Bij de voorstelling van de O2MC kalender moest ik toch even opzoeken waar Flobecq ergens ligt. Blijkt dat het dorpje zowat op de taalgrens ligt net achter Brakel en voor ons Vlamingen gewoon Vloesberg noemt. Voor het eerst dit jaar ga ik passen voor de langste afstand, de chrono's hier gaan over 80km,105 km of zelfs 130 km. Sinds een aantal weken heb ik last van het zitvlak, de lange moddertochten van de afgelopen weken beginnen voor kwaaltjes te zorgen. Bovendien was de nachtrust weer niet wat het moet zijn, 105 km met 2200hm's of ruwgeschat een kleine 7 uur op de bike zal al meer dan genoeg zijn. Ik ben al rond 7 uur ter plekke en sta een kwartiertje later klaar voor de start als er zowaar nog een greenbiker verschijnt. Francis heeft de 80 km uitgekozen als zijn marathondebuut en dat van zijn nieuw "vliegmasjien", de Epic 29er. Ik rij over de chronomat aan de start maar besluit vandaag geen belang te hechten aan de tijd, maar best ook want al na 2 km rij ik al verkeerd en even verder sta ik 5 min stil voor een meute koeien die moet oversteken. Als ik na 10 km mijn weg zoek in het Livierenbos kom ik Francis tegen, we besluiten samen te rijden zolang ons parcours samenloopt. We vinden een geschikt tempo, de grote wielen gaan Francis duidelijk goed af. Op km 30 scheiden onze wegen, er volgt voor mij een lus met een stevige beklimming. Na 5 km goed "gassen" sluit ik terug aan. Nu bevinden we ons aan de Waalse kant van de taalgrens, we naderen het Bos van Frasnes waar enkele technisch uitdagende passages inzitten en stevig klimwerk. Ook hier moet ik weer een extra lus maken. De passages in de bossen liggen er trouwens nog nat bij en en dragen nog de sporen van de Herdermarathon die hier 2 weken geleden op veel plaatsen is gepasseerd. Na de lange lus in Frasnes ga ik terug op zoek naar mijn bikemakker maar regelmatig zijn er extra lussen, de laatste 40 km zal ik alleen moeten afhaspelen. Na ravito 3 heb ik nog 30 km voor de boeg, het zitvlak speelt ondertussen weer op door het gedokker op de harde, uitgedroogde veldwegen. Veel bos zit er niet meer in, toch tikken de hm's aan op de vele stukken vals plat. Als ik denk nog een km of 10 voor de boeg te hebben rij ik terug Flobecq binnen, ik verwacht nog een extra lus maar vreemd genoeg rij ik al na 98 km onder de aankomstboog door. de cijfers: 6u13min ondeweg geweest over de 98 km met 2081 hm's uitslag: http://www.bikers.be/uploads/fileGallery/13_Transcollines.xls
Eén van de twee O2MC chrono's op Vlaams grondgebied, vandaag staan er 80 km op het programma in en rond Langdorp. De eerste km's zijn een aaneenschakeling van singletracks, die er trouwens perfect bij liggen. Ik hou de vaart er goed in, toch haal ik in de eerste 20 km niet veel bikers in. Na een uur staan er exact 22 km op de Garmin. Op het volgende deel van het parcours ligt meer slijk en bevat ook wat meer hm's, ik begin ook stilaan bikers in te halen. Opvallend is wel dat ik bikers meer dan ééns inhaal. Ik heb zo'n vermoeden dat er nogal wat shortcuts genomen worden, ondanks de regelmatige controles onderweg. Na twee uur biken ben ik iets over halfweg, ik zit op schema om onder de 4 uur te arriveren. In vergelijking met de tochten van de laatste weken een korte tijd op de fiets dus, ik besluit de ravito's voorbij te rijden en neem onderweg enkel de volle drinbussen 3action aan. In de laatste 10 km's zitten minder singletracks met een lang stuk jaagpad met de wind pal op de kop. Met de benen vol verzuring moet ik nog een steile beklimming met boomwortels op, naar boven rijden lukt nog net. Na nog een klein funstukje in het bos bereik ik de aankomst na 3u53 min, op de teller 80,78 km en 1078 hm's.