Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • Lezersbrief: Hoe ga je als leerkracht om met echtscheidingen in de klas?
  • Artikel: echtscheiding- wikipedia
  • Artikel: redenen om te scheiden in de Islam
  • Huwelijkse gevangenschap
  • Bruikbare prentenboeken in de klas
  • Persoonlijke ervaring met een (v)echtscheiding
  • Interview met een leerkracht
  • Kort gesprekje met een marokaanse
  • Artikel: Namen van kinderen veranderen leidt tot ruzie
  • Startartikel + motivering
  • Artikel: echtscheiding/ nieuwe gezinnen
  • Bronnen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Gescheiden ouders in de kleuterklas
    Visie van verschillende culturen over scheidingen
    20-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startartikel + motivering
    Beste lezers,

    Welkom op mijn blog!

    Steeds regelmatiger worden de leerkrachten op school geconfronteerd met scheidingen. Hoe ga je hier als leerkracht, of beter gezegd, als kleuterleidster het beste mee om? Om dit te weten te komen, ga ik een onderzoek doen over:  'de visie van verschillende culturen op scheidingen in de kleuterklas'. Ik hoop hiermee een antwoord te vinden op mijn vragen over de omgang met scheidingen.
    Vanuit mijn nieuwsgierigheid achter dit onderwerp kom ik tot de volgende twee leervragen: "Hoe reageren de verschillende culturen op scheidingen? Hoe ga je als leerkracht om met scheidingen in de klas, met zowel de ouders als de kinderen?"


    Vanuit mijn eigen standpunt denk ik voorlopig dat de westerse wereld hier nogal losjes mee omgaat, wij, vrouwen en mannen gaan en staan waar we willen. Toch denk ik dat omstaanders het hier vaak moeilijk mee hebben, met het oog op de levenskwaliteit en welbevinden van de kinderen. Hoewel er grootouders zijn met een nieuwe vriend, denk ik dat deze generatie het hardste pleit om kinderen op te voeden met beide ouders in één gezin.
    Vroeger was het 'not done' om weg te gaan bij je partner, mensen konden niet anders dan water bij de wijn te doen. Mensen probeerden harder om hun relatie te laten werken, terwijl de generatie van nu sneller uit elkaar gaat voor soms kleine dingen die makkelijk oplosbaar zijn. Er gelden andere en nieuwe prioriteiten dan vroeger, ook deels gedwongen door de maatschappij waarin we leven.

    Doordat wij twee soorten van scheidingen kennen: de wij-gaan-als-vrienden-uiteen-scheiding en de vechtscheiding, zal dit bepalen hoe kinderen en omstaanders hiermee omgaan. Bijvoorbeeld: wanneer ouders uit elkaar gaan en in een vechtscheiding belanden, komen de kinderen voor een hartsverscheurende  keuze te staan "Welke ouder is goed en welke is slecht?" Kinderen horen niet te kiezen tussen hun ouders, hierdoor komt hun niet enkel hun welbevinden in het gedrang, maar ook hun ontwikkelingsdomeinen zoals de psychische - en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook de droom van de eeuwige liefde en trouw kan mogelijk verdwijnen.

    In tegenstelling tot de westerse wereld denk ik dat scheiding bij de islam een hele strijd is. Niet zozeer wanneer de man besluit om te vertrekken, eerder als de vrouw dit beslist. Ik denk dat dit voor haar een gevecht naar vrijheid is, waar zij alles in verliest. Haar kinderen, vrienden en familie keren haar de rug toe, zodat zij eenzaam is in deze maatschappij. Denk maar aan de verminkingen die vrouwen moesten ondergaan afgelopen decennia ( neus afsnijden of overgoten worden met zoutzuur) In sommige landen wordt de vrouw zelfs ter dood veroordeelt wanneer zij hertrouwt (bij terugkomst in eigen land)! Wanneer een islamitische vrouw toch haar kinderen kan behouden (vaak in andere landen) hebben de kinderen het emotioneel heel zwaar, zij worden 'de kinderen van de hoer' genoemd.
    Toch denk ik dat de islamieten die zich hier al enkele generaties lang vestigen, makkelijker scheiden dan de 'oude' generatie.

    In verband met het jodendom, denk ik dat dit onmogelijk is voor zowel man als vrouw. Deze mensen leven in zulk gesloten gemeenschap met zoveel godsdienstige waarden en normen, dat hieruit stappen sowieso volledig uitgesloten is. Vrouwen worden gebrainwasht van jongs af aan, bijvoorbeeld: vanaf een bepaalde leeftijd mogen dochters niet meer naar hun vader kijken. Hoe kunnen deze mensen dan ooit een zelfstandig leven opbouwen?
    De kinderen van een Joodse vrouw die zonder Joodse echtscheiding toch een relatie aangaat en kinderen uit deze relatie krijgt, worden 'Mamzerien' genoemd: deze 'vloek' blijft 9 generaties lang op het nageslacht van de overspelige Joodse vrouw rusten. 'Mamzerien' mogen alleen met 'Mamzerien' trouwen. Dit wil niemand zijn kinderen toch aandoen?

    Hoe ga je met al deze (momenteel vooroordelen) om in de kleuterklas? Hoe reageer je als kleuteronderwijzeres op het kind van net gescheiden ouders? Hoe reageer je op de ouders en buitenstaanders, ook de extreme gevallen?
    Ik denk dat dit allemaal uiterst interessante vragen zijn, zeker in de multi- culturele samenleving waarin we in leven.

    20-03-2014 om 20:01 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:culturen, scheiding, kleuterklas, omgang
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bronnen
    http://www.klasse.be/leraren/eerstelijn/echtscheiding-nieuwe-gezinnen/
    Het laatste nieuws. Donderdag 20 februari 2014. Namen van kinderen veranderen leidt tot ruzie.
    http://www.femmesforfreedom.com/themas/huwelijkse-gevangenschap/
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Echtscheiding
    http://www.vragenenislam.com/icerik/welke-redenen-om-te-scheiden-zijn-geldig-de-islam
    Franck E.2010. Prinses Anna.  De Eenhoorn
    Gray K. 2009.Papa-mama lijm.  Holland
    Koppens J.2013. Mila heeft twee bedjes.  Clavis peuter
    Arts S. 2009. Thuis bij mama, thuis bij papa. Mercis
    Krause U. 2011. Blijven ze nog lang?. Clavis
    Vriens J. 2010. Allebei even lief. Van Holkema & Warendorf
    Rombaut E. 2011. Hart: gezocht, verloren, gevonden. Lannoo
    Weninger B. 2009. Dag papa, tot volgende week. De vier windstreken
    Scherpbier N. 2006. Weekendpapa. Colombus
    Fàbrega, M. 2008. Papa woont in een ander huis. Bakermat
    Van Otterloo, M. 2005. Geen kusjes van mij. Lannoo
    Randerath, J. 2008. Flip begrijpt er niks meer van: als ouders scheiden. De Vries-Brouwers
    Broere, R. & de Bode, A. 1996.Maar jij blijft mijn papa. Van In

    20-03-2014 om 00:00 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Artikel: echtscheiding/ nieuwe gezinnen
    Wat mij is bijgebleven van dit artikel is, op de onderzoeksvraag 'Hoe ga je om met de kinderen en ouders na/tijdens een scheiding?':

    - 1/3 huwelijken in België wordt ontbonden en het blijft groeien
    - In het begin van het schooljaar wordt er naar de gezinssituatie van de leerling gevraagd, om op deze manier in te spelen op zorgverbreding
    - Leerlingen kunnen zich voor een bepaalde periode anders gedragen dan gewoonlijk
    - School kan een rustpunt zijn voor kinderen
    - Scheiding is beter, dan een gezin zonder warmte en geborgenheid

    Enkele tips voor het omgaan met kinderen:
    • Leg vooral jonge kinderen uit wat er precies aan de hand is, dat zij niet de schuld zijn van de problemen.
    • Luister naar de leerling, geef hem wat extra aandacht, begrip en hulp. Doe dat discreet. Hij mag zich geen uitzondering voelen.
    • Wees alert voor veranderingen in het gedrag van de leerling en praat erover. Vergoelijk ongepast gedrag of slechte schoolresultaten niet. Blijf als leerkracht je eisen stellen.
    • Respecteer beide ouders en veroordeel niemand, ook al lijkt het dat de leerling zelf partij trekt voor één van de ouders. Vaak is dat onder invloed van derden. Op termijn heeft de leerling er het meeste baat bij dat de band met elk van de ouders positief blijft.
    • Leerlingen met gescheiden ouders hebben vaak problemen met praktische zaken (zwemgerief, turngerief, leerboeken, ). Ze hebben immers twee huizen waar ze iets kunnen laten liggen. Gun de leerlingen een aanpassingsperiode. Sommige kinderen worden op maandagmorgen op school ‘overgedragen’ van de ene ouder naar de andere.

    Evenveel valkuilen:

    • Leerkrachten die zelf een scheiding hebben meegemaakt zijn extra gevoelig voor de ervaringen van leerlingen die hetzelfde meemaken. Veralgemeen de eigen ervaringen niet. Elke scheiding is anders.
    • Sommige leerlingen gaan op zoek naar de geborgenheid en veiligheid die ze thuis missen. Soms zoeken ze een vader- of moederfiguur in een leerkracht. Bewaak je grenzen. Een leerkracht kan niet voor vervangende ouder spelen.
    • Gebruik het feit dat ouders gescheiden zijn niet te vlug als reden voor gedragsproblemen of slechte cijfers. Veel leerlingen komen er zonder kleerscheuren doorheen.
    • Bombardeer de leerlingen niet met (goedbedoelde) hulp. Ze gaan zichzelf als een probleemgeval bekijken. Ga op zoek naar de kracht van zo’n kind, zodat het zelf naar een oplossing kan zoeken.


    DE OUDERS: oordeel niet

    Veel scheidingen verlopen in een sfeer van ruzies en beoordelingen. In de periode voor en vlak na de scheiding kunnen de emoties thuis hoog oplaaien. Hou er rekening mee dat de ouders niet altijd redelijk zullen overkomen. Overspoeld door hun eigen emoties verliezen ze soms de werkelijke belangen van hun kinderen tijdelijk uit het oog.

    • Toon begrip voor de moeilijke situatie die ze doormaken. Praat met hen vanuit hun en jouw zorg voor hun kind.
    • Tussen de scheidenden woedt er vaak een hevige strijd om het gelijk. Niet zelden worden kinderen daarin betrokken. Laat je nooit verleiden om partij te kiezen.
    • Als een ouder je raad vraagt in een conflictvolle situatie, kan je scheidingsbemiddeling of ouderschapsbemiddeling aanraden.
    • Meestal hebben ouders maar één wens: dat de omgeving hen blijft erkennen als ouder. Mensen zijn na scheiding soms heel gevoelig voor de manier waarop ze worden aangesproken. Spreken over "uw man" of "uw vrouw" is niet correct. Het is "ex-man" of "ex-vrouw", of beter nog de "mama van Koen" of de "papa van Mieke".
    • Zowel éénoudergezinnen als nieuw- samengestelde gezinnen kunnen het door de scheiding financieel moeilijker hebben. Dit kan gevolgen hebben voor de schoolreizen, skiklassen Hou daar rekening mee.


    Op klasniveau:

    • De opvattingen die de leerkracht heeft over scheiding, éénoudergezinnen en nieuw-samengestelde gezinnen kunnen positief of belemmerend werken op de beleving van de leerlingen. Je kan echtscheiding tot iets alledaags minimaliseren of je kan het als ongewoon, zielig of rampzalig bestempelen. Wie met respect omgaat met echtscheiding vertrekt vanuit het kind.
    • Leerlingen vinden vooral steun bij leerlingen in eenzelfde situatie. Ze denken vlug: ik ben de enige die zoiets overkomt. Nochtans zijn er in de meeste klassen wel enkele. Een klasgesprek kan dit isolement doorbreken.
    • Vaak wordt in de klas het traditionele gezin als norm bekeken. Leerlingen die leven in een andere gezinssamenstelling vinden zich hier niet in terug. Ze gaan zich afvragen of ze wel "normaal" zijn.
      • Steun leerlingen die leven in een specifieke gezinssituatie bij mogelijke moeilijke momenten (invullen formulieren, nieuwjaarsbrieven, vader- en moederdagcadeautjes, maken van tijdslijn over het eigen leven, stamboom,). Zoek samen met de leerling naar een passende oplossing.
      • Spreek ook over andere gezinsvormen in de les en stel niet alleen het klassieke gezin als model. De eindtermen bieden genoeg aanknopingspunten.
      • Vul de klas- en schoolbibliotheek aan met kinder- en jeugdboeken in verband met echtscheiding en andere gezinsvormen. Vermijd verhaaltjes met ‘de boze stiefmoeder’.
    • De rapportentijd kan een beladen periode zijn. In sommige echtscheidingen – waar de strijd nog blijft duren – is het aan de andere ouder al dan niet laten zien van het rapport een element in die strijd. Maar ook in andere scheidingen is de rapportentijd een speciaal moment.
      • Geef extra tijd zodat het rapport ook kan meegenomen worden op bezoekweekend
      • Of maak twee rapporten.

    Bron: http://www.klasse.be/leraren/eerstelijn/echtscheiding-nieuwe-gezinnen/

    20-03-2014 om 00:00 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Artikel: Namen van kinderen veranderen leidt tot ruzie
    De link tussen dit artikel en mijn onderzoeksvragen is:
    De redenering van de ouders, alvorens er een scheiding plaatsvindt. Er ontstaat op voorhand een compleet foute ingesteldheid, alvorens men aan iets begint.

    Jonge koppels redeneren al: "Wordt het jouw naam, dan ga je meer moeten sparen of betalen bij een scheiding." Er wordt hier al op voorhand geredeneerd wat er gebeurt wanneer het niet werkt. Hoe voelt het kind zich daarbij? Wetende dat als je iemands achternaam draagt, je ene ouder meer moet betalen of sparen. Om nog maar te zwijgen van de hilarische combinaties er kunnen ontstaan qua achternaam.

    Daarbij wordt er druk gezet op beide ouders. Van welke ouder mag het kind de achternaam dragen?  Bij een samenstelling van namen kan de vraag komen wie zijn familienaam het eerste mag komen. Er wordt over het kind onderhandelt, dat kan toch sowieso niet juist zijn?!
    Hier komt dan ook nog eens bij, hoe een lange achternaam ontstaat er niet, wanneer we zoveel generaties verder zijn?

    Persoonlijk vind ik dat we goed bezig zijn qua achternamen zoals het nu is, maar als men echt zeker wilt zijn van een correcte achternaam, zou men die van de moeder moeten nemen. Want tenslotte is zij de enige persoon die zeker is, dat het kind van haar is.

    Bron: Het laatste nieuws. Donderdag 20 februari 2014. Namen van kinderen veranderen leidt tot ruzie.

    29-04-2014 om 20:42 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kort gesprekje met een marokaanse
    Ik heb een Marokaanse vriendin, Rania, die onlangs gescheiden is van haar man. Ze zijn nog geen jaar getrouwd en hebben samen een kindje. Rania woont al haar hele leven in Antwerpen, evenals haar familie. Ze spreekt perfect Nederlands en voed haar kind ook in deze taal op. Nu vroeg ik haar, hoe haar familie reageerde op dit nieuws. Haar antwoordt was simpel 'zo lang ik gelukkig ben, zijn zij dat ook'
    Haar man heeft meer moeite om de situatie los te laten. Hij steekt het kind op tegen haar en verprutst zijn waarden en normen om haar te van slag te brengen. Rania heeft hierover een zeer open houding: 'Ik heb mijn trouw gehad en ik zou het zo weer opnieuw doen. Wat gepasseerd is, is gedaan en je kan er maar van beter van genoten hebben. Ander en beter.'

    Ik hou hier vooral van de open mentaliteit die Rania heeft. Ze staat met een open houding in het leven en geniet van alles wat ze heeft. Dit is iets waar iedereen, maakt niet uit welke origine zou van moeten opsteken. Als werkende vrouw probeert ze haar kind zo een normaal mogelijke opvoeding te geven, met Belgische waarden en normen, gecombineerd met die van haar eigen origine.

    22-05-2014 om 23:34 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview met een leerkracht

    Hoelang staat u in het onderwijs?

    14 jaar

    Heeft u al veel scheidingen meegemaakt in de klas?

    Niet overdreven veel. In ieder geval niet waar er veel last van is. Elk jaar ongeveer 2-3 kinderen in de klas.

    Ondervindt u een verschil in scheiding tussen 'Belgische gezinnen' en gezinnen met een andere origine?

    Belgische gezinnen en ‘buitenlandse gezinnen’ komen qua echtscheidingen overeen. Het hangt vooral af van de situatie, of de ouders nog met elkaar praten of niet.

    Hoe gaat u om met echtscheidingen in de klas?

    Wanneer ouders niet meer met elkaar praten, ziet het kind de vader vaak niet meer. Ik heb steeds het geluk gehad dat de ouders nog steeds goed met elkaar communiceren. Ik hoef dan maar 1 briefje in het kaftje te steken, en de ouders briefen dit dan aan elkaar door. Ook op oudercontacten komen deze nog samen.

    Wat doet u wanneer de kleuter het moeilijk heeft met de scheiding?

    Ik maak gebruik van het prentenboek ‘Mijn papa woont niet meer in het huis’.  Hier rond werk ik in de klas, niet voor volledige klas maar in een klein groepje. Kleuters mogen hierover vertellen wanneer ze hier nood aan hebben. Eventueel spreek ik de ouders hierover aan, in overleg met de zorgjuf omdat dit een zeer delicaat onderwerp is.Of ik hier al dan niet een thema van maak, is afhankelijk van de openheid van het kind. Wanneer het kind open is, kan dit in de klas. Dit is mede afhankelijk van de openheid van de ouders hier rond. Het is belangrijk om een kleuter hier niet in te pushen, wanneer de kleuter nood heeft aan een gesprek, zal deze signalen tonen of met jou hier over komen praten.

    16-08-2014 om 16:41 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)



    Archief per week
  • 11/08-17/08 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 17/03-23/03 2014

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden. #.DropIt


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken met Google



    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs