De Hawker Typhoon was een jachtvliegtuig - bommenwerper in dienst bij de RAF tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was de opvolger van de Hawker Hurricane en werd, zoals zijn voorganger ontworpen door Sydney Camm in 1937.
Topsnelheid: 652 km/h Lengte: 9,74 m Spanwijdte: 13 m In gebruik genomen: 1941 Eerste vlucht 24 februari 1940 Fabrikant: Hawker
Specificatie F.18/37
In 1938 schrijft het Air Ministry de Specificatie F.18/37 uit. Hier werd in bedongen dat er een jachtvliegtuig moest komen met niet minder dan vier, 20-mm Hispano kanonnen. Deze zware bewapening vroeg wel om een zeer zware motor, minstens 2000 pk. Hawker, die dan midden in de productie zit van haar Hurricane, stelt toch een toestel voor met twaalf 7,7 Browningmitrailleurs, maar de eis van het Air Ministry is onverbiddelijk. Het Verenigd Koninkrijk heeft de keuze uit verschillende motoren. Er wordt gekozen voor een lijnmotor boven de Bristol Centaurius stermotor. Veel ontwerpers kunnen ( nog) niet geloven dat een luchtgekoelde stermotor een jachtvliegtuig tot goede prestaties kan brengen. De ontwerpers van Hawker onder de leiding van Sydney Camm maken twee ontwerpen, één met de Napier Sabre en één met de Rolls-Royce Vulture motor.
Begin 1938 worden er vier prototypes besteld. De uitvoering van de Rolls-Royce Vuture draagt de naam van Tornado en het prototype met de Napier Sabre krijgt de naam Typhoon. De Nabre Sabre is een dubbele twaalf cilinder van het boxer-type met twee krukassen die samenkomen in een reductiekast. Beide motoren worden vloeistof gekoeld en het vermogen ligt ongeveer gelijk, 2000 pk.
Op het eerste zicht lijkt het toestel op de Hurricane, mede doordat de radiator in het midden onder de romp geplaatst is en het landingsgestel een brede basis heeft en naar binnen wordt ingeklapt. Opvallend zijn de twee rijen van uitlaten aan beide zijden. Een verder opvallend kenmerk is het op een autoportier gelijkend deurtje om de cockpit binnen te klimmen. Hawker sleept een order binnen om 250 Typhoons te bouwen.
Op 24 februari 1940 kiest het prototype van de Typhoon ( P5212) het luchtruim. De hooggespannen verwachtingen van dit toestel vallen zwaar tegen, de berekende snelheid van 747 km/u wordt niet gehaald, de motor blijkt uiterst onbetrouwbaar. In 1941 wordt na aanpassingen de productie gestart in Hucclecote.
De eerste Typhoons worden aan de RAF geleverd bij het 56ste Squadron te Duxford aan het einde van 1941. Bij de RAF raakt de Typhoon bekend als de " Tiffy". Dat klink liefelijk, maar dat is het toestel van verre.
Omdat de Typhoon niet het beoogde jachtvliegtuig blijkt te zijn wil het Air Ministry het toestel schrappen. Maar door, onder andere, de inzet van de jonge vlieger Roland Prosper Beamont van het 609ste squadron die de Air Staff weet te overtuigen van het geweldige potentionele vermogen van de Typhoon. Niet meer als hoogvliegende jager maar als grondaanvaller, met bommen en later raketten.
Na zeer succesvolle aanvalsproeven wordt de complete voorraad Typhoons ingedeeld bij het 2nd Tactical Air Force. De Typhoons lijken iets op de FW 190 en om verwarring te vermijden worden de Typhoons in 1943 uitgerust met brede witte en zwarte strepen op de vleugels. In 1944 zouden vanwege de invasie in Normandië alle geallieerde vliegtuigen voorzien worden van deze strepen. Rond D-Day heeft Gloster bijna 2000 Typhoons gebouwd en staan 29 Squadrons gevechtsklaar in de 2nd TAF.
De Typhoons worden ingezet als tactisch wapen. Duitse tanks en het anti-tankkanon waren de doelwitten, en de Duitsers waren verschrikt voor deze toestellen. Zo ook dat de Typhoons werden ingezet om gebouwen aan te vallen, zoals bunkers, kastelen en zelfs treinstellen met bewapening en-of munitie.
Na het intreden van de Hawker Tempest opereerd de Typhoon nog enige tijd naast de Tempest. Maar aan het einde van de oorlog verdwijnt de Typhoon snel van het toneel. Tegenwoordig zijn er nog enkele Typhoons over. De 2 n staat in het RAF Museum te Hendon ( hun thuisbasis), een andere is te zien in het museum in Caen en deze draagt de kenmerken van het 184 Squadron; BR-U
In rechterkolom bij de Links, klik je op 184 Squadron Klik op O.R.B.1944 Klik naar pagina 2 klik op Scan 0333
Het 386 Bomb Squadron maakte deel uit van de geallieerde toestellen die de tweede aanval hebben uitgevoerd op het kasteel Ter Linden en wijde omgeving.
Eén van de navigators is het vermelden waard omdat juist door deze persoon we in het bezit zijn gekomen van luchtfoto's van de aanval.Albert E. Hill was op dat ogenblik navigator in één van de toestellen. Zijn relaas en bijbehorende foto's staan op de site van B26 - 386 Squadron.
Levensloop van A.E.Hill:
Geboren - september 11, 1921 te Lockney, Texas United States Air Force Career Fields Commisioned - Bombardier - Navigator Enlisted at Lowery Field, Denver, Colorado on August, 6, 1940 Retired - U.S.A.F. september 11, 1981, Rank of Colonel.
Decoratie's
Presidential Unit Citation Silver Star Distinguished Flying Cross Air Medal + 13 Oak Leaf Clusters Purple Hart + One Oak Leaf Cluster European Campaig Medal+ Three Battle Stars American Defense Service Medal Amzrican Campaign Medal World War II medal
De Douglas DB-7/A-20 was een Amerikaanse tweemotorig vliegtuig. Het vliegtuig werd ingezet als bommenwerper, aanvalsjager en nachtjager. De DB-7 werd in de Tweede Wereldoorlog door een aantal geallieerde naties gebruikt.
Topsnelheid: 620 km/h Kruissnelheid 483 km/h Lengte: 15 m Spanwijdte: 19 m Bereik: 1.770 km Eerste vlucht: 23 januari 1939 Fabrikant: Douglas Aircraft Company.
Summary of Operations
Mission # 59 - May 28, 1944 Sunday AM Field order: 55-333 Bruges St.Michiel, - Naval R.D.F. Headquarters
May 1944 HEADQUARTERS FOUR HUNDRED SIXTEENTH BOMBARDEMENT GROUP (L) OFFICE OF THE COMMANDING OFFICER
Subject: To Historical Data
Shaken, yes, but no less determined; before the end of the next day, our crews were off on three missions. An important Naval R.D.F Headquarters at Bruges/St Michal was the target in the morning. Bombing in boxes of 14's, against a small target, the results were only fair. Major Meng, Captain Jackson, and Captain Dunn led the boxes.
From May 23rd to May 30th, the squadron flew a total of ninety-eight sorties on missions to attack :
The Beaumont-Leroger airdrome The Abbeville-Drucat airdrome The Monchy-Breton airdrome The Beauvais-Tille airdrome The Ameins mershalling yards The Bruges-St Michiel Naval Radar Direction Finder Station in Belgium
Na een bombardement zijn er altijd slachtoffers te betreuren. Na de eerste aanval werden er 8 burgers gedood. Toen er na het bombardement mensen naar de plek van onheil kwamen kijken waren ze er zich niet van bewust dat de geallieerden een tweede aanval hadden gepland. Na dit tweede bombardement kwamen er nog eens 31 burgers om het leven.
BIGLER Lionel ° Sint-Andries 02/10/1926 - Torhoutse Stwg 93
BOTERMAN Victor ° Levallois ( Fr) 02/11/1909 -Torhoutse Stwg 63
DELPORTE Euphrasie ° Sint-Andries 29/06/1929 -J.Woutersstraat 9
DE RUDDER August ° Brugge 28/06/1870-Tillegemstraat 6
DUMALIN Daniël ° Brugge 05/09/1912 - Nieuwe Gentweg 42
PAUWELS Christian ° Brugge 19/01/1937 - Torhoutse Stwg 154
PAUWELS Maurice ° St Andries 20/07/1908 - Torhoutse Stwg 361
VAN GELE René ° St Andries 08/12/1904 - Torhoutse Stwg 183
BERNARD Germaine Zwevegem 03/12/1920 - St Clarastraat 101
BLEYAERT Julien St Michiels 15/03/1929 -Tillegemstraat 10
BLEYAERT Raymond St Michiels 11/12/1880 - Tillegemstraat 10
BLONDEEL Maria St Michiels 03/11/1877 - Rijselstraat 149
BLONDEEL Sylvie Sint-Michiels - 05/11/1873 - Rijselstraat 149
CALLEBOUT Justine Sint-Michiels - 10/04/1868 - Tillegemstraat 63
CARLIER Jeanne Brugge - 16/08/1919 - Gieterijstraat 27
DE BAES Jules Sint-Michiels 04/08/1873 - Mortierstraat 42
DE CEUNINCK Leopold -Maldegem 24/01/1874 - Molenstraat 8
DE MUYNCK Jan Brugge 27/09/1920 - Jeugdspeler Club Brugge - Mortierstraat 42
DE MUYNCK Lucien Houtave - geboren 23 maart 1912 Houtave - Voetweg 5 Houtave
DE POORTE Sidonie Varsenare 26/01/1879 - Molenstraat 22
DE RUDDER Theophile Sint-Michiels --------Molenstraat 8
GEVAERT Georgette Sint-Michiels 16/11/1919 - Astridlaan 24
INNEGRAEVE Albert Brugge 22/01/1918 - Groenestraat 76- Jeugdspeler Club Brugge
LANTSOGHT Joseph Brugge 18/08/1911 - Maalsesteenweg 5
LEBRUN Emma ° Ieper 26/02/1888 - Molenstraat 47
LEGON Irene ° Brugge 30/03/1920 - St Trudostraat 21
PERE Alexis ° Ath 03/09/1901 Molenstraat 47 - overleden op 29/05/1944 aan zijn verwondingen
REYNAERT Elsa ° St Andries 19/12/1924 Molenstraat ??
SCHOTTE Leontina ° Sint-Michiels -10/06/1863 - Tillegemstraat ??
SCHOTTE Marie ° Sint-Michiels 26/05/1870 - Tillegemstraat ??
SEYS Maria ° Eernegem 20/07/1862 Dorpstraat 4
STALPAERT Jozef ° Brugge 27/01/1925 - Baron Ruzettelaan
STALPAERT Rose-Marie ° Brussel 09/09/1919 - Groenstraat 76
VANDE KEERE Fernand ° Brugge ???? - Rijselstraat 150
VAN HAECKE Roger ° Brugge 18/07/1919 - ?????
VAN TOORTELBOOM Elisa ° Woumen 04/05/1895 - Beenhouwerstraat 93
VERLINDE Karel ° Brugge 26/12/1939 - Rijselstraat 150
VERLINDE Marcel ° Brugge 26/12/1939 - Rijselstraat 150
CRAMPE Maurice ° St Michiels 13/12/1899 - ( vermist en nooit teruggevonden) - zoon van Schotte Leontina + zie hierboven, woonde in de Astridlaan
Gekwetsten na het bombardement
Er waren 42 gekwetste personen die overgebracht werden naar het Sint
Janshospitaal te Brugge - 3 personen werden naar andere hospitalen
overgebracht
Bauwens Julie, ° St-Michiels 24.04.1869 - 75 jaar - heeft het
hospitaal verlaten op 04/07/1944 - lag in zaal 5 bed 16
Bodyn Noella, ° St - Michiels 1934 - 10 jaar - hospitaal verlaten
op 19/06/44 - Kinderzaal
Bourdon Raymonda, ° Brugge 19/12/1923 - 21 jaar - hospitaal verlaten op
15/07/1944 oogziekten
De Brauwere Alice, ° Zuienkerke 12/05/1889 - 55 jaar - hospitaal verlaten op
31/05/1944 - zaal 5 bed 20
De Brock Bertha, ° Heist aan Zee 27/06/1891 - 53 jaar - hospitaal verlaten op
29/05/1944 NOK
De Neve Micheline, ° Brugge 22/12/1943 - 1 jaar - overleden op 28/05/1944
Kinderzaal
Debaene Laura, ° Oostkamp 13/05/1913 - 31 jaar - hospitaal verlaten op
30/05/1944 - zaal 4 / m
Himpe maria, ° St Michiels 08/10/1910 - 34 jaar - hospitaal verlaten op
07/06/1944 - zaal 1/m
Lebacq Jeannette ° Rijsel 05/05/1887 - 67 jaar - hospitaal verlaten op
22/07/1944 zaal 1 bed 7
Puype Gilberte,° St Michiels 09/03/1923 - 21 jaar - hospitaal verlaten op
18/10/1944 - zaal 3 bed 33
Puype Madeleine, ° St Michiels 06/09/1896 - 34 jaar - hospitaal verlaten op
06/06/44 - zaal 1 bed 44
Seys Julia, ° Eernegem 27/03/1880 - 64 jaar - hospitaal verlaten op 29/08/1944
- zaal 4/m
Van Vyve Andrea, ° Brugge 26/09/1913 - 31 jaar hospitaal verlaten op 01/07/1944
- zaal3 bed 44
Vanbrabant Leopoldine,° Brugge 26/01/1884 - 60 jaar - hospitaal verlaten op
07/06/1944 - zaal bed 7
Vande Keere Carine, ° Brugge 20/02/1944 - 1 jaar - hospitaal verlaten op
29/05/1944 Kinderzaal
Vanhaecke Rosette, ° Brugge 30/12/1936 - 8 jaar - hospitaal verlaten op
02/06/1944 Kinderzaal
Vanhoucke Juline, ° Knesselare 06/08/1892 - 52 jaar hospitaal verlaten op
07/10/1944 - zaal 3 bed 28
Vlaminck Amelie, ° Lapscheure 17/09/1874 - 70 jaar - hospitaal verlaten op
29/05/1944 NOK
Wille Paula, ° Maldegem 23/10/1917 - 27 jaar - hospitaal verlaten op 08/06/1944
- zaal 3 bed 29
Wittebolle Augusta ° St-Andries 30/12/1893 - 51 jaar - hospitaal verlaten op
08/06/1944 - zaal 5 bed 17 Ide Alidor
° Oedelem 17/10/1898 - 46 jaar - hospitaal verlaten op 25/07/1944
Danekindt Maurice - Loppem -53 jaar - zwaar gewond bij de tweede aanval -
overleden in het St -Janshospitaal op 06/06/1944. Begraven te Loppem
De Brock Lucien ° Sijsele 08/08/1929 - 15 jaar - hospitaal verlaten
06/07/1944 De Cloedt Omer St Michiels 17/04/1928 -
was toen 16 jaar hospitaal verlaten op 03/07/1944 - overleden op 22 maart
1985 - St Andries
Demeulenaere Richard ° St Michiels 02/09/1896 - 48 jaar - hospitaal
verlaten op 16/06/1944 Declercq Justin ° Brugge 02/12/1884 -
60 jaar - hospitaal verlaten op 30/05/1944 Deroose Henri Maldegem 18/10/1875 - 69
jaar - hospitaal verlaten op 30/05/1944
Desmet Evarist ° St Michiels 25/02/1893 - 51 jaar - hospitaal
verlaten op 03/06/1944
Dewaeghemaecker Robert. ° 07/11/1931 te Torhout
- + 12/05/2013 te Brugge - was toen 13 jaar
Joye Robert ° Brugge 26/05/1921 - 23 jaar - hospitaal verlaten op
04/06/1944
Vande Pitte Marcel ° Hooglede 21/12/1919 - 24 jaar - overgebracht naar Torhout
- hospitaal verlaten op 18/05/1945
Scherrens Robert ° Brugge 22/05/1935 - 6
jaar - hospitaal verlaten op 24/06/1944
Van Eegem Romain ° Brugge 05/08/1906 - 38 jaar -hospitaal verlaten op
04/06/1944
Vande Keere Maurice ° St Michiels 17/09/1908 - 36 jaar - hospitaal
verlaten op 17/06/1944
Verlinde Henri ° Brugge 07/10/ 1942 - 2 jaar - hospitaal verlaten op
01/06/1944
Verlinde Marcel _° Brugge 08/08/1929 - 15 jaar - hospitaal verlaten op
09/06/1944
Vermeersch Omer ° St Michiels 20/04/1912 - 32 jaar - hospitaal verlaten
op 01/06/1944
Verriest Jeroom ° St Michiels 12/06/1916 - 28 jaar - hospitaal verlaten
op 16/06/1944
Verriest Roland ° St Michiels 10/03/1943 - 1 jaar - hospitaal
verlaten op 01/06/1944 Deroo Eugene ° Brugge 12/11/1935
- 8 jaar - Overleden op 02/06/1944 Verbauwhede Fernand ° Brugge 29/04/1928 - 16 jaar -
hospitaal verlaten op 03/06/1944
Verloigne Etienne ° Assebroek 13/04/1926 - 18 jaar - hospitaal verlaten op
23/12/1944
Op dit negatief is het kasteel te zien rechtsboven - My Flicht - Box II is linksonder
Bij navraag aan de directeur van de vliegschool in Ursel - blijkt dat op een hoogte van 13.000ft of 5 km er wolken zijn, en de zichtbaarheid tot het doel niet 100% is. Wat ook niet 100% bewezen is dat de piloten hun vergissing tot het bombarderen van de dorpskom gemaskeerd hebben door te verklaren dat er wolken hingen. ( Wie zal het zeggen?) De richting van Box II tot het doel is hiermee bewezen. zichtbaarheid op 100% was er niet. In het verslag van het 386 BS staat te lezen, Cloudy weather on 13.000 ft.
Report on the interrogation of survivors from U-664 sunk on 9 august 1943
German Naval Radio Intelligence ( B-dienst) The German Navy maintais an extensive radio intelligence organiation known as "B - Dienst ". U-664 is the first U-boat from which "B-Dienst" operatives have been captured.
During U-664 third patrol in the Nord Atlantic a radio electrician happen to overhear voice traffic on a wave lenght of 124.5 meters while using standard all-wave Telefunken receiver. Althougd nobody on board understood sufficient Englisch to makr the intercept worth while, it neverthless was established that this was convoy traffic.
Upon return from this patrol the observation was passed alog to the German Admiralty in Berlin where it was decided that U-664 would carry a radio intelligence operative on her next patrol to investigate the possibilities of intercepting convoy traffic.
A radio intelligence operativ named Dobberstein xas obtained from headquarters located St Andries near Bruges, Belgium. Dobberstein was assigned the rating " Artilleriemaat"
De twee toegevoegde operators na hun gevangenneming 9 augustus 1943
Op de U-boot 664 waren er operators werkzaam die hun opleiding gekregen hadden in het Hoofdkwartier te St-Michiels. Dit waren, Dobberstein - Doerell Peter en Dubbert Ernst.
In een ondervragingsrapport na het zinken van de U 664 in 1943 werd het volgende gemeld.
Inteerogation of survivors from U-664 sunk on 9 august 1943 German Naval Radio Intelligence ( B-dienst) U-664 is the first U-boat from with "B-dienst" operatives have been captured.
Personnel
Third patrol
A radio intelligence operative named " DOBBERSTEIN" was obtained from headquarters located St Andries near Bruges,Belgium. Dobberstein was assigned the rating "Artilleriemaat ( gunners mate 3rd). The purpose of thes was to confuse U-664's crew as to exact nature of this functions.
On return from his patrol on 8 June 1943, Dobberstein and the communications officer of the U-664 immediatly report to Berlin and turned over all material obtained.
Headquarters of the service are in the Castle Terlinden just outside the vollage of St Andries near Bruges, Belgium. The headquarters are connected with D/F stations at Ostends, Belgium, Maassluis, Holland and Le Touquet, France.
Two members of the headquarters ware replacing Dobberstein on board of the U 664. --- Dorell Peter and Dubbert Ernst
Squadron Leader Jack Rose: Heeft gevlogen met Hurricanes, Spitfire, Hawker Typhoon, Hawker Tempest geboren in Londen 18/01/1917 - overleden in 10 oktober 2009 in Birma ( was daar Provinciaal Gouverneur)
TEMP ENRIQUE 26 jaar - mixed Spaanse en Duitse origine Spreekt Engels, Duits, Frans en een beetje Italiaans Matroos "B"Gruppe San Remo ( German Navy) Assistent cryptografer and translator Captured on 10 may 1945, Genoa Secred nr: M45/611 Interrogated CSDIC/CMF - 1-12 juni 1945
Werkte voor het OKM 4 SKL III - inlichtingendienst Duitse Abwehr. Controleerde de scheepvaart traffiek onder de codenamen LOXO en COPOX Had als graad " Matroos" opgegeven, maar de NSA vermoedde na zijn uitleg dat hij een hogere rang moest gehad hebben.
Organisatie van de Duitse Marine intercept dienst ( "B" Dienst ).
Wist wie de chefs waren van de Duitse Narichtendienst = chef MND. Tot 1 mei 1944 waren er vier (4) hoofdkwartieren van de Duitse Marine Dienst 4/C SKL - Chef MND I en II - codes en ciphers - Chef MND III - Intercept, DF en cryptologie - (Funkaufklarung of Beobachtungsdienst) - Chef MND IV - Radiolocaties en verdediging van deze locaties - ( Funk Mess Ortungswesen en Asdic Abwehr).
Duitse Direction Finding en Interceptdiensten.
Er waren drie (3) types van stations set ups voor DF en intercept, genoemd als " B" Stellen, of cryptografisch gezien de " Aussestellen". De meeste stations hadden een intercept met WT of RF traffiek controle, en deze waren als volgt: - DF (Peilstations ) of Hoofdkwartieren Marine Peil Abteillungen = MP Abt. - Marine DF stations ( Marine Peil Hauptstellen = MPHS - Marine DF sub-stations ( Marine Peil Nebenstellen) = MPNS. Trafiek Intercept berichten van de Royal Navy, US Navy, Russische en Zweeds Marine werden naar het 4 SKL III gezonden . Zo werden er 2000 berichten per dag ontvangen in Berlijn.
Naval DF HQ ( Mp abt.) Dit waren de grootste stations.Er waren er twee ( 2) in gebruik, namelijk MP abt. DEUTSCHE BUCHT nabij Wilhelmshaven MP abt. Flandern nabij Brugge, tot mei 44. Deze beide waren onder het rechtstreeks bevel van 4 SKL III. Hun werk was vooral Intercept. Beide werkten met Low Grade Traffic. MP Abt. Brugge had ook tot doelstelling de training en plaatsing op de U-boten van Df en RT intercept operatoren.
Beide afdelingen controleerden een aantal Naval DF stations ( Nebenstellen). Elke afdeling had volgende bezetting: - 25 sets ( zone = Bereich) met 100 WT operatoren - 20 clerken - 10 Room en LT personeel - 30 bewakers. MP Deutsche Bucht controleerde Alle MPNS in Noorwegen, en de Baltische area's, en Borkum MP Abt Flandern controleerde de stations in Nederland,België, en het noorden van Frankrijk tot Entretat bij Fecamp. Zij vormden een netwerk dat bij de Duitsers genoemd werd " Df netwerk ( PEILNETS)".
Locatie's
1 Het OKM SKL Chef MND III vanaf het begin van de oorlog tot 22/23 november 43 - Tirpitz Ufer 72-76 Berlijn. vanaf eind nov 43 tot februari 45 in de Pantzer Kaserne in Eberswalde Finow ( 30 km van Berlijn).
2 Naval DF HQ ( Marine Peil Abteillungen)
MP Abt Deutsche Bucht - Wilhelmshaven MP Abt Flandern - Brugge TERLINDEN tot juni 44 die na het bombardement van 28 mei 44 opgesplitst werd in MPHS en MPNS beide n Brussel.
Naval DF stations ( Marine Peil Hauptstellen)
MPHS Brussel - Buiten Brussel MPHS HLBeck - Bij Swinemunde - al in bedrijf sinds 1939 MPHS Berlitz - Nabij Berlijn MPHS Langenargen - Bij het meer Constance bestond al in 1939 MPHS Soest - In het RHINE land nabij Keulen, bestond al in 1939 en hield zich bezig met de Amerikaanse Marine trafiek. MPHS Groningen MPHS KIRKENESS - opgestart in 1940 in Noorwegen MPHS STAVANGER - opgestart in 1940 in Noorwegen MPHS HJOERING - Opgestart in 1940 in Noord Denemarken. MPHS BREST- MONPELLIER - BORDEAUX - geen details bekend MPHS KARERSEE - Largo di Caldaro bij Bolzano, gestart in 1944 als een nood HQ voor het OKM in Eberswalde. MPHS ATHENE en ROME - geen verdere details opgegeven.
Naval DF stations ( Marine Peil Nebenstellen)
MPNS Brussels - in Longchamps gehuisvest in een tennisclub MPNS Borkum - nabij Wilhelmshaven MPNS Den Helder - Codenaam HELENE - behoorde toe aan Mp Abt Flandern MPNS Maassluis - Codenaam MAUSI - behoorde bij MP Abt Flandern MPNS Brugge - Had twee codenamen - BRIGITTE en werkte met Df op de 100-200m wave band BLANCA DF op short Wave Traffic MPNS Cap Grisnez - gebombardeerd in mei 44 - verplaatst naar Entretat bij Fecamp - behoorde tot Mp Abt Flandern
Naval Expermental Commando
NVK - in Kiel - Hageruk NVK in Pelzerhaken - nabij Lubeck
Naval Df station in Spanje
MARK CASA - Madrid MARK RASEN - Sevilla MARK NORTE - Vigo
"B" groepen in Italië
Rome - Venetië, Trieste, Nervi, San Remo
Intercepts sets gebruikt door de Naval Intelligenge
HRO - National Compagny - MP Abt Flandern, Brussel en Groningen CR 101 - Phillips - Mp Abt Flandern, Brussel en Groningen DR CH - Societe Radio Francaise - Abt Flandern, Brussel en Groningen R34 Radione - Dr. Ellis Vienna - Abt Flandern, Brussel en Groningen
WT Interceptstations HRO - National Compagnie - Abt Flandern, Groningen
MP Abt Flandern had de doelstelling de opleiding en plaatsing te verzorgen van intercept DF operatoren op de duikboten. Deze operatoren moesten vloeiend Engels spreken en schrijven. De sets aan boord van de duikboten waren de - Telefunken EP2 special Df sets ( SPEZIALPEILERS). De operatoren moesten vooral luisteren naar berichten op een frequentie van 2410 kcs ( wavelengt 124.5 m)
Deze vrije vertaling is een klein deel van een 35 blz lang rapport mij verleent door de NSA/CSS uit Washington.
..... 4. Hoe en in welke mate werd het materiaal aan berichtgeving aan het OKM of aan de MP Abt. geleverd.
De ondervraagde bevestigde dat de Evaluatie ( AUSWERTUNG ) bij het OKM enkel voor belangrijke zaken gold. De rest werd niet of nauwelijks behandeld
Hij bevestigde dat 4SKL III samenwerkte met het BDU ( Befelhshaber der U-Boote ) tot in 43, in Berlijn, Steinplatz, en met MP Abteilung Flandern ( Brugge), die in constante verbinding stond met FdS ( Fuehrer der SCHNELBOOTE in Scheveningen.)
Hij bevestigde ook dat er bij het 4SKL III een dagelijkse bespreking was rond 09.00 uur met de departementshoofden en dat deze bespreking vooral de Intercept, Cryptografische en strategische punten als belangrijk werden gezien.. De enige berichtgeving die men belangrijk vond was de konvooi trafiek die door Abt Flandern werd toegezonden. De rest van de berichtgeving werd nauwelijks of niet behandeld.
( W.S. Lt Kolonel Valentine) Comd. SCDIC. CMF 5 augustus 1945.