Maandag 15/03: We zijn de week begonnen met een nieuwe opdracht. We moeten een gids tocht maken, door Hasselt, voor de kinderen van de lagere school. We moeten voor de nodige inhoud zorgen en de tweelingbroers Jans gaan het voor ons op een GSM zetten zodat de kinderen, via een soort van GPS, hun tour door Hasselt kunnen volgen. Deze les ging vooraf door de geschiedenis van het internet. Ik vond deze les een beetje overbodig. Ze hebben wel een paar interessante dingen laten tonen die handig zijn bij het gebruik van internet, maar een echte bijdrage tot de opdracht had het niet. Dit vind ik dan wel een beetje jammer van de tijd. Ze hadden beter de opdracht meteen uitgelegd en ons meteen in de stad laten zoeken naar leuke weetjes. Dit kan misschien naar volgend jaar toe een beetje anders. De tweelingbroers op zich zijn heel tof en proberen hun les echt leuk te maken. Ze doen er echt hun best voor en dan ga je vanzelf ook wat meer opletten.
Na de les van de broers Jans hadden we de voorlaatste les van Nederlands. Hier hebben we de buitenlandse studenten kennis laten maken met fruit, chocolade en technieken die erbij horen.......We hebben een chocolade fondu gemaakt. De studenten leerden dat een appel een steel en een kroontje heeft. Velen vonden dit raar. Dit kende ze helemaal niet. Het was een heerlijke en fijne les. Deze les hebben de studenten heel veel woorden geleerd omdat zowat alle zintuigen geprikkeld werden. Dit is ook met kleuters en het is heel fijn om om dat patroon terug zien te komen bij de studenten.
Dinsdag 16/03: Vandaag staat Brussel op het programma. Voordat we de stad gaan bezichtigen, is eerst het Europees Parlement aan de beurt. Bij de ingang kregen we allemaal een badge en moesten onze tassen door een machine om te kijken of we geen verboden wapens bij ons hadden. Van deze machines mochten we ook geen foto's nemen en dat allemaal voor de veiligheid. eenmaal binnen hebben we een doodenge lift tocht meegemaakt (ik ben panisch voor een lift en de enige manier om boven te komen was met de lift. De nodige traantjes zijn toen tevoorschijn gekomen. Ik ben toch ook een watje he:) hahaha) We hebben een stukje van een conferentie mogen bijwonen. Het was best wel interessant. Het ging over het stopzetten van geweld tegen vrouwen. Best eens leuk om te horen wat andere landen voorstelde om het een halt toe te roepen. Na een kwartier zijn we naar een andere ruimte gebracht en kregen we uitleg over het Europees Parlement en onderwijs. Hier kwamen de obers ons bedienen aan onze tafels. Het was heel leuk om eens mee te maken, maar ik voelde me toch een beetje onwennig met al die etiquette wat die obers hadden. Na de presentatie hebben we gewacht op
Na al onze vragen hebben een hele lekkere maaltijd gekregen daar en zijn ze verder gegaan. We hebben een tocht gemaakt door Brussel. Rudi was onze gids. Hij heeft ons toffe kantjes van Brussel laten zien. Hij heeft heel erg zijn best gedaan om er een toffe toch van te maken.
Woensdag 17/03: Vandaag was het de beurt aan ons. We hebben een tocht door Antwerpen moeten maken als opdracht en eindelijk mochten we het uitvoeren. We hadden er zoveel tijd en energie ingestoken dat we echt blij waren om de tocht te mogen presenteren aan de andere studenten. Voor we aan die tocht konden beginnen hebben we eerst een bezoek gebracht aan een Joden school in Antwerpen. Dit heeft toch wel heel wat indruk op mij achter gelaten. Ik heb gedurende de opleiding geleerd mij open te stellen voor alle culturen, maar met deze cultuur had ik toch wel een beetje moeite. De manier van ontvangst was toch wel een beetje vreemd. Er stonden 2 mannen van het Israƫlisch leger voor de deur. Daar hebben we allemaal ons paspoort aan moeten afgeven. Ook keken ze onze tassen helemaal na en moesten we onze jas open ritsen om te kijken of we geen wapens bij ons hadden. Dit werd gedaan omdat er een paar jaar geleden een Joodse school is aangevallen geweest. Uit veiligheid doen ze nu dit.
Eenmaal binnen kregen we uitleg van de directeur. Dit was een vriendelijke man en iedereen voelde zich meteen op zijn gemak toen de directeur aan het woord was. Toen begon bij mij de twijfel toch al toe te slaan. Hij vertelde dat de meisje en de jongens elkaar nooit zagen. Ook niet als ze op zaterdag naar een buitenschoolse activiteit gaan. De kinderen worden uitgehuwelijkt, maar als ze echt niet willen hoeft het niet. Er wordt eigenlijk geen seksuele opvoeding gegeven. Dit wordt 1 keer per jaar gedaan door een dokter zodat de leerkracht dat niet moet doen. enz... Als we hier vragen rond stelde, vond ik dat de directeur alles zo verdraaide om te laten zien dat het toch het beste was. Zijn argumenten vond ik niet altijd even sterk. Hierdoor kreeg ik toch wel een beetje moeite met het onderwijs wat er op die school gegeven wordt. De jongens hun schooldag is langer dan die van de meisjes. Toen ze de jongens zagen op de speelplaats had ik echt het gevoel dat ze niet de kans kregen om kind te zijn. Ze worden al heel vroeg meegenomen in het wereldje waar hun ouders hun willen hebben. De meisjes daarentegen waren heel kinds en hebben gezongen voor ons en het was echt heel gezellig. Wat mij wel heel erg is opgevallen is dat de kinderen allemaal veel talen spreken. Op 1 kind na spreken de kinderen thuis geen Nederlands. Ze kunnen het wel spreken doordat ze naar school komen. Ze spreken ook vloeiend Engels, Frans, Hebreeuws,... Ik ben wel heel blij dat ik een bezoek gebracht heb aan die school. Het was heel interessant.
Nu was ons zelfgemaakte tocht aan de beurt. We hadden een doe-bundel gemaakt en de studenten hadden zich hier helemaal mee kunnen uitleven. De tocht was hierdoor minder saai. Ze moesten aan de hand van de bundel zelf achter de geschiedenis van Antwerpen komen. De bundel was eigenlijk bedoeld voor kleuters, maar we hebben de het zo aangepast dat het ook nog aantrekkelijk was voor de studenten. Sommige spelletjes waren zelfs zo leuk dat we ze gewoon hebben gelaten zoals het waren. Helaas eindigde deze dag veel te vroeg omdat Rudi reeds een andere afspraak had. Dit was voor ons een grote teleurstelling omdat we zoveel tijd en werk in deze opdracht hadden gestoken.
Donderdag 18/03: Vandaag hebben ze onze presentatie over ons land. Hier hebben onze cultuur en ons onderwijssysteem moeten uitleggen. Het was fijn om eens te doen en ook de presentaties van andere landen te zien. Vandaag heeft ook Tsjechiƫ en Slovakije hun land mogen presenteren. Het is heel raar om te weten dat ze daar gratis naar het Unief kunnen gaan of naar de Hoge school. Je kan je dat bijna niet voorstellen. Als ze een jaar langer doen bij het afstuderen, moeten ze dit extra jaar wel betalen. Ik was vandaag wel erg moe. Eerst Brussel, daarna Antwerpen wat we zelf helemaal moesten voorbereiden en dan vandaag de presentatie. Het is allemaal een beetje te veel. Hier had ik graag wat meer tijd tussen gehad, maar ik ben een jonge meid en alles is goed gekomen dus.......geen reden tot klagen :)
Vrijdag 19/03: Vandaag waren de andere landen andere landen aan de beurt om hun cultuur en onderwijssysteem uit te leggen. Het was heel interessant en ik leuk om te zien welke schoolloopbaan zij hebben afgelegd. Het was een fijne en rustige afsluiter van de week. Nu fijn weekend en eens lekker genieten!!!