Squadron Leader Jack Rose: Heeft gevlogen met Hurricanes, Spitfire, Hawker Typhoon, Hawker Tempest geboren in Londen 18/01/1917 - overleden in 10 oktober 2009 in Birma ( was daar Provinciaal Gouverneur)
Op de U-boot 664 waren er operators werkzaam die hun opleiding gekregen hadden in het Hoofdkwartier te St-Michiels. Dit waren, Dobberstein - Doerell Peter en Dubbert Ernst.
In een ondervragingsrapport na het zinken van de U 664 in 1943 werd het volgende gemeld.
Inteerogation of survivors from U-664 sunk on 9 august 1943 German Naval Radio Intelligence ( B-dienst) U-664 is the first U-boat from with "B-dienst" operatives have been captured.
Personnel
Third patrol
A radio intelligence operative named " DOBBERSTEIN" was obtained from headquarters located St Andries near Bruges,Belgium. Dobberstein was assigned the rating "Artilleriemaat ( gunners mate 3rd). The purpose of thes was to confuse U-664's crew as to exact nature of this functions.
On return from his patrol on 8 June 1943, Dobberstein and the communications officer of the U-664 immediatly report to Berlin and turned over all material obtained.
Headquarters of the service are in the Castle Terlinden just outside the vollage of St Andries near Bruges, Belgium. The headquarters are connected with D/F stations at Ostends, Belgium, Maassluis, Holland and Le Touquet, France.
Two members of the headquarters ware replacing Dobberstein on board of the U 664. --- Dorell Peter and Dubbert Ernst
Report on the interrogation of survivors from U-664 sunk on 9 august 1943
German Naval Radio Intelligence ( B-dienst) The German Navy maintais an extensive radio intelligence organiation known as "B - Dienst ". U-664 is the first U-boat from which "B-Dienst" operatives have been captured.
During U-664 third patrol in the Nord Atlantic a radio electrician happen to overhear voice traffic on a wave lenght of 124.5 meters while using standard all-wave Telefunken receiver. Althougd nobody on board understood sufficient Englisch to makr the intercept worth while, it neverthless was established that this was convoy traffic.
Upon return from this patrol the observation was passed alog to the German Admiralty in Berlin where it was decided that U-664 would carry a radio intelligence operative on her next patrol to investigate the possibilities of intercepting convoy traffic.
A radio intelligence operativ named Dobberstein xas obtained from headquarters located St Andries near Bruges, Belgium. Dobberstein was assigned the rating " Artilleriemaat"
De twee toegevoegde operators na hun gevangenneming 9 augustus 1943
Op dit negatief is het kasteel te zien rechtsboven - My Flicht - Box II is linksonder
Bij navraag aan de directeur van de vliegschool in Ursel - blijkt dat op een hoogte van 13.000ft of 5 km er wolken zijn, en de zichtbaarheid tot het doel niet 100% is. Wat ook niet 100% bewezen is dat de piloten hun vergissing tot het bombarderen van de dorpskom gemaskeerd hebben door te verklaren dat er wolken hingen. ( Wie zal het zeggen?) De richting van Box II tot het doel is hiermee bewezen. zichtbaarheid op 100% was er niet. In het verslag van het 386 BS staat te lezen, Cloudy weather on 13.000 ft.
Na een bombardement zijn er altijd slachtoffers te betreuren. Na de eerste aanval werden er 8 burgers gedood. Toen er na het bombardement mensen naar de plek van onheil kwamen kijken waren ze er zich niet van bewust dat de geallieerden een tweede aanval hadden gepland. Na dit tweede bombardement kwamen er nog eens 31 burgers om het leven.
BIGLER Lionel ° Sint-Andries 02/10/1926 - Torhoutse Stwg 93
BOTERMAN Victor ° Levallois ( Fr) 02/11/1909 -Torhoutse Stwg 63
DELPORTE Euphrasie ° Sint-Andries 29/06/1929 -J.Woutersstraat 9
DE RUDDER August ° Brugge 28/06/1870-Tillegemstraat 6
DUMALIN Daniël ° Brugge 05/09/1912 - Nieuwe Gentweg 42
PAUWELS Christian ° Brugge 19/01/1937 - Torhoutse Stwg 154
PAUWELS Maurice ° St Andries 20/07/1908 - Torhoutse Stwg 361
VAN GELE René ° St Andries 08/12/1904 - Torhoutse Stwg 183
BERNARD Germaine Zwevegem 03/12/1920 - St Clarastraat 101
BLEYAERT Julien St Michiels 15/03/1929 -Tillegemstraat 10
BLEYAERT Raymond St Michiels 11/12/1880 - Tillegemstraat 10
BLONDEEL Maria St Michiels 03/11/1877 - Rijselstraat 149
BLONDEEL Sylvie Sint-Michiels - 05/11/1873 - Rijselstraat 149
CALLEBOUT Justine Sint-Michiels - 10/04/1868 - Tillegemstraat 63
CARLIER Jeanne Brugge - 16/08/1919 - Gieterijstraat 27
DE BAES Jules Sint-Michiels 04/08/1873 - Mortierstraat 42
DE CEUNINCK Leopold -Maldegem 24/01/1874 - Molenstraat 8
DE MUYNCK Jan Brugge 27/09/1920 - Jeugdspeler Club Brugge - Mortierstraat 42
DE MUYNCK Lucien Houtave - geboren 23 maart 1912 Houtave - Voetweg 5 Houtave
DE POORTE Sidonie Varsenare 26/01/1879 - Molenstraat 22
DE RUDDER Theophile Sint-Michiels --------Molenstraat 8
GEVAERT Georgette Sint-Michiels 16/11/1919 - Astridlaan 24
INNEGRAEVE Albert Brugge 22/01/1918 - Groenestraat 76- Jeugdspeler Club Brugge
LANTSOGHT Joseph Brugge 18/08/1911 - Maalsesteenweg 5
LEBRUN Emma ° Ieper 26/02/1888 - Molenstraat 47
LEGON Irene ° Brugge 30/03/1920 - St Trudostraat 21
PERE Alexis ° Ath 03/09/1901 Molenstraat 47 - overleden op 29/05/1944 aan zijn verwondingen
REYNAERT Elsa ° St Andries 19/12/1924 Molenstraat ??
SCHOTTE Leontina ° Sint-Michiels -10/06/1863 - Tillegemstraat ??
SCHOTTE Marie ° Sint-Michiels 26/05/1870 - Tillegemstraat ??
SEYS Maria ° Eernegem 20/07/1862 Dorpstraat 4
STALPAERT Jozef ° Brugge 27/01/1925 - Baron Ruzettelaan
STALPAERT Rose-Marie ° Brussel 09/09/1919 - Groenstraat 76
VANDE KEERE Fernand ° Brugge ???? - Rijselstraat 150
VAN HAECKE Roger ° Brugge 18/07/1919 - ?????
VAN TOORTELBOOM Elisa ° Woumen 04/05/1895 - Beenhouwerstraat 93
VERLINDE Karel ° Brugge 26/12/1939 - Rijselstraat 150
VERLINDE Marcel ° Brugge 26/12/1939 - Rijselstraat 150
CRAMPE Maurice ° St Michiels 13/12/1899 - ( vermist en nooit teruggevonden) - zoon van Schotte Leontina + zie hierboven, woonde in de Astridlaan
Gekwetsten na het bombardement
Er waren 42 gekwetste personen die overgebracht werden naar het Sint
Janshospitaal te Brugge - 3 personen werden naar andere hospitalen
overgebracht
Bauwens Julie, ° St-Michiels 24.04.1869 - 75 jaar - heeft het
hospitaal verlaten op 04/07/1944 - lag in zaal 5 bed 16
Bodyn Noella, ° St - Michiels 1934 - 10 jaar - hospitaal verlaten
op 19/06/44 - Kinderzaal
Bourdon Raymonda, ° Brugge 19/12/1923 - 21 jaar - hospitaal verlaten op
15/07/1944 oogziekten
De Brauwere Alice, ° Zuienkerke 12/05/1889 - 55 jaar - hospitaal verlaten op
31/05/1944 - zaal 5 bed 20
De Brock Bertha, ° Heist aan Zee 27/06/1891 - 53 jaar - hospitaal verlaten op
29/05/1944 NOK
De Neve Micheline, ° Brugge 22/12/1943 - 1 jaar - overleden op 28/05/1944
Kinderzaal
Debaene Laura, ° Oostkamp 13/05/1913 - 31 jaar - hospitaal verlaten op
30/05/1944 - zaal 4 / m
Himpe maria, ° St Michiels 08/10/1910 - 34 jaar - hospitaal verlaten op
07/06/1944 - zaal 1/m
Lebacq Jeannette ° Rijsel 05/05/1887 - 67 jaar - hospitaal verlaten op
22/07/1944 zaal 1 bed 7
Puype Gilberte,° St Michiels 09/03/1923 - 21 jaar - hospitaal verlaten op
18/10/1944 - zaal 3 bed 33
Puype Madeleine, ° St Michiels 06/09/1896 - 34 jaar - hospitaal verlaten op
06/06/44 - zaal 1 bed 44
Seys Julia, ° Eernegem 27/03/1880 - 64 jaar - hospitaal verlaten op 29/08/1944
- zaal 4/m
Van Vyve Andrea, ° Brugge 26/09/1913 - 31 jaar hospitaal verlaten op 01/07/1944
- zaal3 bed 44
Vanbrabant Leopoldine,° Brugge 26/01/1884 - 60 jaar - hospitaal verlaten op
07/06/1944 - zaal bed 7
Vande Keere Carine, ° Brugge 20/02/1944 - 1 jaar - hospitaal verlaten op
29/05/1944 Kinderzaal
Vanhaecke Rosette, ° Brugge 30/12/1936 - 8 jaar - hospitaal verlaten op
02/06/1944 Kinderzaal
Vanhoucke Juline, ° Knesselare 06/08/1892 - 52 jaar hospitaal verlaten op
07/10/1944 - zaal 3 bed 28
Vlaminck Amelie, ° Lapscheure 17/09/1874 - 70 jaar - hospitaal verlaten op
29/05/1944 NOK
Wille Paula, ° Maldegem 23/10/1917 - 27 jaar - hospitaal verlaten op 08/06/1944
- zaal 3 bed 29
Wittebolle Augusta ° St-Andries 30/12/1893 - 51 jaar - hospitaal verlaten op
08/06/1944 - zaal 5 bed 17 Ide Alidor
° Oedelem 17/10/1898 - 46 jaar - hospitaal verlaten op 25/07/1944
Danekindt Maurice - Loppem -53 jaar - zwaar gewond bij de tweede aanval -
overleden in het St -Janshospitaal op 06/06/1944. Begraven te Loppem
De Brock Lucien ° Sijsele 08/08/1929 - 15 jaar - hospitaal verlaten
06/07/1944 De Cloedt Omer St Michiels 17/04/1928 -
was toen 16 jaar hospitaal verlaten op 03/07/1944 - overleden op 22 maart
1985 - St Andries
Demeulenaere Richard ° St Michiels 02/09/1896 - 48 jaar - hospitaal
verlaten op 16/06/1944 Declercq Justin ° Brugge 02/12/1884 -
60 jaar - hospitaal verlaten op 30/05/1944 Deroose Henri Maldegem 18/10/1875 - 69
jaar - hospitaal verlaten op 30/05/1944
Desmet Evarist ° St Michiels 25/02/1893 - 51 jaar - hospitaal
verlaten op 03/06/1944
Dewaeghemaecker Robert. ° 07/11/1931 te Torhout
- + 12/05/2013 te Brugge - was toen 13 jaar
Joye Robert ° Brugge 26/05/1921 - 23 jaar - hospitaal verlaten op
04/06/1944
Vande Pitte Marcel ° Hooglede 21/12/1919 - 24 jaar - overgebracht naar Torhout
- hospitaal verlaten op 18/05/1945
Scherrens Robert ° Brugge 22/05/1935 - 6
jaar - hospitaal verlaten op 24/06/1944
Van Eegem Romain ° Brugge 05/08/1906 - 38 jaar -hospitaal verlaten op
04/06/1944
Vande Keere Maurice ° St Michiels 17/09/1908 - 36 jaar - hospitaal
verlaten op 17/06/1944
Verlinde Henri ° Brugge 07/10/ 1942 - 2 jaar - hospitaal verlaten op
01/06/1944
Verlinde Marcel _° Brugge 08/08/1929 - 15 jaar - hospitaal verlaten op
09/06/1944
Vermeersch Omer ° St Michiels 20/04/1912 - 32 jaar - hospitaal verlaten
op 01/06/1944
Verriest Jeroom ° St Michiels 12/06/1916 - 28 jaar - hospitaal verlaten
op 16/06/1944
Verriest Roland ° St Michiels 10/03/1943 - 1 jaar - hospitaal
verlaten op 01/06/1944 Deroo Eugene ° Brugge 12/11/1935
- 8 jaar - Overleden op 02/06/1944 Verbauwhede Fernand ° Brugge 29/04/1928 - 16 jaar -
hospitaal verlaten op 03/06/1944
Verloigne Etienne ° Assebroek 13/04/1926 - 18 jaar - hospitaal verlaten op
23/12/1944
De Douglas DB-7/A-20 was een Amerikaanse tweemotorig vliegtuig. Het vliegtuig werd ingezet als bommenwerper, aanvalsjager en nachtjager. De DB-7 werd in de Tweede Wereldoorlog door een aantal geallieerde naties gebruikt.
Topsnelheid: 620 km/h Kruissnelheid 483 km/h Lengte: 15 m Spanwijdte: 19 m Bereik: 1.770 km Eerste vlucht: 23 januari 1939 Fabrikant: Douglas Aircraft Company.
Summary of Operations
Mission # 59 - May 28, 1944 Sunday AM Field order: 55-333 Bruges St.Michiel, - Naval R.D.F. Headquarters
May 1944 HEADQUARTERS FOUR HUNDRED SIXTEENTH BOMBARDEMENT GROUP (L) OFFICE OF THE COMMANDING OFFICER
Subject: To Historical Data
Shaken, yes, but no less determined; before the end of the next day, our crews were off on three missions. An important Naval R.D.F Headquarters at Bruges/St Michal was the target in the morning. Bombing in boxes of 14's, against a small target, the results were only fair. Major Meng, Captain Jackson, and Captain Dunn led the boxes.
From May 23rd to May 30th, the squadron flew a total of ninety-eight sorties on missions to attack :
The Beaumont-Leroger airdrome The Abbeville-Drucat airdrome The Monchy-Breton airdrome The Beauvais-Tille airdrome The Ameins mershalling yards The Bruges-St Michiel Naval Radar Direction Finder Station in Belgium
Het 386 Bomb Squadron maakte deel uit van de geallieerde toestellen die de tweede aanval hebben uitgevoerd op het kasteel Ter Linden en wijde omgeving.
Eén van de navigators is het vermelden waard omdat juist door deze persoon we in het bezit zijn gekomen van luchtfoto's van de aanval.Albert E. Hill was op dat ogenblik navigator in één van de toestellen. Zijn relaas en bijbehorende foto's staan op de site van B26 - 386 Squadron.
Levensloop van A.E.Hill:
Geboren - september 11, 1921 te Lockney, Texas United States Air Force Career Fields Commisioned - Bombardier - Navigator Enlisted at Lowery Field, Denver, Colorado on August, 6, 1940 Retired - U.S.A.F. september 11, 1981, Rank of Colonel.
Decoratie's
Presidential Unit Citation Silver Star Distinguished Flying Cross Air Medal + 13 Oak Leaf Clusters Purple Hart + One Oak Leaf Cluster European Campaig Medal+ Three Battle Stars American Defense Service Medal Amzrican Campaign Medal World War II medal
De Hawker Typhoon was een jachtvliegtuig - bommenwerper in dienst bij de RAF tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was de opvolger van de Hawker Hurricane en werd, zoals zijn voorganger ontworpen door Sydney Camm in 1937.
Topsnelheid: 652 km/h Lengte: 9,74 m Spanwijdte: 13 m In gebruik genomen: 1941 Eerste vlucht 24 februari 1940 Fabrikant: Hawker
Specificatie F.18/37
In 1938 schrijft het Air Ministry de Specificatie F.18/37 uit. Hier werd in bedongen dat er een jachtvliegtuig moest komen met niet minder dan vier, 20-mm Hispano kanonnen. Deze zware bewapening vroeg wel om een zeer zware motor, minstens 2000 pk. Hawker, die dan midden in de productie zit van haar Hurricane, stelt toch een toestel voor met twaalf 7,7 Browningmitrailleurs, maar de eis van het Air Ministry is onverbiddelijk. Het Verenigd Koninkrijk heeft de keuze uit verschillende motoren. Er wordt gekozen voor een lijnmotor boven de Bristol Centaurius stermotor. Veel ontwerpers kunnen ( nog) niet geloven dat een luchtgekoelde stermotor een jachtvliegtuig tot goede prestaties kan brengen. De ontwerpers van Hawker onder de leiding van Sydney Camm maken twee ontwerpen, één met de Napier Sabre en één met de Rolls-Royce Vulture motor.
Begin 1938 worden er vier prototypes besteld. De uitvoering van de Rolls-Royce Vuture draagt de naam van Tornado en het prototype met de Napier Sabre krijgt de naam Typhoon. De Nabre Sabre is een dubbele twaalf cilinder van het boxer-type met twee krukassen die samenkomen in een reductiekast. Beide motoren worden vloeistof gekoeld en het vermogen ligt ongeveer gelijk, 2000 pk.
Op het eerste zicht lijkt het toestel op de Hurricane, mede doordat de radiator in het midden onder de romp geplaatst is en het landingsgestel een brede basis heeft en naar binnen wordt ingeklapt. Opvallend zijn de twee rijen van uitlaten aan beide zijden. Een verder opvallend kenmerk is het op een autoportier gelijkend deurtje om de cockpit binnen te klimmen. Hawker sleept een order binnen om 250 Typhoons te bouwen.
Op 24 februari 1940 kiest het prototype van de Typhoon ( P5212) het luchtruim. De hooggespannen verwachtingen van dit toestel vallen zwaar tegen, de berekende snelheid van 747 km/u wordt niet gehaald, de motor blijkt uiterst onbetrouwbaar. In 1941 wordt na aanpassingen de productie gestart in Hucclecote.
De eerste Typhoons worden aan de RAF geleverd bij het 56ste Squadron te Duxford aan het einde van 1941. Bij de RAF raakt de Typhoon bekend als de " Tiffy". Dat klink liefelijk, maar dat is het toestel van verre.
Omdat de Typhoon niet het beoogde jachtvliegtuig blijkt te zijn wil het Air Ministry het toestel schrappen. Maar door, onder andere, de inzet van de jonge vlieger Roland Prosper Beamont van het 609ste squadron die de Air Staff weet te overtuigen van het geweldige potentionele vermogen van de Typhoon. Niet meer als hoogvliegende jager maar als grondaanvaller, met bommen en later raketten.
Na zeer succesvolle aanvalsproeven wordt de complete voorraad Typhoons ingedeeld bij het 2nd Tactical Air Force. De Typhoons lijken iets op de FW 190 en om verwarring te vermijden worden de Typhoons in 1943 uitgerust met brede witte en zwarte strepen op de vleugels. In 1944 zouden vanwege de invasie in Normandië alle geallieerde vliegtuigen voorzien worden van deze strepen. Rond D-Day heeft Gloster bijna 2000 Typhoons gebouwd en staan 29 Squadrons gevechtsklaar in de 2nd TAF.
De Typhoons worden ingezet als tactisch wapen. Duitse tanks en het anti-tankkanon waren de doelwitten, en de Duitsers waren verschrikt voor deze toestellen. Zo ook dat de Typhoons werden ingezet om gebouwen aan te vallen, zoals bunkers, kastelen en zelfs treinstellen met bewapening en-of munitie.
Na het intreden van de Hawker Tempest opereerd de Typhoon nog enige tijd naast de Tempest. Maar aan het einde van de oorlog verdwijnt de Typhoon snel van het toneel. Tegenwoordig zijn er nog enkele Typhoons over. De 2 n staat in het RAF Museum te Hendon ( hun thuisbasis), een andere is te zien in het museum in Caen en deze draagt de kenmerken van het 184 Squadron; BR-U
In rechterkolom bij de Links, klik je op 184 Squadron Klik op O.R.B.1944 Klik naar pagina 2 klik op Scan 0333
Na het bombardement maakte de Duitse Kapitein Kuphler ( chef van de divisie Radio Intelligenge Funkaufklaring 4 SKL/III ) dit rapport op voor Berlijn.
Auszugsweise Abschrift aus SKL. Teil B - VI Nachrichtendienst B- Dienst
MGFA - DZ III 1006/6 28.5. 1330 Uhr
Am 28.5 ist die MPHS Brügge zweimal in Mehreren Wellen von Jabos und mehrmotorigen Kampfflugzeugen angegriffen worden. Die eingtretenen Beschädigungen und Ausfälle an Gebauden und Geräten sind so grosz, dasz Weiterfürung Bienstes die nicht möglich ist. Verlegung in die vorbereitete Ausweiche wird deshalb notwendig und angeordnet. Für Zeit des Ubergangs bis zur Aufnahme des Dienstes in der Ausweiche wurde angordnet: a) Verteilung der Aufgaben Brest und Wilhelmshaven b) Aufname der Forschungstätigkeit durch bei M.P.Abt. Deutsche Buch bereigestelten Reservegruppe. Den Füfrungetellen wurde der Ausfall der M.P.Abt Flandern mitgeteilt und sie dahingehend unterricht, dasz zunächet mit vollem Ausfall für 24 Stunden und spätere Beeinträchtigung Aufgaben M.P.Abt. gerechnet werden musz.
Anlage 2 zum kriegstagebuch
MGFA - DZ M 1006/6 30.05. 0030.Uhr.
Erster Angriff gegen 12Uhr20 in 3 Wellen, Anzahl angreifender Flugzeuge unbekannt, vermutlich 18 bis 20. - Volltreffer Oberfeldwebel-, Uoffz.- Manschaftsbaracke, Küche und Garage.- Verluste 6 Tote, davon 2 unkenntlich, 4 Vermiszte, 19 schwerverlezte Soldaten, 3 belg.Arbeiterinnen, 3 Leichverletszte. Ausfall Sämtl. Geräte, wurden aber später geborgen. Zweiter Angriff gegen 19Uh15 in 4 wellen mit schwersten Bomben. Voltreffer Schloss Terlinden, linker Flügel niedergebrochen. Völlständige Zerstörung alles Unterkünfte im Gelände Terlinden. Volltreffer Nebengebäuwde kloster, geschätzte Zahl angreifender Flugzeuge 40 bis 50. Bei allen Angriffen gleichzeitiger Boaw begleitender Jäger jabos. Höhe der angreiffenden Flugzeuge, soweit beobachtet, unter 1000 m. Gesamtgelände MPHS durch Bombenteppich vollkomen umgepfügt,säml.Kabelverbindungen und Antennen vollkomen zerstört. Wiederherstellung Dienststelle zur Weiterf¨hrung Aufgaben nach genauer Prüfung nicht möglich, zurzeit Aufräumarbeiten zur Bergung Geräte, wichtiger Rohmateriallen im Gange. Anschlieszend Bergung weiteren Privateigentums, Unterkunftgeräts, veraussichtl. Dauer bis Ende der Woche. Danach restlose Zerstörung Dienstgebäudes durch Feuer geplant, da unter Trümmern warscheinlich Geheim-und Gkdossachen. Schlüsselmittel un Schlüssel " M" restlos geborgen. Unterlagen für Auswertung und Forschungdienst Bergung nur teilweise möglich gewesen. Personenunterlagen Offz., Mannschaften und MH grösenteils vernichtet. Bergungsarbeiten werden durch dauernde Boaw tagschüber stark behindert.
Erstes Kdo. zur Inbetriebname Ausweiche im Stärcke von, 7 Offz., 2 Beambten, 71 Uoffz. und Mannschaften 29.05 0400Uhr in Marsch gesetzt. Aufnahme dortig. Betriebes wird nachgemeldet. Uberscht über geborgenes Fernschreib- und Empgangsgerät noch nicht vollständig. Diesbezügl. Verluste warscheinlich gering. Ausweicunterkunft Dienststelle MPAbt. Flandern Major Weiler Kaserne Brügge. Telefon-und FS-Anschlusz sichergestellt.
Gesamptpersonalverluste: Gefallen bzw. Verletzugen erlegen 18, davon 8 Leichen nicht geborgen. Eine MH ( Marinehelperin ) Leiche verschüttet. 19 Schwër -, 3 Leichverletzte, 1 MH schwer verletzt
Op vrijdagvoormiddag 29 september 2006 werd een oorlogsmonument officieel ingehuldigd op de middenberm van de Graaf de Brieylaan. De ringstand is afkomstig van de Duitse Marinebasis die vanaf 1940 in Sint-Michiels was gebouwd. Het was één van de 33 mitrailleursnesten rond het nu verdwenen kasteel Ter Linden. Op de parking van de Delhaize staat er nog een ringstand, helemaal omwoekerd met planten en opgevuld met aarde.
Hugo Vandekeere en Fregatkapitein Jo Bergez uit Sint-Michiels zorgden ervoor dat het 30 ton wegende mitrailleursnest 20 meter werd verplaatst van een privé domein op de hoek van de Witte Molenstraat en de Graaf Pierre de Brieylaan naar de huidige locatie. In het kasteel bevond zich het afluistercentrum van de Duitse Kriegsmarine; Om te vermijden dat de Duitsers vroegtijdig weet zouden krijgen van de geplande landing op de Normandische kusten moest deze basis uitgeschakeld worden.
De niet-ontplofte vliegtuigbom bij het monument werd op 19 december 2005 opgegraven in de Torhoutse Steenweg. het tuig van 500 pond werd ontmijnd door DOVO en aan de stad geschonken. De neus van de bom wijst de richting aan van het vroeger kasteel Ter Linden.
Huidige bepaling waar het kasteel stond met de twee ringstanden
Ringstand rechts, oude positie aan privé domein
Verplaatsen van ringstand
Positioneren van ringstand
Nieuwe locatie met infobord
Burgemeester Moenaert bij het plaatsen van de bom
Initiatiefnemers Hugo Vandekeere en Fregatkapitein Jo Bergez bij een nieuw infobord.
Zondag 28 m 1944 - 386th Bomb Group: Missie 185 Target : Duitse Marine Radio Direction Finder ( RDF) Location Brugge/ St Michiels Belgie.
Het was om 11.55 uur als de RAF Typhoon missie leider P/O Frank Carr van het 184ste Squadron en zijn wing man opstegen, van dichtbij gevolgd door nog vijf formatie's van telkens twee toestellen Hawker Typhoons. Hun doel voor vandaag was de vijandelijke Radio Direction Finder gelokaliseerd in Brugge/St Michiels, België.
Dit was de start van een lange dag voor de geallieerde toestellen op één en hetzelfde doel. De Britse en Amerikaanse staven waren er zich van bewust dat de Duitsers een RDF station hadden dichtbij de Belgische kust. Men wist dat zij in contact stonden met hun U boten en slagschepen die zich in de Noordzee bevonden. De geallieerden hadden geen exacte locatie, althans niet vastgesteld, door dat de informatie kwam van het geheim verzet, dat zeer actief was in België.
Het eigenlijke doel was een groot huis gekend als het " kasteel Ter Linden". Het was een statig gebouw dat eruit zag als een Frans kasteel. De geallieerde Militaire Inlichtingendienst had vastgesteld dat het kasteel, het hoofdkwartier was van alle Duitse RDF stations. Het was gesitueerd in een complex met kleinere gebouwen die onderdak boden aan technisch personeel. Twee van hen waren Hans Bruess en Walter Sehn, die beiden de oorlog hadden overleefd.
Om ongeveer 12.30 uur stegen twaalf Bombphoons op. Zij hadden elk acht 60 pond raketten. De vliegtuigen vlogen in oostelijke richting op 10.000 voet. De leider en zijn wingman draaiden 90 graden om opgelijnd te zijn op een Zuid-Noord richting voor de aanval. De leider dook naar beneden in een steile duik, tot op 4000 voet en hij en zijn wingman ronden hun aanval af door hun 8 raketten af te vuren. Ondertussen schoten ze met hun 20 mm Hispano Mark II kanonnen elk met 40 rounds per kanon om zo het afweergeschut tegen te gaan. Deze procedure werd gevolgd door de andere vijf paar vliegtuigen van het 184ste Squadron. Deze actie had tot gevolg dat lichtere luchtafweergeschut hun aanval beantwoorde. Gelukkig konden ze allemaal veilig hun basis bereiken en landen ze terug om 12.55 uur. Hun missie had één uur geduurd.
Twee Douglas A-20 groepen waren toegevoegd voor de aanval op Ter Linden. Dit waren 42 toestellen van de 416th Bomb Group die hun aanval deden met 166 bommen van 500 pond. en dit rond 12.18 uur in een richting van 318 graden. De andere A-20 Group was de 409th Bomb Group, zij dropten 135 bommen van 500 pond om 12.41 uur met 34 vliegtuigen.
De 322nd martin B-26 Marauder Bomb group was ook geselecteerd om Ter Linden te bombarderen. Daardoor hadden ze 36 toestellen, elk met twee 2000 pond GP demolition bommen aan boord. De missie werd gevlogen zoals gebriefd was. Geen escort vergezelde de eerste en tweede groep toestellen.
Er waren geen verliezen of schade te melden. Alle toestellen vlogen in groepen van zes toestellen. De resultaten waren als volgt: Box I: 1st zes - exellent. BoxI: 2de zes - matig, BoxI 3de zes - goed. Box II: 1ste zes - fair, Box II 2de zes -slecht, Box II 3de zes - matig
De 322ste Group dropte een totaal van 62 x 2000 pond bommen. Drie toestellen konden hun aanval niet uitvoeren wegens mechanische problemen. Een vliegtuig kon hun bommen niet lossen door dat ze hun bommenluik niet open kregen. Er werd dan door de bemanning beslist om door te vliegen naar Koksijde om daar hun 2x2000 pond bommen te lossen op de landingsbaan. Koksijde was toen al bestempeld als een volgend doelwit.
De 386th Bomb Group was gebriefd met een order: 75-334, om het kasteel bij Brugge aan te vallen. De briefing kregen ze rond 16.30 uur. Deze groep met 36 vliegtuigen, waren geladen met elk 2 x 2000 pond GP demolition bommen. Majoor White leidde de formatie op 11.500 voet. Zijn vliegtuig noemde: " Ye Olde Crocke" 131755 RU-F. Luitenant Ralpf Marble vloog met " Mert" 131616 RG-H. Kapitein Lien vloog met "Litljo" 131622 RU-D. verder in de tweede box was Majoor Dewhurst met " Blazing Heat" 131585 AN-J op 10.500 voet. Zijn vluchtleider was Kapitein Haber met " Elmer" 131577 AN-Y. Kapitein Sands vloog met " Mr Five by five" 131612 YA-Z.
De 386th hadden een rendezvous met onze P-47 Thunderbolt escort vliegtuigen over Kaap North Foreland op 11.500 voet - Zero uur plus twintig minuten. De route van de basis naar North Foreland was op 51 graden 00 minuten Noord, 03 graden 00 minuten oostelijk tot het doel. De terugkeer was voorzien op 51 graden 00 minuten noord, 03 graden 00 oost naar Veurne tot de kaap North Foreland en zo naar hun basis. Intervalometers waren afgesteld op 50 meters. De briefing eindigde om 16.55 uur, de bemanning was rond 17 uur bij hun toestellen. Kapitein Tener vloog met " Spam Burger" 131970 YA-F. Zijn linker motor generator was uitgevallen gedurende het rondcirkelen rond de basis en hij moest zijn vlucht onderbreken en terug landen. Luitenant Lytle vloog als extra in de 131805 AN-D en nam zijn positie in de tweede box. Met een snelheid van 185 mijl per uur vloog de groep met de P-47's over North Foreland zoals voorzien over het kanaal om 18.30 uur.
Na het overvliegen van vijandelijk gebied werd er een formatie gevormd van zes vliegtuigen op een traject van 35 graden,in een baan van zuidwest tor noordoost langs de baan Torhout-Brugge en zo over wat nu de Witte Molenstraat is, richting het kasteel. Formatie leider Luitenant Thomas vloog op 11.500 voet maakte een 75 seconden run om 19.17 uur. Luitenant Whittle op 11.700 voet had een 90 seconden run . Kapitein Smehly maakte een 62 seconden run op 11.200 voet.
In de tweede box had Kapitein Hillis een 120 seconden run op 10.500 voet. Luitenant Connell was op 10.700 voet en had een bomb run van van 120 seconden. Luitenant Ross vloog een 45 seconden run op 10.300 voet De snelheid was 185 mijl per uur. Er was geen Flak ( Duits afweergeschut) die op deze groep vuurde. De mogelijke reden was dat eerder op de dag de Flak uitgeschakeld was door het 184st van de RAF. Verschillende bemanningsleden wisten te melden dat er morse tekens vanaf de grond werd verzonden als - DI Di Di Dah - dit was de morse code voor de " V " van " Victory".
De resultaten van de 386th Bomb Group werden door de Group Photo Interpretation Officer Kapitein R.W.Bushnell door gegeven als volgt: Box I: eerste zes - fair, bommen vielen op 600 voet ten oosten van de resten van het kasteel in een goede concentratie. Box I tweede zes - matig, bommen vielen op 2200 voet noordwest op de weg Brugge naar Torhout, schade aan verschillende huizen. Daar is dan ook een bom gevonden bij werkzaamheden, en die nu op de hoek van de de Brieylaan staat. Box I derde zes - matig, bommen vielen op 2200 voet noordoost van het vooropgestelde doel; verschillende huizen volledig vernield. Box II, eerste zes - exellent, bommen vielen op target in concentratie. Box II tweede zes - goed, bommen vielen 500 voet noordoost van het doel. Alle bommen vielen in het doelgebied, maar misten het kasteel zelf. Box II derde zes - excellent, bommen vielen 200 voet zuidoost op doel.