Het verlengstukje van de lessen Godsdienst op school
01-05-2012
Maar wie is God
Gedurende de eerste lessen van het derde trimester werkten we het mini-project 'Wat is Pasen?' uit.
Dit project is overgenomen van de Nederlandse website 'Maar wie is God'. De link vind je hieronder.
Op de website gaan de kinderen van het Bureau voor Grote Vragen op zoek naar de antwoorden op enkele prangende vragen.
De vragen uit deze tv-reeks zijn gebaseerd op het gelijknamige boek, 'Maar wie is God'.
Maar wie ís God? is een boek met 150 vragen die kinderen zelf stellen over het ontstaan van het leven, God en Jezus, mens en dier, geweld en vrede, samenleving en toekomst. Die vragen worden door pastores, journalisten en leerkrachten op een kindvriendelijke manier beantwoord.
De laatste weken gingen de leerlingen van het zesde leerjaar aan de slag rond de apostel Paulus.
Paulus leefde in de eerste eeuw na Christus.
Hij werd eerst Saulus genoemd.
Hij was eerst een vervolger van de christenen en werd later zelf een vurig christen.
Hij stichtte op verschillende plaatsen christelijke gemeenten.
Hij was samen met Petrus een van de eerste kerkvaders.
De leerlingen mochten zelf kiezen hoe ze hun project uitwerkten:
via een presentatie, via een powerpoint, via Thinkquest (www.thinkquest.org), ...
Enkele leerlingen maakten een hele mooie powerpointpresentatie.
Een bloemlezing:
1) Aline & Bente:
2) Elina & June:
3) Julie:
4) Margot, Emilie, Sary & Yannah:
5) Siebe:
6) Almira, Lennert & Melissa:
Een dikke proficiat aan alle leerlingen voor het enthousiasme, de creativiteit en de bezieling waarmee jullie aan dit project werkten !!!
DOELEN
Kinderen leven zich in in de personages van het verhaal.
Ze kunnen de symbolische betekenis vatten van voorwerpen en situaties die erin voorkomen.
Ze verstaan de tekst als uitdrukking van geloof, hoop en liefde, door te ontdekken wat er gezegd wordt over de relatie tussen God en mens en tussen mens en wereld.
Ze ontdekken in de brieven van Paulus zijn geloofsgetuigenis.
Ze vinden in de tekst een oproep tot geloof, hoop en liefde.
Ze brengen hun indrukken in verband met een verhaal tot expressie:in woord, drama, muzische expressie, enz.
Ze reflecteren op het Gods- en Jezusbeeld dat spreekt uit de verhalen en de teksten.
Ze reflecteren op de betekenis van het verhaal voor mensen van vroeger en nu en denken erover na hoe aspecten van de bijbelse boodschap een invloed kunnen hebben op hun eigen manier van denken, zijn en doen.
Ze kunnen de relatie zien tussen de onderwerpen die in de loop van het jaar aan bod komen en aspecten ervan die in de verhalenreeks ter sprake komen.
Ze kunnen aspecten van de boodschap van een verhaal actualiseren en in verband brengen met verschillende relatievelden in hun eigen bestaan. Voor de derde cyclus ligt hierbij het accent vooral op het relatieveld 'zij - ik - zij'.
Vanaf volgende week startten we in de lessen in Octopus met het Thinkquest-project. Als je vragen hebt over dit project, mag je me steeds via deze weg een mailtje sturen. Of nog beter ... je kan ook rechtstreeks een berichtje sturen naar de meester vanuit de Thinkquest-website. Alvast heel veel plezier en succes met deze leuke website.
P.S. De leerlingen van het zesde leerjaar in 't Kompas moeten nog even wachten voor we ook met dit project beginnen. Eerst werken we nog even rond de Damiaanactie waarvoor jullie al volop stiftjes hebben verkocht. Tof !!!
Morgen beginnen we in 't Kompas met de voorbereidingen op de groepspresentaties rond het thema 'Vuur'. Maandag starten we in Octopus met dezelfde opdracht. Jullie krijgen een drietal lessen om alleen of in groep jullie presentatie voor te bereiden. Doel is dat jullie de presentatie zo vurig mogelijk brengen zodat de andere leerlingen helemaal overtuigd worden. Heel veel succes alvast !!!
P.S. 1) Deze presentaties zullen ook worden beoordeeld voor het rapport. Iedereen start met zeven op tien. Hoe meer leuke, originele, creatieve, ... elementen in jouw presentatie, hoe meer punten je kan verdienen. Wie weet zit er zelfs een uit-ste-ken-de presentatie tussen. Als ik merk dat je jouw presentatie niet goed hebt voorbereid, kunnen er wel minpuntjes worden afgetrokken. P.S. 2) Hieronder vind je de powerpointpresentatie met de ideeën voor jullie groepspresentaties.
De afgelopen weken werkten de leerlingen van het zesde leerjaar in Octopus en in 't Kompas aan enkele groepspresentaties rond de diverse godsdiensten. Hieronder zie je een bloemlezing van de beste presentaties die net voor of net na de herfstvakantie werden voorgesteld aan de medeleerlingen.
Op Witte Donderdag werd in Gouda (Nederland) een evenement georganiseerd over de laatste uren uit het leven van Jezus. De hoofdrollen waren voor bekende Nederlanders. Naast een vertelling van het verhaal werden in dit evenement bekende Nederlandstalige liedjes gebruikt om het verhaal actueel te maken.
Vertel me hieronder eens wat je er van vindt. Vind je het mooi uitgebeeld? Vind je het goed gezongen? Vind je de liedjes goed gekozen? Kijk je nu anders naar wat er gebeurd is met Jezus in de laatste dagen van zijn leven? Of vind je het maar niks?
Morgen beginnen we met het project 'Paulus' in 't Kompas.
Maandag vat het project aan in Octopus.
Hieronder mag je steeds vraagjes stellen over het project. Maar het is natuurlijk nog beter dat je die vraagjes stelt op de projectwebsite zelf! Hopelijk vinden jullie dit een fijne manier van werken.
Alvast heel veel werkplezier en motivatie gewenst!
De afgelopen weken werkten we in de klas rond het thema 'Groeien in liefde en tederheid'.
Een van de opdrachten bij de evaluatie was het maken van een limerick.
Heb jij er eentje gemaakt?
Post hem dan zeker hieronder.
Zo kan de hele wereld hem lezen. ;-) Als je een ander gedichtje over vriendschap, verliefdheid of liefde hebt gemaakt, mag je dat natuurlijk ook inzenden.
Jordan, een leerling van het zesde leerjaar in 't Kompas, schreef dit hele mooie gebedje.
Letterlijk een doordenkertje ...
God
Leeft God nu nog of niet? De mensen denken er te veel over na! Als je eens goed nadenkt, zit God gewoon in jou. Jij bent een stukje van God. Denk daar maar eens over na.
In de lessen van de afgelopen maand stelden de leerlingen van ons zesde leerjaar hun favoriete bijbelverhaal voor aan hun medeleerlingen. Er werd gekozen voor de volgende verhalen: 'De toren van Babel' (Arne), 'De ark van Noach' (Elien & Stefanie), 'Het scheppingsverhaal' (Ine & Robbe), 'De barmhartige Samaritaan' (Jan & Jeroen), 'Het verloren schaap' (Jonas), 'Daniël in de leeuwenkuil' (Kari-Anne), 'Een vader met twee zonen' (Lien) en 'De val van Jericho' (Timo). We zagen enkele hele leuke presentaties. Eén leerlinge maakte zelfs een bewerking van het verhaal van 'De ark van Noach' met de namen van de kinderen van de klas erin verwerkt. Dat vind je in de eerste bijlage hieronder. Drie leerlingen maakten een heuse powerpointpresentatie. Dat zijn de drie volgende bijlagen onderaan dit bericht. Twee leerlingen gingen de muzikale toer op. Zij maakten een rap! Tenslotte vind je nog drie leuke tekeningen. Veel kijk- lees- en luisterplezier. Knap gedaan gasten!
De afgelopen weken werkten we in onze klas rond het thema 'Groeien in liefde en tederheid'. We probeerden een taal te vinden om over de waarden van een vriendschapsrelatie te spreken. We onderscheidden de aard van relaties tussen mensen. We kregen ook aandacht voor het aspect lichamelijkheid in onze persoonlijke en relationele ontwikkeling. We ontdekten hoe voor christenen God in mensen de liefde tot leven wekt. Op dinsdag 23 maart volgt er een toets. Als je nog een vraagje hebt, mag je dit hieronder stellen.
'Man en vrouw als beeld van God' -Marc Chagall
Jezus bij Martha en Maria - Jan Vermeer
Hieronder vind je enkele leuke suggesties bij dit thema. Veel plezier ermee!
Tijdens de afgelopen weken werkten we intensief rond het thema 'Vuur'. We kwamen vanuit meerzinnge ervaringen met het element 'vuur' de rijke symbolische betekenis ervan op het spoor. We herkenden de symboliek van vuur in een aantal rituelen. We ontdekten eveneens de symboliek van vuur in de bijbel. Nu vrijdag gaan we eens toetsen wat jullie hiervan onthouden hebben. Als je nog vraagjes hebt bij het herhalen van dit thema mag je me altijd een berichtje sturen.
Op vrijdag 15 januari mochten we op bezoek gaan bij Zuster Marie-Louise. De zuster ontving haar in haar fraaie huis in de Stationsstraat rechttegenover het klooster. Ze woont daar samen met drie andere zusters. Zij is de jongste. We werden ontvangen aan tafel omdat een tafel de uitgelezen plaats is om elkaar te ont-moeten, om met elkaar een babbeltje te slaan, om te praten over ernstige zaken maar ook over leuke dingen. De zuster vertelde ons onder andere over de geschiedenis van het klooster in Duffel. Ze zei ons ook waarom ze destijds koos om zuster te worden. Ze gaf ons verder nog uitleg over wat een zuster dagdagelijks doet.
Het was een heel warm en leerrijk bezoek dat werd afgesloten in de huiskapel van de zusters. Dat was een heel voorrecht dat we die mochten bezoeken. Het is de ruimte waar de zusters alleen of samen bidden tot God. Heel erg bedankt, zuster, dat we bij jou op bezoek mochten komen!
P.S. 1) De zuster stuurde me nog een mooi powerpresentatie door over ganzen. Een doordenker ... P.S. 1) Je kan deze hieronder opendoen in de bijlage bij dit bericht. P.S. 2) De zuster vindt jullie toffe gasten. Dat kan ik alleen maar beamen!
In het thema 'Vuur' maken de leerlingen kennis met de symboliek van het vuur in rituelen bij verschillende godsdiensten, zoals: het branden van wierook, lijkverbranding bij de hindoes, rituelen in verband met de zon, brandoffers, ... Ook de symboliek van de fakkel van het humanistisch verbond komt aan bod. De leerlingen kregen twee lessen de tijd om een groepswerk voor te bereiden. Aan de hand van enkele bronnenbladzijdes moesten zij zelf op zoek gaan naar de betekenis van het 'vuur' in hun onderwerp. De kinderen moesten proberen hun onderwerp met 'vuur' over te brengen.
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Over mijzelf
Ik ben Meester Geert
Ik ben een man en woon in Bouwel (Vlaanderen) en mijn beroep is godsdienstmeester in Duffel en Sint-Katelijne-Waver.
Ik ben geboren op 07/08/1970 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal, fietsen, gezelschapsspelen.
Mijn blog is gestart op 09/03/2009 en geëindigd op 02/01/2014. Hij is dus exaxt 1760 dagen oud geworden!