Uit mijn zolderarchief. Toevallig tijdens een zoektocht in de zolderopslag ontdekte ik een stapel oude postkaarten, waaronder deze verzameling oude kaarten over "De wereldtentoonstelling 1958" in Brussel. De zgn. Expo '58... Ik herinner mij nog er nog wel iets van want ik was tenslotte 10 jaar, en we zijn met onze klas "van meester Modde" van de gemeenteschool, Everbeek-boven met de bus er heen gegaan. Iedereen van héél België zal er wel op de ene of andere manier heen gegaan zijn want iedereen sprak erover. Zoiets had men nog niet meegemaakt, dat was de toekomst dat men ons voorspiegelde. Ook de muzikanten van onze fanfare St Cecilia hadden een optreden in het pavilioen van Oud België, ze hadden daar volgens hen, de pannen van het dak gespeeld en vooral na ieder liedje ne ferme slok van het Expo'58 bier gedronken, enne Nest D'hose (de voorzitter) had alle moeite gehad zijn koperblazers op de bus van Oda (cars St Kristoffel, Brakel) te krijgen ten einde naar huis te rijden. Natuurlijk met nen tussenstop in het Ninoofse, daar was men halfweg, en waren de kroegen dag en nacht open. De voermannen die naar het Brusselse trokken, kwamen daar ook hun dorst lessen, dat was toen een must als men naar Brussel ging of ervan terugkeerde. Toen was die weg nog tweevaks met een tramlijn ernaast en rij bomen aan iedere zijde. Mijn herinneringen van deze Expo waren, het paleis van Rusland met de Spoetnik, hun kranen, tractoren en locomotieven. Het paleis van de USA, met al hun nieuwe producten en hun 360° graden cinemazaal, nu nog steeds het Amerikaans theater (was lang in gebruik door de VRT, maar die zitten nu elders). Onze toenmalige kolonie Congo met zijn nagebouwde jungle met negerdorp, als attractie (nu zou men dat een vorm van racisme noemen). Ze hadden van ginderacher een hoop negerkes geïmporteerd. Die zwarte knapen zagen grijs van de koude in april, en voor hen was een pullover een unieke ervaring. Vele van die gasten zijn hier in Brussel blijven hangen en zijn waarschijnlijk de voorlopers van de huidige populatie zwarten in het Brusselse "Matongé". Ook een bezoek aan het Atomium was iets, want die daar niet in was geweest had niets gezien, dat was nogal wat hoger dan de 'Oudenberg" beklimmen. Hieronder mijn verzameling van deze "Wereldtentoonstelling".

Het Russisch (USSR) pavilioen. De USSR was dan op zijn sterkst, met als hoogtepunt de lancering van de eerste kunstmaan "Spoetnik" in 1957.

De voorgevel van het groot paleis met zijn verlichte fonteinen. De blauw-witte gevel bedekte de gevel (ingang) van het groot paleis, dat nu nog bestaat en waar nu veel grote beurzen in doorgaan, het is een overblijfsel van een wereldtentoonstelling in de jaren dertig (1935). Deze fonteinen bestaan nog en liggen voor de hoofdingang van de Heizelpaleizen (nu een onderdeel van Brussels Expo). De vijfpuntige ster met de gestileerde vogel, waren een symbool voor deze Expo'58.

De pijl van de burgerlijke bouwkunde (B). Aan deze pijl was een gangpad opgehangen met daaronder een kaart van België in miniatuur. Als men goed deze foto bekijkt ziet men dit pad net boven de betonnen structuur en onder de pijl.

De Beneluxlaan met links het pavilioen van Luxemburg en rechts Nederland met hun klokketoren (beiaard). Men ziet ook een wagentje van de toenmalige zweefbaan ofte teleferique...

Het Franse pavilioen. Ik herinner me hun reuze vrachtwagen van Berliet, die ze gebruikten voor petroleum-exploitatie in de Sahara.

Het pavilioen van Groot-Brittannië.

Oud België, waar iedere rasechte Belg een paar pinten moest gaan drinken, dit deel bestaat nog en maakt deel uit van Mini België. Iedere avond werden daar shows en optredens georganiseerd.

Het Amerikaans Pavilioen, later het zgn. Amerikaanse theater...

Het Natiënplein, met de pijl van het Franse pavilioen.

Zicht op het Amerikaans pavilioen in het midden, rechts het pavilioen van het Vaticaan en links het Arabische landen pavilioen.

Links het pavilioen van de USSR en rechts het USA pavilioen, symbolischer kon niet, op dat moment stonden deze twee wereldmachten met de messen getrokken tegenover elkaar, volop in de zgn. "Koude Oorlog" ! Bemerk op deze foto en de voorgaande de schaduw van iets dat op een vlaggemast lijkt, fotoshop was toen nog héél ver weg, en toen stoorde zoiets de mensen nog niet, toen! Blijkbaar zijn beide foto's van op de zelfde plaats genomen.

En hier onze nationale trots, het Atomium (een symbool voor, een sterk vergroot, ijzerkristal) in zijn bruidskleed. Het was de bedoeling een tijdje na de tentoonstelling het Atomium te slopen, gelukkig kwamen er steeds veel volk op af en werd beslist om hem te bewaren en kreeg hij rond 2005 een nieuwe inoxen bekleding, de eerste bekleding van aluminium was totaal op door de ouderdom en de zure regen.

Achterkant van een dezer aanzichtkaarten, de tand des tijds heeft duidelijk zijn werk gedaan. Hier staat het logo oficieel afgebeeld: een vijfpuntige ster, (de continenten), de wereld en het jaar 58 (1958) jaar dat de expo doorging. Wat leert men er uit? Deze Epicarte was de exclusieve uitgever van deze kaarten, en Beatic en Egicarte mochten ze verkopen. Maar dat is dan ook zo heerlijk aan oude kaarten en boeken, ze hebben geleefd, mensen hebben ze verscheidene malen in hun handen genomen
Tekst en kaarten: Roberto.
Tekst uit Wikipedia:
Expo 58 was een wereldtentoonstelling in de Belgische hoofdstad Brussel. Ze vond
plaats van 17 april tot 19 oktober 1958 op de Heizel. Het was de twaalfde
wereldtentoonstelling. Deze editie vond in België plaats en was de eerste na de
Tweede Wereldoorlog (de vorige was georganiseerd in 1939 in New York). Daardoor
stond ze volledig in het teken van het geloof in vrijheid en vooruitgang, dat
zo kenmerkend was voor de jaren vijftig en zestig. - We stonden toen aan het begin van de gouden zestiger jaren (de golden sixties), maar dat wisten we maar achteraf...En het begin van het koninkrijk van koning auto...In Brussel werden een aantal tunnels gebouwd en tientallen bomen sneuvelden om de lanen breder te maken voor het autoverkeer...-.
Het paviljoen van de Sovjet-Unie was een van
de grootste attracties, aangezien daar een replica van de eerste kunstmatige
satelliet, Spoetnik, was te
vinden, het icoon van het, in 1957, begonnen ruimtevaarttijdperk.
Het Nederlands paviljoen had een egingolfslagmachine en het meest geaaide geitje
ter wereld. Bovendien was daar het paviljoen van Philips, een
futuristisch bouwwerk van architect Le Corbusier en Iannis Xenakis, waarin het
multimediaspektakel Le Poème électronique van Edgar Varèse was te
horen. Kongo, toen nog een kolonie van
België, had zeven paviljoenen die de technische en menselijke vooruitgang
moesten tonen.
Het park werd in een recordtempo opgebouwd, door bijna 15.000 arbeiders
die in slechts drie jaar een gebied van 2 km² volbouwden in het Heizelpark, in
het noordwesten van Brussel. Het terrein was het bekendst om het Atomium, een stalen constructie opgebouwd uit negen
gigantische bollen die samen een 165 miljard keer uitvergroot ijzerkristal uitbeelden
naar een idee van André Waterkeyn. Het
Atomium moest, gezien zijn acrobatische, relatief innovatieve architectuur, de
Belgische staalindustrie promoten en vervulde de rol van een centraal
uitkijkpunt om het uitgestrekte terrein te overzien. Oorspronkelijk was het
Atomium bedoeld om slechts gedurende de Expo overeind te blijven, maar het
bleek dermate populair dat het nooit is afgebroken. Integendeel, na jaren van
verval en politiek getouwtrek over de kosten werd het grondig gerestaureerd en
is het sedert februari 2006 weer open voor het publiek.
Samen met Manneken Pis en de Grote Markt is het een toeristische trekpleister van formaat voor Brussel.
Toeristisch betekent het Atomium voor Brussel wat de Eiffeltoren is voor Parijs.
Een andere constructie was de Pijl van de Burgerlijke
Bouwkunde, een enorm betonnen uitsteeksel ontworpen door architect Jean Van
Doosselaere en prof. ing. André Paduart. Voor de verfijning van de vormgeving
werd een beroep gedaan op de kunstenaar Jacques Moeschal. De pijl werd in 1970
gedynamiteerd om plaats te maken voor de Trade Markt. Geert Bekaert schreef
over de nakende vernieling in november 1969 het volgende: Het is niet nodig
dit monument een meesterwerk te vinden om de manier van doen aan te klagen.
Hier speelt eenzelfde achteloosheid die ons hele milieu, met al wat het aan
waarde bezit, laat ten onder gaan omwille van dringende particuliere interesses.
Men geeft geld uit om met beeldjes van niemendal de bruggen van de autostrades
te versieren. En als men één beeld van formaat heeft, geeft men geld uit om het
te laten afbreken.
Meer dan 42 miljoen mensen bezochten de wereldtentoonstelling, die door
koning Boudewijn werd geopend met een oproep tot vrede en sociale en economische
vooruitgang.
Tijdens de Expo werden heel wat nieuwe producten voorgesteld. Veel van
deze producten worden nog steeds gebruikt. Ook enkele voedingsproducten vonden
op dat moment hun ontstaan. Zo bracht Côte d'Or een nieuw chocoladeproduct uit onder de naam "Dessert 58".
Deze chocolade was gevuld met praliné. Chocolade Jacques haalde een hele chocolade
productielijn naar de expo. Via een wandelbrug doorheen het paviljoen kon het
volledig productieproces gevolgd worden. Het paviljoen verhuisde na afloop naar
Diest waar het aan de stadsrand als stedelijk zwembad werd ingericht.
Ook softijs leerde men
in België dankzij deze gelegenheid kennen. En een nog unieker ijsje kwam
tevoorschijn in de vorm van drie kleuren en smaken, tussen twee wafeltjes. Met
enige verbeelding stellen de drie kleuren de Belgische vlag voor (bruin, wit en
roze voor het zwart, geel en rood). Dergelijke fabrikanten kregen een hele
sectie toegewezen op de Expo. Grote merknamen bouwden hun eigen paviljoen:
Philips, IBM, Coca-Cola...
Enkele gebouwen van de Expo staan vandaag nog steeds op de Heizelvlakte: het Amerikaans theater, het atomnium en een klein café dat toen een pavilioen was.
Naschrift: pikant detail, in 1956 werden langs de baan Ronse Brakel "spoedonteigeningen" uitgevoerd met de bedoeling deze weg te verbreden in functie van het toen te verwachten verkeer naar die expo. Mensen werden hun voortuinen afgenomen, er kwam een grote diepe gracht. Die plannen gingen de mist in....in die grachten kwamen buizen, de mensen namen de gronden weer in gebruik....en de baan ligt er nu nog altijd bij als toen....in uiteraard niet al te beste staat!
|