Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • Lezersbrief: Hoe ga je als leerkracht om met echtscheidingen in de klas?
  • Artikel: echtscheiding- wikipedia
  • Artikel: redenen om te scheiden in de Islam
  • Huwelijkse gevangenschap
  • Bruikbare prentenboeken in de klas
  • Persoonlijke ervaring met een (v)echtscheiding
  • Interview met een leerkracht
  • Kort gesprekje met een marokaanse
  • Artikel: Namen van kinderen veranderen leidt tot ruzie
  • Startartikel + motivering
  • Artikel: echtscheiding/ nieuwe gezinnen
  • Bronnen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Gescheiden ouders in de kleuterklas
    Visie van verschillende culturen over scheidingen
    20-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Artikel: echtscheiding/ nieuwe gezinnen
    Wat mij is bijgebleven van dit artikel is, op de onderzoeksvraag 'Hoe ga je om met de kinderen en ouders na/tijdens een scheiding?':

    - 1/3 huwelijken in België wordt ontbonden en het blijft groeien
    - In het begin van het schooljaar wordt er naar de gezinssituatie van de leerling gevraagd, om op deze manier in te spelen op zorgverbreding
    - Leerlingen kunnen zich voor een bepaalde periode anders gedragen dan gewoonlijk
    - School kan een rustpunt zijn voor kinderen
    - Scheiding is beter, dan een gezin zonder warmte en geborgenheid

    Enkele tips voor het omgaan met kinderen:
    • Leg vooral jonge kinderen uit wat er precies aan de hand is, dat zij niet de schuld zijn van de problemen.
    • Luister naar de leerling, geef hem wat extra aandacht, begrip en hulp. Doe dat discreet. Hij mag zich geen uitzondering voelen.
    • Wees alert voor veranderingen in het gedrag van de leerling en praat erover. Vergoelijk ongepast gedrag of slechte schoolresultaten niet. Blijf als leerkracht je eisen stellen.
    • Respecteer beide ouders en veroordeel niemand, ook al lijkt het dat de leerling zelf partij trekt voor één van de ouders. Vaak is dat onder invloed van derden. Op termijn heeft de leerling er het meeste baat bij dat de band met elk van de ouders positief blijft.
    • Leerlingen met gescheiden ouders hebben vaak problemen met praktische zaken (zwemgerief, turngerief, leerboeken, ). Ze hebben immers twee huizen waar ze iets kunnen laten liggen. Gun de leerlingen een aanpassingsperiode. Sommige kinderen worden op maandagmorgen op school ‘overgedragen’ van de ene ouder naar de andere.

    Evenveel valkuilen:

    • Leerkrachten die zelf een scheiding hebben meegemaakt zijn extra gevoelig voor de ervaringen van leerlingen die hetzelfde meemaken. Veralgemeen de eigen ervaringen niet. Elke scheiding is anders.
    • Sommige leerlingen gaan op zoek naar de geborgenheid en veiligheid die ze thuis missen. Soms zoeken ze een vader- of moederfiguur in een leerkracht. Bewaak je grenzen. Een leerkracht kan niet voor vervangende ouder spelen.
    • Gebruik het feit dat ouders gescheiden zijn niet te vlug als reden voor gedragsproblemen of slechte cijfers. Veel leerlingen komen er zonder kleerscheuren doorheen.
    • Bombardeer de leerlingen niet met (goedbedoelde) hulp. Ze gaan zichzelf als een probleemgeval bekijken. Ga op zoek naar de kracht van zo’n kind, zodat het zelf naar een oplossing kan zoeken.


    DE OUDERS: oordeel niet

    Veel scheidingen verlopen in een sfeer van ruzies en beoordelingen. In de periode voor en vlak na de scheiding kunnen de emoties thuis hoog oplaaien. Hou er rekening mee dat de ouders niet altijd redelijk zullen overkomen. Overspoeld door hun eigen emoties verliezen ze soms de werkelijke belangen van hun kinderen tijdelijk uit het oog.

    • Toon begrip voor de moeilijke situatie die ze doormaken. Praat met hen vanuit hun en jouw zorg voor hun kind.
    • Tussen de scheidenden woedt er vaak een hevige strijd om het gelijk. Niet zelden worden kinderen daarin betrokken. Laat je nooit verleiden om partij te kiezen.
    • Als een ouder je raad vraagt in een conflictvolle situatie, kan je scheidingsbemiddeling of ouderschapsbemiddeling aanraden.
    • Meestal hebben ouders maar één wens: dat de omgeving hen blijft erkennen als ouder. Mensen zijn na scheiding soms heel gevoelig voor de manier waarop ze worden aangesproken. Spreken over "uw man" of "uw vrouw" is niet correct. Het is "ex-man" of "ex-vrouw", of beter nog de "mama van Koen" of de "papa van Mieke".
    • Zowel éénoudergezinnen als nieuw- samengestelde gezinnen kunnen het door de scheiding financieel moeilijker hebben. Dit kan gevolgen hebben voor de schoolreizen, skiklassen Hou daar rekening mee.


    Op klasniveau:

    • De opvattingen die de leerkracht heeft over scheiding, éénoudergezinnen en nieuw-samengestelde gezinnen kunnen positief of belemmerend werken op de beleving van de leerlingen. Je kan echtscheiding tot iets alledaags minimaliseren of je kan het als ongewoon, zielig of rampzalig bestempelen. Wie met respect omgaat met echtscheiding vertrekt vanuit het kind.
    • Leerlingen vinden vooral steun bij leerlingen in eenzelfde situatie. Ze denken vlug: ik ben de enige die zoiets overkomt. Nochtans zijn er in de meeste klassen wel enkele. Een klasgesprek kan dit isolement doorbreken.
    • Vaak wordt in de klas het traditionele gezin als norm bekeken. Leerlingen die leven in een andere gezinssamenstelling vinden zich hier niet in terug. Ze gaan zich afvragen of ze wel "normaal" zijn.
      • Steun leerlingen die leven in een specifieke gezinssituatie bij mogelijke moeilijke momenten (invullen formulieren, nieuwjaarsbrieven, vader- en moederdagcadeautjes, maken van tijdslijn over het eigen leven, stamboom,). Zoek samen met de leerling naar een passende oplossing.
      • Spreek ook over andere gezinsvormen in de les en stel niet alleen het klassieke gezin als model. De eindtermen bieden genoeg aanknopingspunten.
      • Vul de klas- en schoolbibliotheek aan met kinder- en jeugdboeken in verband met echtscheiding en andere gezinsvormen. Vermijd verhaaltjes met ‘de boze stiefmoeder’.
    • De rapportentijd kan een beladen periode zijn. In sommige echtscheidingen – waar de strijd nog blijft duren – is het aan de andere ouder al dan niet laten zien van het rapport een element in die strijd. Maar ook in andere scheidingen is de rapportentijd een speciaal moment.
      • Geef extra tijd zodat het rapport ook kan meegenomen worden op bezoekweekend
      • Of maak twee rapporten.

    Bron: http://www.klasse.be/leraren/eerstelijn/echtscheiding-nieuwe-gezinnen/

    20-03-2014 om 00:00 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bronnen
    http://www.klasse.be/leraren/eerstelijn/echtscheiding-nieuwe-gezinnen/
    Het laatste nieuws. Donderdag 20 februari 2014. Namen van kinderen veranderen leidt tot ruzie.
    http://www.femmesforfreedom.com/themas/huwelijkse-gevangenschap/
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Echtscheiding
    http://www.vragenenislam.com/icerik/welke-redenen-om-te-scheiden-zijn-geldig-de-islam
    Franck E.2010. Prinses Anna.  De Eenhoorn
    Gray K. 2009.Papa-mama lijm.  Holland
    Koppens J.2013. Mila heeft twee bedjes.  Clavis peuter
    Arts S. 2009. Thuis bij mama, thuis bij papa. Mercis
    Krause U. 2011. Blijven ze nog lang?. Clavis
    Vriens J. 2010. Allebei even lief. Van Holkema & Warendorf
    Rombaut E. 2011. Hart: gezocht, verloren, gevonden. Lannoo
    Weninger B. 2009. Dag papa, tot volgende week. De vier windstreken
    Scherpbier N. 2006. Weekendpapa. Colombus
    Fàbrega, M. 2008. Papa woont in een ander huis. Bakermat
    Van Otterloo, M. 2005. Geen kusjes van mij. Lannoo
    Randerath, J. 2008. Flip begrijpt er niks meer van: als ouders scheiden. De Vries-Brouwers
    Broere, R. & de Bode, A. 1996.Maar jij blijft mijn papa. Van In

    20-03-2014 om 00:00 geschreven door SophieVernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)



    Archief per week
  • 11/08-17/08 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 17/03-23/03 2014

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden. #.DropIt


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken met Google



    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs