Operatie Ramrod 934
Inhoud blog
  • Bijkomende foto's uit het boek After the Batle
  • De piloot die een reconvlucht maakte nabij Gent
  • Auszuggeweise Abschrift 1/SKL.Teil B VI 5 december 1943
  • Feldpost Brugge
  • Mijn oorlogsjaren van Pierre d'Ydewalle
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zondag 28 mei 1944
    11-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herdenking voor de slachtoffers van 28 mei 1944

    Elk jaar herdenken de inwoners van Sint-Michiels deze tragische dag.















      

    11-06-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hawker Typhoon 184 Squadron RAF


    De Hawker Typhoon was een jachtvliegtuig - bommenwerper in dienst bij de RAF tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was de opvolger van de Hawker Hurricane en werd, zoals zijn voorganger ontworpen door Sydney Camm in 1937.

    Topsnelheid: 652 km/h
    Lengte: 9,74 m
    Spanwijdte: 13 m
    In gebruik genomen: 1941
    Eerste vlucht 24 februari 1940
    Fabrikant: Hawker

    Specificatie F.18/37

    In 1938 schrijft het Air Ministry de Specificatie F.18/37 uit. Hier werd in bedongen dat er een jachtvliegtuig moest komen met niet minder dan vier, 20-mm Hispano kanonnen. Deze zware bewapening vroeg wel om een zeer zware motor, minstens 2000 pk. Hawker, die dan midden in de productie zit van haar Hurricane, stelt toch een toestel voor met twaalf 7,7 Browningmitrailleurs, maar de eis van het Air Ministry is onverbiddelijk. Het Verenigd Koninkrijk heeft de keuze uit verschillende motoren. Er wordt gekozen voor een lijnmotor boven de Bristol Centaurius stermotor. Veel ontwerpers kunnen ( nog) niet geloven dat een luchtgekoelde stermotor een jachtvliegtuig tot goede prestaties kan brengen. De ontwerpers van Hawker onder de leiding van Sydney Camm maken twee ontwerpen, één met de Napier Sabre en één met de Rolls-Royce Vulture motor.

    Begin 1938 worden er vier prototypes besteld. De uitvoering van de Rolls-Royce Vuture draagt de naam van Tornado en het prototype met de Napier Sabre krijgt de naam Typhoon. De Nabre Sabre is een dubbele twaalf cilinder van het boxer-type met twee krukassen die samenkomen in een reductiekast. Beide motoren worden vloeistof gekoeld en het vermogen ligt ongeveer gelijk, 2000 pk.

    Op het eerste zicht lijkt het toestel op de Hurricane, mede doordat de radiator in het midden onder de romp geplaatst is en het landingsgestel een brede basis heeft en naar binnen wordt ingeklapt. Opvallend zijn de twee rijen van uitlaten aan beide zijden. Een verder opvallend kenmerk is het op een autoportier gelijkend deurtje om de cockpit binnen te klimmen. Hawker sleept een order binnen om 250 Typhoons te bouwen.

    Op 24 februari 1940 kiest het prototype van de Typhoon ( P5212) het luchtruim. De hooggespannen verwachtingen van dit toestel vallen zwaar tegen, de berekende snelheid van 747 km/u wordt niet gehaald, de motor blijkt uiterst onbetrouwbaar. In 1941 wordt na aanpassingen de productie gestart in Hucclecote.

    De eerste Typhoons worden aan de RAF geleverd bij het 56ste Squadron te Duxford aan het einde van 1941. Bij de RAF raakt de Typhoon bekend als de " Tiffy". Dat klink liefelijk, maar dat is het toestel van verre.

    Omdat de Typhoon niet het beoogde jachtvliegtuig blijkt te zijn wil het Air Ministry het toestel schrappen. Maar door, onder andere, de inzet van de jonge vlieger Roland Prosper Beamont van het 609ste squadron die de Air Staff weet te overtuigen van het geweldige potentionele vermogen van de Typhoon. Niet meer als hoogvliegende jager maar als grondaanvaller, met bommen en later raketten.

    Na zeer succesvolle aanvalsproeven wordt de complete voorraad Typhoons ingedeeld bij het 2nd Tactical Air Force. De Typhoons lijken iets op de FW 190 en om verwarring te vermijden worden de Typhoons in 1943 uitgerust met brede witte en zwarte strepen op de vleugels. In 1944 zouden vanwege de invasie in Normandië alle geallieerde vliegtuigen voorzien worden van deze strepen. Rond D-Day heeft Gloster bijna 2000 Typhoons gebouwd en staan 29 Squadrons gevechtsklaar in de 2nd TAF.

    De Typhoons worden ingezet als tactisch wapen. Duitse tanks en het anti-tankkanon waren de doelwitten, en de Duitsers waren verschrikt voor deze toestellen. Zo ook dat de Typhoons werden ingezet om gebouwen aan te vallen, zoals bunkers, kastelen en zelfs treinstellen met bewapening en-of munitie.

    Na het intreden van de Hawker Tempest opereerd de Typhoon nog enige tijd naast de Tempest. Maar aan het einde van de oorlog verdwijnt de Typhoon snel van het toneel. Tegenwoordig zijn  er nog enkele Typhoons over. De 2 n staat in het RAF Museum te Hendon
     ( hun thuisbasis), een andere is te zien in het museum in Caen en deze draagt de kenmerken van het 184 Squadron; BR-U

    In rechterkolom bij de Links, klik je op 184 Squadron
    Klik op O.R.B.1944
    Klik naar pagina 2
    klik op Scan 0333



    Bijlagen:
    http://www.strijdbewijs.nl/birds/luchtbron.htm   

    11-06-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.386 BOMB SQUADRON Kasteel TER LINDEN


    Het 386 Bomb Squadron maakte deel uit van de geallieerde toestellen die de tweede aanval hebben uitgevoerd op het kasteel Ter Linden en wijde omgeving.

    Eén van de navigators is het vermelden waard omdat juist door deze persoon we in het bezit zijn gekomen van luchtfoto's van de aanval.Albert E. Hill was op dat ogenblik navigator in één van de toestellen. Zijn relaas en bijbehorende foto's staan op de site van
    B26 - 386 Squadron.

    Levensloop van A.E.Hill:

    Geboren - september 11, 1921 te Lockney, Texas
    United States Air Force Career Fields
    Commisioned - Bombardier - Navigator
    Enlisted at Lowery Field, Denver, Colorado on August, 6, 1940
    Retired - U.S.A.F. september 11, 1981, Rank of Colonel.

    Decoratie's

    Presidential Unit Citation
    Silver Star
    Distinguished Flying Cross
    Air Medal + 13 Oak Leaf Clusters
    Purple Hart + One Oak Leaf Cluster
    European Campaig Medal+ Three Battle Stars
    American Defense Service Medal
    Amzrican Campaign Medal
    World War II medal












    B26 " Marauder"

    11-06-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A20 - Douglas Havoc


    De Douglas DB-7/A-20 was een Amerikaanse tweemotorig vliegtuig.
    Het vliegtuig werd ingezet als bommenwerper, aanvalsjager en nachtjager. De DB-7 werd in de Tweede Wereldoorlog door een aantal geallieerde naties gebruikt.

    Topsnelheid: 620 km/h
    Kruissnelheid 483 km/h
    Lengte: 15 m
    Spanwijdte: 19 m
    Bereik: 1.770 km
    Eerste vlucht: 23 januari 1939
    Fabrikant: Douglas Aircraft Company.

    Summary of Operations

    Mission # 59 - May 28, 1944 Sunday AM
    Field order: 55-333
    Bruges St.Michiel, - Naval R.D.F. Headquarters

    Box I - Flight I
    670th  - 43-9439 F6-J A-20 J -  Majoor Meng W.J.
    670th - 43-9452 F6-Q A-20 J -  Capt. McNulty G.M.
    670th - 43-9217 F6-D A20G - Lt Leonard T.J.
    670th - 43-9207 F6-B A20G - Lt. Rooney R.J.
    670th - 43-9224 F6-E A-20G - Lt. McBride L.R.
    670th - 43-9892 F6-L A-20G - Capt. Moore Z.R.

    Box I - Flight II
    669th - 43-9840 2A-V A-20G - Lt. MacManus P.F.E.
    669th - 43-9181 2A-A A-20G - Lt. Land W.H.
    669th - 43-9673 2A-I A-20G - Lt. Smith J.F.
    670th - 43-9689 F6-I A-20G - Lt. Renth.E.J.

    Box I - Flight III
    671th -  43-10165 5C-H A-20G - Lt. Morton R.J.
    671th -  43-9221 5C-F A-20C - Lt Shainberg N.V.
    671th -  43-9951 5C -P A-20G - Lt. Behlmer R.L.
    671th -  43-9219 5C-D A-20C - Lt. Andrews.H.D.

    Box II - Flight I
    670th - 43-9455 F6-T A-20J - Capt. Jackson C.R.
    668th - 43-10125 5H-M A-20J - Capt. Conant H.F.
    670th - 43-10157 F6-P A-20G - Lt. Hall R.B.
    670th - 43-9750 F6-M A-20G - Lt. Ostrander W.B.
    670th - 43-9380 F6-N A-20G - Lt. Johnson E.L.
    670th 43-9680 F6-R A-20G - Lt. Monroe H.A.

    Box II - Flight II
    669th - 43-9189 2A-P A-20G - Lt. Peck W.A.
    669th - 43-9743 2A-W A-20G - Lt. Siggs W.C.
    669th - 43-10148 1A-H  A-20G - Lt. Vleghels A..
    669th - 43-9961 2A-E A-20G - Lt Street M.S.

    Box II - Flight III
    668th - 43-10226 5H-E A-20G - Lt. Miraele R.V.
    668th - 43-10194 5H-A A-20G - Lt. Downing W.E.
    668th - 43-10210 5H-Q A20G - Lt. Nikas A.P.
    668th - 43-9907 5H-O A-20G - Lt. Lesher R.D.

    Box III Flight I
    671th 43-9914 5C-X A-20J - Capt. Dunn L.F.
    671th 43-9645 5C-R A-20J - Lt. Marzolf L.A.
    671th 43-9711 5C-M A-20G - Lt. Wipperman R.A.
    671th 43-10164 5C-I A-20G- Lt. Hixon S.M.
    671th 43-9363 5C-L A-20G - Lt. York  R.W.
    671th 43-9220 5C-E A-20G - Lt. Platter E.T.

    Box III-Flight II
    669th 43-9214 2A-C A-20G - Lt. Wheeler R.V.
    668th 43-9701 5H-H A-20G - Lt. Col. Ford T.R.
    671th 43-9937 5C-B A-20G - Lt. Henderson F.W.
    671th 43-9493 5C-V A-20G - Lt. Adams J.D.

    Box III - Flight III
    668th 43-9360 5H-S a-20G - Lt Bartmus G.F.
    668th 43-9963 5H-N A-20G - Lt. Peede L.G.
    670th 43-10211 F6-O A-20G - Lt Mish C.C.
    668th 43-9684 5H-K A-20G - Lt. Schenck D.R.

    May 1944
    HEADQUARTERS
    FOUR HUNDRED SIXTEENTH BOMBARDEMENT GROUP (L)
    OFFICE OF THE COMMANDING OFFICER

    Subject: To Historical Data

    Shaken, yes, but no less determined; before the end of the next day, our crews were off on three missions. An important Naval R.D.F Headquarters at Bruges/St Michal was the target in the morning. Bombing in boxes of 14's, against a small target, the results were only fair.  Major Meng, Captain Jackson, and Captain Dunn led the boxes.

    From May 23rd to May 30th, the squadron flew a total of ninety-eight sorties on missions to attack :

    The Beaumont-Leroger airdrome
    The Abbeville-Drucat airdrome
    The Monchy-Breton airdrome
    The Beauvais-Tille airdrome
    The Ameins mershalling yards
    The Bruges-St Michiel Naval Radar Direction Finder Station in Belgium

    end off rapport.

    Klik op pijltje voor het vervolg van deze blog. 




    Bijlagen:
    http://www.416th.com/missions/combat_missions.html#AAF-170   

    11-06-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tragedie


    Na een bombardement zijn er altijd slachtoffers te betreuren. Na de eerste aanval werden er 8 burgers gedood. Toen er na het bombardement mensen naar de plek van onheil kwamen kijken waren ze er zich niet van bewust dat de geallieerden een tweede aanval hadden gepland. Na dit tweede bombardement kwamen er nog eens 31 burgers om het leven.




    BIGLER Lionel        ° Sint-Andries 02/10/1926 - Torhoutse Stwg 93
    BOTERMAN Victor   ° Levallois ( Fr) 02/11/1909 -Torhoutse Stwg 63
    DELPORTE Euphrasie  ° Sint-Andries  29/06/1929 -J.Woutersstraat 9
    DE RUDDER   August  °  Brugge 28/06/1870-Tillegemstraat 6
    DUMALIN Daniël  ° Brugge 05/09/1912 - Nieuwe Gentweg 42
    PAUWELS Christian  ° Brugge 19/01/1937 - Torhoutse Stwg 154
    PAUWELS Maurice  ° St Andries  20/07/1908 - Torhoutse Stwg 361
    VAN GELE René  ° St Andries 08/12/1904 - Torhoutse Stwg 183

    BERNARD Germaine  Zwevegem 03/12/1920 - St Clarastraat 101
    BLEYAERT Julien   St Michiels 15/03/1929 -Tillegemstraat 10
    BLEYAERT Raymond  St Michiels 11/12/1880 - Tillegemstraat 10
    BLONDEEL Maria St Michiels 03/11/1877 - Rijselstraat 149
    BLONDEEL Sylvie   Sint-Michiels - 05/11/1873 - Rijselstraat 149
    CALLEBOUT Justine  Sint-Michiels - 10/04/1868 - Tillegemstraat 63
    CARLIER Jeanne   Brugge - 16/08/1919 - Gieterijstraat 27
    DE BAES Jules  Sint-Michiels 04/08/1873 - Mortierstraat 42
    DE CEUNINCK Leopold -Maldegem 24/01/1874 - Molenstraat 8
    DE MUYNCK Jan  Brugge 27/09/1920 - Jeugdspeler Club Brugge - Mortierstraat 42
    DE MUYNCK Lucien   Houtave - geboren 23 maart 1912 Houtave  -  Voetweg 5 Houtave
    DE POORTE Sidonie   Varsenare 26/01/1879 - Molenstraat 22
    DE RUDDER Theophile  Sint-Michiels --------Molenstraat 8
    GEVAERT Georgette  Sint-Michiels 16/11/1919 - Astridlaan 24
    INNEGRAEVE Albert   Brugge  22/01/1918 - Groenestraat 76- Jeugdspeler Club Brugge
    LANTSOGHT Joseph  Brugge 18/08/1911 - Maalsesteenweg 5
    LEBRUN Emma ° Ieper 26/02/1888 - Molenstraat 47
    LEGON Irene  ° Brugge 30/03/1920 - St Trudostraat 21
    PERE Alexis  ° Ath 03/09/1901 Molenstraat 47 - overleden op 29/05/1944 aan zijn verwondingen
    REYNAERT Elsa ° St Andries 19/12/1924 Molenstraat ??
    SCHOTTE Leontina ° Sint-Michiels -10/06/1863 - Tillegemstraat ??
    SCHOTTE Marie  ° Sint-Michiels  26/05/1870 - Tillegemstraat ??
    SEYS Maria  ° Eernegem 20/07/1862 Dorpstraat 4
    STALPAERT Jozef  ° Brugge 27/01/1925 - Baron Ruzettelaan
    STALPAERT Rose-Marie ° Brussel 09/09/1919 - Groenstraat 76
    VANDE KEERE Fernand  ° Brugge ???? - Rijselstraat 150
    VAN HAECKE Roger  ° Brugge 18/07/1919 - ?????
    VAN TOORTELBOOM Elisa  ° Woumen 04/05/1895 - Beenhouwerstraat 93
    VERLINDE Karel  ° Brugge 26/12/1939 - Rijselstraat 150
    VERLINDE Marcel ° Brugge 26/12/1939 - Rijselstraat 150

    CRAMPE Maurice  ° St Michiels 13/12/1899 -  ( vermist en nooit teruggevonden) - zoon van Schotte Leontina + zie hierboven, woonde in de Astridlaan


    Gekwetsten na het bombardement

    Er waren 42 gekwetste personen die overgebracht werden naar het Sint Janshospitaal  te Brugge - 3 personen werden naar andere hospitalen overgebracht

    Bauwens Julie,  ° St-Michiels 24.04.1869 - 75 jaar - heeft het hospitaal verlaten op 04/07/1944 - lag in zaal 5 bed 16
    Bodyn Noella, ° St - Michiels   1934 - 10 jaar - hospitaal verlaten op 19/06/44 - Kinderzaal
    Bourdon Raymonda, ° Brugge 19/12/1923 - 21 jaar - hospitaal verlaten op 15/07/1944 – oogziekten
    De Brauwere Alice, ° Zuienkerke 12/05/1889 - 55 jaar - hospitaal verlaten op 31/05/1944 - zaal 5 bed 20
    De Brock Bertha, ° Heist aan Zee 27/06/1891 - 53 jaar - hospitaal verlaten op 29/05/1944 – NOK
    De Neve Micheline, ° Brugge 22/12/1943 - 1 jaar - overleden op 28/05/1944 – Kinderzaal
    Debaene Laura, ° Oostkamp 13/05/1913 - 31 jaar - hospitaal verlaten op 30/05/1944 - zaal 4 / m
    Himpe maria, ° St Michiels 08/10/1910 - 34 jaar - hospitaal verlaten op 07/06/1944 - zaal 1/m
    Lebacq Jeannette  ° Rijsel 05/05/1887 - 67 jaar - hospitaal verlaten op 22/07/1944  zaal 1 bed 7
    Puype Gilberte,° St Michiels 09/03/1923 - 21 jaar - hospitaal verlaten op 18/10/1944 - zaal 3 bed 33
    Puype Madeleine, ° St Michiels 06/09/1896 - 34 jaar - hospitaal verlaten op 06/06/44 - zaal 1 bed 44
    Seys Julia, ° Eernegem 27/03/1880 - 64 jaar - hospitaal verlaten op 29/08/1944 - zaal 4/m
    Van Vyve Andrea, ° Brugge 26/09/1913 - 31 jaar hospitaal verlaten op 01/07/1944 - zaal3 bed 44
    Vanbrabant Leopoldine,° Brugge 26/01/1884 - 60 jaar - hospitaal verlaten op 07/06/1944 - zaal bed 7
    Vande Keere Carine, ° Brugge 20/02/1944 - 1 jaar - hospitaal verlaten op 29/05/1944 – Kinderzaal
    Vanhaecke Rosette, ° Brugge 30/12/1936 - 8 jaar - hospitaal verlaten op 02/06/1944 – Kinderzaal
    Vanhoucke Juline, ° Knesselare 06/08/1892 - 52 jaar hospitaal verlaten op 07/10/1944 - zaal 3 bed 28
    Vlaminck Amelie, ° Lapscheure 17/09/1874 - 70 jaar - hospitaal verlaten op 29/05/1944 – NOK
    Wille Paula, ° Maldegem 23/10/1917 - 27 jaar - hospitaal verlaten op 08/06/1944 - zaal 3 bed 29
    Wittebolle Augusta ° St-Andries 30/12/1893 - 51 jaar - hospitaal verlaten op 08/06/1944 - zaal 5 bed 17
    Ide Alidor  ° Oedelem 17/10/1898 - 46 jaar - hospitaal verlaten op 25/07/1944
    Danekindt Maurice - Loppem -53 jaar - zwaar gewond bij de tweede aanval - overleden in het St -Janshospitaal op 06/06/1944. Begraven te Loppem
    De Brock Lucien  ° Sijsele 08/08/1929 - 15 jaar - hospitaal verlaten 06/07/1944
    De Cloedt Omer  St Michiels 17/04/1928 - was toen 16 jaar hospitaal verlaten op 03/07/1944 - overleden op 22 maart 1985 - St Andries
    Demeulenaere Richard  ° St Michiels 02/09/1896 - 48 jaar -  hospitaal verlaten op 16/06/1944

    Declercq Justin ° Brugge 02/12/1884 - 60 jaar - hospitaal verlaten op 30/05/1944
    Deroose Henri  Maldegem 18/10/1875 - 69 jaar - hospitaal verlaten op 30/05/1944
    Desmet Evarist  ° St Michiels  25/02/1893 - 51 jaar - hospitaal verlaten op 03/06/1944
    Dewaeghemaecker  Robert.   ° 07/11/1931 te Torhout  - + 12/05/2013 te Brugge - was toen 13 jaar
    Joye Robert  ° Brugge 26/05/1921 - 23 jaar - hospitaal verlaten op 04/06/1944

    Vande Pitte Marcel ° Hooglede 21/12/1919 - 24 jaar - overgebracht naar Torhout - hospitaal verlaten op 18/05/1945
    Scherrens Robert  ° Brugge 22/05/1935 -  6 jaar - hospitaal verlaten op 24/06/1944
    Van Eegem Romain ° Brugge 05/08/1906 - 38 jaar -hospitaal verlaten op 04/06/1944
    Vande Keere Maurice  ° St Michiels 17/09/1908 - 36 jaar - hospitaal verlaten op 17/06/1944
    Verlinde Henri  ° Brugge 07/10/ 1942 - 2 jaar - hospitaal verlaten op 01/06/1944
    Verlinde Marcel  _° Brugge 08/08/1929 - 15 jaar - hospitaal verlaten op 09/06/1944
    Vermeersch Omer  ° St Michiels 20/04/1912 - 32 jaar - hospitaal verlaten op 01/06/1944
    Verriest Jeroom  ° St Michiels 12/06/1916 - 28 jaar - hospitaal verlaten op 16/06/1944
    Verriest Roland  ° St Michiels 10/03/1943 - 1 jaar - hospitaal verlaten op 01/06/1944
    Deroo Eugene  ° Brugge 12/11/1935 - 8 jaar - Overleden op 02/06/1944
    Verbauwhede Fernand ° Brugge  29/04/1928  - 16 jaar - hospitaal verlaten op 03/06/1944
    Verloigne Etienne ° Assebroek 13/04/1926 - 18 jaar - hospitaal verlaten op 23/12/1944

    Bron: Archief OCMW Brugge


    11-06-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    14-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtfoto negatieven A. Hill

    BOX II - 386 Squadron - navigator A.E.Hill








    Op dit negatief is het kasteel te zien rechtsboven - My Flicht -
    Box II is linksonder


    Bij navraag aan de directeur van de vliegschool in Ursel - blijkt dat op een hoogte van 13.000ft of 5 km er wolken zijn, en de zichtbaarheid tot het doel niet 100% is. Wat ook niet 100% bewezen is dat de piloten hun vergissing tot het bombarderen van de dorpskom gemaskeerd hebben door te verklaren dat er wolken hingen. ( Wie zal het zeggen?)
    De richting van Box II tot het doel is hiermee bewezen. zichtbaarheid op 100% was er niet.
    In het verslag van het 386 BS staat te lezen, Cloudy weather on 13.000 ft.

    14-06-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    17-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Route 386 BS over Veurne naar Ter Linden
    Vluchtroute 386BS - Kaartje Ter Linden





    Kaart van Ter Linden uit het boek van C.Vlaemynck

    17-06-2015, 08:03 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ADCOCK opstelling
    Adcock bunker - opstelling





    Adcock bunker in Noorwegen



    L 481 - Duitse tekening Regelbau

    Waarschijnlijk stond dit type op de basis van Ter Linden

    17-06-2015, 08:09 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    18-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.U 664 Personeel in krijgsgevangenschap 1943
    Report on the interrogation of survivors from U-664 sunk on 9 august 1943

    German Naval Radio Intelligence ( B-dienst)
    The German Navy maintais an extensive radio intelligence organiation known as "B - Dienst ". U-664 is the first U-boat from which "B-Dienst" operatives have been captured.

    During U-664 third patrol in the Nord Atlantic a radio electrician happen to overhear voice traffic on a wave lenght of 124.5 meters while using standard all-wave Telefunken receiver. Althougd nobody on board understood sufficient Englisch to makr the intercept worth while, it neverthless was established that this was convoy traffic.

    Upon return from this patrol the observation was passed alog to the German Admiralty in Berlin where it was decided that U-664 would carry a radio intelligence operative on her next patrol to investigate the possibilities of intercepting convoy traffic.

    A radio intelligence operativ named Dobberstein xas obtained from headquarters located St Andries near Bruges, Belgium. Dobberstein was assigned the rating " Artilleriemaat"


    De twee toegevoegde operators na hun gevangenneming 9 augustus 1943



     (1) Doerell  Peter en (9) Dubbert Ernst

    18-06-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opleiding Marine personeel op Uboten
    Op de U-boot 664  waren er operators werkzaam die hun opleiding gekregen hadden in het Hoofdkwartier te St-Michiels.
    Dit waren, Dobberstein - Doerell Peter en Dubbert Ernst.

    In een ondervragingsrapport na het zinken van de U 664 in 1943 werd het volgende gemeld.

    Inteerogation of survivors from U-664 sunk on 9 august 1943
    German Naval Radio Intelligence ( B-dienst)
    U-664 is the first U-boat from with "B-dienst" operatives have been captured.

    Personnel

    Third patrol

    A radio intelligence operative named " DOBBERSTEIN" was obtained from headquarters located St Andries near Bruges,Belgium. Dobberstein was assigned the rating "Artilleriemaat ( gunners mate 3rd). The purpose of thes was to confuse U-664's crew as to exact nature of this functions.

    On return from his patrol on 8 June 1943, Dobberstein and the communications officer of the  U-664 immediatly report to Berlin and turned over all material obtained.

    Headquarters of the service are in the Castle Terlinden just outside the vollage of St Andries near Bruges, Belgium. The headquarters are connected with D/F stations at Ostends, Belgium, Maassluis, Holland and Le Touquet, France.

    Two members of the headquarters ware replacing Dobberstein on board of the U 664. ---  Dorell Peter and Dubbert Ernst


    Bron: http:www.uboatarchive.net/U-664INT.htm

    18-06-2015, 07:34 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    19-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MPHS Locatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    19-06-2015, 18:02 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    23-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B26 Marauder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    technische plan B26

    23-06-2015, 10:09 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    24-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto van bijgebouwen voor Officieren en Marinehelferinnen





    Het buitengoed van de Broeders Xaverianen met links het tehuis van de Helferinnen en rechts een bijgebouwde barak



    Het kasteel " De Berken" waarin de Officieren verbleven


    Bron  foto's uit het boek van C.Vlaemynck

    24-06-2015, 12:06 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    05-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contact


    Er is in 1984 een boek uitgebracht door Dr. C. Vlaemynck
    Er zijn verschillende internet sites die handelen over 28 mei 1944.

    Waarschijnlijk zijn er nog mensen die hun verhaal kwijt willen, of die zelfs nog foto's hebben

    Je kan ons bereiken door te mailen naar het e-mailadres van de Blogmaster

    dirkviaene1@gmail.com




    05-07-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    07-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bemanningen Hawker Typhoon IB
    Bron:  Archieven 184 Squadron Hemdon Engeland




    F.O. A.Lamb


    F.O.Frank Carr



    F.O. Sam Jessee



    F/Sgt M.Jones



    F.O. G Douglas


    F/O Handyside I




    Squadron Leader Jack Rose:  Heeft gevlogen met Hurricanes, Spitfire, Hawker Typhoon, Hawker Tempest
    geboren in Londen 18/01/1917 - overleden in 10 oktober 2009 in Birma ( was daar Provinciaal Gouverneur)

    07-07-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    18-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bidprentjes slachtoffers 28 mei 44

    Bidprentjes slachtoffers bombardement van 28 mei 44




















    18-09-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    15-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondervragingsrapport Krijgsgevangene Temp Enrique
    TOP SECRET NSA/CSS - CSDIC /OMF/Y37

    TEMP ENRIQUE
    26 jaar - mixed Spaanse en Duitse origine
    Spreekt Engels, Duits, Frans en een beetje Italiaans
    Matroos
    "B"Gruppe San Remo ( German Navy)
    Assistent cryptografer and translator
    Captured on 10 may 1945, Genoa
    Secred nr: M45/611
    Interrogated CSDIC/CMF - 1-12 juni 1945

    Werkte voor het OKM 4 SKL III - inlichtingendienst Duitse Abwehr.
    Controleerde de scheepvaart traffiek onder de codenamen LOXO en COPOX
    Had als graad " Matroos" opgegeven, maar de NSA vermoedde na zijn uitleg dat hij een hogere rang moest gehad hebben.

    Organisatie van de Duitse Marine intercept dienst ( "B" Dienst ).

    Wist wie de chefs waren van de Duitse Narichtendienst = chef MND.
    Tot 1 mei 1944 waren er vier (4) hoofdkwartieren van de Duitse Marine Dienst 4/C SKL
    - Chef MND I en II - codes en ciphers
    - Chef MND III - Intercept, DF en cryptologie - (Funkaufklarung of Beobachtungsdienst)
    - Chef MND IV - Radiolocaties en verdediging van deze locaties - ( Funk Mess Ortungswesen en Asdic Abwehr).

    Duitse Direction Finding en Interceptdiensten.

    Er waren drie (3) types van stations set ups voor DF en intercept, genoemd als " B" Stellen, of cryptografisch gezien de " Aussestellen".
    De meeste stations hadden een intercept met WT of RF traffiek controle, en deze waren als volgt:
    - DF (Peilstations ) of Hoofdkwartieren Marine Peil Abteillungen = MP Abt.
    - Marine DF stations ( Marine Peil Hauptstellen = MPHS
    - Marine DF sub-stations ( Marine Peil Nebenstellen) = MPNS.
    Trafiek Intercept berichten van de Royal Navy, US Navy, Russische en Zweeds Marine werden naar het 4 SKL III gezonden .
    Zo werden er 2000 berichten per dag ontvangen in Berlijn.

    Naval DF HQ ( Mp abt.)

    Dit waren de grootste stations. Er waren er twee ( 2)  in gebruik, namelijk
    MP abt. DEUTSCHE BUCHT  nabij Wilhelmshaven
    MP abt. Flandern nabij Brugge, tot mei 44.
    Deze beide waren onder het rechtstreeks bevel van 4 SKL III.
    Hun werk was vooral Intercept. Beide werkten met Low Grade Traffic.
    MP Abt. Brugge had ook tot doelstelling de training en plaatsing op de U-boten van Df en RT intercept operatoren.

    Beide afdelingen controleerden een aantal Naval DF stations ( Nebenstellen).
    Elke afdeling had volgende bezetting:
    - 25 sets ( zone = Bereich) met 100 WT operatoren
    - 20 clerken
    - 10 Room en LT personeel
    - 30 bewakers.
    MP Deutsche Bucht controleerde Alle MPNS in Noorwegen, en de Baltische area's, en Borkum
    MP Abt Flandern controleerde de stations in Nederland,België, en het noorden van Frankrijk tot Entretat bij Fecamp.
    Zij vormden een netwerk dat bij de Duitsers genoemd werd " Df netwerk ( PEILNETS)".

    Locatie's

    1 Het OKM SKL Chef MND III     vanaf het begin van de oorlog tot 22/23 november 43 - Tirpitz Ufer 72-76 Berlijn.
                                                             vanaf  eind nov 43 tot februari 45 in de Pantzer Kaserne in Eberswalde Finow ( 30 km van Berlijn).

    2 Naval DF HQ ( Marine Peil Abteillungen)

    MP Abt Deutsche Bucht - Wilhelmshaven
    MP Abt Flandern - Brugge TERLINDEN tot juni 44 die na het bombardement van 28 mei 44 opgesplitst werd in MPHS en MPNS beide   n Brussel.

    Naval DF stations ( Marine Peil Hauptstellen)

    MPHS Brussel  - Buiten Brussel
    MPHS HLBeck - Bij Swinemunde - al in bedrijf sinds 1939
    MPHS Berlitz - Nabij Berlijn
    MPHS Langenargen - Bij het meer Constance bestond al in 1939
    MPHS Soest - In het RHINE land nabij Keulen, bestond al in 1939 en hield zich bezig met de Amerikaanse Marine trafiek.
    MPHS Groningen
    MPHS KIRKENESS - opgestart in 1940 in Noorwegen
    MPHS STAVANGER - opgestart in 1940 in Noorwegen
    MPHS HJOERING - Opgestart in 1940 in Noord Denemarken.
    MPHS BREST- MONPELLIER - BORDEAUX - geen details bekend
    MPHS KARERSEE - Largo di Caldaro bij Bolzano, gestart in 1944 als een nood HQ voor het OKM in Eberswalde.
    MPHS ATHENE en ROME - geen verdere details opgegeven.

    Naval DF stations ( Marine Peil Nebenstellen)

    MPNS Brussels - in Longchamps gehuisvest in een tennisclub
    MPNS Borkum - nabij Wilhelmshaven
    MPNS Den Helder - Codenaam HELENE - behoorde toe aan Mp Abt Flandern
    MPNS Maassluis - Codenaam MAUSI - behoorde bij MP Abt Flandern
    MPNS Brugge - Had twee codenamen - BRIGITTE en werkte met Df op de 100-200m wave band
                                                                    BLANCA DF op short Wave Traffic
    MPNS Cap Grisnez - gebombardeerd in mei 44 - verplaatst naar Entretat bij Fecamp - behoorde tot Mp Abt Flandern

    Naval Expermental Commando

    NVK - in Kiel - Hageruk
    NVK in Pelzerhaken - nabij Lubeck

    Naval Df station in Spanje

    MARK CASA - Madrid
    MARK RASEN - Sevilla
    MARK NORTE - Vigo

    "B" groepen in Italië

    Rome - Venetië, Trieste, Nervi, San Remo

    Intercepts sets gebruikt door de Naval Intelligenge

    HRO - National Compagny - MP Abt Flandern, Brussel en Groningen
    CR 101 - Phillips - Mp Abt Flandern, Brussel en Groningen
    DR CH - Societe Radio Francaise - Abt Flandern, Brussel en Groningen
    R34 Radione - Dr. Ellis Vienna - Abt Flandern, Brussel en Groningen

    WT Interceptstations
    HRO - National Compagnie - Abt Flandern, Groningen

    DF sets

    EP2 - Telefunken - Abt Flandern , Groningen
    ADCOCK CR 104 - Phillips - Abt Flandern Groningen

    U-BOAT DF Service

    MP Abt Flandern had de doelstelling de opleiding en plaatsing te verzorgen van intercept DF operatoren op de duikboten.
    Deze operatoren moesten vloeiend Engels spreken en schrijven.
    De sets aan boord van de duikboten waren de - Telefunken EP2 special Df sets ( SPEZIALPEILERS).
    De operatoren moesten vooral luisteren naar berichten op een frequentie van 2410 kcs ( wavelengt 124.5 m)


    Deze vrije vertaling is een klein deel van een 35 blz lang rapport mij verleent door de NSA/CSS uit Washington.


    15-10-2015, 00:00 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    21-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top Secret CSDIC / CMF / Y39
    Deel van de tweede ondervraging van TEMP ENRIQUE

    .....
    4. Hoe en in welke mate werd het materiaal aan berichtgeving aan het OKM of aan de MP Abt. geleverd.

    De ondervraagde bevestigde dat de Evaluatie ( AUSWERTUNG ) bij het OKM enkel voor belangrijke zaken gold. De rest werd niet of nauwelijks behandeld

    Hij bevestigde dat 4SKL III samenwerkte met het BDU ( Befelhshaber der U-Boote ) tot in 43, in Berlijn, Steinplatz, en met MP Abteilung Flandern ( Brugge), die in constante verbinding stond met FdS ( Fuehrer der SCHNELBOOTE in Scheveningen.)

    Hij bevestigde ook dat er bij het 4SKL III een dagelijkse bespreking was rond 09.00 uur met de departementshoofden en dat deze bespreking vooral de Intercept, Cryptografische en strategische punten als belangrijk werden gezien..
    De enige berichtgeving die men belangrijk vond was de konvooi trafiek die door Abt Flandern werd toegezonden. De rest van de berichtgeving werd nauwelijks of niet behandeld.


    ( W.S. Lt Kolonel Valentine)
    Comd. SCDIC. CMF
    5 augustus 1945.

    21-10-2015, 10:29 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oproepcode voor Uboten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-10-2015, 11:12 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grondplan Terlinden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Gelände der Dienststelle Marine - Peil  abteilung Schloss Terlinden


    25-10-2015, 11:17 Geschreven door dirvi  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 03/10-09/10 2022
  • 01/06-07/06 2020
  • 29/07-04/08 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 30/05-05/06 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015

    Gastenboek
  • Hallo medebloggers welkom

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Sites over Operatie Ramrod 934
  • 184 Squadron RAF Hawker Typhoon
  • 416th Bomb Group missie 59
  • Ticom Archive german Sigint
  • 386 Bomb Group Chester Klier
  • Hawker Typhoon in actie
  • Grote blinkende vogels
  • Marine Peil Haupstelle Brügge

    Een interessant adres?

    Categorieën

    Bestanden, foto's

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Foto

    Foto


  • Laatste commentaren


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs