Ik ben Godijn Robert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Roberto.
Ik ben een man en woon in Brakel Everbeek(boven) (België) en mijn beroep is pré pensioen.
Ik ben geboren op 11/06/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tuinieren,klussen,lezen,reizen,internet.
Everbeek, blijft me boeien,het verleden,he
Verhalen,activiteiten, Everbeek,blijft ons facineren. Het is een mooi, rustig dorp op taalgrens in de mooie Vlaamse Ardennen,het frans is hier nooit ver af.
Deze site gaat over het dagelijks leven,vroeger en nu.
Vroege herinneringen, verhalen,merkwaardige figuren,gebeurtenissen.
U kunt er ook aankondigingen voor een plaatselijke festiviteit op plaatsen.
Uw mening geven, zelf een verhaal aan toevoegen.
Kortom dit is de site van en voor Everbeek!
02-04-2014
HET MAZOETJE
Lijn Nr. 664. Flobecq - Geraardsbergen. In het begin van de jaren 1900 tot in het voorjaar 1958, als men naar Geraardsbergen of Flobecq ging, dan nam men het "mazoutje". Michel Rogge heeft heel wat opzoekwerk over dit onderwerp gedaan, en heeft een paar originele foto's en artikels gevonden. Ik bewaar vage herinneringen aan ons"mazoutje", maar ik ken heel goed het tracé, daarom ben ik gaan foto's nemen op plaatsen waar er nog iets rest van deze tramlijn. Ik ben zelf eens met ons "mazoutje" eenmalig naar Geraardsbergen en terug gespoord, samen met mijn grootmoeder, maar ik herinner mij er bitter weinig over, het was waarschijnlijk een van mijn eerste levenservaringen. Later ( voorjaar 1958) werdt deze tramlijn vervangen door de rood- bruine bussen van "de Natioanle Maatschapij van Buurtspoorwegen, NMVB - Société Nationale des Chemin de fer Vicinaux, SNCV. Trouwens de tram in het frans werd "le Vicinal", genoemd.
Beetje geschiedenis: als men deze Michelin kaart uit 1958 bestudeert, dan ziet men dat onze regio rijkelijk bediend werd door de spoorwegen. Dat was nogal logisch, aangezien er veel kompels (fostmannen), en fabrieksarbeiders naar de Walen gingen werken. In het Waals steenkoolbekken en in de zware staal en glasindustrie rond Charleroi. Men sprak dan ook niet van zomaar een trein, maar van de "fosttrein" verwijzend naar de "fost" "fosse?" ( mijn,put ) , volgens het taal gebruik toen, een synoniem voor koolmijn. Vroeger, gingen de mensen van Everbeek- boven, te voet bij weer en ontij, door het Livierenbos naar het station van het "gehuchte", Opbrakel, om vandaar naar Ronse en zo verder naar de Walen te sporen In rood: de treinlijnen : Zottegem- Ronse, met stations in Nederbrakel (1), Opbrakel- het Gehuchte (niet meer aangeduid) , Flobecq- bois (2) en Ellezelles (3). De lijn Ronse- Lessines, station Flobecq (4), de lijn Lessines- Geraarsdsbergen. Station Geraarsbergen (5), was een zéér belangrijke draaischijf in alle richtingen In blauw: de tramlijn : vertrok aan het station van Flobecq, via Flobecq - bois (2) via, Everbeek- boven, Everbeek- beneden,Zarlardinge,Goeferdinge naar station van Geraardsbergen (5).
De dienstregeling van deze tram uit het spoorboekje van September 1957. Lijn 669, die Flobecq met Ath verbond, werd dan al door een autobus bediend.
Foto's op nr 1 : Vroeger en nu: Flobecq- bois ergens begin 1900 noemde toen blijkbaar Brunehault, nu is dat dus Hurdumont. Links niet zichtbaar bevindt zich station Flobecq- bois, in het midden onder de rijweg passeerde de trein onder de straat in een bedding. In het midden kijkt men richting Opbrakel, Leinstraat. Het huis in de verte, rechts van deze weg is het kruispunt "de halve deur", vanaf dit huis richting Opbrakel ,de Bois straat, naar links de Lumen, die richting La houpe gaat, naar rechts de Bois straat richting Flobecq en Everbeek - boven. Onze tram rijdt hier links van de weg tot naast het station en stak waarschijnkijk waar de foto genomen is de weg over. Tussen beide foto's ligt waarschijnlijk 100 jaar fotografie!
Foto op nr 2: Van de "Halve deur" richting Flobecq/ Everbeek op de Bois straat, links in de weide tegen het Lievierenbos rest van de vroegere bedding lijn 664. Vanaf hier werden de reizigers getrakteerd op een mooi ritje door het Livierenbos.
Foto op nr 3: Flobecq, Motte straat, het hoekhuis is het vroeger wel gekend café "Le Crépion", tramhalte, hier kwam de tram terug uit het Livierenbos, links van de trambaan had men een holleweg naar de zavelputten en de kappel aan de antennemast. Op einde van dit huis in de dreef staat " La capelle du Crépion", de Crépion kappel, vandaar de naam . Hier reedt de tram rechts van de lange rechte weg om onderaan bij de grens met Everbeek naar links te gaan en dan terug naar rechts.
Deze foto werdt genomen van op de Oolstraat ( vroeger blijkbaar Nieuwpoort ). In de verte de St Jozefskerk en de huizen op de Muiterijstraat. Deze slingerende veldweg kwam uit naast het nu bestaande Café "Den Ouden Oven" op de Maandagstraat. Foto's op nr 4: Nieuwpoortstraat naast huis nr 16, het denkbeeldige traject van ons mazoetje, tot voor een tiental jaren kon men dit traject min of meer zien. Helemaal in de verte, rechts van het tracée, ziet men de voormalige "Brouwerij Van Ongevalle" aan de Pevenage, op het uurrooster aangeduid als"Brasserie", bijkomende halte (op verzoek ), niet vergeten dat we hier in die periode nog bij de provincie Henegouwen behoorden. Dan dwarste hij de Oolstraat onderaan in de bocht, komende van op de Maandagstraat, aan de eerste huizen om zo naar de stopplaats "Everbeek- boven" te komen. De gele stippellijnen geven min of meer aan waar het station was.
Het heden en daaronder het verleden. Op beide foto's ziet men huis Nr 5 op de Nieuwpoortstraat, huis 5 A is op foto 2 met pijl aangeduid. Inderdaad, onze tramlijn nam net over de straat een scherpe bocht naar rechts, om zo Everbeek- beneden te bedienen. In Everbeek- beneden was er ook een station met dezelfde infrastuctuur als in Everbeek- boven, Nr 5 blauw.
Foto op nr 5- rood: Het tram station van Geraardsbergen, ergens begin de jaren 1900. Hier kwam onze tram uit Flobecq aan. Ook de tram Oudenaarde - Brakel- Geraardsbergen had hier zijn eindbestemming (vanaf 1904).
Deze tramlijn werdt 1958 vervangen door een buslijn met moderne bussen van dit type. De vaste chauffeurs waren, Gerard en Mylord allebei wonende in Vloesberg en beide landstalen machtig Foto's hier onder zijn gemaakt op de tuin tafel, ik heb uit nostalgie zo'n exemplaartje aangeschaft.
Bus: BROSSEL Jonckheere model 1957. Motor: Leyland 1515 102 pk. Opzoeking: Rogge Michel. Foto's en documentatie, Michel en RobertO.