Er
zit (nog geen) sleet op de succesformule van 'Assassin's Creed' -
schrappen wat
niet past. Je kan met dit spel namelijk twee kanten op:
ofwel concentreer je je op de
dingen die hetzelfde zijn als in de
vorige games, en ga je je misschien ergeren. Ofwel
ga je gewoon mee
in het verhaal en geniet je van de nieuwe snufjes, de zoals steeds
spetterende actie en de prachtige nieuwe omgeving die het oude
Constantinopel je
biedt. Wij kozen voor het laatste, en werden
bovendien aangenaam verrast door de
vernieuwde multiplayer.
Voor
wie niet bekend is met het verhaal van de 'Assassin's Creed'-games
vatten we het nog even samen. In feite vinden de games plaats in het
heden, waar ene Desmond Miles de avonturen van enkele voorouders via
een 'genetisch geheugen' herbeleeft met behulp van een machine, de
Animus. Die is ontworpen door het duistere bedrijf Abstergo, dat
gerund wordt door de erven van de tempeliersorde. Ze schotelden
Desmond in de allereerste 'Assassin's Creed' de herinneringen van
zijn voorouder Altaïr Ibn-La'Ahad voor, die leefde in de
Middeleeuwen in Syrië. In de game speel je dus die avonturen
na.
Aartsvijanden
De
aartsvijanden van de tempeliers zijn de sluipmoordenaars, die zich
van oudsher verenigd hebben in het broederschap. Desmond stamt af van
twee meester-sluipmoordenaars, en via hem wilde Abstergo de locatie
te weten komen van enkele artefacten met bijzondere krachten,
achtergelaten door een beschaving die bestond voor de mensheid op
Aarde verscheen. Desmond kon aan Abstergo ontsnappen, en sloot zich
aan bij de moderne sluipmoordenaars. Die hebben ook zo'n Animus, die
Desmond - en dus de gamer - verder onderdompelt in de avonturen van
zijn Italiaanse voorouder Ezio Auditore tijdens de Renaissance.
In
'Assassin's Creed II' zag je de jonge playboy Ezio abrupt volwassen
worden toen de tempeliers zijn vader en broers ombrachten, en in
'Brotherhood' groeide hij uit tot leider van het broederschap in
Rome. In 'Revelations' heeft Ezio al grijze haren, en trekt hij naar
Constantinopel, het huidige Istanboel. Hij moet daar op zoek naar
vijf artefacten die hem toegang moeten geven tot geheimen die al een
paar eeuwen in de bibliotheek van Altaïr liggen te wachten in het
Syrische Masyaf. De informatie die Desmond zo aan de oppervlakte moet
brengen is bovendien cruciaal voor iedereen op Aarde, aangezien de
wezens van de eerste beschaving hebben voorspeld dat de mensheid zal
vergaan in 2012. Een lange uitleg? Jazeker, maar producent Ubisoft
heeft dan ook een heus naslagwerk uitgebracht rond de reeks.
Meteen
aan de slag
Hoewel
je het verhaal dus beter kan volgen wanneer je ook de vorige games
hebt gespeeld, kan je als leek wel meteen starten met 'Revelations'.
Het valt op hoe goed de makers de essentie van het verhaal hebben
weten samen te ballen in een intro, gekoppeld aan een erg bondige
tutorial die vooral mikt op gevorderden. Het spitsvondige eraan is
echter dat je bij alle nieuwe bewegingen de mogelijkheid krijgt om
een tutorial over die bepaalde move te spelen. Ideaal dus voor zowel
beginners als fans.
'Revelations'
start daarnaast wel een beetje vreemd, met vroeg in het begin een
wervelende achtervolging die atypisch is voor de games. Ongetwijfeld
de bedoeling, maar we waren toch blij in Constantinopel aan te komen
voor de vrijheid van de echte 'Assassin's
Creed'-ervaring.
Vrijheid
En
dat houdt in: rondwandelen waar je maar wil in de immense stad,
missies afwisselen met zijmissies, zijmissies onderbreken voor een
robbertje zinloos geweld met wat wachters... en tussendoor ook nog
een vrouw versieren, want de oude Ezio heeft zijn streken nog niet
verleerd. Het is die vrijheid die 'Assassin's Creed Revelations'
opnieuw zo aantrekkelijk maakt, hoewel de game natuurlijk niet meer
de enige is met dergelijke troeven. Ubisoft heeft de sterke punten
nog wel verfijnd, waardoor je nog meer mogelijkheden krijgt om je
doelen te bereiken, en steeds minder gedwongen wordt om bepaalde
werkwijzen te kiezen.
Zoals
in de vorige games kan je vijanden afleiden door er bijvoorbeeld
vrouwen van lichte zeden op af te sturen, maar in 'Revelations' kan
je ook rotjes gooien om wachters af te leiden en zo langs hun post te
glippen. Je kan verschillende soorten bommen maken, en terwijl dat in
het begin nogal dom lijkt, zijn die dingen echt enorm handig. Wat
dacht je van een stinkbom die je vijand isoleert terwijl mensen ervan
weglopen met wapperende handjes? Of ineens de grote middelen, een
grote gifbom die vijf wachters tegelijk om zeep helpt? Componenten
voor die bommen vind je bijvoorbeeld bij verslagen wachters, wat je -
veel meer dan in 'Brotherhood' - aanzet om de zakken van gesneuvelde
vijanden te doorzoeken na een gevecht.
Gebieden
veroveren
De
bommen zijn erg handige hulpmiddelen wanneer je een gebied in de stad
verovert van de tempeliers. Zoals met de Borgiatorens in voorganger
'Brotherhood' moet je de plaatselijke commandant van de slechteriken
uitschakelen, en die gaat lopen wanneer je hem te opvallend benadert.
Wanneer je hem niet snel onderschept, verschuilt hij zich en moet je
een dag later terugkomen. Eerder dan je expliciet op een sluip- of
achtervolgingsmissie te sturen, laat het spel je dus de keuze hoe je
een dergelijke vijand aanpakt. Uiteraard kan je nog de hulp inhuren
van huurlingen of de andere sluipmoordenaars die je rekruteert in de
loop van het spel, keuze genoeg.
Zoals
in de vorige game kan je in veroverde gebieden winkels renoveren,
waar je dan bv. wapens kan kopen of je outfit sexy turquoise kan
laten verven. Die winkels brengen je dan ook geld op, waardoor Ezio
zijn uitrusting steeds kan verbeteren en meer gebouwen kan
renoveren.
Verschillen
met voorgangers
Al
die dingen vind je ook in 'Brotherhood', net als de missies waar je
aspirant-sluipmoordenaars naartoe kan sturen om hun vaardigheden te
verbeteren. Qua spelverloop is het grote verschil dat alle onderdelen
veel beter in elkaar overvloeien. De saaie missies waarin je vrij
lang moet klimmen zijn nu wervelende achtervolgingen geworden die
verlopen zoals in een film, met veel verschillende camerastandpunten
en dramatische muziek.
'Revelations'
onderscheidt zich verder van de voorgangers met het verhaal en de
locatie. Hebben we al gezegd dat Constantinopel er prachtig uitziet?
De minaretten en de couleur locale bieden je een ander gevoel dan de
plaatsen in Italië waar je al over de daken hebt gerend. Daarnaast
heeft de stad zelf ook veel verschillende gezichten, met prachtig
verzorgde gebieden naast armoedige sloppenwijken. Bijna overal zie je
glinsterend water, en de kleurrijke gewaden van de mensen in de
straat zien er schitterend gedetailleerd uit. De stad heeft bovendien
veel hoogteverschillen, waardoor je met behulp van een haakmes langs
kabels over de steegjes kan zoeven. Wanneer je per ongeluk van een
toren dondert, heb je ook nog parachutes om je val te breken. Tip:
check of je nog parachutes hebt voor je besluit te springen voor de
lol.
Uiteindelijk
verschilt 'Revelations' wel minder van 'Brotherhood' dan dat spel van
'ACII'. In de smalle steegjes van Constantinopel kan je trouwens niet
meer beschikken over een paard, iets wat daar ook absoluut niet zou
passen. Wel kan je via tunnels snel naar andere delen van de stad
reizen, zonder dat je die ingangen zoals in 'Brotherhood' eerst moet
kopen. Je hebt er nog een nieuwe minigame waarin je een schuilplaats
van het broederschap moet verdedigen tegen vlagen aanstormde
tempeliers. Leuk voor een beetje afwisseling, maar ook niet meer dan
dat.
Multiplayer
Er
is wel nog iets opmerkelijk aan de hand met Desmond, die op het einde
van de vorige game compleet flipte en nu in een coma blijkt te
liggen. De overdreven onderdompeling in de Animus heeft zijn geest
tureluut gemaakt, waardoor die nu vastzit in de Animus. Je gaat met
Desmond dus op onderzoek in de machine zelf, wat leidt tot
verrassende onthullingen. Verder nog vermeldenswaardig zijn enkele
kleine missies die je als Altaïr kan spelen, de mogelijkheid om het
spel in 3D te spelen en natuurlijk de multiplayer, waarin nu ook een
kleine verhaallijn zit verweven.
We
zijn nog altijd gek op de multiplayer van brotherhood, en die van
'Revelations' viel ons in eerste instantie tegen,
Indien
we nog twijfelden om 'Revelations' een maximumscore te geven omwille
van de gelijkenissen met het vorige spel, dan veegt de multiplayer
alle twijfels van tafel. 'Assassin's Creed Revelations' is opnieuw
een topper, maar het wordt nu wel tijd voor iets nieuws. En dat komt
er volgend jaar ook, want 'Revelations' is het laatste verhaal rond
Ezio. In de opvolger lijk je als vrouwelijke sluipmoordenaar te gaan
rondlopen in het China van de zestiende eeuw, zoals blijkt uit de
kortfilm 'Embers'. We zijn benieuwd.