn bij het gebruik van internet, maar een echte bijdrage tot de opdracht had het niet. Dit vind ik dan wel een beetje jammer van de tijd. Ze hadden beter de opdracht meteen uitgelegd en ons meteen in de stad laten zoeken naar leuke weetjes. Dit kan misschien naar volgend jaar toe een beetje anders. De tweelingbroers op zich zijn heel tof en proberen hun les echt leuk te maken. Ze doen er echt hun best voor en dan ga je vanzelf ook wat meer opletten.
Na de les van de broers Jans hadden we de voorlaatste les van Nederlands. Hier hebben we de buitenlandse studenten kennis laten maken met fruit, chocolade en technieken die erbij horen.......We hebben een chocolade fondu gemaakt. De studenten leerden dat een appel een steel en een kroontje heeft. Velen vonden dit raar. Dit kende ze helemaal niet. Het was een heerlijke en fijne les. Deze les hebben de studenten heel veel woorden geleerd omdat zowat alle zintuigen geprikkeld werden. Dit is ook met kleuters en het is heel fijn om om dat patroon terug zien te komen bij de studenten.
Dinsdag 16/03: Vandaag staat Brussel op het programma. Voordat we de stad gaan bezichtigen, is eerst het Europees Parlement aan de beurt. Bij de ingang kregen we allemaal een badge en moesten onze tassen door een machine om te kijken of we geen verboden wapens bij ons hadden. Van deze machines mochten we ook geen foto's nemen en dat allemaal voor de veiligheid. eenmaal binnen hebben we een doodenge lift tocht meegemaakt (ik ben panisch voor een lift en de enige manier om boven te komen was met de lift. De nodige traantjes zijn toen tevoorschijn gekomen. Ik ben toch ook een watje he:) hahaha) We hebben een stukje van een conferentie mogen bijwonen. Het was best wel interessant. Het ging over het stopzetten van geweld tegen vrouwen. Best eens leuk om te horen wat andere landen voorstelde om het een halt toe te roepen. Na een kwartier zijn we naar een andere ruimte gebracht en kregen we uitleg over het Europees Parlement en onderwijs. Hier kwamen de obers ons bedienen aan onze tafels. Het was heel leuk om eens mee te maken, maar ik voelde me toch een beetje onwennig met al die etiquette wat die obers hadden. Na de presentatie hebben we gewacht op
Na al onze vragen hebben een hele lekkere maaltijd gekregen daar en zijn ze verder gegaan. We hebben een tocht gemaakt door Brussel. Rudi was onze gids. Hij heeft ons toffe kantjes van Brussel laten zien. Hij heeft heel erg zijn best gedaan om er een toffe toch van te maken.
Woensdag 17/03: Vandaag was het de beurt aan ons. We hebben een tocht door Antwerpen moeten maken als opdracht en eindelijk mochten we het uitvoeren. We hadden er zoveel tijd en energie ingestoken dat we echt blij waren om de tocht te mogen presenteren aan de andere studenten. Voor we aan die tocht konden beginnen hebben we eerst een bezoek gebracht aan een Joden school in Antwerpen. Dit heeft toch wel heel wat indruk op mij achter gelaten. Ik heb gedurende de opleiding geleerd mij open te stellen voor alle culturen, maar met deze cultuur had ik toch wel een beetje moeite. De manier van ontvangst was toch wel een beetje vreemd. Er stonden 2 mannen van het Israëlisch leger voor de deur. Daar hebben we allemaal ons paspoort aan moeten afgeven. Ook keken ze onze tassen helemaal na en moesten we onze jas open ritsen om te kijken of we geen wapens bij ons hadden. Dit werd gedaan omdat er een paar jaar geleden een Joodse school is aangevallen geweest. Uit veiligheid doen ze nu dit.
Eenmaal binnen kregen we uitleg van de directeur. Dit was een vriendelijke man en iedereen voelde zich meteen op zijn gemak toen de directeur aan het woord was. Toen begon bij mij de twijfel toch al toe te slaan. Hij vertelde dat de meisje en de jongens elkaar nooit zagen. Ook niet als ze op zaterdag naar een buitenschoolse activiteit gaan. De kinderen worden uitgehuwelijkt, maar als ze echt niet willen hoeft het niet. Er wordt eigenlijk geen seksuele opvoeding gegeven. Dit wordt 1 keer per jaar gedaan door een dokter zodat de leerkracht dat niet moet doen. enz... Als we hier vragen rond stelde, vond ik dat de directeur alles zo verdraaide om te laten zien dat het toch het beste was. Zijn argumenten vond ik niet altijd even sterk. Hierdoor kreeg ik toch wel een beetje moeite met het onderwijs wat er op die school gegeven wordt. De jongens hun schooldag is langer dan die van de meisjes. Toen ze de jongens zagen op de speelplaats had ik echt het gevoel dat ze niet de kans kregen om kind te zijn. Ze worden al heel vroeg meegenomen in het wereldje waar hun ouders hun willen hebben. De meisjes daarentegen waren heel kinds en hebben gezongen voor ons en het was echt heel gezellig. Wat mij wel heel erg is opgevallen is dat de kinderen allemaal veel talen spreken. Op 1 kind na spreken de kinderen thuis geen Nederlands. Ze kunnen het wel spreken doordat ze naar school komen. Ze spreken ook vloeiend Engels, Frans, Hebreeuws,... Ik ben wel heel blij dat ik een bezoek gebracht heb aan die school. Het was heel interessant.
Nu was ons zelfgemaakte tocht aan de beurt. We hadden een doe-bundel gemaakt en de studenten hadden zich hier helemaal mee kunnen uitleven. De tocht was hierdoor minder saai. Ze moesten aan de hand van de bundel zelf achter de geschiedenis van Antwerpen komen. De bundel was eigenlijk bedoeld voor kleuters, maar we hebben de het zo aangepast dat het ook nog aantrekkelijk was voor de studenten. Sommige spelletjes waren zelfs zo leuk dat we ze gewoon hebben gelaten zoals het waren. Helaas eindigde deze dag veel te vroeg omdat Rudi reeds een andere afspraak had. Dit was voor ons een grote teleurstelling omdat we zoveel tijd en werk in deze opdracht hadden gestoken.
Donderdag 18/03: Vandaag hebben ze onze presentatie over ons land. Hier hebben onze cultuur en ons onderwijssysteem moeten uitleggen. Het was fijn om eens te doen en ook de presentaties van andere landen te zien. Vandaag heeft ook Tsjechië en Slovakije hun land mogen presenteren. Het is heel raar om te weten dat ze daar gratis naar het Unief kunnen gaan of naar de Hoge school. Je kan je dat bijna niet voorstellen. Als ze een jaar langer doen bij het afstuderen, moeten ze dit extra jaar wel betalen. Ik was vandaag wel erg moe. Eerst Brussel, daarna Antwerpen wat we zelf helemaal moesten voorbereiden en dan vandaag de presentatie. Het is allemaal een beetje te veel. Hier had ik graag wat meer tijd tussen gehad, maar ik ben een jonge meid en alles is goed gekomen dus.......geen reden tot klagen :)
Vrijdag 19/03: Vandaag waren de andere landen andere landen aan de beurt om hun cultuur en onderwijssysteem uit te leggen. Het was heel interessant en ik leuk om te zien welke schoolloopbaan zij hebben afgelegd. Het was een fijne en rustige afsluiter van de week. Nu fijn weekend en eens lekker genieten!!!
In Spanje hebben ze ook het spelletje zakdoek leggen. Het is niet helemaal hetzelfde, maar de kleuters herkende het wel. De kinderen moeten in een kring zitten met hun ogen dicht. Dan is er iemand met een voorwerp en die zingt een liedje. Als het liedje is gedaan vraagt die op welk cijfer het voorwerp gevonden wordt. De kinderen roepen een cijfer en er wordt een cijfer gekozen. vb: 4. De kinderen tellen tot 4 en voelen op het voorwerp achter hun ligt. Als het achter hun licht moeten ze de persoon die zong proberen te vangen.
Het liedje wat ze zingen bij dit spelletje (ik ken het helemaal van buiten. Het is niet moeilijk om te leren en de kinderen vinden het super fijn):
A la zapatilla por detrás tris tras, ni la ves ni la verás tris tras. Mirar para arriba que caen judias, mirar para abajo que caen garbanzos. A callar a callar que el diablo va a pasar.
Maandag 08/03: Vandaag konden we nog de laatste hand leggen aan het theoretisch gedeelte. Nog eens goed nadenken hoe je de spellen aanbrengt bij de kinderen, hoe je de andere groep kan gebruiken tijdens de voormiddag (leider van een groepje, opvulling van een spel, groepje die een stukje drama speelt,...) Hier moeten goed afspraken over gemaakt worden en dit moet ook allemaal op papier gezet worden.
Het is een lange dag geweest. Het eerste deel van het filmpje kregen we niet goed gemonteerd. Het was een heel gebeuren waar de nodige stress bij te pas kwam, maar uiteindelijk is alles goed gekomen. De hele groep is heel trots op het filmpje.
Dinsdag 09/03: Nog 1 dag en dan kunnen we de kinderen ontvangen. De hele voormiddag gaat door in de kapel op school. Deze ruimte is niet erg aantrekkelijk voor de kinderen en daarom hebben we de hele dag nodig gehad om het mooi aan te kleden. Overal hebben we schoenen staan die de eerste jaars omgebouwd hebben tot muizen, vogels, huizen,... Ook het decor van het filmpje heeft een centrale plaats gekregen in de kapel. Zo hebben de kinderen een paar herkenningspunten wat voor hun heel fijn is.
Ik ben wel blij als de dag morgen is aangebroken. Het is toch niet niks geweest om met de hele groep zo een voormiddag te organiseren. Ik heb heel erg de indruk gehad dat de Belgische studenten meer vertrouwd zijn met de kinderen en de activiteiten hier rond. De buitenlandse studenten denken wel na over activiteiten, maar ze denken niet na dat de kinderen te jong zijn, dan sommige activiteiten organisatorisch niet haalbaar is, dat kleuters niet kunnen lezen,... Hier hebben we de studenten heel vaak moeten bijsturen. Dit vergt veel energie, maar de studenten nemen alles heel goed aan en proberen na een tijdje onze denkwijze over te nemen. Het wordt al snel duidelijk dat ze eigenlijk helemaal geen ervaring hebben met het werken met kleuters. In hun land moeten ze de theorie verwerken en is de stage maar een bijkomend ding. Hier in België is het alle 2 een belangrijk gegeven.
Op het einde van de dag is mijn laguna Veronica mee naar mijn ouders gekomen. Ze had veel zenuwen om mijn ouders te ontmoeten, maar dat was nergens voor nodig. Ook mijn ouders hadden de nodige zenuwen. Het is allemaal toch heel gezellig geweest. Na 5 minuten zeiden mijn ouders dat het voelde alsof ze elkaar al jaren kende. In de namiddag heb ik Veronica kennis laten maken met de geschiedenis van Maaseik. Het is eigenlijk wel heel fijn om iemand te gidsen door je eigen stad. Ik vond het heerlijk om te doen. Na het eten waren we helemaal klaar om naar de ZUMBA te gaan. Hier hebben we ons heel erg goed kunnen uitleven en lachen. Ze kon alle liedjes meezingen omdat ze natuurlijk Spaans spreekt. Zelfs de lesgeefster heeft hiermee moeten lachen. Na de les had mijn mama nog een verrassing voor haar. Wij kunnen na 16u gratis naar een land in Europa bellen. Ze mocht van mama haar ouders en haar vriendje bellen zo lang ze maar wilde en nodig had. Je had de ogen van haar moeten zien. Daar word je nu eens echt gelukkig van. Mijn ouders hopen haar snel weer te zien. Ons liedje wat we nu de hele tijd zingen is: Thalia- Arrasando. Als je het eenmaal hebt gehoord, blijft het in je hoofd hangen.
Woensdag 10/03: We waren al vroeg aanwezig om alle spelletjes uit te proberen en de muziekinstallatie in orde te brengen. Om 09u00 kwamen de kinderen aan. We hebben eerst een klein onthaal met de kinderen gehouden. De buitenlandse studenten hebben in hun eigen taal zichzelf voorgesteld en de kinderen konden dit heel erg waarderen. Ze luisterde heel erg goed en waren gefascineerd door de taal die de studenten spraken. De Spaanse studenten hadden geluk. Er was een kleutertje die hun verstond. In het begin was hij wat verlegen om te vertalen, maar op het einde van de dag sprak hij vloeiend Spaans met de studenten en dat was heel leuk om te zien. De Belgische studenten hebben wel alles vertaald. Na het onthaal hebben we een klein namenspel gespeeld. Zo konden we de namen van de kinderen al eens leren. Na het spel was het tijd voor onze film. De kinderen waren laaiend enthousiast.
Na de film hebben we de klas in groepjes van 4 verdeeld. Er was een doorschuif systeem om de kinderen alle spelletjes te laten spelen. De kinderen wisten dat ze moesten doorschuiven als ze het liedje van de smurfen hoorde. De verschillende spelletjes waren:
Dansen op Turkse en Spaanse muziek.
Spaans zakdoek leggen
De buitenlandse studenten leerde de kinderen een Nederlands gedicht aan
Verven met schoenen. De kinderen moesten zichzelf op een groot stuk papier tekenen en alleen met behulp van schoenen moesten ze zichzelf inkleuren. Ze mochten alles van de schoenen gebruiken om te verven. De zool, de neus, de tong, de zijkant,..
Op het einde hebben we nog een stuk film om de dag af te ronden en de kinderen hebben op het einde een schoenen medaille gekregen. We hadden nog spelletjes, maar we zijn eerder moeten stoppen omdat er nog een jarige in de klas was en de juf wilde haar verjaardag eens goed vieren. Dat is ook heel normaal. De verjaardag van een kind is heel belangrijk en dat gaat voor. De korte reflectie is heel positief en dat geeft ons als groep een heel goed gevoel.
Donderdag 11/03: Vandaag hebben de studenten van de andere groep hun spel voormiddag. Hier kan ik jammer genoeg niet bij aanwezig zijn. Ik moest naar het ziekenhuis voor een maagonderzoek. Het was niet zo een fijn onderzoek, maar ik kan je verzekeren..........VALIUM is een heerlijk spul!!! Ik heb wel vernomen van de groep dat het goed heeft gedaan. EOS heeft het gewoon super gedaan.
Vrijdag 12/03: Iedereen heeft een vrije dag. Behalve de groep die voor de rondleiding van Antwerpen heeft gekozen. We zijn met ons allen naar Antwerpen geweest om nog eens goed te kijken hoe lang we nodig hebben voor onze rondleiding en of de route wel tof genoeg is. Het was een hele gezellige dag en we hebben de week nog eens goed afgesloten.
Ook Turkije heeft zijn traditionele dans laten zien. Wat me opviel is dat ik anders bewoog op het ritme dan de Turken zelf. Het is heel raar om hun snelheid van bewegingen te volgen, maar toch was het heel fijn om hun muziek en dans te leren kennen.
Op deze foto kan je zien hoe Henrietta uit Finland een traditionele dans laat zien. We hebben allemaal goed kunnen lachen en met Bert voor mij heb ik er een paar blauwe tenen aan overgehouden. We moesten naar voor en naar achter springen. Hij deed dit namelijk in de verkeerde volgorde.......soms pijnlijk dus!!!
Maandag 01/03: Vandaag hebben we ons land en ons persoonlijk leven moeten voorstellen aan de hand het schoenen. Het thema van dit jaar is "What a shoe can do". De Belgische studenten hebben de spits mogen afbijten en op een hele muzische manier hebben we ons land voorgesteld. De Gouden Schoen, spreekwoorden met schoenen en Belgische kunst met schoenen mochten niet ontbreken. Zelf de Belgische sandalen van Michelle Obama zijn eens goed onder de loep genomen. De buitenlandse studenten hebben niet alleen kennis gemaakt met Belgische schoenen en het gebeuren er rond, maar ook met het muzische. Onze groep heeft heel wat spreekwoorden uitgebeeld en ook de aankleding speelde een grote rol.
De buitenlandse studenten hebben ook allemaal hun best gedaan. Vele hadden een mooie presentatie en bij de presentatie van Griekenland en Turkije hebben we zelfs mee mogen dansen op hun traditionele muziek. Ook hebben we bij de presentatie van Spanje een variant van "zakdoek leggen" leren kennen. Het was heel leuk om de landen aan de hand van schoenen te leren kennen.
Dinsdag 02/03: Vandaag hebben we een workshop drama en art bijgewoond. Hier hebben we veel uitleg gekregen over hoe je met schoenen in de klas kan werken. Van Marleen hebben we de uitleg gekregen over drama. We hebben een "namen"spel gespeeld waarbij je een schoen moest gooien naar elkaar en de naam van die persoon ook nog een roepen. We moesten ook een schoen zoeken (tussen de 1000den schoen die Jo heeft verzameld) en er een karaktertje aan geven. Er is een schoenwinkel gemaakt en de schoen moest zichzelf verkopen. Dit was heel grappig om te doen. De verkooptechnieken van sommige studenten waren heel drastisch: "als je mij niet koopt, pleeg ik zelfmoord" dit waren de extremen onder ons natuurlijk...hahaha....
Ook hebben de buitenlandse studenten leren werken vanuit een boekje. We hadden het boekje "ik wil bloemetjes schoenen". Aan de hand van dit boekje hebben we nog allemaal activiteiten gedaan. Dit was voor veel studenten helemaal nieuw. Niet te vergeten hebben we ook verschillende technieken geleerd over het praten: hard-zacht, hoog-laag,... (Marleen zou me iets aandoen als ik er dit niet bij zou zetten)
Bij de les art hebben we kennis gemaakt met verschillende stop motion technieken. Het was om ons warm te maken voor een volgende opdracht.
Woensdag 03/03: We zijn de dag begonnen met een workshop music. We hebben hier kennis leren maken met het maken van muziek met je schoenen. Alle schoenen hebben een andere geluid en dat geluid hebben we leren gebruiken. Dit aan de hand van een gedicht. Je moest het metrum en het ritme met je schoenen kunnen volgen. We stonden daar met ons allen op grote houten platen en ik kan jullie verzekeren.............geluid in overvloed!!!
De buitenlandse studenten hebben ook kennis gemaakt met Stomp. We hebben allemaal materiaal gekregen rond schoenen: schoenborstel, schoenlepel, schoenpoets doosje, schoenen zelf,... Met deze materialen hebben we zelf een stukje stomp moeten voorbereiden. Het is ongelofelijk hoe verschillende de stukjes van iedereen klonk terwijl we toch hetzelfde materiaal gebruikte. Het was een aangename les waar we veel hebben geleerd van muziek, maar ook van elkaar.
In de namiddag hebben we een workshop Physical expression gekregen. Hier hebben we leren bewegen op muziek. We hebben ook verschillende dansjes moeten maken in verschillende groepjes. Het was heel leuk om te doen en we hebben eens goed met elkaar kunnen lachen.
Donderdag 04/03: Vandaag hebben we onze opdracht gekregen. Digital Assigment + concept of interactive event. Het komt erop neer dat er een groep voor kleuters en een groep voor het lager een filmpje moet maken rond schoenen en dat er een activiteiten voormiddag georganiseerd wordt rond schoenen. Ik zit in de groep van de kleuters. We hebben vandaag het concept gevonden en we zijn begonnen aan de foto's voor het filmpje. We hebben 4 uur foto's gemaakt. Dit zorgde voor een resultaat van 252 foto's en dat is welgeteld 31 seconde film. Op dat moment zakte me de moed in de schoenen. Het moet volgende week woensdag helemaal af zijn met geluid en al. We hebben toch doorgezet en het concept is helemaal klaar.
Concept: Een meisje zorgt helemaal niet goed voor haar schoenen. Ze schuurt ermee over de vloer, als ze thuis komt schopt ze haar schoenen uit,... De schoen is er heel droevig voor en huilt zichzelf in slaap. De schoen droomt over de leuke dingen die hij allemaal kan doen met het meisje.
Vrijdag 05/03: We hebben het filmpje bijna af en zijn nog volop muziek aan het zoeken om in het filmpje te zetten. Ook de activiteiten namiddag ronden we af vandaag. De activiteiten hangen samen met de verschillende workshops die we hebben gehad en schoenen hebben hier een belangrijke plaats in.We hebben dan ook gekozen voor (korte uitleg van de spelletjes): ART: verven van schoenen, schoen inkleuren met behulp van schoenen. De kinderen krijgen verf en schoenen en mogen alles van de schoen gebruiken om de GROTE schoen op het papier te vullen. DRAMA: de juiste schoen zoeken bij de prenten en tonen hoe jij je voelt bij die prent of het gebeuren. PHYSICAL EXPRESSION: de kinderen leren stukjes traditionele dans van Spanje en Turkije. Er zijn nog meer spellen voorzien, maar dit zijn de verschillende games waaraan je de verschillende muzische onderdelen kan koppelen.
Ik ga echt iedere dag met plezier naar school. Het is zo gezellig met onze klas. Ik vind het eigenlijk jammer dat het weekend is. Ik kijk al uit naar maandag. Ik ben eens benieuwd wat we dan allemaal zullen uitsteken. Die gekke toeren kan je volgende week verder lezen op deze blog.
Ik heb jullie al eerder in mijn blog laten weten wie mijn Laguna is. Daarom dat ik ook deze foto erbij zet. Zo kunnen jullie er een gezicht op plakken. Het is een heel lief meisje en we zijn al dikke vriendinnen. In de paasvakantie gaan Lotte en ik samen naar Spanje en dan kan zij ons, haar thuis laten zien.
Maandag 22/2: Vandaag hebben we de buitenlandse studenten in actie gezien. We zijn met de bus naar Diepenbeek gereden om een fiets te huren. We zijn met die fiets terug gekomen naar Hasselt. Bij het zien van de fietsen vertrokken al veel gezichten wit. Het is heel raar, maar een heel deel kon niet fietsen. Sommige studenten moesten we zelfs overtuigen dat de wielen niet zouden instorten. Het was een ongelofelijk leuke middag met veel gelach. Na een leuke fietstocht zijn we aangekomen op school.
Hier stond iemand van "Het Belang Van Limburg". Hij kwam foto's maken van de opening van EOS en de vlaggen ceremonie. Iedereen heeft zijn volkslied gezongen. Iedereen deed het uit het hoofd behalve de Belgen. We hebben spiekbriefjes moeten gebruiken. We hebben de avond afgesloten met het lekkere eten wat Natacha had gemaakt. STOOFVLEES met FRIETJES!!!!mmmmmmmmmm...
Dinsdag 23/2: We zijn de dag gestart met de eerste les Nederlands. In deze lessen maakte de studenten kennis met de kleuren, getallen, orientatie en lichaamsschema in het Nederlands. Hierbij werkte we in groepjes. Ik heb samen met Bert gewerkt en we moesten de kleuren aanleren. We hebben dit gedaan met het boekje "Muizeverf". Dit verhaal hebben we uitgebeeld met zelfgemaakte muizen. Tijdens deze Nederlandse les ben ik erachter gekomen dat dieren geluiden NIET universeel zijn. Zij zeggen: "de muis doet piep, piep, piep". In Griekenland hebben ze geen geluid voor een muis. Bij ons doet een kat MIAUW. In Griekenland NIAUWN. De geluiden zijn helemaal anders. Hier hebben we veel mee gelachen, maar ook door bijgeleerd.
Na de Nederlandse les hebben we een tocht door Hasselt gekregen van Rudi. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om ons goed te kunnen boeien met al de geschiedenis van Hasselt. Soms lukte dit en soms wat minder. Hij heeft het toch wel goed gedaan hoor.
Woensdag 24/2: Vandaag zijn we de dag begonnen met een presentatie van Rudi. Hier werd nog eens goed overlopen wat er van ons verwacht wordt en wat we allemaal mogen verwachten in ons EOS avontuur. Na deze les zijn we begonnen aan de eerste les Drama. Deze les draaide helemaal rond "kennismaking". Het was heel leuk om te doen. Bijna alle dingen hadden we al in het eerste jaar gekregen, maar het bleef leuk omdat we elkaar goed leerde kennen. Voor het leren "vechten" was heel leuk. We hebben ons eens allemaal goed laten gaan en de mini vechtscenes waren ook heel leuk om te zien.
Om de dag af te sluiten hebben we nog een les Nederlands op het programma staan. Hier hebben we gewerkt rond begrippen leren die ze het meeste moeten gebruiken hier in Belgie zoals: begrippen in het verkeer, winkels,... Dit was heel leuk om te doen. Ze hebben hier ook al zinnetjes leren maken zoals: "ik gooi met de dobbelsteen", "Ik neem een kaartje",... We beginnen iedere les met het liedje van superlive en eindigen met het liedje hoofd, schouders, knie en teen. Het is altijd heel gezellig om deze dansjes bij het liedje uit te oefenen. Het is altijd een gezellige bedoeling.
Donderdag 25/02: Vandaag zijn we met de hele groep naar Maastricht geweest. Het was een hele mooie stad. Maastricht telt 360 kroegen en 52 kerken, dus je kan bijna iedere dag naar een andere kroeg gaan en iedere zondag naar een andere kerk. De rondleiding door de stad duurde erg lang omdat we heel erg werden aangetrokken door de verschillende leuke winkels. Rudi heeft zich hier niet door laten vangen en zette zijn rondleiding gewoon door. Op het einde hebben we toch een uurtje gekregen om de winkels van Maastricht te bekijken...JOEPIE....!!!! Er zijn hele leuke foto's gemaakt.
Vrijdag 26/02: Vandaag zijn we naar Alden Biesen geweest. We hebben er in de voormiddag uitleg gekregen over Buitenlandse dingen, maar om heel eerlijk te zijn heb ik er niet heel erg veel van begrepen. Na de uitleg hebben we ALWEER van Rudi een rondleiding gekregen. Omdat het toch nog een beetje interessant te maken, ben ik begonnen met gekke bekken te fotograferen van iedereen. Het was echt heel gezellig en ik kijk al uit naar de volgende week waar we weer veel plezier gaan beleven.
Ontvangst van mijn Laguna en de rest van de Spaanse studenten
Vandaag kwam mijn Laguna... Veronica en de andere Spaanse studenten aan. De dag was al begonnen met de nodige paniek. Natacha en ik zouden de studenten in de luchthaven van Charleroi ophalen met de trein. Door de treinramp staakte alle treinen en konden Natacha en ik niet in Charleroi geraken. Gelukkig zou Rudi alles oplossen en we hadden er alle vertrouwen in. Door een communicatiefout heeft Rudi de Spaanse studenten niet gebeld om te zeggen dat ze zelf een stukje met de bus moesten reizen. De Spaanse meiden hebben dan maar zelf alles in handen genomen toen ze merkte dat er niemand op de luchthaven stond. Ik had hun nog een mail verzonden, maar die hebben ze niet meer gelezen en daardoor wisten ze niet dat Natacha en ik niet in Charleroi waren. Ze zijn helemaal alleen naar Hasselt gekomen. GOED BEZIG DAMES!!!
Natacha en ik hebben de meisjes ontmoet bij hun studentenkamers. Ze verblijven in de residentie StudHo achter de Versuz. Bij de rondleiding kwamen we er achter dat de meisjes zelf donsdekens moesten meenemen vanuit Spanje. Dit hadden de meisjes zo niet begrepen en ontstond er bij de 3 dames grote paniek. Toen we even later er ook achter kwamen dat ze zelf voor borden en bestek moesten zorgen, werd het voor de meisjes heel eventjes te veel. Je kon aan hun ogen zien dat ze ieder moment konden huilen. Gelukkig was Natacha met de auto en zijn we nog met ons allen naar de Carrefour in Kuringen gereden. Daar lagen ook donsdekens en dit hadden de meisjes vandaag nog nodig. Doordat de meisjes niet zo goed Engels spreken verloopt de rest ook niet zo vlot als we gehoopt hadden.
Het shoppen op zich was ook al een heel gebeuren. Shoppen op z'n Spaans duurt heel lang. Volgens mij snappen ze niet goed de functie van de rijen in een winkel. Ze lopen van de ene kant naar de andere. Uiteindelijk hebben Natacha en ik uitgelegd dat we het beste rij per rij konden bekijken om zo geen producten te vergeten die ze dringend nodig hadden. Nog voor we alles goed en wel hadden uitgelegd, waren de 3 studenten alweer verspreid door de winkel aan het rennen. Niet dat het een probleem is als je niet allemaal samen blijft, maar in Spanje is het blijkbaar heel normaal om je kar te laten staan in het midden van het gangpad en dan alles te halen en naar je kar te brengen. Als er zo 3 karren naast elkaar staan in het midden van het gangpad kan je je wel voorstellen hoe het geweest is voor de andere winkelende mensen die in die gang moesten zijn. Gelukkig hebben Natacha en ik er goed mee gelachen en na een dikke 2 uur konden we eindelijk de winkel verlaten.
Eenmaal alles uitgeladen op hun kot hebben we hun BELGISCH gsm nummer geinstalleerd en bleek ook nog eens dat de nieuwe sim-kaart van Miriam niet werkte. Nu kan Jolien morgen met haar terug naar de winkel gaan om het op te lossen.
Toch was het een heerlijke dag vandaag. Je leert jezelf goed kennen in zo een situaties en ik heb er gelukkig veel mee kunnen lachen. We gaan nog wat meemaken tijdens deze 3 maanden. Ik heb er al reuze zin in. Zaterdag komen de Grieken aan en zondag de Turken. Tegen het begin van volgende week zijn alle studenten aangekomen en kan de echte pret beginnen!!!
Vandaag zijn we met de Belgische studenten en Kika samengekomen om de lessen Nederlands wat vorm te geven. We moeten tijdens het EOS project de buitenlandse studenten 4 keer, 2 uur Nederlands leren. Dit doen we aan de hand van spelletjes. We hebben een ganzenbord om hun woordenschat bij te brengen en een Twister om ze de kleuren bij te brengen. Dit zijn al wat voorproefjes, maar de volledige lessen zal ik nog wel eens vermelden. Dit zullen jullie op tijd en stond wel vernemen.
Het was zeer fijn dat Kika aanwezig was. We konden onze spelletjes meteen proberen met haar en kijken waar de knelpunten zaten. We konden de spelletjes daardoor meteen bijschaven. ZEER handig dus!!!
We zijn ook naar StudHo geweest. Gewoon om eens te piepen waar onze buitenlandse studenten verblijven. Nu wordt het echt spannend om deze studenten te ontmoeten. Ik kijk er al echt naar uit!!!
Vandaag zijn we met de Belgische groep van EOS naar Antwerpen geweest. We hebben allemaal activiteiten opgesteld om de buitenlandse studenten Antwerpen voor te stellen. We hebben een fotozoektocht gemaakt en hier een bezoek aan de nodige museums aan toegevoegd.
Het was een zeer gezellige dag. We hebben vandaag de studenten van BaLo beter leren kennen en ook Kika. Kika is afkomstig van Slovakije en woont nu met haar man in Riemst. Zij heeft ons vandaag dan ook goed geholpen en hebben wij ons Engels al een beetje kunnen oefenen. In het begin is dat zeer onwennig, maar na een dag begon ik Natacha bijna in het Engels te SMSen.
Het was een geslaagde dag en de groep is al zeer hecht geworden. Ik kijk al naar de 22 februari uit (start van EOS).
Het aftellen is bijna gedaan. Nog welgeteld 4 dagen te gaan. Jullie stappen in een heus EOS- avontuur van ongeveer 2.5 maand lange duur. Wij hopen dat jullie je amuseren en veel over de muzische competenties leren! Bedankt voor de persoonlijke gedichten: ze zullen de eenzaamheid zeker verlichten. Een dikke pluim op jullie hoed, het gaat jullie in ons vaderland goed!
Lieve Lea, Heel erg bedankt voor het mooie gedichtje. Het zal zeker een steun zijn.
Mijn naam is Iris Dirkx en ik studeer kleuteronderwijs aan de KHLim in Hasselt.
Voor de module "over de grenzen" doe ik mee aan het EOS project (Experiential Orientated Springmodule) samen met Natacha, Sylvia, Lotte en Bert. Wij verwelkomen buitenlandse studenten in onze klas en samen zullen we heuse avonturen beleven.
Ons project zal op 22 februari 2010 uit de startblokken schieten!
Vandaag zijn we met de EOS studenten samengekomen om de buitenlandse studenten te verdelen waarvan jij de Laguna bent. Ik ben de Laguna geworden van Veronica Monreal Poves. Ze is afkomstig uit Spanje en zal op 17 februari aankomen in Belgie.
Als Laguna moet je ervoor zorgen dat je er bent voor elkaar. Je moet elkaar helpen met problemen en je moet ervoor zorgen dat je student op tijd op de juiste bestemming is. Dit is al een hele opdracht (volgens Rudi Boelen coordinator EOS).