Binnenkort wordt de misdaadserie recht op recht uitgezonden. Zal jij kijken ?
Rondvraag / Poll
Vanaf juni wordt de politieserie 'Heterdaad' heruitgezonden. Zal jij kijken ?
Rondvraag / Poll
Wat is jouw mening over onze puntenpolls ?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en extra informatie
Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de maandelijkse nieuwsbrief en regelmatig krijg je ook extra informatie in je mailbox.
discussieer hier over de onderwerpen die op deze blog te lezen zijn.
"FICTIEREEKSEN BLAAST EERSTE KAARSJE UIT" Op dinsdag 26 januari 2010 bestond fictiereeksen exact 1 jaar waarin in het totaal 21.000 (éénentwintigduizend) mensen onze website bezochten. Naar aanleiding daarvan hebben we voor binnenkort enkele aangename verrassingen voor onze bezoekers klaarliggen.
Hoeveel punten (op 5) geef je aan de eerste aflevering van het nieuwe seizoen FC de kampioenen ?
Rondvraag / Poll
De relevatie van de herfst van 2009 ?
FICTIEREEKSEN BLAAST BINNENKORT EERSTE KAARSJE UIT Op dinsdag 26 januari 2010 viert Fictiereeksen zijn eerste verjaardag en rond die periode zullen we onze bezoekers op een aantal zeer aangename verassingen trakteren.
Rondvraag / Poll
wat vindt jij van de 1e aflevering va code 37?
Rondvraag / Poll
Welke aflevering van de 14de reeks f.c. de kampioenen vind jij het beste ?
Vanaf vanavond tot en met zondag 27 juni kunnen we naar het 2de seizoen van 'Tomtesterom' kijken, en het tweede seizoen belooft nog veel spectaculairder te worden dan het eerste.
De afleveringen : Vanavond : Wild Paard temmen (II,1) Hoe tem ik een wild paard?. Tom heeft nog nooit op een paard gezeten, maar toch test hij in die aflevering het Boekje The Modern Art of Taming Wild Horses van J.S. Rarey, een werkje uit 1865. Daarin legt de auteur uit hoe je een wild paard moet vangen en temmen. Tom trekt eerst naar de Nevada om een wilde paard te vangen met hulp van professionele paardenvangers. Eens het paard gevangen is, zal hij proberen om het op zeven dagen tijd te temmen en uiteindelijk te berijden. Dit onder begeleiding van ervaren paardenfluisteraar Clint. Volgens sommige cowboys is dit waanzinnig gek.
· 09 mei 2010: Haaienhypnose (II, 2) Met de haaienhypnose is Tom een uitdaging aangegaan waar hij aanvankelijk weinig affiniteit mee had. Hij was erg sceptisch over het fenomeen hypnose, maar waagde zich desondanks aan het hypnotiseren van haaien. Qué? Het is inderdaad geen wijdverspreid gebruik, maar enkele haaienliefhebbers zijn in staat om haaien te hypnotiseren. Door middel van de juiste aanraking op het juiste moment kunnen ze een gevaarlijke haai zo mak als een lammetje krijgen. De dieren zijn dan volledig in trance en perfect manipuleerbaar. Dat wil Tom ook kunnen. Voor hij aan de haaien begint, moet Tom volgens zijn boekje eerst alles leren over hypnose. Hij moet eerst kleine huisdieren leren hypnotiseren en het daarna met mensen proberen. Daarbij heeft hij een cruciaal probleem: hij gelooft niet in mensenhypnose. "Allemaal fake" en "allemaal in scene gezet", aldus Tom. Patrick Pickart, een Vlaamse tophypnotiseur, probeert Tom toch te overtuigen. Hij spoort hem zelfs aan om zelf een echte hypnoseshow te doen. Tom moet wildvreemden onder hypnose brengen en hen dingen laten doen die ze nooit bij volle bewustzijn zouden doen. Als dat lukt, zou hij pas echt overtuigd zijn. Maar de moeilijkste en gevaarlijkste opdracht blijft natuurlijk de haaienhypnose. Tom vliegt naar de Bahama's om daar Caribische rifhaaien te hypnotiseren. Dat zijn haaien die tot drie meter lang kunnen worden en die je als duiker normaal gezien liever met rust laat. Onder leiding van Christina Zenato, een ervaren haaienhypnotiseur, probeert Tom de dieren te begrijpen en juist aan te voelen. Alleen zo heeft hij kans op slagen.
· 16 mei 2010: Schlagerzanger worden (II, 3) Niet alles wat Tom deed, was op gevaar van eigen leven, maar dat betekent niet dat hij bij die uitdagingen niet bang kon zijn. Dat was zeker het geval toen hij schlagerzanger wilde worden. Zijn boekje verzekerde hem succes en Tom wilde nagaan of dat terecht was. Tom legt de lat onmiddellijk erg hoog. Hij wil optreden op het grootste schlagerfestival van de Benelux: het Mega Piraten Festijn. Dat is een gigantisch schlagerfeest met tienduizend tot dertigduizend toeschouwers. Daar binnenraken alleen al blijkt een hele onderneming. Presentator en baas Willie Oosterhuis neemt het genre bloedserieus en wil dat Tom echt met een goed nummer komt. Anders komt hij er niet in. Schlager is big business in Nederland en amateurs en grappenmakers zijn niet welkom. Tom moet keihard werken tot hij echt een goed nummer heeft en het ook nog eens overtuigend kan brengen op een podium. Niet evident voor iemand die gruwt van zingen en dansen voor een groot publiek. Dit keer geen zware fysieke uitdaging dus, maar wel eentje waarbij Tom een paar keer is gestorven van de zenuwen.
· 23 mei 2010: Sledehondenrace (II,4) Tom is dit seizoen diep gegaan. Heel diep. Zo was er de Femundlopet, een loodzware sledehondenrace door Noorwegen. Op drie dagen tijd moeten de deelnemers vierhonderd kilometer afleggen door sneeuw en ijs. Helemaal alleen, dwars door de Noorse wildernis. Er zijn een aantal tussenstop, maar echt veel kans om te rusten krijgen de deelnemers niet. Ze moeten er in de eerste plaats voor hun honden zorgen: vlees koken, een slaapplaats maken, poten verzorgen ... vaak komen ze zelf niet eens aan slapen toe. Tom ontdekt tijdens de training al snel dat mushing, of sledehondendrijven, meer is dan zo maar op een slee staan. Als je als musher niet de hele tijd meeloopt en duwt, gaan de honden in staking. Reken daar dan ook nog eens de pooltemperaturen tot - 30°C bij en het is niet verwonderlijk dat elk jaar zowat de helft van de deelnemers de finish niet eens haalt. Tom heeft maar tien dagen om zoveel mogelijk te leren over mushing. Zijn mentor is Passi Kanerva, een ervaren musher die Tom ook de slee en de honden voor de race zal lenen. Tijdens de race zelf mag Passi niets meer voor Tom doen. Hij staat er dan helemaal alleen voor en dat maakt het voor een beginner als Tom heel hard. Hij heeft onderweg meermaals gezworen dat hij zoiets nooit nog van zijn leven wil doen ...
'Tomtesterom', iedere zondag om 20.25 op Eén.
01-05-2010
'Project Aprhodite', vanavond in 'Dalziel&Pascoe'.
Vanavond programmeert canvas om 20:35 de 'Dalziel&Pascoe'-aflevering 'Project Aprhodite'. De Britse speurders komen op het spoor van een omstreden medisch project, 'project aprhrodite'. Enkele proefpersonen krijgen last van ernstige bijwerkingen ten gevolge van het experiment en verdwijnen bovendien spoorloos. Wie heeft er beslist dit project toch verder te zetten ondanks de ernstige bijwerkinge, ma.w. Wie is schuldig?
Maar dit is niet de enige zaak die Dalziel & Pascoe bezighoud, er zijn ook nog enkele andere moordzaken die aandacht opeisen. Welke zaken dat zijn, leest u hieronder.
Bij het huis van Louise Roach ontploft een autobom en haar zoon Declan Roach, een briljante chemicus, komt om het leven door een lek van een giftige vloeistof in zijn labo. Dalziel en Pascoe ontdekken al snel dat Declan een controversiële man was met een uitgesproken mening.
Zo was hij een hevige voorstander van dierenproeven. Dat maakte hem publieke vijand nummer 1 van de dierenrechtenorganisatie War on Testing. Declan was ook betrokken bij een onderzoek naar een farmaceutisch product dat verouderingsverschijnselen vertraagt. En ook daardoor had hij zich blijkbaar nogal wat vijanden op de hals gehaald Zaterdag, canvas, 20.35
29-04-2010
De Cock krijgt af te rekenen met een oude vijand
De Zoon van Stille Adriaan, koning van de onderwereld, wordt vermoordt. En bij het onderzoek wordt de Cock in het nauw gedreven : zijn vriendschappelijke banden met de koning van de onderwereld kunnen hem niet alleen zijn baan, maar ook zijn leven kosten.
De moord in club shirley Scenario : Simon de Waal De Cock komt een oude bekende tegen. Het is Stille Adriaan, de 'Koning van de Wallen'. Hij heeft een persoonlijk verlies geleden want zijn zoon is vermoord en Stille Adriaan zint op wraak. De Cock moet tot het uiterste gaan om de dader te vinden. Daarvoor begeeft hij zich in de onderwereld, maar iedereen is bang en houdt z'n mond stijf dicht. Intussen wordt er binnen het corps met argusogen naar De Cock gekeken. Zijn 'vriendschappelijke' banden met Adriaan kunnen hem namelijk niet alleen zijn baan maar ook zijn leven kosten.
Vanavond, 21.15, Eén.
27-04-2010
Update : Witse-inhouden
Programma-inhouden Witse
Witse komt de komende weken nog voor een aantal moeilijke vuren te staan : een aantal leden van de 'veritas'-sekte, een sekte die sterk geloofd in buitenaards leven verdwijnen, één van hen is dood teruggevonden, van de andere leden is geen spoor. De zaak is een tikkende tijdbom die zo snel mogelijk moet opgelost worden.
De inhouden van de afleveringen 'Familie', 'huizen zonnewende', 'therapeut' en 'blind vertrouwen' zijn toegevoegd. ZONDAG 2 MEI : TWEESTRIJD Scenario : Charles de Weerdt Regie : Melinda van Berlo Lengte : 55 minuten
astacteurs: Patrick Vervuere (Egmont Verbeure), Marieke Dillens (Lisa Schellings), Tristan Versteven (Sepp Allemeersch), Sam Bogaerts (Gus Vreriks), Frank Mercelis (Vincent Schepens) e.a. In het kanaal BrusselCharleroi wordt een wagen gevonden met het lijk van een man. Hij werd met messteken om het leven gebracht. Witse ontdekt dat de man ooit betrokken was bij een dodelijk duikongeval, en vermoedt dat hij nu het slachtoffer is geworden van wraak. Maar wraak was lang niet de enige reden om hem te vermoorden.
ZONDAG 9 MEI : GEEN WITSE, maar gala profvoetballer
ZONDAG 16 MEI : ACHTER DE WAARHEID (Deel 1) Scenario : Pieter de Graeve Regie : Koen Verweirder Lengte : 50 minuten Gastacteurs: Bob De Moor (Louis Vincke), Tatyana Beloy (Beatrice Winters), Antoine Vander Auwera (Dirk Winters), Machteld Timmermans (Anja Winters), Dirk Van Dijck (Rik Cuppens) e.a.
In het Hallerbos wordt het lijk gevonden van een knappe jonge vrouw. Witse verhoort haar adoptieouders en haar ex-vriend, maar zonder resultaat. Volgens hen was de jonge vrouw al ruim een maand spoorloos. Witse schakelt de hulp in van Rik Cuppens, een collega bij de Cel Vermiste Personen. Somen komen ze op het spoor van de 'Veritas', een geloofsbeweging met een sterke interesse in buitenaards leven. En dan verdwijnt opnieuw een van 'de veritas'-leden...
ZONDAG 23 MEI : ACHTER DE WAARHEID (Deel 2) Scenario : Pieter de Graeve Regie : Koen Verweirder Lengte : 55 minuten Gastacteurs: Bob De Moor (Louis Vincke), Tatyana Beloy (Beatrice Winters), Antoine Vander Auwera (Dirk Winters), Machteld Timmermans (Anja Winters), Dirk Van Dijck (Rik Cuppens) e.a. Witse staat voor één van de grootste mysteries van zijn carière : de dader is vermoord teruggevonden. Samen met zijn team bijt hij zich vast in zijn zaak, op zoek naar logische verklaringen. Maar het wordt nog mysterieuzer als opnieuw een van de 'veritas' leden verdwijnt. Terwijl Annemie haar definitieve beslissing neemt, voert Witse een race tegen de klok.
INNIGE BAND Scenario : Koen Vermeiren Regie: Melinda van Berlo Lengte : 55 minuten Gastacteurs :Laura Tesoro (Evy Cuypers), Rita Wouters (Leona Huybrechts), Elke Dom (Monica Leys), Peter Gorissen (Steven Neyens), Werner De Smedt (Bob Cuypers), Adriaan Van Den Hoof (Walter Teeuwen), Jenne Decleir (Ronald Willems) e.a. Het Team verwerkt de tragische gebeurtenissen van de voorbije weken. Een vrouw wordt vermoord teruggevonden in haar flat. De hoofdverdachte is haar ex-man, die net een aantal jaar in de gevangenis heeft doorgebracht en die de scheiding niet kon verkroppen. Maar die heeft het perfecte alibi.
HET MEISJE Scenario : Bas Adriaensen Regie : Vincent Rouffaer Lengte : 49 minuten Gastacteurs : Peter Van Asbroeck (Geert De Kok), Wim Danckaert (Frank Dhondt), Lena Macanovic (Valentyna), Ivona Cosic (Dasha), Michele Tesoro (Petru Voronin), Bert Vanneste (Ronny Van Genuchten) e.a. Op een bouwwerf wordt een dode jongeman teruggevonden. Het blijkt een illegale asielzoeker uit Moldavië te zijn. Witse vindt zijn tienjarige zusje terug. Het onderzoek leidt naar werkgevers die het niet nauw nemen met de sociale wetgeving, een diplomaat die in onfrisse zaakjes betrokken blijkt te zijn en een onderwereldfiguur. Om de waarheid aan het licht te doen komen gaat Witse ver, te ver...
MR. CASH Scenario : Wout Thielemans Regie : Vincent Rouffaer Lengte : 54 minuten Gastacteurs : Ivona Cosic (Dasha), Kristien Pottie (Celine du Mont dit Callier), Mathias Sercu (Jan Vissers), Raymond Bossaerts (Gustaaf Mertens), Ronny Waterschoot (Omer Vermeersch), Brigitte De Man (Irene Vermeersch), Hubert Bruynseels (Robert Claeys) Een rijke notaris wordt dood teruggevonden, gestikt in een mondvol geld. Er wordt een schriftje gevonden met ingewikkelde gecodeerde boodschappen. Ligt daar de oplossing van de moordzaak in besloten?
TERMINAAL Scenario : Charles de Weerdt Regie : Eric Taelman Lengte : 43 minuten Gastacteurs: Robrecht Vanden Toren (Alexander), Tania Van Der Sanden (Anna Maeseneire), Viv Van Dingenen (Sonny Derijcke), Benny DHaeseleer (Dokter Brugman), Maarten Goffin (Dokter Aerts) e.a. Een maniakale killer pleegt meerdere bloederige moorden op één dag. Witse en zijn team moeten de man zien te vinden en tegen te houden, maar tussen zijn slachtoffers is er blijkbaar geen enkel verband. Zullen ze er in slagen om de moordenaar te vatten vooraleer er nog meerdere slachtoffers vallen?
FAMILIE Scenario : Bas Adriaensen Regie : Eric Taelman Lengte : 54 minuten Gastacteurs: Hendrik Van Doorn (Luc Deconinck), Kristof Verhassel (Gert Deconinck), Joost Wijnant (Michiel Deconinck), Hilde Van Haesendonck (Moeder Deconinck), Serge Adriaensen (Fred Swerts), Filip Onghena (Johnny Maes), Elise Bundervoet (Linda), Ludo Hoogmartens (Peter Blondeel) e.a. Sams jongste broer lijkt betrokken bij een moordzaak. Sam is overtuigd van zijn onschuld, maar ze mag zich niet met het onderzoek moeien. Toch probeert ze op eigen houtje klaarheid te brengen in de zaak. Maar is ze wel opgewassen tegen de waarheid?
HUIZE ZONNEWENDE Scenario : Koen Vermeiren Regie : Luc Coghe Lengte : 47 minuten Gastacteurs: Sjarel Branckaerts (Walter Adriaensen), Marilou Mermans (Bieke Adriaensen), Hugo Danckaert (wetsdokter), Amara Reta (Douna Raïs), Manuela Van Werde (Daniëlle Cauberghs), Dirk Van Dijck (dokter Corthals), Machteld Timmermans (Lies Cornelissen) e.a. Een oude man wordt vermoord teruggevonden. Bij navraag in het rusthuis waar hij verbleef, ontdekt Witse dat de man onderzoeksjournalist was. Naar eigen zeggen was de man bovendien een zaak op het spoor. Heeft een vijand uit het verleden wraak genomen? Weet Cyriel, de dementerende beste vriend van het slachtoffer, meer? En zo ja, kan Witse hem dan wel vertrouwen?
Wij intervieuwden scenarist Charles de Weerdt over volgende onderwerpen : "SCENARIO", "WITSE" en "CODE 37"
Deel 1 : SCENARIO * Wat is een scenario precies ?
Een scenario is de geschreven versie van een audiovisueel product, waarin letterlijk staat wat je ziet en hoort: wat er gebeurt, scene per scene, en wat de personages zeggen (dialogen) of doen.Het vormt de basis van elke film of tv- reeks, en bevat ongeveer evenveel pagina's als de lengte van de film of aflevering in minuten (dus 1 pagina per minuut). Een Witse- scenario telt ongeveer 55 pagina's.
* In de begingeneriek van Flikken werd het scenario van Flikken altijd opgesplitst in 2 delen : verhaal en scenario. Wat behoort tot het verhaal en wat behoort tot het scenario ?
Bij Flikken (en vele andere series) is het 'verhaal' ongeveer 20 tot 25 pagina's lang: een document dat ook 'scenische synopsis' genoemd wordt. Het komt erop neer dat er al per scene beschreven staat wat er gebeurt en wat er gezegd wordt, maar dan wel in grote lijnen en nogal letterlijk. Het is dan aan de scenarist om dat verhaal verder uit te werken, en scene per scene vorm te geven. Het uitschrijven van de dialogen hoort daar ook bij.
* Hoe ontstaat een scenario ?
Eerst bedenk je een idee, bvb op basis van iets dat je hebt gelezen of hebt meegemaakt. Dat idee zet je vervolgens in een paar lijnen op papier. ALS het nog niet aan bod kwam en past in een bepaalde reeks, dan wordt het verder uitgewerkt tot een treatment. Dat is een doorlopende tekst van ongeveer 6 pagina's lang, waarin de grote lijnen van het verhaal aan bod komen. Bij Witse en Code 37 leest een script editor het treatment na, en geeft hij zijn suggesties/ opmerkingen. Daarmee gaat de scenarist dan terug aan de slag en schrijft hij de scenische synopsis (zie boven). Dat wordt in het geval van Code 37 nagelezen door meer dan 10 personen - waaronder de regisseur, de mensen van VTM en iemand van de politie - die allemaal hun feedback geven. Tenslotte worden nog twee dialoogversies geschreven door de scenarist. Bij Witse en Code 37 schrijft de script editor ook nog een 'shooting script'. Daarin worden nog een paar dingen aangepast, soms als gevolg van een praktisch probleem, soms op vraag van de regisseur, of van een acteur.
* Wordt alles letterlijk verfilmd zoals het in het scenario staat of worden er tijdens de opnames nog dingen gewijzigd ?
De regisseur kan al van bij de idee- fase input geven, en de acteurs kunnen op een lezing ook hun bemerkingen kwijt. Dat zorgt ervoor dat er op de set nog amper iets hoeft gewijzigd te worden. Maar het is wel zo dat er wel eens een zinnetje geïmproviseerd wordt. Soms is de scenarist daar heel blij mee.
* En wat gebeurt er precies bij de script-editing ?
De script- editor leest alles na in verschillende fases, stuurt bij, maakt opmerkingen en suggesties, analyseert het scenario inhoudelijk en structureel. Als scenarist betekent dat ook dat je voortdurend imput krijgt van een tweede persoon, en dat kan bijzonder verrijkend zijn. Bij Code 37 is het ook de script editor die het persoonlijke lijntje van Hannah Maes verzint: wat er gebeurt met haar vader, haar buurman, en met de mysterieuze zaak uit het verleden.
* Kan u enkele voorbeelden geven van Witse-regeltjes waaraan een Witse-scenario moet voldoen ?
Een Witse- scenario is ongeveer 55 minuten lang, mag maximum 6 gastpersonages bevatten, vertelt een verhaal in drie of vier dagen, zonder flashbacks. In elke scene moet ook iemand van de politie aanwezig zijn (Witse of iemand anders van zijn team.) Ook het aantal locaties wordt beperkt tot 4. Uiteraard wordt er af en toe van deze regels afgeweken, in het belang van het verhaal van een aflevering.
* Hoe bent u begonnen als Flikken en Witse-scenarist ?
Ik was pas afgestudeerd als criminoloog, had stage gelopen bij de politie van Gent, en had ook 4 jaar filmschool gevolgd, optie scenario. Op een dag zag ik een vrachtwagen van Flikken in mijn straat, en besloot ik om gewoon een sollicitatie- mailtje te sturen. Daarin stond wie ik was, mijn cv en de vraag of ze een extra scenarist konden gebruiken. Dat bleek het geval te zijn. Soms zit het leven gewoon mooi in mekaar
* Hoe worden scenaristen geselecteerd / gekozen ?
Dat is een vraag die je beter aan een producer of een script editor kan stellen.
* in het vorig interview zij u dat u ook nog voor een nieuwe serie scenarios schrijft, maar dat u daar nog niks over kon zeggen. Maar kan u gewoon zeggen wat voor een serie het is : een midweekfictiereeks of een politieserie of nog iets anders ?
Het wordt iets helemaal anders
Deel 2 : WITSE * Nu zondag wordt de door u geschreven aflevering Tweestrijd uitgezonden. In de korte inhoud lezen we dat in het kanaal de wagen met het lijk van een man wordt gevonden die om het leven is gebracht met messteken. Deze man was ooit betrokken bij een dodelijk duikongeval. Krijgen we ook echt beelden te zien van diepzeeduikers of duiktanks ?
Er werd inderdaad gefilmd in een heuse duiktank én in een steengroeve waar wordt gedoken. Kosten noch moeite werden gespaard.
* In het vorige interview zei u dat u, van de afleveringen die door u geschreven zijn, het meest tevreden was over uw aflevering uit reeks 8. Maar als u moet kiezen tussen de afleveringen die al uitgezonden zijn, over welke aflevering bent u dan het meest tevreden?
"In De Fout" - de aflevering met de medische fout - heb ik met veel plezier geschreven en bekeken. "Terminaal" vond ik een leuk experiment om te schrijven, maar het resultaat was te weinig Witse om goed te zijn.
* Kan u al het thema en de titel verklappen van de aflevering die u voor reeks 8 geschreven hebt ?
De titel is Ongestoord Bezoek. Het thema is manipulatie.
* Waarom stopt u na seizoen 8 met schrijven voor Witse ?
Omdat het niet meer te combineren viel met andere opdrachten. Puur tijdgebrek, dus. Jammer.
Deel 3 : CODE 37 * U hebt 3 afleveringen geschreven voor de 2de reeks van Code 37, kan u al iets zeggen over een van de afleveringen ?
Ik ben momenteel bezig aan de derde aflevering, en ben behoorlijk tevreden met het resultaat tot nog toe. Eigenlijk is Code 37 een waar plezier om voor te schrijven: we hoeven ons als scenarist op geen enkele manier in te houden, en ons werk wordt heel mooi in beeld gebracht. Ook de acteerprestaties zijn soms van een verbazend hoog niveau. Wat mijn afleveringen van reeks 2 betreft, ga ik nog niets verklappen. Gewoon kijken, zou ik zo zeggen. Volgens mij wordt reeks 2 bijzonder goed.
Rondvraag / Poll
Baantjer-Kijkers, welke aflevering van het derde seizoen vinden jullie het beste?