Mission #
59 -- May 28, 1944, Sunday AM
Bruges St. Michiel, Belgium -- Naval R.D.F. Headquarters
Bijkomende info over de aanval met de Typhoons 28 mei 44
The orb of 184 Squadron (Typhoon IBs) mentions for
28/05/1944 :
Form 540 :
The Squadron led by the C.O.flew over to Manston to refuel before crossing the
sea to attack a W/T and Naval Station at Bruges.
The first R/Ps set a big house on fire, and all bursts were in the target
area. Quite a lot of light flak cowing up from Bruges area.
Form 541 :
Time up 11h55, time down 13h10.
Three sections of four aircraft led by S/Ldr. J.Rose DFC, W/O D.C.Campbell RCAF
and F/O.J.P Jessee RCAF were airborne at 11.55 hours from Manston, each
aircraft loaded with 6 x 60 lb. R.P.s, to attack
a Naval W/T Station 2 miles s.w. of Bruges, Belgium. Over target by 12.20
hours eleven aircraft (W/O. R.S.Downing RCAF having returned to base through
hydraulic leak) dived from 10.000 to 3.000 feet 90 % of the R.P.s in target
area, with many hits on a large house or mansion in the centre, setting it on
fire. Moderate light flak, no enemy aircraft. All aircraft landed safely at
Manston at 13.10 hours.
The 2th TAF Daily Log mentions :
Typhoons attacked 1225 firing 88 x 60 R.P. from S to N diving from 10000 to
4000 feet. Majority of bursts in T/A setting large house on fire with some
bursts amongst huts to NE. Previous bombing seemed off target as a pall of
smoke seen 1 mile sw of target which was found undamaged. Intense L.A.A. from E
of target. Mod. H.A.A. from Bruges. 1 A/C returned early mech. Trouble.
Typhoons were part of morning mission along with the USAAF
Bostons. Field Order for the 97th CBW seems to suggest that each of the three
A-20 Bomb Groups involved would be escorted by a RAF Spitfire squadron with R/V
at North Foreland.
Form 540 of 350 Sqn:
28.05.44
Morning Activities : RAMROD 934
- CLOSE ESCORT to 36 BOSTONS B
ST.MICHIELS S. OF BRUGES (NAVAL W.T. STATION)
Take-off : 11.45 Down : 13.25
BLUE
F/LT PLISNIER
F/SGT MOREL
F/O CLAESEN
F/O VAN DER VEKEN
RED
S/LDR DONNET
F/LT COLLIGNON
F/LT VENESOEN
P/O VERPOORTEN
YELLOW
F/LT ALEXANDRE
F/SGT BLADT (returned after 20 Mins. B Tank trouble)
F/O HERREMAN
F/O LELARGE
An uneventful Sweep. No enemy A/C seen and only light flak near DUNKERQUE
Form 541 of 350 Sqn
28.5.44
VC EE 613 S/L DONNET
VB EN 950 F/L VENESOEN
VB EP 387 P/O VERPOORTEN
VB BL 780 F/L ALEXANDRE
VB AA 910 F/SGT BLADT
VB BM 363 F/O HERREMAN
VC EE 723 F/O LELARGE
VC AR 492 F/L PLISNIER
VB EP 242 F/SGT MOREL
VB BM 343 F/O CLAESEN
VB BM 422 F/O VAN DER VEKEN
VB AB 276 F/L COLLIGNON
No.402 Squadron RCAF participating in Ramrod 934, 1205-1325,
acting as close escort to 36 Bostons, who then proceeded to the St. Omer area
and bombed Lumbres. I will dig further for details on this operation.
Tweemaal heeft Pierre d'Ydewalle rechtstreeks te
maken gehad met geallieerde bombardementen.
Hij schrijft in zijn boek..
Met het bombardement op Sint - Michiels bij Brugge, op 28 mei 1944, had het
slechter kunnen aflopen. Peerboomveld, waar wij woonden, lag op
ongeveer één kilometer van een gelijkwaardig buitenverblijf, Ter Linden, waar
de Kriegsmarine een radarstation had geïnstalleerd. Deze marinebasis trok
uiteraard de bijzondere aandacht van onze inlichtingendiensten. Ikzelf had er
mij speciaal op toegelegd om de precieze militaire coördinaten van Ter Linden
door te sturen: gezien de parallel lopende toegangswegen, de beboste omgeving
en de ligging van enkele gehuchten kon vanuit de lucht het ene kasteeltje
gemakkelijk voor het andere genomen worden. Zucht tot zelfbehoud was mij niet
vreemd.
Op pinksterzondag 28 mei 1944, even na het middaguur, werd de Duitse basis
aangevallen door een vloot Amerikaanse en Engelse bommenwerpers. Zelfs van op
afstand was de operatie indrukwekkend. Het lawaai en de stof-en
luchtverplaatsingen overtroffen alles wat ik in mei-juni 1940 had meegemaakt.
Van Ter Linden en zijn krans betonnen bunkers bleef weinig over. Nog
diezelfde avond werd rond zeven uur op hetzelfde doelwit een tweede
luchtaanval uitgevoerd, ditmaal met veel zwaardere bommen.
In de kelders waar wij ons schuilhielden, hebben we aan de lijve ervaren wat
een luchtbombardement betekend. Het was verschrikkelijk, het was alsof men
een zware aardbeving meemaakt. Een van de vliegtuigen heeft, misschien bij
vergissing, een gedeelte van zijn lading te vroeg gelost. De brisant- en
springbommen van rond de tweeduizend pond ( 900 kg) hebben rond onze
schuilplaats putten in de grond geboord van vijf tot acht meter diep.
Wij zijn er met de schrik van afgekomen. Anders ging het in de richting van
de wijk Vogelzang en de gemeente Sint - Michiels. Daar heeft het bombardement
onder de burgerbevolking een aanzienlijk aantal slachtoffers gemaakt; 39
doden, één vermiste en tientallen gewonden. Over de materiële ravage zwijg ik
liever, behalve- en dat was het belangrijkste - dat de marinebasis totaal
werd vernietigd werd.
Het bombardement op Sint-Michiels was voor mij een waarschuwing. Mijn overste
in Brussel had mij inderdaad reeds weken voordien voorspeld dat
hoogstwaarschijnlijk veertien dagen na de aanval op Ter Linden de
geallieerden op het continent zouden landen. Hij had het goed bekeken: de
invasie op Normandië is op 6 juni 1944 begonnen.
zover de passage uit het boek: mijn oorlogsjaren van Pierre d'Ydewalle
Briefstempel
auf Brief eines Rundfunkschutzmannes als SS-Feldpost mit stummem Stempel
(Minsk) 13.4.44 an eine Marinehelferin bei Fp-Nr. 22661 (= Marine-Peilabteilung
Flandern)
Boven St Michiels maakte hij foto's van het kasteel Ter Linden.
Floyd J. Smith
1st Lt.
0779644
Photo Recon Pilot
Tarzana, CA
Floyd J. Smith, 86, formerly of Ruscombmanor Township, Berks
County, died Wednesday, January 26, 2011, in the Lutheran Home at Topton. He
was the husband of Mary A. (Schenck) Smith. They were married on December 28,
1946. Born in York, on March 11, 1924, he was a son of the late Gordon H., Sr.
and Anna (Augsburg) Smith. He graduated from William Penn Senior High School,
York, in 1941 and the U.S. Naval Academy, Annapolis, Md., with a Bachelor of
Science in Electrical Engineering.