Mission #
59 -- May 28, 1944, Sunday AM
Bruges St. Michiel, Belgium -- Naval R.D.F. Headquarters
Bijkomende info over de aanval met de Typhoons 28 mei 44
The orb of 184 Squadron (Typhoon IBs) mentions for
28/05/1944 :
Form 540 :
The Squadron led by the C.O.flew over to Manston to refuel before crossing the
sea to attack a W/T and Naval Station at Bruges.
The first R/Ps set a big house on fire, and all bursts were in the target
area. Quite a lot of light flak cowing up from Bruges area.
Form 541 :
Time up 11h55, time down 13h10.
Three sections of four aircraft led by S/Ldr. J.Rose DFC, W/O D.C.Campbell RCAF
and F/O.J.P Jessee RCAF were airborne at 11.55 hours from Manston, each
aircraft loaded with 6 x 60 lb. R.P.s, to attack
a Naval W/T Station 2 miles s.w. of Bruges, Belgium. Over target by 12.20
hours eleven aircraft (W/O. R.S.Downing RCAF having returned to base through
hydraulic leak) dived from 10.000 to 3.000 feet 90 % of the R.P.s in target
area, with many hits on a large house or mansion in the centre, setting it on
fire. Moderate light flak, no enemy aircraft. All aircraft landed safely at
Manston at 13.10 hours.
The 2th TAF Daily Log mentions :
Typhoons attacked 1225 firing 88 x 60 R.P. from S to N diving from 10000 to
4000 feet. Majority of bursts in T/A setting large house on fire with some
bursts amongst huts to NE. Previous bombing seemed off target as a pall of
smoke seen 1 mile sw of target which was found undamaged. Intense L.A.A. from E
of target. Mod. H.A.A. from Bruges. 1 A/C returned early mech. Trouble.
Typhoons were part of morning mission along with the USAAF
Bostons. Field Order for the 97th CBW seems to suggest that each of the three
A-20 Bomb Groups involved would be escorted by a RAF Spitfire squadron with R/V
at North Foreland.
Form 540 of 350 Sqn:
28.05.44
Morning Activities : RAMROD 934
- CLOSE ESCORT to 36 BOSTONS B
ST.MICHIELS S. OF BRUGES (NAVAL W.T. STATION)
Take-off : 11.45 Down : 13.25
BLUE
F/LT PLISNIER
F/SGT MOREL
F/O CLAESEN
F/O VAN DER VEKEN
RED
S/LDR DONNET
F/LT COLLIGNON
F/LT VENESOEN
P/O VERPOORTEN
YELLOW
F/LT ALEXANDRE
F/SGT BLADT (returned after 20 Mins. B Tank trouble)
F/O HERREMAN
F/O LELARGE
An uneventful Sweep. No enemy A/C seen and only light flak near DUNKERQUE
Form 541 of 350 Sqn
28.5.44
VC EE 613 S/L DONNET
VB EN 950 F/L VENESOEN
VB EP 387 P/O VERPOORTEN
VB BL 780 F/L ALEXANDRE
VB AA 910 F/SGT BLADT
VB BM 363 F/O HERREMAN
VC EE 723 F/O LELARGE
VC AR 492 F/L PLISNIER
VB EP 242 F/SGT MOREL
VB BM 343 F/O CLAESEN
VB BM 422 F/O VAN DER VEKEN
VB AB 276 F/L COLLIGNON
No.402 Squadron RCAF participating in Ramrod 934, 1205-1325,
acting as close escort to 36 Bostons, who then proceeded to the St. Omer area
and bombed Lumbres. I will dig further for details on this operation.
..... 4. Hoe en in welke mate werd het materiaal aan berichtgeving aan het OKM of aan de MP Abt. geleverd.
De ondervraagde bevestigde dat de Evaluatie ( AUSWERTUNG ) bij het OKM enkel voor belangrijke zaken gold. De rest werd niet of nauwelijks behandeld
Hij bevestigde dat 4SKL III samenwerkte met het BDU ( Befelhshaber der U-Boote ) tot in 43, in Berlijn, Steinplatz, en met MP Abteilung Flandern ( Brugge), die in constante verbinding stond met FdS ( Fuehrer der SCHNELBOOTE in Scheveningen.)
Hij bevestigde ook dat er bij het 4SKL III een dagelijkse bespreking was rond 09.00 uur met de departementshoofden en dat deze bespreking vooral de Intercept, Cryptografische en strategische punten als belangrijk werden gezien.. De enige berichtgeving die men belangrijk vond was de konvooi trafiek die door Abt Flandern werd toegezonden. De rest van de berichtgeving werd nauwelijks of niet behandeld.
( W.S. Lt Kolonel Valentine) Comd. SCDIC. CMF 5 augustus 1945.
TEMP ENRIQUE 26 jaar - mixed Spaanse en Duitse origine Spreekt Engels, Duits, Frans en een beetje Italiaans Matroos "B"Gruppe San Remo ( German Navy) Assistent cryptografer and translator Captured on 10 may 1945, Genoa Secred nr: M45/611 Interrogated CSDIC/CMF - 1-12 juni 1945
Werkte voor het OKM 4 SKL III - inlichtingendienst Duitse Abwehr. Controleerde de scheepvaart traffiek onder de codenamen LOXO en COPOX Had als graad " Matroos" opgegeven, maar de NSA vermoedde na zijn uitleg dat hij een hogere rang moest gehad hebben.
Organisatie van de Duitse Marine intercept dienst ( "B" Dienst ).
Wist wie de chefs waren van de Duitse Narichtendienst = chef MND. Tot 1 mei 1944 waren er vier (4) hoofdkwartieren van de Duitse Marine Dienst 4/C SKL - Chef MND I en II - codes en ciphers - Chef MND III - Intercept, DF en cryptologie - (Funkaufklarung of Beobachtungsdienst) - Chef MND IV - Radiolocaties en verdediging van deze locaties - ( Funk Mess Ortungswesen en Asdic Abwehr).
Duitse Direction Finding en Interceptdiensten.
Er waren drie (3) types van stations set ups voor DF en intercept, genoemd als " B" Stellen, of cryptografisch gezien de " Aussestellen". De meeste stations hadden een intercept met WT of RF traffiek controle, en deze waren als volgt: - DF (Peilstations ) of Hoofdkwartieren Marine Peil Abteillungen = MP Abt. - Marine DF stations ( Marine Peil Hauptstellen = MPHS - Marine DF sub-stations ( Marine Peil Nebenstellen) = MPNS. Trafiek Intercept berichten van de Royal Navy, US Navy, Russische en Zweeds Marine werden naar het 4 SKL III gezonden . Zo werden er 2000 berichten per dag ontvangen in Berlijn.
Naval DF HQ ( Mp abt.) Dit waren de grootste stations.Er waren er twee ( 2) in gebruik, namelijk MP abt. DEUTSCHE BUCHT nabij Wilhelmshaven MP abt. Flandern nabij Brugge, tot mei 44. Deze beide waren onder het rechtstreeks bevel van 4 SKL III. Hun werk was vooral Intercept. Beide werkten met Low Grade Traffic. MP Abt. Brugge had ook tot doelstelling de training en plaatsing op de U-boten van Df en RT intercept operatoren.
Beide afdelingen controleerden een aantal Naval DF stations ( Nebenstellen). Elke afdeling had volgende bezetting: - 25 sets ( zone = Bereich) met 100 WT operatoren - 20 clerken - 10 Room en LT personeel - 30 bewakers. MP Deutsche Bucht controleerde Alle MPNS in Noorwegen, en de Baltische area's, en Borkum MP Abt Flandern controleerde de stations in Nederland,België, en het noorden van Frankrijk tot Entretat bij Fecamp. Zij vormden een netwerk dat bij de Duitsers genoemd werd " Df netwerk ( PEILNETS)".
Locatie's
1 Het OKM SKL Chef MND III vanaf het begin van de oorlog tot 22/23 november 43 - Tirpitz Ufer 72-76 Berlijn. vanaf eind nov 43 tot februari 45 in de Pantzer Kaserne in Eberswalde Finow ( 30 km van Berlijn).
2 Naval DF HQ ( Marine Peil Abteillungen)
MP Abt Deutsche Bucht - Wilhelmshaven MP Abt Flandern - Brugge TERLINDEN tot juni 44 die na het bombardement van 28 mei 44 opgesplitst werd in MPHS en MPNS beide n Brussel.
Naval DF stations ( Marine Peil Hauptstellen)
MPHS Brussel - Buiten Brussel MPHS HLBeck - Bij Swinemunde - al in bedrijf sinds 1939 MPHS Berlitz - Nabij Berlijn MPHS Langenargen - Bij het meer Constance bestond al in 1939 MPHS Soest - In het RHINE land nabij Keulen, bestond al in 1939 en hield zich bezig met de Amerikaanse Marine trafiek. MPHS Groningen MPHS KIRKENESS - opgestart in 1940 in Noorwegen MPHS STAVANGER - opgestart in 1940 in Noorwegen MPHS HJOERING - Opgestart in 1940 in Noord Denemarken. MPHS BREST- MONPELLIER - BORDEAUX - geen details bekend MPHS KARERSEE - Largo di Caldaro bij Bolzano, gestart in 1944 als een nood HQ voor het OKM in Eberswalde. MPHS ATHENE en ROME - geen verdere details opgegeven.
Naval DF stations ( Marine Peil Nebenstellen)
MPNS Brussels - in Longchamps gehuisvest in een tennisclub MPNS Borkum - nabij Wilhelmshaven MPNS Den Helder - Codenaam HELENE - behoorde toe aan Mp Abt Flandern MPNS Maassluis - Codenaam MAUSI - behoorde bij MP Abt Flandern MPNS Brugge - Had twee codenamen - BRIGITTE en werkte met Df op de 100-200m wave band BLANCA DF op short Wave Traffic MPNS Cap Grisnez - gebombardeerd in mei 44 - verplaatst naar Entretat bij Fecamp - behoorde tot Mp Abt Flandern
Naval Expermental Commando
NVK - in Kiel - Hageruk NVK in Pelzerhaken - nabij Lubeck
Naval Df station in Spanje
MARK CASA - Madrid MARK RASEN - Sevilla MARK NORTE - Vigo
"B" groepen in Italië
Rome - Venetië, Trieste, Nervi, San Remo
Intercepts sets gebruikt door de Naval Intelligenge
HRO - National Compagny - MP Abt Flandern, Brussel en Groningen CR 101 - Phillips - Mp Abt Flandern, Brussel en Groningen DR CH - Societe Radio Francaise - Abt Flandern, Brussel en Groningen R34 Radione - Dr. Ellis Vienna - Abt Flandern, Brussel en Groningen
WT Interceptstations HRO - National Compagnie - Abt Flandern, Groningen
MP Abt Flandern had de doelstelling de opleiding en plaatsing te verzorgen van intercept DF operatoren op de duikboten. Deze operatoren moesten vloeiend Engels spreken en schrijven. De sets aan boord van de duikboten waren de - Telefunken EP2 special Df sets ( SPEZIALPEILERS). De operatoren moesten vooral luisteren naar berichten op een frequentie van 2410 kcs ( wavelengt 124.5 m)
Deze vrije vertaling is een klein deel van een 35 blz lang rapport mij verleent door de NSA/CSS uit Washington.
Squadron Leader Jack Rose: Heeft gevlogen met Hurricanes, Spitfire, Hawker Typhoon, Hawker Tempest geboren in Londen 18/01/1917 - overleden in 10 oktober 2009 in Birma ( was daar Provinciaal Gouverneur)
Op de U-boot 664 waren er operators werkzaam die hun opleiding gekregen hadden in het Hoofdkwartier te St-Michiels. Dit waren, Dobberstein - Doerell Peter en Dubbert Ernst.
In een ondervragingsrapport na het zinken van de U 664 in 1943 werd het volgende gemeld.
Inteerogation of survivors from U-664 sunk on 9 august 1943 German Naval Radio Intelligence ( B-dienst) U-664 is the first U-boat from with "B-dienst" operatives have been captured.
Personnel
Third patrol
A radio intelligence operative named " DOBBERSTEIN" was obtained from headquarters located St Andries near Bruges,Belgium. Dobberstein was assigned the rating "Artilleriemaat ( gunners mate 3rd). The purpose of thes was to confuse U-664's crew as to exact nature of this functions.
On return from his patrol on 8 June 1943, Dobberstein and the communications officer of the U-664 immediatly report to Berlin and turned over all material obtained.
Headquarters of the service are in the Castle Terlinden just outside the vollage of St Andries near Bruges, Belgium. The headquarters are connected with D/F stations at Ostends, Belgium, Maassluis, Holland and Le Touquet, France.
Two members of the headquarters ware replacing Dobberstein on board of the U 664. --- Dorell Peter and Dubbert Ernst