Halo: Reach is zowel het begin als het einde. De gebeurtenissen op de planeet Reach zetten namelijk de Halo-saga in zijn gang. Was Reach namelijk niet ontdekt door de buitenaardse Covenant dan was de Master Chief ook niet de laatste overgebleven Spartan die met behulp van de Halos de Flood en The Covenant wist te verslaan. Halo: Reach is daarnaast in zekere zin ook het einde. Het is de allerlaatste Halo-game van ontwikkelaar Bungie die al tien jaar aan de serie sleutelt. Even slikken dus voor fans van het eerste uur, want misschien is dit wel de laatste keer dat we Halo spelen zoals we dat al zo lang gewend zijn.
De planeet Reach is voor de mensheid een van de belangrijkste koloniën. Niet alleen is de planeet wat klimaat betreft vergelijkbaar met de aarde, miljarden mensen zijn van de rijke voedselproductie van deze landbouwplaneet afhankelijk. Zon belangrijke kolonie moet daarom koste wat het kost beschermd worden. Vandaar dat Team Noble, een eskader van Spartan-supersoldaten, gelegerd is op de planeet. Als broekie sluit jij je als Noble Six bij deze groep geharde vechtersbazen aan om een rebellenopstand de kop in te drukken. Bij nader onderzoek op het platteland van Reach blijkt het echter om een veel grotere bedreiging te gaan dan een stel opstandelingen. De buitenaardse Covenant hebben de planeet gevonden en openen een grootschalige aanval. Deze diepreligieuze groepering van aliens gelooft er namelijk heilig in dat de heidense mensheid uitgeroeid moet worden. In de oorlog die volgt moet Team Noble zichzelf bewijzen en de planeet van de ondergang redden.
De singleplayer is op veel gebieden onveranderd gebleven ten opzichte van de voorgaande games en daar is zodoende weinig op aan te merken. Een vuurgevecht in Halo is nog altijd strategisch omdat je het opneemt tegen verschillende vijanden, die zich allemaal anders gedragen en dus om een verschillende aanpak vragen. De suïcidale Grunts functioneren binnen The Covenant vooral als kogelvoer terwijl de slimmere en sterkere Elites kogels en granaten ontwijken en harder in de aanval gaan. Nieuw zijn de vogelachtige Skirmisher die vooral vlug en venijnig zijn. De rol van The Covenant is in Halo: Reach duidelijk meer teruggebracht naar echte kwaadaardige schurken, ze spreken bijvoorbeeld geen Engels meer, wat de sfeer tijdens de gevechten ten goede komt.
Bij nieuwe vijanden komen gelukkig ook nieuwe wapens kijken. De iconische vuurwapens zoals de Assault Rifle en Battle Rifle keren in een iets andere vorm terug en ook de welbekende sticky grenades ontbreken niet. Een ander belangrijk element van Halo, de voertuigen, kennen nieuwe toevoegingen. Denk aan een soort tweepersoons Ghost voor The Covenant, en hier en daar een upgrade voor de klassieke vervoersmiddelen. Voor de buitenstaander zal het verschil misschien niet zo te merken zijn, maar de kenners zullen ongetwijfeld even moeten wennen aan hoe al het nieuws in elkaar steekt.
De grootste verandering in de manier waarop je Reach speelt, zit hem in de power-ups. Deze speciale vaardigheden geven namelijk een draai aan de gebruikelijke manier van spelen. De mogelijkheid om bijvoorbeeld een kort sprintje te trekken lijkt op het eerste gezicht niet zo bijzonder voor een shooter, maar in Reach is het hiermee ineens veel makkelijker om aan een vijand in een tank te ontsnappen. Ook een jetpack of de mogelijkheid om onzichtbaar te worden kunnen op het slagveld goed van pas komen. De nieuwe vaardigheden brengen nog meer afwisseling en onvoorspelbaarheid in de vuurgevechten. Een gevecht kan compleet anders verlopen wanneer je besluit met een bubbelschild ten strijde te trekken of juist voor een jetpack kiest.
De singleplayer, die op de Heroic-moeilijkheidsgraad in een uur of acht is uit te spelen, slaat met name in de latere levels de spijker op de kop. De formule van Halo is na vier delen geperfectioneerd en dat levert veel spannende vuurgevechten op waarin je de ene naar de andere exotische locatie op Reach, en zelfs even erbuiten (zie kader), opzoekt. Met genoeg afwisseling en een aantal fantastische levels, waaronder een hele vette helikoptermissie en een strijd in een ruimteschip in de atmosfeer van Reach, is dit niets meer of minder dan een waardig nieuw verhaal in de Halo-saga. Opvallend hierbij is ook dat er veel meer tijd is voor de personages en dat er met de camera in de tussenfilmpjes behoorlijk creatieve dingen worden gedaan. De altijd knappe klanken van Martin O'Donnell zijn weer te horen en de graphics zijn duidelijk beter dan de voorgaande delen. Met name de schaal van de oorlog op Reach wordt hier goed mee duidelijk gemaakt. Op sommige punten kun je kilometers in de verte kijken naar gebombardeerde delen van Reach, een behoorlijk indrukwekend gezicht.
Halo: Reach is echter veel meer dan alleen het avontuur dat je met Team Noble doorloopt. Er is de gigantische multiplayer die hand in hand gaat met Forge Mode waarin je naar hartenlust bestaande maps aan kunt passen tot in de kleinste details. Met name in de map Forge World zijn de mogelijkheden eindeloos en het is aan de creatieve spelers om hier invulling aan te geven. Met verschillende plateaus, vlaktes en de mogelijkheid om hoog in de lucht te bouwen is dit de grootste multiplayermap uit de serie waarin spelers dus zelf aan de slag kunnen gaan. Slaat een map aan in de online gemeenschap, dan wordt deze opgenomen in de verschillende playlists voor de online multiplayer.
Dat de multiplayer goed in elkaar steekt, spreekt eigenlijk voor zich. Jarenlang heeft Bungie lopen sleutelen aan wat uiteindelijk een hele gebalanceerde ervaring is geworden. ie weer een leuke draai krijgt met de load-outs die zorgen voor verschillende startwapens en power-ups. Maar zelfs al ben je niet zo competitief ingesteld dan is er online genoeg te beleven. De Firefight-modus uit ODST keert met glans terug en is deze keer op heel veel verschillende manieren aan te passen. Omdat matchmaking deze keer wel inbegrepen is in deze speelstand, ben je niet alleen afhankelijk van je Xbox Live-vrienden om het op te nemen tegen de hordes Covenant die de verschillende levels binnenvallen totdat jij het loodje legt. Met een sterk verbeterde Forge-mode, waarin het maken van maps een stuk makkelijker is geworden, en de altijd vermakelijke Theatre-optie, waarin iedere minuut die je speelt nog eens rustig nabekeken kan worden, ben je wel even zoet met Halo: Reach. Het voelt dan ook echt aan alsof Bungie je alle middelen wil geven om ervoor te zorgen dat je nog jaren in de weer bent met deze titel.
Halo: Reach is in veel opzichten een waar eerbetoon aan de fans, van de verschrikkelijk uitgebreide multiplayer tot het aan elkaar knopen van losse eindjes in het verhaal. Zit je al helemaal in de serie dan valt dit natuurlijk allemaal goed te waarderen, maar ook als nieuwkomer is Reach geen verkeerd instappunt. Enige voorkennis is natuurlijk wel zo leuk maar omdat Reach geen vervolg is hoef je niet het verhaal van Master Chief te kennen om het geheel te kunnen waarderen.
Hoe uitgebreider, nieuwer en beter dan de vorige delen Reach misschien dan wel mag zijn, het is een blijft een Halo-game en veel is dan ook hetzelfde gebleven. Het grootste kritiekpunt dat ik dan ook kan bedenken is dat Halo: Reach het wel een beetje op safe speelt. De verschillende power-ups en het grotendeels veranderen van de wapens brengen wel enige vernieuwing, maar waarom is het bijvoorbeeld niet mogelijk om commandos te geven aan je squad als je toch altijd met meerdere soldaten te werk gaat? Het zijn misschien voor de hand liggende keuzes die weer een andere draai aan de gevechten hadden kunnen geven. Nu voelt en speelt Reach vooral als Halo zoals je het gewend bent.
Conclusie en beoordeling
Met Bungie voor een laatste keer aan het roer voelt Halo: Reach als een waardige afsluiter van het verhaal. De Halo-formule wordt tot het uiterste geperfectioneerd en dat levert heel wat toffe gevechten en gevarieerde levels op. Met Halo: Reach kun je vooruit totdat de onvermijdelijke opvolger van een andere ontwikkelaar het legendarische stokje overneemt.
Toen Rainbow Six: Vegas (1) zo'n anderhalf jaar geleden verscheen was er naast Gears of War niet echt veel online schietvermaak op de Xbox 360 te vinden. Inmiddels is de markt al méér dan verzadigd met games als Halo 3 en Call of Duty 4: Modern Warfare die de ranglijsten domineren. Rainbow Six: Vegas 2 is geen shooter die voluit voor het spektakel gaat. Rainbow Six: Vegas 2 is geen shooter die je week na week tot vijf uur 's ochtends achter je televisie laat zitten. Wat het wel is, lees je in de review.
Bishop Ubisoft voelde waarschijnlijk al nattigheid en tegelijkertijd met de aankondiging van Rainbow Six: Vegas 2 werd er meteen maar bijgezegd dat het hier om het laatste deel in Las Vegas zou gaan. Na de avonturen van Bishop (de nieuwe hoofdpersoon in het spel) pakt het Rainbow Six-circus weer in, wordt op de trailer geladen en verscheept naar een andere locatie, waar we waarschijnlijk binnen twintig maanden weer aan de slag kunnen met een andere campagne.
Toch voelt Vegas 2 geenszins als een afscheidswedstrijd. Het spel straalt degelijkheid uit, nog meer dan zijn voorganger. Er is een nieuw personage in het leven geroepen, Bishop, die ook bij het Rainbow Six-team op de loonlijst staat. Logan Keller en kornuiten blijven na het einde van Vegas 1 achter op de Hoover Dam, waar dat verschrikkelijke open einde zich afspeelde en Bishop is degene die je onder de knoppen krijgt. De eerste missies spelen zich vóór de gebeurtenissen van het eerste deel af, terwijl latere gedeeltes van het spel ook parallel en opvolgend aan Vegas 1 lopen. Hierdoor wordt Rainbow Six: Vegas 2 een prequel, een uitbreiding en een vervolg in één.
Uitbreiding Toch bleef het gevoel dat ik hier met een uitbreidingspakket te doen had na het uitspelen van het spel het meeste hangen. Op de originele Xbox verscheen ooit Rainbow Six 3 met een klein jaar daarna Rainbow Six 3: Black Arrow. Vegas 2 geeft me precies hetzelfde gevoel als Black Arrow, namelijk dat van een add-on. De graphics zijn ietsje opgepoetst, maar vooral in de singleplayer stelt de vooruitgang niet veel voor. Veel nieuwe wapens en bewegingen heb ik niet gezien en de levels uit het eerste deel zijn vaak nog wat spannender dan die uit deze game.
Dat zit hem vooral in het feit dat Las Vegas het Las Vegas niet meer is wat het in het eerste deel was. Wanneer je naar Sin City afreist, kom je daar toch voor de casino's. Afgelopen zomer liep ik er zelf nog rond en aangezien ik volgens Amerikaanse wetgeving nog lang niet mag drinken of gokken had ik op de casinovloer niet veel te zoeken. Toch heb ik vele avonden over The Strip geslenterd, gestaard naar die kolossale hotels met hun extravagante shows om mensen maar naar binnen te lokken. Het gekke is dat tussen al die miljarden aan onroerend goed er ook gewoon hele kleine winkeltjes te vinden zijn.
RainbowSix:Lelystad Zo vind je tussen de gondels en haute couturewinkels van The Venetian en de onmetelijke rijkdom, modern art en high-tech hotelkamers van het Wynn kleine éénverdiepingszaakjes die hier in Nederland gelijk zullen staan aan de Zeeman of de Aldi. Het schetst het ongelooflijk grote verschil tussen arm en rijk in de grootste nepstad die er op onze planeet is gebouwd. Lekker zielig, maar wanneer ik naar Las Vegas ga, dan kom ik daar voor de hotels en casino's en daar ben ik dan ook heengegaan. Hoe jammer is het dan dat er in deze opvolger slechts twee casinolevels zitten. Je doet de buitenwijken van Las Vegas, een recreatiecentrum, een groot buitenverblijf, de Nevada desert en zelfs de Pyreneën aan maar veel van deze locaties zijn een stuk minder leuk dan de casinolevels.
Deze levels voelen bij vlagen ongeïnspireerd aan en soms lijkt het zelfs alsof ook de ontwikkelaars er liever nog een casinootje tegen aan hadden gegooid. Er is en blijft niks mis met de gameplay in deze levels aangezien deze nog steeds staat als een huis, maar in een Rainbow Six: Vegas-game wil je in casino's knallen en niet in een buitenwijk die net zo goed in Lelystad had kunnen liggen.
Ervaring Gelukkig is Ubisoft Montréal niet alleen maar hetzelfde wijsje blijven zingen. Zo hebben ze vermoedelijk goed gekeken naar Call of Duty 4: Modern Warfare en dan met name naar het ervaringspuntensysteem wat daarin verweven zit. Iets dergelijks is nu ook in Rainbow Six: Vegas 2 geïmplementeerd en daar zijn ze zeker in geslaagd.
Vanaf nu zijn er ervaringspunten te verdienen bij elke kill die je maakt, zowel in de singleplayer- als de multiplayermode, al dan niet in de coöperatieve modus. Domweg naar een vijand toelopen en hem wat lood in zijn buik toestoppen levert de minste ervaringspunten op, een goed opgezette aanval waar bijvoorbeeld een flashbang grenade aan te pas komt de meeste. Op die manier dwingt het spel je haast om tactisch te spelen, zodat dit ook in de makkelijkere standen loont. Daarnaast worden goede spelers die het voor elkaar krijgen om iemand door het hoofd of om een muurtje heen neer te schieten daar ook voor beloond.
Tot slot houdt dit systeem bij welk wapen jouw favoriet is. Grijp je veel naar je shotgun om targets van dichtbij open te rijten, dan zul je beloond worden met betere shotguns. Ben jij echter iemand die het liever van een lange afstand doet met zijn sniper, dan zal het spel ook dat doorhebben. Ook dit is zeker een aanvulling op de toch al heel goede gameplay van het eerste deel. Het voelt niet afgeraffeld maar juist zeer degelijk en betrouwbaar aan, wat alleen maar als een compliment opgevat kan worden.
Online Uiteraard is de onlinemodus ook weer aanwezig en het kan niet anders of dit wordt een groot succes op Xbox Live en PlayStation Network. Het ervaringspuntensysteem houdt je net zoals in Call of Duty 4: Modern Warfare aan het spelen maar het is vooral de coöperatieve modus geweest die ik online nog veel heb gedaan.
Hoewel deze mode nu ook op een offline console, dus in split-screen te betreden is, blijft online co-op toch het leukst. Zeker door het ervaringspuntensysteem, waardoor er een soort onderlinge wedstrijd ontstaat tussen de Team Rainbow-leden. Een kill die jouw teammaat maakt geeft jou immers geen ervaringspunten en daarom zul je moeten proberen om zo veel mogelijk kills zelf op te eisen.
Dat hierdoor het tactische element waarbij je uitgebreid kon plannen, voorbereiden en taggen onnodig is gebleken moeten we maar voor lief nemen, aangezien deze nieuwe manier van coöperatief spelen ook zeer goed bevalt. Daarnaast zijn de klassieke Team Deathmatch-varianten ook weer aanwezig waardoor iemand met een next-gen console, deze game en een internetverbinding zich de komende weken niet meer hoeft te vervelen.
Conclusie Zoals al eerder in deze review aangehaald voelt Rainbow Six: Vegas 2 net zoals een uitbreiding. Vegas 2 doet precies hetzelfde als bijvoorbeeld Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, namelijk een bestaande franchise verder uitbouwen. De grootste toevoeging aan Vegas 2 is zonder twijfel het ervaringspuntensysteem, die de coöperatieve modus nieuw leven inblaast.
De singleplayercampaign is van gemiddelde lengte maar misschien een beetje tegenvallend voor degene die had verwacht lang in de casino's van Las Vegas te vertoeven. De gameplay op de andere locaties is ook nog steeds erg goed, maar het Vegas-decor geeft het toch dat extra vleugje van herkenning, dat extra vleugje van toegestane foutheid en dat extra vleugje gevoel dat je hier met een AAA-titel te maken hebt. Visueel gezien is Rainbow Six: Vegas 2 een mooie verschijning, maar superprachtig is het niet. Het is duidelijk te zien dat Ubisoft Montréal vooral aan de graphics van de multiplayermode heeft gesleuteld maar dat mocht ook wel, want die was in het eerste deel niet om aan te zien vergeleken met de singleplayer.
Kort gezegd is Rainbow Six: Vegas 2 een dijk van een game geworden. Geen klassieker, geen absolute must-have maar ook geen spel dat je zomaar mag laten liggen. Iedereen met een PlayStation 3 of Xbox 360 met internetverbinding doet zichzelf hiermee een heel mooi cadeau.
Er
zit (nog geen) sleet op de succesformule van 'Assassin's Creed' -
schrappen wat
niet past. Je kan met dit spel namelijk twee kanten op:
ofwel concentreer je je op de
dingen die hetzelfde zijn als in de
vorige games, en ga je je misschien ergeren. Ofwel
ga je gewoon mee
in het verhaal en geniet je van de nieuwe snufjes, de zoals steeds
spetterende actie en de prachtige nieuwe omgeving die het oude
Constantinopel je
biedt. Wij kozen voor het laatste, en werden
bovendien aangenaam verrast door de
vernieuwde multiplayer.
Voor
wie niet bekend is met het verhaal van de 'Assassin's Creed'-games
vatten we het nog even samen. In feite vinden de games plaats in het
heden, waar ene Desmond Miles de avonturen van enkele voorouders via
een 'genetisch geheugen' herbeleeft met behulp van een machine, de
Animus. Die is ontworpen door het duistere bedrijf Abstergo, dat
gerund wordt door de erven van de tempeliersorde. Ze schotelden
Desmond in de allereerste 'Assassin's Creed' de herinneringen van
zijn voorouder Altaïr Ibn-La'Ahad voor, die leefde in de
Middeleeuwen in Syrië. In de game speel je dus die avonturen
na.
Aartsvijanden
De
aartsvijanden van de tempeliers zijn de sluipmoordenaars, die zich
van oudsher verenigd hebben in het broederschap. Desmond stamt af van
twee meester-sluipmoordenaars, en via hem wilde Abstergo de locatie
te weten komen van enkele artefacten met bijzondere krachten,
achtergelaten door een beschaving die bestond voor de mensheid op
Aarde verscheen. Desmond kon aan Abstergo ontsnappen, en sloot zich
aan bij de moderne sluipmoordenaars. Die hebben ook zo'n Animus, die
Desmond - en dus de gamer - verder onderdompelt in de avonturen van
zijn Italiaanse voorouder Ezio Auditore tijdens de Renaissance.
In
'Assassin's Creed II' zag je de jonge playboy Ezio abrupt volwassen
worden toen de tempeliers zijn vader en broers ombrachten, en in
'Brotherhood' groeide hij uit tot leider van het broederschap in
Rome. In 'Revelations' heeft Ezio al grijze haren, en trekt hij naar
Constantinopel, het huidige Istanboel. Hij moet daar op zoek naar
vijf artefacten die hem toegang moeten geven tot geheimen die al een
paar eeuwen in de bibliotheek van Altaïr liggen te wachten in het
Syrische Masyaf. De informatie die Desmond zo aan de oppervlakte moet
brengen is bovendien cruciaal voor iedereen op Aarde, aangezien de
wezens van de eerste beschaving hebben voorspeld dat de mensheid zal
vergaan in 2012. Een lange uitleg? Jazeker, maar producent Ubisoft
heeft dan ook een heus naslagwerk uitgebracht rond de reeks.
Meteen
aan de slag
Hoewel
je het verhaal dus beter kan volgen wanneer je ook de vorige games
hebt gespeeld, kan je als leek wel meteen starten met 'Revelations'.
Het valt op hoe goed de makers de essentie van het verhaal hebben
weten samen te ballen in een intro, gekoppeld aan een erg bondige
tutorial die vooral mikt op gevorderden. Het spitsvondige eraan is
echter dat je bij alle nieuwe bewegingen de mogelijkheid krijgt om
een tutorial over die bepaalde move te spelen. Ideaal dus voor zowel
beginners als fans.
'Revelations'
start daarnaast wel een beetje vreemd, met vroeg in het begin een
wervelende achtervolging die atypisch is voor de games. Ongetwijfeld
de bedoeling, maar we waren toch blij in Constantinopel aan te komen
voor de vrijheid van de echte 'Assassin's
Creed'-ervaring.
Vrijheid
En
dat houdt in: rondwandelen waar je maar wil in de immense stad,
missies afwisselen met zijmissies, zijmissies onderbreken voor een
robbertje zinloos geweld met wat wachters... en tussendoor ook nog
een vrouw versieren, want de oude Ezio heeft zijn streken nog niet
verleerd. Het is die vrijheid die 'Assassin's Creed Revelations'
opnieuw zo aantrekkelijk maakt, hoewel de game natuurlijk niet meer
de enige is met dergelijke troeven. Ubisoft heeft de sterke punten
nog wel verfijnd, waardoor je nog meer mogelijkheden krijgt om je
doelen te bereiken, en steeds minder gedwongen wordt om bepaalde
werkwijzen te kiezen.
Zoals
in de vorige games kan je vijanden afleiden door er bijvoorbeeld
vrouwen van lichte zeden op af te sturen, maar in 'Revelations' kan
je ook rotjes gooien om wachters af te leiden en zo langs hun post te
glippen. Je kan verschillende soorten bommen maken, en terwijl dat in
het begin nogal dom lijkt, zijn die dingen echt enorm handig. Wat
dacht je van een stinkbom die je vijand isoleert terwijl mensen ervan
weglopen met wapperende handjes? Of ineens de grote middelen, een
grote gifbom die vijf wachters tegelijk om zeep helpt? Componenten
voor die bommen vind je bijvoorbeeld bij verslagen wachters, wat je -
veel meer dan in 'Brotherhood' - aanzet om de zakken van gesneuvelde
vijanden te doorzoeken na een gevecht.
Gebieden
veroveren
De
bommen zijn erg handige hulpmiddelen wanneer je een gebied in de stad
verovert van de tempeliers. Zoals met de Borgiatorens in voorganger
'Brotherhood' moet je de plaatselijke commandant van de slechteriken
uitschakelen, en die gaat lopen wanneer je hem te opvallend benadert.
Wanneer je hem niet snel onderschept, verschuilt hij zich en moet je
een dag later terugkomen. Eerder dan je expliciet op een sluip- of
achtervolgingsmissie te sturen, laat het spel je dus de keuze hoe je
een dergelijke vijand aanpakt. Uiteraard kan je nog de hulp inhuren
van huurlingen of de andere sluipmoordenaars die je rekruteert in de
loop van het spel, keuze genoeg.
Zoals
in de vorige game kan je in veroverde gebieden winkels renoveren,
waar je dan bv. wapens kan kopen of je outfit sexy turquoise kan
laten verven. Die winkels brengen je dan ook geld op, waardoor Ezio
zijn uitrusting steeds kan verbeteren en meer gebouwen kan
renoveren.
Verschillen
met voorgangers
Al
die dingen vind je ook in 'Brotherhood', net als de missies waar je
aspirant-sluipmoordenaars naartoe kan sturen om hun vaardigheden te
verbeteren. Qua spelverloop is het grote verschil dat alle onderdelen
veel beter in elkaar overvloeien. De saaie missies waarin je vrij
lang moet klimmen zijn nu wervelende achtervolgingen geworden die
verlopen zoals in een film, met veel verschillende camerastandpunten
en dramatische muziek.
'Revelations'
onderscheidt zich verder van de voorgangers met het verhaal en de
locatie. Hebben we al gezegd dat Constantinopel er prachtig uitziet?
De minaretten en de couleur locale bieden je een ander gevoel dan de
plaatsen in Italië waar je al over de daken hebt gerend. Daarnaast
heeft de stad zelf ook veel verschillende gezichten, met prachtig
verzorgde gebieden naast armoedige sloppenwijken. Bijna overal zie je
glinsterend water, en de kleurrijke gewaden van de mensen in de
straat zien er schitterend gedetailleerd uit. De stad heeft bovendien
veel hoogteverschillen, waardoor je met behulp van een haakmes langs
kabels over de steegjes kan zoeven. Wanneer je per ongeluk van een
toren dondert, heb je ook nog parachutes om je val te breken. Tip:
check of je nog parachutes hebt voor je besluit te springen voor de
lol.
Uiteindelijk
verschilt 'Revelations' wel minder van 'Brotherhood' dan dat spel van
'ACII'. In de smalle steegjes van Constantinopel kan je trouwens niet
meer beschikken over een paard, iets wat daar ook absoluut niet zou
passen. Wel kan je via tunnels snel naar andere delen van de stad
reizen, zonder dat je die ingangen zoals in 'Brotherhood' eerst moet
kopen. Je hebt er nog een nieuwe minigame waarin je een schuilplaats
van het broederschap moet verdedigen tegen vlagen aanstormde
tempeliers. Leuk voor een beetje afwisseling, maar ook niet meer dan
dat.
Multiplayer
Er
is wel nog iets opmerkelijk aan de hand met Desmond, die op het einde
van de vorige game compleet flipte en nu in een coma blijkt te
liggen. De overdreven onderdompeling in de Animus heeft zijn geest
tureluut gemaakt, waardoor die nu vastzit in de Animus. Je gaat met
Desmond dus op onderzoek in de machine zelf, wat leidt tot
verrassende onthullingen. Verder nog vermeldenswaardig zijn enkele
kleine missies die je als Altaïr kan spelen, de mogelijkheid om het
spel in 3D te spelen en natuurlijk de multiplayer, waarin nu ook een
kleine verhaallijn zit verweven.
We
zijn nog altijd gek op de multiplayer van brotherhood, en die van
'Revelations' viel ons in eerste instantie tegen, Indien
we nog twijfelden om 'Revelations' een maximumscore te geven omwille
van de gelijkenissen met het vorige spel, dan veegt de multiplayer
alle twijfels van tafel. 'Assassin's Creed Revelations' is opnieuw
een topper, maar het wordt nu wel tijd voor iets nieuws. En dat komt
er volgend jaar ook, want 'Revelations' is het laatste verhaal rond
Ezio. In de opvolger lijk je als vrouwelijke sluipmoordenaar te gaan
rondlopen in het China van de zestiende eeuw, zoals blijkt uit de
kortfilm 'Embers'. We zijn benieuwd.
Battlefield 3 een coole schooter met vier verschillende classen van mannetjes -assault -engineer -sniper -support dit zijn de vier verschillende classen van de game iedere class heeft zijn eigen taak teamwork is noodzakelijk hou je van zo'n games dan is dit perfect voor u!!!!!mooie graphics in deze game - geweldadig http://www.youtube.com/watch?v=hiYyEpEtB3E (Gameplay)