deze keer ga ik het hebben over de smaakherkenning en wat er allemaal in fruitsap aanwezig is.
Er zijn drie soorten smaken die je kunt herkennen: zoet, zuur/bitter, zout. Deze smaken worden herkent door de duizenden smaakpapillen die op je tong zitten. Die smaakpapillen sturen signalen door naar de hersenen die de smaak herkennen.
Voor bepaalde beroepen is smaakherkenning heel belangrijk hier enkele voorbeelden:
- huisman of huisvrouw: het berijden van de maaltijd
- sommelier (wijnspecialist van een restaurant): bij het proeven van de wijn
- kok of kokkin: bij het samenstellen van nieuwe gerechten
- verkoopster van voeding: kennis bij het verkopen
Ons lichaam heeft energie nodig voor een algemene ontwikkeling en om fit te blijven. De energiebron die ons lichaam daarvoor gebruikt is voeding. Sportlui gebruiken meestal gezonde voeding zodat hun uithouding en kracht groter wordt. Een gezonde voedingsmiddel is fruit. Fruit heeft een zoete of zoetzure smaak.
En nu een woordje uitleg over de samenstelling van fruitsap.
In fruitsap zit er natuurlijk water. Daarin zit er ook eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de groei van kinderen, de opbouw en het herstel van de spieren. Er zit ook suiker in fruitsap. Dus is fruitsap niet zo goed voor de tanden. Het bevat een bepaalde Phwaarde (zuurtegraad) die het glazuur aantast. Wie denkt snel zijn tanden te poetsen na het drinken van fruitsap zit helemaal fout. Wanneer je dit doet, stimuleer je nog meer de afbraak van het glazuur. Drink dus fruitsap met mate of verbruik er onmiddellijk een kalkhoudend voedingsmiddel na zoals: melk, kaas, yoghurt,... Die verminderen het zuur-effect.
deze keer ga ik het hebben over de pictogrammen op de verpakkingen van fruitsap en de verplaatsing ervan.
Eerst een woordje uitleg over de pictogrammen dat je kunt vinden op de verpakking van fruitsap:
- 1= ecotaks betekent dat de overheid extra geld vraagt voor schadelijke verpakkingen bv. batterij (1 wel, 2 niet)
- 2= recycleerbaar betekent hergebruikt
- 3= het groene punt betekent dat de fabrikant een financiële bijdrage betaalt voor de verwerking van het verpakkingsmateriaal
- 4= barcode of streepjescode
Die bevat gegevens omtrent het land van herkomst ( 54 is België), het artikel, de fabrikant en een controlegetal. Deze code wordt door een scanner in de supermarkt gelezen.
En nu een beetje uitleg over het transport van fruit. Fruit moet een hele weg afleggen om bij je thuis te komen vanaf de akker waar hij geplukt is:
van de landbouwer gaat het met de tractor naar een fruitveiling, daarvandaan gaat het fruit met de vrachtwagen naar een distributiecentrum, dan naar een grootwarenhuis ook met de vrachtwagen, in het grootwarenhuis wordt het fruit verkocht en gaat met de klant mee naar huis meestal met de auto.
Al deze transportmiddelen worden gebruikt voor inheems fruit dat vervoert wordt op relatief kleine afstanden. Maar als we grote hoeveelheden uitheems fruit moeten transporteren over grote afstanden gaan we andere transportmiddelen gebruiken zoals:
cargovliegtuigen, vrachtboten, goederentreinen. Het voordeel van deze containertransporten zijn dat ze veel in 1 keer vervoeren.
De plaats waar de containers afgehaald worden en tijdelijk opgeslagen worden heten:
- bij de scheepvaart: een container terminal
- bij de luchtvaart en treinen: een terminal
Om het vanuit de opslagplaatsen te vervoeren gebruikt men koelwagens en koelcontainers. Voor de opslag van het fruit, in het grootwarenhuis of de fruitveiling, bouwt men grote koelkamers of koelcellen.
vandaag ga ik het hebben over het verschil tussen: "Ten minste houdbaar tot..." en "Te gebruiken tot..." en enkele technische beroepen bij de productie van fruitsap.
Op alle verpakkingen staan deze termen wel: "Ten minste houdbaar tot..." en "Te gebruiken tot..." maar wie weet het verschil er tussen nu eigenlijk?
"Ten minste houdbaar tot..." betekent: de datum van minimale houdbaarheid op producten die op kamertemperatuur bewaard worden en vrij lang houdbaar zijn. Zoals: droge voedingsmiddelen: deegwaren, suikerwaren, zuurproducten.
"Te gebruiken tot... betekent: het uiterst consumptiedatum op producten die zeer gevoelig zijn voor bederf en die gekoeld bewaard moeten worden. Zoals: kant en klare maaltijden, salades, verse zuivel. Een voedingsmiddel waarop staat te gebruiken tot 19/01/2014 mag je eigenlijk niet meer opeten op 20/01/2014 want het product is dan niet vers meer; mogelijk bedorven. Er kunnen micro-organismen ontwikkeld zijn die met het blote oog niet waarneembaar zijn. Dus best niet opeten. Behalve als je ziek wilt worden.
En nu wat technische beroepen die nodig zijn bij het maken van industriële fruitsap:
- In labo's zoeken mensen naar nieuwe smaken en texturen: dit is het werk van een laborant.
- Tijdens de productie controleert de kwaliteitscontroleur of de samenstelling van ieder sap aan de eisen voldoet.
-Een productieleider regelt welke sappen, wanneer gemaakt moeten worden. Hij doet dit volgens de binnengekomen bestellingen. Hij/zij controleert of alles goed verloopt. Hij staat in nauw contract met de dienst verkoop en verzendingen.
- Een lijnverantwoordelijke controleert voor zijn productielijn of er voldoende ingrediënten voorhanden zijn, of er genoeg verpakkingsmateriaal klaar staat, etiketten genoeg zijn,...
-Wanneer het fruitsap aan het eind van de productielijn komt moet die klaargemaakt worden voor verzending, dit doet de magazijnier.
De productie van fruitsap heeft dus heel veel mensen nodig, want er zijn ook nog de personen die de machines bedienen in de fabriek. En het zorgt ook voor onrechtstreekse tewerkstelling: de fruitboer die het fruit gekweekt heeft, de vrachtwagenchauffeurs die het fruit naar de fabriek hebben gebracht en van de fabriek naar de winkel,... Veel meer beroepen dan je ooit zou denken.
we zijn gestart met een nieuw project: ' project fruitjuice'. In dit project gaan we een fruitsap zelf maken, een naam bedenken en een etiket ervoor ontwerpen.
Eerst ga ik het hebben over de verschillende bewaartechnieken van voedingsmiddelen in het algemeen.
Er zijn verschillende bewaartechnieken:
- voor fruitsap wordt UHT gebruikt, UHT: ultra hoge temperatuur: kort en aan een zeer hoge temperatuur verhitten, 135° tot 150°
- voor melkproducten en verschillende conservenblikken: steriliseren: door verhitten alle micro-organismen doden, 105° tot 110°
- voor verschillende groenten in bokalen: opleggen in azijn: door het zuur blijft het voedingsmiddel knapperig en gaat langer mee
- voor chocomelk, fristi,...: pasteuriseren: kort verhitten aan maximum 75°
- voor droogvoeding: drogen: het watergehalte uit voedingsmiddelen halen door het ophangen, uitpersen of vriesdrogen
- voor luchtledig verpakte voedingsmiddelen: vacuüm verpakken: alle lucht weghalen uit de verpakking waardoor micro-organismen geen kans krijgen om te ontwikkelen
- voor gerookte voedingsmiddelen: roken: voedingsmiddelen door rook halen waardoor de bewaartijd verlengd wordt
Een heel bekende bewaartechniek is invriezen. Invriezen wordt gebruikt voor alle voedingsmiddelen zoals: pizza, groenten, soep, vis, overige resten vlees, en nog veel meer.
Het is beter om verse groenten eerst te blancheren en dan in de diepvries te stoppen om zo het verlies van vitaminnen en kleur onder invloed van de inwerking van enzymen te beperken.
Het is beter om warme producten eerst af te koelen voor ze in te vriezen.
Maak kleine, platte pakketjes met zo weinig mogelijk lucht (max. 1kg). Zo kan de koude sneller tot de kern doordringen en wordt ook vriesbrand vermeden. Vriesbrand ontstaat door verdamping van ijskristallen aan het oppervlak. Hierdoor worden zowel de structuur als de smaak van het product aangetast.
Vries nooit producten in die al eerder ingevroren zijn opnieuw in. Hierdoor gaat de kwaliteit snel achteruit en neemt de kans op een voedselvergiftiging toe.
Vergeet niet elk diepvrieszakje van een datum te voorzien. Geblancheerde groenten bewaren 8 tot 9 maanden.
Zo kunnen we zien dat er veel bewaartechnieken zijn.
de logische keten en de keuze van een transportmiddel
Hoi,
Vandaag ga ik het hebben over de logische keten en de keuze van een transportmiddel.
Logistiek is het organiseren van goederenstromen. De logische keten kent een voortdurende opeenvolging van drie processen om goederen op plaats van levering te krijgen: ontginnen -> opslaan -> transporteren -> verwerken -> opslaan. Om goederen te transporteren gebeurt dat over heel de wereld anders: de ezel in Portugal en Kreta, de kameel die in de woestijn gebruikt wordt, de handbike in Nederland en ook op andere plaatsen. In het zuiden verloopt het transport trager dan hier, vaak te voet of te fiets volladen. Een slecht transport heeft een slechte invloed op de ontwikkeling van een streek of land doordat er geen snel verkoop is en dus minder verkoop.
Een nu uitleg over de keuze van een transportmiddel.
- Het milieu: het gaat hier vooral om de zuinigheid (hoe hoog is het brandstofverbruik) en de uitstoot van de schadelijke stoffen, zoals uitlaatgassen. Stappen, fietsen en ook het openbaar vervoer zijn milieuvriendelijke keuzes.
- De uiterlijk: mensen willen graag een auto die past bij hun smaak. Daarom zorgen autofabrikanten er voor dat er allerlei verschillende kleuren en modellen zijn om uit te kiezen.
- De ruimte: als je veel moet vervoeren, kies je een ander transportmiddel dan als je bijvoorbeeld alleen jezelf moet meenemen
- De comfort: dit heeft te maken met hoe aangenaam het vervoer in het transportmiddel is. Enkele voorbeelden: - op een fiets ben je niet beschermt tegen regen en wind, in een auto wel - op een boot kan je zeeziek worden.
- De prijs: een fiets (en het gebruik ervan) is goedkoper dan een auto. In het openbaar vervoer gelden nogal uiteenlopende tarieven. Met het vliegtuig reizen is meestal vrij duur. Over het algemeen kan je stellen dat de snelheid en het comfort waarmee je vervoerd wordt, de prijs bepalen. Je budget bepaalt uiteraard mee je keuze
- De afstand en tijd: als je een kleine afstand moet afleggen en veel tijd hebt, is de fiets een goede keuze. Voor grotere afstanden kies je eerder voor de auto. En voor echt grote afstanden ligt de keuze van het vliegtuig voor de hand, als je tenminste geen dagen of weken onderweg wilt zijn.
Dit was het laatste bericht over dit project, wat het volgende is zien jullie dan wel
deze keer ga ik het over de veiligheidsmaatregelen en de GPS hebben.
Net als gereedschap en machines hebben ook transportmiddelen veiligheidsvoorschriften. Veiligheid is in transport heel belangrijk om vele ongevallen te vermijden en zo mensenlevens te redden.
- veiligheidsmaatregelen voor een fiets: een fietshelm, een fluohesje en het fietspad
- voor een motor: altijd een helm dragen, speciale kleding (van leder met geïntegreerde knie- en elleboogbeschermers)
- voor een auto: altijd je gordel aandoen, opletten voor je snelheid en andere weggebruikers, kijken naar de verkeersborden
- voor een vliegtuig: gordel aan doen bij het stijgen en dalen, luisteren naar de steward(es) voor het opstijgen naar de veiligheidsvoorschriften
- voor rolschaatsen: knie-, pols-, en elleboogbeschermers, een helm, en op het voetpad schaatsen
En nu een woordje uitleg over de GPS. De afkortingen GPS staan voor: Global Positioning System. De uitvinders van de GPS zijn leden van het Amerikaans leger die opzoek waren naar een systeem waarmee over heel de wereld nauwkeurige plaatsbepaling mogelijk was. De GPS werd bedacht in 1967. Het principe van een GPS is eenvoudig: je ontvangt tegelijk het signaal van (minstens) drie satellieten waarvan je weet waar ze zijn. Jouw toestel rekent uit hoe ver je van elke satelliet verwijderd bent, en uit die wetenschap kan je je eigen positie berekenen.
deze keer ga ik het over gestroomlijnde transportmiddelen en het systeem van overbrenging hebben.
Ten eerste ga ik het over weerstandkrachten (wrijvingskrachten) hebben. Weerstand remt de voortbeweging af door wrijving. De weerstand hangt ook af van het medium waardoor het transportmiddel zich beweegt: lucht, land of water.
-Luchtweerstand (luchtwrijvingskracht) = de remmende werking van de lucht. Bijna elk transportmiddel wordt afgeremd door de weerstand van de lucht. Als je aan het fietsen bent en tegenwind hebt, voel je dat het best. Om minder luchtweerstand te ondervinden, ontwerpt men gestroomlijnde automodellen, treinen en vrachtwagens. Net als de lucht oefent ook water een gelijkaardige weerstand uit. Stroomlijn: vorm waardoor de weerstand van lucht en water zo klein mogelijk wordt. Dus bv. gestroomlijnde auto's zijn zo gemaakt dat de lucht er langs gaat en er niets in de weg zit die de wind tegenhoudt. Als je een gestroomlijnde transportmiddel bekijkt zie je dat ze vooraan een ovale of ronde vorm hebben.
En nu een woordje uitleg over het systeem van overbrenging. Er zijn verschillende soorten overbrengingen, maar ik ga het hebben over de riemoverbrenging, de tandwieloverbrenging, de kettingoverbrenging en de wormwieloverbrenging
- bij riemoverbrenging wordt er gebruik gemaakt van een ketting of een riem
- bij tandwieloverbrenging haken de tanden van een tandwiel in elkaar
- bij kettingoverbrenging wordt een ketting in een tandwiel gehaakt
- bij wormwieloverbrenging wordt een ronddraaiende beweging overgebracht door middel van een worm en wormwiel
deze keer ga ik het hebben over de historische evolutie van transport.
Tot 8000 V.O.T. (voor onze tijdrekening) verplaatsten mensen zich allen te voet. Daarna konden ze dat op steeds meer manieren doen, over steeds grotere afstanden en met een steeds grotere snelheid. Ook kunnen ze steeds meer goederen tegelijk vervoeren. De ossenkar (kar dat werd getrokken door een os, paarden waren te duur en konden minder gewicht trekken dan een os) van 5000 v.C. dat is uitgegroeid tot de koets dat werd gebruikt vanaf 1580 uit Hongarije. Deze nieuwe mode vervangde de draagstoel. De vélocipéde (of fiets) werd uitgevonden in 1817 door Baron Karl Von Drais. Deze bestond uit een houten frame, houten wielen met een ijzeren velg, een zeer primitief zadel en stuur en een soort rem op het achterwiel. De loopfiets had geen trappers; de rijder bewoog zich voor door zich af te duwen tegen de grond. Het wiel werd veel eerder uitgevonden rond 3500 v.C. Dit was één van de grootste uitvindingen ooit want het wiel zit in elke transportmiddel. Maar natuurlijk heeft het wiel sindsdien al veel verbeteringen ondergaan door het gebruiken van spaken bv. De stoomboot werd in 1737 uitgevonden door Jonathan Hulls. De stoomtrein werd pas later in 1765 in Engeland uitgevonden. In 1830 reed zo'n locomotief met een snelheid van 50 km/h op de eerste spoorlijn ter wereld, in Engeland. Van 1873 tot 1883 werd de 1ste stoomauto door Amédéé Bolléé gebouwd. De stoommachine werd rond 1700 uitgevonden door Thomas Newcomen en John Cally, maar kon pas gebruikt worden in 1764 na enkele innovaties van Schot James Watt. De zeppelin werd in 1899 uitgevonden door een Duitser Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin.
hier ben ik weer met een nieuw project, project transport 'We maken een eigen transportmiddel!'
Iedereen maakt veel gebruik van transportmiddelen, als het nu een auto, motor of een fiets is. Maar wat is transport en wat betekent het woord 'transport' nu eigenlijk?
Transport is het verplaatsen van goederen en mensen. Het woord transport betekent: vervoer, verplaatsing. Transport is samengesteld uit het Latijnse 'trans' dat 'over' betekent, en het woord 'portare' wat 'dragen' betekent.
Een transportmiddel kenmerkt zich door 4 factoren:
- (laad) ruimte om personen of goederen te vervoeren: deze kan groter of kleiner zijn zoals een koffer of zitplaatsen
- het medium waar ze doorheen of overheen kunnen gaan: over land (met een fiets, auto, motor, trein, tram), over water (met een boot), in de lucht (met een vliegtuig), in de ruimte (met een racket)
- de besturing: je kunt een bepaalde richting sturen: naar links, naar rechts, naar voren, naar achteren, omhoog of omlaag
- een energiebron: er is altijd energie of kracht nodig om een transportmiddel in beweging te brengen, zoals benzine of spierkracht ( met de fiets)
Alle transportmiddelen hebben speciale voorzieningen nodig zoals:
- fietspaden voor fietsen, bromfietsen
- snelwegen voor auto's, vrachtwagens
- bruggen voor auto's, treinen, vrachtwagens
- tunnels voor treinen, auto's, vrachtwagens
- kanalen voor boten
- verkeersborden voor auto's, fietsen, vrachtwagens
- havens voor boten
- vliegvelden voor vliegtuigen
- kabels (voor elektriciteit) voor treinen of trams
Transportmiddelen nemen dus veel plaats in, maar we zijn ze zo gewend dat een leven zonder ondenkbaar zou zijn
deze keer ga ik het hebben over de weg die elektriciteit aflegt van producent tot gebruiker.
De elektriciteit vertrekt van de elektriciteitscentrale - naar de transformator ( is een apparaat dat een hogere voltage omzet in een kleinere of andersom) - dan naar een hoogspanningsnet
- naar een hoogspanningsleiding - naar de tussenstation - naar een hoogspanningskabine - naar een laagspanningsnet - en komt uiteindelijk aan bij het huis. De elektriciteit kan zowel bovengronds
als ondergronds van de distributiekamer naar de woning worden gebracht. En nu enkele cijfers: bij het vertrek uit de centrale bedraagt de spanning 380 000 tot 400 000 volt,
bij het transformatorstation 10 000 tot 50 000 volt, bij de aankomst in het huis 220 tot 230 volt. De spanning van elektriciteit kun je meten met een voltmeter of een multimeter.
De spanning wordt uitgedrukt in volt maar naar wie is het eigenlijk genaamd? Het is genaamd naar Alexandro Volta, een beroemde scheikundige die veel medailles kreeg van onder andere Napoleon en nog veel anderen.
De volt werd na de dood van Volta naar hem vernoemd, ook werd hij afgebeeld op het 10 000 lire biljet.
Dit was het voor vandaag de volgende keer dat ik een bericht op deze blog zet zal het over een ander project gaan, wat het is zien jullie dan wel.
deze keer ga ik het over de zon hebben. De zon is heel belangrijk en zonder hem zou het niet mogelijk zijn om te leven op aarde, hier zijn enkele voorbeelden
- de zon laat bomen en planten groeien = ze zorgt voor ons voedsel
- de zon zorgt voor onze seizoenen en weersomstandigheden ( licht, wind en water)
- de zon zorgt voor warmte = aangenaam leefklimaat
- de zon is zelfs de oorsprong van onze fossielen brandstoffen
Dus de zon is heel belangrijk voor ons.
Omzetting van zonlicht in elektriciteit noemen we fotovoltaïsch afgekort PV ( Photo Voltaic). Een PV-systeem bestaat uit diverse zonnecellen die samen een zonnepaneel vormen.
De meeste zonnecellen zijn gemaakt van silicium, silicium is een natuurlijk mineraal uit de aardkorst. Zonnecellen leveren niet allen elektriciteit op bij stralend weer maar ook op bewolkte dagen zetten ze licht om in energie.
Het is een milieuvriendelijke manier om elektriciteit te produceren omdat er geen uitstoot is maar ook weer niet want het recicleren van de panelen wordt een probleem.
Toestellen die op zonnecellen werken zijn bv rekenmachines, auto's, polshorloges, parkeermeters,... en nog veel anderen.
Deze keer ga ik het over waterkrachtcentrales hebben. Waterkrachtcentrales zijn milieuvriendelijke manieren om energie te produceren. Deze energiebron is gratis, er wordt geen afval geproduceert,
geen uitstoot en het is onuitputbaar, maar de fauna en flora moeten weg voor dit soort centrales. In België vinden we zo'n waterkrachtcentrale in Coo.
Naast waterkrachtcentrales zijn er ook thermische centrales. Die werken op fossiele brandstoffen zoals aardolie, aardgas en steenkool. Fossiele brandstoffen zijn versteende overblijfselen van planten en of dieren.
Fossiele brandstoffen zijn miljoenen jaren geleden ontstaan. Steenkool wordt geïmporteerd uit andere landen omdat het duurder zou zijn om die in België op te graven.
Steenkool word gekapt, in karren gezet en vaak door kinderen naar de mijnlift gebracht. Om te testen als er niet te veel giftige stoffen aanwezig was liet men vroeger een kanarie in de mijn dalen
en als die terugkwam was het veilig om te gaan werken want kanaries zoeken altijd het licht, als hij niet terugkwam waren er te veel giftige stoffen aanwezig en kon er niet worden gewerkt.
Ruwe aardolie wordt via pijpleidingen of vaten (barrels van 159 liter) getransporteerd. het wordt ook wel zwart goud genoemd omdat aardolie heel duur is.
dit bericht gaat over kerscentrales. Wat is kernenergie precies? Kernenergie ontstaat bij het splijten van atoomkernen van uranium. Uranium is net als aardgas, steenkool en aardolie een niet hernieuwbare grondstof en kan dus opraken.
Uranium is een delfstof die in de bodem voorkomt, het wordt ook wel uraan of plutonium genoemd. Uranium is heel er radioactief wat betekend dat als je ermee in contact komt je organen
onherstelbaar beschadigd kunnen raken, genetische schade waardoor er uiteindelijk kanker veroorzaakt kan worden, genetische misvormingen en in sommige gevallen kan het zelfs de dood veroorzaken.
Als je een foto van een kerncentrale bekijkt zie je geen schoorsteen maar wel een betonnen bunker. In die betonnen bunker zit de kernreactor. Maar zelfs al zit de reactor in een bunker kan het toch misgaan.
Zoals bij Tsjernobyl en Fukushima, daar ontplofte de kernreactor met als gevolgen veel doden en misvormingen. In België is er een kerncentrale in Doel, en in Tihange. Kernafval wordt bij ons in Mol opgeslagen.
Kernafval blijft radioactief dus het is nog steeds gevaarlijk en kan nog steeds kanker verwerken.
Dit was het voor deze keer tot het volgende berichtje,
We zijn bezig met een nieuw project: techniek en energie. Op het einde van dit project gaan we een bureaulamp maken. En nu een stukje over elektrische stroom. Iedereen gebruikt elektriciteit voor heel wat dingen
zoals bv: een radio, een wekker, een computer,... en nog veel meer. Maar nu wat is elektrische stroom eigenlijk? Dat is simpel elektriciteit kunnen we beschrijven als een stroom van kleine delen
die elektronen noemen. Die elektronen bewegen door een geleider. Voor degene die niet weten wat geleiders zijn: dat zijn kabels en draden. Maar sommige materialen laten elektriciteit niet door,
dit zijn isolatoren. Voorbeelden daarvan zijn: plastiek, glas, hout, karton, katoen,... Het systeem waar elektriciteit vandaan komt heet een stroombron. Elektriciteit kan ook heel gevaarlijk zijn
zoals bv bliksem. Bliksem heeft te maken met de negatieve energie van de onweerswolken en de positieve energie van de aarde. Eerst wordt er een kanaal gemaakt tussen aarde en de onweerswolken
die onzichtbaar is voor het menselijk oog, en door die kanaal kan de bliksem inslaan op de aarde om de onweerswolk te ontladen van zijn negatieve energie. Maar voor de bliksem hoor je donder,
dat zijn ook positieve een negatieve deeltjes die tegen elkaar botsen en zo een knal veroorzaken. Bliksem beweegt met een snelheid van ongeveer zestigduizend kilometer per seconden, en is meestal
6 kilometer lang. Een bliksemstraal heeft ongeveer een doorsnede van 2,5 cm.
en nu ga ik het hebben over aggregatietoestanden. Voor degene die niet weten wat aggregatietoestanden zijn volgt nu de uitleg: aggregatietoestanden zijn de vormen waarin een stof voorkomt. Water kan in drie vormen voorkomen: vast, vloeibaar en gasvormig. - ijs is de vaste aggregatietoestand. 5 andere vaste stoffen zijn: metaal, plastiek, textiel, aardewerk en zand - water is de vloeibare aggregatietoestand. 5 andere vloeibare stoffen zijn: benzine, olie alcohol, oplossmiddelen en frisdranken - en als laatste gasvormig 5 voorbeelden hiervan zijn: helium, waterstofgas, zuurstof, aardgas en butaan.
Er zijn heel wat technische beroepen nodig van het maken van de zeep tot het vervoeren in de winkel zoals: - een laborant die de nieuwe zeep ontwerpt in een labo - een arbeider die de zeep in de fabriek maakt - een kwaliteitscontroleur die de kwaliteit van de zeep controleert - een inpakker die de zeep inpakt voor het vervoer - een magazijnier die de zeep stockeert in de zeepfabriek - een vrachtwagenbestuurder die de zeep vervoert naar de winkel.
Dit was het laatste berichtje over project: 'zeep' maar geen nood ik kom terug met een nieuw project.
en nu een beetje geschiedenis. Het eerste bewijs voor het gebruik van zeep is bijna 5000 jaar oud en stamt uit Babylon. Een cilinder van klei uit 2800 v.Chr. bleek een zeepachtige substantie te bevatten, en ook werd een Babylonisch kleitablet van 2200v.Chr. gevonden waar een zeepformule op staat geschreven.
Ook de Oude Egyptenaren gebruikten zeep, waarbij de oliën van zowel dierlijke als plantaardig afkomst waren. Romeinse plattelandsvrouwen zouden de reinigende werking van zeep bij toeval hebben ontdekt.
De klei van de oevers van de rivier de Tiber bleek te helpen bij het schoonmaken van hun was, doordat het vermengd was met dierlijk vet en as.
Dit was afkomstig van de tempel van de berg Sapo, een naam die in vele talen terugkomt in het woord voor zeep. Zoals bijvoorbeeld in het Engels soap en in het Frans savon.
Zeep werd tot de Tweede Wereldoorlog veel als schoonmaakmiddel gebruikt, maar gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw is zeep bijna geheel verdrongen door andere detergenten. Hierboven zien jullie een foto van de Tiber.
vandaag ga ik de gevaren van zeep maken vertellen. Nu is de vraag: 'Wat zijn de gevaren?' en het antwoord op die vraag is natriumhydroxide beter bekend als gootsteenontstopper. Niet verwerkt ziet het eruit als zoutkristallen ter grootte van rijstkorrels. Je kan ernstige brandwonden krijgen als je huid in contact komt met natriumhydroxide, of als het wordt ingenomen kan het ook ernstige problemen veroorzaken. Als het ooit zou gebeuren dat je met dit product in contact komt of inneemt dan kan je een dokter bellen of het antigifcentrum. Het nummer van het antigifcentrum kan je op de rugzijde vinden van de verpakkingen. Dus pas goed op voor dit product en laat het niet waar kleine kinderhandjes het zouden kunnen pakken.
Vandaag ga ik iets meer vertellen over de industriële manier van het maken van zeep. In een fabriek gaan ze eerst beginnen met het toevoegen van kleurstof een geurolie aan zeepkorrels. Het mengsel gaat dan in een zeepmachine en wordt daarna aan de buitenkant gedrukt, hierdoor ontstaan er slierten zeep aan de voorkant van de machine. De slierten zeep worden ook wel spaghetti genoemd. Daarna gaan de slierten weer terug in de machine, dit proces wordt minstens 10 keer herhaald. Als de ingrediënten goed gemengd zijn worden ze uit de machine geperst in een bepaalde vorm. Na het uitdraaien van de zeep worden ze in een bepaalde breedte of dikte gesneden met de hand.
we hebben een nieuw project gestart genaamd: project zeep. Drie tips voor een goede handhygiëne zijn: - was je handen voor het eten - was je handen voor en na het klaarmaken van eten - was je handen na vuile karwijen Als je deze drie tips goed opvolgt heb je zeker een goede handhygiëne.
Zeep kan in 2 vormen voorkomen namelijk vast en vloeibaar. Verschillende handelsmerken van zeep zijn Dove, Elseve De Kok, Marseille en nog veel meer. Nu zouw een goede vraag zijn: 'Wat zit er eigenlijk in zee?'. Het antwoord op die vraag is: vet of olijfolie, natriumhydroxide (beter bekend als goodsteenontstopper), water, geurstoffen en kleurstoffen.
Hoi, dit is het laatste bericht in verband met project mijn eigen blog. Volgende week gaan we een nieuw project starten maar dat zien jullie dan wel. Voor dit laatste berichtje ga ik jullie iets meer vertellen over hackers. Hackers zijn personen die inbreken in computersystemen van iemand anders. Soms doen ze het om programma's te verwijderen of te beschadigen en ook om informaties te stelen. Dus die zijn heel slim, een duivels genie . Sommige personen vinden dat ze veel talent hebben maar de overheid vindt het strafbaar. Voor degene die meer informatie willen kunnen de film Hackers(1995) kijken met Angelina Jolie in de hoofdrol.