De afgelopen week was het heel mooi weer. In de zon was het zo een 25 graden. We hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt om enkele parken te gaan verkennen. We hebben het park retiro voor een tweede keer bezocht en nog hebben we er alles niet gezien. Zo groot is het park.
Evelien is ook nog naar het park geweest dat naast la palace de Royal ligt. Het is een ontzettend mooi park. Met heel mooie fonteinen, wandelpaadjes, gezellige bankjes, mooie planten en bomen. In het midden van het park stond een tempel, echt prachtig. We willen deze zeker eens vanbinnen gaan bezichtigen. Als je dan verder wandelde naar het einde van het park, had je een adembenemend zicht over Madrid.
Alle parken zijn hier zo mooi. Bij ons heb je ook mooie parken, maar die zijn niets in vergelijking met die van Madrid. Ze worden hier ook zo goed onderhouden waardoor iedereen er respect voor heeft. Er liggen geen papiertjes of resten op de grond. Iedereen doet zijn best om het park zo proper mogelijk te houden.
Op vrijdag waren de scholen gesloten. Dat betekende een verlengd weekend voor ons en dat met zo een mooi weer. Wat wil een mens nog meer J !
Om ons weekend goed te beginnen, gingen we op zaterdag met zen allen naar Kapital de grootste dancing van Madrid. Het had 7 verdiepingen. We keken er allemaal naar uit, maar werden een beetje teleurgesteld. Het was er reusachtig. Eigenlijk een beetje te groot om goed te zijn. Je wist niet goed waar naartoe. Ik denk dat we meer tijd op de trappen doorbrachten dan in een zaal. Zeven verdiepingen hoog met de trappen doen, is de moeite ! Ook de sfeer was er niet zo goed als op andere plaatsen, maar het was er wel ontzettend mooi. Verschillende bars, loungebars, dansruimtes met verschillende soorten muziek, Kortom voor elk wat wils.
Dit weekend zijn we ook nog twee keer naar het park gegaan met de klas om er gezellig te picknicken aan het water en te genieten van het heerlijke zonnetje.
Op zaterdagavond was er een sangria-avond op kot bij enkele meisjes vanuit ons klas. Het was zeer leuk en voor herhaling vatbaar !
Zondag was er een stevige wind, waardoor het al heel wat frisser was. Deze dag werd dan de dag bij uistek om te werken voor school en de huishoudelijke taken te doen. We maakten ook onze lesvoorbereidingen voor de komende dagen, zo waren we weer klaar voor een nieuwe week.
Naast het genieten van de zon en ons verblijf in Madrid zijn we uiteraard ook nog druk in de weer geweest met onze stage.
Afgelopen maandag was terug de start van een nieuwe stageweek. Hieronder volgen onze persoonlijke praktijkervaringen:
Evelien:
Mijn stage verloopt steeds beter en beter. Ik heb de taal al meer onder de knie. Ik begrijp de kinderen al beter en kan zelf ook al een beetje Spaans praten. Met een beetje, bedoel ik wel een heel klein beetje en op grammaticaal vlak van een laag niveau J. Ik probeer zoveel mogelijk om het Spaans op te nemen en vraag de kinderen af en toe ook naar enkele Spaanse woorden of uitdrukkingen. Zo leer ik een woordje Spaans en de kinderen vinden het ook zeer leuk dat niet alleen ik hen iets bij breng, maar zij ook mij iets aanleren. Het is eigenlijk al een fantastische periode geweest. De kinderen zijn zo lief en hebben ontzettend veel respect voor hun leerkrachten. Deze week kreeg ik een tekening van enkele kinderen van de vierde klas, met de tekst best friends forever we love you, youre the best ! Dit gaf mij echt een zeer leuk gevoel. De kinderen zijn hier echt ontzettend lief. Ik denk dat ik ze erg zal missen als de stage voorbij is. Qua les geven was het net hetzelfde als voorgaande weken. Ik heb opnieuw de Engelse lessen over genomen en heb zelf een keer alleen voor de klas gestaan omdat mijn mentor met haar mama naar de dokter moest. Dat was wel leuk. De kinderen namen er hun Engelse woordenboeken bij voor iets te vertellen en ik nam er mijn Spaanse woordenboeken bij om hen te begrijpen of mij in het Spaans te kunnen uitdrukken. Verder ben ik deze week ook nog met de vierde klas naar de plaatselijke bibliotheek geweest. Ze mochten er een uurtje allerlei spelletjes spelen rond poëzie. Wat ik wel raar vond is dat de kinderen niet naar de bib gaan om boeken te ontlenen en te lezen. Wel als er zo eens iets te doen is zoals nu rond het thema poëzie.Sommige kinderen lezen helemaal geen boeken, dat is jammer aangezien er hier zo een reusachtige bibliotheek is aan hun school.
Jolien:
Zondag zijn we eens naar het marktje gegaan in La Latina, het zag er zwart van t volk! J
De 3e stageweek begon met goede vooruitzichten, vrijdaghadden we geen les én het weekend beloofde ons goed weer!! Op maandag had ik veel zenuwen vandaag, want ik moest een les geven over de aggregatietoestanden (vast-vloeibaar-gas) in het Engels! Ik heb de kinderen laten experimenteren door hen proefjes te laten uitvoeren zoals: zout mengen in water, zand mengen in water, . Juf Lia vond mijn les echt heel goed en de kinderen vonden het leuk dat ze iets mochten doen, mochten experimenteren! Later deze week moest juf Lia dezelfde les geven in een ander 6e leerjaar en zij heeft mijn ideeën overgenomen. Ze vertelde me dat het echt beter was als de kinderen iets mochten doen én ze vroeg me of ik niet voor altijd de lessen wetenschappen wou komen geven J Ik voelde me verheugd toen ze dit zei. In het tweede leerjaar stond ik opnieuw alleen voor de klas omdat juf Lia de groep verdeelde in twee. (elk een groep)Ik heb met de kinderen een leuk spelletje gespeeld rond Het weeren nadien hadden ze toets. Na de toets tekende een meisje uit de klas een tekening voor mij. Ik vond dit echt super lief! Ik hou echt van het 2e leerjaar, die kindjes zijn echt super!Deze week heb ik veel alleen voor de klas gestaan tijdens het lesgeven. Ik kon mijn eigen ding doen en heb enkele leuke activiteiten gedaan. Ik vind het steeds leuker, ook omdat ik de kinderen beter begin te kennen! Maar de vermoeidheid van de stage slaat toe. Elke dag om 6u45 opstaan en pas om 18u30 thuis.. Maar gelukkig hadden we vrijdag een vrije dag én was het hier wel 23 graden!! Daar hebben we vrijdag en zaterdag dan ook van geprofiteerd! We zijn met de meiden van de klas naar het Rotiro park gaan picknicken in het zonnetje! Het leventje hier is echt zalig! Zondag hebben we onze was en onze plas gedaan J
I love Madrid more and more!
Celine:
Maandag moest ik terug alle lessen geven. Mijn juf kreeg tijdens het eerste lesuur een slecht telefoontje. Haar grootmoeder was net overleden Hierdoor was ze terug veel uit de klas. Ik zei haar dat ik het niet erg vond om alleen voor de klas te staan maar doordat ze vorige week al zo veel afwezig was was het niet simpel om terug vrij te krijgen. Ze bleef dus op maandag bij mij maar ik probeerde haar zo weinig mogelijk lastig te vallen.
Normaal ging ik dinsdag terug de lessen volgen bij een Spaanse klas maar omdat mijn juf er niet was heb ik de lessen overgenomen. Pat (mijn juf) had me dit op maandag gevraagd. Anders zouden de klassen te veel achterop raken. Elk lesuur kwam er wel een Spaanse leerkracht toezicht houden voor het geval er iets moest gebeuren. Want ook hier in Spanje mag je stagiaires niet alleen laten in de klas (alhoewel dit wel vaak is bij mij ).
In het zesde leerjaar wou ik iets nieuws proberen. Ik wou de oefeningen eerst allemaal uitleggen en 1 oefening ter voorbeeld klassikaal maken en dan mochten de kinderen zelfstandig aan de oefeningen beginnen. Dit doe ik veel in België maar hier kennen ze dit systeem niet, althans mijn juf niet. De kinderen kennen dit dus niet en ze begrepen er niets van Ik probeerde het met handen en voeten uit te leggen maar toch bleven ze snel snel de oefeningen te maken terwijl ik de uitleg deed. Pas op het einde van de les hadden ze het door omdat ik toen zei: en nu krijg je 10 minuten om de oefeningen af te werken. Ik ga dit zeker nog proberen want ik vind dit een goed systeem. Dit is ook een goede hulp bij differentiatie. De kinderen die het snappen beginnen al en de andere luisteren nog naar de uitleg Maar zoals ik al zei: differentiatie kennen ze hier nog niet zo goed.
Woensdag was mijn juf terug op school. Het eerste uur heb ik een Spaanse muziekles gevolgd in het 6e leerjaar. Dat zijn al echte muzikanten! De juf liet ze 1 keer naar klassiek muziekstuk luisteren en dan ging ze met hen aan de slag.
Dit weekend waren Stephanie en Frederik hier. Zaterdag gingen we eerst de valiezen afzetten in het hotel. even bekomen van de vlucht en dan op verkenning gaan. We hebben heel wat afgestapt! We gingen naar de tempels, Palacio Real, Plaza Mayor en Principe Pío. daar aten we terug in de overheerlijke Italiaan. 's avonds gingen we uit.
Zondag gingen we naar de Flea market. Het was er immens druk! Hierna gingen we naar het Retiropark. We gingen eens binnen in "Palacio Cristal" en deden een dutje in de zon met een groepje "Hare Krisjna" mensen op de achtergrond die aan het zingen waren. Ik nam ze ook eens mee naar mijn peda. 's avonds waren we zodanig moe van al het wandelen dat we geen zin hadden om uit te gaan.
Maandag hebben we het voetbalstadion bezocht. Echt heel mooi! Voor mij was het de tweede keer maar ik heb dit wel over voor hen! We gingen ook naar het Prado museum. Jammergenoeg was dit dicht op maandag... Een beetje verderop zijn de "Jardin Botanique". De tuinen waren niet zo mooi aangezien er bijna niets in bloei stond maar gelukkig was er ook nog een tentoonstelling over Fuerteventura met prachtige foto's en filmpjes. Maandagavond zijn we eerst gaan aperitieven in Mercado de San Miguel, oesters met een wijntje, echt genieten! 's avonds gingen we terug uit maar er was niet veel volk in de stad. Gelukkig vonden we dan toch nog een goeie discotheek met goeie muziek en toch wat volk :)
Dinsdag ging ik mee met hen naar de luchthaven. Het afscheid was niet luek maar ik hield me toch sterk :D Pas toen ik terug was op de peda kreeg ik het toch even moeilijk... Terug naar het echte leven hier. Ik heb het hier wel goed maar een weekendje met echt goeie vrienden kan toch wel deugd doen!
Woensdag was het terug tijd om naar mijn stage te gaan. Mijn juf was op dinsdag ziek maar gelukkig was Jolien er om de lessen over te nemen. Hierdoor zitten we toch niet achter! Pat had de weekplanning niet afgeprint voor mij dus het was wel wat zoeken wat ik moest doen met de leerlingen.
Dit weekend was Wim op bezoek (vriend van Jolien). Zaterdag gingen ze met zn tweeën naar de stad.
Evelien en ik zijn thuisgebleven. We hebben de hele dag gewerkt voor school. s Avonds maakten we samen hotdogs. Evelien en ik gingen al naar het kot van Eline en Lien. Daar hadden we afgesproken met de andere meisjes van de klas. Wim en Jolle kwamen iets later. Ena (van Oostenrijk) had apfelstrüdel gemaakt. Die was heerlijk!
Rond 1 uur vertrokken we richting Sol. Hier in Madrid is het de gewoonte dat je inkom moet betalen voor een discotheek maar als je voor 1u30 binnengaat met een kaartje (dit krijg je meestal op Sol, daar loopt het vol proppers van verschillende discotheken) Dan moet je niet betalen en kan je een kaart kopen van 10 euro dat geldig is voor 2 drankjes. Dat is dan nog goedkoop! Voor een drankje is het minstens 6 euro, zelfs voor frisdrank!
Zondag was het slecht weer L we gingen naar Principe Pio. Na het shoppen gingen we terug naar dezelfde pizzeria als de vorige keer J. Die is echt overheerlijk! Ik, Wim en Jolle aten deze keer pasta. Echt overheerlijk! Evelien nam terug een pizza calzone, wel met andere ingrediënten in.
Celine: Maandag begon ons tweede stageweek. Alweer vroeg opstaan L. Ik moet zeggen dat de dagen op stage echt voorbij vliegen! Voor ik het weet is het alweer 17u! Het stomme is dat we s middags 2 uur middagpauze hebben maar aangezien onze school buiten het centrum ligt kunnen we niet veel doen. Als het mooi weer is gaan we in de zon gaan zitten maar dat is deze week niet echt het geval geweest.
Maandag moest ik alle Engelse lessen geven. Ik vind dit helemaal niet erg! Als ik geen les moet geven verveel ik me nogal snel. Ook vinden de leerlingen het leuk om een andere juf te hebben. Ik probeer zoveel mogelijk spelletjes te geven of andere manieren van lesgeven. Ze geven hier vrij klassikaal les. De kinderen hebben elke dag veel huiswerk. Dit wordt dan klassikaal verbeterd en dit duurt soms eeuwen! Ik heb liever dat ze werken met de nieuwe leerstof en niet zomaar oefeningen maken en verbeteren. Mijn juf zegt dat ik goed bezig ben en dat de kinderen het zeer leuk vinden.
Dinsdag mocht ik een hele dag de lessen volgen bij een Spaanse juf. Het 1e uur was een muziekles. Het is echt ongelooflijk wat die kinderen (28 leerlingen in de klas) van het 2e leerjaar al kunnen! Dit is echt helemaal anders dan in België. De kinderen konden op 50 minuten een nieuw lied zingen en tegelijkertijd een instrument bespelen. Ik was echt onder de indruk! Hierna volgde ik de lessen in de klas. Het was moeilijk om alles te volgen. Ik wou de kinderen wel helpen maar door mijn geringe kennis van het Spaans (zeker bepaalde vaktermen) en door hun geringe kennis van het Engels was dit bijna onmogelijk. De juf werkt constant klassikaal. Bij de rekenles werd er 1 oefening aan het bord gemaakt en dan moesten de kinderen een werkblad invullen met allemaal oefeningen. Ze moesten gewoon ervoor zorgen dat ze op het einde van de les klaar waren In België zou dat nooit worden gedaan denk ik! Er is hier echt geen tot weinig differentiatie!
Deze week heb ik de hele week lesgegeven van 9 tot 17. Dit omdat ik uren extra wou hebben voor binnen twee weken. Dan komen Stephanie en Frederik en ik wou graag bij hen zijn en niet vroeg opstaan. Dus heb ik dan 2 dagen congé :D Ben echt blij!!!! In België zou dat niet zo makkelijk gaan!
Evelien:
Opnieuw een drukke stageweek achter de rug. Deze week heb ik bij mezelf heel wat Engels opgefrist vooral dan de verschillende vervoegingen van de werkwoorden en de verschillende tijden. Ik moest de kinderen de simple past, past continuous, present perfect, simple present, present continuous, used to, sentences with before, yet, just and already, aanleren. Ik had er eigenlijk een beetje schrik voor aangezien de kinderen nauwelijks Engels spreken en ik mijn instructies in het Engels ging geven. Maandag stelde mijn leerkracht voor om het eens voor te doen. En uiteindelijk konden de kinderen de tijden al en ging het enkel om een opfrissing. De nieuwe leerstof was enkel already, yet, before and just. Dit was niet zo moeilijk en hadden de kinderen al vrij snel door. Ik merk dat er toch een groot verschil is qua voorbereiding bij ons in België als hier in Spanje.
Hier is het echt zien wat er op je afkomt. Ik mag mijn lessen nog zo voorbereiden zoals ik ze voorbereid in België, toch ga ik ze nooit zo kunnen geven en ook niet op het tijdstip wanneer het voorzien was, vandaar dat de Spanjaarden gewoon geen voorbereidingen maken en zien wat er komt. De dagelijkse levensstijl van alles rustig, op het gemak en just relax is ook te zien in het lesgeven. Wel aangenaam zo een sfeer, maar het schrikt wel een beetje af omdat wij het helemaal zo niet gewoon zijn. Ik weet graag op voorhand waar ik aan toe ben en wat ik zal moeten geven zodat ik mijzelf er een beetje kan op voorbereiden. Dit was deze week dus nog een beetje onwennig, zo aan het begin van de les maar weten wat ik moet geven. In het begin maakte ik nog lesvoorbereidingen, maar dit is hier echt nutteloos, aangezien je toch nooit weet op voorhand wat je die dag zal moeten doen dus heb ik deze aan het eind van de week achterwege gelaten.
Wel heb ik mijn mentor gevraagd om de werkboeken van de kinderen, zodat ik toch thuis al de oefeningen eens kon bekijken. Mijn mentor was verwonderd dat ik hiernaar vroeg, want ze vond de oefeningen zeer gemakkelijk voor mij. Ze viel dan ook helemaal uit de lucht, toen ik haar vertelde dat ik geen Engelse leerkracht ben, dat wij in België enkel Frans als tweede taal onderwijzen. Dan moet mijn Engels waarschijnlijk nog zo slecht niet zijn J !
Jolien:
Voor het 5e leerjaar van juf Christina geef ik elke dag les aan de zwakste kinderen uit de groep. Ik ga dan telkens met deze leerlingen naar een leeg klaslokaal, waar ik alleen kan lesgeven. Ik vind dit heel leuk, want zo heb ik mijn eigen klasje en is er ook niemand die een hele tijd op mijn vingers moet zitten kijken.Christina legt me meestal 5min voor de les begint uit wat ik moet geven en wat er moet gedaan worden. Ik vind dit niet altijd gemakkelijk, want wij zijn gewoon van onze lessen voor te bereiden in België. De oefeningen die de kinderen moeten maken, zijn ook nooit opgelost , dus die moet ik tegelijk met hen oplossen. Dit is niet altijd makkelijk want soms twijfel ik ook nog eens aan bepaalde dingen.
In het vierde leerjaar moet ik telkens Alejandro begeleiden. Hij heeft extra hulp nodig, dus doe ik samen met hem de oefeningen en geef hem extra uitleg. Ik neem dus eigenlijk de taak over van een zorgjuf. Ik vind dit echt heel leuk!
In het 5e leerjaar heeft Diego mij twee keereen uur met de klas alleen gelaten. De kinderen hebben mij dan heel veel vragen gesteld in het Engels over mezelf, over België,over het onderwijs in België, over de talen die ik spreek, . In elke klas hebben ze mij al gevraagd eens Nederlands te praten. Er is zelfs een jongen in het 5e leerjaar die Nederlands wil leren praten. JNa de les kregen de kinderen de opdracht om een tekst te schrijven in het Engels over mij: Write about Jolien was de titel. Ik vond dit heel leuk en wanneer ik de volgende les enkele teksten te horen kreeg, voelde ik mij enorm verheugd! Ik moest er soms zelfs van blozen! J
Juf Christina en meester Diego hadden mij gevraagd of ik hen wou helpen bij het maken van een powerpoint over The cooking day van vorige vrijdag in het 6e leerjaar.Ik had die vrijdag fotos genomen van de kinderen die aan het koken waren. Ik moest ook een lied zoeken in het Engels dat te maken had met koken, eten, . Uiteindelijk kozen we voor het lied Be our guest van Belle en het Beest.Ik heb dit thuis opgezocht en gedownload op mijn laptop. Ik heb mij volledig ontfermd over de powerpoint, want Diego en Christina konden helemaal niet werken met dat programma. Ik moest de powerpoint maken op de computer van Christina, maar die staat in de Spaans taal ingesteld, dus het was niet gemakkelijk voor mij! Maar gelukkig heb ik mijn plan kunnen trekken en heb ik de presentatie met kleur en animatie kunnen maken. Jammer genoeg bracht de Spaanse taal me in moeilijkheden, omdat ik het lied niet kon laten afspelen gedurende de hele presentatie, het stopte telkens bij het overgaan naar een volgende dia. Ik zag dat Christina het lied heel graag in de powerpoint wou en het jammer vond dat het me niet lukte. Ik beloofde haar dat ik diezelfde avond zou zoeken op mijn eigen laptop (in mijn eigen taal) en mijn laptop de volgende dag ging meebrengen naar school zodat ik het ook op haar computer kon instellen. Ik kreeg er zelf ook al stress door en ik wou echt dat ik het in orde kreeg! Diego en Christina waardeerden mijn hulp enorm!De volgende dag àThe day of the presentation! ß verliep de presentatie fantastisch! De kinderen hebben veel plezier gehad en vonden het zeer geslaagd! Diego en Christina hebben me nogmaals bedankt! Ze vinden dat we zeer getalenteerde meisjes zijn! J
De tweede stageweek is al veel beter verlopen! Ik begin de kinderen al beter te kennen en zij mij ook, dat schept echt een band!
Vrijdagavond zijn Evelien en Celine samen naar Sol gegaan om de week op een leuke manier af te sluiten.
Zaterdag was een uitrustdag. Later op de dag gingen we met enkele meisjes van de klas naar Atocha, het grootste station van Madrid. Dit was reusachtig en niets in vergelijking met de stations van bij ons. Binnenin het station was er een reusachtige tuin met tal van schildpadden. In het station had je ook nog heel wat winkeltjes met etenswaren, bars, souvenirs, juwelen, snoepen, ... Het leek meer op een luchthaven dan een treinstation. We wouden graag in Atocha iets eten, maar buiten het indrukwekkende station was er in Atocha zelf niet zoveel te beleven. We hebben dan de metro genomen richting embajadores. Waar we terecht kwamen bij de lokale bevolking. Het was een wijkje dat volledig bewoond was door Spanjaarden en dat helemaal niet toeristisch was. Leuk om eens te zien, maar we voelen ons toch veiliger in de meer toeristische buurten.
Op zondag zijn we naar de Fleamarket geweest. De grootste markt van Europa. Tientallen straten werden ingevuld met allerlei kraampjes en een massa toeristen. Je kon er zowat alles kopen. Nieuwe, maar ook tweedehandse goederen tegen een zeer schappelijke prijs.
Het was echt indrukwekkend om dit eens te zien. Verder bezochten we ook nog La Plaza Major. Een heel mooi plein met heel wat acrobaten die hun kunstjes opvoeren in ruil voor wat geld.
Zondagavond zijn Jolien en Evelien samen met wat andere meisjes naar een voetbalmatch gaan kijken van Real Madrid. Dit was voor Evelien de eerste keer. We dachten bij onszelf nu we hier in Madrid zijn, moeten we toch eens naar een wedstrijd gaan kijken in het grote stadium Estadio Santiago Bernabeu. Dit overviel ons, Evelien en Jolien echt enorm. Een massa volk, een onbeschrijfelijke sfeer als de voetbalhelden opkwamen, een immens groot voetbalstadium, een luidkeels gejuich als er een doelpunt werd gemaakt en een massa fans in de tribune. De tegenstander van Real Madrid was een andere Spaanse voetbalploeg vanuit het noorden van Spanje dus we bevonden ons in een geheel Spaanse voetbalsfeer. We zaten in de top van het stadium, op de bovenste rij van het reusachtige stadium. Evelien die last heeft van hoogtevrees had het daar niet zo naar haar zin, maar met dank aan de supervriendelijke bevolking hier mocht ze van de security beneden blijven staan, zo kon ze toch haar en Joliens voetbalheld aandachtig blijven volgen, Cristiano Ronaldo. Dit zou in België helemaal niet waar zijn. We zijn er echt enorm van onder de indruk hoe vriendelijk iedereen hier is. Iedereen begroet elkaar, niemand is gehaast, iedereen loopt goedgezind en is bereid je te helpen Het is echt een enorm verschil met België.
Dit verschil merk je ook s morgens wanneer we een trein nemen. Iedereen is geduldig, geen gedrum of gestamp. Niemand is gehaast en iedereen wacht zijn beurt af. Iedereen is goedgezind en niet gestresseerd. Er hangt hier een veel aangenamere leefsfeer.
Maandag begon onze teaching practice. We hadden er wat schrik voor, maar keken er toch naar uit om kennis te maken met het schoolsysteem hier in Madrid.
Zoals vorig week al gezegd doet Evelien stage in Joyfe en Jolien en Celine in Newman. Onze praktijkervaringen zullen dus verschillend zijn en daarom schrijven we elk een stukje over het verloop van onze eerste stageweek.
Evelien:
Maandagmorgen om negen uur moest ik in mijn stageschool Joyfe zijn en kreeg ik een mentor toegewezen. Mijn mentor is Erika, een hele vriendelijke Engelse leerkracht. Ik volg de hele dag haar doen en laten. Het is zo dat in deze lagere school elk vak door een andere leerkracht wordt gegeven. De leerlingen krijgen dus elk uur een andere leerkracht die een ander vak onderwijst. De leerkrachten denken dat dit beter is om hen zo op elk vak zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Een zwakke leerling kan bijvoorbeeld wel zeer sterk zijn in Engels, zo kan deze leerlingen er bij de Engelse leerkracht eens bovenuit springen in plaats van altijd als zwakke leerling gezien te worden. Dit is ook goed voor het welbevinden van het kind. Ook de klasgroepen worden elk jaar opnieuw gemixt. Dit om de sociale vaardigheden van de kinderen te stimuleren.
Ik vind het enerzijds wel jammer dat ik continu de Engelse leerkracht moet volgen. Ik had liever gewoon een klas gevolgd en de verschillende vakken bekeken zodat ik meer de vergelijking kon maken met ons onderwijssysteem. Ik heb er nu geen zicht op of dit systeem beter werkt als dat van bij ons. De reden waarom ik de Engelse leerkracht volg is , omdat alles in het Spaans verloopt en ik een Engelstalig traject volg. Het is wel jammer, want ik ben geen Engelse leerkracht en leer hier ook weinig uit doordat het continu hetzelfde is dat ik zie.
Het Engels van de kinderen en ook dat van de Engelse leerkracht vind ik ondermaats. Ze spreken en begrijpen amper Engels, ook de oudere van het vijfde leerjaar niet. Dit is vreemd, aangezien de kinderen al van in de kleuterklas Engels krijgen. Ik denk dat dit te wijten is aan het lage Engelse niveau van sommige leerkrachten en ook aan de manier van onderwijzen. Mijn mentor bijvoorbeeld leert de kinderen heel wat fouten aan. Since spreekt ze uit als Science wat een heel andere betekenis geeft. Ze verbetert een leerling door te zeggen: No, its not on the beach, its in the beach. Ik wist niet goed wat doen, aangezien zij de Engelse leerkracht is en ik maar een stagiair die normaal geen Engels geeft. Ik had een beetje angst om het haar te vertellen en besloot om het nog even zo te laten en als ik voor de klas moest staan deze woorden zeker een aantal keer aan te halen met hun juiste uitspraak. Het lage niveau van de kinderen is te wijten aan het gebrek van spreekvaardigheden. De Engelse les wordt in principe in het Spaans gegeven enkel de invuloefeningetjes worden in het Engels gemaakt. Geen wonder dat de kinderen dan amper Engels begrijpen en spreken. Ik heb mijn mentor ook verteld dat het bij ons zo is, als er Frans wordt gegeven de gehele les in het Frans wordt gesproken. De instructies worden in het Frans gegeven en ook de kinderen moeten hun vragen stellen in het Frans. Ik zei dat dit zeer goed werkt en zij antwoordde mij erop dat dit hier moeilijk is aangezien ze het hier nooit gewoon geweest zijn. Ze vertelde mij dat haar Engels daarom ook niet goed is, omdat zij op dezelfde manier Engels heeft gekregen. Ze vindt haar Engels zelf niet goed genoeg om op deze manier les te kunnen geven. Ik vind dit echt jammer voor de kinderen en begrijp niet goed hoe dit mogelijk is. Bij ons zijn er de basiscompetenties waarover je als leerkracht moet beschikken om les te mogen geven. Ik weet niet goed hoe dit hier zit, maar probeer er tijdens mijn verdere praktijk nog achter te komen.
Vrijdag was het dan uiteindelijk aan mij om les te geven. Ik mocht in het vijfde en het derde leerjaar starten met een nieuw unit. Enerzijds had ik er enorm schrik voor, aangezien de kinderen amper Engels begrijpen en spreken en mijn Spaans nog niet is wat het moet zijn. Ik begrijp het wel al goed, maar zelf spreken is nog moeilijk. Ik dacht bij mezelf eigenlijk moet je daar niet met inzitten, want het is de Engelse les en op deze manier zullen de kinderen eens Engelse les krijgen zoals het hoort te zijn, in het Engels. Met deze geruststelling begon ik meer en meer uit te kijken naar vrijdag.
Vrijdag werd een uitstekende stagedag. Ik vond het enorm leuk om voor de klas te staan en de nieuwe vocabulaire aan te brengen. Ik heb deze les gegeven op dezelfde manier als ik in België een nieuwe vocabulaire aanbreng in het Frans. Deze aanpak verschilde wel een beetje van die van mijn mentor, maar ze vond hem zeer goed.
Zij had de gewoonte om de nieuwe voc. aan bord te schrijven en de kinderen dit te laten overpennen in hun notebook. Daarna mochten ze meteen starten met het opzoeken van de betekenis in het woordenboek. Ik vond het belangrijk dat de kinderen eerst goed wisten hoe je deze woorden op een correcte manier uitsprak, waardoor ik begon met een aantal oefeningetjes in spelvorm voor een juiste uitspraak. De leerkracht was enthousiast en vroeg meteen of ik dit voor de andere klassen ook kon doen. Het opzoeken van de betekenis in een woordenboek vind ik wel een goeie aanpak. Als je iets opzoekt, ben je er langer met bezig en ga je het sneller onthouden. Dit was ook wel zo, dat kon ik merken toen ik een spelletje deed rond de nieuwe woordjes.
De kinderen waren laaiend enthousiast over de muzische integratie die ik in mijn les integreerde. Zij zijn dit helemaal niet gewoon bij mijn mentor. Mijn mentor zelf vond het ook zeer leuk en vroeg me dit nog eens te doen.
Ik ben zeer tevreden over mijn eerste stageweek. Het gebrekkige Engels van de kinderen en het gebrekkige Spaans van mij zorgt soms wel nog voor wat problemen, maar we weten ons te redden. Ik vraag hen trager te spreken en zo begrijp ik hen wel en zij halen er een woordenboek bij om het woord in het Engels op te zoeken. Ik vind het echt zeer leuk en kijk uit naar mijn volgende stageweek!
Celine:
Maandag moesten we om 9 uur op school zijn. Het was toch weer even zoeken naar de juiste metro en trein! We nemen hier in Cantoblanco eerst de trein naar Nuevos ministerios en dan nemen we de metro naar Avenida de America en dan nog een andere metro naar San Blas Man man wat een avontuur!
Aangekomen op school stond Sonia (verantwoordelijke voor de stagiaires) ons op te wachten. Ze was zeer vriendelijk! Het eerste uur op maandag is er altijd een overlegmoment. Dan zitten alle Engelse leerkrachten samen en bekijken ze wat ze gaan geven in de komende week. Per leerjaar is er 1 iemand verantwoordelijk om de voorbereiding te maken voor een vak. Dit kopiëren ze en geven ze door aan de andere leerkrachten van dat jaar. Helemaal anders dan in België dus!
Op Newman is het zo dat er een team van leerkrachten is die Engels spreken. Die geven dan de lessen Engels, wetenschappen en kunst. Die vakken worden in het Engels gegeven. Voor de andere vakken hebben de leerlingen een vaste klastitularis, zoals bij ons. Wiskunde, turnen, godsdienst, krijgen ze dus wel in het Spaans.
Sonia gaf ons ieder een leerkracht. Ik ga mijn stage lopen bij juf Pat. Een jonge, opgewekte leerkrachte. Het is echt een leuke! Ze is telkens goedgehumeurd en zeer lief voor mij! Als ik iets doe in de klas, bvb een kindje helpen met een oefening, zegt ze zeker tien keer dank u tegen mij! Terwijl ik dit heel normaal vind dat je als stagiaire helpt op momenten dat je ziet dat iemand niet goed meekan. Ook als ik taken of oefeningen help verbeteren is ze zeer dankbaar! Echt leuk om met haar te werken!
Deze week moest ik al veel lesjes geven. Zoals ik al zei is alles hier voorbereid voor iedereen. Je moet dus gewoon het rooster volgen en geven wat er op de voorbereiding staat. Mijn juf zei me de 2e dag al dat ze me een paar lessen zou laten geven op woensdag. Ze zag dat het kriebelde bij mij om les te geven. Wat ook wel zo was eigenlijk! Die kindjes zijn zo lief tegen mij! Ik moet ook lesgeven in het 1e leerjaar en die zijn zoooooooooooo lief! Ze spreken nog niet zoveel Engels maar toch proberen ze altijd!
Ik moest ook al lesgeven in het 5e en 6e leerjaar. Ik vind dat de kinderen van het 6e leerjaar niet zo goed Engels spreken. Ze vinden bvb zeer moeilijk om te luisteren naar een tekst en korte vraagjes te beantwoorden.
Vrijdag was mijn leerkracht 2 uur afwezig omdat ze naar de dokter moest. Normaal moest er een vervangleerkracht komen maar die kwam niet opdagen Dan heb ik maar de klas op mn eentje overgenomen. Dit ging heel goed! In het 6e leerjaar moest ik wat oefeningen maken met hen. Soms was het wel moeilijk omdat ze niet alles in het Engels kunnen zeggen. Alejandro had hier een goede oplossing op gevonden. Hij nam er een woordenboek Spaans-Engels bij en zocht telkens de woorden op die ik niet begreep. Ik tekende ook soms een woord op het bord zodat ze de betekenis op die manier konden achterhalen. Dit was dus echt een leuke les! En de kinderen vonden het ook zeer leuk! Ze zijn er ook fier op als ze mij een woordje Spaans kunnen bijleren J.
In het 5e leerjaar was er een groot examen gepland. Ik moest dus geen lesgeven. Enkel het examen uitleggen en dat toelichten als er vragen waren. Dit ging heel goed. De kinderen kennen dit systeem omdat ze ELKE vrijdag zon examen moeten afleggen!
Ondertussen ben ik het al wat gewoon om elke morgen zo vroeg op te staan om naar school te vertrekken. Pat zei ons een andere route dus nu hoeven we een trein, metro en dan een bus te nemen. Maar de bus stopt vlak voor de school dus dat is ideaal! Toch zijn we nog steeds 1u en 15 min. onderweg L Maar dit begint te wennen
We zijn ook tot een akkoord gekomen met Sonia omtrent onze stageuren. We moeten op maandag beginnen om 10u tot 17u, dinsdag en donderdag van 9u tot 17u en op woensdag en vrijdag van 9u tot 13u. Zo hebben we toch 2 vrije namiddagen en kunnen we nog wat dingen bezoeken in de stad en wat ontspannen!
Jolien:
Vandaag was het onze eerste stagedag in Newman. Het is een hele grote school waar de kinderen al Engels krijgen van in de kleuterklas. Lessen zoals wiskunde, taal, gaan door in hun moedertaal, Spaans. Lessen die doorgaan in het Engels zijn: engels, wetenschappen, en knutselen. Voor deze lessen zijn leerkrachten voorzien die heel goed Engels kunnen praten. Er zijn ongeveer 8 leerkrachten die Engels geven in het lager onderwijs.
In de derde kleuterklas kunnen de kinderen al schrijven! Ik was onder de indruk toen de kinderen uit het eerste leerjaar de Engelse zin van het bord konden overschrijven! Wat mij wel al is opgevallen is dat de kinderen niet alles begrijpen van wat er in het Engels gezegd wordt.
Ik sta bij drie verschillende leerkrachten. Normaal gezien sta ik bij Diego, maar Christina had ook graag een stagiaire gehad omdat zij de zwakke groep heeft in het vijfde leerjaar. Daarom sta ik dus telkens bij haar voor de lessen Engels in het 5e leerjaar.
Elke maandag en dinsdag sta ik in de namiddag bij juf Lia in het 2e en 3e leerjaar en ook voor de les Wetenschappen in het 6e leerjaar.
Voor het voorbereiden van de lessen, is er telkens 1 leerkracht per leerjaar verantwoordelijk. Die leerkracht maakt maandag een lesvoorbereiding op voor een hele week voor een bepaalde graad. En deze voorbereiding wordt dan voor alle andere leerkrachten afgedrukt. Dit is een heel ander systeem dan bij ons!
Het schoolleven is hier echt helemaal anders! De kinderen krijgen hier ook elke dag huiswerk! En elke maand is er op vrijdag een examen Engels. Elke week is er vocabulary toets. De kinderen moeten elke dag naar school van 9u 's morgens tot 17u s avonds. De eerste speeltijd is om 11u en deze duurt een half uur. Dan is er voor de leerkrachten gratis ontbijt!! Hmmm Om 13u is het middagpauze tot 15u en nadien is er doorlopend les zonder pauze tot 17u.
Omdat wij tamelijk ver van de school verblijven en telkens de bus, metro en trein moeten nemen, zijn wij elke dag pas rond half7, kwart voor 7 thuis. Het worden dus lange en vermoeiende dagen. Tijdens de les:
De eerste les was in het vijfde leerjaar, ik stond bij juf Christine (bij de zwakste groep van het 5e). Ik was een beetje in de war omdat het leek alsof ik in het middelbaar stond!
De klasgroepen worden voor het vak Engels door elkaar gegooid. De kinderen moeten zich telkens met hun boeken verplaatsen naar een andere klas, net zoals in het middelbaar.
Ik vond de les erg chaotisch en sommige kinderen werkten niet mee.
De volgende les stond ik bij meester Diego, een Amerikaanse leerkracht. Ik moet goed mijn best doen om met hem te kunnen meepraten, want zijn Engels is echt perfect. Ik leer elke dag mijn Engels bij!
Na de middag stond ik bij juf Lia. Eerst in het 6e leerjaar, nadien in het 3e leerjaar. Deze juf is echt strikt en straalt enorm veel gezag uit. Ik hou wel van haar aanpak!
De twee klassen van het 6e zijn heel de week bezig geweest rond koken tijdens de Engelse les. Ze moesten een recept meebrengen dat zij in groep zouden klaarmaken. Ik heb sommige groepjes geholpen met het uitschrijven van hun recept in het Engels.
Vrijdag was er The Cooking day! Dan moesten de groepjes hun gerecht maken!! De leerkrachten (Diego, Christina en ik) mochten rode kaarten uitdelen aan de groepjes wanneer er Spaans werd gepraat. Alles moest in het Engels! Na een half uur moest alles opgeruimd zijn en de gerechten klaar staan. De leerkrachten, de kuisploeg en anderen leerkrachten mochten komen proeven én hun beoordeling geven op een briefje! Ik vond dit echt super! Ik voel dat ik echt word aanvaard als leerkracht en niet als een stagiaire.
Het was een fantastische afsluiter van de 1e stageweek!
We hebben onze fantastische stageweek dan ook fantastisch afgesloten door heerlijke tapas te gaan eten aan de Plaza Mayor. Leuk die Spaanse gewoontes. Iedereen eet van ieders bord. De tafel staat boordevol verschillende Spaanse specialiteiten en je krijgt voor jezelf een klein bordje. Zo kan je van de verschillende gerechten proeven. Een echte aanrader J!
Maandag leerden we in de les Spanish educational system over het CLIL-systeem hier in Madrid. Dit lijkt goed op het CLIL-systeem in sommige Waalse scholen.
Deze week moesten we ook een presentatie geven over het onderwijssysteem van ons thuisland. Omdat er zoveel Belgen in onze klas zitten heeft de lector ons systeem onderverdeeld. Wij moesten spreken over het buitengewoon lager onderwijs. We maakten kennis met enkele andere onderwijssystemen zoals die in Nederland, Wallonië en Oostenrijk.
Deze week hadden we ons eerste Spaans examen. We hebben de dag ervoor goed geleerd want we hadden er toch wat schrik voor. Gelukkig viel het goed mee! Nu nog de punten afwachten maar we hebben er een goed gevoel over.
De Spaanse lessen zijn leuk maar eigenlijk hebben we nog niet veel bijgeleerd. We vinden alles momenteel nog vrij basic. Het zijn vooral woorden rond bepaalde themas zoals het lichaam, maar nooit leren spreken in een betekenisvolle situaties en we denken dat dit nu net voor ons het meest leerrijke is. We begrijpen het Spaans al goed als er traag wordt gesproken, maar zelf zijn we nog helemaal niet in staat om ons in het Spaans uit te drukken. We hopen dat hier snel verandering in komt.
Dinsdag zijn we de winkelstraat van Nuevos Ministerios gaan verkennen. Wat ons al opgevallen is, is dat je overal een El Corte Inglès tegenkomt. Dat zijn grote winkelcentra die echt alles verkopen, schoenen, handtassen, parfum, dekens, handdoeken, etenswaren,
Verder is het ook vreemd dat je voor een abonnement voor de metro, trein en bus naar een Tabacos moet waar ze rookwaren verkopen. Deze worden niet verkocht in het station zelf. En meestal moet je even zoeken voor je er één hebt gevonden.
Deze week hebben we ook de verjaardag van Annelien gevierd. We zijn naar La Plaza Major geweest waar we Mercado San de Miguel bezocht hebben. Dit is een soort van overdekt winkelcentrum, waar je allerlei tapas kan kopen en proeven. Zo hebben we kennis gemaakt met enkele plaatselijke lekkernijen. Je had er verschillende soorten tapas met vlees, vis, olijven, kaas, We dronken er ook een heerlijk wijntje bij. Dit is iets wat wij niet kennen in België. Je gaat je tapas kopen aan de verschillende winkeltjes en dan ga je met je tapas naar een tafeltje om ze op te eten. Je kiest zelf wat je wilt. Dit is iets typisch Spaans, zeer gezellig!
Op donderdag hebben we een bezoekje gebracht aan onze stageschool. Jolien en Celine staan op Newman en Evelien staat op Joyfe. Evelien moet een kwartier minder lang reizen naar haar school maar gelukkig moeten we dezelfde metro nemen dus dan moet Evelien niet alleen naar school gaan. Want het is toch een lange trip om alleen te doen. Jolien en Celine moeten lesgeven van 9 tot 17u. Over de middag is er een pauze van 2u! Evelien moet maar lesgeven van 9 tot 13u! Morgen gaan Jolien en ik vragen of we misschien ook enkel in de voormiddag moeten lesgeven, anders zullen het lange dagen worden want we zijn dan maar rond half 7 terug op de peda! We moeten maar 20 tot 30u lesgeven per week en als we dus, net als Evelien, ook enkel in de voormiddag zouden lesgeven dan hebben we nog genoeg uren. Hopelijk mag het! Niet dat we geen les willen geven maar het zal toch een grote aanpassing zijn als we vier weken lang van 9 tot 17u stage moeten geven...
Het ontvangst was zeer hartelijk! We voelden ons meteen thuis. We werden voorgesteld aan alle leerkrachten, kregen een rondleiding in de school en kregen wat uitleg over hun onderwijssysteem. De school heeft enkele klassen die enkel Engels spreken. Daar zullen wij stage moeten volgen. Ze vonden het goed dat we bijna geen Spaans spreken want de leerkrachten mogen met de kinderen geen Spaans spreken. Er zijn zelf leerkrachten die geen Spaans spreken. Zo is er bijvoorbeeld een meester van het Verenigd Koninkrijk en een juf van Ierland. Om op school te raken moeten we 1 uur en 15 minuten reizen. Eerst wat wandelen, dan een trein, dan een metro, dan overstappen naar een andere metro en dan nog wandelen. Dit moet je echt goed bekijken op een kaart hoe je het best van punt A naar punt B gaat. In het begin was dit nog wat zoeken maar nu weten we onze weg hier al goed en lukt het dus al vlotter om ergens op de juiste/vlotste manier te raken. Bij Evelien was het ontvangst zeer kort. Haar school is een Spaanse school. De kinderen spreken allemaal Spaans maar sommige vakken worden deels in het Engels gegeven. Zij zal dus veel Spaans leren! Dit zal moeilijk maar zeker leerrijk zijn!
Vrijdagavond zijn we iets gaan drinken in een Cervezeria. Dit is een klein Spaans cafeetje waar ze tal van bieren verkopen. Je vindt ze zowat overal in de stad en ze zijn nogal antiek ingericht. Het lijken cafeetjes van vroeger.
Zaterdag zijn we met de klas op wandeltocht gedaan. We volgden een wandelroute uit het boekje van 100% Madrid. Onderweg kwamen we heel wat bezienswaardigheden tegen. Jammer genoeg zijn alle musea op zaterdag al om 14 uur of 15 uur gesloten. Enkel het openluchtmusea Museo de Escultura al Aire Libre hebben we kunnen bezichtigen. We hebben onze route dan ingekort en zijn naar het voetbalstadium Estadio Santiago Bernabéu van Madrid bezocht. Ik (Celine) heb samen met 2 andere meisjes van de klas het stadion bezocht. Het kost 16 euro, wat op zich wel veel is maar het is echt de moeite! We hebben echt alles gezien in het stadion, van het toilet naar de bekers naar de massagetafels, Echt een leuk bezoek! Daarna zijn we doorgewandeld naar de grote gebouwen van Plaza de la Castilla. De andere meisjes van de klas die het stadion niet hebben bezocht waren daar aan het wachten op ons in een zeer mooie tuin. Evelien en Jolien hebben het stadion niet bezocht maar ze hebben wel tickets gekocht voor de voetbalmatch van Real Madrid tegen Real Sociedad, voor deze avond. Momenteel is het 3-0 en Ronaldo heeft hiervan al 2 goals gemaakt. Evelien en Jolien zullen trots zijn op hem
Tot volgende week!!!! Jolle, Evelien en Celine xxx
Aangekomen in Madrid hebben we ons Spaans woordenboekje al meteen moeten gebruiken om een taxi aan te spreken. Hij bracht ons voor 26 euro naar ons verblijf in Resa. Evelien en Jolle zitten in het oude gebouw, Celine in het nieuwe gebouw van Resa. We hebben al gemerkt dat we snel goed Spaans zullen moeten leren, want het Engels van de Spanjaarden is niet zo best.
We zitten nogal ver afgelegen van alles en moeten steeds de trein nemen. Zaterdag hebben we aan twee studenten de weg gevraagd om naar de winkel te kunnen gaan. Zo zijn we dan ook onmiddellijk onze eerste inkopen gaan doen. We hadden elk 5 zakjes en moesten een paar keer een tussenstop nemen om op krachten te komen! Eenmaal terug op onze kamer bleek dat we geen deken hadden om te slapen. Aan de balie was er wel security maar die man kon ons niet helpen, waardoor we de eerste nacht zonder deken sliepen.
Zondag hebben we onze weg naar school uitgestippeld en de stad een beetje verkend. We hebben een Spaanse studente leren kennen op de campus en via Google Translate hebben we met elkaar een gesprek gehad. Zij heeft ons heel wat nuttige informatie gegeven. Onder andere waar we aan een deken konden geraken, dat we hier best een trein-tram-bus abonnement kopen, .
Maandag onze eerste dag school. Spannend!
We zitten in de klas met ongeveer 10 Vlaamse meisjes, 2 meisjes uit Holland, 1 uit Oostenrijk en 1 uit Wallonië. 1 meisje uit onze klas, Vicky, zit ook op Resa. We hebben al veel met haar afgesproken en samen gekookt.
Voor onze eerste les krijgen we al onmiddellijk een opdracht tegen volgende week. We moeten met ons drie een Powerpointpresentatie maken over het buitengewoon lager onderwijs bij ons in België.
Dinsdag kregen we onze eerste Spaanse les. Aangezien wij in België al een aantal lessen gevolgd hebben, zitten wij in de snelle groep. We hebben de verschillende nationaliteiten geleerd, geleerd elkaar voor te stellen in het Spaans en ook mensen leren beschrijven.
Woensdag waren we vertrokken naar de les, toen we plots een bericht kregen van medestudenten dat de leerkracht niet kon komen. Ze had autopech! Dus hebben we er van geprofiteerd om er een daguitstap van te maken. We zijn eens gaan winkelen.
Donderdag kregen we onze tweede les Spaans. We hebben onze huistaken verbeterd en verder de beschrijving van personen ingeoefend. We hebben ook geleerd hoe we het uur moeten aflezen in het Spaans. Volgende week vrijdag zullen we onze eerste test krijgen. Donderdagavond hebben we met ons vier (Celine, Evelien, Vicky en Jolle) onze Belgische kookkunsten bovengehaald. -> Frietjes met stoofvlees! <-
We hebben frietjes gemaakt op de oude Belgische manier: in een grote ketel met olie! De stoofvleessaus hebben Celine en Evelien klaargemaakt! Het resultaat was heerlijk!
Donderdagavond hebben we een uitstap gedaan met de hele klas. We zijn met zen allen naar Moondance geweest in Sol en beleefden er de tijd van ons leven! We hebben er een aantal andere Erasmusstudenten leren kennen en verschillende conversaties gevoerd in het Engels en ook geprobeerd in het Spaans.
Vrijdag was het 'Holy day' dan hadden we geen les. We hebben het rustig gehouden en op de campus onze huistaken gemaakt voor Spaans. 's avonds zijn we naar het winkelcentrum gegaan en hebben we heerlijke pizza gegeten.
Deze avond gaan we terug naar Sol om nogmaals het nachtleven te verkennen, op 1 nachtje lukt dat natuurlijk niet !
Op deze manier willen wij jullie, onze dierbare familie, vrienden en vriendinnen, op de hoogte houden van onze avonturen in Madrid. We gaan proberen om zoveel mogelijk belevenissen hier neer te typen, maar we hebben al gemerkt dat de tijd hier sneller gaat dan thuis. Een dag duurt hier precies korter dan 24 uur...
We gaan ook de meest fantastische foto's hierop plaatsen, maar voor de curieuzeneuzen onder ons is er ook nog onze facebookpagina met alle foto's
Als jullie ons een briefje of kaartje willen sturen dan moet je dit doen naar dit adres:
Residencia Universitaria ERASMO Campus universitario de Cantoblanco (Voor Jolle) B 210 (Voor Evelien) B 406 (Voor Celine) E 002 Calle Erasmo de Rotterdam (Voor Jolle en Evelien) n°5 (Voor Celine) n°7 28049 MADRID SPAIN