Met
F1 2011 doet Codemasters zijn uiterste best om nog beter te doen dan
vorig jaar. De Codies weten uiteraard hoe ze steengoede games moeten
maken, maar het omzetten van de adrenaline-ervaring en de kick met
een echte F1-bolide is nog iets anders. Wil je weten of het hen
gelukt is, check dan meteen de review.
Radiaal-,
diagonaalbanden of ga je toch voor een consensus van de twee?
Codemasters moet het wiel niet heruitvinden, want de fundamenten van
hun eerste F1-titel stonden vorig jaar al zo stevig als een huis. Nu
de reeks onherroepelijk in het stramien van een jaarlijkse franchise
duikelt, kunnen de makers hun onverdeelde aandacht besteden aan
veelgevraagde toevoegingen en aanpassingen. De licenties hebben ze al
op zak, maar hebben ze ook recht op een deel van onze spaarcenten? Ik
dompelde mezelf onder in de wereld van Jerôme d'Ambrosio en co en
besloot er meteen een contract voor onbepaalde duur te tekenen.
De
nieuwe regels van het huis Bij
verbeteringen denken we in eerste instantie aan de regels die bij de
start van dit seizoen door de FIA (Fédération Internationale de
l'Automobile) werden geïntroduceerd en met onmiddellijke ingang van
kracht waren. KERS of Kinetic Energy Recovery System is een systeem
dat tijdens het remmen energie opslaat en die de piloot op eender
welk moment kan aanspreken. Deze tijdelijke boost van enkele
tientallen paarden is hier zo goed geïntegreerd dat de virtuele
inhaalmanoeuvres op het scherm zonder problemen kunnen wedijveren met
het echte werk. DRS of Drag Reduction System stelt je dan weer in
staat om de achtervleugel open te klappen wanneer het tijdsverschil
tussen jouw piloot en diens voorganger minder dan een seconde
bedraagt.
Tot
slot levert Pirelli voortaan het bandenpark van de twaalf teams. Het
bedrijf ging zelfs zo ver dat het een unieke band ontwierp die
snellere slijtage combineert met betere grip. Ik ben niet zo gewonnen
voor een saaie opsomming reglementsaanpassingen, maar die drie
ingrepen hebben dit jaar al meer spektakel opgeleverd dan het
doorgaans tamelijk flauwe raceverloop na de eerste hectische ronden.
Vanzelfsprekend vind je ze stuk voor stuk terug in F1 2011, dat als
vanouds - we spreken immers over Codemasters - over een simpele doch
goed uitgekiende menustructuur beschikt. Het gros van de spelers zal
meteen kiezen voor een carrière als aspirant-piloot, hoewel je daar
wel het nodige geduld voor moet opbrengen. Slechts een zestal teams
zullen je immers als groentje willen opnemen in de groep en verwacht
dus niet dat je vanaf dag één als Vettels evenbeeld over Eau Rouge
mag scheuren.
Ongenaakbare
pitspoezen
De
game slaagt er als geen andere in om je het echte racegevoel te laten
beleven. Na de obligate handtekening en de belofte dat we dit jaar
minstens in de top tien zullen eindigen, worden we naar de paddock
geleid. Door het plexiglas zie je hoe het formule 1-circus
achtereenvolgens neerstrijkt op de negentien circuits die een
volledig jaar uitmaken. Ingenieurs lopen af en aan, hier en daar
zoekt een verloren journalist zijn cameraploeg en zelfs de pitspoezen
reizen mee. Je hebt vanzelfsprekend zin in een stevige babbel, maar
helaas leidt de deur rechtstreeks naar de opwarm- en
kwalificatieronden. Toch is het verbazingwekkend hoeveel tijd en
moeite de makers in de user interface hebben gestoken. Een klein
televisiescherm toont continu hoe je de bochten het beste aansnijdt,
terwijl de aanwezige netbook het ideale hulpmiddel is voor het
bekijken van mails en andere triviale data. Ook tijdens de
kwalificatie zelf kun je je vergapen aan weersvoorspellingen,
tussentijden en bandenopties. Stuk voor stuk fraai
gepresenteerd.
Het
ware een leuke insteek geweest mocht men hier volgend jaar enkele
elementen aanbrengen die de ervaring persoonlijker maken. Buiten een
helmkeuze lijkt het erop dat Codemasters vooral eer wil betuigen aan
de licentie. Laten we niet vergeten dat er aan de
onderhandelingstafel steevast grof geld wordt betaald voor dit vodje
papier. Bovendien zal het contract ongetwijfeld talloze restricties
bevatten. Realisme troef dus, maar dat zal de doorwinterde fans worst
wezen. Zij zullen meteen opmerken dat zelfs de stuurwielen voortaan
onderlinge verschillen vertonen. Het is een plezier om je gehelmde ik
aan de knopjes te zien werken als een echte prof. Een volledig
raceweekend met verschillende oefensessies, een drietal zenuwslopende
kwalificatieronden en tientallen rondjes tegen de tijd nemen op zich
al meerder uren in beslag. Gelukkig maakt een slider het mogelijk om
perfect in te delen waaraan je je uitgetrokken F1-tijd precies wilt
besteden.
Beleef
het gepatenteerde racegevoel
Eens
de banden contact maken met de tarmac, gebeurt er iets magisch. Het
interesseert me niet langer dat de framerate af en toe een flinke
duik neemt als we met vierentwintig een chicane induiken, net als het
feit dat het schademodel tekenen van willekeur vertoont. Zo kan je al
na licht contact een verwrongen voorvleugel achterlaten, terwijl op
andere momenten een opzettelijke botsing zonder gevolg blijft bij de
twee partijen. Het enige wat me nog bezighoudt, is de vraag of ik
bocht vier niet tegen een hogere snelheid kon nemen zonder de curbs
volledig te overschrijden, terwijl mijn persoonlijke ingenieur
schreeuwt dat ik vooral in sector drie tijd verlies op mijn naaste
concurrenten. Met dank aan het snelheidsgevoel dat je krijgt in de
gekrompen cockpit, die als doel heeft zoveel mogelijk wind naar de
radiatoren te kanaliseren. Klamme handjes zijn hier verzekerd, zeker
wanneer je vanuit de achtergrond aan een inhaalrace begint.
De
handen gaan eveneens op elkaar voor de aanwezige physics, een punt
waar reviewers het meer dan eens moeilijk hebben in hun bespreking.
Aangezien iedereen andere noden heeft, bestrijkt F1 2011 het
volledige spectrum tussen de fun van een arcadetitel en het serieuze
simulatiewerk. Op de meest eenvoudige settings nemen een resem
hulpsystemen de volledige controle over buiten het stuur, gas- en
rempedaal. Voor de puristen bestaat uiteraard de mogelijkheid om
alles uit te schakelen en het niveau de stratosfeer in te kegelen. Ze
hebben dan enkel nog hulp van broer of zus nodig om hen bij iedere
bocht een flinke tik op de nek en schouders te geven. Voilà, je
volledig huisgemaakte g-simulator! Deze eerste groep kan bij iedere
fatale beweging terugspoelen naar een veiliger moment, terwijl
eigenaars van een stuurwiel ongetwijfeld de verbeterde ophanging en
handelbaarheid in het algemeen zullen appreciëren. Zelfverzekerde
helden' raden we trouwens een tripje in de regen aan, waar de
wetten van de fysica hun glimlach even snel doen smelten als sneeuw
voor de zon. Per definitie krijgen de casuals helaas nooit de
toegevoegde safety car te zien, daar de befaamde Mercedes SLS veilig
is verdoken achter een hogere moeilijkheidsgraad.
VIP-behandeling
voor eerste eigenaars
Uiteraard
is er naar hedendaagse normen meer nodig dan alleen een
carrièremodus. In Grand Prix stel je zelf een kalender samen zonder
inmenging van ome Ecclestone, terwijl Time Attack een soort
snelheidsrace is over zes scenario's, waarbij zowel track als wagen
op voorhand zijn vastgelegd. Dat aantal mag Codemasters bij volgende
edities gerust naar boven bijstellen, want het systeem werkt enorm
verslavend. Bovendien zorgen de ingebakken leaderboards en beloningen
er steeds voor dat je per se die paar tienden extra wil afpitsen van
een toch al scherpe tijd.
Het
onlineluik omhelst lokale split-screen voor twee, een modus waar
zestien spelers tegelijk hun banden op temperatuur brengen met acht
computergestuurde tegenstanders in hun kielzog en tot slot een
coöperatief element waarin je als tweetal voor dezelfde renstal
uitkomt. Als we dan toch even de loftrompet opbergen, dan hebben we
wel enkele bedenkingen over het tamelijk onduidelijke levelsysteem.
Tijdens jouw klim naar de top krijg je op willekeurige momenten
objectieven voorgeschoteld die naast betere onderdelen ook een
xp-bonus met zich meebrengen. Op zich niets verkeerds mee, maar zelfs
na een half seizoen blijft hoogst onduidelijk wat precies de
achterliggende gedachte is. Als we toch een paar ideeën mogen
opperen: een museum zoals Gran Turismo 5 of een gekopieerd
ruilkaartsysteem uit de FIFA-reeks zou geen slechte zet zijn qua
toegevoegde waarde. Vers voer dus voor toekomstige brainstormsessies,
maar eerst is het volop genieten van de geur van uitlaatgassen en
verbrand rubber. Eerste eigenaars krijgen trouwens exclusieve
plaatsen in de VIP-tribune, want net als Dirt 3 hangt toegang tot
deze multiplayer vast aan een onlinepass.
We
zouden inderdaad nog paragrafen kunnen volpennen over de verbeterde
circuits, waarbij zowel laserscans als feedback van testpiloten aan
te pas komen, of het uiterst realistische gebrul van een motor die
klaarstaat om honderden paarden voor anderhalf uur te doen werken
over een kilometerslange asfaltstrook. Voor de meesten is het
ondertussen overduidelijk dat Codemasters zich enorm goed heeft
gewapend tegen alle vormen van kritiek. Hun glansprestaties op de
tracks worden van onze kant beloond in de afrekening.
Test
Drive Unlimited 2 tracht met zijn unieke mogelijkheden het
racinggenre te veranderen door de toevoeging van een persistente
wereld, karakterprogressie en personaliseeropties die we gewend zijn
van andere MMO spellen. Inderdaad, Test Drive Unlimited 2 is net als
zijn voorganger een MMO-racespel (Massive Multiplayer Online).
Altijd
online
Singleplayer
en multiplayer ervaringen zijn hier naadloos in elkaar verweven en
creëren een dynamische wereld met voortdurende veranderingen en
uitdagingen. Verdien geld in races en andere uitdagingen en spendeer
het aan exotische wagens, luxe woningen en kleding voor je personage.
Met dit personage kan je trouwens ook overal heen wandelen en
showrooms of de huizen van andere spelers bezoeken, waar je tevens
kan communiceren met hen. En als je wil, stap je gewoon met z'n
tweeën in een wagen voor een joyride rond het eiland.
Ga
off-road
TDU2
bevat veel vernieuwingen tegenover zijn voorganger, zoals
veranderlijke weersomstandigheden, een dag/nacht-cyclus en een
vernieuwd besturingssysteem.Er zijn verschillende uitdagingen en modi
waar je aan kan deelnemen, inclusief Championship, race school,
duellen en bekerraces. In de nieuwe 'Follow the Leader' co-op modus
kan je samen met een groep andere spelers een checkpoint race houden,
waar slechts één speler de checkpoints kan zien. De anderen moeten
deze speler dan volgen en kunnen met hem communiceren om de
checkpoints te vinden. Off-road races zijn nu ook mogelijk met een
hele nieuwe klasse aan voertuigen en honderden kilometers off-road
wegen in het spel.
Je
plek onder de zon
In
de game cruise je, samen met talloze andere spelers, door een
virtuele versie van het zonnige Ibiza. Om de weergave van het
feesteiland feilloos te maken, gebruiken de ontwikkelaars echte
satellietbeelden. Uniek aan de wereld van TDU2 zijn de automatische
content updates en de naadloze online/offline integratie. Creëer je
eigen personage, beleef een spannend singleplayer verhaal dat je
zowel offline als online kan spelen of neem het meteen online op
tegen andere spelers. Ontgrendel zowel online als offline
verschillende opties om jezelf aan te passen en toon je avatar aan
vrienden en rivalen. Koop je droomhuis (of jacht, nachtclub,...),
richt het in en ontvang er je vrienden.
-
Exclusieve voertuigen - Test Drive Unlimited 2 zet je achter het
stuur van de meest exclusieve voertuigen ter wereld. - Party on
Ibiza - Verken meer dan 3000 km aan wegen in honderden missies op een
accuraat nagebouwd Ibiza. - MMO racegame -Level je personage
gebaseerd op je racestijl, word lid van een raceclub (guild) en neem
het op tegen de andere racers die je in deze open wereld tegenkomt. -
Stap uit je wagen - Een compleet nieuwe 'uit-de-wagen' modus waar je
rond kan wandelen in gedeelde ruimtes en kan interageren met andere
spelers.
-
Evolutie - Nieuwe inhoud, uitdagingen en mogelijkheden zullen
dynamisch worden geïntegreerd in de gameplay, terwijl de wereld
evolueert over verloop van tijd.Dus voor gamers die graag racen maar
die standaard circuits echt beu zijn is dit spel een echte aanrader.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Race Game Tags:Race Game
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport
Forza
Motorsport 3 is het derde deel in de Forza Motorsport-raceserie. Er
is keuze uit meer dan 400 verschillende auto's, waaronder gloednieuwe
modellen zoals de Audi R8 V10, klassieke Amerikaanse muscle cars
zoals de Ford GT of Japanse importwagens zoals de Nissan 370Z. Met de
talloze auto's speel je races op meer dan honderd verschillende echt
bestaande parkoersen van over de hele wereld, waaronder Suzuka, de
Nürburgring en de Sebring International Raceway.
Forza
Motorsport 3 ziet er een stuk gedetailleerder uit dan zijn voorloper.
Speciaal voor de game heeft ontwikkelaar Turn 10 de banden met
bedrijven als Peugeot en Audi aangehaald om de meest realistische
auto's in het spel te krijgen. Elke auto voelt anders aan en
produceert zijn eigen unieke geluid.
Alle
auto's zijn naar eigen wens aan te passen en te tunen. Niet alleen de
prestaties van je auto zijn te verbeteren, ook is er een uitgebreide
editor waarmee je het uiterlijk van de bolide volledig naar eigen
wensen kunt aanpassen.
Uiteraard
bevat deze game ook een multiplayer-modus. Via een splitscreen-optie
kunnen twee spelers samen op één spelcomputer het tegen elkaar
opnemen. Online kunnen bovendien acht mensen tegelijk tegen elkaar
racen in losse races of toernooien.