Sam
Fisher is terug! We hebben er lang op moeten wachten, maar Ubisoft
heeft eindelijk de game afgeleverd die het voor ogen had. De uitgever
heeft een aanpak gehanteerd die wij wel kunnen waarderen. Toen de
eerste preview van het spel door journalisten werd afgebrand,
stuurden de Fransen de ontwerpers terug naar de tekentafel. Ubisoft
gaf de makers meer tijd en die keuze betaalt zich uit. Splinter Cell:
Conviction is waarschijnlijk het beste spel in de serie en een van de
vermakelijkste actiegames die we ooit hebben gespeeld.
Conviction
gaat verder waar Double Agent ophield. Het spel gaat via een aantal
cutscenes en in-game filmpjes in op de kernpunten die je moet weten
om het verhaal te begrijpen, en het is dus niet nodig om de vorige
games te hebben gespeeld. Fisher, niet langer verbonden aan geheim
agentschap Third Echelon maar nog altijd een keiharde, goed getrainde
spion, komt in actie als hij een tip krijgt over Sarah, zijn dood
gewaande dochter. Fisher gaat achter de mensen aan die meer lijken te
weten over haar dood, en niets lijkt hem daarbij in de weg te kunnen
staan. De ene na de andere crimineel of omstreden politicus wordt
achterhaald door Fisher, tijdens zijn zoektocht naar de waarheid.
Afmaken
Daarmee
kunnen we het verhaal verder vergeten. Hoewel een verhaal een
verplicht element is in een goede actiegame, draait Splinter Cell:
Conviction om de gameplay. Het spel betekent een evolutie, of
misschien zelfs wel revolutie, binnen de franchise. De breuk met
Third Echelon lijkt vooral belangrijk voor het verhaal, maar het
heeft ook veel gevolgen voor de gameplay. Waar Fisher voorheen een
spion was die vooral niet ontdekt mocht worden, is hij nu eigen baas
en zint hij op wraak. Vijanden hoeven dus niet meer te worden gemeden
of in alle stilte te worden uitgeschakeld. Sam maakt af wie hij wil,
en hoe hij daarbij te werk gaat bepaalt hij zelf.
Co-op
en graphics
Hoe
lang je ook doet over de singleplayermodus, het spel eindigt er
absoluut niet mee. Wij zijn geen grote fans van multiplayermodi in
actiespellen. Vaak vormen ze slappe aftreksels van de
singleplayer-gameplay, waarbij verschillende functies niet eens
worden meegenomen. In Splinter Cell: Conviction is daar echter geen
sprake van. We durven zelfs te stellen dat het co-opgedeelte nog meer
de moeite waard is dan de singleplayer. In co-op speel je een klein
verhaaltje door, dat zich afspeelt voordat de gebeurtenissen in de
singleplayer-modus van het spel plaatsvinden. Samen met een vriend
heb je de controle over geheim agenten Archer en Ketrel, die op zoek
zijn naar een aantal gestolen massavernietigingswapens.
Het
leukste aan deze modus is dat samenwerken een absolute must is. Er is
namelijk een aantal stellingen en omgevingen opgenomen waar je solo
niet langs zult komen. Een van de hulpmiddelen daarbij is dat de tags
voor Mark & Execute voor beide spelers tellen. Als Archer een
vijand tagged, is die dus ook meteen zichtbaar voor Ketrel. Degene
die de vijand in zicht heeft, kan de executie voor zijn rekening
nemen. Doen beide spelers dat ongeveer tegelijk, dan volgt een
spectaculaire afrekening waarbij de vijand in kwestie een dubbele
dosis kogels ontvangt.
Conclusie
"een
heerlijke stealth-actiegame". Daarmee is eigenlijk alles gezegd.
Ubisoft durfde het spel op de lange baan te schuiven toen de
ontwikkeling niet opleverde wat de uitgever voor ogen had, en
daarvoor wordt de uitgever nu beloond. Conviction is een dijk van een
game geworden. Nooit eerder was het zo leuk om gebruik te maken van
schaduwen om zo een groep vijandelijke soldaten gek te maken. Dit
wordt mede mogelijk gemaakt door de introductie van een aantal nieuwe
gameplay-elementen en een uitstekend dekkingsysteem. Het Irak-level
is een vreemde eend in de bijt, maar dat level ben je al snel
vergeten als je de co-op missies eenmaal hebt gespeeld of, eventueel,
de multiplayer hebt bekeken. Het spel is wat minder overhyped dan
menig andere game, maar het laat zien dat je echt geen hype nodig
hebt om hoge ogen te gooien. We nemen Splinter Cell: Conviction
alvast mee voor de titel 'beste actiegame van het jaar'.
Met
F1 2011 doet Codemasters zijn uiterste best om nog beter te doen dan
vorig jaar. De Codies weten uiteraard hoe ze steengoede games moeten
maken, maar het omzetten van de adrenaline-ervaring en de kick met
een echte F1-bolide is nog iets anders. Wil je weten of het hen
gelukt is, check dan meteen de review.
Radiaal-,
diagonaalbanden of ga je toch voor een consensus van de twee?
Codemasters moet het wiel niet heruitvinden, want de fundamenten van
hun eerste F1-titel stonden vorig jaar al zo stevig als een huis. Nu
de reeks onherroepelijk in het stramien van een jaarlijkse franchise
duikelt, kunnen de makers hun onverdeelde aandacht besteden aan
veelgevraagde toevoegingen en aanpassingen. De licenties hebben ze al
op zak, maar hebben ze ook recht op een deel van onze spaarcenten? Ik
dompelde mezelf onder in de wereld van Jerôme d'Ambrosio en co en
besloot er meteen een contract voor onbepaalde duur te tekenen.
De
nieuwe regels van het huis Bij
verbeteringen denken we in eerste instantie aan de regels die bij de
start van dit seizoen door de FIA (Fédération Internationale de
l'Automobile) werden geïntroduceerd en met onmiddellijke ingang van
kracht waren. KERS of Kinetic Energy Recovery System is een systeem
dat tijdens het remmen energie opslaat en die de piloot op eender
welk moment kan aanspreken. Deze tijdelijke boost van enkele
tientallen paarden is hier zo goed geïntegreerd dat de virtuele
inhaalmanoeuvres op het scherm zonder problemen kunnen wedijveren met
het echte werk. DRS of Drag Reduction System stelt je dan weer in
staat om de achtervleugel open te klappen wanneer het tijdsverschil
tussen jouw piloot en diens voorganger minder dan een seconde
bedraagt.
Tot
slot levert Pirelli voortaan het bandenpark van de twaalf teams. Het
bedrijf ging zelfs zo ver dat het een unieke band ontwierp die
snellere slijtage combineert met betere grip. Ik ben niet zo gewonnen
voor een saaie opsomming reglementsaanpassingen, maar die drie
ingrepen hebben dit jaar al meer spektakel opgeleverd dan het
doorgaans tamelijk flauwe raceverloop na de eerste hectische ronden.
Vanzelfsprekend vind je ze stuk voor stuk terug in F1 2011, dat als
vanouds - we spreken immers over Codemasters - over een simpele doch
goed uitgekiende menustructuur beschikt. Het gros van de spelers zal
meteen kiezen voor een carrière als aspirant-piloot, hoewel je daar
wel het nodige geduld voor moet opbrengen. Slechts een zestal teams
zullen je immers als groentje willen opnemen in de groep en verwacht
dus niet dat je vanaf dag één als Vettels evenbeeld over Eau Rouge
mag scheuren.
Ongenaakbare
pitspoezen
De
game slaagt er als geen andere in om je het echte racegevoel te laten
beleven. Na de obligate handtekening en de belofte dat we dit jaar
minstens in de top tien zullen eindigen, worden we naar de paddock
geleid. Door het plexiglas zie je hoe het formule 1-circus
achtereenvolgens neerstrijkt op de negentien circuits die een
volledig jaar uitmaken. Ingenieurs lopen af en aan, hier en daar
zoekt een verloren journalist zijn cameraploeg en zelfs de pitspoezen
reizen mee. Je hebt vanzelfsprekend zin in een stevige babbel, maar
helaas leidt de deur rechtstreeks naar de opwarm- en
kwalificatieronden. Toch is het verbazingwekkend hoeveel tijd en
moeite de makers in de user interface hebben gestoken. Een klein
televisiescherm toont continu hoe je de bochten het beste aansnijdt,
terwijl de aanwezige netbook het ideale hulpmiddel is voor het
bekijken van mails en andere triviale data. Ook tijdens de
kwalificatie zelf kun je je vergapen aan weersvoorspellingen,
tussentijden en bandenopties. Stuk voor stuk fraai
gepresenteerd.
Het
ware een leuke insteek geweest mocht men hier volgend jaar enkele
elementen aanbrengen die de ervaring persoonlijker maken. Buiten een
helmkeuze lijkt het erop dat Codemasters vooral eer wil betuigen aan
de licentie. Laten we niet vergeten dat er aan de
onderhandelingstafel steevast grof geld wordt betaald voor dit vodje
papier. Bovendien zal het contract ongetwijfeld talloze restricties
bevatten. Realisme troef dus, maar dat zal de doorwinterde fans worst
wezen. Zij zullen meteen opmerken dat zelfs de stuurwielen voortaan
onderlinge verschillen vertonen. Het is een plezier om je gehelmde ik
aan de knopjes te zien werken als een echte prof. Een volledig
raceweekend met verschillende oefensessies, een drietal zenuwslopende
kwalificatieronden en tientallen rondjes tegen de tijd nemen op zich
al meerder uren in beslag. Gelukkig maakt een slider het mogelijk om
perfect in te delen waaraan je je uitgetrokken F1-tijd precies wilt
besteden.
Beleef
het gepatenteerde racegevoel
Eens
de banden contact maken met de tarmac, gebeurt er iets magisch. Het
interesseert me niet langer dat de framerate af en toe een flinke
duik neemt als we met vierentwintig een chicane induiken, net als het
feit dat het schademodel tekenen van willekeur vertoont. Zo kan je al
na licht contact een verwrongen voorvleugel achterlaten, terwijl op
andere momenten een opzettelijke botsing zonder gevolg blijft bij de
twee partijen. Het enige wat me nog bezighoudt, is de vraag of ik
bocht vier niet tegen een hogere snelheid kon nemen zonder de curbs
volledig te overschrijden, terwijl mijn persoonlijke ingenieur
schreeuwt dat ik vooral in sector drie tijd verlies op mijn naaste
concurrenten. Met dank aan het snelheidsgevoel dat je krijgt in de
gekrompen cockpit, die als doel heeft zoveel mogelijk wind naar de
radiatoren te kanaliseren. Klamme handjes zijn hier verzekerd, zeker
wanneer je vanuit de achtergrond aan een inhaalrace begint.
De
handen gaan eveneens op elkaar voor de aanwezige physics, een punt
waar reviewers het meer dan eens moeilijk hebben in hun bespreking.
Aangezien iedereen andere noden heeft, bestrijkt F1 2011 het
volledige spectrum tussen de fun van een arcadetitel en het serieuze
simulatiewerk. Op de meest eenvoudige settings nemen een resem
hulpsystemen de volledige controle over buiten het stuur, gas- en
rempedaal. Voor de puristen bestaat uiteraard de mogelijkheid om
alles uit te schakelen en het niveau de stratosfeer in te kegelen. Ze
hebben dan enkel nog hulp van broer of zus nodig om hen bij iedere
bocht een flinke tik op de nek en schouders te geven. Voilà, je
volledig huisgemaakte g-simulator! Deze eerste groep kan bij iedere
fatale beweging terugspoelen naar een veiliger moment, terwijl
eigenaars van een stuurwiel ongetwijfeld de verbeterde ophanging en
handelbaarheid in het algemeen zullen appreciëren. Zelfverzekerde
helden' raden we trouwens een tripje in de regen aan, waar de
wetten van de fysica hun glimlach even snel doen smelten als sneeuw
voor de zon. Per definitie krijgen de casuals helaas nooit de
toegevoegde safety car te zien, daar de befaamde Mercedes SLS veilig
is verdoken achter een hogere moeilijkheidsgraad.
VIP-behandeling
voor eerste eigenaars
Uiteraard
is er naar hedendaagse normen meer nodig dan alleen een
carrièremodus. In Grand Prix stel je zelf een kalender samen zonder
inmenging van ome Ecclestone, terwijl Time Attack een soort
snelheidsrace is over zes scenario's, waarbij zowel track als wagen
op voorhand zijn vastgelegd. Dat aantal mag Codemasters bij volgende
edities gerust naar boven bijstellen, want het systeem werkt enorm
verslavend. Bovendien zorgen de ingebakken leaderboards en beloningen
er steeds voor dat je per se die paar tienden extra wil afpitsen van
een toch al scherpe tijd.
Het
onlineluik omhelst lokale split-screen voor twee, een modus waar
zestien spelers tegelijk hun banden op temperatuur brengen met acht
computergestuurde tegenstanders in hun kielzog en tot slot een
coöperatief element waarin je als tweetal voor dezelfde renstal
uitkomt. Als we dan toch even de loftrompet opbergen, dan hebben we
wel enkele bedenkingen over het tamelijk onduidelijke levelsysteem.
Tijdens jouw klim naar de top krijg je op willekeurige momenten
objectieven voorgeschoteld die naast betere onderdelen ook een
xp-bonus met zich meebrengen. Op zich niets verkeerds mee, maar zelfs
na een half seizoen blijft hoogst onduidelijk wat precies de
achterliggende gedachte is. Als we toch een paar ideeën mogen
opperen: een museum zoals Gran Turismo 5 of een gekopieerd
ruilkaartsysteem uit de FIFA-reeks zou geen slechte zet zijn qua
toegevoegde waarde. Vers voer dus voor toekomstige brainstormsessies,
maar eerst is het volop genieten van de geur van uitlaatgassen en
verbrand rubber. Eerste eigenaars krijgen trouwens exclusieve
plaatsen in de VIP-tribune, want net als Dirt 3 hangt toegang tot
deze multiplayer vast aan een onlinepass.
We
zouden inderdaad nog paragrafen kunnen volpennen over de verbeterde
circuits, waarbij zowel laserscans als feedback van testpiloten aan
te pas komen, of het uiterst realistische gebrul van een motor die
klaarstaat om honderden paarden voor anderhalf uur te doen werken
over een kilometerslange asfaltstrook. Voor de meesten is het
ondertussen overduidelijk dat Codemasters zich enorm goed heeft
gewapend tegen alle vormen van kritiek. Hun glansprestaties op de
tracks worden van onze kant beloond in de afrekening.
Test
Drive Unlimited 2 tracht met zijn unieke mogelijkheden het
racinggenre te veranderen door de toevoeging van een persistente
wereld, karakterprogressie en personaliseeropties die we gewend zijn
van andere MMO spellen. Inderdaad, Test Drive Unlimited 2 is net als
zijn voorganger een MMO-racespel (Massive Multiplayer Online).
Altijd
online
Singleplayer
en multiplayer ervaringen zijn hier naadloos in elkaar verweven en
creëren een dynamische wereld met voortdurende veranderingen en
uitdagingen. Verdien geld in races en andere uitdagingen en spendeer
het aan exotische wagens, luxe woningen en kleding voor je personage.
Met dit personage kan je trouwens ook overal heen wandelen en
showrooms of de huizen van andere spelers bezoeken, waar je tevens
kan communiceren met hen. En als je wil, stap je gewoon met z'n
tweeën in een wagen voor een joyride rond het eiland.
Ga
off-road
TDU2
bevat veel vernieuwingen tegenover zijn voorganger, zoals
veranderlijke weersomstandigheden, een dag/nacht-cyclus en een
vernieuwd besturingssysteem.Er zijn verschillende uitdagingen en modi
waar je aan kan deelnemen, inclusief Championship, race school,
duellen en bekerraces. In de nieuwe 'Follow the Leader' co-op modus
kan je samen met een groep andere spelers een checkpoint race houden,
waar slechts één speler de checkpoints kan zien. De anderen moeten
deze speler dan volgen en kunnen met hem communiceren om de
checkpoints te vinden. Off-road races zijn nu ook mogelijk met een
hele nieuwe klasse aan voertuigen en honderden kilometers off-road
wegen in het spel.
Je
plek onder de zon
In
de game cruise je, samen met talloze andere spelers, door een
virtuele versie van het zonnige Ibiza. Om de weergave van het
feesteiland feilloos te maken, gebruiken de ontwikkelaars echte
satellietbeelden. Uniek aan de wereld van TDU2 zijn de automatische
content updates en de naadloze online/offline integratie. Creëer je
eigen personage, beleef een spannend singleplayer verhaal dat je
zowel offline als online kan spelen of neem het meteen online op
tegen andere spelers. Ontgrendel zowel online als offline
verschillende opties om jezelf aan te passen en toon je avatar aan
vrienden en rivalen. Koop je droomhuis (of jacht, nachtclub,...),
richt het in en ontvang er je vrienden.
-
Exclusieve voertuigen - Test Drive Unlimited 2 zet je achter het
stuur van de meest exclusieve voertuigen ter wereld. - Party on
Ibiza - Verken meer dan 3000 km aan wegen in honderden missies op een
accuraat nagebouwd Ibiza. - MMO racegame -Level je personage
gebaseerd op je racestijl, word lid van een raceclub (guild) en neem
het op tegen de andere racers die je in deze open wereld tegenkomt. -
Stap uit je wagen - Een compleet nieuwe 'uit-de-wagen' modus waar je
rond kan wandelen in gedeelde ruimtes en kan interageren met andere
spelers.
-
Evolutie - Nieuwe inhoud, uitdagingen en mogelijkheden zullen
dynamisch worden geïntegreerd in de gameplay, terwijl de wereld
evolueert over verloop van tijd.Dus voor gamers die graag racen maar
die standaard circuits echt beu zijn is dit spel een echte aanrader.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Race Game Tags:Race Game
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport
Forza
Motorsport 3 is het derde deel in de Forza Motorsport-raceserie. Er
is keuze uit meer dan 400 verschillende auto's, waaronder gloednieuwe
modellen zoals de Audi R8 V10, klassieke Amerikaanse muscle cars
zoals de Ford GT of Japanse importwagens zoals de Nissan 370Z. Met de
talloze auto's speel je races op meer dan honderd verschillende echt
bestaande parkoersen van over de hele wereld, waaronder Suzuka, de
Nürburgring en de Sebring International Raceway.
Forza
Motorsport 3 ziet er een stuk gedetailleerder uit dan zijn voorloper.
Speciaal voor de game heeft ontwikkelaar Turn 10 de banden met
bedrijven als Peugeot en Audi aangehaald om de meest realistische
auto's in het spel te krijgen. Elke auto voelt anders aan en
produceert zijn eigen unieke geluid.
Alle
auto's zijn naar eigen wens aan te passen en te tunen. Niet alleen de
prestaties van je auto zijn te verbeteren, ook is er een uitgebreide
editor waarmee je het uiterlijk van de bolide volledig naar eigen
wensen kunt aanpassen.
Uiteraard
bevat deze game ook een multiplayer-modus. Via een splitscreen-optie
kunnen twee spelers samen op één spelcomputer het tegen elkaar
opnemen. Online kunnen bovendien acht mensen tegelijk tegen elkaar
racen in losse races of toernooien.
Halo: Reach is zowel het begin als het einde. De gebeurtenissen op de planeet Reach zetten namelijk de Halo-saga in zijn gang. Was Reach namelijk niet ontdekt door de buitenaardse Covenant dan was de Master Chief ook niet de laatste overgebleven Spartan die met behulp van de Halos de Flood en The Covenant wist te verslaan. Halo: Reach is daarnaast in zekere zin ook het einde. Het is de allerlaatste Halo-game van ontwikkelaar Bungie die al tien jaar aan de serie sleutelt. Even slikken dus voor fans van het eerste uur, want misschien is dit wel de laatste keer dat we Halo spelen zoals we dat al zo lang gewend zijn.
De planeet Reach is voor de mensheid een van de belangrijkste koloniën. Niet alleen is de planeet wat klimaat betreft vergelijkbaar met de aarde, miljarden mensen zijn van de rijke voedselproductie van deze landbouwplaneet afhankelijk. Zon belangrijke kolonie moet daarom koste wat het kost beschermd worden. Vandaar dat Team Noble, een eskader van Spartan-supersoldaten, gelegerd is op de planeet. Als broekie sluit jij je als Noble Six bij deze groep geharde vechtersbazen aan om een rebellenopstand de kop in te drukken. Bij nader onderzoek op het platteland van Reach blijkt het echter om een veel grotere bedreiging te gaan dan een stel opstandelingen. De buitenaardse Covenant hebben de planeet gevonden en openen een grootschalige aanval. Deze diepreligieuze groepering van aliens gelooft er namelijk heilig in dat de heidense mensheid uitgeroeid moet worden. In de oorlog die volgt moet Team Noble zichzelf bewijzen en de planeet van de ondergang redden.
De singleplayer is op veel gebieden onveranderd gebleven ten opzichte van de voorgaande games en daar is zodoende weinig op aan te merken. Een vuurgevecht in Halo is nog altijd strategisch omdat je het opneemt tegen verschillende vijanden, die zich allemaal anders gedragen en dus om een verschillende aanpak vragen. De suïcidale Grunts functioneren binnen The Covenant vooral als kogelvoer terwijl de slimmere en sterkere Elites kogels en granaten ontwijken en harder in de aanval gaan. Nieuw zijn de vogelachtige Skirmisher die vooral vlug en venijnig zijn. De rol van The Covenant is in Halo: Reach duidelijk meer teruggebracht naar echte kwaadaardige schurken, ze spreken bijvoorbeeld geen Engels meer, wat de sfeer tijdens de gevechten ten goede komt.
Bij nieuwe vijanden komen gelukkig ook nieuwe wapens kijken. De iconische vuurwapens zoals de Assault Rifle en Battle Rifle keren in een iets andere vorm terug en ook de welbekende sticky grenades ontbreken niet. Een ander belangrijk element van Halo, de voertuigen, kennen nieuwe toevoegingen. Denk aan een soort tweepersoons Ghost voor The Covenant, en hier en daar een upgrade voor de klassieke vervoersmiddelen. Voor de buitenstaander zal het verschil misschien niet zo te merken zijn, maar de kenners zullen ongetwijfeld even moeten wennen aan hoe al het nieuws in elkaar steekt.
De grootste verandering in de manier waarop je Reach speelt, zit hem in de power-ups. Deze speciale vaardigheden geven namelijk een draai aan de gebruikelijke manier van spelen. De mogelijkheid om bijvoorbeeld een kort sprintje te trekken lijkt op het eerste gezicht niet zo bijzonder voor een shooter, maar in Reach is het hiermee ineens veel makkelijker om aan een vijand in een tank te ontsnappen. Ook een jetpack of de mogelijkheid om onzichtbaar te worden kunnen op het slagveld goed van pas komen. De nieuwe vaardigheden brengen nog meer afwisseling en onvoorspelbaarheid in de vuurgevechten. Een gevecht kan compleet anders verlopen wanneer je besluit met een bubbelschild ten strijde te trekken of juist voor een jetpack kiest.
De singleplayer, die op de Heroic-moeilijkheidsgraad in een uur of acht is uit te spelen, slaat met name in de latere levels de spijker op de kop. De formule van Halo is na vier delen geperfectioneerd en dat levert veel spannende vuurgevechten op waarin je de ene naar de andere exotische locatie op Reach, en zelfs even erbuiten (zie kader), opzoekt. Met genoeg afwisseling en een aantal fantastische levels, waaronder een hele vette helikoptermissie en een strijd in een ruimteschip in de atmosfeer van Reach, is dit niets meer of minder dan een waardig nieuw verhaal in de Halo-saga. Opvallend hierbij is ook dat er veel meer tijd is voor de personages en dat er met de camera in de tussenfilmpjes behoorlijk creatieve dingen worden gedaan. De altijd knappe klanken van Martin O'Donnell zijn weer te horen en de graphics zijn duidelijk beter dan de voorgaande delen. Met name de schaal van de oorlog op Reach wordt hier goed mee duidelijk gemaakt. Op sommige punten kun je kilometers in de verte kijken naar gebombardeerde delen van Reach, een behoorlijk indrukwekend gezicht.
Halo: Reach is echter veel meer dan alleen het avontuur dat je met Team Noble doorloopt. Er is de gigantische multiplayer die hand in hand gaat met Forge Mode waarin je naar hartenlust bestaande maps aan kunt passen tot in de kleinste details. Met name in de map Forge World zijn de mogelijkheden eindeloos en het is aan de creatieve spelers om hier invulling aan te geven. Met verschillende plateaus, vlaktes en de mogelijkheid om hoog in de lucht te bouwen is dit de grootste multiplayermap uit de serie waarin spelers dus zelf aan de slag kunnen gaan. Slaat een map aan in de online gemeenschap, dan wordt deze opgenomen in de verschillende playlists voor de online multiplayer.
Dat de multiplayer goed in elkaar steekt, spreekt eigenlijk voor zich. Jarenlang heeft Bungie lopen sleutelen aan wat uiteindelijk een hele gebalanceerde ervaring is geworden. ie weer een leuke draai krijgt met de load-outs die zorgen voor verschillende startwapens en power-ups. Maar zelfs al ben je niet zo competitief ingesteld dan is er online genoeg te beleven. De Firefight-modus uit ODST keert met glans terug en is deze keer op heel veel verschillende manieren aan te passen. Omdat matchmaking deze keer wel inbegrepen is in deze speelstand, ben je niet alleen afhankelijk van je Xbox Live-vrienden om het op te nemen tegen de hordes Covenant die de verschillende levels binnenvallen totdat jij het loodje legt. Met een sterk verbeterde Forge-mode, waarin het maken van maps een stuk makkelijker is geworden, en de altijd vermakelijke Theatre-optie, waarin iedere minuut die je speelt nog eens rustig nabekeken kan worden, ben je wel even zoet met Halo: Reach. Het voelt dan ook echt aan alsof Bungie je alle middelen wil geven om ervoor te zorgen dat je nog jaren in de weer bent met deze titel.
Halo: Reach is in veel opzichten een waar eerbetoon aan de fans, van de verschrikkelijk uitgebreide multiplayer tot het aan elkaar knopen van losse eindjes in het verhaal. Zit je al helemaal in de serie dan valt dit natuurlijk allemaal goed te waarderen, maar ook als nieuwkomer is Reach geen verkeerd instappunt. Enige voorkennis is natuurlijk wel zo leuk maar omdat Reach geen vervolg is hoef je niet het verhaal van Master Chief te kennen om het geheel te kunnen waarderen.
Hoe uitgebreider, nieuwer en beter dan de vorige delen Reach misschien dan wel mag zijn, het is een blijft een Halo-game en veel is dan ook hetzelfde gebleven. Het grootste kritiekpunt dat ik dan ook kan bedenken is dat Halo: Reach het wel een beetje op safe speelt. De verschillende power-ups en het grotendeels veranderen van de wapens brengen wel enige vernieuwing, maar waarom is het bijvoorbeeld niet mogelijk om commandos te geven aan je squad als je toch altijd met meerdere soldaten te werk gaat? Het zijn misschien voor de hand liggende keuzes die weer een andere draai aan de gevechten hadden kunnen geven. Nu voelt en speelt Reach vooral als Halo zoals je het gewend bent.
Conclusie en beoordeling
Met Bungie voor een laatste keer aan het roer voelt Halo: Reach als een waardige afsluiter van het verhaal. De Halo-formule wordt tot het uiterste geperfectioneerd en dat levert heel wat toffe gevechten en gevarieerde levels op. Met Halo: Reach kun je vooruit totdat de onvermijdelijke opvolger van een andere ontwikkelaar het legendarische stokje overneemt.
Toen Rainbow Six: Vegas (1) zo'n anderhalf jaar geleden verscheen was er naast Gears of War niet echt veel online schietvermaak op de Xbox 360 te vinden. Inmiddels is de markt al méér dan verzadigd met games als Halo 3 en Call of Duty 4: Modern Warfare die de ranglijsten domineren. Rainbow Six: Vegas 2 is geen shooter die voluit voor het spektakel gaat. Rainbow Six: Vegas 2 is geen shooter die je week na week tot vijf uur 's ochtends achter je televisie laat zitten. Wat het wel is, lees je in de review.
Bishop Ubisoft voelde waarschijnlijk al nattigheid en tegelijkertijd met de aankondiging van Rainbow Six: Vegas 2 werd er meteen maar bijgezegd dat het hier om het laatste deel in Las Vegas zou gaan. Na de avonturen van Bishop (de nieuwe hoofdpersoon in het spel) pakt het Rainbow Six-circus weer in, wordt op de trailer geladen en verscheept naar een andere locatie, waar we waarschijnlijk binnen twintig maanden weer aan de slag kunnen met een andere campagne.
Toch voelt Vegas 2 geenszins als een afscheidswedstrijd. Het spel straalt degelijkheid uit, nog meer dan zijn voorganger. Er is een nieuw personage in het leven geroepen, Bishop, die ook bij het Rainbow Six-team op de loonlijst staat. Logan Keller en kornuiten blijven na het einde van Vegas 1 achter op de Hoover Dam, waar dat verschrikkelijke open einde zich afspeelde en Bishop is degene die je onder de knoppen krijgt. De eerste missies spelen zich vóór de gebeurtenissen van het eerste deel af, terwijl latere gedeeltes van het spel ook parallel en opvolgend aan Vegas 1 lopen. Hierdoor wordt Rainbow Six: Vegas 2 een prequel, een uitbreiding en een vervolg in één.
Uitbreiding Toch bleef het gevoel dat ik hier met een uitbreidingspakket te doen had na het uitspelen van het spel het meeste hangen. Op de originele Xbox verscheen ooit Rainbow Six 3 met een klein jaar daarna Rainbow Six 3: Black Arrow. Vegas 2 geeft me precies hetzelfde gevoel als Black Arrow, namelijk dat van een add-on. De graphics zijn ietsje opgepoetst, maar vooral in de singleplayer stelt de vooruitgang niet veel voor. Veel nieuwe wapens en bewegingen heb ik niet gezien en de levels uit het eerste deel zijn vaak nog wat spannender dan die uit deze game.
Dat zit hem vooral in het feit dat Las Vegas het Las Vegas niet meer is wat het in het eerste deel was. Wanneer je naar Sin City afreist, kom je daar toch voor de casino's. Afgelopen zomer liep ik er zelf nog rond en aangezien ik volgens Amerikaanse wetgeving nog lang niet mag drinken of gokken had ik op de casinovloer niet veel te zoeken. Toch heb ik vele avonden over The Strip geslenterd, gestaard naar die kolossale hotels met hun extravagante shows om mensen maar naar binnen te lokken. Het gekke is dat tussen al die miljarden aan onroerend goed er ook gewoon hele kleine winkeltjes te vinden zijn.
RainbowSix:Lelystad Zo vind je tussen de gondels en haute couturewinkels van The Venetian en de onmetelijke rijkdom, modern art en high-tech hotelkamers van het Wynn kleine éénverdiepingszaakjes die hier in Nederland gelijk zullen staan aan de Zeeman of de Aldi. Het schetst het ongelooflijk grote verschil tussen arm en rijk in de grootste nepstad die er op onze planeet is gebouwd. Lekker zielig, maar wanneer ik naar Las Vegas ga, dan kom ik daar voor de hotels en casino's en daar ben ik dan ook heengegaan. Hoe jammer is het dan dat er in deze opvolger slechts twee casinolevels zitten. Je doet de buitenwijken van Las Vegas, een recreatiecentrum, een groot buitenverblijf, de Nevada desert en zelfs de Pyreneën aan maar veel van deze locaties zijn een stuk minder leuk dan de casinolevels.
Deze levels voelen bij vlagen ongeïnspireerd aan en soms lijkt het zelfs alsof ook de ontwikkelaars er liever nog een casinootje tegen aan hadden gegooid. Er is en blijft niks mis met de gameplay in deze levels aangezien deze nog steeds staat als een huis, maar in een Rainbow Six: Vegas-game wil je in casino's knallen en niet in een buitenwijk die net zo goed in Lelystad had kunnen liggen.
Ervaring Gelukkig is Ubisoft Montréal niet alleen maar hetzelfde wijsje blijven zingen. Zo hebben ze vermoedelijk goed gekeken naar Call of Duty 4: Modern Warfare en dan met name naar het ervaringspuntensysteem wat daarin verweven zit. Iets dergelijks is nu ook in Rainbow Six: Vegas 2 geïmplementeerd en daar zijn ze zeker in geslaagd.
Vanaf nu zijn er ervaringspunten te verdienen bij elke kill die je maakt, zowel in de singleplayer- als de multiplayermode, al dan niet in de coöperatieve modus. Domweg naar een vijand toelopen en hem wat lood in zijn buik toestoppen levert de minste ervaringspunten op, een goed opgezette aanval waar bijvoorbeeld een flashbang grenade aan te pas komt de meeste. Op die manier dwingt het spel je haast om tactisch te spelen, zodat dit ook in de makkelijkere standen loont. Daarnaast worden goede spelers die het voor elkaar krijgen om iemand door het hoofd of om een muurtje heen neer te schieten daar ook voor beloond.
Tot slot houdt dit systeem bij welk wapen jouw favoriet is. Grijp je veel naar je shotgun om targets van dichtbij open te rijten, dan zul je beloond worden met betere shotguns. Ben jij echter iemand die het liever van een lange afstand doet met zijn sniper, dan zal het spel ook dat doorhebben. Ook dit is zeker een aanvulling op de toch al heel goede gameplay van het eerste deel. Het voelt niet afgeraffeld maar juist zeer degelijk en betrouwbaar aan, wat alleen maar als een compliment opgevat kan worden.
Online Uiteraard is de onlinemodus ook weer aanwezig en het kan niet anders of dit wordt een groot succes op Xbox Live en PlayStation Network. Het ervaringspuntensysteem houdt je net zoals in Call of Duty 4: Modern Warfare aan het spelen maar het is vooral de coöperatieve modus geweest die ik online nog veel heb gedaan.
Hoewel deze mode nu ook op een offline console, dus in split-screen te betreden is, blijft online co-op toch het leukst. Zeker door het ervaringspuntensysteem, waardoor er een soort onderlinge wedstrijd ontstaat tussen de Team Rainbow-leden. Een kill die jouw teammaat maakt geeft jou immers geen ervaringspunten en daarom zul je moeten proberen om zo veel mogelijk kills zelf op te eisen.
Dat hierdoor het tactische element waarbij je uitgebreid kon plannen, voorbereiden en taggen onnodig is gebleken moeten we maar voor lief nemen, aangezien deze nieuwe manier van coöperatief spelen ook zeer goed bevalt. Daarnaast zijn de klassieke Team Deathmatch-varianten ook weer aanwezig waardoor iemand met een next-gen console, deze game en een internetverbinding zich de komende weken niet meer hoeft te vervelen.
Conclusie Zoals al eerder in deze review aangehaald voelt Rainbow Six: Vegas 2 net zoals een uitbreiding. Vegas 2 doet precies hetzelfde als bijvoorbeeld Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, namelijk een bestaande franchise verder uitbouwen. De grootste toevoeging aan Vegas 2 is zonder twijfel het ervaringspuntensysteem, die de coöperatieve modus nieuw leven inblaast.
De singleplayercampaign is van gemiddelde lengte maar misschien een beetje tegenvallend voor degene die had verwacht lang in de casino's van Las Vegas te vertoeven. De gameplay op de andere locaties is ook nog steeds erg goed, maar het Vegas-decor geeft het toch dat extra vleugje van herkenning, dat extra vleugje van toegestane foutheid en dat extra vleugje gevoel dat je hier met een AAA-titel te maken hebt. Visueel gezien is Rainbow Six: Vegas 2 een mooie verschijning, maar superprachtig is het niet. Het is duidelijk te zien dat Ubisoft Montréal vooral aan de graphics van de multiplayermode heeft gesleuteld maar dat mocht ook wel, want die was in het eerste deel niet om aan te zien vergeleken met de singleplayer.
Kort gezegd is Rainbow Six: Vegas 2 een dijk van een game geworden. Geen klassieker, geen absolute must-have maar ook geen spel dat je zomaar mag laten liggen. Iedereen met een PlayStation 3 of Xbox 360 met internetverbinding doet zichzelf hiermee een heel mooi cadeau.
Er
zit (nog geen) sleet op de succesformule van 'Assassin's Creed' -
schrappen wat
niet past. Je kan met dit spel namelijk twee kanten op:
ofwel concentreer je je op de
dingen die hetzelfde zijn als in de
vorige games, en ga je je misschien ergeren. Ofwel
ga je gewoon mee
in het verhaal en geniet je van de nieuwe snufjes, de zoals steeds
spetterende actie en de prachtige nieuwe omgeving die het oude
Constantinopel je
biedt. Wij kozen voor het laatste, en werden
bovendien aangenaam verrast door de
vernieuwde multiplayer.
Voor
wie niet bekend is met het verhaal van de 'Assassin's Creed'-games
vatten we het nog even samen. In feite vinden de games plaats in het
heden, waar ene Desmond Miles de avonturen van enkele voorouders via
een 'genetisch geheugen' herbeleeft met behulp van een machine, de
Animus. Die is ontworpen door het duistere bedrijf Abstergo, dat
gerund wordt door de erven van de tempeliersorde. Ze schotelden
Desmond in de allereerste 'Assassin's Creed' de herinneringen van
zijn voorouder Altaïr Ibn-La'Ahad voor, die leefde in de
Middeleeuwen in Syrië. In de game speel je dus die avonturen
na.
Aartsvijanden
De
aartsvijanden van de tempeliers zijn de sluipmoordenaars, die zich
van oudsher verenigd hebben in het broederschap. Desmond stamt af van
twee meester-sluipmoordenaars, en via hem wilde Abstergo de locatie
te weten komen van enkele artefacten met bijzondere krachten,
achtergelaten door een beschaving die bestond voor de mensheid op
Aarde verscheen. Desmond kon aan Abstergo ontsnappen, en sloot zich
aan bij de moderne sluipmoordenaars. Die hebben ook zo'n Animus, die
Desmond - en dus de gamer - verder onderdompelt in de avonturen van
zijn Italiaanse voorouder Ezio Auditore tijdens de Renaissance.
In
'Assassin's Creed II' zag je de jonge playboy Ezio abrupt volwassen
worden toen de tempeliers zijn vader en broers ombrachten, en in
'Brotherhood' groeide hij uit tot leider van het broederschap in
Rome. In 'Revelations' heeft Ezio al grijze haren, en trekt hij naar
Constantinopel, het huidige Istanboel. Hij moet daar op zoek naar
vijf artefacten die hem toegang moeten geven tot geheimen die al een
paar eeuwen in de bibliotheek van Altaïr liggen te wachten in het
Syrische Masyaf. De informatie die Desmond zo aan de oppervlakte moet
brengen is bovendien cruciaal voor iedereen op Aarde, aangezien de
wezens van de eerste beschaving hebben voorspeld dat de mensheid zal
vergaan in 2012. Een lange uitleg? Jazeker, maar producent Ubisoft
heeft dan ook een heus naslagwerk uitgebracht rond de reeks.
Meteen
aan de slag
Hoewel
je het verhaal dus beter kan volgen wanneer je ook de vorige games
hebt gespeeld, kan je als leek wel meteen starten met 'Revelations'.
Het valt op hoe goed de makers de essentie van het verhaal hebben
weten samen te ballen in een intro, gekoppeld aan een erg bondige
tutorial die vooral mikt op gevorderden. Het spitsvondige eraan is
echter dat je bij alle nieuwe bewegingen de mogelijkheid krijgt om
een tutorial over die bepaalde move te spelen. Ideaal dus voor zowel
beginners als fans.
'Revelations'
start daarnaast wel een beetje vreemd, met vroeg in het begin een
wervelende achtervolging die atypisch is voor de games. Ongetwijfeld
de bedoeling, maar we waren toch blij in Constantinopel aan te komen
voor de vrijheid van de echte 'Assassin's
Creed'-ervaring.
Vrijheid
En
dat houdt in: rondwandelen waar je maar wil in de immense stad,
missies afwisselen met zijmissies, zijmissies onderbreken voor een
robbertje zinloos geweld met wat wachters... en tussendoor ook nog
een vrouw versieren, want de oude Ezio heeft zijn streken nog niet
verleerd. Het is die vrijheid die 'Assassin's Creed Revelations'
opnieuw zo aantrekkelijk maakt, hoewel de game natuurlijk niet meer
de enige is met dergelijke troeven. Ubisoft heeft de sterke punten
nog wel verfijnd, waardoor je nog meer mogelijkheden krijgt om je
doelen te bereiken, en steeds minder gedwongen wordt om bepaalde
werkwijzen te kiezen.
Zoals
in de vorige games kan je vijanden afleiden door er bijvoorbeeld
vrouwen van lichte zeden op af te sturen, maar in 'Revelations' kan
je ook rotjes gooien om wachters af te leiden en zo langs hun post te
glippen. Je kan verschillende soorten bommen maken, en terwijl dat in
het begin nogal dom lijkt, zijn die dingen echt enorm handig. Wat
dacht je van een stinkbom die je vijand isoleert terwijl mensen ervan
weglopen met wapperende handjes? Of ineens de grote middelen, een
grote gifbom die vijf wachters tegelijk om zeep helpt? Componenten
voor die bommen vind je bijvoorbeeld bij verslagen wachters, wat je -
veel meer dan in 'Brotherhood' - aanzet om de zakken van gesneuvelde
vijanden te doorzoeken na een gevecht.
Gebieden
veroveren
De
bommen zijn erg handige hulpmiddelen wanneer je een gebied in de stad
verovert van de tempeliers. Zoals met de Borgiatorens in voorganger
'Brotherhood' moet je de plaatselijke commandant van de slechteriken
uitschakelen, en die gaat lopen wanneer je hem te opvallend benadert.
Wanneer je hem niet snel onderschept, verschuilt hij zich en moet je
een dag later terugkomen. Eerder dan je expliciet op een sluip- of
achtervolgingsmissie te sturen, laat het spel je dus de keuze hoe je
een dergelijke vijand aanpakt. Uiteraard kan je nog de hulp inhuren
van huurlingen of de andere sluipmoordenaars die je rekruteert in de
loop van het spel, keuze genoeg.
Zoals
in de vorige game kan je in veroverde gebieden winkels renoveren,
waar je dan bv. wapens kan kopen of je outfit sexy turquoise kan
laten verven. Die winkels brengen je dan ook geld op, waardoor Ezio
zijn uitrusting steeds kan verbeteren en meer gebouwen kan
renoveren.
Verschillen
met voorgangers
Al
die dingen vind je ook in 'Brotherhood', net als de missies waar je
aspirant-sluipmoordenaars naartoe kan sturen om hun vaardigheden te
verbeteren. Qua spelverloop is het grote verschil dat alle onderdelen
veel beter in elkaar overvloeien. De saaie missies waarin je vrij
lang moet klimmen zijn nu wervelende achtervolgingen geworden die
verlopen zoals in een film, met veel verschillende camerastandpunten
en dramatische muziek.
'Revelations'
onderscheidt zich verder van de voorgangers met het verhaal en de
locatie. Hebben we al gezegd dat Constantinopel er prachtig uitziet?
De minaretten en de couleur locale bieden je een ander gevoel dan de
plaatsen in Italië waar je al over de daken hebt gerend. Daarnaast
heeft de stad zelf ook veel verschillende gezichten, met prachtig
verzorgde gebieden naast armoedige sloppenwijken. Bijna overal zie je
glinsterend water, en de kleurrijke gewaden van de mensen in de
straat zien er schitterend gedetailleerd uit. De stad heeft bovendien
veel hoogteverschillen, waardoor je met behulp van een haakmes langs
kabels over de steegjes kan zoeven. Wanneer je per ongeluk van een
toren dondert, heb je ook nog parachutes om je val te breken. Tip:
check of je nog parachutes hebt voor je besluit te springen voor de
lol.
Uiteindelijk
verschilt 'Revelations' wel minder van 'Brotherhood' dan dat spel van
'ACII'. In de smalle steegjes van Constantinopel kan je trouwens niet
meer beschikken over een paard, iets wat daar ook absoluut niet zou
passen. Wel kan je via tunnels snel naar andere delen van de stad
reizen, zonder dat je die ingangen zoals in 'Brotherhood' eerst moet
kopen. Je hebt er nog een nieuwe minigame waarin je een schuilplaats
van het broederschap moet verdedigen tegen vlagen aanstormde
tempeliers. Leuk voor een beetje afwisseling, maar ook niet meer dan
dat.
Multiplayer
Er
is wel nog iets opmerkelijk aan de hand met Desmond, die op het einde
van de vorige game compleet flipte en nu in een coma blijkt te
liggen. De overdreven onderdompeling in de Animus heeft zijn geest
tureluut gemaakt, waardoor die nu vastzit in de Animus. Je gaat met
Desmond dus op onderzoek in de machine zelf, wat leidt tot
verrassende onthullingen. Verder nog vermeldenswaardig zijn enkele
kleine missies die je als Altaïr kan spelen, de mogelijkheid om het
spel in 3D te spelen en natuurlijk de multiplayer, waarin nu ook een
kleine verhaallijn zit verweven.
We
zijn nog altijd gek op de multiplayer van brotherhood, en die van
'Revelations' viel ons in eerste instantie tegen, Indien
we nog twijfelden om 'Revelations' een maximumscore te geven omwille
van de gelijkenissen met het vorige spel, dan veegt de multiplayer
alle twijfels van tafel. 'Assassin's Creed Revelations' is opnieuw
een topper, maar het wordt nu wel tijd voor iets nieuws. En dat komt
er volgend jaar ook, want 'Revelations' is het laatste verhaal rond
Ezio. In de opvolger lijk je als vrouwelijke sluipmoordenaar te gaan
rondlopen in het China van de zestiende eeuw, zoals blijkt uit de
kortfilm 'Embers'. We zijn benieuwd.
een coole schooter met vier verschillende classen van mannetjes -assault -engineer -sniper -support dit zijn de vier verschillende classen van de game iedere class heeft zijn eigen taak teamwork is noodzakelijk hou je van zo'n games dan is dit perfect voor u!!!!!mooie graphics in deze game - geweldadig